Punca peningkatan antitrombin 3


Kerosakan tisu yang berlaku selalu memulakan permulaan sekumpulan aktiviti yang kompleks di dalam badan. Ini adalah mengenai menghentikan pendarahan dan membebaskan luka dari bakteria patogen dan badan yang berasal dari luar negara. Dasar langkah pembekuan tersebut dikaitkan dengan pembentukan bekuan darah di tempat kerosakan. Ini adalah gumpalan darah yang menutup luka, yang bermaksud pendarahan berhenti. Berkaitan dengan aktiviti koagulatif, kadang-kadang timbul persoalan mengapa penunjuk antithrombin 3 dinaikkan, apa sebabnya??

Maklumat am

Peranan utama dalam proses pembekuan diberikan kepada fibrin protein. Dialah yang membentuk semacam bingkai di mana sel darah merah dikumpulkan, yang membentuk gumpalan. Kadar pengumpulan darah beku dan keberkesanan pembekuan bergantung pada banyak faktor. Secara keseluruhan, terdapat 12 daripadanya, dan angka Rom digunakan untuk sebutan. Setiap faktor pembekuan mempunyai peranan khusus dalam lata koagulasi. Sekiranya penunjuk diturunkan atau dinaikkan, ini bermaksud bahawa trombus mungkin tidak terbentuk dengan betul.

Salah satu faktor ini adalah antithrombin III. Ini merujuk kepada protein tertentu, fungsi utamanya adalah untuk mengawal kerja beberapa faktor yang berkaitan dengan pembekuan dan mencegah pembentukan pembekuan darah terlalu banyak. Oleh itu, analisis untuk antithrombin III bertindak sebagai penanda proses pembekuan darah. Ia digunakan oleh doktor ketika pembentukan dan pemusnahan gumpalan darah dikendalikan..

Semasa melakukan analisis, kadarnya ditentukan oleh sejumlah kecil darah vena. Sebelum berhenti, adalah penting untuk berhenti merokok, untuk mengelakkan tekanan yang teruk, baik dari segi emosi dan fizikal. Bersalin dilakukan semasa perut kosong. Ini bermaksud bahawa makanan terakhir mestilah selewat-lewatnya 8-12 jam sebelum bersalin.

Kadar antithrombin III berbeza mengikut usia. Dalam kes ini, doktor boleh meminta analisis dalam keadaan yang berbeza. Ujian sedemikian ditetapkan untuk orang di bawah usia 50 tahun yang mempunyai episod trombotik, yang penyebabnya tidak jelas. Analisis dilakukan beberapa bulan selepas episod trombotik.

Dianjurkan untuk menjalani ujian untuk orang yang keluarganya mengalami kes trombosis vaskular awal, jika terdapat komplikasi yang bersifat tromboemboli. Analisis ditetapkan bersama dengan pemeriksaan lain yang bertujuan untuk penilaian penuh proses pembekuan darah. Ia dilakukan serentak dengan ujian yang berkaitan dengan lata antikoagulan. Sekiranya seseorang merancang untuk melakukan operasi panjang yang akan memakan masa empat jam atau lebih, norma ditentukan tanpa gagal. Petunjuk antithrombin 3 semasa kehamilan juga penting, terutamanya jika terdapat komplikasi. Adalah perlu untuk menentukan petunjuk antitrombin meningkat atau menurun jika tidak ada tindak balas yang mencukupi dengan rawatan heparin. Pertama sekali, penilaian aktiviti antitrombin diberikan, dan hanya kemudian jumlahnya dalam darah diperiksa.

Kadar penunjuk

Sekiranya antithrombin III dinaikkan atau diturunkan, ini boleh menimbulkan masalah kesihatan tertentu. Pada masa yang sama, kadarnya berubah-ubah bergantung pada usia. Sekiranya kita bercakap mengenai kanak-kanak yang baru lahir, maka penunjuknya diturunkan secara fisiologi dan berada pada tahap 40-80 peratus.

Sekiranya kita bercakap mengenai bayi dan kanak-kanak di bawah usia enam tahun, maka indikator kadarnya sudah jauh berbeza dengan kategori pertama. Ini adalah sempadan normal antara 80 hingga 140 peratus.

Dari enam hingga 11 tahun, kadarnya berubah sedikit. Sempadannya semakin sempit, indikator jatuh dalam lingkungan 90 hingga 130 peratus. Dari usia 11 hingga akhir remaja, 80 hingga 120 peratus adalah normal. Dari usia 16 tahun, norma menjadi sama, baik untuk remaja dan juga orang dewasa. Penunjuk ini berada dalam lingkungan 75-125 peratus..

Penting untuk difahami bahawa nilai rujukan mungkin berbeza bergantung pada peralatan yang digunakan. Biasanya, norma yang betul untuk keputusan anda dinyatakan dalam keputusan ujian. Penting untuk memperhitungkannya, kerana untuk beberapa makmal indikator dapat mencapai jumlah yang tinggi, tetapi pada masa yang sama normal.

Tidak sukar untuk menjelaskan bahawa antithrombin III sedang disiasat. Hakikatnya adalah bahawa sebahagian besar aktiviti plasma antitrombin diberikan. Pada tahap yang lebih rendah, antikoagulan utama lain terlibat dalam tugas ini. Faktor ini bertindak sebagai perencat trombin, yang membawa kepada penghambatan faktor aktif sistem yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah.

Walau bagaimanapun, penting untuk menekankan bahawa AT III sendiri tidak menunjukkan kecekapan tinggi. Sebilangan besar sistem anti-pembekuan dikaitkan dengan kombinasi AT III dan heparin.

Mengapa tahap berubah

Antithrombin, seperti kebanyakan komponen darah, dari semasa ke semasa boleh meningkat dan menurun berhubung dengan nilai normal. Sekiranya kita bercakap mengenai kenaikan, maka lebih kerap ini disebabkan oleh pengambilan ubat secara berkala yang mempunyai kesan penipisan pada darah. Sebagai tambahan, seseorang tidak boleh mengecualikan:

  • kekurangan vitamin K yang teruk;
  • hepatitis virus akut;
  • proses keradangan;
  • haid.

Perlu diingat bahawa jika kita berbicara tentang peningkatan sifat patologi, maka risiko pendarahan yang tinggi akan timbul. Keadaan ini menimbulkan bahaya bagi kesihatan dan kehidupan manusia, dan, dengan demikian, memerlukan rawatan tepat pada masanya.

