Pendarahan rahim


Setelah sekian lama tertangguh, haid telah bermula, tetapi sangat berlimpah dan tidak berakhir: pendarahan rahim yang tidak normal pada usia 40 tahun ke atas mungkin merupakan gejala pertama yang menunjukkan adanya masalah serius dengan kesihatan wanita. Punca patologi dinyatakan semasa pemeriksaan - tidak perlu menunda lawatan ke doktor agar tidak menimbulkan keadaan untuk pembentukan penyakit berbahaya dan mengancam nyawa.

Haid yang berat dan tidak berakhir adalah alasan untuk berjumpa doktor

Pilihan utama untuk gangguan haid

Wanita berusia lebih dari 40 tahun mungkin menghadapi masalah dengan haid mereka. Terdapat varian situasi tidak menyenangkan berikut:

  • penyelewengan kitaran (tempoh datang tidak dapat diramalkan dan kacau-bilau);
  • episod ketiadaan haid yang berpanjangan (masing-masing 2-3 bulan), diikuti dengan pendarahan rahim;
  • pemendekan kitaran (pendarahan dari rahim selepas 20-23 hari);
  • kelewatan berkala hari kritikal dengan lanjutan kitaran menjadi 35-40 hari;
  • pendarahan yang banyak atau sedikit dari faraj pada hari-hari jangkaan jangkaan anda.

Dalam setiap kes tertentu, adalah penting untuk memahami pada waktunya bahawa ada masalah, jangan mencoba mengabaikannya dan berjumpa doktor tepat pada masanya. Pendarahan rahim yang tidak normal adalah tempoh yang sangat ketara dari segi kelimpahan (pad yang direndam sepenuhnya yang memerlukan penggantian dalam 1-2 jam), berlangsung 8 hari atau lebih.

Pendarahan rahim yang tidak normal - mengapa ia berlaku

Pada wanita yang lebih tua, terdapat 2 kumpulan utama penyebab pendarahan teruk dari rahim - struktur dan fungsional. Daripada faktor anatomi dan struktur, perkara berikut adalah yang paling ketara:

  • polip badan rahim;
  • adenomyosis (penyakit endometrioid);
  • fibroid rahim;
  • hiperplasia di endometrium (pertumbuhan jinak permukaan dalaman rahim);
  • transformasi malignan (barah badan atau serviks).

Penyebab utama pendarahan adalah penyakit rahim

Keadaan dan penyakit berikut adalah mungkin disebabkan oleh gangguan fungsi:

  • koagulopati (perubahan dalam sistem pembekuan);
  • masalah dengan ovulasi (gangguan ovari sebagai sista berfungsi);
  • keradangan kronik di endometrium (endometritis);
  • akibat kerosakan pada rahim (perubahan di dalam rongga rahim selepas pengguguran, kelahiran anak dan prosedur ginekologi).

Pendarahan rahim yang tidak normal tidak pernah masuk akal - pada setiap pesakit, anda selalu dapat mengetahui faktor utama yang menimbulkan pendarahan yang banyak dan berpanjangan dari faraj.

Taktik terapeutik

Langkah pertama adalah menghentikan pendarahan rahim yang tidak normal. Dua pilihan digunakan - pembedahan (kuretage rahim) dan konservatif (mengambil pil). Dalam setiap kes, doktor akan memilih terapi secara individu. Kelebihan teknik pembedahan merangkumi:

  1. Hasil yang cepat dan berkesan (pendarahan akan berhenti sebaik sahaja mengosongkan rahim);
  2. Keupayaan untuk mendapatkan bahan untuk pemeriksaan histologi (anda dapat mengenal pasti atau mengecualikan tumor ganas dengan cepat).

Kelemahan kuret rongga rahim termasuk:

  1. Trauma mekanikal ke organ;
  2. Ketidakupayaan untuk menyelamatkan seorang wanita dari penyakit ini.

Dengan bantuan tablet, mustahil untuk menyelesaikan semua masalah (kaedah konservatif menangguhkan atau mengecualikan pembedahan, tetapi tidak memberi kesan cepat dan tidak memungkinkan untuk mengecualikan onkologi).

Setelah menghentikan pendarahan, doktor akan menghantar pemeriksaan lengkap, termasuk kajian berikut:

  • ujian pembekuan darah;
  • analisis klinikal umum;
  • ultrasound transvaginal;
  • histeroskopi.

Tugas penting tahap rawatan seterusnya adalah untuk mencegah pendarahan rahim di masa depan. Bergantung pada diagnosis, doktor akan menetapkan terapi konservatif, pembedahan, atau gabungan beberapa teknik terapi.

Pendarahan rahim yang tidak normal boleh menyebabkan anemia teruk (anemia yang berkaitan dengan kehilangan darah) dan kekebalan yang lemah. Percubaan untuk rawatan diri dan penggunaan ubat-ubatan rakyat tidak berkesan - tidak perlu membuang masa untuk pilihan terapi yang tidak bermakna: semakin cepat anda pergi ke doktor, semakin sedikit kehilangan darah dan semakin cepat doktor akan mendiagnosis.

Pendarahan rahim yang tidak normal

Pakar sakit puan sering dicabar untuk mendiagnosis dan merawat pendarahan rahim yang tidak normal (ABB). Aduan mengenai pendarahan rahim yang tidak normal (AMB) menyumbang lebih daripada satu pertiga daripada semua aduan yang dikemukakan semasa lawatan ke pakar sakit puan. Fakta bahawa separuh daripada indikasi histerektomi di Amerika Syarikat adalah pendarahan rahim yang tidak normal (UBH) menunjukkan betapa seriusnya masalah itu..

Ketidakupayaan untuk mengesan sebarang patologi histologi dalam 20% sampel yang dikeluarkan semasa histerektomi menunjukkan bahawa keadaan hormon atau somatik yang berpotensi dapat dirawat boleh menyebabkan pendarahan seperti itu..

Setiap pakar sakit puan harus berusaha untuk mencari rawatan yang paling tepat, menjimatkan dan berjaya untuk pendarahan rahim (UH). Diagnosis yang tepat dan rawatan yang mencukupi bergantung pada pengetahuan mengenai kemungkinan penyebab pendarahan rahim (UH). dan gejala yang paling biasa yang menyatakannya.

Pendarahan rahim yang tidak normal (AMB) adalah istilah payung yang digunakan untuk menggambarkan pendarahan rahim yang melampaui parameter haid normal pada wanita usia subur. Pendarahan rahim yang tidak normal (AMB) tidak termasuk pendarahan jika sumbernya berada di bawah rahim (contohnya, pendarahan dari vagina dan vulva).

Biasanya, pendarahan rahim yang tidak normal (AMB) merujuk kepada pendarahan yang berasal dari serviks atau fundus, dan kerana secara klinikal mereka sukar dibezakan, kedua-dua pilihan mesti dipertimbangkan dalam pendarahan rahim. Pendarahan patologi juga boleh berlaku semasa kecil dan selepas menopaus.

Apa yang dimaksudkan dengan haid normal agak subjektif dan sering berbeza dari wanita ke wanita, dan lebih dari budaya ke budaya. Walaupun demikian, haid normal (eumenorea) dianggap pendarahan rahim setelah kitaran ovulasi, berlaku setiap 21-35 hari, berlangsung selama 3-7 hari dan tidak berlebihan.

