Regurgitasi aorta - penyebab, darjah, gejala, rawatan, prognosis dan pencegahan


Penyimpangan pembentukan anatomi struktur bekalan jantung dan darah dianggap paling biasa dalam praktik pakar khas. Menurut statistik selama bertahun-tahun, penyakit jantung yang paling kerap menyebabkan kematian. Kanser ketinggalan, malah tidak di mana-mana.

Kedua-dua fenomena ini mendahului jumlah kematian. Tidak semua malformasi mematikan pada tahap awal, dan pada peringkat kemudian masih ada kemungkinan untuk disembuhkan dan hidup sepenuhnya untuk jangka masa yang panjang. Ini bukan ayat. Varian penyakit ini berbeza..

Kekurangan injap aorta adalah penyimpangan perkembangan anatomi injap saluran darah terbesar, akibatnya terdapat pembalikan darah dari lumen ke ventrikel kiri.

Bahan ini mengalir ke seluruh badan dalam jumlah yang tidak mencukupi, kerana beberapa bahagian bergerak ke arah yang berlawanan ke bulatan besar.

Ini tidak normal, hemodinamik terganggu. Hipoksia tisu, distrofi beransur-ansur atau bahkan atrofi pelbagai struktur (otak, ginjal, hati).

Pemulihan berpotensi dilakukan, tetapi hanya dengan kaedah pembedahan.

Mekanisme perkembangan patologi

Memahami sebab penyimpangan yang mendasari terletak melalui asimilasi maklumat anatomi dan fisiologi minimum.

Aktiviti normal jantung adalah seperti berikut. Melalui ruang atrium, darah bergerak ke ventrikel, yang bertanggungjawab untuk menyediakan organ dengan tisu penghubung cairan..

Yang kiri paling penting: ia menggerakkan oksigen dan nutrien dalam bulatan besar. Iaitu, melalui dia semua struktur disediakan.

Aorta, arteri terbesar badan, bukan hanya pada manusia, tetapi juga pada banyak mamalia pada umumnya, memasuki lumen. Cabang-cabangnya memungkinkan untuk membekalkan badan dan formasi yang jauh melalui jaringan yang luas.

Dalam proses pengembangan kekurangan injap, penutup masuk tidak menutup sepenuhnya pada mulanya, dan kemudian berhenti sepenuhnya.

Pada masa pertama, pelanggaran sebahagian dari peredaran darah berlaku, dan kemudian digeneralisasikan, bergantung pada jumlah tisu penghubung cair yang dimatikan dari kerja.

Pembetulan dilakukan dengan kaedah radikal (pembedahan). Walaupun pada peringkat awal, sekiranya terdapat manifestasi.

Gangguan hemodinamik

Ia berlaku dalam 100% situasi klinikal, sifat gangguan hemodinamik bergantung pada tahap disfungsi injap aorta.

Oleh itu, dengan latar belakang peringkat awal, hampir tidak ada gejala, pampasan berlaku kerana peningkatan aktiviti jantung: pecutan di satu pihak, di sisi lain - memaksa kontraksi.

Lama kelamaan, ini menyebabkan hipertrofi ventrikel kiri dan percambahan organ otot. Struktur yang diubah dengan cara ini tidak lagi dapat memenuhi fungsinya.

Terhadap latar belakang kekurangan aorta, proses ganda berlaku: jantung tidak lagi berfungsi seperti sebelumnya, dan jumlah darah yang mengalir kembali meningkat setiap hari.

Varian klinikal yang kerap dari proses patologi yang panjang adalah disfungsi jantung. Sekiranya penyakit itu berkembang untuk masa yang lama, pemulihan hampir mustahil..

Gangguan umum dengan kekurangan koronari, penebalan miokardium, dan lain-lain, inilah yang dihadapi oleh pesakit dan doktornya.

Satu-satunya perkara yang dapat menyelamatkan seseorang adalah pemindahan jantung. Tetapi pemindahan struktur yang begitu penting menimbulkan kesulitan besar. Di samping itu, risiko penolakan dan kematian tisu adalah tinggi..

Pengelasan

Penamaan proses dilakukan berdasarkan asas - sifat dan tahap penyimpangan jenis anatomi dan fisiologi.

Menurut kaedah ini, tahap berikut dibezakan:

Pertama atau mudah

Jumlah darah yang kembali tidak melebihi 10-15% dari jumlah keseluruhan. Belum ada perubahan anatomi, oleh itu kemungkinan penyembuhan adalah maksimum.

Selalunya, doktor memilih taktik jangkaan dan tidak mencari terapi radikal. Mungkin tidak akan ada perkembangan, maka rawatannya menyokong, ubat.

Tidak diperlukan campur tangan pembedahan. Pada masa yang sama, kelainan patologi sudah ada, walaupun tersirat, termasuk perubahan tahap tekanan darah dan hipertensi sistolik terpencil, dengan PD sekitar 80-90 mm Hg.

Kedua, sederhana

Keterukan manifestasi rata-rata, pesakit sudah memperhatikan masalah kesihatan, yang umumnya baik, kerana mendorong untuk menghubungi ahli kardiologi.

Kekhususan gejala adalah minimum, semuanya diperjelaskan dalam kaedah objektif: ekokardiografi dan mendengar suara jantung sekurang-kurangnya.

Ramalan itu bersyarat baik. Rawatan pembedahan, pada tahap ini, pemerhatian tidak lagi disarankan, perkembangan tidak dapat dielakkan, ini adalah masalah masa.

Ketiga, dinyatakan

Ditentukan oleh gejala yang teruk walaupun dalam keadaan rehat sepenuhnya, gangguan struktur serebrum dan jantung itu sendiri.

Tekanan darah tinggi secara konsisten, dengan BP tinggi dan kekerapan kontraksi. Organ juga kurang baik, terdapat banyak gangguan pada buah pinggang, hati, otak, saluran darah pada umumnya.

Keempat atau terminal

Pada prinsipnya, tidak boleh menerima rawatan, pertolongannya melegakan. Atas budi bicara pesakit, percubaan mungkin dilakukan, tetapi biasanya berakhir dengan kematian di atas meja operasi.

Pesakit dan tubuhnya sama sekali tidak dapat dicapai. Tekanan darah rendah, hipotensi stabil. Struktur anatomi menolak apa yang akan membunuh seseorang dengan lebih cepat, kegagalan jantung atau kegagalan pelbagai organ - persoalannya serupa, tetapi ini adalah hasil tanpa syarat. Sinis tetapi benar.

Lebih dari satu dekad boleh berlalu dari peringkat pertama hingga tahap terakhir. Dalam beberapa kes, perkembangannya cepat, dalam jangka masa yang pendek. Ini disebabkan oleh patologi somatik dan gaya hidup yang merosakkan.

Sebab-sebab perkembangan pelanggaran

Mengetahui tentang faktor-faktor di sebalik pembentukan masalah tersebut, anda dapat membuat kesimpulan dan sebahagian mempengaruhi nasib anda sendiri dalam aspek perubatan.

