Anomali Kimmerle - rawatan dan gejala penyakit


Sebarang penyimpangan dalam fungsi sistem dalaman, anatomi perkembangan tubuh seseorang menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Anomali Kimmerle adalah patologi tulang belakang serviks, yang menyebabkan pemampatan arteri yang memberi makan otak. Ini bukan penyakit yang boleh membawa maut, kadang-kadang bahkan anak-anak muda dibawa ke tentera bersama dengannya, tetapi ada ketidakselesaan tertentu yang kadang-kadang boleh mengakibatkan akibat kesihatan yang serius..

Apa itu anomali kimmerle

Penyakit ini pertama kali didiagnosis pada tahun 1923, dijelaskan secara terperinci oleh saintis Hungaria A. Kimmerle pada tahun 1930. Anomali tulang belakang serviks (vertebra pertama (atlas), yang membawa kepada pembentukan jambatan tulang tambahan antara lengkungan posterior vertebra dan tepi proses artikular atlas. untuk gangguan ini, lubang muncul di struktur yang merangkumi saraf oksipital dan arteri vertebra. Doktor juga menyedari bahawa orang yang mempunyai patologi ini lebih cenderung untuk menemui gangguan peredaran serebrum..

Tidak seperti vertebra lain, Atlas tidak mempunyai badan; ia kelihatan seperti cincin yang mempunyai lengkungan posterior dan anterior. Arteri vertebra melewati lengkungan posterior vertebra serviks pertama. Dengan perkembangan anomali, lumen ini ditutup oleh ligamen kalsifikasi dan jambatan tulang tambahan, yang menyebabkan penutupan bukaan. Dalam keadaan tertentu, penyimpangan ini membawa kepada gejala klinikal yang berbeza kerana kerengsaan ujung saraf, peredaran darah yang buruk ke otak..

Punca anomali

Pada masa ini, penyebab anomali kimmerle dan faktor-faktor yang mendorong perkembangan kecacatan belum dapat dijelaskan. Pakar membahagikan patologi ini kepada beberapa jenis, yang kadang-kadang menjelaskan asal usulnya, misalnya, kongenital dan diperoleh. Menurut statistik, 10% bayi baru lahir mempunyai pelompat seperti itu. Perkembangan anomali yang diperoleh dikaitkan dengan penyakit tulang belakang.

Gejala anomali

Sekiranya penyakit ini kongenital, maka tanda-tanda patologi mungkin tidak muncul dalam jangka masa yang lama. Sebilangan orang tidak mengetahui mengenai kehadiran penyakit Kimmerle sehingga kematian mereka. Walau bagaimanapun, gejala mungkin muncul sejak kecil lagi. Terdapat tanda-tanda utama anomali kimmerle berikut:

  • gemerisik, tinitus (dua hala), apabila memusingkan kepala, mereka menjadi lebih cerah;
  • Sakit kepala yang kuat;
  • mati rasa otot-otot wajah;
  • pening, yang diperburuk dengan memusingkan kepala;
  • masalah dengan koordinasi;
  • gelap mata, pingsan ketika memusingkan kepala;
  • serangan sakit di lengan, kaki semasa memutar leher;
  • di kawasan muka, nada otot yang lemah.

Selesaikan anomali kimmerli dengan sindrom gangguan serebrovaskular

Doktor membezakan bukan dua jenis penyakit mengikut bentuk cincin tulang yang tidak normal. Anomali kimmerle lengkap berkembang jika ligamen yang menghubungkan atlas dengan tengkorak bergetar. Ini adalah jenis patologi yang sangat teruk yang menimbulkan permulaan gejala serius. Tahap keselesaan pesakit dengan diagnosis sedemikian dikurangkan dengan ketara.

  • Ombre untuk rambut pendek: teknik pewarnaan
  • Rawatan rumah untuk pedih ulu hati
  • Kek span dengan krim masam: resipi

Anomali separa

Varian kimmerle ini tidak menimbulkan pelanggaran serius. Seorang pesakit dengan patologi ini mesti kerap berjumpa doktor dan dipantau. Anomali kimmerle yang tidak lengkap memerlukan rawatan jika memberi kesan negatif terhadap tahap keselesaan hidup seseorang, tetapi dalam beberapa kes, kehadirannya tetap tidak diketahui oleh pesakit.

Diagnostik anomali kimmerle

Bagi banyak patologi yang berkaitan dengan pelanggaran tekanan darah, gejala serupa wujud. Atas sebab ini, diagnosis anomali kimmerle hanya dapat dibuat kerana tanda-tanda tertentu. Sebagai peraturan, penyakit ini menampakkan diri semasa putaran kepala, pergerakan badan. Tahap keabnormalan menentukan tahap perubahan pada vertebra. Alat berikut digunakan untuk diagnostik:

  1. Perubahan yang dihasilkan akan membantu mengenal pasti sinar-X tulang belakang serviks.
  2. Tomografi tulang belakang serviks.
  3. Doktor dapat menentukan perlunya penyelidikan tambahan sesuai dengan keluhan pesakit, yang merupakan ciri penyakit Kimmerle: tinnitus, kegelapan pada mata, pening ketika memusingkan kepala, dll..
  4. Berdasarkan pemeriksaan awal, ahli terapi dapat merujuk pesakit ke pakar bedah saraf atau pakar pediatrik.
  5. Tanda-tanda tidak langsung, misalnya, intensiti aliran darah, akan membantu mengesan kehadiran patologi. Anda boleh menguji penunjuk ini menggunakan pemeriksaan ultrasound pada arteri serviks, yang membekalkan nutrien ke otak..

Pilihan yang paling dipercayai untuk membuat diagnosis adalah x-ray. Berdasarkan hasil diagnostik, doktor menentukan rawatan yang terbaik dan optimum untuk pesakit. Kadang kala simtomatologi membingungkan pakar dan tidak mungkin untuk segera menentukan patologi; hanya sinar-X yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Terapi tepat pada masanya membantu mengelakkan komplikasi.

Anomali Kimmerle - bagaimana hidup dengannya

Seseorang yang memperoleh penyakit ini selepas kelahiran mengalami penurunan kualiti hidup yang ketara. Apabila gejala pertama muncul, pesakit ingin mengetahui cara hidup dengan anomali kimmerle. Ramai orang mengalami semua gejala yang dinyatakan di atas, tetapi tidak mengaitkan manifestasi mereka dengan penyakit ini. Kadang-kadang mereka melakukan kesalahan dengan diagnosis dan doktor, hanya berdasarkan gejala yang dijelaskan oleh pesakit, menyebabkan perlantikan rawatan yang salah.

Kimmerle boleh menyebabkan gangguan koordinasi, ingatan, kehilangan kepekaan, dan penurunan kemampuan mental. Senario terburuk adalah strok iskemia, yang menyebabkan kematian. Untuk mencegah penyakit ini, disarankan untuk memantau kesihatan anda dengan teliti, jika anda cedera atau jika tanda-tanda pertama muncul, berjumpa doktor. Dianjurkan untuk menerima beban sukan secara sederhana, lebih banyak di udara segar, memantau berat badan.

Anomali Kimmerle - norma atau patologi?

Kawasan kraniovertebral adalah struktur bergerak dari tulang belakang serviks, yang mana seseorang dapat melakukan pelbagai pergerakan kepala. Tetapi pada masa yang sama, zon ini juga paling rentan terhadap berbagai jenis kerosakan. Gejala klinikal lesi rantau kraniovertebral sangat beragam, dan keadaan yang paling berbahaya timbul dalam kes apabila struktur utama zon anatomi ini dimasukkan ke dalam proses patologi - arteri vertebral dan plexus saraf yang menyertainya.

Salah satu penyebab paling umum yang boleh memberi kesan negatif pada saluran arteri dan saraf tertentu adalah anomali Kimmerle (AK). Apa itu, mengapa varian struktur vertebra serviks ini berbahaya dan bagaimana mengenali masalahnya, kita akan ceritakan dalam artikel ini.

Anomali Kimmerle - apa itu

Buat pertama kalinya anomali seperti ini dinyatakan pada tahun 1923, dan ia dijelaskan secara terperinci pada tahun 1930 oleh doktor Hungaria A. Kimmerle. Dia menerangkan varian struktur vertebra serviks pertama (atlas), di mana terdapat jambatan tulang tambahan di antara tepi proses artikular atlas dan bahagian belakang lengkungan vertebra ini. Hasil daripada perubahan tersebut, sejenis bukaan terbentuk, di mana arteri vertebral (PA) dan saraf oksipital tertutup. Pakar juga menarik perhatian bahawa orang-orang seperti itu cenderung didiagnosis dengan gangguan peredaran serebrum. Selepas itu, anomali yang dinyatakan dan menerima nama penemuanya.

Atlas adalah vertebra serviks pertama, tidak seperti yang lain, ia tidak mempunyai badan, tetapi merupakan sejenis cincin yang terdiri daripada lengkungan anterior dan posterior. Lengkungan posterior biasanya mempunyai alur di mana arteri vertebra masuk ke lingkaran Wellsian sirkulasi serebrum dan saraf tunjang.

Dengan adanya anomali Kimmerle, alur ini ditutup dengan jambatan bertulang tambahan dan ligamen kalsifikasi, mengakibatkan bukaan tertutup. Dalam situasi tertentu, struktur atlas seperti itu boleh menjadi penyebab pelbagai gejala klinikal yang berkaitan dengan peredaran darah yang lemah di otak dan kerengsaan ujung saraf, dan kadang-kadang akibat yang teruk. Tetapi keadaan patologi hanya berlaku apabila terdapat ketidakcocokan lumen lubang dan struktur yang terdapat di dalamnya (arteri dan urat vertebra, saraf suboccipital, plexus saraf autonomi peri-arteri).

Penting untuk diketahui bahawa, menurut statistik, anomali Kimmerle terdapat pada 12-30% orang, tetapi hanya sebilangan kecil yang mengalami gejala klinikal. Oleh itu, varian struktur Atlanta ini bukanlah penyakit..