Jumlah kehilangan darah dalam tempoh haid normal tidak lebih dari 80 ml, walaupun jumlah yang tepat sukar ditentukan secara klinikal kerana kandungan lapisan endometrium yang tinggi dalam aliran haid. Haid yang normal tidak menyebabkan kesakitan yang teruk dan tidak memerlukan pesakit untuk menukar pembalut atau tampon lebih dari sekali dalam satu jam. Tidak ada gumpalan yang kelihatan dalam aliran haid yang normal. Akibatnya, pendarahan rahim yang tidak normal (AMB) adalah pendarahan rahim yang melebihi parameter di atas..

Istilah berikut sering digunakan untuk menggambarkan pendarahan rahim yang tidak normal (AMB):.
• Senggugut - haid yang menyakitkan.
• Polimenorea - haid yang kerap pada selang waktu kurang dari 21 hari.
• Menorrhagia - pendarahan haid yang berlebihan: jumlah pelepasan melebihi 80 ml, berlangsung lebih dari 7 hari. Pada masa yang sama, kitaran ovulasi biasa tetap berlaku.
• Metrorrhagia - haid dengan selang waktu yang tidak teratur di antara mereka.
• Menometrorrhagia - haid dengan selang waktu yang tidak teratur di antara mereka, kelebihan jumlah dan / atau jangka masa.

• Oligomenorea - haid yang berlaku kurang dari 9 kali setahun (iaitu, dengan selang waktu rata-rata lebih dari 40 hari).
• Hypomenorrhea - haid, tidak mencukupi (sedikit) dari segi jumlah rembesan atau tempohnya.
• Pendarahan antara haid - pendarahan dari rahim antara tempoh yang ketara.
• Amenorea - ketiadaan haid sekurang-kurangnya 6 bulan, atau hanya tiga haid setiap tahun.
• Pendarahan Uteria Postmenopause - Pendarahan rahim 12 bulan selepas akhir kitaran haid.

Klasifikasi pendarahan rahim yang tidak normal (AMB) ini dapat membantu dalam menentukan sebab dan diagnosisnya. Walau bagaimanapun, kerana terdapat perbezaan dalam manifestasi pendarahan rahim yang tidak normal (AMB) dan kerapnya terdapat beberapa sebab, gambaran klinikal AMB sahaja tidak cukup untuk mengecualikan sejumlah penyakit biasa..

Pendarahan rahim yang tidak berfungsi adalah istilah diagnostik yang ketinggalan zaman. Pendarahan rahim yang tidak berfungsi adalah istilah tradisional yang digunakan untuk menggambarkan pendarahan rahim yang berlebihan apabila patologi rahim tidak dapat dikenal pasti. Walau bagaimanapun, pemahaman yang lebih mendalam mengenai masalah pendarahan rahim patologi dan kemunculan kaedah diagnostik yang lebih baik menjadikan istilah ini usang..

Dalam kebanyakan kes, pendarahan rahim, yang tidak berkaitan dengan patologi rahim, dikaitkan dengan sebab berikut:
• anovulasi kronik (PCOS dan keadaan yang berkaitan);
• penggunaan ubat hormon (contohnya, kontraseptif, HRT);
• gangguan hemostasis (contohnya, penyakit von Willebrand).

Dalam banyak kes, yang pada masa lalu disebabkan oleh pendarahan rahim yang tidak berfungsi, perubatan moden, menggunakan kaedah diagnostik baru, membezakan gangguan rahim dan sistemik dari kategori berikut:
• menyebabkan anovulasi (contohnya hipotiroidisme);
• disebabkan oleh anovulasi (khususnya, hiperplasia atau barah);
• menyertai pendarahan semasa anovulasi, tetapi boleh dikaitkan dengan pendarahan rahim yang tidak normal (AMB), dan tidak berkaitan dengannya (misalnya, leiomyoma).

Dari sudut klinikal, rawatan akan selalu lebih berkesan sekiranya penyebab pendarahan rahim (UH) dapat ditentukan. Oleh kerana pengelompokan kes berlainan pendarahan rahim (UH) ke dalam satu kumpulan yang tidak ditentukan dengan baik tidak memudahkan proses diagnostik dan rawatan, Panel Konsensus Amerika baru-baru ini mengumumkan bahawa istilah "pendarahan rahim disfungsional" tidak lagi diperlukan untuk perubatan klinikal..

Pendarahan rahim yang tidak normal (AMB)

Pendarahan rahim yang tidak normal (AMB)

Ini adalah pendarahan yang berbeza dengan haid normal dari segi jangka masa dan jumlah kehilangan darah dan / atau kekerapan. Biasanya, tempoh kitaran haid bervariasi dari 24 hingga 38 hari, jangka waktu pendarahan haid adalah 4-8 hari, dan jumlah kehilangan darah antara 40 hingga 80 ml. Pada usia pembiakan, AMC adalah 10 - 30%, dalam perimenopause mencapai 50%.

AMK adalah salah satu penyebab utama anemia kekurangan zat besi, dan mengurangkan kecekapan dan kualiti hidup wanita. AMK menduduki tempat ke-2 antara alasan kemasukan ke hospital wanita di hospital ginekologi, berfungsi sebagai petunjuk untuk 2/3 histerektomi yang dilakukan dan ablasi endometrium.

Penyebab AMK mempunyai ciri usia. Pada kanak-kanak perempuan, AMC lebih kerap dikaitkan dengan gangguan keturunan sistem hemostasis dan jangkitan. Kira-kira 20% remaja dan 10% wanita usia pembiakan dengan tempoh yang berat mengalami gangguan darah (koagulopati) seperti penyakit von Willebrand, trombositopenia, leukemia jarang akut, dan penyakit hati.

Pada usia pembiakan, antara penyebab AMC, gangguan organik endo- dan myometrium (myoma rahim submukosa, adenomiosis, polip, hiperplasia dan barah endometrium) dapat dibezakan, serta patologi anorganik (gangguan sistem pembekuan darah, alat intrauterin, endometritis kronik, disfungsi ovulasi, ubat-ubatan ubat - beberapa antibiotik, antidepresan, tamoxifen, kortikosteroid). Dalam banyak kes, penyebabnya adalah endokrinopati dan tekanan neuropsikiatrik (contohnya, sindrom ovarium polikistik, hipotiroidisme, hiperprolaktinemia, kegemukan, anoreksia, penurunan berat badan secara tiba-tiba, atau latihan sukan ekstrem). Pendarahan terobosan semasa mengambil ubat hormon lebih sering diperhatikan pada wanita yang merokok, yang berkaitan dengan penurunan tahap steroid dalam aliran darah kerana peningkatan metabolisme mereka di hati.

Dalam perimenopause, AMC timbul dengan latar belakang anovulasi dan pelbagai patologi organik rahim. Dengan bertambahnya usia, kemungkinan lesi ganas endo- dan myometrium meningkat..

