Apa itu angiosklerosis retina


Apa itu angiosklerosis retina, seberapa berbahaya itu, dan bolehkah anda menyingkirkannya? Soalan-soalan ini membimbangkan banyak pesakit hipertensi, kerana mereka sering mendengar diagnosis ini dari pakar oftalmologi. Masalah ini amat relevan bagi pesakit dengan sejarah penyakit yang mendasari. Tekanan darah tinggi menyebabkan perubahan saluran darah yang tidak normal, dan kawasan mata tidak terkecuali. Organ penglihatan adalah salah satu yang pertama terjejas dalam hipertensi, akibatnya risiko peningkatan fungsi visual, trombosis dan distrofi retina meningkat.

Mekanisme pembangunan

Penyebab utama angiosklerosis adalah peningkatan tekanan darah yang berterusan, yang menyebabkan penyempitan lumen pembuluh kecil dan besar dan penebalan dinding mereka yang tidak rata. Retina adalah lapisan dalam mata, yang bertanggung jawab untuk persepsi warna, transmisi dan transformasi sinar cahaya, serta penciptaan gambar volumetrik. Bekalan darahnya disediakan oleh saluran darah berkaliber berbeza, dan fungsi bahagian struktur alat mata ini bergantung pada seberapa lengkapnya. Patologi retina boleh menyebabkan penurunan ketara dalam ketajaman penglihatan dan pembentukan gumpalan darah di kawasan ini.

Angiosklerosis retina hipertensi berkembang secara beransur-ansur, dan pada mulanya perubahan patologi bertindak balas dengan baik terhadap pembetulan dan rawatan. Pada peringkat pertama penyakit ini, biasanya bukan mengenai angiosklerosis, tetapi mengenai angiopati. Ini adalah keadaan di mana saluran darah mengalami perubahan fungsi kerana lonjakan tekanan, tetapi strukturnya belum terganggu. Mereka sering dalam keadaan melebar, jadi pakar oftalmologi, semasa memeriksa fundus, mungkin melihat kemerahan di kawasan ini, yang kadang-kadang meluas ke cakera saraf optik. Sekiranya anda memulakan rawatan pada tahap ini, maka pesakit mempunyai peluang untuk menormalkan sepenuhnya keadaan fundus..

Tahap kedua kerosakan retina sebenarnya adalah angiosklerosis, yang berlaku kerana kekejangan dan pertalian patologi saluran darah. Untuk menggambarkan tanda-tanda tahap ini dalam perkembangan penyakit, tahap keparahan gejala Salus-Hun biasanya dinilai.

Terdapat 3 peringkat yang penting secara klinikal dalam membuat diagnosis:

  • Salus-Gunn I - urat retina menyempit di lumen, dan kemudian, di bawah tekanan arteri yang melintasi, didorong ke dalam.
  • Salus-Gunn II - selekoh urat menjadi lebih dalam dan menjadi jelas.
  • Salus Gunn III - urat didorong dengan kuat ke kedalaman sehingga kawasan yang tidak kelihatan terbentuk di tempat persimpangannya dengan arteri (secara visual kelihatan seolah-olah urat terganggu sepenuhnya).

Faktor memprovokasi tidak langsung

Terdapat beberapa faktor yang, selain hipertensi, meningkatkan risiko mengembangkan patologi retina. Ini termasuk:

  • diabetes;
  • tabiat buruk (penyalahgunaan alkohol, merokok);
  • kecederaan mata dan kepala;
  • osteochondrosis serviks;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • usia tua;
  • pelanggaran pembekuan darah;
  • penyakit autoimun, yang disertai dengan keradangan pada lapisan dalam saluran darah.

Sekiranya aktiviti profesional seseorang yang hipertensi sering kali melakukan hubungan dengan bahan toksik, ini juga boleh menjadi pencetus perkembangan masalah penglihatan. Sebatian kimia yang agresif meracuni seluruh tubuh dan memperburuk tekanan darah tinggi, yang seterusnya menyebabkan perkembangan komplikasi dari organ dan sistem lain. Di samping itu, keadaan kerja yang berbahaya memberi kesan negatif terhadap fungsi hati dan otak, oleh itu, lebih baik bagi orang yang lemah untuk mengelakkan pekerjaan tersebut dan lebih mengutamakan kepakaran lain..