Dalam situasi apa anomali Kimmerle menjadi berbahaya?

Arteri vertebra kanan dan kiri berasal dari saluran arteri subclavian. Setiap PA melintasi tulang belakang serviks di dalam saluran tulang yang terbentuk oleh lubang dalam proses melintang vertebra, kemudian menembus ke rongga kranial melalui foramen magnum. Kedua-dua PA dan cabangnya membentuk kolam vertebro-basilar, yang membekalkan darah ke bahagian atas saraf tunjang, batang otak, otak kecil dan bahagian belakang otak.

Anomali Kimmerle menjadi berbahaya apabila membawa kepada perkembangan sindrom arteri vertebra. Ini boleh berlaku dalam dua kes:

  1. Sekiranya kerengsaan patologi plexus saraf autonomi periarterial, yang mengatur nada dan lumen kapal, kerana kesan mekanikal jambatan tulang di AK.
  2. Dalam kes pemampatan PA itu sendiri oleh jambatan tulang dengan AK dan penurunan bekalan darah arteri ke otak.

Faktor-faktor yang boleh menyebabkan perubahan AK menjadi patologi:

  • lesi aterosklerotik saluran kepala dan leher;
  • perubahan keradangan di dinding arteri dengan vaskulitis;
  • perubahan degeneratif-distrofik pada tulang belakang serviks (osteochondrosis, spondyloarthrosis, spondylosis);
  • penyakit hipertonik;
  • mengiringi anomali lain dalam struktur rantau kraniovertebral;
  • kecederaan otak trauma;
  • proses cicatricial di zon kraniovertebral;
  • kecederaan tulang belakang serviks.

Sebab-sebabnya

Malangnya, sehingga kini, sebab-sebab yang tepat untuk perkembangan kecacatan ini tidak diketahui. Sebilangan besar pakar membahagikan anomali Kimmerle secara asal menjadi kongenital dan diperoleh. Jambatan tulang kongenital ini terdapat di sekitar 10% daripada semua bayi yang baru lahir. AK yang diperolehi dikaitkan dengan patologi tulang belakang.

Pengelasan

Bergantung pada lokasi, AK terdiri daripada dua jenis:

  • medial - menghubungkan proses artikular atlas dengan lengkungan posteriornya;
  • lateral - terletak di antara proses artikular vertebra serviks pertama dan melintang.

Bergantung pada keparahannya, AK adalah:

  • tidak lengkap - kelihatan seperti pertumbuhan arcuate (cincin tidak ditutup sepenuhnya);
  • lengkap - kelihatan seperti cincin tulang (ditutup sepenuhnya).

Juga, anomali Kimmerele boleh menjadi unilateral, dan ada juga pelompat tulang dua hala.

Tidak ada kod yang terpisah dalam ICD-10 untuk anomali Kimmerle, tetapi keadaan ini termasuk dalam kumpulan yang digabungkan dengan nama "sindrom arteri vertebral" (G99.2)

Gejala

Dalam kebanyakan kes, anomali Kimmerle tidak menampakkan diri dengan cara apa pun dan tetap tidak didiagnosis sepanjang hidup seseorang. Tetapi sekiranya faktor negatif yang disebutkan di atas mula bertindak pada tubuh, patologi dapat menampakkan diri dengan pelbagai gejala..

Semua manifestasi klinikal AK disebabkan oleh penurunan aliran darah ke bahagian otak basal dan posterior. Manifestasi awal dibezakan oleh gejala yang sangat pelbagai: sakit kepala yang kerap, pening, kebisingan dan bersiul di telinga, sakit di tulang belakang serviks, gangguan penglihatan yang berlanjutan, turun naik tekanan darah, tanda-tanda disfungsi autonomi. Ini sering menjadi sebab salah diagnosis dan pelantikan terapi yang salah. Selalunya, pesakit dengan AK yang signifikan secara klinikal mula merawat VSD, migrain, sakit kepala ketegangan. Setelah beberapa tahun terapi dan perkembangan penyakit ini tidak berjaya, pesakit bersikeras melakukan pemeriksaan mendalam, dan mereka didiagnosis dengan anomali Kimmerle dan sindrom arteri vertebra.

Dalam kira-kira 20% kes, patologi berkembang ke tahap lanjut, apabila tanda-tanda iskemia serebrum kronik mula berlaku dalam gambaran klinikal penyakit ini dalam peredaran vertebro-basilar:

  • tinnitus unilateral atau dua hala berterusan (tinnitus);
  • serangan pening, selalunya dengan rasa mual dan muntah;
  • sakit kepala kronik di kawasan oksipital;
  • penurunan prestasi;
  • sindrom keletihan kronik;
  • gangguan tidur;
  • penurunan keupayaan untuk menyesuaikan diri dan ketahanan tekanan;
  • mudah marah;
  • peningkatan tekanan darah dalam bentuk kejang, kadang-kadang berterusan;
  • berkelip "lalat" di depan mata;
  • tidak stabil ketika berjalan.

Pada pesakit seperti itu, selain gejala iskemia serebrum kronik, terdapat kemalangan serebrovaskular akut sementara:

  • sakit kepala yang teruk dan pening dengan loya dan muntah;
  • pelanggaran penyelarasan pergerakan dan keseimbangan;
  • gangguan pendengaran, tinitus;
  • halusinasi visual;
  • menjatuhkan serangan.

Di antara paroxysms seperti itu, pesakit mengadu kabut di depan mata, keletihan meningkat, sakit kepala kronik di bahagian belakang kepala, bunyi bising berterusan atau berdecit di telinga, perasaan tekanan di saluran telinga, insomnia, turun naik tekanan darah.

Ciri penting yang memungkinkan untuk membezakan kemalangan serebrovaskular akut dari paroxysms yang dijelaskan adalah ketiadaan gejala neurologi fokus, yang pastinya muncul sekiranya berlaku strok..

Juga, pesakit menunjukkan hubungan yang jelas antara gejala patologi dan keparahannya dengan kedudukan badan di ruang angkasa, dan terutama dengan pergerakan di tulang belakang serviks. Sekiranya pergerakan kepala dengan amplitud tinggi, putaran tajam, semua tanda meningkat, dan aktiviti fizikal seperti itu dapat memprovokasi perkembangan paroxysms dan serangan jatuh (kejatuhan tiba-tiba tanpa kehilangan kesedaran).

Komplikasi

Dalam kes-kes yang lebih teruk dalam perjalanan patologi, strok boleh berlaku di lembangan vertebro-basilar otak mengikut jenis iskemia. Sekiranya gejala paroxysms kemalangan serebrovaskular yang dijelaskan di atas diperhatikan selama lebih dari 24 jam, maka kita sudah bercakap mengenai strok. Pada masa yang sama, pada gambar CT dan MRI otak, terdapat fokus kecil pelembutan tisu otak di kawasan medulla oblongata, cerebellum, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh gejala neurologi fokus serebral dan berterusan.

Kaedah diagnostik

Malangnya, diagnosis AK agak sukar, kerana aduan pesakit tidak spesifik dan selalunya ini menjadi penyebab diagnosis awal yang salah, dan, oleh itu, rawatan..

Apabila seseorang beralih kepada pakar yang mempunyai keluhan khas dan gejala gangguan peredaran darah di baskom vertebro-basilar dan sindrom arteri vertebra, adalah mustahak untuk melakukan sinar-X tengkorak dan tulang belakang serviks dalam 2 unjuran. Anomali Kimmerle, sebagai peraturan, digambarkan dengan baik pada gambar sinar-X berkualiti tinggi dalam unjuran lateral di kawasan persimpangan kraniovertebral.

Selalunya, anomali yang dikesan mungkin bukan penyebab gejala patologi. Dalam kes sedemikian, penting bagi pakar untuk mengenal pasti kemungkinan patologi lain yang boleh menyebabkan gangguan peredaran darah di lembangan vertebro-basilar otak dan gejala lain.

Sekiranya aduan utama pesakit berkaitan dengan tinnitus, maka pemeriksaan oleh doktor ENT dan kajian tambahan diperlukan untuk mengecualikan patologi telinga (neuritis koklea, labirinitis, otitis media, dll.).

Patologi seperti trombosis, aterosklerosis vaskular, pelbagai malformasi, aneurisma dan malformasi saluran kepala dan leher, tumor zon kraniovertebral dan otak, lesi degeneratif-distrofik tulang belakang serviks, dan lain-lain juga boleh disamarkan sebagai AK. Untuk mengecualikan penyakit ini, pesakit diresepkan CT, MRI tulang belakang dan kepala serviks, angiografi saluran kepala dan leher, ultrasonografi Doppler arteri dan urat kepala dan leher (USDG).

Prinsip rawatan

Rawatan tidak selalu diperlukan, tetapi hanya dalam kes apabila berlakunya gejala patologi dikaitkan dengan AK.

Malangnya, mustahil untuk menyembuhkan AK sepenuhnya tanpa pembedahan, kerana patologi dikaitkan dengan adanya anomali struktur pada struktur vertebra serviks pertama. Terapi konservatif adalah simtomatik dan bertujuan untuk melegakan gejala dan mencegah komplikasi.

Cadangan untuk pesakit dengan AK:

  • adalah perlu untuk mengelakkan senaman fizikal yang ketara, putaran kepala yang tajam, pergerakan amplitud tinggi di tulang belakang serviks, agar tidak menimbulkan paroxysm kemalangan serebrovaskular akut;
  • sekiranya menggunakan urut, latihan terapi, terapi manual, pastikan untuk memberi amaran kepada pakar mengenai kehadiran AK;
  • sekiranya kemerosotan kesihatan, peningkatan frekuensi paroxysms, perkembangan gejala, anda harus segera berjumpa doktor;
  • adalah perlu untuk mencegah pencegahan lesi degeneratif-distrofik tulang belakang serviks dan penyakit vaskular, kerana pada gilirannya, mereka dapat memperburuk perjalanan penyakit dan menyebabkan akibat yang serius.