  • Sifilis, mengalir berterusan. Bertentangan dengan kepercayaan popular, ini bukan luka kulit. Dengan latar belakang jangka panjang, perubahan terminal pada organ dalaman berlaku, sehingga kegagalan sepenuhnya. Apa yang sebenarnya berlaku pada jantung: struktur jantung musnah.
  • BANTUAN. Menerangkan penyakit berjangkit yang kerap. Mereka dikaitkan dengan penglibatan seluruh sistem badan dalam proses tersebut. Adalah mustahil untuk memastikan taraf hidup yang normal atau paling tidak boleh diterima tanpa rawatan jangka panjang yang khusus. Bukan sahaja selesema dan radang paru-paru biasa, tetapi juga miokarditis dalam pelbagai variasi. Oleh kerana sistem imun tidak cukup aktif, pemulihan tidak mungkin. Tetapi pemusnahan atria dengan menghentikan aktiviti organ otot secara tiba-tiba adalah akibat yang paling kerap. Dalam keadaan seperti itu, kematian tidak dapat dielakkan, sekejap sahaja. Tidak ada yang akan melakukan operasi, pesakit tidak dapat menahannya kerana kurangnya daya tahan tubuh terhadap faktor luaran dan bahkan dalaman.
  • Aterosklerosis aorta. Penyakit ini biasa dan berbahaya. Pada peringkat awal, stenosis atau penyempitan lumen berlaku, tetapi ini adalah pilihan klinikal yang jarang berlaku. Kemerosotan struktur lipid pada dinding kapal mungkin. Oleh kerana ini adalah arteri terbesar, sangat mudah difahami bagaimana penyakit itu sendiri dapat berakhir. Apabila kerosakan injap disambungkan, risikonya menjadi lebih tinggi. Sering kali terdapat petrification, deposit garam kalsium dalam plak kolesterol. Biasanya dengan proses yang panjang atau pada orang tua. Orang muda tidak diinsuranskan.
  • Miokarditis berjangkit. Sebahagiannya dikatakan mengenai mereka. Ini adalah proses keradangan pada lapisan otot jantung. Rawatan antibakteria, jika diperlukan, prostetik struktur jantung dilakukan dengan versi lanjutan.
  • Rheumatoid arthritis dan proses autoimun lain seperti lupus atau keradangan dinding vaskular yang disebut vasculitis. Walaupun terdapat potensi merosakkan yang besar, ini adalah sebab yang sangat jarang berlaku. Mereka menyumbang sehingga 5% dari jumlah jisim kelainan patologi pada injap..
  • Rheumatisme. Penyakit klasik dengan risiko kegagalan yang tinggi. Rawatan itu sukar, kerana prosesnya mempunyai sifat, etiologi yang tidak diketahui dan sukar untuk diperbetulkan. Ubat digunakan, sementara kombinasinya dipilih secara empirik, tidak diketahui bagaimana tubuh akan bertindak balas. Sementara itu, masa berlalu. Prognosis sangat tidak baik dengan pengesanan masalah yang lewat, ketika patologi mencapai tahap 3.
  • Hipertensi arteri jangka panjang. Pilihannya agak jarang berlaku, dalam keadaan seperti itu, disfungsi adalah akibat tersier. Prekursor segera adalah hipertrofi ventrikel kiri dan gangguan hemodinamik umum.

Terhadap latar belakang patologi semasa jangka panjang seperti yang dijelaskan, kekurangan injap aorta tahap 2 didiagnosis. Tidak, penyakit ini tidak melangkau tempoh sebelumnya, hanya sukar untuk mengenalinya pada fasa awal.

Gejala mengikut peringkat

Kekurangan injap aorta darjah 1 hanya ditentukan oleh sesak nafas dengan latar belakang aktiviti fizikal yang sengit. Tiada lagi. Semakin kompleks prosesnya, semakin penting kelengkapan gambaran klinikal..

Manifestasi klinikal yang signifikan muncul kira-kira dari peringkat kedua perkembangan kekurangan AK.

Tanda-tanda yang mungkin termasuk:

  • Pucat kulit. Pesakit kelihatan seperti patung marmar, kapal berwarna ungu atau kebiruan dalam struktur jaringan dapat dilihat melalui lapisan kulit.
  • Perubahan pada bayangan membran mukus mulut dan kuku.
  • Urat yang membesar di leher, berdenyut berdenyut pada pemerhatian.
  • Degupan jantung yang kuat. Ia sangat kuat sehingga pesakit bergetar dengan setiap kontraksi..

Ini adalah tanda-tanda khusus proses patologi. Perkara-perkara tersebut tidak difahami dengan baik dan lebih-lebih lagi jangan biarkan anda menentukan punca masalah dengan cepat.

Manifestasi jenis yang berbeza, yang diprovokasi oleh kegagalan jantung, jauh lebih buruk dan lebih terang dari sudut pandang klinik:

  • Pening. Hingga mustahil untuk mengawal pergerakan mereka dan menavigasi di angkasa. Ini adalah hasil daripada iskemia struktur serebrum, khususnya otak kecil.
  • Dyspnea. Kekurangan aorta darjah 1 ditunjukkan oleh gangguan hemodinamik kecil. Jantung masih mengatasi fungsinya, gejala muncul hanya dengan aktiviti fizikal yang sengit. Lebih jauh lagi. Ketika berjalan, pesakit tidak dapat bangun dari tidur.
  • Kelemahan, mengantuk, penurunan aktiviti am yang ketara. Pesakit tidak dapat melaksanakan tugas harian dan bekerja, terutama pada peringkat kemudian.
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki, kemudian juga wajah.
  • Takikardia yang teruk, pertama pada 100 denyutan seminit, kemudian lebih banyak. Perkembangan bentuk paroxysmal ventrikel adalah mungkin, dalam keadaan seperti itu, kemungkinan maut mengakibatkan kemungkinan.
  • Sakit dada dengan intensiti sederhana. Walaupun dengan serangan jantung, mereka jarang mencapai kekuatan yang tinggi. Mereka diberikan kepada perut, kaki, punggung bawah, belakang, anggota badan atas. Membakar atau menarik, menekan.
  • Cephalalgia (sakit kepala).

Tahap ketiga diwakili oleh semua tanda yang dijelaskan, tetapi manifestasi objektif lain juga timbul:

  • Peningkatan tekanan darah dalam jarak yang luas. Tahap terminal dikaitkan dengan hipotensi yang teruk.
  • Hati yang diperbesar.
  • Pelemahan jantung terdengar ketika mendengar.

Kekurangan aorta darjah 2 adalah saat terbaik untuk rawatan: gejalanya sudah ada sepenuhnya, tetapi gangguan organik kasar belum terjadi, yang menentukan peluang pemulihan yang baik.

Diagnostik

Pemeriksaan pesakit dengan patologi sistem kardiovaskular adalah tugas pakar kardiologi atau pakar bedah khusus, pada tahap merancang operasi. Skema ini klasik, ia tidak hanya melibatkan penyataan fakta masalah, tetapi juga pengenalpastian punca keadaan.

Untuk tujuan ini, acara berikut ditetapkan:

  • Tinjauan lisan. Pada peringkat awal, tidak berinformasi, pesakit sendiri tidak dapat membuat aduan.
  • Mengambil anamnesis. Masuk akal setelah menentukan adanya masalah kesihatan.
  • Mendengarkan suara jantung (auscultation). Nada kusam, aritmia arus selari mungkin. Ini adalah petanda buruk, terutama jika terdapat kecurigaan bentuk berbahaya, seperti ekstrasistol kumpulan atau fibrilasi.
  • Pengukuran tekanan darah dan kekerapan kontraksi. Seperti yang telah disebutkan, tanda klinikal khusus adalah peningkatan tekanan darah, PD, dalam fasa terminal - hipotensi. Ini adalah titik permulaan bagi doktor dalam diagnosis awal..
  • Elektrokardiografi. Ia juga digunakan untuk menilai aktiviti fungsi struktur jantung. Walaupun sedikit penyimpangan irama jantung ditentukan, tetapi ini tidak mempunyai banyak makna klinikal - kita bercakap mengenai kesannya, bukan mengenai penyebabnya.
  • Ekokardiografi. Teknik asas. Semua gangguan organik dapat dilihat dengan jelas. Pada masa yang sama, banyak fenomena yang disebabkan oleh kekurangan aorta itu sendiri dilihat sepenuhnya. Semasa jantung berkembang, jantung tumbuh, penebalan miokardium dijumpai. Fasa 4 sepenuhnya disertai oleh kelantangan organ raksasa, ia sedikit menyerupai yang normal. Struktur seperti itu bahkan tidak dapat menyediakan darah. Juga dimungkinkan untuk memeriksa isipadu aliran balik (regurgitasi) dan menentukan ukuran kecacatan injap dalam mm.
  • Coronografi. Untuk mengenal pasti tahap peredaran darah di saluran pembentukan jantung. Sekiranya terdapat kelainan, serangan jantung mungkin berlaku dalam jangka pendek. Tahapnya bergantung pada struktur mana yang stenotik atau tersembunyi.
  • Penentuan koagulabiliti atau koagulogram. Terutama penting sebelum pembedahan. Akibat kegagalan jangka panjang, terdapat risiko penurunan sifat reologi darah. Dia menjadi tebal, tidak bergerak dengan baik. Oleh itu, peningkatan tekanan darah dan nadi, peningkatan risiko serangan jantung atau strok.
  • Kajian klinikal tisu penghubung cecair. Untuk mengenal pasti proses keradangan (miokarditis, endokarditis, perikarditis).

Sebagai ukuran yang sangat khusus - MRI atau CT, juga scintigraphy.

Rawatan

Terapi ini hanya pembedahan, tetapi sangat sedikit orang yang akan melakukan operasi dengan segera. Ini tidak profesional, pertama anda perlu membiasakan diri dengan dinamika proses.

Sekiranya terdapat petunjuk untuk pengawasan pembedahan, persiapan jangka pendek pesakit untuk intervensi yang sukar dilakukan.

