Apa yang boleh menyebabkan pengerasan aorta?


Tarikh penerbitan artikel: 29.06.2018

Tarikh artikel dikemas kini: 12.08.

Penebalan aorta tidak dianggap sebagai penyakit bebas, tidak perlu dirawat secara berasingan.

Sekiranya terdapat kecacatan di dindingnya, perlu menjalani pemeriksaan untuk mengenal pasti punca yang mencetuskannya. Penebalan kapal ini secara langsung menunjukkan pembentukan patologi yang memerlukan rawatan..

Bagaimana aorta berfungsi?

Aorta secara konvensional dibahagikan kepada tiga bahagian: yang menaik, yang permulaannya terletak di jantung, arcuate dan yang turun (bahagian bawah). Menurun dibahagikan kepada kawasan perut dan toraks.

Bahagian atasnya berlepas dari ventrikel kiri miokardium pada tahap tulang rusuk ketiga. Kemudian mengembang di mulut, membentuk mentol sfera. Di kawasan ini terdapat injap dan tiga sinus Valsalva - dinding cembung mentol.

Dua cabang memanjang dari awal mentol - arteri koronari kanan dan kiri. Bersama dengan urat yang sesuai, mereka membentuk peredaran jantung. Selanjutnya, bahagian menaik naik dan, menyempit, masuk ke lengkungan (selekoh) aorta. Arka kemudian jatuh ke belakang dan ke kiri. Di sini bahagian menurun dibentuk, dipisahkan dari busur oleh isthmus kecil.

Tiga kapal besar berlepas dari lengkungan atas lengkungan - batang brachiocephalic, arteri karotid dan subclavian biasa. Mereka bergabung dengan arteri paru-paru, urat dan ligamen arteri..

Aorta bawah adalah yang terpanjang. Pada tahap vertebra lumbal keempat, ia membahagi ke arteri iliac (kiri dan kanan).

Kawasan toraks kapal ini terletak di sternum, di sebelah kiri esofagus. Pada tahap vertebra toraks ke-8, bahagian aorta ini membongkok ke belakang dan berhampiran vertebra ke-12 memasuki perut.

Bahagian perut membawa cawangan arteri ke diafragma dan berakhir dengan arteri sakral nipis.

Berdasarkan lokasi kecacatan ini di dinding aorta, jenis penebalan berikut dibezakan:

  • Pemadatan akar.
  • Bahagian menaik.
  • Pembahagian menurun.
  • Melekatkan dinding lengkungan aorta.

Perbezaan antara normal dan menebal:

BiasaMenebal
ElastikTelah meningkatkan ketumpatan
Dinding licinTerdapat lebam di pelbagai kawasan
Tahan lamaLemah
Boleh berkembang dan berkontrakTidak boleh dikembangkan

Mengapa meterai boleh berkembang?

Pengerasan aorta boleh terbentuk di mana sahaja. Busur dianggap bahagian yang paling sukar, kerana di tempat selekoh kapal, kadar aliran darah dan dinamiknya berubah.

Sebab utama pembangunan:

  • Atherosclerosis: apabila metabolisme lipid dalam darah terganggu, plak aterosklerotik terbentuk di dinding saluran darah. Kerana ini, lumen aorta menyempit, aliran darah menjadi perlahan. Hasilnya adalah percambahan tisu berserat (parut), penebalan dinding.
  • Hipertensi penting: dengan tekanan aorta yang terus meningkat, keanjalan kapal terganggu, sendi berserabut terbentuk di dalamnya. Dinding menjadi keras dan tebal.
  • Penyakit berjangkit (batuk kering, sifilis, sepsis dan lain-lain).
  • Penyakit sifat autoimun (scleroderma, aortitis).
  • Keracunan akibat rawatan antibiotik jangka panjang membawa kepada vasodilatasi dan pengerasan.

Selain itu, perubahan ketebalan dinding aorta dapat terjadi sebagai akibat gaya hidup yang tidak betul dan sebagai akibat penuaan badan..

Faktor risiko yang meningkatkan peluang mengembangkan patologi ini pada orang dewasa:

  • usia lanjut (lebih dari 50);
  • tabiat buruk - merokok tembakau, alkoholisme;
  • penyalahgunaan makanan berlemak, makanan segera.

Pada kanak-kanak, penebalan risalah injap dan aorta itu sendiri diperhatikan dalam kes keturunan yang kurang baik. Pada masa kanak-kanak, patologi berada dalam fasa tidak aktif, dan di masa depan ia dapat diaktifkan.

Menurut statistik, penyebab lekapan yang paling biasa adalah aterosklerosis dan usia tua (lebih daripada 80% kes didiagnosis).

Apakah bahaya patologi ini?

Bahaya pengerasan aorta bergantung pada tahap perubahan dindingnya. Apabila tidak signifikan, tidak akan ada bahaya pada tubuh.

Sekiranya perubahan ketebalan dinding disertai dengan kalsifikasi, fibrosis, iaitu pelanggaran struktur, ini bermakna penyakit vaskular serius dapat terjadi.

  • Trombosis. Ia menyumbat aorta dengan aliran darah yang terganggu..
  • Aneurisma aorta. Dengan itu, dinding kapal melambung keluar kerana penipisan atau peregangannya.
  • Pembedahan aorta. Darah mengalir di antara lapisan dinding, memperburuk ubah bentuknya, yang menyebabkan pecahnya.
  • Stenosis aorta. Penyempitan dinding kapal yang berakhir dengan halangan.

Penyumbatan aorta menyebabkan kelainan jantung yang sukar diubati. Dalam kes yang teruk, trombosis serebrum berkembang. Ini disebabkan oleh halangan kapal yang membekalkannya.

Pecah aorta mengakibatkan kehilangan darah yang besar, yang berakhir dengan kematian jika rawatan perubatan tidak diberikan.

Gejala

Sebotol kecil kapal kebanyakannya tidak simptomatik. Tanda-tanda pertama penyakit ini muncul ketika lumen menyempit, ketika peredaran darah melambat, degup jantung bertambah buruk.

Gejala muncul dengan cara yang berbeza, bergantung pada tempat dinding paling ditutup:

  • Penebalan kapal di akarnya (di lokasi penyangga ke miokardium) menyebabkan degupan jantung yang cepat, sesak nafas, sakit di bahagian kiri dada. Akibatnya, penyakit jantung koronari berkembang, infark miokard.
  • Apabila arteri karotid, yang mengalir dari bahagian aorta arcuate ke otak, rosak, kekurangan oksigen bermula. Tanda: pening, pengsan, penglihatan kabur.
  • Sekiranya aorta menjadi lebih padat di kawasan perut, maka terdapat gangguan sistem pencernaan. Terdapat sakit perut atau sakit yang tajam, rasa berat, sakit perut, dll..
  • Kerosakan pada dinding aorta bawah membawa kepada penyakit vena pada kaki dan organ pelvis. Gejala termasuk berat di kaki, kekejangan, kepincangan.

Kaedah diagnostik

Oleh kerana simptomologi sering tidak dinyatakan, indurasi bahagian aorta dikesan terutamanya secara kebetulan, semasa pemeriksaan fluorografi atau sinar-X.