Terapi konservatif AK mempunyai matlamat berikut:

  • menyelamatkan seseorang daripada gejala yang menyakitkan, atau sekurang-kurangnya mengurangkan intensiti dan kekerapan kejadiannya;
  • mencegah kemungkinan komplikasi dan perkembangan penyakit;
  • kembalikan pesakit ke irama kehidupan yang biasa dan tingkatkan kualitinya;
  • menguatkan korset otot leher untuk menyokong dan melindungi vertebra serviks yang anggun;
  • melegakan ketegangan otot patologi, yang merupakan sumber impuls kesakitan;
  • menormalkan nada saluran kepala dan leher;
  • memperbaiki peredaran serebrum.

Untuk mencapai semua tujuan di atas, rawatan kompleks digunakan, yang merangkumi:

  • mengambil ubat untuk menormalkan peredaran darah di saluran otak (cinnarizine, cavinton, piracetam, trental, vazobral, actovegin, mildronate, vinoxin) dan ubat-ubatan simptomatik lain;
  • urut zon leher dan kolar;
  • kelonggaran pasca isometrik;
  • terapi manual;
  • refleksologi, termasuk akupunktur;
  • latihan fisioterapi;
  • daya tarikan tulang belakang;
  • prosedur fisioterapi;
  • pelekapan leher dengan kolar Shants;
  • kaedah rawatan bukan tradisional, misalnya, hirudoterapi.

Anomali Kimmerle pada masa ini bukan petunjuk untuk campur tangan pembedahan, tetapi pakar dapat menawarkan pembedahan kepada pesakit dengan patologi yang tidak terkompensasi dan berisiko tinggi mengalami strok iskemia di kawasan otak vertebro-basilar. Campur tangan ini merangkumi reseksi jambatan tulang dan pelepasan arteri vertebra dari cincin patologi.

Ramalan

Prognosis bagi pesakit dengan anomali Kimmerle adalah baik. Sebilangan besar orang dengan varian struktur vertebra serviks pertama ini, sebagai peraturan, sama sekali tidak mengetahui tentang keanehan mereka, jangka hayat mereka tidak berbeza dengan rata-rata populasi.

Sekiranya AK menjadi signifikan secara klinikal, maka ia dapat meningkatkan risiko strok iskemia pada VBD, yang, secara semula jadi, tercermin dalam prognosis, kualiti hidup dan kapasiti kerja pesakit, tetapi situasi seperti itu sangat jarang berlaku dan, sebagai peraturan, dikaitkan dengan keadaan patologi lain yang memperburuk perjalanan AK.

Dalam kebanyakan kes, seseorang hanya perlu diperhatikan secara berkala oleh pakar neurologi yang kompeten untuk mengambil semua langkah yang diperlukan dalam masa yang tepat untuk mencegah perkembangan sindrom arteri vertebra.

Anomali Kimmerle dan tentera

Ramai warganegara tertarik dengan pertanyaan apakah mereka dapat menerima penangguhan sekiranya terdapat anomali Kimmerle. Dalam kes ini, semuanya bergantung pada tahap penyakit, kehadiran gejala klinikal, penyakit bersamaan dan komplikasi.

Anomali Kimmerle itu sendiri bukan alasan untuk penundaan, kerana ia tidak dianggap sebagai penyakit, tetapi hanya satu daripada banyak pilihan untuk struktur vertebra serviks pertama.

Sekiranya AK mengalami kursus simptomatik, untuk menerima penangguhan dari perkhidmatan, aduan dan tanda yang sesuai, misalnya, kehadiran serangan jatuh, mesti direkodkan dalam rekod perubatan. Dalam kes seperti itu, wajib militer harus diperiksa oleh pakar neurologi dan mungkin memenuhi syarat untuk penangguhan atau pengecualian dari wajib..

Oleh itu, jika seseorang didiagnosis dengan anomali Kimmerle, ini sama sekali tidak bermaksud dia sakit, kerana dalam kebanyakan kes ini adalah salah satu dari beberapa varian normal struktur vertebra serviks pertama. Tetapi dalam beberapa keadaan, kehadiran membran tulang atlas dapat memperburuk perjalanan keadaan patologi tertentu dan menjadi salah satu sebab perkembangan sindrom arteri vertebra.

Apakah anomali, simptom, jangka hayat Kimma dan bagaimana merawat penyakit ini?

Anomali Kimmerli adalah penyimpangan pada struktur vertebra leher pertama (C1), di mana terdapat lengkungan tulang tambahan yang membatasi pergerakan dan menekan arteri di tulang belakang. Secara simptomatik, fenomena ini dimanifestasikan oleh pening, tinitus, gait dan pergerakan yang kerap. Seseorang mempunyai lalat dan gelap di mata, pengsan dan kelemahan otot secara tiba-tiba. Kehadiran keabnormalan ini boleh menyebabkan serangan dan strok iskemia sementara..

  • 1. Petunjuk perubatan
  • 2. Tanda-tanda patologi
  • 3. Kaedah diagnostik
  • 4. Kaedah terapi

Anomali Kimmerle adalah kecacatan kelahiran, seperti platyplasia dan asimilasi Atlantean. Ini adalah malformasi kraniovertebral di persimpangan tengkorak dan vertebra serviks. Gangguan ini agak biasa dan berlaku pada 12-30% orang. Oleh kerana arteri vertebra berada dalam keadaan terkompresi, ia menyebabkan iskemia kronik pada bahagian otak bahagian belakang. Anomali ini sendiri tidak tergolong dalam penyakit, dan tidak selalu menjadi penyebab langsung gangguan vaskular. Hanya 1/4 dari semua orang yang disurvei mengalami masalah peredaran darah yang disebabkan oleh pelanggaran struktur vertebra seperti itu..

Arteri vertebra muncul dari arteri subclavian dan berjalan di sepanjang tulang belakang serviks. Untuk melakukan ini, dia menggunakan saluran khas yang melewati lubang dalam proses melintang setiap vertebra. Ia memasuki tengkorak melalui foramen magnum. Fungsi utama kapal ini dan cabangnya adalah untuk membekalkan darah ke beberapa bahagian saraf tunjang, otak kecil dan batang otak. Di jalan keluar dari terusannya, arteri mengelilingi vertebra serviks dan bebas bergerak di alur tulang semasa pergerakan kepala. Anomali Kimmerli menyiratkan adanya lengkungan tulang tambahan pada vertebra C1, yang meluas ke sulkus yang disebutkan dan menghalang pergerakan arteri.

Masalah vaskular timbul disebabkan oleh tindakan mekanisme autonomi-iritasi perivaskular sarat bersimpati dan gangguan aliran darah ke tujuan yang sesuai melalui pemampatan vaskular. Sindrom ini menjadi masalah sebenar sekiranya fenomena berikut diperhatikan:

  • aterosklerosis;
  • vaskulitis dengan kerosakan pada dinding saluran darah;
  • spondyloarthrosis serviks, yang membawa kepada kemunculan pertumbuhan di pinggir vertebra, penipisan cakera vertebra dan peleburan permukaan sendi;
  • osteochondrosis rabung serviks;
  • hipertensi arteri, di mana terdapat peningkatan tekanan darah yang kuat;
  • malformasi craniovertebral (malformasi sendi vertebra serviks dan tengkorak);
  • kehadiran parut;
  • kecederaan kepala dan tulang belakang.

Ahli neurologi membezakan antara 2 jenis anomali Kimmerly. Yang pertama dicirikan oleh adanya lengkungan tulang tambahan antara proses artikular atlas dan lengkungan punggungnya. Yang kedua menyiratkan adanya arka seperti antara proses artikular dan melintang atlas. Pelanggaran seperti itu dapat terjadi pada satu sisi vertebra, atau dapat dilihat pada kedua sisi. Anomali lengkap, di mana busur ditutup seperti separuh bulatan, dan tidak lengkap, dalam bentuk pertumbuhan arcuate. Permulaan gejala pelanggaran boleh dipicu oleh kecederaan bahu, yang merosakkan lengkungan tulang dan menyebabkan mencubit arteri.

KEBENARAN SELURUH Mengenai Anomali Kimmerly: Apa Itu, Gejala, Rawatan, Akibat dan Jangka Hayat

Bardukova Elena Anatolievna
pakar neurologi, homeopati, pengalaman kerja 23 tahun
✔ Artikel disemak oleh doktor

Ahli rheumatologi Jepun yang terkenal: “ITU BANYAK! Kaedah Rusia untuk merawat sendi dan tulang belakang hanya membingungkan. Lihat apa yang doktor tawarkan untuk merawat belakang dan sendi di Rusia: Voltaren, Fastum gel, Diclofenac, Milgamma, Dexalgin dan ubat lain yang serupa. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan ini TIDAK MENCUBA BERSAMA dan KEMBALI, ia hanya melegakan gejala penyakit - sakit, keradangan, bengkak. Sekarang bayangkan itu. "Baca wawancara penuh"

Anomali Kimmerly berlaku pada 12-30% daripada semua orang di planet ini. Penyakit Kimmerle adalah patologi kongenital atau diperoleh di mana lengkungan tulang tambahan terbentuk di tulang belakang serviks, yang memampatkan arteri vertebral, sehingga mengganggu peredaran darah yang normal. Anomali terbentuk di Atlanta - vertebra serviks pertama.

Foto anomali Kimmerly pada sinar-x

Anomali Kimmerli (Kimberly, Kimmerle, Kemerle) boleh berkembang akibat osteochondrosis serviks. Dan anomali kongenital mula muncul dalam perkembangan janin di rahim. Gejala penyakit ini dalam kes utama tidak ada, tetapi boleh nyata seperti berikut:

  • penampilan bunyi berdecit atau bunyi di telinga;
  • pening berkala;
  • sakit kepala berterusan yang berdenyut;
  • pelanggaran koordinasi di ruang angkasa;
  • gelap dan "lalat" muncul di mata;
  • gaya berjalan yang mengejutkan;
  • kehilangan kesedaran jangka pendek.

Biasanya, gejala ini mula muncul dengan peningkatan tekanan atau tekanan tinggi pada ruang tulang belakang. Urut, berjalan di udara segar, mengurangkan tekanan fizikal dan emosi pada badan membantu mengurangkan simptom..