Bergantung pada sifat pelanggaran, pelbagai gejala AMK dibezakan:

- pendarahan rahim yang tidak teratur dan berpanjangan (menometrorrhagia);

- berlebihan (lebih daripada 80 ml) atau haid yang berpanjangan (lebih dari 8 hari) pada selang waktu tetap 24–38 hari (menorrhagia (hipermenorea);

- pendarahan antara rahim yang tidak teratur dari rahim, biasanya (selalunya tidak sengit) (metrorrhagia);

- tempoh haid yang kerap kurang dari 24 hari (polimenorea)

Mendiagnosis pendarahan rahim yang tidak normal

Pemeriksaan oleh pakar sakit puan-endokrinologi, penilaian aduan pesakit. Ramai wanita salah menafsirkan jumlah kehilangan darah semasa haid. Sebagai contoh, 50% wanita dengan kehilangan darah haid normal mengadu peningkatan pendarahan. Untuk menjelaskan kehadiran AMK, pesakit diajukan soalan berikut:

Pemeriksaan makmal diperlukan untuk kehadiran anemia, patologi hemostasis. Ultrasound transvaginal organ pelvis dianggap sebagai prosedur diagnostik baris pertama untuk menilai keadaan endometrium. Sonohysterography mempunyai nilai diagnostik yang tinggi, ia dilakukan dengan kandungan maklumat ultrasound transvaginal yang tidak mencukupi untuk menjelaskan patologi intrauterin fokus. Histeroskopi dan biopsi endometrium terus dianggap sebagai standard "emas" untuk mendiagnosis patologi intrauterin, terutamanya untuk mengecualikan luka prakanker dan barah endometrium. Disarankan untuk patologi endometrium yang disyaki, adanya faktor risiko barah badan rahim (obesiti, PCOS, diabetes mellitus, sejarah keluarga barah usus besar), pada pesakit dengan AMC setelah 40 tahun.

MRI disyorkan dengan adanya beberapa fibroid rahim untuk menjelaskan topografi nod sebelum myomectomy yang dirancang, embolisasi arteri rahim, FUS-ablasi, serta jika adenomyosis disyaki atau dalam kes visualisasi rongga rahim yang lemah untuk menilai keadaan endometrium.

Kaedah untuk merawat pendarahan rahim yang tidak normal

Rawatan AMK di Pusat Obstetrik, Ginekologi dan Perinatologi. DALAM DAN. Kulakov dari Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia dijalankan berdasarkan garis panduan klinikal antarabangsa dan Rusia moden, dalam pengembangan yang mana para penyelidik mengambil bahagian aktif Jabatan Endokrinologi Ginekologi. Prinsip terapi AMK mengejar 2 tujuan utama: menghentikan pendarahan dan mencegahnya berulang. Dalam setiap kes, semasa menetapkan terapi ubat, tidak hanya keberkesanan ubat-ubatan yang dipertimbangkan, tetapi juga kemungkinan kesan sampingan, usia wanita, minat kehamilan atau kontrasepsi. Untuk AMC yang tidak berkaitan dengan patologi organik, kaedah rawatan bukan pembedahan digunakan.

Pendarahan rahim: sebab, gejala, jenis, pertolongan cemas dan rawatan

Pendarahan rahim adalah pelepasan darah dari vagina, yang dicirikan oleh profusi dan tempohnya. Keadaan patologi ini menimbulkan bahaya bagi kehidupan dan kesihatan seorang wanita, adalah tanda penyakit serius sistem pembiakan..

Untuk menyelamatkan pesakit, penting untuk segera memberikan pertolongan cemas kepadanya, untuk mengetahui punca pendarahan.

Pendarahan semula jadi dari faraj disebut haid. Pendarahan haid bersifat kitaran, diulang secara berkala. Tempoh antara tempoh biasanya berlangsung 25 - 30 hari.

Darah dari faraj tidak boleh dilepaskan lebih dari 8 hari, jika tidak, kita boleh bercakap mengenai patologi. Pelanggaran kitaran haid adalah alasan untuk segera berjumpa pakar sakit puan. Doktor akan mengetahui punca fenomena patologi, membantu menyingkirkan penyakit pada peringkat awal, sehingga timbul komplikasi.

  1. Penyebab pendarahan rahim
  2. Gejala pendarahan rahim
  3. Jenis pendarahan rahim
  4. Pendarahan tidak berfungsi
  5. Pendarahan organik
  6. Pendarahan terobosan
  7. Pendarahan kerana mengandung dan melahirkan anak
  8. Pertolongan cemas pertama sebelum kedatangan doktor
  9. Terapi ubat
  10. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat
  11. Video-video yang berkaitan

Penyebab pendarahan rahim

Kemungkinan pendarahan rahim bergantung pada usia pesakit. Pada kanak-kanak perempuan berumur 12 hingga 18 tahun, pelepasan darah dari vagina yang banyak adalah akibat ketidakseimbangan hormon. Dan gangguan hormon pada usia muda timbul dari:

  • kecederaan fizikal atau tekanan emosi;
  • kemerosotan kelenjar endokrin;
  • kekurangan zat makanan, kekurangan vitamin dalam badan;
  • kehamilan dengan komplikasi, sukar melahirkan anak;
  • batuk kering genital;
  • gangguan pembekuan darah;
  • melewati penyakit berjangkit yang teruk.

Pada wanita yang berumur dewasa, pendarahan rahim adalah kejadian yang jarang berlaku, biasanya dikaitkan dengan disfungsi ovari. Dalam kes ini, provokator keadaan patologi adalah:

  • tekanan, kerja berlebihan, ketegangan saraf, gangguan mental;
  • fibroid rahim;
  • endometriosis;
  • endometritis maju;
  • polip rahim;
  • onkologi rahim atau serviks;
  • pembentukan tumor di ovari;
  • kehamilan ektopik, keguguran, pengguguran perubatan atau instrumental;
  • penyakit berjangkit pada organ pembiakan;
  • perubahan iklim, keadaan persekitaran yang tidak baik di tempat kediaman, keadaan kerja yang berbahaya;
  • mengambil ubat yang boleh mengganggu kerja sistemik hipotalamus dan kelenjar pituitari.

Pendarahan rahim adalah perkara biasa pada wanita pascamenopause. Ini disebabkan oleh penurunan sintesis gonadotropin oleh kelenjar pituitari..

Akibatnya, tahap hormon seks di tubuh wanita mula melonjak, kitaran haid hilang, dan pembentukan folikel di ovari terganggu. Penyebab pendarahan biasa dari rahim pada usia kepupusan fungsi pembiakan adalah:

  • fibroid rahim;
  • endometriosis;
  • poliposis rahim;
  • tumor ovari yang bergantung kepada hormon.

Gejala pendarahan rahim

Tanda-tanda umum pendarahan rahim yang tidak normal adalah:

  • kelemahan;
  • pengsan;
  • pening;
  • loya;
  • pemutihan kulit;
  • takikardia jantung;
  • menurunkan tekanan darah.

Gejala khas pendarahan rahim adalah:

  • aliran darah yang banyak dari faraj;
  • kehadiran gumpalan dalam pembuangan darah;
  • menukar gasket setiap 2 jam, lebih kerap;
  • tempoh pendarahan lebih dari 8 hari;
  • peningkatan pendarahan selepas persetubuhan;
  • pendarahan tanpa rasa sakit dengan asal patologi yang tidak berfungsi;
  • bukan kebetulan permulaan pendarahan dengan tempoh haid.