Tahap antitrombin III yang menurun juga boleh berlaku. Hal ini lebih sering dipengaruhi dengan cara ini dengan pelancaran lata koagulatif. Ini membawa kepada kemungkinan berlakunya komplikasi yang bersifat trombotik. Ciri seperti itu muncul pada trimester kehamilan terakhir. Ciri seperti ini diperhatikan pada kanak-kanak perempuan di tengah kitaran haid dan semasa mengambil pil perancang atau hormon. Ini mengenai estrogen.

Tidak dapat dikesampingkan bahawa indeks AT III yang berkurang bertindak sebagai gejala perkembangan penyakit yang kompleks. Di antara senarai tersebut, sangat penting untuk menyoroti aterosklerosis, di mana penyakit sistem kardiovaskular terdapat secara kronik. Ini membawa kepada pemendapan kolesterol pada dinding vaskular dalaman..

Adalah mustahil untuk mengecualikan kekurangan antitrombin kongenital, penyakit hati, sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan. Masalah seperti itu dapat menampakkan diri dengan sepsis, tromboembolisme.

Pilihan kekurangan

Tahap antitrombin III yang rendah jarang berlaku, biasanya peratusannya tidak melebihi satu. Walau bagaimanapun, masalah keturunan yang sering menimbulkan patologi hemostatik. Oleh itu, masalah parameter ini mempunyai dua bentuk. Ia kongenital (0.02 peratus) dan diperoleh.

Sekiranya kita bercakap mengenai bentuk kongenital, maka kes-kes keadaan heterozigot dengan gen patologi bermaksud. Dalam kes ini, trombosis dapat dijumpai pada usia 20-35 tahun. Pada masa yang sama, kehamilan, kelahiran anak, operasi, masalah selepas keradangan organ dalaman bertindak sebagai provokasi utama episod patologi. Ia tidak boleh dikecualikan dari sebab dan penggunaan pil perancang. Bentuk homozigot sangat jarang berlaku. Sekiranya kita bercakap tentangnya, maka trombosis muncul hampir dari hari-hari pertama kehidupan..

Pilihan yang diperoleh boleh dibentuk tanpa rujukan usia. Pada masa yang sama, mustahil untuk membincangkan mengenai manifestasi klinikal spesifik sindrom seperti itu. Trombosis akan menjadi satu-satunya tanda yang membincangkan masalah tersebut. Walau bagaimanapun, gejala ini berfungsi untuk pelbagai masalah sistem hemokoagulasi..

Jumlah antikoagulan dalam darah tidak selalu kecil, kadang-kadang dalam plasma mengikut parameter yang diperlukan. Walau bagaimanapun, dengan latar belakang perubahan ciri struktur antithrombin III, pelanggaran tugas fungsional berlaku. Oleh itu, memandangkan keadaan seperti itu, kekurangan boleh berlaku dalam pelbagai jenis..

Ini adalah jenis pertama - kuantitatif. Ia dicirikan oleh kekurangan kandungan faktor ini. Jenis kedua adalah kualitatif, ketika tingkat indikator berada dalam julat normal, tetapi untuk beberapa alasan tidak memenuhi tanggungjawab langsungnya, yaitu, terdapat kekurangan fungsi.

Gabungan faktor-faktor ini boleh menyebabkan trombosis. Oleh itu, untuk mengetahui sebab sebenarnya, kajian dilakukan tidak hanya kuantitatif, tetapi juga indikator kualitatif..

Kursus kehamilan

Semasa mengandung, banyak perubahan serius berlaku pada tubuh wanita. Selama sembilan bulan, dia harus bekerja sebagai sistem yang diselaraskan dengan baik, sementara juga berada di dua bidang. Dengan sebarang kegagalan, walaupun nampaknya tidak signifikan, pelanggaran serius dapat terjadi, yang akan menyebabkan perubahan patologi semasa kehamilan.

Untuk mengawal parameter, pelbagai ujian dan pemeriksaan rutin diberikan kepada seorang wanita selama tiga trimester. Salah satu yang paling penting boleh dianggap sebagai koagulogram. Sebagai tambahan kepada petunjuk umum, penting bagi doktor untuk mengetahui tahap antitrombin 3.

Semasa mengandung, sistem pembekuan darah mula berfungsi dengan lebih aktif. Perubahan seperti itu cukup difahami dan bertindak sebagai tanda kehamilan yang sedang berkembang. Tubuh wanita bersiap untuk peningkatan jumlah darah kerana munculnya sistem peredaran darah tambahan, di samping itu, penting untuk melindungi dirinya sekiranya terjadi kehilangan darah pada saat melahirkan.

Sekiranya terdapat penurunan tahap antithrombin III, bagi wanita hamil, rawatan ubat hanya dipilih dengan penurunan yang kuat. Dalam kes ini, kekurangan rawatan tepat pada masanya boleh menyebabkan kematian. Pilihan rawatan sangat bergantung pada gambaran klinikal, petunjuk yang diperoleh sebenarnya setelah diagnosis menyeluruh..

Perlu ditekankan bahawa pada trimester ketiga terdapat kecenderungan untuk sedikit penurunan indikator, tetapi ini dianggap sebagai norma, jadi anda tidak perlu risau tentang hal ini. Rawatan ini terutamanya menggunakan plasma darah beku segar dan heparin dengan berat molekul rendah.

Antithrombin III dalam ujian darah

Apakah antitrombin III dalam ujian darah

Antikoagulan antitrombin III

Petunjuk ini merujuk kepada antikoagulan plasma utama, adalah komponen utama sistem antikoagulan tubuh, iaitu, ia membantu menjaga darah dalam keadaan cair, mencegah pembentukan gumpalan darah.

Kegiatan antikoagulan plasma bergantung pada sejumlah petunjuk: antithromboplastins, antithrombins, faktor yang menghalang pemasangan diri dan pematangan fibrin. Aktiviti antithrombin III adalah 75% aktiviti keseluruhan sistem antikoagulan secara keseluruhan. Antithrombin III adalah kofaktor plasma utama heparin, ia mampu mematikan sejumlah faktor pembekuan plasma (faktor trombin, X, IX, VII, XII). Thrombin tidak aktif apabila ia mengikat AT III secara tidak langsung apabila terdapat heparin.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk ujian

Thrombophlebitis - petunjuk untuk ujian

  • patologi trombotik dan tromboemboli berulang dalam semua bentuk dan manifestasi (sindrom koronari akut, kemalangan serebrovaskular akut, embolisme paru, sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, tromboflebitis);
  • gejala pembekuan darah yang semakin teruk (peningkatan pendarahan gusi, hidung yang kerap dan banyak, perut (dengan ulser), pendarahan rahim, kecenderungan untuk membentuk hematoma subkutan, dll.)
  • kecurigaan kekurangan keturunan faktor ini;
  • penggunaan antikoagulan jangka panjang untuk mencegah tromboembolisme.