Rawatan untuk penyakit ini diperlukan sekiranya penyakit itu mula memberi kesan negatif terhadap kehidupan seharian seseorang.

Penyakit Kimmerle menyebabkan aliran darah yang lemah di arteri serviks dan gangguan neurologi, dan dalam kes yang sukar untuk strok serebrum iskemia.

Dalam artikel itu, kami akan memberitahu anda secara terperinci apa itu anomali Kimmerle, bagaimana mengenal pasti penyakit ini, bagaimana merawatnya dan bagaimana untuk hidup dengannya lebih jauh..

Anomali Kimmerle - apa itu?

Penerbitan pertama mengenai anomali Kimmerle muncul pada tahun 1923. Dan doktor dari Hungary A. Kimmerle menerangkan penyakit ini dengan paling terperinci pada tahun 1930. Dalam karyanya, dia bercakap secara terperinci mengenai lengkungan tulang yang dapat menekan arteri serviks. Doktor juga menyatakan bahawa orang dengan patologi ini sering menghadapi pelbagai masalah dengan aliran darah di otak..

Mari kita perhatikan lebih dekat anatomi tulang belakang atas. Arteri vertebra kiri dan kanan berasal dari saluran arteri yang terletak di bawah tulang selangka. Setiap arteri berjalan di sepanjang tulang belakang melalui lubang di vertebra. Selanjutnya, arteri melalui magnum foramen di dalam cranium. Seluruh sistem ini, yang mengandungi 2 arteri dan saluran bersebelahan, disebut lembangan vertebrobasilar. Ia memberikan peredaran darah di otak dan saraf tunjang.

Struktur tulang belakang serviks

Makna umum anomali Kimmerle adalah bahawa jambatan tulang tambahan muncul antara proses artikular atlas dan lengkungan vertebra. Ia memampatkan arteri vertebra yang melewati tulang belakang serviks. Dalam kes ini, terdapat pelanggaran peredaran darah di lembangan vertebrobasilar. Tetapi ini tidak muncul sepanjang masa, tetapi hanya dengan pergerakan leher yang tajam, membongkok, jungkir balik, membuang kepala ke belakang. Gejala boleh muncul tanpa disangka ketika bermain sukan, mengangkat barang berat, atau disebabkan tekanan emosi yang tinggi.

Secara ilmiah, penyakit ini boleh disebut Atlantean malformation. Istilah ini menunjukkan kelainan perkembangan.

Vertebra serviks pertama, tidak seperti yang lain, tidak mempunyai "badan". Atlas kelihatan seperti cincin dengan lengkungan belakang dan depan. Dalam keadaan normal, arteri bebas melalui alur di lengkungan posterior. Sekiranya seseorang mempunyai penyakit ini, maka pertumbuhan tulang muncul di alur, yang mengganggu aliran darah..

Vertebra serviks pertama

Secara umum, penyakit seperti sindrom arteri vertebra muncul dalam 25% daripada semua kes disebabkan oleh anomali Kimmerli. Sebab utama di sini adalah kesan mekanikal pada arteri..

Ngomong-ngomong, ada penyakit tulang belakang lain yang mungkin tidak diketahui orang sepanjang hidup mereka. Kami membaca artikel yang sangat baik yang memperincikan penyakit ini:
Semua maklumat mengenai hernia Schmorl: jenis, gejala, rawatan

Jenis anomali Kimmerly

Mengikut keterukan:

  1. Selesai. Dalam kes ini, di vertebra serviks, selain lengkungan tulang, terdapat ligamen - atlantooccipital. Selepas beberapa ketika, ia menjadi padat kerana peningkatan jumlah garam kalsium pada bundle ini. Ringkasnya, cincin di bahagian belakang ditutup. Pada masa yang sama, arteri serviks ditekan dengan kuat, dan penyakit ini menjadi lebih serius..
  2. Tidak lengkap. Dengan varian anomali ini, hanya terdapat satu lengkungan tulang. Cincin di tulang belakang serviks tidak menutup. Dalam kes ini, ia mesti diperhatikan oleh doktor, tetapi kadang-kadang penyakit itu hanya berlalu tanpa disedari oleh seseorang.

Dengan bentuk penyakit:

  1. Kongenital. Penyakit ini terdapat pada seseorang sejak lahir. Selalunya, gejala anomali Kimmerly kongenital muncul di sekolah atau remaja, ketika tubuh akhirnya terbentuk. Sindrom penyakit diprovokasi dengan bermain sukan. Mengapa kecacatan kongenital muncul, para saintis masih tidak dapat memahami. Itu tidak diwarisi - gen yang bertanggungjawab untuk penularan penyakit ini belum dijumpai. Jenis penyakit ini tidak berbahaya, tetapi memerlukan terapi fizikal dan ubat dari semasa ke semasa untuk menghilangkan rasa tidak selesa. Malah ibu bapa yang sihat boleh mempunyai anak yang menghidap penyakit Kimmerle. Adalah mustahil untuk mencegah anomali kongenital, kerana alasan sebenar penampilannya belum dapat dijelaskan..
  2. Diperolehi. Sebagai peraturan, jenis penyakit ini berkembang akibat penyakit tulang belakang, misalnya, osteochondrosis serviks. Rawatan serius diperlukan di sini, kerana komplikasi neurologi mungkin muncul..

Mengikut lokasi:

  1. Sepihak Anomali hanya muncul pada satu sisi vertebra. Hanya satu arteri vertebra yang dimampatkan.
  2. Dua belah. Penyakit ini terbentuk di kedua-dua sisi vertebra. Dalam kes ini, kedua-dua arteri vertebra terjejas..

Menarik! Tidak ada kod dalam ICD-10 (klasifikasi penyakit antarabangsa), tetapi penyakit ini tergolong dalam kumpulan sindrom arteri vertebra - G99.2 (Myelopathy pada penyakit yang dikelaskan di tempat lain.)

Punca penyakit

Bagaimana penyakit Kimmerly muncul? Perubatan moden tidak dapat menyatakan dengan tepat faktor apa yang mempengaruhi permulaan dan perkembangan penyakit ini..

Bentuk anomali yang diperoleh boleh berlaku disebabkan oleh faktor dan penyakit berikut:

  1. osteochondrosis tulang belakang serviks;
    Osteochondrosis tulang belakang serviks
  2. hipertensi arteri;
  3. rcy dan malformasi kraniovertebral lain (patologi kongenital di kawasan persimpangan tengkorak dan vertebra serviks);
  4. kecederaan tulang belakang;
  5. ketidakstabilan vertebra serviks;
  6. penyakit vaskular leher;
  7. kerosakan pada bahu di sebelah mana anomali terletak dengan jenis unilateralnya;
  8. kecederaan kepala langsung;
  9. pelbagai penyakit kraniovertebral, misalnya, kecacatan Arnold-Chiari;
  10. membaling ke belakang atau memusingkan kepala dengan tajam;
  11. spondyloarthrosis atau spondylosis serviks.
    Perbezaan antara spondyloarthrosis, osteochondrosis dan spondylosis

Tetapi selalunya, pesakit mempunyai anomali kongenital. Ia terdapat di 10% daripada semua bayi yang baru lahir. Kemungkinan penyebab penyakit kongenital:

  • tabiat buruk, penyakit berjangkit ibu hamil;
  • keadaan hidup wanita hamil yang tidak baik.

Tanda-tanda anomali Kimmerly

Tanda-tanda utama penyakit ini:

  1. sakit kepala yang berterusan, terbakar atau berdenyut. Ini adalah tanda gangguan bekalan darah ke otak kerana arteri serviks yang terjepit. Muntah juga mungkin, yang tidak memberikan kelegaan. Sekiranya anomali unilateral, maka rasa sakit hanya muncul di satu sisi kepala;
  2. kegelapan mata yang tajam, tanda bintang muncul ketika memusingkan kepala;
  3. kelemahan tiba-tiba pada anggota badan;
  4. bunyi dan bunyi berdesing di telinga - tinnitus. Gejala lebih teruk dengan pergerakan kepala;
    Penyebab tinnitus
  5. pengsan akibat kekejangan otot;
  6. gangguan kepekaan;
  7. serangan jatuh adalah kejatuhan tajam tanpa kehilangan kesedaran;
  8. memusatkan pandangan, pandangan mata secara spontan, kabut di hadapan mereka;
  9. masalah dengan koordinasi di ruang angkasa;
  10. keletihan berterusan dan penurunan prestasi;
  11. tekanan dan kerengsaan;
  12. mimpi buruk, kegelisahan semasa tidur;
  13. kebas pada otot muka.

Sekiranya seseorang disyaki menghidap penyakit ini, maka pemeriksaan lengkap dilakukan. Tetapi mungkin mereka membuat diagnosis yang salah dan menetapkan rawatan untuk migrain, VSD atau sakit kepala ketegangan. Sekiranya gejala ini dirawat untuk jangka masa yang panjang dan tidak ada peningkatan, maka diagnosis yang lebih mendalam harus dilakukan, di mana sindrom arteri vertebra dan anomali Kimmerle dapat dinyatakan.

Dengan gejala di atas, disyorkan untuk berjumpa dengan pakar neurologi.

Diagnostik

Dalam kes utama, penyakit ini dijumpai secara kebetulan pada pemeriksaan sinar-X. Jenis pemeriksaan badan berikut juga digunakan untuk gejala di atas:

  1. MRA (angiografi resonans magnetik) saluran leher dan kawasan persimpangan kraniovertebral. Dalam kaedah ini, ditentukan sama ada pesakit mempunyai gumpalan darah, aneurisma, tumor di otak;
    Angiografi resonans magnetik
  2. Ultrasound Doppler (ultrasound) kapal. Membolehkan anda meneroka jumlah, kadar peredaran darah dan petunjuk lain. Ini adalah kaedah yang selamat dan tepat untuk mendiagnosis masalah arteri;
    Ultrasound Doppler
  3. TCDG (dopplerografi transkranial). Ini adalah pemeriksaan ultrasound otak. Oleh itu, adalah mungkin untuk menentukan keadaan peredaran darah di saluran otak;
    Transkranial Doppler
  4. Pengimbasan dupleks warna. Kaedah ini menggabungkan ultrasound dan USG kapal ekstrakranial. Kaedah ini membolehkan anda mempertimbangkan semua saluran, serta genangan darah di dalamnya dan halangan aliran darah.
  5. Pemeriksaan sinar-X tulang belakang serviks dan rongga kranial. Di radiografi, anda dapat melihat penyakit ini dengan jelas.