Sebagai langkah awal, penurunan tekanan darah, penghapusan aritmia dan pemulihan sekurang-kurangnya kontraktil miokard minimum pada tahap yang dapat diterima ditunjukkan..

Ubat-ubatan berikut ditetapkan:

  • Inhibitor ACE, penyekat beta dan antagonis kalsium. Berbagai alam.
  • Antiaritmia. Amiodarone adalah yang paling biasa. Juga beberapa analog.
  • Sekiranya tiada kontraindikasi - glikosida jantung. Tetapi dengan penuh perhatian.
  • Ejen antitrombotik. Sekiranya berlaku pelanggaran aliran darah. Aspirin Cardio sebagai asid acetylsalicylic utama yang utama tidak boleh diminum, ia mempunyai sebilangan besar kesan sampingan.
  • Unsur surih dan mineral. Magnesium dan kalium (Asparkam dan sejenisnya).
  • Melegakan serangan akut dilakukan dengan Nitrogliserin.

Resipi rakyat dikontraindikasikan. Ia membuang masa, tenaga dan harapan yang salah untuk mujarab.

Malah rawatan pembedahan tidak sepenuhnya memulihkan fungsi injap, walaupun memungkinkan untuk jangka hayat yang berkualiti tinggi dengan beberapa sekatan..

Campur tangan pembedahan bertujuan untuk memulihkan integriti anatomi struktur, tetapi ini tidak mungkin.

Kebanyakan prostetik digunakan, iaitu menggantikan septum dengan buatan, sintetik (diperbuat daripada bahan yang tidak menimbulkan penolakan).

Teknik ini berisiko, tetapi tidak mempunyai analog. Lebih baik memulakan rawatan sebelum berlakunya gangguan jantung organik, kerana transformasi jantung sudah tidak dapat dielakkan.

Pada masa penyediaan atau dalam tempoh pemerhatian dinamik, masuk akal untuk berhenti merokok, alkohol, had garam (tidak lebih daripada 7 gram sehari), tidur dengan betul (8 jam per malam), makan dengan cekap (kurang berlemak, goreng, makanan dalam tin dan produk separuh siap, lebih banyak vitamin dan protein sihat). Aktiviti fizikal adalah minimum.

Prognosis dan kemungkinan komplikasi

  • Penangkapan jantung kerana disfungsi dan bekalan darah tidak mencukupi.
  • Kejutan kardiogenik. Penurunan tekanan darah dan aktiviti organ, akibatnya, penurunan ejeksi, hipoksia tisu akut dan kematian dengan kemungkinan hampir 100%.
  • Serangan jantung. Kematian kardiomiosit. Prospek rawatan bergantung kepada sejauh mana. Bagaimanapun, kecacatan tetap ada - penggantian bahagian struktur sihat dengan epitel.
  • Pukulan. Proses yang serupa. Kematian sedikit lebih rendah, tetapi penurunan kualiti hidup lebih tinggi kerana defisit neurologi.

Faktor utama kematian pada pesakit dengan disfungsi cusps injap aorta adalah kegagalan pelbagai organ, lebih jarang serangan jantung. Di tempat ketiga terhormat - serangan jantung.

Ramalan dibezakan. Pada peringkat 1, kadar kelangsungan hidup adalah 100%, di kedua - 80%, di ketiga - 45%, di keempat - 10%, dalam 5 tahun ke depan. Fasa terminal dikaitkan dengan kadar kematian hampir 100%, dalam masa yang sama. Selalunya pesakit tidak melepasi ambang 1 tahun.

Dengan terapi, kemungkinan sedikit lebih tinggi. Pemulihan sepenuhnya hanya mungkin pada tahap 1. 2 darjah kekurangan injap aorta sudah meninggalkan tanda dalam badan, tetapi ini masih belum mencukupi untuk permulaan kematian. Kesimpulan - rawatan tepat pada waktunya, jika tidak, tidak masuk akal.

Akhirnya

Patologi jantung adalah penyebab utama kematian pada orang dari semua peringkat umur. Pemeriksaan awal dan pemeriksaan berterusan dengan pakar kardiologi untuk pencegahan adalah kunci umur panjang.

Pencegahan adalah mudah - normalisasi diet, penolakan ketagihan, pembetulan gaya hidup umum.

Prognosis kehidupan tahap kekurangan aorta

Kekurangan aorta adalah pergerakan abnormal patologi dari risalah tisu penghubung injap aorta, akibatnya pengembangan aliran darah terbalik yang jelas di bawah kecerunan tekanan tinggi ke rongga ventrikel kiri dari lumen kapal aorta semasa diastole dikesan.

Sindrom kekurangan aorta, sebagai kecacatan profil jantung yang terpencil, sangat jarang berlaku. Lebih kerap, dalam kategori usia pesakit yang berlainan, terdapat kombinasi alat injap jantung yang rosak dalam bentuk stenosis dan kekurangan aorta, dan lelaki mengalami bentuk kekurangan ini lebih kerap.

Kekurangan aorta dalam praktik pediatrik berlaku kurang dari 3% dalam bentuk varian terpencil, namun, malangnya, ini hanya berlaku pada tahap pembentukan gangguan kardiohemodinamik yang jelas..

Penyebab kekurangan aorta

Kekurangan aorta, sebagai kecacatan jantung terpencil, termasuk dalam kategori patologi polietiologi, kerana pelbagai faktor dapat memprovokasi proses perkembangan dan pembentukannya..

Kekurangan aorta kongenital berkembang dengan ectasia aortoannular, sindrom Marfan, fibrosis kistik, osteoporosis keturunan, penyakit Erdheim. Dalam kes ini, bukannya tiga risalah tisu penghubung injap aorta, satu, dua atau empat risalah terbentuk, yang pasti menimbulkan perubahan dalam kardiohemodinamik jantung. Dengan bilangan injap tidak normal yang ada, sama ada prolapsnya ke rongga ventrikel kiri diperhatikan, atau penutupan mereka yang tidak lengkap.

Kekurangan aorta organik dari genesis sekunder atau diperoleh boleh berlatarbelakangkan pelbagai penyakit berjangkit, bakteria, imunodefisien, di antaranya 80% kes adalah penyakit jantung reumatik. Perubahan reumatik pada injap aorta ditunjukkan oleh ubah bentuk dan penebalan risalah, yang tidak dapat menunjukkan prestasi yang baik di masa depan. Perlu diingat bahawa rematik mempengaruhi injap mitral pada tahap yang lebih besar, oleh itu, apabila perubahan pada injap aorta dikesan, seseorang harus memikirkan lesi gabungan alat injap jantung..

Di samping itu, pelbagai lesi jantung berjangkit dalam bentuk sifilis, endokarditis bakteria juga dapat menyebabkan perkembangan kekurangan aorta. Kehadiran keradangan berjangkit memprovokasi tidak hanya perubahan bentuk dan ketebalan injap, tetapi juga dapat menyebabkan pelanggaran integritas mereka dalam bentuk perforasi dan hakisan.

Kekurangan aorta sederhana relatif diperhatikan dengan perubahan patologi bukan pada cusps injap, tetapi di dinding aorta itu sendiri, yang diperhatikan dalam penyakit jantung hipertensi, pembesaran aneurisma aorta dengan tanda-tanda pembedahan. Pengembangan cincin berserat yang jelas dari injap aorta dalam keadaan ini boleh menyebabkan pemisahan lengkap (perbezaan) risalah tisu penghubung injap aorta, yang merupakan tanda yang sangat tidak baik bagi pesakit.

Gejala regurgitasi aorta

Dalam keadaan di mana gangguan kardiohemodinamik pada seseorang dengan kekurangan aorta berada dalam keadaan pampasan, pesakit mungkin sama sekali tidak menyedari perubahan kesihatannya sendiri dan tidak meminta bantuan perubatan. Dalam beberapa kes, proses regurgitasi aorta tanpa gejala ini berterusan untuk jangka masa yang panjang. Peningkatan akut dalam gejala klinikal diperhatikan secara eksklusif pada aneurisma aorta yang menjalani pembedahan, serta pada endokarditis infektif.

Kemunculan manifestasi klinikal dalam kekurangan aorta ditunjukkan oleh rasa sakit berdenyut di kepala dan leher, perasaan peningkatan degupan jantung dan intensifikasi. Nadi dalam regurgitasi aorta tidak selalu dipercepat, tetapi kebanyakan pesakit memperhatikan penampilan gejala ini.