Pemeriksaan pesakit dilakukan apabila ada keluhan sakit dada, takikardia, dll. Doktor harus diberi amaran oleh bunyi yang tidak perlu ketika mendengar jantung. Dan juga tanda patologi adalah perbezaan besar antara penunjuk tekanan darah ketika mengukurnya pada pesakit.

Untuk mengesahkan diagnosis ini, kajian perkakasan berikut dijalankan:

  • X-ray dada dalam unjuran frontal dan lateral. Foto-foto itu jelas menunjukkan kapal besar, dengan penampilan doktor menyimpulkan bahawa terdapat patologi. Dengan penebalan aorta, selekohnya berubah, bayangan memanjang. Mengikut tanda-tanda ini, pakar menentukan jumlah penyumbatan.
  • Ultrasound membolehkan anda mengenal pasti tempat ubah bentuk kapal Perubahan dalam penampilan organ dalaman yang berdekatan dengan jantung menunjukkan timbulnya penyakit yang berkaitan dengan gangguan sistem peredaran darah.
  • MRI. Pencitraan resonans magnetik adalah cara maklumat untuk mendapatkan gambar menggunakan resonans magnetik. Membolehkan anda mendapatkan gambaran visual terperinci mengenai patologi yang ada.
  • Angiografi. Kaedah untuk memeriksa saluran darah menggunakan agen kontras. Memberi peluang untuk mendapatkan maklumat mengenai pengisian aorta dengan darah, kerja injap.
  • EchoCG. Pada ekokardiografi jantung, ukuran miokardium, struktur dan fungsi mitral (MV) dan injap aorta (AOC), halaju aliran darah ditentukan.

Berdasarkan hasil kajian, doktor membuat diagnosis dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Kaedah rawatan

Semasa menetapkan terapi, pakar mengambil kira faktor-faktor seperti: keparahan dan jangka masa penyakit, kehadiran patologi bersamaan, keturunan.

Rawatan bertujuan khusus untuk menghilangkan penyebab penebalan aorta.

Untuk ini, langkah-langkah dilaksanakan, termasuk:

  • makanan istimewa;
  • mod motor;
  • terapi invasif dan ubat;
  • ubat rakyat.

Dengan keturunan yang buruk, yang dinyatakan dalam kecenderungan penyakit kardiovaskular, disarankan untuk beralih ke gaya hidup yang sihat dengan penekanan pada pemakanan yang betul.

Diet

Sekiranya terdapat penyakit pada sistem vaskular (trombosis, stenosis, aterosklerosis), pesakit ditunjukkan pemakanan makanan, yang membantu memulihkan badan.

Makanan berlemak, pedas, goreng harus dikecualikan dari diet, yang menyebabkan pengumpulan kolesterol dan penyumbatan saluran darah dengan plak.

Dan juga kontraindikasi:

  • manis;
  • hidangan tepung;
  • produk tenusu berlemak;
  • makanan segera;
  • kopi, teh hitam.

Perlu makan produk semula jadi (sayur-sayuran, herba, buah-buahan, buah beri). Diet daging (ayam, arnab), ikan, bijirin, kekacang, kacang dibenarkan. Minuman disediakan berdasarkan beri atau herba. Teh hijau, putih berguna.

Terapi dan pembedahan ubat

Bergantung pada jenis penyakit yang menyebabkan pengerasan aorta, doktor memilih ubat dan menetapkan rejimen rawatan.

Ubat-ubatan berikut ditetapkan:

  • dengan aterosklerosis: Fenofibrate, Cholestyramine. Lovastatin, Cholestipol. Mereka menurunkan kadar kolesterol, meningkatkan kualiti pembentukan darah;
  • dengan hipertensi: penyekat adrenergik - Bisoprolol, Atenolol; penyekat saluran kalsium - Amlodipine, Nifedipine. Mereka menormalkan tekanan darah tinggi;
  • untuk penyakit kelamin dan penyakit berjangkit, rawatan dengan antibiotik dan ubat anti-radang ditetapkan.

Dalam kes penyumbatan aorta atau disfungsi injap, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Transplantasi risalah injap, cincin berserat, prostetik bahagian kapal digunakan.

Dalam kes aterosklerosis yang teruk, stenosis, penyumbatan, operasi stenting dilakukan, yang terdiri daripada meletakkan stent di dalam arteri. Ia adalah tiub mesh yang dimasukkan ke dalam kapal yang rosak. Dengan menggunakan kateter yang fleksibel, ia dibawa ke laman penyempitan. Kemudian belon stent mengembang menggunakan bahan khas, setelah itu stent mengembang dan mengembang dinding arteri.

Ubat-ubatan rakyat

Anda boleh melawan penyakit vaskular dengan bantuan kaedah rakyat.

Merebus herba

Salah satunya adalah infus berdasarkan tumbuhan ubatan. Untuk penyediaan minuman, ramuan herba digunakan yang membantu mengencerkan darah, menguatkan dinding saluran darah.

Ini termasuk:

  • adas;
  • motherwort;
  • tanah kering;
  • rosehip;
  • hawthorn;
  • cinta.

Jamu ini boleh diseduh secara individu atau dengan mencampurkannya. Bersama-sama, mereka meningkatkan kualiti minuman yang bermanfaat. Untuk 250 ml air mendidih, ambil satu sudu besar herba cincang kering. Bahan-bahan dicurahkan dengan air dan dibiarkan meresap selama 20-30 minit. Selepas itu, komposisi ditapis. Anda perlu minum infus setengah gelas setengah jam sebelum makan dua hingga tiga kali sehari. Kursus rawatan adalah 4-6 minggu.

Horseradish dan madu

Campuran lobak dan madu membantu dengan urat yang tersumbat. Akar kering tanaman digiling menjadi serbuk dan dicampur dengan satu sudu teh madu.

Komposisi dimakan satu jam sebelum makan 3-4 kali sehari.

Warna bawang putih

Penyerapan bawang putih menguatkan saluran darah dengan baik. Mereka mengambil beberapa ulas, mengupas dan mengisar hingga menjadi parah. Kemudian tuangkan segelas air mendidih.

Tutup rapat dan masukkan ke tempat yang gelap dan kering. Selepas seminggu, komposisi mesti dicampurkan, ditapis dan diambil 20 ml tiga kali sehari.

Ramalan

Doktor menganggap penebalan dinding aorta sebagai tahap pertama dalam perkembangan penyakit kardiovaskular..

Tertakluk pada diet dan penjagaan kesihatan yang betul, prognosisnya menguntungkan - dalam 80% kes, tidak ada peralihan ke patologi yang lebih teruk.

Sekiranya terdapat faktor-faktor buruk tambahan, stenosis, trombosis, aneurisma boleh berkembang.

Pencegahan

Langkah-langkah pencegahan untuk mencegah penyakit saluran darah termasuk yang berikut:

  • berhenti merokok, penyalahgunaan alkohol;
  • menjalani gaya hidup aktif, aktiviti fizikal sederhana;
  • rejimen rehat normal dengan tidur nyenyak;
  • mengawal kualiti pemakanan, peralihan ke diet dengan penekanan pada makanan tumbuhan.