Diagnosis penyakit ini berlaku di bawah pengawasan ketat pakar neurologi, yang kemudian akan menetapkan rawatan. Dengan sengatan dan tinitus, mereka dapat diarahkan ke Laura untuk mengecualikan keradangan di saluran telinga - otitis media, neuritis koklea.

Penting! Anomali Kimmerly boleh menyamar sebagai penyakit berikut:

  1. aterosklerosis vaskular;
  2. aneurisma serebrum adalah penonjolan dari mana-mana tempat di vena atau arteri kerana kerosakan pada dinding vaskular;
  3. tumor di otak;
  4. pelanggaran dalam perkembangan sistem vaskular leher dan kepala;
  5. osteochondrosis;
  6. trombosis.

Adalah sangat penting untuk memeriksa keadaan pesakit sepenuhnya..

Bagaimana anomali Kimmerly dirawat?

Dalam kebanyakan kes, tidak perlu merawat anomali Kimmerly. Sekiranya penyakit ini mula mengancam nyawa pesakit atau menimbulkan komplikasi serius, maka pembedahan harus dilakukan. Intipati operasi adalah untuk membuang jambatan tulang. Pesakit sepenuhnya menyingkirkan penyakit ini.

Rawat penyakit ini apabila gejala berterusan muncul dan aliran darah di saluran terganggu. Untuk meningkatkan peredaran darah, diperlukan rawatan urut dan penggunaan ubat-ubatan..

Terapi manual dan urutan harus dilakukan hanya oleh ahli terapi urut yang berkelayakan, yang harus mengetahui bahawa anda menghidap penyakit ini. Hanya pakar neurologi yang harus menetapkan urutan. Di samping itu, dia mungkin menetapkan latihan terapi khas untuk melegakan gejala dan menormalkan aliran darah di arteri otak dan saraf tunjang. Sekiranya, semasa urut atau bersenam, keadaan kesihatan menjadi lebih teruk, maka anda mesti menghentikan prosedur dan membuat temu janji dengan doktor.

Matlamat rawatan tradisional:

  1. penghapusan lengkap gejala penyakit, mengurangkan kekerapan dan kekuatan penampilan mereka;
  2. kembalinya seseorang ke kualiti hidup sebelumnya;
  3. mengurangkan kemungkinan akibat yang serius;
  4. menguatkan korset otot untuk menyokong dan melindungi vertebra;
  5. peningkatan nada vaskular di kawasan serviks dan tengkorak;
  6. menghilangkan kekejangan dan ketegangan pada otot serviks;
  7. normalisasi aliran darah arteri.

Rawatan ubat

Cara merawat anomali Kimmerle yang memburukkan?

  1. Cinnarizine, Actovegin, Vinpocetine, Vincamine, Nicergoline, Cavinton, Sermion, Devinkan. Ubat ini merangsang peredaran serebrum. Oleh kerana penyakit ini boleh menyebabkan kekurangan vaskular, sangat penting untuk mengambil ubat jenis ini..
    Cinnarizine
  2. Trental, Pentoxifylline. Ubat meningkatkan kelikatan dan kelancaran darah. Mereka dibenarkan untuk digunakan hanya dengan pemantauan berterusan koagulogram - analisis pembekuan darah.
  3. Esmeron, Ditilin, Mivakron. Kumpulan ini - relaksan otot - melegakan kekejangan dan ketegangan pada otot.
  4. Piracetam, Mildronate, vitamin B, pelbagai persediaan berdasarkan ekstrak ginkgo biloba. Antioksidan dan neuroprotektor ini menormalkan metabolisme di otak, mencegah hipoksia berkembang - kebuluran oksigen.
  5. Ketorol, Nise, Ibuprofen, OCI - penghilang rasa sakit yang diambil untuk sakit kepala yang teruk.
  6. Losartan, Captopril, Furosemide, Anaprilin adalah ubat untuk menormalkan tekanan darah.

Urut zon leher dan kolar

Bagaimana cara mengurut dengan anomali Kimmerle? Urutan hanya boleh dilakukan oleh pakar yang mengetahui pekerjaan mereka dengan baik, dan yang mesti anda beri amaran terlebih dahulu mengenai penyakit anda. Pada masa yang sama, dia mesti memilih teknik rawatan yang betul. Dengan urutan yang betul, peredaran darah di otak dan tulang belakang serviks bertambah baik, kekejangan dan ketegangan otot melegakan.

Urut bukan profesional atau amatur boleh merosakkan arteri serviks dengan serius.

Anda juga boleh mencuba sesi terapi manual, tetapi juga dengan pakar yang berkelayakan..

Bantal urut

Ini adalah alat yang di rumah akan melakukan urutan shiatsu di mana-mana tempat yang mudah. Bantal dapat membantu menghilangkan tekanan dan ketegangan setelah seharian bekerja. Penggelek yang dipasang ke dalam peranti meniru pergerakan tukang urut dan memberikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

Fisioterapi

Ini adalah kaedah yang baik untuk mengurangkan simptom penyakit Kimmerly. Kumpulan latihan terapi senaman harus ditujukan untuk meregangkan otot suboccipital. Untuk memaksimumkan kesannya, perlu memperbaiki postur dan keadaan umum seluruh tulang belakang. Selain bersenam, sangat berguna untuk mengunjungi kolam renang..

Prosedur fisioterapi

Kaedah berikut digunakan terutamanya:

  • elektroforesis dengan novocaine;
    Elektroforesis serviks
  • hirudoterapi - rawatan dengan lintah;
  • akupunktur - akupunktur.

Pembetulan leher dengan kolar Shants

Memakai kolar Shants ditetapkan untuk memegang tulang belakang serviks dengan selamat pada kedudukan yang betul. Ini akan mengurangkan putaran dan pergerakan yang tidak perlu. Pendakap leher mesti diresepkan oleh doktor. Anda tidak boleh menggunakannya sendiri, jika tidak, otot mungkin mengalami atrofi.

Rawatan alternatif

Sekiranya mengalami tekanan, mudah marah, kemurungan, doktor mungkin menetapkan ubat antidepresan - ubat penenang dan penenang, serta berunding dengan psikologi.

Kesan yang baik dapat dicapai semasa menggunakan aplikator Kuznetsov atau jenis pengurut lain. Tetapi sebelum menggunakannya, anda harus berjumpa dengan doktor anda..

Sekiranya pesakit tidak alah kepada madu, maka anda boleh mencuba apitherapy - rawatan dengan racun lebah. Semasa tidur, letakkan bantal kecil setebal 5 cm di bawah leher.

Rawatan operasi

Pada dasarnya, pembedahan untuk anomali Kimmerly tidak dilakukan. Asas rawatan pembedahan adalah perkembangan sindrom arteri vertebra dan risiko strok serebrum iskemia - ini adalah gangguan peredaran darah akut.

Strok serebrum iskemia

Selepas operasi, lengkungan tulang dikeluarkan sepenuhnya. Kemudian mereka menjalani pemulihan dan memakai kolar Shants selama sebulan.

Penting untuk mengetahui bahawa kaedah rawatan selain pembedahan hanya akan melegakan gejala. Sebagai peraturan, penyakit ini tidak dapat dihilangkan dengan rawatan konvensional. Sekiranya gejala ini muncul, anda harus berjumpa pakar neurologi secepat mungkin..

Rawatan berterusan meningkatkan kehidupan seseorang, yang cukup mencukupi.

Petua berguna untuk orang dengan keadaan ini

Cerita dari pembaca laman web: Bagaimana saya membantu ibu saya untuk menyembuhkan persendiannya. Ibu saya berusia 79 tahun, dia bekerja sebagai guru sastera sepanjang hidupnya. Ketika dia mula mengalami masalah pertama dengan punggung dan sendi, dia hanya menyembunyikannya dari saya supaya saya tidak menghabiskan ubat-ubatan. Ibu cuba dirawat hanya dengan decoctions dari akar bunga matahari, yang tentu saja tidak membantu. Dan ketika rasa sakit itu tidak tertahankan, dia meminjam dari jiran dan membeli ubat penahan sakit di farmasi. Ketika seorang jiran memberitahu saya tentang perkara ini, pada mulanya saya sedikit marah dengan ibu saya - saya meminta cuti dari tempat kerja dan segera datang kepadanya dengan teksi. Keesokan harinya, saya membuat janji dengan ibu saya untuk berjumpa dengan pakar rheumatologi di klinik berbayar, walaupun dia meminta untuk tidak mengeluarkan wang. Doktor mendiagnosis arthritis dan osteochondrosis. Dia memberi rawatan, tetapi ibu saya segera membantah bahawa ia terlalu mahal. Kemudian doktor masuk ke posisi dan mengemukakan pilihan alternatif - latihan di rumah dan ubat nabati. Ia keluar lebih murah daripada suntikan chondroprotective dan bahkan tidak menyebabkan kemungkinan kesan sampingan. Dia mula menggunakan ubat itu dan melakukan latihan fisioterapi. Ketika saya pergi menemuinya beberapa hari kemudian, saya menjumpainya di kebun. Dia mengikat tomato, dan, nampaknya, sudah banyak berhasil. Dia menyambut saya dengan senyuman. Saya faham: ubat dan pendidikan jasmani membantu, kesakitan dan bengkak hilang. " Baca lebih lanjut »

  1. Adalah tidak diinginkan untuk melakukan putaran tajam, membuang leher dan kepala, sehingga tidak ada pelanggaran bekalan darah di otak.
  2. Semasa membuat janji temu dengan ahli terapi urut atau ahli kiropraktor, beri amaran kepada mereka bahawa anda menghidap penyakit ini.
  3. Sekiranya, dengan apa-apa jenis rawatan, keadaannya bertambah buruk atau gejala bertambah buruk, maka segera berjanji temu dengan doktor anda.
  4. Pencegahan penyakit secara berterusan diperlukan untuk mengurangkan kemungkinan berlakunya penyakit yang lebih teruk dan mencegah komplikasi berbahaya.