Tempoh haid biasanya tidak melebihi 8 hari, dan pendarahan yang berlangsung lebih lama daripada tempoh normal adalah patologi. Pendarahan faraj harus dianggap tidak sihat jika jangka masa di antara mereka kurang dari 21 hari..

Semasa haid, 80 - 120 ml darah mengalir keluar setiap hari, dengan pendarahan rahim, jumlah darah harian lebih daripada 120 ml.

Jenis pendarahan rahim

Pendarahan dari rahim, bergantung pada usia pesakit, dibahagikan kepada lima jenis.

  1. Semasa bayi. Pada minggu pertama kehidupan, seorang gadis yang baru lahir mungkin mengalami pendarahan kecil dari faraj. Ini bukan fenomena patologi, kanak-kanak itu tidak memerlukan campur tangan perubatan. Pendarahan bayi disebabkan oleh perubahan mendadak pada latar belakang hormon pada seorang gadis yang dilahirkan, mereka hilang dengan sendirinya.
  2. Sebelum baligh. Dalam tempoh ini, pendarahan vagina pada kanak-kanak perempuan jarang berlaku. Penyebab keadaan patologi adalah selalunya tumor ovari yang bergantung pada hormon, kerana kelenjar seks mensintesis terlalu banyak hormon. Akibatnya, gadis itu mempunyai pematangan sistem pembiakan yang salah..
  3. Semasa akil baligh. Pendarahan rahim semasa akil baligh antara 12 hingga 18 tahun disebut juvana.
  4. Semasa tempoh pembiakan. Pendarahan dari rahim yang diperhatikan berusia antara 18 hingga 45 tahun adalah organik, tidak berfungsi, terobosan, dan juga disebabkan oleh kehamilan dan kelahiran anak.
  5. Dalam tempoh klimaks. Dalam tempoh kepupusan fungsi pembiakan, pendarahan dari vagina paling sering dikaitkan dengan patologi alat kelamin atau dengan penurunan sintesis hormon.

Pendarahan tidak berfungsi

Pendarahan rahim jenis ini, yang dilihat semasa tempoh pembiakan, adalah yang paling biasa. Keadaan patologi didiagnosis pada kanak-kanak perempuan dan wanita yang lebih tua semasa menopaus. Penyebab pembuangan darah yang tidak berfungsi adalah kegagalan sintesis hormon seks oleh kelenjar endokrin.

Sistem endokrin, yang merangkumi kelenjar pituitari, hipotalamus, ovari dan kelenjar adrenal, mengawal pengeluaran hormon seks. Sekiranya kerja sistem kompleks ini gagal, maka kitaran haid terganggu, tempoh dan kelimpahan haid berubah, kemungkinan kemandulan dan pengguguran spontan meningkat. Oleh itu, untuk sebarang perubahan dalam kitaran haid, anda harus segera menghubungi pakar sakit puan anda.

Pendarahan rahim yang tidak berfungsi adalah ovulasi dan anovulasi. Pendarahan ovulasi dimanifestasikan oleh perubahan dalam tempoh dan aliran darah yang banyak semasa haid. Pendarahan anovulasi berlaku lebih kerap, kerana kekurangan ovulasi kerana pelanggaran sintesis hormon seks.

Pendarahan organik

Pendarahan seperti itu disebabkan oleh patologi organ pembiakan yang teruk, atau oleh penyakit darah, atau oleh gangguan serius pada organ dalaman..

Pendarahan terobosan

Pendarahan rahim seperti itu juga disebut iatrogenik. Mereka didiagnosis setelah melebihi dos dan pengambilan ubat tertentu, penggunaan kontraseptif hormon yang kerap, serta selepas pembedahan memasang gegelung dan setelah prosedur pembedahan lain pada organ sistem pembiakan.

Semasa mengambil ubat hormon, biasanya terdapat sedikit pendarahan, yang bermaksud bahawa tubuh menyesuaikan diri dengan hormon sintetik. Dalam keadaan ini, disyorkan untuk berjumpa doktor mengenai perubahan dos ubat.

Dalam kebanyakan kes, dengan pendarahan terobosan, pakar sakit puan menasihatkan pesakit untuk meningkatkan dos agen hormon untuk jangka masa tertentu. Sekiranya setelah ukuran ini jumlah darah yang dilepaskan tidak menurun, tetapi meningkat, maka pemeriksaan perubatan segera diperlukan. Dalam kes ini, penyebab keadaan patologi mungkin merupakan penyakit serius sistem pembiakan..

Sekiranya pendarahan rahim berlaku selepas pemasangan spiral, maka alat kontraseptif kemungkinan besar akan mencederakan dinding rahim. Dalam keadaan ini, anda harus segera membuang spiral dan menunggu penyembuhan dinding rahim..

Pendarahan kerana mengandung dan melahirkan anak

Pada bulan-bulan pertama kehamilan, pendarahan dari rahim adalah tanda sama ada ancaman pengguguran spontan atau janin ektopik. Dengan keadaan patologi ini, sakit teruk di bahagian bawah abdomen diperhatikan..

Seorang wanita hamil yang telah memulakan pendarahan rahim harus segera berjumpa doktor.

Apabila pengguguran spontan bermula, janin dapat diselamatkan jika rawatan yang betul dimulakan tepat pada waktunya. Pada peringkat terakhir keguguran, kehamilan harus mengucapkan selamat tinggal, dalam kes ini, mengikis ditetapkan.

Pada kehamilan ektopik, janin berkembang di tiub fallopi atau serviks. Menstruasi ditangguhkan, beberapa gejala kehamilan diperhatikan, tetapi embrio tidak dijumpai di rahim. Apabila embrio mencapai tahap perkembangan tertentu, pendarahan berlaku. Dalam keadaan ini, seorang wanita memerlukan rawatan perubatan segera..

Pada trimester ketiga kehamilan, pendarahan rahim membawa maut kepada ibu dan bayi yang berkembang di rahim..

Penyebab keadaan patologi pada masa kehamilan akhir adalah previa atau gangguan plasenta, pecahnya dinding rahim. Dalam kes-kes ini, wanita itu sangat memerlukan bantuan perubatan, biasanya pembedahan caesar dilakukan. Pesakit yang mempunyai risiko tinggi patologi di atas harus dijaga.

Pendarahan rahim juga boleh berlaku semasa melahirkan anak. Dalam kes ini, keadaan patologi berikut mungkin menjadi penyebabnya:

  • plasenta previa;
  • pelanggaran pembekuan darah;
  • penguncupan rahim yang rendah;
  • gangguan plasenta;
  • kelahiran selepas bersalin tersekat di rahim.

Sekiranya pendarahan dari rahim berlaku beberapa hari selepas melahirkan, maka anda perlu segera menghubungi ambulans. Seorang ibu muda akan memerlukan rawatan di hospital kecemasan.