Kontraindikasi. Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk kajian ini. Kontraindikasi relatif - proses keradangan di kawasan venipuncture.

Persediaan dan pelaksanaan ujian

Bahan biologi - darah vena

Untuk analisis, darah vena diperlukan. Darah diambil dari vena dalam keadaan steril di bilik prosedur oleh jururawat. Dianjurkan untuk mengambil darah pada waktu pagi setelah berpuasa selama delapan jam malam, namun, jika keadaan ini tidak dapat dipenuhi, maka dibenarkan untuk mengambil plasma untuk analisis pada bila-bila masa sepanjang hari, tiga hingga empat jam setelah makan. Sebelum manipulasi ini, anda juga tidak boleh minum teh, kopi, minuman berkarbonat, alkohol, atau merokok. Dibolehkan minum air bersih tanpa gas secara sederhana.

Penilaian hasil penyelidikan

Untuk kajian itu sendiri, makmal, sebagai peraturan, memilih kaedah moden pengukuran kolorimetri kinetik aktiviti AT III dengan tidak aktifnya faktor plasma kesepuluh. Analisis menggunakan substrat kromogenik.

Petunjuk dianggarkan sebagai peratusan.

Faktor-faktor yang mempengaruhi hasilnya

Kesalahan diet adalah penyebab hasil yang salah

Tiga kumpulan faktor boleh mempengaruhi hasilnya:

  1. penyediaan pesakit yang tidak betul (tidak mematuhi diet, keadaan tekanan yang ketara);
  2. kesalahan manipulasi, teknik pengambilan darah, keadaan penyimpanan dan pengangkutannya ke makmal;
  3. beberapa keadaan fisiologi dan patologi yang kadang-kadang diabaikan ketika menafsirkan hasilnya (haid, kehamilan, pramatang).

Petunjuk normal AT III

Norma antithrombin III untuk kanak-kanak dan orang dewasa berbeza

Kadar penunjuk sangat bergantung pada usia.

Julat nilai AT III pada orang dewasa (berumur 17-18 tahun ke atas) adalah luas, berkisar antara 75 hingga 125%. Di makmal yang berlainan, nilai rujukan mungkin sedikit berbeza antara satu sama lain, ini disebabkan oleh kesalahan peralatan yang berbeza, oleh itu, jika laporan makmal menetapkan standard 80-128% atau 85-130%, kesimpulannya dapat dipercaya.

Pada masa remaja (12-16 tahun), selang waktu ini lebih kecil, rata-rata, dari 80 hingga 120%.

Bagi kanak-kanak berumur satu tahun hingga 11 tahun, julat nilai adalah maksimum, dari 80 hingga 140%.

Bayi yang baru lahir (berumur 1 tahun) mempunyai tahap AT III yang rendah. Biasanya, nilai faktor antara 40 hingga 80%. Pada bayi pramatang, had bawah mungkin lebih rendah (25-30%), ini disebabkan oleh ketidakmatangan dan kegagalan hati yang berfungsi.

Wanita hamil dicirikan oleh kebolehubahan penunjuk yang tinggi. Pada trimester pertama dan kedua, ia hampir normal (80-120%) atau meningkat kepada 130-140%, tetapi tidak lebih tinggi. Pada trimester ketiga, biasanya menurun hingga 60-100%, tetapi tidak lebih rendah.

Meningkat tahap AT III

Penyakit pankreas sebagai penyebab peningkatan kadarnya

Sebagai peraturan, perubahan ini menunjukkan penurunan pembekuan plasma darah. Dalam beberapa kes, ini agak baik, misalnya, pada pesakit yang mengalami infark miokard akut, kerana risiko tromboemboli berulang dalam kes mereka boleh mengakibatkan kecacatan atau kematian yang teruk. Namun, peningkatan tahap AT III yang ketara juga boleh menjadi keadaan berbahaya, ia mengancam risiko komplikasi hemoragik yang tinggi, misalnya, pada pesakit dengan ulser gastrik kronik dan ulser duodenum, vena varikos esofagus, buasir, dll..

Peningkatan nilai antithrombin III adalah mungkin dalam beberapa kes.

  1. Patologi sistem hepatobiliari.
    • Hepatitis akut dari etiologi virus atau alkoholik menyebabkan perubahan sementara dalam fungsi sintetik hati. Peningkatan pembentukan AT III dan penurunan produksi faktor pembekuan adalah mungkin, tetapi, sebagai peraturan, turun naik ini berhenti selama tempoh pengampunan..
    • Patologi saluran empedu dan saluran empedu juga boleh menyebabkan genangan hempedu (kolestasis) dan kerosakan hati, jadi ada baiknya untuk mengenal pasti patologi seperti kolesistitis kalkulus kronik, opisthorchiasis, kolangitis kronik, tumor pundi hempedu dan kepala pankreas.

Mengambil antikoagulan meningkatkan tahap antitrombin III

Tahap AT III menurun

Penyebab tahap antitrombin III yang rendah adalah pembekuan intravaskular

Penurunan indikator ini menunjukkan kecenderungan pembentukan trombus dan komplikasinya (patologi organ iskemia).

Sebab-sebab penurunan tahap tersebut adalah seperti berikut:

  • kekurangan kongenital protein ini dalam bentuk kekurangan kuantitatif atau kualitatif;
  • tromboembolisme dan pembekuan intravaskular yang disebarkan (peningkatan kos antitrombin akibat pertarungan tubuh melawan pembekuan darah patologi);
  • patologi hati kronik yang teruk dengan perkembangan kegagalan hati (sirosis, kanser hati);
  • penggunaan antikoagulan langsung (heparin tidak pecahan dan analog berat molekulnya yang rendah), kerana heparin sangat meningkatkan pengikatan AT III dengan trombin yang tidak dapat dipulihkan, masing-masing, kos antikoagulan ini meningkat;
  • penggunaan kontraseptif oral untuk jangka masa panjang;
  • haid;
  • trimester kehamilan ketiga;
  • pramatang.

Pembetulan tahap antithrombin III

Taktik terapeutik bergantung pada sebab perubahan tahap penunjuk

Pertama, perlu mengenal pasti kemungkinan penyebab perubahan ini dan berusaha menghentikannya. Sebagai contoh, sesuaikan dos antikoagulan yang diambil, hilangkan kekurangan vitamin K (diet, vikasol), batalkan kontraseptif oral, lakukan rawatan patogenetik dan, jika boleh, rawatan etiologi sekiranya berlaku penyakit hati, sistem empedu.