Malangnya, rawatan untuk penyakit Kimmerli tidak selalu menyelesaikan semua gejala. Sebagai contoh, dengan peningkatan umum dalam badan, dering dan tinitus mungkin berterusan.

Kesan

Bahaya utama penyakit ini ialah strok iskemia mungkin muncul - ini adalah gangguan peredaran darah yang serius di otak. Ini sangat berbahaya kerana boleh mengakibatkan kecacatan atau kematian..

Dengan mampatan kuat arteri vertebra, penyumbatan sehingga dua arteri sekaligus mungkin terjadi. Gejala kelainan berikutnya adalah kehilangan kesedaran, yang boleh menyebabkan jatuh dan kecederaan kepala..

Juga, kerana kerosakan pada arteri vertebra, pergerakan di leher mungkin terhad ketika berpusing dan membongkok..

Sindrom arteri vertebral

Kami bersegera untuk menggembirakan anda - 80% daripada semua pesakit dengan penyakit ini sama sekali tidak merasakan sebarang gejala.

Jangka hayat

Anomali Kimmerle tidak mempengaruhi jangka hayat dengan cara apa pun. Menurut statistik, kebanyakan orang bahkan tidak mengetahui bahawa mereka mengalami perubahan patologi ini. Komplikasi penyakit yang paling serius adalah strok iskemia, yang berjaya dielakkan sekiranya anda berkunjung ke pakar neurologi secara berkala.

Orang yang menghidap penyakit Kimmerle mempunyai jangka hayat yang baik.

Anomali Kimmerle pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, penyakit ini didiagnosis secara kebetulan. Punca sebenar permulaan penyakit pada kanak-kanak belum dapat dikenal pasti. Sebab-sebab berikut dapat meningkatkan kemungkinan gejala anomali:

  • osteochondrosis serviks;
  • scoliosis, kyphosis, lordosis dan spondylosis;
  • kedudukan duduk panjang;
  • tekanan fizikal dan emosi yang tinggi.

Oleh kerana penjepitan arteri vertebra pada kanak-kanak, perhatian menurun, keletihan cepat muncul, dan dia mula belajar dengan buruk. Gejala utama yang menunjukkan bahawa kanak-kanak mempunyai patologi ini:

  1. kelemahan berterusan;
  2. tekanan darah tinggi;
  3. kabut di depan mata;
  4. VSD - dystonia vegetatif-vaskular;
    Gejala VSD pada kanak-kanak
  5. loya dan muntah yang tidak membawa kelegaan;
  6. pening berkala;
  7. mudah marah.

Kumpulan risiko

Oleh kerana penyakit ini tidak difahami sepenuhnya, tidak ada maklumat yang tepat tentang siapa yang mempunyai peluang lebih tinggi untuk dijangkiti penyakit ini. Walau bagaimanapun, pakar merangkumi jenis orang yang berisiko berikut:

  1. yang mempunyai osteochondrosis serviks;
  2. jika saudara mara mempunyai patologi tulang atau penyakit tulang belakang;
  3. kecenderungan penyakit tulang belakang.

Pencegahan

Pencegahan bentuk penyakit kongenital tidak disediakan, kerana tidak ada sebab yang tepat untuk permulaan penyakit ini.

Tetapi bentuk penyakit yang diperoleh dapat dielakkan dengan mengikuti peraturan yang disarankan untuk osteochondrosis serviks.

  1. Ikuti gaya hidup aktif, elakkan duduk lama.
  2. Kursus urut untuk zon kolar leher 2 kali setahun.
  3. Cegah berat badan berlebihan.
  4. Anda tidak boleh melenturkan kepala dengan kuat dan melakukan pergerakan secara tiba-tiba.
  5. Elakkan sebarang kecederaan pada kawasan serviks.
  6. Elakkan penumpukan tekanan, terutamanya dalam jangka masa yang panjang.
  7. Pastikan tidur di tilam dan bantal ortopedik.

Soalan jawapan

Apa yang perlu dilakukan sekiranya didiagnosis dengan anomali Kimmerly?

  1. Buat temu janji dengan ahli terapi atau pakar neurologi.
  2. Lakukan sinar-X tulang belakang serviks dan lulus ujian yang diperlukan.
  3. Doktor akan memberikan rawatan yang betul.
  4. Menjalani rawatan dan ikuti semua cadangan doktor pada masa akan datang.

Apa jenis sukan yang boleh anda lakukan?

Elakkan putaran tajam, pergerakan leher, sukan trauma seperti memukul bola dengan kepala atau mengangkat barbel. Tetapi melakukan latihan dan pelbagai latihan malah akan bermanfaat, tetapi dengan sejumlah batasan.

Sangat mustahak untuk mengurangkan aktiviti fizikal pada leher ketika merawat penyakit ini. Anda tidak boleh melakukan senaman fizikal yang berat, yang mungkin merosakkan tulang belakang. Sekiranya terdapat anomali, dilarang melakukan jungkir balik, sandaran kepala, lemparkan kepala ke atas dan putar leher dengan tajam. Oleh itu, anda tidak boleh bermain bola tampar, bola keranjang, permainan lain, dan juga gimnastik.

Sebelum memulakan sukan, berjumpa pakar.

Adakah mungkin melakukan gimnastik berirama?

Sekiranya penyakit itu tidak menunjukkan kehadirannya, tidak mengganggu cara hidup yang biasa, rawatan tidak diperlukan. Tetapi ada petua pencegahan yang harus anda ikuti: kurangkan aktiviti fizikal, jangan lakukan pergerakan kepala secara tiba-tiba, dan juga tidak melakukan sukan di mana terdapat kemungkinan mengepalkan arteri vertebra. Gimnastik berirama tergolong dalam jenis ini, jadi ia tidak dapat dilakukan.

Adakah mereka memberi kecacatan?

Keadaan yang paling penting yang mesti diperhatikan dalam penyakit ini adalah adanya osteochondrosis serviks, penyakit neurologi dan sakit kepala ringan yang berterusan. Sekiranya terdapat gangguan pergerakan, masalah dengan koordinasi, maka hal ini juga dapat dipertimbangkan di Biro ITU. Sebagai peraturan, mereka memberikan kecacatan kumpulan ketiga.

Adakah mereka mengambil tentera?

Ramai orang muda sangat berminat sama ada mereka dibawa ke tentera dengan anomali Kimmerle. Penyakit ini tidak memenuhi syarat untuk pengecualian dari perkhidmatan ketenteraan, kecuali dalam beberapa kes. Agar wajib militer mendapat jeda dari tentera, penyakit ini mesti didiagnosis dengan gejala berikut:

  • sakit kepala dan tinitus yang berterusan;
  • pengsan;
  • kegelapan berkala di mata;
  • menjatuhkan serangan.

Semua simptom di atas mesti direkodkan oleh doktor. Kemudian pegawai wajib dihantar untuk pemeriksaan lebih lanjut menggunakan sinar-X dan jenis diagnostik lain. Setelah pemeriksaan, calon yang akan datang berpeluang mendapat penangguhan di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera.

Walaupun terdapat komplikasi berbahaya dalam bentuk strok iskemik, penyakit ini mungkin tidak muncul sama sekali sepanjang hidup. Dan jika didiagnosis dengan anomali Kimmerly - ikuti nasihat dan peraturan doktor anda.

Komen: 45
_________________________________

Elena, 6 hari yang lalu

Untuk pelbagai kesakitan, tentu ada ubat khas. Sekiranya sendi sakit, belakang, leher, kepala - lebih baik selalu mengambil persediaan nimesulide. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mempunyai harga yang kecil, tetapi semuanya bertindak dengan cara yang sama. Sekurang-kurangnya saya tidak merasakan perbezaannya. Sekiranya anda memerlukannya dengan murah dan berkesan, maka ini adalah "Nimesan" - di sini sangat membantu (walaupun terdapat kesan sampingan - sakit di perut). Siapa yang mempunyai "ubat kegemaran"?

Nadezhda Zorina, 6 hari yang lalu

Ubat terbaik untuk rawatan sendi adalah daun salam kukus dengan gelatin. Dan tentu saja, senaman pagi.

Oleg, 6 hari yang lalu

Pada tahun 2017, saya mencuba plaster ortopedik Pain Relief pada diri saya, dan tanpa kimia farmasi saya menghilangkan kesakitan yang dahsyat, hampir setahun telah berlalu, kemudahan pergerakan seperti pada masa muda. Satu-satunya perkara yang tidak dijual oleh kedai, anda perlu membuat pesanan dari pengilang. Mereka menghantarnya kepada saya dalam 2 hari. Kesihatan kepada anda!

Natalya, 6 hari yang lalu

Apabila punggung anda sakit, NSAID adalah idea yang baik. minum. Doktor saya menasihati saya Neurodiclovitis, ia membantu dengan baik dan sejumlah besar ubat ini tidak berbahaya bagi perut. Saya minum selama beberapa minggu dan kesakitan hilang. Kemudian saya juga melihat Neuromultivitis, terdapat vitamin dalam komposisi, mereka menggabungkan kesan rawatan. Sekarang saya tidak lagi mengadu sakit belakang, ada baiknya saya tidak menunggu ia berlalu dengan sendirinya.

Viktor Maksimov, 6 hari yang lalu

Saya berkeliaran di semua farmasi, tidak pernah mendengar produk seperti itu, secara umum, untuk pertama kalinya saya membeli sesuatu di Internet. Sekiranya menipu, saya akan memberitahu anda.