Dalam keadaan di mana seseorang mempunyai kecacatan yang signifikan pada cusps injap aorta, peningkatan gangguan hemodinamik dicatat, yang ditunjukkan oleh munculnya gejala yang menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum. Tanda-tanda "otak" kekurangan aorta dimanifestasikan dalam bentuk pening, sakit kepala berdenyut, tinitus, fungsi visual terganggu dan episod jangka pendek kehilangan kesedaran seperti sinkop, yang mempunyai kaitan yang jelas dengan perubahan tajam pada posisi batang di ruang angkasa.

Kekurangan aorta minimum, sebagai peraturan, tidak disertai dengan penampilan manifestasi kardiovaskular, namun, dengan gangguan hemodinamik yang teruk, pesakit mempunyai tanda-tanda jantung. Manifestasi kegagalan jantung dalam kes ini adalah penampilan sindrom kesakitan angina pectoris, gangguan irama aktiviti jantung, gangguan pernafasan. Pada tahap awal kekurangan aorta, gejala di atas bersifat jangka pendek dan mengganggu pesakit hanya selepas aktiviti fizikal atau psiko-emosi yang berlebihan. Dengan gangguan kardiohemodinamik yang ketara, tanda-tanda kegagalan jantung muncul secara berterusan dan memburukkan lagi prognosis hidup dalam kekurangan aorta.

Pengurangan kekurangan aorta akut dicirikan oleh peningkatan cepat dalam gejala kegagalan ventrikel kiri dan gangguan pernafasan yang teruk. Manifestasi edema paru alveolar sering digabungkan dengan penurunan tekanan darah yang tajam, oleh itu, kategori pesakit ini memerlukan penggunaan segera pelbagai langkah-langkah resusitasi mendesak.

Tahap regurgitasi aorta

Perkembangan gambaran klinikal kekurangan aorta lambat, tanpa mengira etiologi dan patogenesis. Setiap tahap perkembangan etiopatogenetik disertai dengan kemunculan gangguan kardiohemodinamik tertentu, yang pasti mempengaruhi kesihatan pesakit. Klasifikasi kekurangan aorta mengikut tahap keparahan digunakan oleh pakar kardiologi dan pakar bedah jantung dalam amalan perubatan harian, kerana untuk setiap peringkat perkembangan penyakit ini, kaedah pembetulan kecacatan yang berbeza ditunjukkan. Klasifikasi kardiovaskular tidak hanya berdasarkan kriteria klinikal, tetapi juga pada data pemeriksaan instrumental pesakit, oleh itu, pemeriksaan kompleks pemeriksaan penuh adalah jaminan utama kejayaan rawatan kekurangan aorta..

Memandangkan klasifikasi kardiologi di seluruh dunia, kekurangan aorta biasanya dibahagikan kepada empat darjah keparahan..

Tahap paling awal perkembangan kecacatan dicirikan oleh jalan pendam yang panjang dan gangguan hemodinamik yang dikompensasi.

Kekurangan aorta gred 2 disertai dengan kemunculan gejala tidak spesifik yang berlaku hanya setelah peningkatan aktiviti fizikal atau psiko-emosi. Apabila pendaftaran aktiviti jantung elektrokardiografi pada pesakit, terdapat tanda-tanda yang menunjukkan adanya perubahan hipertrofik pada miokardium ventrikel kiri. Isipadu aliran darah yang berulang dalam pemetaan Doppler kurang dari 30%, dan parameter "aliran darah biru" adalah 10 mm.

Kekurangan aorta gred 3 dicirikan oleh penurunan kapasiti kerja yang ketara, serta penampilan kesakitan anginal tertentu, perubahan bilangan tekanan darah. Semasa kajian elektrokardiografi, tanda-tanda iskemia direkodkan serentak dengan tanda-tanda hipertrofi ventrikel kiri. Indikator ekokardiografi adalah pendaftaran apa yang disebut "aliran biru" pada risalah injap aorta melebihi 10 mm.

Kekurangan aorta tahap 4 atau ekstrem dicirikan oleh kemunculan gangguan kardiohemodinamik yang ketara dalam bentuk perkembangan aliran darah regurgitan terkuat, dengan jumlah lebih daripada 50%. Kekurangan aorta tahap 4 disertai dengan dilatasi teruk semua rongga jantung dan perkembangan kekurangan mitral relatif.

Rawatan regurgitasi aorta

Ahli kardiologi dan terutamanya pakar bedah jantung di seluruh dunia mematuhi prinsip-prinsip kemanfaatan dan kesinambungan dalam penggunaan satu atau kaedah lain untuk merawat kekurangan aorta. Pesakit yang menderita tahap awal kekurangan aorta tidak dikenakan kaedah rawatan apa pun, selain memerhatikan kriteria asas untuk mengubah cara kerja dan rehat (batasan minimum aktiviti fizikal dan psiko-emosi). Terapi ubat untuk kekurangan aorta melibatkan penggunaan ubat-ubatan, kesan farmakologinya bertujuan untuk meratakan manifestasi kekurangan jantung, iaitu: ubat diuretik (Furosemide dalam dos harian 40 mg), perencat ACE (Enap dalam dos harian minimum 5 mg), jantung glikosida (Digoxin dalam dos harian 0.25 mg).

Walaupun terdapat kesan positif dari rawatan ubat, cara yang paling berkesan untuk menghilangkan kekurangan aorta adalah dengan memperbaiki kecacatan. Manual operasi dalam satu atau lain modifikasi untuk kekurangan aorta benar-benar ditunjukkan untuk pengembangan manifestasi kegagalan ventrikel kiri, regurgitasi teruk pada cusps injap aorta dan pembesaran ukuran ventrikel kiri. Dalam kekurangan aorta akut, dalam keadaan apa pun, perlu menggunakan pembetulan pembedahan.

Sekiranya kekurangan aorta berkembang dengan latar belakang kerosakan pada daun tisu penghubung injap aorta, rawatan pembedahan melibatkan pemotongan bahan biologi yang terjejas dan penggantiannya dengan prostesis mekanikal atau biologi. Dengan pengembangan aneurisma sinus aorta, plastik digunakan dengan pemeliharaan maksimum struktur injap. Kadar kematian dalam tempoh selepas operasi kurang dari 4%.

Perlu diingat bahawa jika tidak ada langkah-langkah terapeutik, komplikasi kekurangan aorta dari profil keradangan, tromboemboli dan iskemia berkembang..

Regurgitasi aorta - doktor mana yang akan membantu? Sekiranya anda atau mengesyaki perkembangan regurgitasi aorta, anda harus segera mendapatkan nasihat doktor seperti pakar kardiologi dan pakar bedah jantung.

Ciri-ciri penyakit ini

Di ventrikel kiri, darah diangkut dari ruang atas - atrium, dan alirannya didorong ke aorta. Ini adalah kapal besar di mana darah, yang diperkaya dengan zat-zat penting dan oksigen, memulakan perjalanan ke organ dan tisu untuk memberi sel mereka nutrisi dan kemampuan untuk bernafas.

Darah bergerak ke satu arah. Mekanik sistem disediakan dengan adanya injap. Injap aorta dirancang untuk mengalirkan sebahagian darah ke aorta semasa mampatan ventrikel dan menghalangnya daripada kembali.

Pelanggaran struktur injap atau perubahannya yang berkaitan dengan penyakit menyebabkan kerosakan fungsi jantung semasa relaksasi ventrikel. Tempoh ini diprogramkan untuk perjalanan darah dari atrium ke rongga ventrikel. Sekiranya kekurangan injap aorta dalam tempoh relaksasi, darah dari aorta juga mengalir kembali ke ventrikel..

Pelanggaran itu menyatakan dirinya pada tahap yang berbeza-beza. Bergantung pada kawasan penutupan injap atau pembesaran ventrikel. Kekurangan injap aorta jarang berlaku. Sebahagian besarnya, ia disebabkan oleh penyakit.

Bayi yang mengalami kelainan injap sejak lahir biasanya berkembang normal. Kadang-kadang mereka mempunyai warna kulit pucat. Mungkin ada juga denyutan arteri dan urat. Rawatan untuk kekurangan injap yang dikesan pada usia dini sama dengan orang dewasa, bergantung pada tahap kesukaran.

Bentuk kekurangan aorta (skema)

Darjah

Kedalaman masalah bergantung pada berapa lama jet, yang mempunyai kembalinya ke ventrikel.