Pertolongan cemas pertama sebelum kedatangan doktor

Pendarahan faraj yang berlebihan harus dihentikan atau sekurang-kurangnya dikurangkan sebelum kedatangan doktor. Ini adalah masalah hidup dan mati seorang wanita. Dalam kebanyakan kes, dengan pertolongan cemas yang kompeten, pendarahan berhenti, tetapi dalam 15% kes, proses patologi berakhir dengan maut.

Setiap wanita harus tahu bagaimana menolong dirinya sendiri sebelum kedatangan doktor, apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan.

Seorang wanita yang sakit, sementara menunggu doktor di rumah, harus melakukan perkara berikut:

  • berbaring di belakang anda, lepaskan bantal dari bawah kepala anda;
  • letakkan roller tinggi yang diperbuat daripada tuala atau selimut di bawah tulang kering;
  • Letakkan sebotol air sejuk atau alas pemanas berisi ais di perut anda
  • minum air pegun sejuk.

Dengan pendarahan rahim, dilarang sama sekali:

  • berada dalam keadaan berdiri dan duduk;
  • berbaring dengan kaki anda ditekan ke perut anda;
  • mandi air panas;
  • melakukan douching;
  • letakkan pemanas pada perut anda;
  • minum minuman panas;
  • ambil sebarang ubat.

Terapi ubat

Rawatan penyakit yang menyebabkan pendarahan dari rahim dilakukan dalam keadaan pegun. Selain itu, doktor menetapkan ubat untuk pesakit untuk menghentikan pendarahan..

Ubat hemostatik hanya diambil atas cadangan pakar perubatan, pengambilan ubat mengikut budi bicara mereka sendiri dilarang sama sekali.

Berikut adalah senarai ubat-ubatan yang paling biasa digunakan untuk menghentikan pendarahan.

  • Etamsilat. Ubat ini merangsang sintesis tromboplastin, mengubah kebolehtelapan saluran darah. Pembekuan darah meningkat, akibatnya, pendarahan berkurang. Ubat ini bertujuan untuk suntikan intramuskular.
  • Oksitosin. Ubat hormon yang sering digunakan semasa bersalin untuk meningkatkan kontraktil rahim. Akibat pengecutan otot rahim, pendarahan berhenti. Oksitosin ubat diresepkan untuk pentadbiran intravena dengan penambahan glukosa, mempunyai senarai kontraindikasi yang besar.
  • Asid Aminokaproik. Ubat ini menghalang pembekuan darah larut di bawah pengaruh faktor-faktor tertentu, sehingga mengurangkan pendarahan. Ubat ini diambil secara oral atau diberikan secara intravena. Rawatan pendarahan rahim dengan asid aminokaproik dilakukan di bawah pengawasan perubatan yang ketat.
  • Vikasol. Ubat ini berdasarkan vitamin K. Dengan kekurangan vitamin ini di dalam badan, pembekuan darah bertambah buruk. Ubat ini diresepkan kepada pesakit yang mempunyai kecenderungan pendarahan rahim. Walau bagaimanapun, vitamin K mula bertindak hanya 10 - 12 jam setelah memasuki badan, oleh itu, tidak wajar menggunakan ubat untuk menghentikan darah dalam kes kecemasan.
  • Kalsium glukonat. Ubat ini ditetapkan untuk kekurangan kalsium dalam badan. Kekurangan meningkatkan kebolehtelapan dinding vaskular, mengganggu pembekuan darah. Ubat ini juga tidak sesuai untuk kegunaan kecemasan, tetapi digunakan untuk menguatkan saluran darah pada pesakit yang mengalami pendarahan..

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Untuk menghentikan dan mencegah pendarahan rahim, anda boleh menggunakan decoctions dan infusions of tanaman ubat. Berikut adalah ubat-ubatan rakyat yang paling popular dan berkesan untuk menghentikan darah.

  • Penyerapan yarrow. Anda perlu mengambil 2 sudu teh bahan tanaman kering, tuangkan segelas air mendidih. Penyelesaiannya disuntik selama kira-kira satu jam, kemudian disaring. Infusi diambil dalam seperempat gelas 4 kali sehari sebelum makan..
  • Merebus jelatang. Ambil satu sudu daun jelatang kering, tuangkan segelas air mendidih. Larutan direbus dengan api kecil selama 10 minit, kemudian ditapis. Kaldu siap diambil dalam satu sudu 3 kali sehari sebelum makan..
  • Penyerapan beg gembala. Satu sudu besar bahan tanaman kering diambil, dituangkan ke dalam segelas air mendidih. Bekas dengan larutan dibungkus dalam tuala hangat, dibiarkan selama satu jam untuk meresap. Infusi yang sudah selesai disaring, diambil dalam satu sudu 3 kali sehari sebelum makan.

Harus diingat bahawa ubat-ubatan rakyat tidak boleh menjadi pengganti ubat sepenuhnya, ia hanya digunakan sebagai tambahan kepada terapi utama.

Sebelum menggunakan ubat herba, pastikan untuk berunding dengan pakar perubatan untuk mengecualikan intoleransi terhadap tanaman ubat dan kontraindikasi lain.

Pendarahan rahim yang tidak berfungsi: gejala dan rawatan

Pendarahan rahim yang tidak berfungsi adalah jenis ketidakteraturan haid yang dikaitkan dengan kerosakan fungsi hormon ovari. Mereka boleh berlaku pada usia apa-apa kerana tumor jinak, ganas atau endometriosis. Pendarahan jenis ini berfungsi. Ini bermakna setelah menghilangkan penyebabnya, tahap ovari dan hormon dipulihkan..

Jenis pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Terdapat perbezaan tertentu dalam mekanisme pendarahan bergantung pada kitaran dan tempoh hidup. Oleh itu, dalam amalan perubatan, klasifikasi pendarahan rahim yang tidak berfungsi dibezakan..

Bergantung pada sama ada ovulasi telah berlaku atau tidak:

  • Pendarahan ovulasi - apabila terdapat pelepasan telur dari folikel, iaitu ovulasi.
  • Pendarahan anovulasi - tidak ada ovulasi.

Untuk masa penampilan, mereka dibahagikan kepada:

  • Siklik - yang berlaku semasa haid berikutnya, tetapi berbeza dalam jumlah darah yang hilang dan tempoh pendarahan.
  • Asiklik - muncul dalam mana-mana tempoh kitaran haid dan boleh berlangsung sepanjang keseluruhan kitaran, kemudian muncul selama beberapa hari, berhenti, kemudian pembuangan bermula lagi.

Menjelang usia pesakit:

  • Remaja - pendarahan berlaku sebelum bermulanya haid pada masa remaja. Bergantung pada jumlah estrogen, ia boleh berlaku dalam 3 jenis: dengan kepekatan hormon yang rendah, normal dan tinggi.
  • Umur pembiakan - pendarahan dalam tempoh ketika seorang wanita dapat melahirkan anak.
  • Menopaus - sebelum dan semasa permulaan menopaus.