Irina, 6 hari yang lalu

Semasa saya bekerja, tanpa bangun, saya memiringkan kepala ke arah yang berbeza, hanya dengan amplitud kecil dan selama 2 minit di setiap arah. Ia banyak membantu. Dan saya membeli bantal baru Ascona Classic Green yang baru dan bagus. Juga penting.

Larisa G., 6 hari yang lalu

Apabila sendi sakit - ini adalah siksaan, saya tahu dari diri saya sendiri... seram! Lakukan senaman di sini, kadang-kadang nampaknya pernafasan terasa sakit. Pertama, ia dirawat dengan ubat-ubatan rakyat, cengkerang, beras, buah berangan, kaldu - sisa-sisa masa lalu, sehingga boleh dikatakan. Klinik mengatakan bahawa selain suntikan, tidak ada yang dapat membantu. Mereka meletakkan 10 keping, kerana saya tidak dapat berjalan dan sekarang, hanya anggaran yang lebih tinggi.

Nikolay A., 6 hari yang lalu

Jadi di mana untuk membeli Payne Relief? Beri alamat chtol.

Ekaterina Grigorieva, 6 hari yang lalu

Laman web ZB PAIN RELIEF - pautan.

Olga Odintsova, 5 hari yang lalu

Anda telah memperhatikan dengan betul, mengenai sisa-sisa masa lalu, mengapa menyeksa diri dan badan anda, jika anda dapat membeli ubat yang baik dan paling berkesan berkesan, sapukan ke kawasan yang sakit, dan setelah beberapa hari rasa tidak selesa itu hilang. Seluruh keluarga menggunakan plaster ini, saya dan suami berusia 52 tahun, kami juga memesan di Internet, tidak ada yang rumit, mereka menghantar terus ke rumah, pembayaran setelah diterima. Saya cadangkan sekarang kepada semua rakan serumah. Menjelang musim bunga kita akan berjalan.

Valery Zakharov, 5 hari yang lalu

Terima kasih untuk jawapan. Saya minum begitu banyak ubat sehingga sukar dikira. Saya mengambil 2 kursus suntikan, ia memerlukan banyak wang, saya akan cuba memesannya lagi, saya tidak melihat harganya.

Svetlana Alekseevna, 5 hari yang lalu

Patch bukan penyediaan bahan kimia, sebab itulah ia sangat berkesan dalam tindakan pencegahan. Saya lebih suka tampalan ubat daripada kimia yang menyembuhkan satu perkara dan yang lain melumpuhkan.

Andrey, 5 hari yang lalu

Sakit belakang, selain rawatan diri, juga memerlukan diagnosis. Terdapat banyak sebab kejadiannya. Anda tidak perlu takut pergi ke doktor, kerana hari ini anda dapat mendengar beberapa pendapat alternatif tanpa masalah (jika anda tiba-tiba menjadi orang yang tidak percaya atau jika kesimpulan doktor itu menakutkan / membimbangkan anda). X-ray, MRI, CT, densitometry (jika disyaki osteoporosis) - hari ini adalah kajian yang mudah dan berpatutan, yang dalam kebanyakan kes akan menjawab soalan pesakit.
Tetapi tidak kira apa yang ditulis dalam kesimpulan kajian apa pun, diagnosis akhir akan dibuat oleh pakar (pakar neurologi, traumatologi ortopedik, pakar bedah saraf, dll.). Dan untuk ini, selain penyelidikan, seseorang mesti melihat pesakit itu sendiri. Ini adalah pemeriksaan klinikal yang digabungkan dengan pemeriksaan instrumental yang akan memahami sepenuhnya keadaan dan masalah pesakit. Dan selepas itu, doktor dengan yakin dapat memberikan cadangannya mengenai rawatan..

Maria Ivanova, 5 hari yang lalu

Saya bekerja sebagai perunding di kedai wanita, semua orang tahu apa syaratnya, tidak berehat sebentar, tidak duduk dan selama 10 jam di atas kaki saya, saya berfikir untuk meninggalkan kerja sehinggakan saya merasa sakit, gambar menunjukkan semuanya berjalan lancar, dan ahli terapi mengatakan bahawa ia akan berlalu... Kemudian pekerja menasihati saya untuk menggunakan ZB PAIN RELIEF, dan secara semula jadi saya memahami bagaimana pasukan berjaya menjadi timun pada penghujung hari. Secara umum, saya mencuba plaster ini dan benar-benar melupakan kesakitan. Sudah tentu terpulang kepada anda.

Vitaly Nevedov, 5 hari yang lalu

Kekurangan kolagen dalam tisu - keretakan tulang rawan. Terdapat juga masalah dengan kalsium, nampaknya ia tidak diserap di dalam badan anda, kerana ini anda perlu mengambil enzim yang disertakan dengan ZB PAIN RELIEF. Alat ini merangkumi semua komponen yang diperlukan dan berfungsi untuk memperkuat pelinciran tulang - ini adalah maklumat dari laman web rasmi

Victoria N., 4 hari yang lalu

Masalah sendi dan tulang bukan gurauan, mulailah merawatnya seawal mungkin dengan produk yang tidak akan merosakkan organ dalaman, termasuk saluran gastrik. Apa suntikan yang tidak dipersoalkan, suntikan hanya kesan analgesik - anda perlu merawat, dan tidak hanya menghilangkan gejala!

Grigory O., 4 hari yang lalu

Saya memerlukan tampalan ini, bolehkah seseorang menjual? Saya tidak mahir membeli-belah di Internet. Para doktor mendapatkannya di hospital, segera memotongnya, mereka segera menyarankan untuk melakukan operasi.

Lyudmila, 4 hari yang lalu

Saya mendengar mengenai plaster ini di barisan berhampiran kios roti, dua wanita tua membincangkan luka mereka, dan seorang membual bahawa sendi tidak mengganggu, cucunya menyampaikan plaster khas untuk Tahun Baru. Jadi dia memakainya selama 3 hari, dan keperitan dan kesakitan hilang seperti tangan. Saya mendengar nama itu dari sudut telinga saya, kemudian saya membaca mengenai produk ini di laman web rasmi, membuat pesanan dan dihantar kepada saya terus ke rumah.

Dmitry Prozveinikov, 3 hari yang lalu

Saya berfikir untuk membeli sendiri "ZB PAIN RELIEF", yang mencuba seberapa cepat kesakitan itu berlalu?

Andrey Pogorelov, 3 hari yang lalu

Saya fikir ia akan bergantung pada pengabaian, saya seorang atlet, saya juga suka bola sepak, kadang-kadang pada waktu petang selepas latihan saya mendengar sakit kepala dan mengalami kesakitan yang teruk ketika berjalan. Dan pelatih menyedari kekakuan pergerakan, dan membawa saya plaster ortopedik ini, menyuruh saya menggunakannya setiap hari. Seluruh kursus tidak dilalui kerana rasa tidak selesa itu hilang dan keperluannya hilang, tetapi saya memutuskan untuk meninggalkan maklum balas saya, mungkin seseorang akan berguna.

Dmitry, 3 hari yang lalu

BANTUAN, hari ketiga saya tidak dapat bangun dari katil sehingga punggung saya sakit! Mengesyorkan ubat yang terbukti...

Michael, 3 hari yang lalu

Tip: pergi berenang, jika ini tidak mungkin, cubalah hanya menggantung di bar mendatar, ia sangat membantu untuk memulakan dengan satu minit dan secara beransur-ansur meningkat menjadi lima minit.

Evgeniya, 3 hari yang lalu

Saya mempunyai anak kecil, dan kemungkinan besar punggung saya sakit dari ini, kemudian di lengan saya, kemudian membongkok, dan sebelum kanak-kanak itu mungkin sakit akibat kerja tidak aktif, dan sehingga tidak aktif, mungkin dari berdiri, pendeknya, belakang adalah tempat yang lemah. Dan doktor, ya, sama ada tidak percaya, atau mereka berkata, kerana kanak-kanak itu, tentu saja, akan berlalu, dan menghantar pulang, atau mungkin ada sesuatu yang jatuh, saya membesar-besarkan, tentu saja, anda tidak pernah tahu, mereka hanya ingin merawat atendan, mereka mempunyai alasan serius yang sama pergi ke doktor, tidak seperti muda.

Daria Kulish, 3 hari yang lalu

Komposisi tampalan itu semula jadi - senang, saya tidak pernah mendengar bahawa ZB PAIN RELIEF tidak menolong seseorang, saya sendiri tahu, sejak saya menyelamatkan suami saya untuk mereka. Kehidupan benar-benar terbalik ketika kita menyedari bahawa dia harus membayar kerja, dia tidak dapat berjalan, dan kita mempunyai tiga anak. Bukan kerana saya tidak mempercayai pekerja kesihatan, berdasarkan jawapannya, mereka tidak mengesyorkan sesuatu yang baik kepada sesiapa di hospital.

Max Reshetnikov, 3 hari yang lalu

Plaster yang baik, boleh saya katakan, diberikan kepada anak saya. sejak dia kekurangan tisu tulang rawan sejak kecil. Anak itu sepertinya telah hidup, sedang memandu sekarang.

Natalya, 3 hari yang lalu

Apabila punggung anda sakit, NSAID adalah idea yang baik. minum. Doktor saya menasihati saya Neurodiclovitis, ia membantu dengan baik dan sejumlah besar ubat ini tidak berbahaya bagi perut. Saya minum selama beberapa minggu dan kesakitan hilang. Kemudian saya juga melihat Neuromultivitis, terdapat vitamin dalam komposisi, mereka menggabungkan kesan rawatan. Sekarang saya tidak lagi mengadu sakit belakang, ada baiknya saya tidak menunggu sehingga berlalu dengan sendirinya. Saya hanya memberi amaran kepada anda - lama-kelamaan, semasa mengambil NSAID, ulser di perut boleh berkembang, seperti yang saya lakukan. Berhati-hati!