Sekiranya terdapat kecenderungan genetik terhadap patologi vaskular, perlu menjalani pemeriksaan berkala. Ia juga disyorkan untuk orang tua dan pesakit dengan meterai yang ada..

Aorta dipadatkan: apa maksudnya, gejala dan rawatan penyakit ini

Semasa diagnostik sistem kardiovaskular, sering dijumpai bahawa aorta pesakit diindurasi. Apakah maksudnya? Sejauh mana bahaya patologi? Sekiranya saya bimbang tentang diagnosis ini? Apa rawatan yang boleh ditawarkan oleh perubatan moden? Gejala apa yang harus anda perhatikan? Ramai orang berminat dengan jawapan kepada soalan-soalan ini..

Apa itu patologi

Semasa pemeriksaan jantung, selalunya aorta pesakit dipanjangkan, dipadatkan. Apakah maksudnya? Untuk satu atau lain sebab, dinding kapal berubah, kehilangan struktur asalnya, menjadi lebih padat, tetapi kurang elastik. Plak atau pertumbuhan berserat sering terbentuk di atasnya..

Seperti yang anda ketahui, aorta adalah saluran terbesar di dalam tubuh manusia, yang, sebenarnya, memberikan aliran darah ke semua organ dan tisu. Perlu diperhatikan bahawa penebalan dindingnya jarang berkembang dengan sendirinya. Dalam kebanyakan kes, patologi ini adalah gejala penyakit lain..

Apakah perbezaan antara dinding yang tebal dan yang biasa

Ramai orang menghadapi masalah seperti aorta yang mengeras. Apakah maksudnya? Sebenarnya, terdapat perbezaan antara struktur kapal yang normal dan berubah secara patologi.

Sebagai contoh, biasanya dinding aorta lembut dan elastik, tetapi cukup padat untuk memberikan aliran darah yang normal dan tahan terhadap tekanan di mana darah dikeluarkan dari jantung. Fabrik tebal keras dan padat. Lebih-lebih lagi, dinding kapal lemah dan lebih mudah terkena pelbagai kecederaan, kerana tidak dapat meregangkan.

Sebab utama perkembangan penyakit ini

Dalam perubatan, terdapat beberapa penjelasan untuk keadaan di mana aorta digunakan dan dipadatkan. Apa maksudnya dan bagaimana penyakit tersebut dapat dicetuskan akan menjadi jelas dari senarai berikut:

  • Penyebab yang paling biasa adalah aterosklerosis vaskular. Terhadap latar belakang penyakit ini, plak lipid mula terbentuk di permukaan dalaman dinding aorta. Ini menyebabkan penyempitan lumen pembuluh darah, peningkatan tekanan darah. Secara beransur-ansur, tisu parut mula terbentuk di bawah plak..
  • Faktor risiko termasuk hipertensi kronik. Dengan patologi ini, tekanan darah meningkat, akibatnya aorta harus menghadapi beban tambahan. Reaksi pampasan dicetuskan, akibatnya dinding aorta menebal. Walaupun begitu, peningkatan jumlahnya dikaitkan dengan pertumbuhan struktur berserat yang tidak mampu meregangkan - kapal secara beransur-ansur kehilangan fungsinya dan menjadi lebih rentan.
  • Penyebab penebalannya boleh menjadi penyakit autoimun, yang disertai dengan keradangan kronik saluran, termasuk aorta. Senarai patologi berbahaya termasuk scleroderma, periarteritis nodosa, rheumatoid arthritis.
  • Penyakit berjangkit, termasuk sepsis, brucellosis, juga boleh menyebabkan pemadatan. Streptococci, rickettsia, mikroorganisma yang merebak semasa persetubuhan boleh bertindak sebagai patogen.
  • Jangkitan batuk kering juga berpotensi berbahaya..
  • Indurasi aorta kadang-kadang berkembang dengan latar belakang penggunaan ubat-ubatan tertentu yang berpanjangan, khususnya sulfonamida, agen antibakteria.

Faktor yang berpotensi berbahaya

Sekiranya, semasa langkah diagnostik, doktor menetapkan bahawa aorta anda dipadatkan, apa maksudnya dan bagaimana rawatannya, ini tentu saja adalah persoalan penting, tetapi pertama-tama anda harus memahami mekanisme perkembangannya. Anda sudah tahu mengenai penyakit dan patologi apa yang boleh menyebabkan pengerasan dinding kapal. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa faktor risiko yang juga perlu diperhatikan:

  1. Pertama sekali, perlu disebut diet yang salah. Makan berlebihan secara sistematik, penggunaan makanan yang mengandungi sejumlah besar kolesterol jahat - semua ini menyebabkan perkembangan aterosklerosis dan, dengan demikian, perubahan pada dinding vaskular.
  2. Telah terbukti bahawa terdapat kecenderungan keturunan.
  3. Jangan lupa tentang tabiat buruk. Mengambil dadah, merokok, pengambilan minuman beralkohol yang kerap - semua ini tidak boleh menjejaskan kerja jantung dan saluran darah.
  4. Sekiranya jantung mengembang ke kiri, aorta menebal dan mengembang - ini bermaksud proses penuaan berlaku di dalam badan anda. Menurut statistik, perubahan pada dinding saluran darah lebih kerap didiagnosis pada pesakit tua..

Aorta padat: apa maksudnya, gejala utama

Perubahan patologi serupa pada dinding vaskular dalam amalan perubatan moden diperhatikan dengan kerap. Sekiranya aorta dipadatkan, ini bermakna bahawa patologi untuk jangka masa yang lama mungkin tidak muncul sama sekali - perubahan itu sering didiagnosis secara kebetulan, semasa pemeriksaan. Tetapi ketika penyakit ini berkembang, gejala tertentu muncul. Gambaran gambaran klinikal secara langsung bergantung pada bahagian aorta yang terkena:

  • Sekiranya, kerana perubahannya, terdapat penyempitan saluran koronari yang memberi makan otot jantung, maka angina pectoris berkembang. Serangannya menjadi lebih kerap dari masa ke masa. Dalam kes lanjut, patologi boleh berakhir dengan infark miokard..
  • Apabila arteri karotid dalaman dan luaran rosak, lengkungan aorta biasanya dipadatkan. Ini bermakna aliran darah ke otak terganggu dan gejala neurologi mungkin muncul..
  • Penebalan dinding bahagian perut aorta disertai dengan kerosakan organ-organ tertentu rongga perut. Sebilangan pesakit mengadu sakit perut. Di samping itu, pelbagai gangguan pencernaan adalah mungkin, yang disertai dengan penurunan berat badan, kelemahan fizikal. Dalam kes yang lebih serius, penyakit ini berakhir dengan peritonitis, yang memerlukan rawatan perubatan segera..
  • Kadang-kadang perubahan pada dinding aorta menyebabkan pelanggaran aliran darah melalui saluran yang memberi makan tisu-tisu di bahagian bawah kaki. Dalam kes sedemikian, sakit kaki muncul, kepincangan yang tidak berkaitan dengan kecederaan atau faktor lain..