Video berikut akan memberitahu dengan lebih terperinci mengenai ciri-ciri kekurangan aorta dalam bentuk yang boleh diakses:

Punca berlakunya

Biasanya, kekurangan injap aorta mempunyai sebab berikut:

  • Masalahnya kebanyakannya disebabkan oleh kelainan struktur injap. Ia boleh menjadi cacat lahir. Injap harus mempunyai tiga kepak. Terdapat patologi kongenital ketika injap bicuspid atau mempunyai bilangan yang berbeza.
  • Perubahan patologi dalam struktur injap boleh menyebabkan penyakit berjangkit. Mereka dapat mengubah bentuk risalah, menebalkannya, atau membentuk lubang pada injap. Semua faktor ini mewujudkan keadaan untuk operasi injap yang rosak. Penyakit seperti ini termasuk:
    • endokarditis berjangkit,
    • reumatik,
    • sifilis jika tidak dirawat;
    • lupus erythematosus,
    • radang sendi.

    Kami akan memberitahu anda mengenai tanda-tanda dan gejala kekurangan injap aorta..

    Gejala

    Penyakit ini mungkin tidak menandakan pelanggaran untuk masa yang lama. Ini disebabkan oleh fakta bahawa separuh kiri jantung dirancang oleh alam semula jadi untuk beban berat.

    Lama kelamaan, tanda-tanda berikut mungkin muncul:

    • Perbezaan ketara antara bacaan sistolik (tinggi) dan diastolik (rendah).
    • Semasa latihan fizikal dan rehat: pening, kehilangan kekuatan, kemungkinan kehilangan kesedaran, terutama ketika mengubah posisi tubuh.
    • Di kawasan jantung, sensasi angina pectoris yang menyakitkan atau sifat lain.
    • Menggelengkan kepala, mencerminkan irama jantung - gejala Musset.
    • Ditentukan sekiranya kekurangan injap aorta dan kadar nadi tinggi, ia mempunyai watak melompat.
    • Denyutan arteri, yang dapat dilihat secara visual. Ini mempengaruhi arteri karotid, urat besar: subclavian, temporal. Perasaan berdenyut di kawasan kepala dan leher menyebabkan rasa tidak selesa.
    • Denyutan Palatal - Gejala Muller.
    • Pesakit mengadu bahawa dia merasakan jantung berdegup, terutama ketika berada dalam posisi berbaring.
    • Sesak nafas mungkin tidak berkaitan dengan senaman, dari masa ke masa, tanda-tanda tersedak mungkin muncul.
    • Denyutan murid - dinyatakan dalam penyempitan dan pelebaran mereka (gejala Landolfi).
    • Sensasi denyutan pada unjuran hati.

    Kekurangan injap aorta bergantung kepada diagnosis, yang akan kita bicarakan lebih lanjut..

    Diagnostik

    Pemeriksaan awal oleh pakar untuk membuat andaian dan menghantar pemeriksaan melibatkan:

    • mendengar keluhan pesakit,
    • mendapatkan maklumat mengenai penyakit saudara-mara untuk memahami kemungkinan kecenderungan genetik,
    • pemeriksaan visual,
    • mendengar denyutan nadi, irama jantung.

    Untuk menjelaskan diagnosis dan mengisinya dengan perincian terperinci, pakar menentukan kaedah untuk pemeriksaan instrumental:

    • Fonokardiografi - akan menunjukkan di atas irama dan bunyi di atas kertas yang dikaji, termasuk yang tidak dapat dikesan oleh doktor ketika mendengar pesakit dengan stetoskop.
    • Elektrokardiografi - akan menunjukkan jika terdapat tanda-tanda peningkatan ventrikel kiri, hipertropi.
    • Pemeriksaan Doppler dapat memberikan kesimpulan mengenai kehadiran regurgitasi injap aorta.
    • Kaedah sinar-X - melengkapkan kajian keadaan pesakit dengan data mengenai sama ada terdapat perubahan bentuk jantung dan jenis rancangannya.
    • Ekokardiografi - kaedah ini memberikan maklumat terperinci mengenai perubahan di kawasan kajian. Memberi maklumat mengenai kemungkinan pengaliran injap mitral (risalahnya) kerana aliran yang diarahkan dari regurgitasi yang berkaitan dengan disfungsi injap aorta.

    Sekarang mari kita bincangkan pilihan rawatan untuk kekurangan injap aorta gred 1, 2, 3..

    Apa yang berlaku regurgitasi aorta dapat dinilai berdasarkan data video diagnostik berikut:

    Rawatan

    Kerosakan injap, yang menampakkan diri secara tidak signifikan, tidak memerlukan rawatan perubatan. Rawat penyakit yang boleh menyebabkan kegagalan injap.

    Terapi

    Pesakit menerima cadangan mengenai cara berkelakuan agar tidak menyebabkan pemburukan:

    • bebankan dengan kerja fizikal sebanyak mungkin, elakkan beban berlebihan;
    • berjumpa doktor gigi tepat pada waktunya,
    • mencegah penyakit berjangkit daripada pulih dan kronik;
    • ikut diet.

    Sekiranya tidak ada kontraindikasi, pesakit boleh mengambil prosedur fisioterapi:

    • balneoterapi,
    • inductothermy,
    • Terapi UHF.

    Ubat

    Berkaitan dengan gangguan yang disebabkan oleh kerosakan injap aorta, pakar memilih ubat untuk memperbaiki keadaan pesakit.

    • Inhibitor ACE:
      • enalapril,
      • captopril;
    • glikosida jantung:
      • korglikon,
      • digoxin,
      • strophanthin;
    • ubat-ubatan yang menghalang penampilan gumpalan darah:
      • antikoagulan,
      • agen antiplatelet;
    • diuretik:
      • spironolakton,
      • dichlothiazide,
      • furosemida.

    Operasi

    Sekiranya injap tidak berfungsi menyebabkan kemerosotan kerja jantung, dan ubat-ubatan dan terapi tidak membantu, maka pembedahan dilakukan.

    Ia boleh terdiri daripada dua jenis:

    • injap aorta diganti dengan prostesis;
    • lebih jarang mereka melakukan prosedur untuk memperbaiki kekurangan injap, yang disebut pembedahan plastik.

    Pencegahan penyakit

    Untuk mengehadkan kemungkinan memulakan kegagalan injap:

    • marah,
    • kecualikan kemungkinan penyakit berjangkit yang mempengaruhi kesihatan injap, dan jika tidak dapat dielakkan, maka rawat dengan teliti;
    • jika terdapat prasyarat untuk kecacatan jantung, menjalani pemeriksaan perubatan setiap tahun;
    • elakkan pengaruh berbahaya semasa mengandung:
      • bersentuhan dengan bahan kimia,
      • sinaran mengion,
      • tinggal di tempat dengan keadaan persekitaran yang tidak baik.

    Regurgitasi mitral dengan aorta

    Regurgitasi injap aorta yang ketara boleh menyebabkan kerosakan injap mitral. Ini berlaku kerana dari masa ke masa, kerana bahagian darah tambahan yang keluar dari aorta, dinding peregangan ventrikel, dan ini membawa kegagalan dalam kawalan injap mitral.

    Daunnya tidak cacat, tetapi disebabkan oleh pengembangan cincin, otot papillary yang tidak berfungsi, mereka tidak berpeluang menutup rapat. Dalam kes ini, patologi sangat rumit. Aliran dari ventrikel kembali ke atrium, di mana bahagian darah dari aorta juga kembali.

    Dengan lebih terperinci mengenai kekurangan mitral bersamaan dengan aorta, video berikut akan memberitahu:

    Komplikasi

    Pengembalian sebahagian darah ke ventrikel secara beransur-ansur mempengaruhi ruang jantung, menyebabkan reaksi dari tisu untuk menyesuaikan diri dengan patologi.

    • pelanggaran irama, salah satu jenisnya - fibrilasi atrium;
    • kesesakan boleh memulakan keradangan pada lapisan dalam jantung,
    • infark miokard akut - sebahagian otot jantung tidak menerima aliran darah dan ini menyebabkan kematiannya.
    • ventrikel, kerana regurgitasi, mengurangkan keupayaannya untuk mendorong.

    Sebilangan pesakit juga mengalami stenosis bersama dengan kekurangan injap aorta..

    Akhirnya, baca mengenai prognosis hidup dengan sindrom kekurangan aorta 1, 2 dan 3 darjah.

    Ramalan

    Seberapa selamat patologi dan tahap keberkesanan rawatan dapat ditentukan kerana:

    • penyakit apa yang memulakan gangguan tersebut, bagaimana cara penanganannya;
    • tahap perkembangan masalah.