Angiosklerosis progresif tanpa rawatan yang diperlukan sering menyebabkan perkembangan retinopati dan penampilan edema struktur dalaman mata. Retinopati adalah kompleks perubahan patologi pada retina, yang boleh menyebabkan detasmennya, perubahan cicatricial dan kebutaan sepenuhnya. Untuk mengelakkannya, anda mesti segera menghubungi doktor mata jika ada gejala mata yang meragukan..

Tanda-tanda penyakit

Pada awalnya, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, kerana perubahan pada saluran darah sangat tidak signifikan. Yang membimbangkan pesakit pada tahap pertama perkembangan angiosklerosis adalah keletihan mata dan penampilan "bintang" dan "lalat" yang jarang berlaku di depan mata. Tetapi, walaupun demikian, semasa memeriksa fundus, pakar sudah dapat mendiagnosis dan menetapkan rawatan yang diperlukan. Itulah sebabnya penting bagi pesakit hipertensi (dan juga orang yang sihat) untuk menjalani pemeriksaan pencegahan yang dijadualkan oleh pakar oftalmologi, walaupun mereka tidak bimbang tentang apa-apa..

Gejala yang mungkin menunjukkan angiosklerosis berkembang:

  • penampilan lalat dan bintik-bintik kabur di depan mata;
  • ketegangan dan kesakitan yang menarik di bola mata;
  • penurunan ketajaman penglihatan;
  • pening;
  • kehilangan bidang visual;
  • sakit kepala.

Murid-murid pesakit boleh bertindak balas dengan tidak betul terhadap cahaya akibat gangguan vaskular. Mungkin penyempitan patologi dan pengembangan yang tidak normal. Apabila penyakit itu berkembang, selain gejala oftalmik, tanda-tanda umum juga berkaitan, yang memberi pesakit ketidakselesaan yang ketara. Pesakit mungkin mengadu tinitus, gangguan ingatan, masalah tidur, mimisan, dan ketidakseimbangan emosi. Masalahnya adalah bahawa banyak gejala ini sangat serupa dengan manifestasi hipertensi, sebab itulah sebilangan pesakit tidak tergesa-gesa berjumpa doktor..

Bagi pesakit dengan hipertensi, doktor yang merawat, sebagai peraturan, secara berkala mengeluarkan arahan untuk pemeriksaan pencegahan oleh pakar oftalmologi dan pakar neurologi, dan tidak harus mereka diabaikan. Pemeriksaan komprehensif oleh pakar oftalmologi membolehkan anda menilai keadaan fundus, dan jika perlu, ini memungkinkan untuk mengambil langkah-langkah yang diperlukan dalam masa dan memulakan rawatan.

Prosedur diagnostik

Untuk membuat diagnosis angiosklerosis, selain pemeriksaan dan perundingan dengan pakar oftalmologi, pesakit mungkin perlu menjalani prosedur diagnostik berikut:

  • Ultrasound mata;
  • peperiksaan fundus dengan murid yang luas;
  • Imbasan CT;
  • pemeriksaan elektrofisiologi tisu mata.

Dengan bantuan ultrasound, adalah mungkin untuk mengenal pasti perubahan pada sel-sel retina, untuk menilai struktur dan aktiviti otot oculomotor (ia dapat terganggu kerana patologi saraf optik). Dengan bantuan Doppler, anda dapat memahami seberapa lengkap peredaran darah di kawasan ini, dan kawasan mana yang lebih teruk daripada yang lain yang dibekalkan dengan darah.

Ophthalmoscopy (pemeriksaan fundus) boleh dilakukan dengan cara yang berbeza. Kaedah pemeriksaan yang paling biasa adalah pemeriksaan dengan lampu celah dan lensa optik. Terima kasih kepada peralatan ini, adalah mungkin untuk menentukan keparahan gangguan vaskular, secara objektif menilai keadaan retina dan kepala saraf optik. Fundus mata juga dapat diperiksa dengan oftalmoskop, tetapi pemeriksaan ini kurang bermaklumat..