Mengapa patologi berbahaya: senarai kemungkinan komplikasi

Mari kita jelaskan sama ada perlu dibimbangkan dan apa akibat yang diharapkan sekiranya semasa pemeriksaan didapati bahawa aorta dipadatkan:

  1. Ini bermaksud, seperti yang telah disebutkan, bahawa dinding aorta kehilangan keanjalannya. Maksudnya, dengan senaman fizikal yang kuat dan turun naik tekanan yang tajam, stratifikasi kapal mungkin bermula. Keadaan ini sangat berbahaya, kerana dipenuhi dengan pecahnya aorta dan pendarahan besar..
  2. Di samping itu, patologi seperti itu, setelah beberapa waktu, boleh menyebabkan aneurisma. Dalam kes ini, bahagian aorta yang diperbesar dengan dinding tipis terbentuk, yang boleh pecah di bawah tekanan yang meningkat atau faktor lain..
  3. Perubahan patologi di dinding sering dikaitkan dengan aterosklerosis. Dan ini adalah penyakit berbahaya yang penuh dengan trombosis, penyumbatan saluran dan bahkan kematian bagi pesakit..
  4. Kemungkinan komplikasi lain termasuk penyakit seperti strok, serangan jantung, peritonitis..

Seperti yang mungkin anda saksikan, patologi seperti itu tidak boleh diabaikan. Akibat penyakit ini boleh menjadi terlalu serius. Dan walaupun pesakit diberi rawatan pembedahan yang diperlukan, penyembuhan lengkap masih tidak dijamin..

Prosedur diagnostik

Diagnostik patologi yang dijelaskan merangkumi beberapa peringkat:

  • Sebagai permulaan, pesakit mengambil ujian yang diperlukan, menjalani pemeriksaan untuk jangkitan.
  • Semasa pemeriksaan auskultasi, doktor mungkin mendengar perubahan nada aorta, perhatikan kemunculan bunyi khas.
  • Pemeriksaan sinar-X, fluorografi adalah maklumat. Aorta dipadatkan (apa maksudnya dan mengapa ia berkembang, anda sudah tahu), bayangannya dalam gambar diperpanjang, pembalikan patologi atau selekoh yang tidak khas mungkin muncul sepanjang kapal.
  • Angiografi kontras adalah standard emas hari ini. Semasa prosedur ini, doktor dapat mengkaji ciri-ciri aliran darah, melihat penyimpangan tertentu.
  • Pemeriksaan ultrabunyi, ultrasonografi Doppler juga dilakukan.
  • Sekiranya doktor memerlukan lebih banyak maklumat, pesakit dihantar untuk pengimejan resonans magnetik. Pada gambar tiga dimensi, doktor dapat memeriksa dan mengkaji struktur aorta, organ berdekatan dengan teliti.

Aorta diindurasi: apa maksudnya? Rawatan dengan ubat

Rejimen terapi dalam kes ini bergantung pada penyebab penampilan anjing laut:

  • Sekiranya terdapat hipertensi, penyekat adrenergik (misalnya, "Bisoprolol"), diuretik ("Veroshpiron" dianggap berkesan), penyekat saluran kalsium perlahan (hasil yang baik diberikan oleh ubat-ubatan seperti "Amlodipine", "Nifedipine").
  • Dengan aterosklerosis, penting untuk mengikuti diet yang betul. Dadah digunakan yang meningkatkan sintesis asid hempedu (misalnya, "Cholestipol"), fibrate dan ubat-ubatan yang mengurangkan tahap lipoprotein berketumpatan rendah dalam darah.
  • Sekiranya keradangan vaskular berlaku, maka ubat anti-radang bukan steroid dan steroid digunakan.
  • Sekiranya terdapat jangkitan, antibiotik, ubat anti-sifilik, ubat antivirus digunakan (bergantung kepada sifat patogen).
  • Komplikasi seperti aneurisma, kerosakan pada injap jantung, peritonitis, memerlukan pembedahan segera.

Petua Pemakanan

Oleh kerana pengerasan aorta sering dikaitkan dengan beberapa bentuk aterosklerosis, pesakit harus mengikuti diet yang betul. Anda perlu mengecualikan produk tepung, ikan berlemak, daging merah, jeroan, kekacang, sosej, daging asap, mayonis, makanan dalam tin, kaldu dari makanan. Ringkasnya, makanan yang mengandungi sejumlah besar kolesterol jahat. Mereka mesti diganti dengan sayur-sayuran, daging rebus tanpa lemak, dan buah-buahan tanpa gula. Penting untuk meninggalkan minuman berkarbonat, kopi, teh pekat.

Ubat tradisional

Perlu segera diperhatikan bahawa ubat-ubatan sendiri dalam kes ini dilarang sama sekali. Sudah tentu, terdapat banyak ubat yang ditawarkan oleh pakar herba dan penyembuh rakyat. Sebagai contoh, decoctions dan infusions of hop, herbal clover, mint, motherwort, oregano, hawthorn beri and rose hips membantu. Untuk masalah peredaran darah, sebilangan orang mengambil infusi kulit abu gunung. Tetapi anda harus faham bahawa sebelum menggunakan dana tersebut, anda mesti meminta nasihat doktor anda..

Ramalan pesakit

Semasa diagnosis, sering dijumpai bahawa dinding aorta mengeras. Ini bermaksud bahawa pesakit memerlukan rawatan, kerana dalam sekitar 75-80% kes, dengan terapi yang betul, perkembangan patologi dapat dipulihkan. Pada masa yang sama, kualiti atau jangka hayat pesakit tidak berubah. Tetapi, malangnya, dalam 25-20% pemadatan masih membawa kepada aneurisma, pembedahan dan perkembangan komplikasi lain. Walaupun dalam kebanyakan kes, akibat ini dikaitkan dengan penolakan terapi ubat.

Walaupun penyakit itu tidak berkembang, pesakit harus menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala. Pemantauan berterusan akan membantu doktor mengesan kemerosotan dalam masa dan mengambil langkah berjaga-jaga yang sewajarnya.

Melekatkan dinding aorta dan cusps

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

  • Kod ICD-10
  • Sebab-sebabnya
  • Faktor-faktor risiko
  • Patogenesis
  • Gejala
  • Bentuk
  • Komplikasi dan akibatnya
  • Diagnostik
  • Rawatan
  • Siapa yang hendak dihubungi?
  • Pencegahan
  • Ramalan

Di antara patologi sistem vaskular dan sistem peredaran darah, pemadatan aorta - kapal arteri utama - menempati salah satu tempat pertama dari segi kelaziman dan keparahan akibatnya..

Apa maksud pengerasan aorta? Ini bukan penyakit atau gejala penyakit, tetapi perubahan patologi yang berlaku dalam struktur dinding kapal tertentu dan dapat dikesan menggunakan peralatan perubatan pencitraan..

Hasil daripada perubahan tersebut, dinding aorta menjadi kurang elastik, dan ini dapat mempengaruhi fungsi hemodinamik aorta secara negatif, yang memastikan kelangsungan aliran darah yang mengandung oksigen melalui saluran arteri lain..