Margarita Kuptsova, 3 hari yang lalu

Dengan arthrosis, saya diresepkan untuk menyuntik Hondrogard selama sebulan. Keseronokan ini berharga 9,700 rubel! Dan apa pendapat anda? Betul! 2 bulan semuanya kelihatan baik, dan kemudian bermula lagi. Doktor itu berkata, "Baiklah, ulangi kursus, ini sangat membantu." Ya, nifiga menolong dirinya sendiri! Anda telah menyuntik selama sebulan dan hanya 2 bulan yang memberi kesan, dan seumur hidup anda telah menyuntik chtoli? Nafig, saya memutuskan! Dengan keajaiban, saya dapati plaster ortopedik yang anda ceritakan, saya bahkan tidak ingat caranya. Kursus ini dirawat, yang selama satu minit, harganya hampir 3-4 kali lebih murah daripada kursus Hondroguard! Dan sekarang tahun ketiga telah berlalu, dan bahkan kenangan tentang arthrosis hilang. Jadi, kawan-kawan, buat kesimpulan, perlakukan diri anda dengan betul dan anda akan gembira.

Maxim Shukshinin, 2 hari yang lalu

Kerja tidak aktif juga merosakkan badan. Saya nampaknya tidak tegang, saya bekerja di pejabat, dan ini dia. Lutut sakit sangat, seolah-olah darah tidak mengalir di sana. Saya harap tampalan ini dapat membantu saya. Saya telah menahannya untuk hari ketiga. Pada waktu rehat dan ketika berjalan, tidak ada lagi rasa sakit yang menyenangkan. Tetapi jika anda melakukan jongkok yang dalam, maka ada rasa sakit. Harap mereka lulus tidak lama lagi.

Victor, sehari yang lalu

Apabila keradangan yang kuat dikeluarkan dengan ubat penahan sakit dan ubat lain, urutan biasa dan manual selesai, teraflex direndam selama berbulan-bulan, tetapi rasa sakit tetap ada, kenyataannya hanya dapat membantu. gimnastik - latihan fisioterapi. Dia menguatkan otot.

Viktor Maksimov, 1 hari yang lalu

Oleh itu, seperti yang saya janjikan, saya ingin berkongsi kesan saya. Plaster dihantar dengan cepat. Ia kelihatan berkualiti tinggi, terbuat dari bahan bernafas berkualiti tinggi (iaitu kulit di bawah tampalan tidak berpeluh), agak mengingatkan pada lada. Tetapi hanya secara lahiriah. Dari segi kesan, tentu saja, seperti langit dan bumi. Kesakitan sebenarnya dapat diatasi dalam beberapa minit. Saya pun terkejut. Dan keduanya terpaku dengan isterinya, dan itu membantu kedua-duanya. Secara umum, kesan adalah yang terbaik. Saya memuat naik foto penyelamat saya:

Alexandra K., 1 hari yang lalu

Bertahun-tahun yang lalu saya menjadi vegetarian, mula berlatih yoga secara profesional, secara semula jadi, tanpa daging, tubuh mula berkelakuan sama sekali berbeza, dan tulang dan sendi mula mengganggu saya setiap hari dengan kesakitan dan kekejangan pergerakan. Kemudian saya menemui tampalan semula jadi yang disebut ZB PAIN RELIEF, dan saya bergabung dengan semua orang yang dibantu oleh ubat ini untuk menghilangkan rasa sakit. Sekarang hobi saya membawa saya kegembiraan tiga kali lebih banyak...

Lyudmila Abramovna, 1 hari yang lalu

Dan anak saya terlibat dalam menari, saya akan menasihati plaster ini untuk pencegahan, mengapa tidak. Supaya pada usia tua anda tidak mengalami masalah pada sendi dan tulang belakang.

Alexandra, 1 hari yang lalu

Sakit belakang saya bermula ketika saya berumur 25, sekarang saya 49. Berat badan saya selalu stabil pada 47-48. Selepas melahirkan anak, kesakitan semakin teruk, kemudian dijumpai hernia. Gaya hidup nampaknya tidak sepenuhnya tidak aktif, tetapi juga tidak cukup aktif. Walaupun saya menghabiskan banyak masa untuk menulis dokumen di komputer. Di Jerman, dia diperiksa 10 tahun yang lalu. Operasi hanya disarankan dalam kes-kes yang paling maju dan apabila ada risiko dibiarkan hilang upaya. Di sinilah saya disarankan untuk mencuba berenang. Saya berenang secara berkala selama satu setengah jam sehari, kadang-kadang saya menambah waktunya, saya menggabungkan gaya berenang yang berbeza. Bahagian belakang menjadi lebih mudah. Plus saya minum kursus vitamin B dan magnesium.

Natalya Shvetsova, 1 hari yang lalu

Saya memesan terus dari pengilang, dia memberikan sijil kualiti dan tentunya produk asli. Inilah pautannya

Elena, 1 hari yang lalu

Maklumat berguna. Terima kasih, Natalia. Kami berjaya memesan plaster dengan potongan harga pada tindakan, ternyata hampir sepertiga lebih murah.

Ruslan Kashapov, 1 hari yang lalu

Terdapat juga pengalaman positif menggunakan plaster ZB PAIN RELIEF. Saya terkejut. Lebih-lebih lagi, saya menyedari rasa lega setelah digunakan, kesakitan yang menemani saya 90% waktu saya terjaga, mula reda dan pada waktu petang berlalu sepenuhnya tanpa pil. Secara keseluruhan, saya menggunakan plaster selama 2 minggu, selama itu rasa sakit hilang sepenuhnya. saya rasa bagus.

Vladimir Mulin, hari ini

Tampalannya sangat hebat! Membantu menyingkirkan osteochondrosis dan menghidap hernia dalam 7 minggu. Saya mencubanya atas nasihat doktor saya yang hadir dan saya tidak dapat mencukupi. Dan itu juga, sekurang-kurangnya menggantung diri, semua nyawa kerana sakit belakang pingsan. Bukan kerana saya tidak dapat bekerja, saya hampir tidak dapat berjalan.

Viktor Klimov, hari ini

Saya juga akan memasukkan lima sen =) Pada masa lalu saya seorang atlet profesional, jadi sering ada kecederaan. Biasanya ia adalah jenis keseleo atau keseleo kecil, tetapi beberapa tahun yang lalu saya mengalami kecederaan lutut dengan teruk. Untuk beberapa ketika saya terpaksa berjalan dengan tongkat. Tidak ada rawatan yang dapat membantu, hanya untuk sementara menghilangkan rasa sakit, yang kemudian kembali lagi. Dan dengan senaman fizikal, rasa sakit menjadi tidak tertahankan, lutut membengkak dan terasa sakit walaupun boleh berjalan. Akibatnya, saya terpaksa berhenti bersukan. Untuk melegakan kesakitan, saya mengambil ubat penghilang rasa sakit beberapa kali sehari. Payne Relief membeli plaster ortopedik atas nasihat isterinya, yang menemui maklumat tentangnya di beberapa forum perubatan. Setelah beberapa hari penggunaan biasa, rasa sakit menjadi semakin berkurang. Saya sudah boleh berjalan dengan tenang. Dan seminggu kemudian, saya benar-benar lupa tentang pil sakit. Saya dan isteri mula membaiki rumah, dan sejauh ini lutut saya tidak mengganggu saya walaupun sekali, walaupun semasa melakukan senaman fizikal. Pada masa akan datang, saya merancang untuk perlahan-lahan kembali ke sukan, tetapi, tentu saja, saya akan lebih berhati-hati dengan banyaknya beban. Kadang-kadang saya masih menggunakan plaster pada lutut, tetapi kali ini semata-mata untuk tujuan pencegahan. Kami memesan beberapa lagi supaya sentiasa siap apabila diperlukan. Dipesan di sini (pautan).

Maria A., hari ini

Plaster ortopedik Cina benar-benar sesuatu! Semasa saya memesan, saya tidak menyangka akan berlaku begitu. Rasa sakit itu dapat dihilangkan dengan cepat dan sekali lagi anda merasa seperti lelaki. Semasa saya memerintahkan, saya tahu bahawa mereka akan membantu, kerana seorang rakan karib mengesyorkan, tetapi saya tidak menyangka bahawa ia akan banyak. Sekarang saya menjalani kursus sepenuhnya, saya berharap dapat menghilangkan rasa sakit di masa depan. Dan ada keyakinan bahawa ia akan berlaku!

Marina Eliseeva, hari ini

Seorang rakan menggunakan plaster ini. Kami bekerjasama. Saya tidak mempunyai masalah dengan itu, tetapi begitu ia meniup leher saya, jadi selepas makan tengah hari saya tidak dapat menoleh. Seorang rakan sekerja secara harfiah melekatkan sekeping plester (yang dia potong dengan gunting), setelah satu jam saya lupa bahawa leher saya sakit. saya sukakannya.

Ekaterina Vakulina, hari ini

Tampalan itu sangat membantu. Hasilnya melebihi jangkaan saya. Semua artritis pada jari hilang dalam 14 hari! Saya memesan beberapa pakej lagi untuk rakan-rakan saya.

Maria, hari ini

Menurut pautan, harganya adalah untuk 1 patch atau untuk beberapa?

Viktor Klimov, hari ini

Di sana, sekarang tindakan sedang dilakukan, pengendali akan memberitahu anda semua perincian semasa membuat permohonan.

Inga, hari ini

Saya ingin bertanya, seseorang sudah membeli, hanya memfokus pada ulasan?

Elizabeth, hari ini

Ya. Saya membelinya sendiri, hanya memfokus pada ulasan. Saya sangat suka plaster. Berkualiti tinggi, buatan kilang !! Ia melekat dengan baik pada sendi siku (semua rumah tangga kita semua jatuh). Selepas pendedahan selama sejam, kesakitan itu hilang, yang sangat mengejutkan saya. Tidak dijangka. Setelah melakukan yoga, sendi sakit sedikit, tetapi boleh berlatih tanpa rasa sakit! Komposisi ditulis dalam bahasa Rusia, sangat sesuai. Baunya seperti herba. CADANGAN. (pautan)


Artikel Seterusnya
Tangan terasa kebas