    Ramalannya adalah seperti berikut:

    • Sekiranya pelanggaran tersebut telah memperoleh tahap kerumitan yang nyata, maka biasanya dari saat diagnosisnya, pesakit hidup dari lima hingga sepuluh tahun.
    • Sekiranya masalah itu menyebabkan perubahan yang tidak dapat dipulihkan dalam badan, menyatakan dirinya sebagai gangguan peredaran darah yang teruk dan pada masa yang sama ubat tidak membawa kelegaan, maka pesakit dapat hidup tidak lebih dari dua tahun.

    Pembedahan dapat meningkatkan prognosis.

    Sebab-sebabnya

    Kekurangan aorta adalah kecacatan polyetiologis yang dapat berkembang disebabkan oleh faktor yang diperoleh atau kongenital. Kegagalan kongenital berkembang apabila, bukan injap tricuspid, ada injap dengan satu, dua, atau empat risalah. Kecacatan ini dapat dijelaskan oleh penyakit keturunan yang mempengaruhi tisu penghubung:

    • Sindrom Marfan;
    • ectasia aortoannular;
    • Sindrom Ehlers-Danlos;
    • Penyakit Erdheim;
    • osteoporosis kongenital dan sebagainya.

    Penyebab utama kekurangan yang diperoleh adalah rematik, yang menyumbang sehingga lapan puluh peratus daripada semua kes. Lesi reumatik membawa kepada fakta bahawa cusps injap aorta menyusut, cacat dan menebal, itulah sebabnya penutupan penuh mereka tidak dapat berlaku dalam tempoh diastole. Etiologi reumatik paling sering menjadi asas kepada kombinasi penyakit mitral dengan kekurangan injap aorta. Pada endokarditis infektif, hakisan, ubah bentuk, atau perforasi risalah diperhatikan, mengakibatkan cacat pada injap aorta. Secara keseluruhan, sebab-sebab berikut untuk watak yang diperoleh dapat dibezakan:

    • aterosklerosis;
    • endokarditis septik;
    • artritis reumatoid;
    • sifilis;
    • Penyakit Takayasu;
    • lupus eritematosus sistemik dan sebagainya.

    Kekurangan aorta dapat berkembang kerana pengembangan lumen arteri dengan membedah aneurisma aorta, hipertensi arteri, ankylosing spondylitis dan patologi lain.

    Faktor patologi utama kekurangan aorta adalah kelebihan ventrikel kiri, yang melibatkan sejumlah perubahan adaptif kompensasi pada otot jantung, miokardium, dan juga keseluruhan sistem peredaran darah.

    Gejala

    Gejala regurgitasi aorta banyak bergantung pada ukuran kecacatan. Sekiranya kecil, maka tidak ada perubahan khas dalam hemodinamik, serta manifestasi klinikal. Sekiranya lesi besar, maka gejala klinikal akan jelas, yang membantu membuat diagnosis yang tepat lebih awal. Gejala ini adalah:

    • sesak nafas yang berlaku dengan latihan fizikal;
    • berdebar-debar;
    • keletihan cepat;
    • sakit hati;
    • kelemahan.
    Permulaan sesak nafas semasa bersenam adalah salah satu gejala

    Kegagalan juga boleh berlaku pada kanak-kanak. Pada masa yang sama, mereka akan berkembang sesuai dengan usia mereka. Antara tanda-tandanya adalah pucat pada kulit, yang disebabkan oleh kekejangan pembuluh kecil. Terdapat juga degup jantung, denyutan saluran serviks dan denyutan kapilari. Tetapi kanak-kanak tidak akan mengalami gejala seperti memantul kaki yang dilipat di atas kaki dalam keadaan duduk dan menggelengkan kepala, walaupun gejala ini mungkin muncul pada orang dewasa. Dalam kes yang jarang berlaku, pada masa kanak-kanak, denyutan organ dalaman seperti limpa, hati, amandel, uvula, dan murid dapat diperhatikan..

    Semasa memeriksa pesakit dengan kekurangan injap, doktor akan merasakan tekanan apikal yang meningkat, yang dialihkan ke kiri. Pada palpasi, terdapat dorongan apikal yang tahan, batas jantung dialihkan ke kiri.

    Kekurangan aorta mempunyai dua bentuk, dan masing-masing mempunyai manifestasi klinikalnya sendiri:

    • kekurangan akut;
    • kekurangan kronik.

    Pertama, pertimbangkan tanda-tanda kegagalan akut. Oleh kerana fakta bahawa ventrikel kiri terhad dalam kemampuannya untuk mentolerir regurgitasi aorta, akut, pesakit sering mengalami tanda-tanda keruntuhan kardiovaskular akut, yang ditunjukkan oleh kelemahan, hipotensi dan dispnea yang teruk, yang disebabkan oleh fakta bahawa tekanan di atrium kiri meningkat dan jumlah pukulan menurun. Pesakit mempunyai keadaan yang serius, yang disertai dengan takikardia, sianosis, dan kadang-kadang edema paru dan kesesakan. Biasanya tanda periferal tidak dinyatakan, atau tidak mencapai tahap kronik penyakit ini.

    Kelemahan dan hipotensi juga boleh membicarakan penyakit ini

    Dalam bentuk kronik, aduan mungkin tidak ada selama bertahun-tahun, atau mereka dapat dinyatakan dalam keletihan dan berdebar-debar yang cepat, yang sangat jelas ketika berbaring di sebelah kiri. Di masa depan, kegagalan jantung mula berkembang dengan genangan, pertama di sepanjang lingkaran kecil peredaran darah, dan kemudian di sepanjang bulatan besar. Dyspnea yang semakin meningkat mula muncul dengan beban fizikal. Kaki juga membengkak dan hati membesar. Kemunculan angina pectoris adalah mungkin. Kulit mempunyai warna pucat, arteri karotid sangat berdenyut. Nadi cepat dan tinggi. Tekanan nadi dan sistolik meningkat, dan tekanan diastolik menurun tajam, batas dapat mencapai sifar.

    Diagnostik

    Perkara pertama yang berlaku semasa diagnosis adalah pemeriksaan pesakit. Doktor memperhatikan manifestasi luaran gejala, seperti menggelengkan kepala, kerana gejala ini membantu menentukan bentuk penyakit ini. Mendengarkan pesakit adalah mustahak. Dua nada kedengaran. 1 nada panjang, lemah dengan murmur diastolik yang mengalir yang bermula sejurus selepas 2 nada. Sekiranya orang itu memiringkan badan ke hadapan, suara akan terdengar lebih baik. Pusat gempa terletak di tepi kiri sternum, dan ia boleh memberi ke puncak.

    Kadang-kadang, gumaman Flint pendek presistolik yang lembut, lemah, terdengar di atas puncak, yang kemungkinan besar disebabkan oleh penyempitan bukaan kiri atrioventrikular. Apabila arteri besar ekstremitas didengarkan, terdapat murmur Durozier berganda dan nada Traube berganda, yang dijelaskan oleh gelombang aliran darah bergantian pada pembuluh darah dan pusaran yang terbentuk di tempat pemampatannya.

    Terdapat beberapa kaedah diagnostik instrumental yang membantu mendiagnosis kekurangan aorta..

    1. ECG. Kaedah ini mengesan tanda hipertrofi ventrikel kiri..
    2. Fonokardiografi. Terima kasih kepadanya, anda dapat mengenalpasti murmur jantung patologi..
    3. Ekokardiografi. Kaedah ini membantu mengetahui gejala kekurangan injap aorta, iaitu kegagalan injap fungsional, kecacatan anatomi dan peningkatan ventrikel kiri.
    4. X-Ray dada. Ini menunjukkan pembesaran ventrikel kiri dan tanda-tanda bahawa kesesakan darah telah terbentuk di paru-paru.
    5. Meneliti rongga jantung. Kaedah ini membolehkan anda menentukan nilai output jantung dan parameter lain yang diperlukan untuk diagnosis..