Kedua, jika terdapat kekurangan antithrombin III, ubat ini dapat diisi semula dengan pemberian ubat yang sesuai secara intravena. Petunjuk untuk rawatan tersebut: kekurangan AT III turun temurun, sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan (sindrom defibrinasi), trombosis dan emboli arteri, phlebitis dan trombophlebitis. Walau bagaimanapun, semasa kehamilan, ubat semacam itu hanya diresepkan untuk alasan kesihatan, lebih baik penggunaan heparin.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk analisis untuk antitrombin 3, norma pada lelaki dan wanita

Antithrombin 3 adalah protein dari sistem pembekuan plasma darah. Tugas fungsional protein ini adalah untuk mengawal proses pembekuan trombin protein dalam sistem, dan menahan peningkatan pembekuan dan pembentukan gumpalan darah yang dapat membebaskan arteri..

Apa itu sistem antikoagulan plasma?

Sistem antikoagulan dalam plasma darah, untuk menjaga struktur darah dalam bentuk cair, mempunyai mekanisme yang digabungkan dengan sempurna antara satu sama lain:

  • Intima halus (dinding dalaman) arteri,
  • Intima ditutup dengan fibrin, yang digunakan pada lapisan paling nipis,
  • Pergerakan pantas melalui arteri sistem peredaran darah,
  • Darah mengandungi cas endotel dengan muatan elektrik negatif, serta komponen berbentuk yang mencegah dinding saluran darah melekat,
  • Mekanisme ini juga merangkumi pembekuan darah.

Koagulan dibahagikan kepada:

  • Mendahului zat pembekuan primer yang selalu terdapat di dalam plasma darah,
  • Bahan sekunder, pengeluarannya berlaku mengikut keperluan.

Protein antitrombin terdapat dalam kumpulan koagulan primer dan kedua dari sistem hemostatik.

Antithrombin juga terdapat dalam beberapa jenis:

  • Antithrombin 2 adalah protein heparin,
  • Antithrombin 3 adalah heparin, yang terdapat dalam plasma (faktor hemostasis plasma),
  • Antithrombin 4 adalah molekul makroglobulin, yang merupakan jenis utama antitrombin:
  • Faktor antithrombin 1 (fibrin) adalah faktor sekunder yang mengawal hemostasis dalam aliran darah dan menentang trombosis yang teruk.

Faktor sekunder menentang trombosis di tempat tidur arteri. Antithrombin 3 adalah sebahagian daripada koagulogram.

Nilai penunjuk antithrombin 3

Antitragin antikoagulan glikoprotein 3 merujuk kepada antikoagulan primer fisiologi, yang selalu terdapat dalam plasma darah.

Sintesis protein ini berlaku pada sel hati dan antithrombin 3 ketika bekerjasama dengan faktor fisiologi lain, menghalang trombosis plasma darah, yang mencegah trombosis di dalam saluran.

Antithrombin 3 mengatur proses pembekuan, melambatkan tindakan aktif trombin, faktor sistem Xa, serta IXa dan faktor Xia.

Antithrombin melakukan fungsi faktor utama dalam aktiviti antitrombin sel plasma.

Antikoagulan ini dibantu oleh elemen utama sistem hemostatik:

  • Molekul makroglobulin,
  • Antitrypsin,
  • Esterase antikoagulan.

Antithrombin 3, bersama dengan antikoagulan lain, menghalang aktiviti faktor yang membeku darah:

  • Faktor urokinase,
  • Faktor VII,
  • Faktor IX dan juga XII,
  • Molekul Plasmin,
  • Molekul Kallikrein.

Ab3 sahaja tidak memberikan kesan yang diperlukan, kemampuannya ditingkatkan dengan pembentukan kompleks anti-trombosis dengan heparin.

Heparin menempati 80.0% daripada semua molekul sistem yang bertindak melawan pembekuan plasma darah.

Petunjuk untuk ujian makmal klinikal komposisi darah

Kajian komposisi darah dengan kaedah koagulogram dilakukan dalam kes seperti:

  • Pemeriksaan pencegahan pesakit yang berusia lebih dari 50 tahun kalendar, dan yang pernah mengalami kes trombosis pada kapal sebelum waktu itu,
  • Untuk menilai komposisi kuantitatif antitrombin dan kualiti protein ini,
  • Penyakit tromboemboli arteri besar,
  • Infarksi miokardium,
  • PE (tromboemboli sel paru),
  • Strok iskemia,
  • Patologi thrombophlebitis,
  • Komplikasi keguguran kehamilan,
  • Pembekuan janin pada trimester pertama kehamilan,
  • Detasmen dinding plasenta,
  • Eklampsia patologi,
  • Penyakit preeklamsia,
  • Penyakit gestosis,
  • Menguji komposisi darah untuk protein jenis C dan jenis S,
  • Ujian antikoagulan jenis lupus,
  • Pembedahan jangka panjang yang berlangsung lebih dari 240 minit,
  • Keracunan badan yang teruk,
  • Dehidrasi badan akibat mabuk, melalui cirit-birit yang berpanjangan dan muntah yang besar,
  • Sepsis patologi,
  • Keadaan terkejut,
  • Mengawal pengambilan ubat heparin,
  • Untuk tujuan pencegahan trombosis arteri pada wanita semasa kehamilan dan semasa melahirkan anak,
  • Mengawal keadaan struktur darah pada pesakit dengan rehat di tempat tidur,
  • Selidik selepas pembedahan untuk membuang darah beku.

Ujian darah klinikal semasa kehamilan

Cara penyediaan analisis dengan betul?

Untuk mengkaji komposisi darah untuk antitrombin dengan kaedah koagulogram, hanya darah vena yang diambil. Analisis biokimia tidak dilakukan tanpa persiapan awal badan, terutamanya petunjuk protein dalam struktur komposisi darah.

Bahan kajian mesti diambil dengan segar.

Untuk mendapatkan nilai koagulogram yang paling betul dalam biokimia, anda perlu mempersiapkan badan anda untuk ujian:

  • Dianjurkan untuk menderma darah pada waktu pagi dengan perut kosong.,
  • Makanan terakhir harus sekurang-kurangnya 10-12 jam sebelum pendermaan darah,
  • Untuk makan malam, jangan makan goreng, masin, berlemak,
  • Jangan minum alkohol sebelum mengambil bahan untuk dianalisis,
  • Berhenti merokok sekurang-kurangnya 30-60 minit sebelum mengambil cecair badan,
  • Dua minggu sebelum mengambil darah, jangan minum ubat yang boleh mempengaruhi struktur darah,
  • Sekiranya pengambilan ubat tidak dapat ditunda, anda mesti memaklumkannya kepada doktor.,
  • Tenang sebelum menderma darah dan semasa pengumpulan.