Apa yang Berlaku Dengan Pendarahan Uterus yang Tidak Berfungsi

Mekanisme perkembangan keadaan ini pada usia berapa pun berdasarkan pelanggaran kawalan dan sintesis hormon gonadotropik pada hipotalamus. Hormon ini menurunkan atau meningkatkan pengeluaran hormon seks. Hipotalamus adalah struktur di otak yang bertanggung jawab untuk banyak fungsi, termasuk pengaturan kelenjar pituitari. Yang terakhir adalah kelenjar utama yang mengawal aktiviti semua kelenjar lain di dalam badan, termasuk ovari. Akibatnya, fungsi mereka terganggu, yang ditunjukkan oleh peningkatan kadar estrogen..

Semasa fasa pertama kitaran haid, hormon ini meningkatkan ukuran lapisan rahim sebagai persiapan untuk implantasi telur. Oleh kerana terdapat banyak estrogen, endometrium meningkat secara berlebihan kerana pendedahannya yang berpanjangan. Akibatnya, sistem vaskular tidak dapat memberikan darah yang cukup untuk tisu-tisu yang terlalu banyak ini. Akibatnya, tisu tidak menerima jumlah zat yang diperlukan untuk aktiviti penting dan kematian rahim dengan berlakunya pendarahan. Keamatan pendarahan juga ditentukan oleh fungsi pembekuan darah, kontraktilitas rahim dan jumlah zat vasokonstriktor di endometrium.

Apa yang menyebabkan pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Pendarahan rahim seperti itu lebih kerap berlaku pada awal atau pada akhir tempoh melahirkan anak, kerana badan wanita paling sensitif terhadap faktor buruk semasa perubahan berkaitan dengan usia. Kejadian pendarahan rahim satu atau lain boleh disebabkan oleh faktor-faktor seperti:

  • Tekanan kronik, keletihan fizikal atau mental.
  • Tekanan hormon sekiranya berlaku pengguguran.
  • Keracunan dengan produk toksik bakteria atau virus sekiranya berlaku jangkitan.
  • Pemakanan yang tidak betul (pengambilan makanan berlemak, pedas, makanan goreng, alkohol, kopi, hipovitaminosis dan kekurangan zat makanan).
  • Proses keradangan akut dan kronik pada organ genital (salpingitis, oophoritis, serviks).
  • Penyakit hati, ginjal dan kelenjar endokrin (hepatitis, nefritis, hipotiroidisme).

Oleh kerana otak, ovari dan rahim mengambil bahagian dalam pengurusan kitaran haid, kegagalan pada mana-mana tahap ini dapat menyebabkan perubahan dalam peraturan hormon seks, yang akan menyebabkan gangguan latar belakang hormon dan perubahan tahap hormon seks wanita..

Keadaan darah, di mana fungsi pembekuannya berkurang, dengan latar belakang gangguan hormon, dapat meningkatkan dan memprovokasi pendarahan rahim yang tidak berfungsi. Patologi seperti itu termasuk penyakit hati, ginjal, jumlah platelet rendah, vitamin K, fibrinogen, iaitu semua organ dan bahan yang terlibat dalam fungsi ini.

Keadaan di mana fungsi pengecutan rahim menjadi lemah dan proses pertumbuhan semula selaput lendir terganggu, misalnya, dengan kekurangan rahim, parut pasca operasi, endometritis - juga menyumbang kepada perkembangan pendarahan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ketidakupayaan rahim untuk berkontrak tidak membenarkan saluran menyempit dan menghentikan aliran darah. Terhadap latar belakang keradangan kronik rahim, distrofi serat otot organ diperhatikan, yang dapat berfungsi sebagai pendorong berlakunya pendarahan rahim.

Pendarahan anovulasi berlaku kerana disregulasi pada tahap hipotalamus, kelenjar pituitari atau ovari. Ovulasi - akibat daripada kerosakan fungsi rahim dalam bentuk kemerosotan peredaran darah, metabolisme dan pembekuan darah. Pendarahan rahim remaja (yang muncul sebelum usia 18 tahun) berlaku kerana ketidakmatangan berkaitan usia rantai peraturan hipotalamus-pituitari-ovari dan rahim. Ini mengurangkan kepekaan terhadap kesan hormon dan keupayaan untuk mengawalnya dengan secukupnya oleh otak. Akibatnya, irama siklik pembebasan hormon gonadotropik hipotalamus ke dalam darah terganggu..

Gambaran klinikal pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Gejala yang menjadi ciri pendarahan rahim yang tidak berfungsi pada semua peringkat umur adalah seperti berikut: kelewatan haid sebanyak 1.5 bulan atau lebih (sehingga 6 bulan) dengan perkembangan pendarahan lebih lanjut, yang berlangsung lebih dari 10 hari. Keterukan gejala ditentukan oleh tahap anemia (anemia), yang berlaku kerana kehilangan darah.

Bergantung pada gambaran klinikal pendarahan rahim, terdapat:

  • Hipermenorea - pendarahan berlangsung lebih dari 7 hari, dengan jumlah darah lebih daripada 80 ml dengan latar belakang irama haid yang dipelihara. Anemia kekurangan zat besi dengan tahap keparahan sederhana hingga teruk sering berlaku, yang dimanifestasikan oleh pucat kulit, keletihan cepat, kelemahan dan sesak nafas.
  • Proyomenorrhea berdarah dari rahim yang berlaku dengan kitaran haid yang tetap tetapi dipendekkan (kurang dari 21 hari).
  • Metrorrhagia - di sini pendarahan adalah asiklik, sering berlaku selepas kelewatan haid, dan kadang-kadang terdapat pendarahan yang meningkat setelah haid kecil.

Pendarahan remaja

Satu ciri adalah pembentukan gumpalan darah dan perkembangan anemia, yang ditunjukkan dengan penurunan hemoglobin dalam darah. Pendarahan ini tajam, sengit dan berpanjangan (hingga beberapa bulan). Seperti yang disebutkan dalam klasifikasi, pendarahan seperti itu bergantung pada tahap hormon dan dapat terjadi pada kepekatan estrogen yang rendah, normal dan tinggi..

Jenis hypoestrogenic (dengan estrogen rendah) lebih kerap berlaku pada remaja. Dalam kes ini, folikel (tempat telur berkembang) belum matang, yang menjadikan telur tidak mungkin keluar. Akibatnya, hipotalamus sentiasa merangsang ovari dengan hormon gonadotropik, tetapi dalam dos kecil. Dan ini tidak mencukupi untuk pematangan telur. Tetapi seperti yang kita ketahui, estrogen meningkatkan ketebalan endometrium, yang menyebabkan percambahannya yang berlebihan, dan pada masa akan datang, dan pendarahan. Biasanya, pesakit pada masa yang sama mempunyai fizikal yang rapuh, tertinggal semasa baligh, rahim tidak sesuai dengan ukuran norma usia, dan ovari sedikit meningkat dalam jumlah.

Secara luaran, kanak-kanak perempuan dengan pendarahan jenis hiperestrogenik (peningkatan estrogen) kelihatan berkembang secara fizikal, tetapi ketinggalan dalam bidang psikologi dalam bentuk percanggahan tindakan dan pertimbangan dengan usia remaja. Rahim lebih besar daripada biasa, dan ovari membesar secara asimetris. Kemungkinan besar mengalami pendarahan pada 11-12 dan 17-18 tahun.