Kod ICD-10

Penyebab pengerasan aorta

Sebab utama penebalan aorta (dindingnya) dikaitkan dengan pelanggaran metabolisme lipoprotein - dislipidemia dan akibatnya - pemendapan LDL (lipoprotein berkepadatan rendah) pada permukaan dalaman kapal dalam bentuk plak kolesterol, iaitu aterosklerosis.

Penyebab kedua yang paling umum dari penurunan keanjalan dinding aorta, para pakar menganggap hipertensi arteri, terutamanya hipertensi arteri sistolik terpencil. Peningkatan secara beransur-ansur dalam ketumpatan lapisan endothelium, subendothelial dan medial dinding aorta dengan pembentukan struktur padat dari sifat berserat menjadikannya lebih kaku. Dan ini berlaku, seperti yang diyakini, disebabkan oleh tekanan hidomekanik darah yang berterusan, terus bergerak melalui kapal dengan kelajuan rata-rata 50 cm / saat. dan tekanan darah sekurang-kurangnya 120 mm Hg. Seni. Walaupun justru hubungan kausal ini antara perkembangan hipertensi dan peningkatan kekakuan dinding aorta yang baru-baru ini dipersoalkan dan mungkin mempunyai urutan yang bertentangan.

Juga, dinding vaskular sebahagiannya dapat kehilangan keanjalannya akibat:

  • penyerapan berserat yang berkaitan dengan usia pada tisu dinding aorta;
  • keradangan kronik aorta (aortitis), yang berkembang dengan jangkitan tuberkulosis, sifilis dan streptokokus;
  • kehadiran patologi autoimun sistemik (rheumatoid arthritis, scleroderma sistemik atau lupus);
  • kolagenopati yang ditentukan secara genetik (displasia tisu penghubung) dalam bentuk sindrom vaskular dengan disfungsi endotel.

Faktor-faktor risiko

Antara faktor risiko penebalan dinding aorta, selain kecenderungan keturunan dan penyakit jantung aorta kongenital, ahli angiologi dan ahli kardiologi mencatatkan:

  • faktor usia;
  • merokok, penyalahgunaan alkohol, aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • Terlalu banyak lemak haiwan dalam diet (yang dapat meningkatkan kadar LDL)
  • sindrom metabolisme;
  • diabetes.

Faktor risiko penting untuk penurunan keanjalan vaskular adalah kekurangan tembaga dalam badan, kerana kekuatan pautan silang dalam molekul protein fibrillar elastin dan kolagen (yang merupakan komponen utama tisu dinding vaskular) menurun.

Patogenesis

Patogenesis peningkatan ketumpatan aorta secara langsung bergantung kepada penyebabnya dan terletak pada ciri struktur dinding kapal ini.

Aorta adalah arteri elastik dengan tiga sarung: dalaman, tengah dan luaran. Membran dalaman (intima) terdiri daripada sel-sel endotel yang besar yang saling berkaitan. Seterusnya adalah lapisan subendothelial kolagen amorf dan serat elastin dan di atasnya - membran elastin yang memisahkan intima dari membran tengah.

Tisu membran tengah adalah matriks ekstraselular dengan kemasukan kolagen, miosit (sel tisu otot licin), glikosaminoglikan, sel fibroblas, fibronektin protein struktur, serta pelbagai sel imun. Tetapi lapisan luar aorta dibentuk oleh serat elastin dan kolagen.

Struktur dinding aorta inilah yang memastikan keanjalan, kekuatan dan sifat biomekaniknya yang menentukan fungsi hemodinamik saluran darah ini. Semasa sistol (pengecutan ventrikel kiri jantung), dinding aorta dapat mengambil alih pelepasan darah, sementara kapal mengembang, dan peregangan dinding memberikan potensi tenaga yang memungkinkan anda untuk mengekalkan tekanan darah semasa fasa diastolik kitaran jantung, kerana selama ini aorta ditekan secara pasif... Dan penutup elastik dindingnya membantu mengekalkan tenaga kontraksi miokard dan melancarkan gelombang nadi yang dihasilkan oleh jantung.

Tekanan darah tinggi (hipertensi arteri) menyebabkan ketegangan berterusan di dinding aorta dan, dari masa ke masa, kehilangan keanjalan.

Pemadatan sklerotik dinding aorta dalam aterosklerosis berlaku kerana pengumpulan lipid di lapisan tengah dindingnya, yang dalam bentuk konglomerat kolesterol atau plak kolesterol diperkenalkan secara langsung ke dalam matriks antar sel dan secara beransur-ansur tumbuh di dalam kapal, menebalkan dindingnya dan mengurangkan lumen.

Juga, lapisan elastik dinding aorta mengalami perubahan inklusi, patogenesisnya disebabkan oleh fakta bahawa dengan usia, homogenitas strukturnya terganggu kerana fibrosis fokus atau kalsifikasi.

Peningkatan tahap fibronektin yang dihasilkan oleh sel endothelial membran aorta, ciri usia tua, bukan sahaja menyebabkan lekatan platelet dan pembentukan trombi pengagregatan, tetapi juga mengaktifkan sintesis faktor pertumbuhan (PDGF, bFGF, TGF) oleh endotelium. Akibatnya, percambahan fibroblas dan mosit meningkat, dan dinding aorta menebal dan menjadi lebih padat..

Seperti yang diperhatikan oleh pakar, tahap fibronektin dapat meningkat pada usia berapa pun dengan sindrom metabolik.

Gejala pengerasan aorta

Penurunan keanjalan dinding aorta pada peringkat awal proses patologi tidak menampakkan dirinya dengan cara apa pun. Lebih-lebih lagi, pemadatan aorta pada fluorografi sering dikesan secara spontan - sekiranya tidak ada aduan daripada pesakit.

Selain itu, gejala pengerasan aorta tidak spesifik. Sebagai contoh, pemadatan aorta yang sederhana di kawasan lengkungannya boleh disertai dengan sakit kepala yang kerap, pening, dan peningkatan keletihan..

Apabila akar aorta dan bahagian menaiknya dipadatkan, terdapat rasa tidak selesa di mediastinum, peningkatan degupan jantung, sakit dada semasa bersenam. Kejang yang serupa dengan angina pectoris boleh berlaku sekiranya pengerasan injap aorta dikaitkan dengan hipertrofi ventrikel kiri.

Apabila aorta perut mengeras, pesakit mungkin mengadu penurunan berat badan, masalah pencernaan, sakit perut, kekejangan pada otot bahagian bawah kaki, sakit pada kaki ketika berjalan, dan lemas.

Bentuk

Aorta - arteri utama peredaran sistemik - berasal dari ventrikel kiri jantung, memanjang ke rongga perut, di mana ia terbahagi kepada dua arteri yang lebih kecil (iliac). Pakar menentukan bentuk atau jenis pemadatan aorta dengan penyetempatannya.

Sekiranya peningkatan ketumpatan dinding vaskular dijumpai pada awal aorta - di kawasan bahagiannya (bulbar), maka ini ditakrifkan sebagai pemadatan akar aorta.