Analisis makmal klinikal untuk antithrombin III

Indikator Antithrombin 3 adalah indeks asas teknik hemostasiogram.

Menurut teknik ini, semua komponen sistem hemostasis ditentukan:

  • Masa prothrombin,
  • Indeks APTT,
  • Indeks masa trombin,
  • Kuantiti fibrinogen plasma,
  • Penilaian aktiviti RKFM,
  • Indeks antitrombin tahap prestasi sistem antikoagulan 3,
  • D-dimer,
  • Indeks Glu dalam analisis,
  • Petunjuk protein C dan S.

Antithrombin normf 3

Analisis biokimia komposisi plasma darah untuk antitrombin 3 adalah indeks penanda proses pembekuan plasma darah. Analisis ini digunakan di klinik untuk mengawal patologi pembentukan trombus, dan juga untuk kesan merosakkan pada pembekuan darah..

Indeks AT3 normatif berubah dari kelahiran ke usia tua.

Rujukan bacaan biokimia untuk antitrombin 3 dalam jadual ini:

Umur subjek; Petunjuk rujukan

Kurang dari 3 hari kalendar58.0 - 90.0%
dari usia 3 hari hingga usia 30 hari60.0 - 89.0%
dari usia 30 hari hingga 12 bulan kalendar72.0 - 134.0%
dari satu hingga 6 tahun kanak-kanak101.0 - 131.0%
dari ulang tahun ke-6 hingga 11 tahun kalendar95.0 - 134.0%
11-16 tahun96 - 126%
Lebih dari 16 tahun66 - 124%

Semasa kehamilan, pekali berubah-ubah bergantung pada tempoh pembentukan intrauterin bayi masa depan.

Norma pada wanita semasa kehamilan

Minggu kehamilan; Pekali rujukan

dari minggu ke-13 kehamilan hingga minggu ke-2174.0 - 115.0%
dari minggu kalendar 21 hingga minggu kalendar 2973.0 - 114.0%
dari minggu ke-29 hingga minggu ke-35 perkembangan intrauterin bayi76.0 - 112.0%
dari minggu kalendar ke-35 hingga minggu ke-4270.0 - 116.0%

Harga analisis

Nama ujian hemostasis; Harga dalam rubel

Petunjuk D-dimer980
Pekali antithrombin 3310
APTT170
Ujian darah untuk antikoagulan lupus680
Masa prothrombin220
Indeks Protein S1600
Indeks protein C1580
RFMK180
Kajian masa trombin210
Ujian Faktor VIII880
Analisis faktor Von Willebrand810
Analisis fibrinogen200

Etiologi peningkatan antikoagulan dalam plasma darah

Antithrombin 3 meningkat, sebabnya menyebabkan patologi berikut:

  • Hepatitis pada peringkat akut permulaan patologi,
  • Kolestasis akut,
  • Patologi sel hati,
  • Pemindahan buah pinggang,
  • Kekurangan vitamin K dalam badan,
  • Keradangan pada badan yang bersifat akut,
  • Gangguan pada sistem endokrin, pembentukan malignan pada organ endokrin,
  • Pankreatin penyakit patologi pankreas pada peringkat akut,
  • Peningkatan sementara pada wanita semasa aliran haid,
  • Terapi antikoagulan jangka panjang dengan Warfarin.

Peningkatan Protein Antithrombin 3 Kes Pendarahan Berbahaya.

Kekurangan antitrombin 3

Kekurangan koagulan ini bersifat kongenital, dan juga diperoleh. Kedua-dua jenis ini menyebabkan pembekuan darah di arteri.

Kekurangan genetik keturunan terbahagi kepada 2 jenis:

  • Jenis 1 mengurangkan sintesis faktor ini kerana mutasi gen,
  • Sintesis antikoagulan jenis 2 adalah normal, hanya aktivitinya yang berkurang.

Kekurangan antikoagulan yang diperoleh juga mempunyai 2 jenis:

  • Jenis No 1 antikoagulan yang dihasilkan,
  • Antithrombin jenis 2 tidak berkualiti dan tidak mempunyai fungsi aktif.

Ujian berikut akan membantu membezakan antara kekurangan kongenital dan diperoleh berdasarkan jenis:

  • Ujian aktiviti protein,
  • Ujian pengukuran antigen antitrombin.

Indeks antikoagulan rendah dalam plasma darah

Antithrombin 3 diturunkan, yang bermaksud bahawa faktor berikut berlaku dalam plasma darah:

  • Kecenderungan sistem aliran darah untuk trombosis arteri,
  • Kekurangan keturunan antithrombin 3, yang mempunyai etiologi kongenital,
  • Sindrom Chiari-Budd,
  • Sirosis sel hati,
  • Hepatitis dari semua jenis,
  • Neoplasma pada sel hati,
  • Kekurangan jenis hepatik,
  • Neoplasma onkologi pada tisu ginjal,
  • Kegagalan jenis ginjal,
  • Sindrom DIC pada peringkat patologi akut,
  • Patologi tromboemboli penyumbatan arteri berdiameter besar,
  • Trimester kehamilan ke-3 pada wanita,
  • Kitaran pertengahan,
  • Pemendapan aterosklerosis plak kolesterol di arteri besar, mengganggu kerja antikoagulan,
  • Neoplasma malignan (barah) dengan metastasis,
  • Sindrom nefrotik (protein dalam air kencing),
  • Hipoproteinemia patologi adalah penurunan indeks protein dalam darah,
  • Peningkatan pendarahan kulit dengan ruam hemoragik,
  • Malabsorpsi patologi mengganggu penyerapan zat oleh usus,
  • Distrofi yang teruk,
  • Selepas pembedahan,
  • Kawasan besar terbakar,
  • Nekrosis sel tisu pada infark miokard,
  • Kecederaan dengan pendarahan berat,
  • Terapi heparin jangka panjang,
  • Ketidakpatuhan terhadap dos semasa mengambil pil perancang.

Rawatan tahap antikoagulan yang tidak normal

Indeks antithrombin 3 yang lebih rendah berubah-ubah, dan terdapat beberapa sebab fisiologi untuk ini: haid pada wanita, kehamilan.

Petunjuk protein ini mesti dipantau secara berterusan, kerana dengan penurunan tajam di dalamnya, lebih dari 30.0% pesakit mati akibat trombosis arteri berdiameter besar.

Bagaimana untuk membesarkan? Asas terapi ubat untuk indeks antikoagulan rendah adalah ubat antitrombotik..

Dengan gejala patologi trombofilia yang ketara, agen dengan heparin dengan berat molekul rendah ditetapkan:

  • Ubat natrium Enoxaparin,
  • Ubat natrium Dalteparin.