Jenis normoestrogenik ditunjukkan oleh perkembangan tanda-tanda luaran (tinggi, berat) yang harmoni, tetapi rahim mempunyai norma usia yang lebih kecil. Jenis ini paling kerap dilihat antara usia 13 dan 16 tahun..

Pendarahan rahim yang tidak berfungsi pada usia pembiakan

Biasanya, tahap estrogen harus turun sebelum ovulasi. Dan kerana kegagalan hormon telah berlaku, folikel (tempat telur matang) selalu dirangsang oleh hipotalamus, yang membawa kepada percambahan endometrium, detasmen dan pendarahan berikutnya. Folikel semacam itu berterusan selama 7-8 hari dan setelah 8-16 hari perkembangan terbalik berlaku, akibatnya tahap estrogen jatuh, pengelupasan endometrium dan pendarahan bermula. Tetapi tidak seperti pendarahan remaja, di sini mereka lebih sengit disebabkan oleh hipertrofi mukosa rahim yang ketara. Keluhan yang paling biasa dan alasan utama untuk pergi ke doktor adalah kemandulan..

Pendarahan semasa menopaus

Pada usia 40-55 tahun, penyakit ini adalah penyebab paling kerap dimasukkan ke hospital. Oleh kerana perubahan berkaitan usia pada hipotalamus dan kelenjar pituitari, rembesan hormon menjadi huru-hara. Ini ditunjukkan oleh peningkatan estrogen, kekurangan ovulasi, pelanggaran pengeluaran haid dalam bentuk pemendekan kitaran, pendarahan yang banyak, intermenstruasi dan berpanjangan. Semua ini berfungsi sebagai asas untuk berlakunya anemia..

Pendarahan rahim yang tidak berfungsi atau pendarahan estrogen dan progesteron

Sekiranya "pengeluaran" estrogen, yang diperhatikan dengan penghapusan ovari dua hala, kerosakan pada folikel yang matang (trauma perut, pendedahan radiasi semasa terapi radiasi) atau penarikan ubat estrogen secara tiba-tiba, terdapat sedikit, biasanya menunjukkan pendarahan di tengah kitaran haid.

Apabila berlaku penembusan, tahap estrogen meningkat secara berlebihan, menyebabkan pendarahan berat dan berpanjangan.

Dengan "pembatalan" progesteron, perubahan yang sama diperhatikan pada rahim, seperti pada akhir kitaran haid. Pelepasan berdarah muncul dengan syarat terdapat peningkatan endometrium dan dengan penurunan progesteron, detasmen dan pendarahannya bermula.

Dalam kes "penembusan" progesteron (semasa mengambil pil perancang), terdapat peningkatan pada kedua progesteron dan estrogen. Ini membawa kepada melemahnya hubungan antara sel di endometrium, peredaran darah terganggu dan pengaturan nada vaskular, akibatnya pendarahan berlaku pada separuh kedua kitaran.

Diagnosis pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Seperti yang disebutkan sebelumnya, pendarahan rahim yang tidak berfungsi berlaku tanpa adanya patologi organik, tetapi berlatarbelakangkan gangguan hormon. Oleh itu, diagnosis dibuat berdasarkan pengecualian semua penyakit yang boleh menyebabkan pendarahan. Ini disebut diagnosis pembezaan, yang dilakukan dengan keadaan berikut:

  • Kehamilan ektopik (serviks, tuba, ovari) dan keguguran.
  • Penyakit darah (barah darah, anemia aplastik, gangguan pembekuan darah kongenital dan yang diperoleh) yang boleh menyebabkan pendarahan di mana sahaja, termasuk di rahim.
  • Polip serviks dan badan rahim, endometrium.
  • Neoplasma jinak (fibroid rahim, endometriosis).
  • Penyakit onkologi malignan (barah serviks, adenokarsinoma endometrium).
  • Keradangan organ pelvis (sistitis, salpingitis, endometritis).
  • Tumor ovari yang menghasilkan estrogen.
  • Penyakit sistemik (penyakit hati, kelenjar tiroid, kegagalan buah pinggang kronik).

Selanjutnya, untuk diagnosis, gunakan:

  • Kiraan darah lengkap, yang dapat menunjukkan tanda-tanda keradangan dan anemia.
  • Diagnosis ultrabunyi organ pelvis, di mana mungkin untuk memvisualisasikan polip, proses keradangan, tumor dengan ukuran yang agak kecil, untuk menilai ketebalan endometrium.
  • Pemeriksaan ginekologi menggunakan spekulum vagina, yang juga dapat menilai keadaan alat kelamin, mengenal pasti percambahan mukosa rahim dan neoplasma jinak (fibroid, polip).
  • Penentuan hormon seks dan gonadotropik menggunakan ujian darah atau ujian khas. Untuk mengecualikan penyakit kelenjar tiroid, kepekatan hormonnya dinilai.

Untuk mengesan gangguan pembekuan darah, analisis biokimia digunakan dalam bentuk koagulogram, yang memungkinkan untuk menentukan di mana cacat itu berada dalam sistem pembekuan darah.

Sekiranya endometriosis disyaki, biopsi kawasan endometrium yang diubah secara patologi digunakan, dan jika disyaki barah serviks, pemeriksaan sitologi smear dari saluran serviks.

Ramai kanak-kanak perempuan dengan pendarahan rahim remaja mempunyai sista di kelenjar susu (penyakit payudara fibrocystic), jadi pemeriksaan payudara pada pesakit tersebut adalah wajib..

Rawatan pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Pilihan taktik untuk rawatan pendarahan rahim yang tidak berfungsi dilakukan setelah penyebab penyakit itu dijumpai. Seterusnya, pilih rawatan konservatif atau pembedahan, bergantung pada petunjuknya.

Tetapi sebelum itu, sekiranya berlaku pendarahan yang banyak, anda mesti menghentikannya terlebih dahulu, iaitu melakukan hemostasis. Ia dilakukan dengan pemberian asid aminokaproik untuk meningkatkan pembekuan darah dan ubat anti-radang untuk mengurangkan jumlah kehilangan darah dari rahim.

Sekiranya tidak berkesan ubat-ubatan sebelumnya, perkembangan dan perkembangan anemia, atau berlakunya pendarahan rahim berulang setelah rawatan, hemostasis hormon digunakan. Untuk ini, ubat-ubatan kontraseptif diresepkan yang mengandungi hormon seks wanita (estrogen, progesteron). Mereka dengan berkesan menghentikan pendarahan dan menstabilkan sel di lapisan rahim. Walau bagaimanapun, 3-4 hari selepas pengambilan progesteron terakhir, haid muncul, yang dikaitkan dengan mekanisme kitaran haid..

Rawatan konservatif pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Perkara pertama yang dilakukan sekiranya tidak ada pendarahan yang teruk adalah ketenangan dijamin, faktor-faktor yang menjengkelkan dihilangkan, kerja fizikal atau mental tidak dibenarkan, vitamin dan psikoterapi digunakan. Semua ini menyumbang kepada pembongkaran sistem saraf pusat, yang sebagai hasilnya menormalkan kerja hipotalamus dan pembebasan hormon gonadotropik secara siklik.