    Rawatan

    Regurgitasi aorta dirawat bergantung pada bentuk dan tahapnya. Dalam bentuk kronik, vasodilator seperti hidralazin, antagonis kalsium, dan perencat ACE biasanya diresepkan. Rawatan bertujuan untuk melambatkan aktiviti disfungsi ventrikel kiri. Vasodilator mesti diresepkan kepada pesakit dengan kekurangan yang pembedahannya dikontraindikasikan. Mereka juga dapat digunakan dalam kes di mana regurgitasi aorta hilang tanpa gejala, tetapi dalam kes yang teruk, dalam kes berikut:

    • hipertensi arteri;
    • dilatasi awal ventrikel kiri;
    • fungsi sistolik normal ventrikel kiri;
    Nifediprine adalah antagonis kalsium

    Sekiranya kes penyakit ini tidak teruk, dan fungsi sistolik adalah normal, maka anda tidak perlu mengambil vasodilator. Sekiranya terdapat gejala, vasodilator boleh digunakan, tetapi kadang-kadang rawatan pembedahan adalah pilihan terbaik. Selepas prostetik, vasodilator digunakan apabila disfungsi sistolik berterusan. Tidak ada data khusus mengenai ubat mana yang paling baik digunakan. Contohnya, ada ubat yang dipanggil hidalazin. Dipercayai bahawa ia mempunyai kesan positif pada fungsi sistolik dan mengurangkan jumlah ventrikel kiri. Sekiranya anda mengambil ubat seperti nifedipine, maka ia dapat mengurangkan jumlah ventrikel kiri dan meningkatkan pecahan pelepasan pada pesakit yang penyakitnya tidak bergejala. Inhibitor didapati bermanfaat ketika menurunkan tekanan darah.

    Sekiranya terdapat pengembangan akar aorta kerana adanya patologi, maka penggunaan beta-blocker ditunjukkan. Rawatan ini membantu melambatkan pengembangan akar. Sekiranya regurgitasi aorta teruk dan diameter akar adalah lima sentimeter, maka disyorkan penggantian injap dan akar aorta. Sekiranya terdapat sindrom Marfan, maka petunjuk untuk operasi juga adalah diameter akar yang lebih kecil.

    Tahap penggantian injap aorta

    Dalam bentuk akut, tujuan rawatan adalah menstabilkan hemodinamik sebelum pembedahan. Sekiranya kejutan kardiogenik berlaku, maka, sekali lagi, vasodilator digunakan. Dalam kes yang sangat teruk, perlu dilakukan penyerapan agen inotropik. Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh aneurisma yang membedah, beta-blocker dapat digunakan dengan berhati-hati. Mereka mencegah peningkatan tekanan darah semasa sistol. Mereka juga mengurangkan degupan jantung, sehingga memanjangkan diastole, yang menyebabkan regurgitasi aorta meningkat, dan hipotensi arteri bertambah buruk..

    Pembuangan balon intra-aorta menonjol antara kaedah endovaskular. Ia dikontraindikasikan dalam kekurangan yang teruk hingga sederhana dan dalam membedah aneurisma. Penggantian injap aorta biasanya ditunjukkan apabila terdapat aduan dan disfungsi ventrikel sederhana hingga ringan.

    Sekiranya penyakit ini tidak simptomatik, pembedahan adalah kontroversi. Perlu diingat bahawa disfungsi sistolik sederhana dan ringan kemudian disertai dengan kegagalan jantung, oleh itu, disarankan untuk melakukan operasi yang dirancang. Ia berlaku bahawa mereka melakukan pembaikan injap aorta. Ini dilakukan sekiranya regurgitasi aorta disebabkan oleh prolaps injap tricuspid atau bicuspid.

    Kesan

    Pertama, pertimbangkan komplikasi yang mungkin timbul akibat perkembangan kekurangan aorta atau rawatannya tidak berkesan..

    1. Ancaman berbahaya adalah infark miokard akut kerana fakta bahawa aliran darah melalui arteri jantungnya sendiri terganggu. Serangan jantung hanyalah akibat kenyataan bahawa aliran darah ke otot jantung dihentikan.
    2. Kekurangan injap mitral, yang terletak di antara ventrikel kiri dan atrium kiri, mungkin timbul. Ini disebabkan oleh fakta bahawa keupayaan ventrikel kiri berkontraksi berkurang dengan kegagalan injap aorta yang berpanjangan.
    3. Endokarditis infektif sekunder mungkin berlaku. Ingatlah bahawa penyakit ini dicirikan oleh proses keradangan pada membran jantung dalaman, yang mana injap jantung pada pesakit dengan kecacatan jantung mengalami kerosakan..
    4. Fibrilasi atrium atau irama jantung tidak normal yang lain boleh berkembang. Fibrilasi atrium dari kumpulan komplikasi ini adalah yang paling biasa. Ia dicirikan oleh fakta bahawa beberapa bahagian otot atrium berkontraksi dengan frekuensi tinggi secara bebas antara satu sama lain. Secara umum, semua gangguan irama berlaku disebabkan oleh gangguan pergerakan dorongan elektrik.

    Prognosis untuk kekurangan injap aorta sangat bergantung pada tahap di mana penyakit ini dan seberapa sukarnya.

    1. Prognosis yang paling baik dapat dibuat dengan kekurangan injap, yang telah berkembang disebabkan oleh aterosklerosis atau reumatik..
    2. Penyakit yang tidak begitu baik dijangkakan pada pesakit yang mengalami kekurangan aorta disebabkan oleh sifilis atau endokarditis infektif.
    3. Seorang pesakit dengan kekurangan injap sederhana selama beberapa tahun merasa sihat dan tetap dapat bekerja selama beberapa tahun.
    4. Perkembangan kegagalan jantung yang cepat berlaku dengan kegagalan yang teruk.

    Sekiranya pembedahan telah dilakukan, komplikasi khusus juga mungkin berlaku.

    1. Endokarditis berjangkit.
    2. Trombosis prostesis, iaitu pembentukan gumpalan darah di kawasan prostesis yang mengganggu aliran darah normal.
    3. Thromboembolisme arteri organ dalaman. Gumpalan darah terbentuk di kawasan di mana operasi dilakukan. Perkembangan strok iskemia dan trombosis mesenterik sangat berbahaya.
    4. Kalsifikasi prostesis biologi.
    5. Pemusnahan prostesis biologi.

    Pencegahan

    Pencegahan boleh menjadi primer dan, oleh itu, sekunder. Pencegahan utama merangkumi langkah-langkah berikut:

    • rawatan berkesan awal penyakit alat injap;
    • pencegahan penyakit jantung;
    • pengerasan badan, yang sangat wajar dimulakan sejak kecil.
    • rawatan tepat pada masanya fokus jangkitan jenis kronik dengan karies dan tonsilitis kronik.

    Pencegahan sekunder terdiri daripada mencegah perkembangan lesi valvular. Rawatan konservatif merangkumi penggunaan ubat seperti diuretik, nitrat, antagonis kalsium, dll..

    Untuk mengelakkan akibat serius yang disebabkan oleh kekurangan injap aorta, adalah perlu untuk memeriksa jantung secara berkala dan mengikuti cadangan doktor yang merawat. Gaya hidup sihat dan pemakanan yang betul juga akan membantu menjaga motor vital kita pada tahap yang dapat diterima..

    Terdapat beberapa jenis kekurangan AK:

    KongenitalBiasanya disebabkan oleh genetik yang lemah dan dapat didiagnosis seawal balita.
    DiperolehiDidorong oleh penyakit dan kecederaan.

    Pemerolehan NAC berfungsi, dengan pengembangan ventrikel kiri, dan organik, yang disebabkan oleh kerosakan pada tisu injap.

    Darjah

    NAC boleh mempunyai keparahan yang berbeza-beza, seperti berikut:

    Kekurangan injap aorta gred 1Tidak lebih daripada 15% darah yang meninggalkan ventrikel kiri dibuang ke belakang.
    2 darjahMelancarkan aliran darah 15 - 30%.
    3 dan 4 darjahSehingga 50 dan lebih banyak peratus darah kembali.

    Sebab-sebabnya

    Jantung adalah pusat sistem peredaran darah, yang terdiri daripada empat ruang. Dua ruang atas (atria) menerima darah, dan dua ruang bawah (ventrikel) mengepam darah ini lebih jauh. Empat injap jantung dibuka dan ditutup sehingga darah mengalir melalui jantung hanya dalam satu arah.

    Terdapat banyak sebab yang boleh menyebabkan NAC, yang utama adalah:

    Kecacatan kongenital AKIa berlaku bahawa seorang kanak-kanak dilahirkan bukan dengan tiga, tetapi dengan dua risalah pada injap, ini mungkin tidak didiagnosis dengan segera, tetapi pada satu ketika ia pasti akan terwujud.
    EndokarditisAK rosak akibat jangkitan yang menyerang jantung.
    Demam reumatikHasil sakit tekak yang tidak dirawat.
    Trauma dadaKecederaan atau pecahnya aorta berhampiran injap aorta menyebabkan darah mengalir kembali melalui injap tersebut.
    Sindrom MarfanPenyakit tisu penghubung dan beberapa patologi lain juga boleh menimbulkan NAC.