Sekiranya tahap Natrium antikoagulan terlalu rendah, heparin tidak digunakan, kerana terdapat risiko trombosis vena yang disebabkan oleh heparin.

Semasa kehamilan, ubat Clexane digunakan, yang mempunyai heparin berat molekul rendah dan menunjukkan aktiviti faktor Xa, serta faktor IIa.

Kursus dan dos ubat, doktor yang hadir menetapkan secara individu dan sentiasa memantau indeks antikoagulan dengan kaedah hemostasiogram.

Tempoh kehamilan yang berbahaya untuk penurunan indeks antitrombin adalah trimester ke-2 dan ke-3. Dalam tempoh ini, perlu memantau hemostasiogram secara berterusan..

Juga, wanita dan lelaki yang tidak hamil disarankan untuk mengambil persediaan kumpulan antagonis vitamin K ubat Warfarin.

Dengan peningkatan indeks antitrombin 3, kursus ubat terdiri daripada ubat kumpulan koagulan.

Komplikasi dan akibat gangguan pada sistem antikoagulan

Dengan peningkatan indeks antithrombin 3, terdapat risiko besar pendarahan semasa kehamilan dan kelahiran anak. Pendarahan akibat trauma, dalaman dan luaran, penyebab kematian yang paling biasa.

Dengan penurunan indeks protein ini, terdapat kemungkinan besar terjadinya patologi berbahaya seperti itu, yang sering menyebabkan kematian:

  • Sindrom koronari akut,
  • Iskemia organ jantung,
  • Infarksi miokardium,
  • TELA,
  • Pukulan,
  • Trombosis arteri organ dalaman,
  • Hipoksia organ dan tisu badan.

Pencegahan

Pemantauan sistematik kandungan antitrombin 3 dalam plasma menggunakan hemostasiogram, serta menggunakan teknik koagulogram.

Penyimpangan protein ini tepat pada masanya ke arah mana pun.

Untuk tahap antitrombin 3 normal, ambil vitamin K untuk pencegahan.

Pemakanan yang betul dan tekanan yang mencukupi pada badan.

Sebagai langkah pencegahan, ambil ubat Antithrombin III. Ubat ini digunakan untuk jenis patologi kongenital, dan juga bentuknya yang diperoleh.

Dengan patologi kongenital, perlu melindungi kapal sebanyak mungkin dari kemungkinan kambuh penyakit ini. Ini menunjukkan bahawa tanpa keperluan mendesak untuk tidak menggunakan kaedah pemberian ubat secara intravena dan pengambilan sampel darah yang tidak masuk akal.

Video: Sistem pembekuan.

Ramalan seumur hidup

Indeks antithrombin 3 yang tinggi, serta pekali rendahnya, berbahaya bagi manusia, kerana dalam bentuk yang rumit mereka bersifat fana. Dengan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang mencukupi, mungkin protein ini berada dalam nilai normatif..

Dengan terapi berterusan dan kawalan sistem hemostasis, prognosisnya baik..

Dengan rawatan yang tidak tepat waktu, proses sistem hematopoietik yang tidak dapat dipulihkan dan gangguan dalam aliran darah dapat terjadi di dalam tubuh, yang penuh dengan kematian. Dengan bentuk indeks antitrombin rendah 3 yang rumit, prognosisnya buruk.

Antithrombin III - apakah itu?

Tubuh mempunyai mekanisme tertentu yang memastikan bahawa darah berada dalam keadaan cair sepanjang masa dan tidak membeku. Mekanisme ini merangkumi: aliran darah yang cepat melalui pembuluh darah, permukaan halus dinding vaskular yang dilapisi dengan fibrin, cas negatif endotelium dan sel darah, yang menghalangnya saling melekat. Juga, badan mempunyai antikoagulan tersendiri, yang menjaga cairan darah. Antikoagulan ini boleh menjadi primer (selalu ada di dalam darah) dan sekunder (ia dihasilkan oleh badan hanya apabila diperlukan). Antithrombin (Ab) tergolong dalam kumpulan antikoagulan primer dan sekunder. Dalam kes ini, antithrombin II adalah heparin, antithrombin III adalah faktor plasma heparin, dan antithrombin IV adalah alpha-2-macroglobulin. Hanya fibrin (antithrombin I) yang merupakan antikoagulan semula jadi sekunder yang menghalang darah daripada pembekuan apabila diperlukan.

Dalam kajian makmal, adalah mungkin untuk mengesan antithrombin III untuk menilai kemampuan antikoagulan darah.

Berapakah nilai diagnostik antithrombin III?

Antithrombin III adalah glikoprotein yang selalu ada di dalam darah, tidak kira sama ada proses pembekuan darah sedang dijalankan atau tidak. Ia dihasilkan di hati, di sel-sel saluran darahnya. Bersama dengan mekanisme lain, antithrombin III mengambil bahagian dalam proses pembekuan darah, menghambatnya, sehingga melindungi tubuh dari pembentukan gumpalan darah.

Tahap antithrombin III mempunyai hubungan dengan usia seseorang:

Pada bayi yang baru dilahirkan, tahap antitrombin III boleh menjadi 40-80%.

Pada kanak-kanak berumur 1 bulan hingga 6 tahun, julat normal antitrombin III adalah 80-140%.

Pada kanak-kanak berumur 6 hingga 11 tahun, indikator ini biasanya 90-130%.

Dari usia 11 hingga 16 tahun, antithrombin III kekal pada 80-120%.

Bagi orang dewasa, tahap normal antikoagulan ini sama dengan 75-125%.

Antithrombin III penting secara diagnostik kerana ia mengambil sebahagian besar aktiviti antitrombin plasma. Antikoagulan lain juga mencegah pembekuan darah, tetapi pada tahap yang lebih rendah. Tugas utama antithrombin III adalah penghasilan trombin, serta penghambatan faktor darah seperti urokinase, plasmin, kallikrein, VII, IX-XII.

Perlu diingatkan bahawa aktiviti antikoagulan antithrombin III ditingkatkan hanya bersamaan dengan heparin. Kompleks sedemikian merangkumi hingga 80% daripada semua keupayaan antitrombotik darah manusia..

Apa yang ditunjukkan oleh kekurangan dan kelebihan antithrombin III?

Sekiranya seseorang mempunyai tahap antitrombin III yang berkurang, maka ini mungkin menunjukkan keadaan berikut:

Wanita itu mengambil ubat hormon untuk jangka masa yang panjang untuk mencegah kehamilan yang tidak diingini.

Pembedahan atau kecederaan sebelumnya.

Seseorang telah lama tidak bergerak.

Menjalani rawatan dengan L-asparaginase.