Tomografi retina agak jarang berlaku kerana kos prosedur yang tinggi, walaupun merupakan kaedah pemeriksaan yang sangat bermaklumat dan tidak menyakitkan. Dengan pertolongannya, anda dapat menilai struktur semua lapisan retina, mengenal pasti sedikit perubahan patologi dan mengesan edema kecil. Prosedur ini dilakukan tanpa sentuhan, dan gambar retina yang diperoleh membolehkan pakar oftalmologi mendiagnosis dengan tepat dan memilih rawatan yang optimum..

Semasa kajian elektrofisiologi, dengan bantuan peralatan khas, tindak balas mata terhadap impuls direkodkan (ketika memeriksa retina, cahaya digunakan sebagai faktor tersebut). Terima kasih kepada grafik yang dihasilkan, doktor dapat menilai bagaimana lapisan sel retina yang berlainan bertindak balas terhadap cahaya, dan bagaimana proses distrofi yang ketara di kawasan mata ini. Sekiranya anda mengalami simptom yang tidak selesa, anda tidak boleh mengubati diri sendiri dan menangguhkan lawatan ke doktor, kerana ini boleh menyebabkan kehilangan masa yang berharga dan membiarkan penyakit itu berjalan lancar.

Rawatan

Untuk menormalkan keadaan fundus, perlu memerangi penyebab patologi. Oleh kerana angiosklerosis disebabkan oleh hipertensi, pesakit perlu mengambil ubat antihipertensi (ubat untuk menurunkan tekanan darah) setiap hari. Di samping itu, penting untuk memantau berat badan, membatasi garam dalam makanan dan mencegah edema..

Bersama dengan terapi utama, pakar oftalmologi boleh memberi ubat berikut kepada pesakit:

  • titisan yang mengurangkan tekanan intraokular;
  • penyediaan vitamin pengukuhan tempatan (dan kompleks vitamin-mineral tablet untuk pentadbiran oral);
  • pengencer darah;
  • angioprotectors (bermaksud melindungi dinding saluran darah dari kerosakan);
  • titisan mata yang membantu mempercepat proses metabolik pada mata.

Selari dengan angiosklerosis, pesakit hipertensi sering mengalami aterosklerosis retina. Ini adalah pengumpulan deposit kolesterol dalam saluran darah, yang menyebabkan gangguan dalam fungsi mereka dan menjadi penyebab penyempitan lumen patologi. Atherosclerosis memperburuk perjalanan hipertensi dan meningkatkan risiko mengalami komplikasi penyakit lain. Ia berlaku kerana pemakanan yang tidak betul, dominasi lemak haiwan dalam makanan, aktiviti fizikal yang rendah dan kenaikan berat badan yang cepat. Keadaan ini memerlukan rawatan, kerana pengumpulan deposit lemak di saluran mata dapat menyebabkan penurunan penglihatan dan distrofi membran dalam..

Rawatan aterosklerosis retina terdiri dari menormalkan pemakanan, melakukan senaman secara teratur dan mengambil ubat khas. Ini termasuk angioprotectors, ubat-ubatan untuk melebarkan saluran darah, ubat-ubatan yang mencegah pembekuan darah, dan ubat-ubatan untuk menurunkan kadar kolesterol darah. Sebagai peraturan, banyak ubat ini, pesakit hipertensi minum seumur hidup, selari dengan pengambilan ubat antihipertensi. Penting untuk memahami bahawa tanpa pembetulan gaya hidup, tidak ada rawatan yang dapat menghentikan perkembangan penyakit ini. Oleh itu, normalisasi pemakanan, penurunan berat badan dan kawalan tekanan darah dan kadar kolesterol adalah tujuan utama untuk menjaga kesejahteraan dan mencegah komplikasi..

Angiosklerosis retina

Angiosklerosis adalah patologi vaskular yang terdiri daripada penyempitan lumen mereka dan penebalan dinding. Gambar sedemikian boleh didapati di mana-mana bahagian badan, termasuk fundus. Dalam kes ini, doktor membuat diagnosis yang terdengar seperti angiosklerosis retina. Keadaan ini bukan penyakit bebas, tetapi merupakan salah satu komplikasi anomali vaskular sistemik. Terhadap latar belakang perubahan vaskular sklerotik, degenerasi retina yang tidak dapat dipulihkan berlaku. Terutama berbahaya adalah pelanggaran yang mempengaruhi bahagian tengah lapisan mata yang sensitif terhadap cahaya. Dalam kes ini, pesakit berisiko mengalami distrofi saraf optik dan kebutaan sepenuhnya..