Selanjutnya, untuk menghentikan pendarahan, ubat-ubatan yang disebutkan di atas (asam aminocaproic, oxytocin) dan fitopreparations (jelatang, viburnum, ekstrak lada air) digunakan. Oxytocin digunakan semasa pendarahan dan selama 3 hari setelah menghentikannya - untuk mengecutkan otot-otot endometrium, yang akhirnya menyempitkan saluran darah dan menghentikan pendarahan. Persediaan kalsium diresepkan untuk menguatkan saluran darah dan pembekuan darah yang lebih baik.

Sekiranya terdapat anemia, sediaan zat besi diresepkan dalam bentuk tablet, vitamin kumpulan B, C, dan jika terjadi anemia teruk, plasma darah yang baru beku atau massa eritrosit ditransfusikan, yang mengandungi hemoglobin.

Terapi hormon

Kaedah hormon digunakan untuk menghentikan pendarahan berat, mengatur dan menormalkan kitaran haid, mencegah perkembangan pendarahan semula dan merangsang ovulasi.

  • Estrogen digunakan apabila anemia telah berkembang dan berlanjutan atau pendarahan perlu dihentikan dengan cepat pada bila-bila masa dalam kitaran pada masa pendarahan remaja atau pembiakan. Walau bagaimanapun, dos besar hormon digunakan di sini, yang dapat menghentikan ovulasi dan, sekiranya pengeluaran ubat tiba-tiba, menyebabkan pendarahan semula (pendarahan rahim disfungsi penarikan estrogen).
  • Progesteron digunakan jika berlaku pendarahan jangka pendek, ketiadaan anemia dan keperluan menghentikan darah dengan cepat. Setelah menggunakan ubat, pendarahan berhenti selama 3-5 hari dan kemudian berkembang semula dalam masa 8-9 hari. Ini disebabkan oleh mekanisme kitaran haid - pada mulanya, endometrium meningkat (darah berhenti), dan kemudian pengelupasan, yang disertai dengan pelepasan darah. Kelemahannya adalah kesan perlahan, akibatnya, tidak dapat digunakan untuk anemia dan pendarahan teruk.
  • Mereka juga boleh menetapkan hormon seks lelaki (androgen), yang dapat mengurangkan estrogen dalam darah, menyempitkan saluran rahim dan meningkatkan pengecutannya, yang memungkinkan untuk menghentikan pendarahan. Mereka ditunjukkan untuk pendarahan rahim dengan latar belakang peningkatan estrogen yang berlaku sebelum atau semasa menopaus, atau dengan adanya kontraindikasi terhadap ubat estrogen (penyakit payudara, patologi onkologi, fibroid rahim).

Kelemahan kaedah ini adalah kemungkinan penggunaan androgen hanya pada wanita berusia lebih dari 45 tahun, risiko ciri-ciri seksual lelaki (peningkatan pertumbuhan rambut di wajah, perut, dada, suara kasar, penampilan tisu adiposa terutamanya pada perut).

  • Dengan pendarahan anovulasi, penyediaan gabungan hormon seks (estrogen, progesteron, androgen) digunakan.
  • Selepas penghentian pendarahan, perlu menormalkan kitaran haid dengan mengambil persediaan hormon seks wanita pada hari-hari tertentu kitaran, yang ditetapkan oleh doktor. Tetapi ini dilakukan sekiranya remaja atau wanita yang masih merancang untuk melahirkan anak. Pada wanita yang tidak akan melahirkan atau pada usia lebih dari 45 tahun, rangsangan permulaan menopaus ditunjukkan, di mana endometrium akan berada dalam keadaan stabil.

Rawatan pembedahan pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Kaedah ini berdasarkan penggunaan pengikisan perubatan membran mukus badan dan serviks yang terlalu banyak. Pada kanak-kanak perempuan, rawatan sedemikian jarang dilakukan, hanya jika:

  • Pendarahan berat dengan anemia teruk, yang mengancam nyawa (hemoglobin di bawah 70 pada kadar 120-140 g / l).
  • Sekiranya tidak berkesan hemostasis hormon.
  • Pemeriksaan ginekologi dan pemeriksaan ultrasound menunjukkan polip endometrium dan saluran serviks rahim.

Untuk mengelakkan pecahnya selaput dara gadis itu, mereka disertakan dengan penyelesaian khas. Mengikis selepas prosedur mesti dikemukakan untuk pemeriksaan histologi untuk mengesan endometriosis, fibroid submukosa atau penyakit prakanker badan dan serviks.

Dengan pendarahan rahim yang tidak berfungsi pada wanita usia subur, kuretase dilakukan di bawah kawalan histeroskop. Ini adalah instrumen yang dilengkapi dengan sistem optik, yang memungkinkan bukan hanya untuk menghilangkan endometrium hipertrofi sepenuhnya, tetapi juga untuk mengenal pasti penyakit bersamaan (polip, fibroid, endometriosis).

Kaedah rawatan pembedahan yang paling melampau, terutama pada usia pembiakan, adalah histerektomi, iaitu penyingkiran rahim. Ia dilakukan hanya sekiranya terdapat kontraindikasi terhadap penggunaan hormon dan kehadiran endometriosis yang luas atau fibroid rahim.

Dalam kes pendarahan menopaus, darah dihentikan hanya dengan mengikis lapisan rahim di bawah kawalan histeroskopi. Selepas itu diperlukan untuk menostasis, iaitu menopaus untuk menekan fungsi ovari, untuk menstabilkan mukosa rahim. Untuk ini, persediaan progesteron digunakan selama 6 bulan..

Pencegahan dan prognosis pendarahan rahim yang tidak berfungsi

Untuk mengelakkan perkembangan atau perkembangan pendarahan rahim yang tidak berfungsi, pertama sekali, anda perlu menjaga kesihatan anda dengan teliti, iaitu:

  • Pantau kitaran haid, iramanya, jumlah pendarahan dan gejala lain yang menyertai haid (sakit berlebihan, mual, mudah marah dan penurunan kemampuan bekerja).
  • Sekiranya mengesan keabnormalan patologi, disyorkan untuk mendapatkan nasihat daripada pakar sakit puan.
  • Perlu untuk menghilangkan faktor tekanan, tekanan mental dan fizikal yang berlebihan, makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, minum sekitar 1.5-2 liter air sehari, hadkan penggunaan gula-gula, makanan berlemak, goreng dan pedas, yang akan memberi kesan positif pada tahap hormon.

Sekiranya anda melihat adanya gejala pendarahan rahim yang tidak berfungsi atau kelainan lain dalam kitaran haid, maka jangan mengubat sendiri. Hanya seorang doktor dengan bantuan pemeriksaan, kaedah makmal dan penyelidikan instrumental, serta berdasarkan pengalamannya sendiri, yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Prognosis dengan rawatan yang mencukupi dan tepat pada masanya biasanya baik.

Perhatian! Artikel ini disiarkan untuk tujuan maklumat sahaja dan dalam keadaan apa pun tidak ada bahan ilmiah atau nasihat perubatan dan tidak dapat berfungsi sebagai pengganti perundingan secara langsung dengan doktor profesional. Rujuk doktor yang berkelayakan untuk diagnosis, diagnosis dan rawatan.!


Artikel Seterusnya
Ujian darah gamma rt meningkat apa maksudnya