Mengambil heparin dalam dos yang tinggi, yang menyumbang kepada pemusnahan antithrombin III.

Kekurangan ovulasi pada wanita usia subur.

Penggunaan ubat kortikosteroid jangka panjang.

Tromboemboli keturunan yang berkaitan dengan usia dan kecenderungan genetik seseorang terhadap kekurangan antithrombin.

Sindrom DIC, koagulopati penggunaan.

Kegagalan hati dengan latar belakang pelbagai penyakit: sirosis, tumor hati, dll..

Kehadiran tumor malignan di dalam badan.

Pengenalan ubat ke dalam badan untuk menghentikan kehilangan darah: fibrinogen, fibrinostat, cryoprecipitate.

Sindrom nefrologi di mana terdapat perkumuhan antithrombin III yang berlebihan dalam air kencing.

Keadaan berikut boleh menyebabkan peningkatan tahap antitrombin III dalam badan:

Hepatitis virus akut.

Mengambil antikoagulan tidak langsung.

Kekurangan vitamin K dalam badan.

Keradangan akut atau kronik di dalam badan.

Mengambil hormon anabolik.

Pelanggaran kualitatif dan kuantitatif

Tahap antitrombin III rendah jarang berlaku. Menurut statistik, tidak ada lebih daripada 1% orang seperti itu di seluruh dunia. Walaupun begitu, dari semua patologi sistem hematopoietik, kekurangan antikoagulan turun-temurun adalah gangguan yang paling biasa..

Kekurangan kongenital antithrombin III (bentuk heterozigot gen patologi) ditunjukkan oleh perkembangan trombosis pada orang yang berumur 20-35 tahun. Faktor pencetus adalah: kehamilan, kelahiran anak, pembedahan sebelumnya atau keradangan akut organ dalaman, mengambil ubat kontraseptif hormon. Dengan bentuk homozigot, trombosis akan berkembang sejurus selepas kelahiran, tetapi pelanggaran seperti itu sangat jarang terjadi..

Kekurangan antithrombin III yang diperoleh dapat berkembang pada bila-bila masa, tanpa mengira usia orang tersebut.

Seseorang tidak dapat secara bebas menentukan kekurangan koagulan yang ada, kerana tidak ada gejala pelanggaran. Satu-satunya tanda patologi ini adalah pembentukan trombosis, tetapi mereka berkembang tidak hanya dengan kekurangan antithrombin III, tetapi juga dengan gangguan sistem hematopoietik lain. Lebih-lebih lagi, gumpalan darah dapat terbentuk di saluran darah walaupun pada tahap normal Ab III. Hanya dengan perubahan strukturnya, antitrombin mungkin berhenti menjalankan fungsi yang diberikan kepadanya..

Oleh itu, kekurangan kuantitatif antithrombin III dan kekurangan kualitatif antithrombin III dibezakan. Jenis gangguan pertama dicirikan oleh tahap antitrombin III yang rendah dalam darah, dan jenis kedua dicirikan oleh gangguan fungsinya. Lebih-lebih lagi, dalam kedua-dua keadaan ini, trombosis dapat berkembang. Untuk mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan pembentukan bekuan darah di dalam kapal, diperlukan kajian kualitatif faktor antitrombin..

Kekurangan dan kelebihan antithrombin III semasa kehamilan

Tubuh wanita hamil dari saat pembuahan mula bersiap sedia untuk melahirkan anak. Dalam kes ini, persiapan berlaku di seluruh sistem hemostasis, yang mempengaruhi keadaan faktor antikoagulan. Pada tahap yang lebih besar, perubahan ini dapat dilihat tepat pada trimester ketiga kehamilan..

Tubuh berusaha untuk mencegah perkembangan pendarahan semasa bersalin, oleh itu, meningkatkan tahap faktor pembekuan dalam darah. Fibrinolitik aktiviti plasma menurun, tahap penghambat pembekuan menurun, termasuk antithrombin III. Ini menjadi nyata tepat pada akhir trimester ketiga. Walau bagaimanapun, biasanya, tahap antithrombin III tidak boleh turun hingga kurang dari 65%.

Kadang-kadang dengan kekurangan keturunan antithrombin III, kejatuhannya terhapus, yang tidak dapat ditentukan dengan cara makmal. Ini sering diperhatikan semasa kehamilan, yang disertai dengan toksikosis teruk. Keadaan ini berbahaya kerana kemungkinan penamatan kehamilan secara buatan, dan setelah melahirkan, seorang wanita mungkin mengalami trombosis vena atau arteri, infark organ dalaman atau embolisme paru. Oleh itu, jika pesakit berisiko mengalami keadaan ini, maka dia harus berjumpa doktor di bawah pengawasan khas.

Peningkatan antithrombin III semasa kehamilan mengancam perkembangan pendarahan. Ini berlaku dengan latar belakang patologi yang teruk, misalnya, dengan kolestasis atau hepatitis akut.

Kesimpulannya

Antithrombin III sangat penting untuk kesihatan manusia. Dengan kekurangan yang ketara, pesakit mengalami bentuk trombosis dan emboli yang teruk. Kadang kala penyakit ini menampakkan diri sejurus selepas kelahiran anak. Bentuk kekurangan antithrombin III yang terpendam mungkin tidak membuat dirinya terasa lama, tetapi selama ini seseorang akan berada dalam bahaya sebenar, yang utama adalah pemisahan bekuan darah.

Sekiranya tahap antithrombin menurun hingga 65-45%, maka keadaan ini membawa kepada pembentukan sebilangan kecil gumpalan darah, yang mulai muncul pada usia 20-35 tahun. Dalam kes ini, faktor yang memprovokasi mesti bertindak ke atas tubuh manusia. Oleh itu, untuk mengurangkan risiko trombosis, tahap antitrombin dalam darah harus dipantau dan situasi yang dapat memprovokasi pembentukan gumpalan darah di urat harus dielakkan.

Antithrombin III

Antithrombin III adalah protein khusus sistem pembekuan darah. Fungsi utamanya adalah untuk menonaktifkan beberapa faktor pembekuan utama, termasuk trombin, dan untuk mencegah peningkatan pembentukan gumpalan darah (trombi).

Antithrombin (Aktiviti dan Antigen), Antithrombin III Berfungsi, AT III.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum ujian.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum kajian.
  • Jangan merokok dalam masa 30 minit sebelum pemeriksaan.

Maklumat umum mengenai kajian

Antithrombin III disintesis terutamanya pada endotelium dan hati vaskular.

Darah cair kerana antikoagulan, salah satunya adalah antitrombin III, yang menyekat faktor pembekuan.