Di bahagian yang sama, dekat mulut kapal, terdapat aorta menaik (panjangnya tidak lebih dari 5-6 cm), berasal dari dada di sebelah kiri - berhampiran pinggir bawah ruang interkostal ketiga, naik ke tulang rusuk kedua di sebelah kanan dada. Dengan penyetempatan ini, segel aorta menaik diperhatikan..

Selain itu, kerana aorta menaik meluas dari injap aorta jantung, yang mengatur aliran darah ke aorta dari ventrikel kiri (dan mencegah aliran balik darah), pengerasan injap aorta dapat diperbaiki..

Kekurangan aorta dikaitkan dengan penutup risalah (struktur pengunci elastik) injap aorta. Hubungan anatomi dan fungsional dapat menampakkan diri dalam patologi vaskular serentak seperti penebalan dinding dan puncak aorta.

Penyegelan aorta dan cusps injap aorta dan mitral juga dapat dikesan. Sekiranya injap aorta jantung memisahkan aorta dari ventrikel kiri, maka injap mitral memisahkan atrium kiri darinya dan tidak membenarkan darah mengalir ke arah yang berlawanan semasa pengecutan sistolik (iaitu, mencegah regurgitasi).

Penyegelan lengkung aorta bermaksud penyetempatan patologi di kawasan di mana bahagian menaik kapal ini pada tahap tulang rusuk kedua membuat giliran ke kiri dan ke atas (di atas arteri pulmonari kiri dan bronkus kiri). Tiga arteri besar bercabang dari lengkungan itu sendiri: batang brachiocephalic, karotid biasa kiri dan arteri subclavian kiri.

Aorta perut (perut) adalah bahagian dari aorta menurun; terletak di bawah diafragma. Dan pengerasan aorta perut dapat mengganggu aliran darah normal melalui arteri meninggalkannya - iliac dan mesenterik.

Apabila terdapat segel aorta dan ventrikel kiri (dalam arti dindingnya), ini bermakna tekanan darah tinggi yang berpanjangan pada pesakit telah menyebabkan hipertrofi ventrikel kiri (peningkatan ketebalan dindingnya) dengan kerosakan serentak pada dinding aorta etiologi apa pun. Memandangkan semua akibat negatif dari kombinasi tersebut untuk hemodinamik, ahli kardiologi memperhatikan bahayanya: kadar kematian adalah 35-38 kes per seribu..

Pemadatan dinding aorta: apa itu, sebab dan gejala, rawatan, dan kemungkinan akibat dan prognosis

Gangguan aktiviti fungsi saluran darah adalah masalah biasa dalam amalan kardiologi. Ini terutamanya berasal dari organik, kecacatan menyebabkan kemustahilan peredaran darah yang mencukupi dalam tisu. Adakah ia berbahaya.

Pengerasan aorta bukanlah diagnosis. Kami bercakap mengenai penemuan klinikal yang tidak disengajakan yang diperoleh sebagai hasil penyelidikan instrumental. Secara objektif mewakili hipertrofi, (percambahan) tisu sepanjang ketebalan struktur kapal.

Bertentangan dengan kemungkinan salah faham, ini tidak baik. Kekakuan (penurunan keanjalan) mempengaruhi keupayaan kapal untuk menahan beban kolosal.

Kemungkinan, dan kemungkinan besar, perkembangan banyak komplikasi berbahaya: dari aneurisma hingga pecah seketika dengan pendarahan besar dan kematian dalam beberapa saat.

Sekiranya aorta dipadatkan, ini bermaksud bahawa terdapat patologi luaran, penyimpangan tidak utama, selalu disebabkan oleh penyakit lain.

Sebilangan besar kes berkaitan dengan tuberkulosis, hipertensi, dan aterosklerosis. Oleh itu, terapi keadaan utama ditunjukkan..

Mekanisme pembangunan

Asas proses patologi adalah pemusnahan dinding aorta atau peningkatan kesan berterusan pada struktur.

Dalam kes pertama, kita bercakap mengenai proses berjangkit dan keradangan, lebih jarang proses autoimun. Akibat pelanggaran berterusan terhadap integriti anatomi endotelium dan tisu lain, parut kasar berlaku.

Epitelisasi membawa kepada pertumbuhan lumen secara beransur-ansur, tisu penghubung yang padat dan penyempitannya. Aliran darah melemah, dan tekanan di kawasan setempat menjadi lebih tinggi kerana perlu mengatasi halangan mekanikal.

Faktor kedua adalah hampir sama dari segi mewujudkan beban yang berlebihan di dinding kapal. Titik etiologi utama adalah peningkatan tekanan darah dan pemeliharaan berterusan penunjuk tonometer pada jumlah yang tinggi secara konsisten..

Kedua-dua pilihan tersebut menimbulkan bahaya besar bagi kehidupan dan kesihatan manusia..

Gangguan organik sukar diubati, dan tidak setiap doktor bersedia menghadapi kes yang tidak dapat diramalkan. Oleh itu, keputusan yang logik adalah melakukan rawatan pada peringkat awal, ketika belum ada kelainan anatomi..

Sebab-sebabnya

Terdapat kedua-dua faktor asas dan momen risiko yang tidak secara langsung menentukan perkembangan proses patologi. Kumpulan pertama:

Tuberkulosis semasa atau sebelumnya

Ini adalah penyakit berjangkit yang berbahaya. Ia diprovokasi oleh mycobacterium, juga disebut Kill's bacillus. Boleh wujud dalam jangka masa yang lama tanpa gejala. Klinik ini sudah dibentuk pada tahap yang jelas.

Kekalahan aorta adalah komplikasi, kelazimannya adalah hingga 25% dari jumlah kes. Masa tidak penting, penglibatan mungkin dilakukan pada peringkat pertama, yang mempengaruhi ramalan keseluruhan.

Dinding kapal hancur dan parut, lumen menyempit, prosesnya berjalan sendiri. Pemulihan hanya boleh dilakukan dengan rawatan batuk kering yang kompleks di persekitaran hospital.

Tempoh keseluruhan pengawasan adalah 6-12 bulan. Peringkat hospital - tidak lebih dari 3. Selebihnya tempoh bergantung pada rawatan pesakit luar. Sepanjang hayat berikutnya, pesakit harus diperiksa untuk kambuh.

Sifilis

Bahaya tidak datang dengan segera. Jangkitan kelamin ini dapat ditularkan secara aseksual, tetapi kemungkinan pilihan ini sangat kecil.

Rawatan segera diperlukan. Kerana penglibatan aorta berlaku pada sekitar 30% keadaan.

Pemadatan dinding aorta tidak berlaku dengan segera, ini adalah komplikasi yang lewat. Terdapat kes-kes yang diketahui mengenai perkembangan fenomena yang ditangguhkan setelah 10-20 tahun dari penyembuhan sifilis bersyarat.

Oleh itu, disarankan agar pesakit tersebut menjalani sekurang-kurangnya ekokardiografi setiap 6 bulan dan memantau kesejahteraan mereka dengan teliti..