    Penerangan mengenai hemodinamik dalam kekurangan injap aorta

    Perubahan hemodinamik dalam selang waktu antara puncak gelombang pada EKG termasuk:

    • peningkatan pesat tekanan ventrikel kiri diastole;
    • peningkatan tekanan yang ketara pada akhir diastole;

    penutupan injap mitral pramatang.

Dalam kes yang teruk, output jantung menurun, menyebabkan hipotensi.

Gejala

Dalam 89% kes, NAC berkembang secara beransur-ansur dan jantung pada peringkat awal penyakit dapat mengimbangi masalah ini. Oleh itu, seseorang boleh hidup selama beberapa dekad tanpa mengetahui masalahnya..

Namun, ada saat ketika jantung berhenti untuk mengatasi beban berlipat ganda, dan kemudian gejala seperti muncul:

  • keletihan cepat dengan peningkatan aktiviti fizikal;
  • sesak nafas (pertama dengan senaman, dan kemudian pada waktu rehat);
  • bengkak pergelangan kaki;
  • sakit dada, sesak, dan rasa tidak selesa, yang merupakan tanda angina pectoris;
  • pening bertukar menjadi pingsan;
  • degupan jantung tidak teratur (aritmia);
  • degup jantung.

Diagnostik

Setelah menemubual pesakit, perkara pertama yang dilakukan doktor adalah auskultasi - mendengar dengan stetoskop ke jantung pesakit. Sudah pada tahap ini, doktor dapat mengetahui dengan tepat 90% sama ada seseorang itu mempunyai masalah dengan injap aorta atau tidak..

Terlepas dari hasil pendengaran, jika NAC disyaki, prosedur diagnostik berikut ditetapkan:

Ekokardiografi
  • Sensor terpasang di dada pesakit, yang mengirimkan gambar jantung yang berfungsi ke layar komputer.
  • Kadang-kadang diperlukan untuk menjalankan jenis prosedur yang rumit ini, yang disebut transeptikal echography. Dalam kes ini, transduser kecil melekat pada hujung tiub yang dimasukkan ke dalam esofagus dan didorong ke tahap jantung..
  • Imej injap aorta yang diperoleh melalui sensor sedemikian membolehkan doktor melihat dengan tepat bagaimana ia berfungsi.
  • Juga, kecerunan sistolik pada ekokardiografi dapat menunjukkan dengan tepat kawasan bukaan injap aorta yang harus ditangani..
ElektrokardiogramKe tubuh pesakit, dalam urutan tertentu, elektrod dipasang, yang menghantar impuls yang keluar dari jantung, ke mesin EKG, di mana maklumat ini diterbitkan semula secara grafik.
X-Ray dadaMelalui diagnosis jenis ini, doktor mengetahui sama ada terdapat peningkatan ruang jantung dan dalam keadaan apa paru-paru pesakit..
MRI jantungMedan magnet dan gelombang radio digunakan, yang membolehkan anda membuat semula gambaran terperinci mengenai jantung pesakit. Ujian diperlukan untuk mengetahui tahap keparahan keadaan dan mencatat ukuran dan fungsi ventrikel kiri dengan tepat.
Ujian tekananMengambil bacaan ECG semasa melakukan aktiviti fizikal.
Kateterisasi jantungProsedur invasif yang menggerakkan kateter melalui saluran darah di lengan atau pangkal paha ke arteri di jantung. Pewarna ditambahkan ke aliran arteri melalui kateter yang dimasukkan. Kaedah ini membolehkan anda membuat arteri kelihatan pada sinar-X, yang tidak hanya memberikan maklumat terperinci mengenai keadaan jantung, tetapi juga kemampuan untuk mengukur tekanan di dalam ruang jantung..
Angiografi yang dikiraProsedur kateterisasi jantung invasif yang mengawal bagaimana jantung berfungsi.

Ujian di atas membolehkan doktor menentukan sama ada pendekatan terapi akan membantu menghilangkan patologi, atau sama ada operasi harus dilakukan..

Rawatan

Rawatan kekurangan injap aorta bergantung pada betapa seriusnya keadaan pesakit..

Matlamat rawatan adalah untuk meningkatkan fungsi jantung dengan mengurangkan gejala..

Penting untuk mencegah komplikasi di masa hadapan.

Taktik rawatan:

HarapanPesakit dengan NAC ringan tidak diberi terapi ubat. Biasanya doktor menasihati pesakit untuk menjalani gaya hidup separa aktif dan pemeriksaan pencegahan secara berkala.
Meresepkan ubatAdalah mustahil untuk memperbaiki kecacatan injap arteri dengan ubat-ubatan, tetapi mungkin untuk meringankan keadaan pesakit dengan menetapkan:

  • diuretik (Lasix, Furosemide, dan lain-lain) - membuang lebihan cecair dari badan dan menurunkan tekanan darah tinggi, sehingga memudahkan kerja injap arteri;
  • antikoagulan (Heparin, Clevarin, dll.) - mencegah pembekuan darah.

Pembedahan

Setelah membuat kajian panjang, pakar kardiologi membuat kesimpulan bahawa pembedahan untuk NAC adalah kaedah rawatan yang paling berkesan. Lebih-lebih lagi, disarankan untuk melakukan pembedahan segera setelah pengesanan patologi, walaupun pada masa ini pesakit tidak merasa tidak sihat, dan penyakit ini ditemukan secara kebetulan, misalnya, semasa sinar-X dada untuk alasan lain.

Terdapat dua jenis pembedahan injap aorta:

  • prosedur pemulihan di mana injap arteri pesakit dipelihara (contohnya, pakar bedah jantung membuang tisu berlebihan di sekitar injap dan risalahnya mula ditutup secara normal, atau, oleh doktor, dengan manipulasi khas, cincin otot di sekitar injap diperkuat, yang membawa kepada operasi normalnya, dll.) ;
  • penggantian injap - Saya menggantikan pesakit dengan AK dengan analog mekanikal atau biologinya.

Pembedahan jantung menggunakan rawatan invasif dan invasif minimum. Dengan kaedah invasif, pembedahan jantung terbuka dilakukan, dengan metode invasif minimal, sayatan kecil dibuat di kawasan dada, di mana pakar bedah, menggunakan teknik khas, melakukan operasi yang sama seperti pada jantung terbuka.

Cadangan hidup

Tidak kira kaedah rawatan mana yang dipilih, semua pesakit dengan NAC disarankan untuk:

  • sentiasa memantau tekanan, tidak membiarkannya naik - menurunkan tekanan darah mengurangkan beban pada campak aorta (mungkin untuk menurunkan tekanan darah bukan hanya dengan ubat-ubatan, tetapi juga dengan mengurangkan pengambilan garam - hanya ukuran ini yang dapat menjaga tekanan dalam jarak normal);
  • makan dengan betul - makanan yang tidak sihat (banyak gula, garam, dan lain-lain) melemahkan otot jantung, dan makanan seperti daging tanpa lemak, ikan, kacang, sebaliknya, menguatkan otot ini;
  • menjaga berat badan pada tahap yang lebih rendah dari norma akan mengurangkan beban pada jantung dengan ketara;
  • melakukan yoga - sukan paling selamat dan bermanfaat untuk jantung;
  • jika pesakit adalah wanita yang mengandung anak, maka semasa mengandung dia mesti berjumpa dengan pakar kardiologinya setiap minggu.

Nota. Selepas masa tertentu (10 - 20 tahun), AK buatan mungkin tidak berfungsi. Masalah ini diselesaikan dengan mengganti injap yang rosak, namun, untuk ini pesakit harus berbaring di meja operasi sekali lagi..

Ramalan

Prognosis hidup bagi pesakit dengan patologi ini bergantung kepada keparahan penyakit dan kehadiran perubahan jantung yang tidak dapat dipulihkan..

Sekiranya diagnosis dibuat tepat pada waktunya dan pesakit mengikuti semua cadangan doktor, kadar kelangsungan hidupnya tinggi. Lebih-lebih lagi, wanita muda dapat melahirkan dan melahirkan bayi tanpa menggunakan bahagian caesar..

Walau bagaimanapun, semua pesakit, tanpa pengecualian, bahkan mereka yang didiagnosis dengan tahap NAC ringan, harus memantau kesihatan mereka dengan teliti, mengunjungi ahli kardiologi setiap tahun dan menjalani pemeriksaan pencegahan dengan semua prosedur diagnostik yang diperlukan..

Perhatian! Walaupun simptomnya sedikit memburuk, anda harus segera menghubungi pakar kardiologi anda..


Artikel Seterusnya
Monosit melebihi normal: sebab, keadaan