Sebab-sebabnya

Pakar oftalmologi menyebut penyebab utama angiosklerosis retina sebagai angiopati organ visual yang tidak dirawat atau tidak diperbetulkan. Pada peringkat ini, proses patologi dipersulit oleh kecacatan struktur retina, gangguan konduksi impuls sepanjang saraf optik, pendarahan berganda di ruang antara retina dan lapisan yang mendasari.

Oleh kerana angiopati saluran darah retina berkembang dengan latar belakang penyakit sistemik, sekumpulan faktor yang memprovokasi yang sama adalah ciri angiosklerosis:

  • hipertensi, di mana tekanan menyebabkan dinding saluran darah meregang, retak dan menjadi lebih padat;
  • aterosklerosis saluran kepala, di mana lumen arteri yang memberi makan retina menyempit kerana deposit kolesterol;
  • diabetes mellitus dan penyakit endokrin lain, di mana dinding kapilari menjadi lebih nipis, peredaran mikro melambatkan, dan risiko pembentukan trombus meningkat;
  • lesi reumatik pada dinding arteri dan kapilari;
  • anomali vaskular sistemik seperti sindrom Buerger-Raynaud, periarteritis, periphlebitis dan lain-lain;
  • penyakit sistem hematopoietik, di mana lekatan platelet meningkat, dan saluran kecil tersumbat dengan gumpalan darah.

Sebagai tambahan kepada sebab patologi, angiosklerosis retina boleh berlaku terhadap latar belakang proses fisiologi: toksikosis semasa kehamilan dan perubahan berkaitan dengan usia. Peranan tabiat buruk dalam perkembangan keadaan sangat baik: menurut statistik, diagnosis seperti itu sering menyertai alkoholisme dan ketergantungan tembakau.

Selamat mengetahui! Doktor memanggil penyakit radiasi sebagai penyebab perubahan sklerotik yang paling jarang berlaku pada kapilari retina..

Gejala

Pada peringkat awal, angiosklerosis saluran retina tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Gejala yang tidak menyenangkan mula mengganggu pesakit hanya dengan perkembangan penyakit ini:

  • mendapatkan gambaran kabur, penurunan ketajaman penglihatan dalam cahaya atau gelap;
  • penurunan dalam bidang pandangan, menyempitkannya ke titik atau titik kecil;
  • pelanggaran kepekaan penganalisis visual terhadap warna, di mana seseorang tidak membezakan warna;
  • gangguan dalam bidang pandangan dalam bentuk lalat, bintik hitam;
  • rasa sakit berdenyut di mata
  • pendarahan spontan di bola mata.

Tanda-tanda yang disenaraikan, sebagai peraturan, menunjukkan ketidakstabilan proses patologi..

Dengan angiosklerosis retina unilateral, ada kemungkinan pampasan separa masalah penglihatan dengan meningkatkan kepekaan mata yang sihat. Dalam kes ini, gejala yang disenaraikan mungkin muncul kemudian, dan sebagai gantinya, pesakit akan mengalami tanda-tanda keterlaluan mata yang sihat: kekeringan, sakit kepala, mual, rasa pasir di mata. Ini sering menyebabkan perkembangan kebutaan yang cepat pada organ yang sebelumnya sihat, kerana pesakit menjadi cacat dalam beberapa bulan..

Diagnostik

Angiopati dapat disahkan dengan pemeriksaan visual klasik fundus - oftalmoskopi. Semasa kajian, doktor menetapkan perubahan pada corak vaskular: penampilan cawangan tambahan atau penyeksaan arteriol dan venula yang berlebihan, pengembangan atau penyempitan diameternya memberi kesaksian terhadap patologi ini. Untuk mengesahkan diagnosis dan mengenal pasti penyebab anomali, prosedur diagnostik tambahan dilakukan:

  • MRI bola mata dan kepala, yang dapat mengesan gangguan fungsi dan trofik tisu lembut;
  • CT dan sinar-X saluran retina dengan kontras, dengan bantuan yang memungkinkan untuk memvisualisasikan pelanggaran kecil walaupun patensi vaskular;
  • Ultrasound Doppler dan ultrasound retina, yang memberi idea tentang kelajuan dan arah aliran darah di bola mata.