Aortitis

Proses keradangan di kapal yang sepadan. Ia agak jarang berlaku. Sekali lagi, sebagai akibat dari penyakit berjangkit.

Bertindak sebagai komplikasi herpes, luka flora pyogenik, miokarditis septik. Dalam kes yang jarang berlaku, ia berkembang akibat patologi autoimun. Contohnya, rematik atau vaskulitis.

Adalah perlu untuk merawat penyakit radang tepat pada masanya, kerana kemungkinan komplikasi adalah signifikan.

Aortitis dihentikan oleh antibiotik atau imunosupresan, bergantung pada etiologi prosesnya. Bagaimanapun, kemasukan ke hospital di hospital jantung ditunjukkan.

Hipertensi

Kenaikan tekanan darah yang stabil. Ia berlaku kerana pelbagai alasan yang memerlukan pengenalan diri dan penilaian yang berkelayakan oleh doktor.

Pada tahap pertama penolakan, ketika penyakit ini masih tidak stabil dalam manifestasi, ada peluang untuk normalisasi. Apabila keadaan semakin meningkat, risiko gangguan tersebut meningkat. Hipertensi tahap ketiga tidak dapat dirawat.

Seperti disebutkan, pengerasan aorta jantung adalah akibat degenerasi, beban berlebihan di dinding, atau gabungan faktor-faktor ini.

Sekiranya tidak ada terapi, kemungkinan pecahnya kapal adalah tinggi. Ini akan berlaku cepat atau lambat. Tentukan ubat khusus untuk menurunkan tekanan darah (penghambat ACE dan lain-lain, jika ditunjukkan).

Zaman berubah

Pelanggaran aktiviti fungsional, ciri anatomi tisu penghubung yang membentuk aorta dan dindingnya. Terutamanya hasil dari perubahan yang berkaitan dengan usia.

Pilihan mungkin. Fenomena yang sama diperhatikan pada diabetes mellitus, patologi genetik, anomali intrauterin dengan ciri spontan.

Aterosklerosis

Terdapat dua jenis.

  • Yang pertama adalah vasokonstriksi, stenosis. Ia berlaku pada perokok, alkoholik, penagih dadah, orang yang menghidap hipertensi arteri. Bertindak sebagai komplikasi, memerlukan pertolongan segera. Sekiranya prosesnya stabil, pembedahan mungkin diperlukan jika teknik konservatif tidak memberi kesan.
  • Pilihan kedua adalah penyumbatan atau penyumbatan kapal dengan plak kolesterol. Hasil pelanggaran metabolisme lipid di dalam badan. Kurang berbahaya kerana keadaannya berkembang selama berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun.

Secara beransur-ansur, formasi dikalsifikasi, ditutup dengan garam mineral. Statin tidak dapat melarutkan plak aterosklerotik seperti itu. Rawatan pembedahan diperlukan.

Faktor-faktor risiko

Dan kumpulan yang sepadan dengan peningkatan kemungkinan mengembangkan pemadatan:

Hypodynamia

Aktiviti fizikal seseorang tidak mencukupi. Hal ini melekat pada kedua-dua pasien yang terbaring di tempat tidur, terbatas pada kerusi roda, dan pada orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Sebilangan besar dari mereka hari ini.

Stagnasi darah berkembang, hemodinamik umum terganggu. Pengerasan aorta adalah mungkin, tetapi bukan satu-satunya masalah.

Untuk mengurangkan risiko proses, cukup satu jam berjalan kaki atau berbasikal sudah cukup. Lebih banyak yang mungkin dilakukan, mengikut budi bicara orang itu sendiri. Sekiranya tidak ada kontraindikasi.

Aktiviti fizikal yang berlebihan

Menjadi peningkatan tekanan darah, pembebasan kortisol, hormon strerlide dan katekolamin yang tidak mencukupi.

Ini memprovokasi penyempitan lumen saluran darah, termasuk aorta. Aliran darah terganggu, beban pada struktur meningkat. Tubuh terpaksa menolak.

Secara umum, pengerasan dinding aorta adalah mekanisme kompensasi yang bertujuan mencegah pecahnya akibat pemuatan yang berlebihan..

Obesiti

Bukan peningkatan berat badan yang mempengaruhi, walaupun memainkan peranan. Tanggungjawab itu terletak pada gangguan metabolisme lipid normal. Lemak disimpan (didepositkan), katabolisme cepat, iaitu, membelah, tidak.

Lebihan memasuki aliran darah. Kerana strukturnya, lipid melekat dengan baik pada saluran. Kemudian prosesnya berlanjutan, pembentukannya tumbuh, dinding aorta menebal dan kehilangan keanjalan.

Adalah mungkin untuk menghentikan pelanggaran hanya dengan bantuan ubat-ubatan, statin. Perubahan diet juga ditunjukkan. Karbohidrat kurang lemak dan mudah dicerna, lebih banyak protein, makanan tumbuhan.

Berat badan yang berlebihan menyebabkan peningkatan tekanan darah, percepatan aktiviti jantung kerana beban yang tinggi pada otot (bayangkan siapa yang akan lebih mudah: seseorang dengan tangan kosong atau seseorang yang membawa beg kentang).

Diabetes

Menyebabkan gangguan umum semua organ dan sistem. Termasuk darah.

Prosesnya dua kali ganda. Di satu pihak, penyempitan aorta dan struktur lain yang stabil, di sisi lain, pelanggaran metabolisme lipid. Aterosklerosis berkembang.

Kemungkinan mati dari saluran darah yang pecah meningkat tanpa rawatan setiap bulan, jika tidak setiap hari. Oleh itu, diagnosis tepat pada masanya penyakit endokrin diperlukan..

Merokok

Tahan lama. Dengan latar belakang penggunaan tembakau, tar, sebatian kadmium yang berterusan, ketagihan fisiologi badan terbentuk. Stenosing aterosklerosis berkembang.

Walaupun setelah melepaskan tabiat buruk, regresi kontraksi spontan tidak berlaku. Rawatan diperlukan. Memandangkan banyak yang kembali menjadi ketagihan, kemungkinan perkembangan patologi semakin meningkat.

Akhirnya, alkoholisme dan penggunaan bahan psikoaktif mempunyai kesan. Ramai pengguna dadah tidak mempunyai masa untuk hidup pecah atau mengalami aneurisma aorta. Kematian berlaku lebih awal daripada kegagalan jantung. Penghidap alkohol lebih cenderung.

Sebab-sebabnya dihapuskan secara beransur-ansur. Satu demi satu semasa diagnosis.

Gejala

Oleh itu, tidak ada manifestasi. Sekiranya dinding aorta ditutup, gambar klinikal tidak ada. Tanda dan gangguan kesejahteraan berlaku kemudian, setelah berlakunya komplikasi proses patologi.

Perubahan organik, seperti aneurisma aorta, memberikan momen seperti:

  • Sindrom nyeri. Penyetempatan dan sifat bergantung pada lokasi pelanggaran. Dengan kekalahan kawasan perut - ketidakselesaan di perut, di dada - sensasi yang menekan, terbakar. Sekiranya lengkungan aorta menebal, sakit leher yang berubah menjadi tidak selesa di jantung.
  • Dyspnea. Gangguan proses fisiologi semula jadi.