Biasanya, apabila kapal rosak, tubuh mengaktifkan sekumpulan faktor pembekuan (coagulation cascade) untuk membentuk gumpalan darah dan mencegah kehilangan darah selanjutnya. Antithrombin III membantu mengatur proses ini - melambatkan tindakan beberapa faktor pembekuan, termasuk trombin, serta faktor Xa, IXa dan Xia, yang dirancang untuk mencegah pembentukan gumpalan darah yang tidak perlu.

Pesakit dengan kekurangan antithrombin III berisiko mendapat trombosis. Kekurangan warisan jarang berlaku (1 dari 5000 pesakit). Sekiranya pesakit mempunyai kecenderungan genetik, episod trombotik biasanya menampakkan diri seawal 20-30 tahun.

Terdapat dua jenis kekurangan antithrombin III. Pada mulanya, antitrombin III normal dihasilkan, tetapi dalam jumlah yang tidak mencukupi. Pada jenis kedua, ia dihasilkan dalam jumlah yang mencukupi, tetapi pada masa yang sama ia tidak berfungsi..
Penurunan tahap antitrombin III boleh disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • kekurangan antitrombin III kongenital,
  • penyakit hati dengan gangguan fungsi (sirosis, barah),
  • sindrom nefrotik (penyakit yang berlaku dengan kehilangan protein yang ketara dalam air kencing),
  • trombosis besar-besaran (contohnya, embolisme paru),
  • pembedahan yang luas,
  • menggunakan kontraseptif oral dalam dos yang besar,
  • pentadbiran heparin jangka panjang,
  • Sindrom DIC (pelanggaran tajam terhadap semua proses pembekuan darah, yang boleh berlaku dalam banyak keadaan kritikal: kejutan, trauma teruk, luka bakar, trombosis besar-besaran, dll.),
  • trombosis yang luas,
  • kehilangan darah,
  • barah.

Terlepas dari alasan mengapa kandungan antithrombin III tidak mencukupi, manifestasi utamanya adalah trombosis arteri dan vena berulang..

Untuk kekurangan keturunan antithrombin III, infark miokard dan strok yang kerap pada usia muda adalah ciri khas..

Untuk apa kajian ini digunakan?

  • Untuk menentukan sama ada jumlah antithrombin III berfungsi dalam darah adalah normal (sebelum ujian antigen).
  • Untuk memeriksa pesakit yang badannya tidak bertindak balas secara normal terhadap heparin.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Bersama dengan ujian protein C dan protein S dan ujian antikoagulan lupus.
  • Sekiranya pesakit mempunyai trombosis vena.
  • Selepas mengeluarkan darah beku.
  • Semasa memeriksa pesakit yang tubuhnya tidak bertindak balas secara normal terhadap heparin, ketika perlu menggunakan dosis besar ubat ini untuk mencapai tahap antikoagulasi yang diinginkan.

antitrombin 3

Komen pengguna

Antithrombin III adalah protein khusus sistem pembekuan darah. Fungsi utamanya adalah untuk menonaktifkan beberapa faktor pembekuan utama, termasuk trombin, dan untuk mencegah peningkatan pembentukan gumpalan darah (trombi).

Sinonim Rusia

Sinonim Inggeris

Antithrombin (Aktiviti dan Antigen), Antithrombin III Berfungsi, AT III.

Kaedah penyelidikan

Kaedah kolorimetrik kinetik.

Unit

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk analisis?

Cara persiapan kajian dengan betul?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum ujian.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum kajian.
  • Jangan merokok selama 30 minit sebelum menderma darah.

Maklumat umum mengenai kajian

Antithrombin III disintesis terutamanya pada endotelium dan hati vaskular.

Darah cair kerana antikoagulan, salah satunya adalah antitrombin III, yang menyekat faktor pembekuan.

Biasanya, apabila kapal rosak, tubuh mengaktifkan sekumpulan faktor pembekuan (coagulation cascade) untuk membentuk gumpalan darah dan mencegah kehilangan darah selanjutnya. Antithrombin III membantu mengatur proses ini - melambatkan tindakan beberapa faktor pembekuan, termasuk trombin, serta faktor Xa, IXa dan Xia, yang dirancang untuk mencegah pembentukan gumpalan darah yang tidak perlu.

Pesakit dengan kekurangan antithrombin III berisiko mendapat trombosis. Kekurangan warisan jarang berlaku (1 dari 5000 pesakit). Sekiranya pesakit mempunyai kecenderungan genetik, episod trombotik biasanya menampakkan diri seawal 20-30 tahun.

Terdapat dua jenis kekurangan antithrombin III. Pada mulanya, antitrombin III normal dihasilkan, tetapi dalam jumlah yang tidak mencukupi. Pada jenis kedua, ia dihasilkan dalam jumlah yang mencukupi, tetapi pada masa yang sama ia tidak berfungsi..
Penurunan tahap antitrombin III boleh disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • kekurangan antitrombin III kongenital,
  • penyakit hati dengan gangguan fungsi (sirosis, barah),
  • sindrom nefrotik (penyakit yang berlaku dengan kehilangan protein yang ketara dalam air kencing),
  • trombosis besar-besaran (contohnya, embolisme paru),
  • pembedahan yang luas,
  • menggunakan kontraseptif oral dalam dos yang besar,
  • pentadbiran heparin jangka panjang,
  • Sindrom DIC (pelanggaran tajam terhadap semua proses pembekuan darah, yang boleh berlaku dalam banyak keadaan kritikal: kejutan, kecederaan teruk, luka bakar, trombosis besar-besaran, dll.),
  • trombosis yang luas,
  • kehilangan darah,
  • barah.

Terlepas dari alasan mengapa kandungan antithrombin III tidak mencukupi, manifestasi utamanya adalah trombosis arteri dan vena berulang..

Untuk kekurangan keturunan antithrombin III, infark miokard dan strok yang kerap pada usia muda adalah ciri khas..

Analisis apa yang digunakan?

  • Untuk menentukan sama ada jumlah antithrombin III berfungsi dalam darah adalah normal (sebelum ujian antigen).
  • Untuk memeriksa pesakit yang badannya tidak bertindak balas secara normal terhadap heparin.

Apabila analisis dijadualkan?

  • Bersama dengan ujian protein C dan protein S dan ujian antikoagulan lupus.
  • Sekiranya pesakit mempunyai trombosis vena.
  • Selepas mengeluarkan darah beku.
  • Semasa memeriksa pesakit yang tubuhnya tidak bertindak balas secara normal terhadap heparin, ketika perlu menggunakan dosis besar ubat ini untuk mencapai tahap antikoagulasi yang diinginkan.

Apa maksudnya hasilnya?


Artikel Seterusnya
Perincian mengenai kumpulan darah ke-4!