Berdasarkan hasil yang diperoleh, dikembangkan taktik untuk rawatan angiosklerosis retina..

Rawatan

Kaedah penghapusan angiosklerosis retina bergantung pada tahap perubahan peredaran mikro, sifat proses tersebut dan sebab-sebab yang menyebabkannya. Secara umum, skema tindakan konservatif dirancang sedemikian rupa untuk meningkatkan proses metabolik, meningkatkan pemakanan retina, dan menormalkan peredaran darah dalam struktur bola mata. Untuk ini, beberapa kumpulan ubat ditetapkan:

Ubat untuk vasodilasi - "Pentoxifylline", "Agapurin", "Vazonit" dan analognya. Ejen kumpulan ini sesuai untuk rawatan angiopati dari mana-mana asal. Mereka menghalang pembentukan gumpalan darah dan melindungi dinding saluran darah dari perubahan yang tidak diingini.

Antikoagulan - "Trombonet", "Aspirin Cardio" atau "Ticlopidine". Dadah dalam kumpulan ini diresepkan dengan peningkatan risiko trombosis atau dengan oklusi okular yang sudah berlaku, serta untuk angiosklerosis pada pesakit hipertensi.

Perangsang metabolik - ubat oral "Neurobin", "Milgamma", "Mildronat", bentuk riboxin yang disuntik, asid nikotinik, "Cocarboxylase", ATP dan kompleks vitamin-mineral dalam tablet dan suntikan. Selain itu, doktor boleh menetapkan ubat tempatan - tetes "Taufon" atau "Emoxy-Optic".

Venotonik - "Phlebodia", "Vasoket", "Normoven" dan analognya. Dadah dalam kumpulan ini diresepkan jika stasis vena dikesan semasa diagnosis. Mereka digunakan sebagai pembantu dalam bentuk diabetes angiosklerosis retina..

Perangsang peredaran mikro - "Cavinton" dan "Actovegin". Ubat-ubatan kumpulan ini tidak dapat diganti dengan adanya proses iskemia dan genangan, tanda-tanda distrofi retina. Menguatkan dan melengkapkan kesannya akan membantu ubat-ubatan yang mengurangkan tahap kebolehtelapan dinding arteri dan urat - "Dicinon", "Parmidin", ubat semula jadi dengan ekstrak ginkgo biloba.

Walaupun terdapat banyak kumpulan ubat, semuanya memberikan kelegaan jangka pendek, tetapi tidak menghilangkan penyebab penyakit ini. Oleh itu, rawatan angiosklerosis retina selalu mengandungi tindakan yang bertujuan menghentikan sumber utama masalah:

  • dengan diabetes mellitus, diet rendah karbohidrat ditetapkan, ubat penurun glukosa atau insulin, bahan dengan asid lipoik dan antioksidan, serta aktiviti fizikal sederhana;
  • dengan patologi asal hipertensi, ubat antihipertensi diresepkan, tambahan - statin dan ubat penenang;
  • untuk autoimun (rheumatoid) dan patologi traumatik, glukokortikoid, "Lidaza" dan "Chymotrypsin" digunakan dalam bentuk suntikan, elektroforesis dan rawatan tisu dengan ubat "Biosed", "Gumisol", vitreous diresepkan.

Untuk pemulihan trofisme dan fungsi retina yang dipercepat, fisioterapi ditetapkan: akupunktur, pendedahan impuls dan warna, magnetoterapi, pneumomassage dan sesi menggunakan simulator Kacamata Sidorenko. Untuk menjaga saluran darah dalam keadaan baik, kelas yoga, berenang, kursus urut di kawasan kerah dianjurkan.