Manifestasi lebih lanjut bergantung pada kawasan mana yang telah mengalami perubahan.

  • Mual, muntah, pedih ulu hati, bersendawa, gejala dyspeptik lain. Pesakit ini secara palsu dihantar ke gastroenterologi.
  • Perut kembung meningkat.
  • Sensasi berdenyut di perut.

Arc, bahagian menurun:

  • Ketidakupayaan untuk menelan secara normal.
  • Pelanggaran suara, kerenah dan secara umum kemampuan bercakap.
  • Pengeluaran air liur yang berlebihan.
  • Kelemahan.
  • Kebas bahagian atas dan bawah kaki. Dalam kes yang luar biasa, paresis dan kelumpuhan berlaku. Ini adalah hasil pemampatan akar saraf..

Keadaan seperti itu memerlukan rawatan segera, kemungkinan perubahan sistem muskuloskeletal tidak dapat dipulihkan..

Pemadatan akar aorta dan bahagian menaik:

  • Sakit dada.
  • Dyspnea.
  • Kelainan degupan jantung, aritmia lain.
  • Cephalalgia, vertigo.
  • Kehilangan kesedaran, pengsan.

Tanda-tanda klasik kerosakan struktur jantung.

Tidak mungkin memusatkan perhatian pada gejala ketika mengenal pasti penyebab kesihatan yang buruk. Ini adalah tanda klinikal yang tidak boleh dipercayai..

Diagnostik

Ia berlaku secara rawat jalan, di bawah pengawasan pakar kardiologi atau pakar bedah vaskular. Aktiviti berikut ditunjukkan:

  • Soal jawab seseorang secara lisan. Untuk mendapatkan gambaran kasar.
  • Mengambil anamnesis. Sejarah keluarga, ketagihan, patologi masa lalu.
  • Mengukur tekanan darah dan degupan jantung.
  • Ekokardiografi. Salah satu teknik pertama. Memberi idea mengenai keadaan organ otot itu sendiri dan aorta menaik, lengkungan.
  • Aortografi. Penilaian sasaran kapal terbesar. Digunakan kedua-duanya untuk mengesahkan diagnosis dan untuk menentukan keberkesanan rawatan.
  • MRI. Digunakan untuk menjelaskan penyetempatan fokus patologi. Biasanya, tomografi diresepkan sebelum pembedahan, sebagai cara maklumat untuk memvisualisasikan tisu..
  • ECG. Untuk mengenal pasti gangguan fungsi yang tidak dapat dielakkan berlaku pada tahap lanjutan perubahan pada aorta.
  • Ultrasound perut.
  • X-ray dada biasa.

Kaedah memberikan banyak maklumat berharga. Untuk mendapatkan gambaran lengkap, anda perlu menjalankan semua aktiviti ini. Mereka tidak berbahaya dan tidak menyakitkan. Oleh itu, tidak digalakkan untuk ragu-ragu.

Rawatan

Bergantung pada diagnosis utama. Tugas terapi adalah untuk mencegah komplikasi, untuk menghilangkan asal-usul keadaan. Ubat digunakan.

Apa - doktor menentukan, berdasarkan penyakit yang mendasari:

  • Antihipertensi. Inhibitor ACE, antagonis kalsium, agen bertindak pusat, penyekat beta, diuretik ringan.
  • Statin. Larutkan kolesterol, mencegah pemendapannya lebih jauh di dinding saluran darah.
  • Thrombolytics, agen antiplatelet. Jangan biarkan darah bertakung, meningkatkan kelancarannya, sifat reologi, tidak membenarkan pembentukan gumpalan berbahaya.
  • Ubat anti-tuberkulosis. Juga ubat untuk terapi sifilis.

Operasi diperlukan ketika aneurisma mengancam, dengan latar belakang kalsifikasi plak kolesterol. Atas budi bicara pakar setelah mempertimbangkan semua pilihan dengan teliti.

Perubahan dalam diet ditunjukkan sepanjang hayat. Kurang lemak, karbohidrat mudah dicerna, lebih banyak makanan protein dan tumbuhan, berjalan kaki, aktiviti fizikal minimum, rehat yang baik pada waktu malam. Masalah pembetulan gaya hidup juga diselesaikan oleh pakar.

Ramalan

Dengan sendirinya, meterai aorta bukanlah diagnosis, tetapi hanya penemuan instrumental. Anda boleh mengatakan sesuatu yang spesifik setelah menilai punca.

Faktor-faktor berikut memainkan peranan penting:

  • Dinamika penyelewengan. Kemajuan dikaitkan dengan keadaan dan hasil umum yang lebih teruk.
  • Umur orang itu. Orang tua mempunyai prognosis yang agak lemah.
  • Sejarah keluarga. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu perwakilan dalam keluarga dengan keadaan tersebut, perlu dilakukan pemeriksaan dengan teliti setiap enam bulan. Pada individu seperti itu, perkembangan anomali adalah cepat. Oleh itu, kelewatan mengurangkan peluang rawatan yang berjaya..
  • Kehadiran patologi somatik bersamaan. Antara yang paling berbahaya adalah hipertensi, diabetes mellitus, sindrom metabolik, aterosklerosis.
  • Kemungkinan dan keperluan rawatan radikal. Sekiranya pembedahan diperlukan, prognosis pada mulanya lebih teruk. Selanjutnya, semuanya bergantung pada kejayaan terapi. Ketiadaan keperluan tersebut memberikan hasil yang lebih baik, walaupun tidak menjaminnya..

Secara amnya, bahkan aneurisme, sebagai salah satu komplikasi yang paling teruk, dikaitkan dengan kadar kelangsungan hidup 85-90%.

Gagal jantung, gangguan peredaran darah di otak mengurangkan peluang pesakit sebanyak 30-40%.

Komplikasi

  • Trombosis. Pembentukan bekuan di salah satu arteri juga berlaku di aorta itu sendiri. Menyebabkan iskemia tempatan. Apabila terlepas dan bergerak di tempat tidur, ia sering menyekat saluran paru-paru, struktur koronari, yang langsung menyebabkan kematian.
  • Aneurisme. Penonjolan dinding. Diperhatikan pada latar belakang degenerasi yang stabil, distrofi tisu aorta.
  • Jurang, persempadanan semula. Membawa mati dalam beberapa saat. Terdapat kes-kes yang berlawanan, tetapi kasusnya. Hampir lebih daripada 0.5%.

Lapisan aorta bukanlah penyakit bebas. Ia tidak dianggap sebagai diagnosis dan tidak dinyatakan dalam pengkelasan ICD-10. Ini adalah akibatnya, penemuan yang tidak disengajakan.

Setelah menghilangkan punca, ada kemungkinan untuk menghentikan perkembangan, mencapai hasil, tanpa mempengaruhi kualiti dan jangka hayat.


Artikel Seterusnya
Bermasalah dengan perasaan jatuh hati - apa yang harus dilakukan?