Rawatan pembedahan sklerosis saluran fundus tidak digunakan kerana diameternya yang kecil dan kesukaran untuk mengaksesnya. Teknik invasif minimum hanya digunakan untuk menghilangkan komplikasi angiosklerosis - pecah retina dan detasmen. Kaedah trauma yang paling berkesan dan minimum untuk memulihkan integriti dianggap sebagai pembekuan laser. Di samping itu, vitrectomy dapat dilakukan: penyingkiran badan vitreous dan pembinaan semula retina, diikuti dengan fiksasi.

Pencegahan

Sekiranya pesakit berisiko, iaitu menderita hipertensi, diabetes mellitus, patologi vaskular sistemik, gangguan endokrin, dia memerlukan pemantauan tahunan yang teliti oleh pakar oftalmologi. Di samping itu, perlu menangani rawatan penyakit utama dan pemantauan status kesihatan harian: mengukur gula darah dengan glukometer isi rumah, memantau tekanan darah, dll..

Walaupun dengan penyakit yang membataskan aktiviti fizikal, anda tidak boleh menyerah pada tidak aktif. Semakin banyak pergerakan, semakin rendah risiko mengembangkan patologi dan komplikasi vaskular. Pakar mata mencadangkan berjalan-jalan setiap hari di udara segar, berenang, berjalan kaki dan bermain ski merentas desa. Pengambilan kompleks vitamin-mineral dan penolakan tabiat buruk akan membantu menjaga jantung dan saluran darah dalam keadaan baik..

Angiosklerosis retina


Sebarang penyimpangan dalam pekerjaan mata penuh dengan bahaya, kerana penyakit boleh menyebabkan kebutaan. Untuk meminimumkan risiko terkena komplikasi seperti itu, perlu memantau kesihatan alat visual dengan teliti dan, sedikitpun, untuk kecurigaan, dapatkan bantuan perubatan. Angiosklerosis retina adalah perubahan pada dinding saluran darah. Sekiranya tidak ada terapi yang kompeten, patologi berkembang pesat dan dapat memprovokasi kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Apa itu angiosklerosis retina?

Menurut pencahayaan ilmiah dan profesional perubatan, konsep ini menyembunyikan penebalan dan penebalan dinding kapal yang menutupi fundus. Selalunya, perkembangan patologi memprovokasi pengumpulan plak aterosklerotik.

Retina mata adalah tisu yang terletak di bahagian belakang bola mata. Fungsi utamanya adalah untuk menukar isyarat cahaya menjadi impuls saraf, yang kemudian dihantar ke otak untuk diproses. Angiosklerosis saluran retina mengganggu proses bekalan darah ke membran dan bengkak mula muncul, yang memprovokasi masalah penglihatan.

Dalam perubatan, anomali lebih dikenali dengan istilah "retinopati", kerana hasil dari proses merosakkan yang terjadi di fundus adalah patologi retina. Angiosklerosis pula merupakan salah satu tahap perkembangan penyakit ini. Bahayanya terletak pada kenyataan bahawa ia mampu menyebabkan sejumlah komplikasi serius:

  • Hemarthrosis pada retina atau humor vitreous;
  • Pembekuan darah di arteri atau urat utama
  • Kerosakan iskemia pada ujung saraf organ penglihatan;
  • Kebengkakan retina.
Akibat negatif dari anomali boleh menyebabkan kebutaan.

Penyebab angiosklerosis retina

Banyak faktor boleh memprovokasi perkembangan penyakit ini, tetapi selalunya dua patologi bertindak sebagai "penghasut", yang akan kita bincangkan dengan lebih terperinci di bawah.

Perubahan vaskular retina pada hipertensi arteri

Peningkatan tekanan darah memberi kesan negatif kepada keadaan sistem vaskular. Fundus of eye adalah salah satu dari beberapa lokasi di mana proses dan perubahan yang merosakkan dapat dipertimbangkan. Atas sebab ini, pakar oftalmologi adalah yang pertama kali mengesan hipertensi, yang menunjukkan perkembangan angiosklerosis pada pesakit.

Pada mulanya, seseorang yang mengalami masalah tekanan darah mengalami angiopati. Patologi menyebabkan perubahan pada kapal yang berada di alat visual. Mereka menjadi berlubang dan kehilangan keanjalan. Angiosklerosis menggantikan "adik perempuan". Ia dicirikan oleh penebalan dinding saluran darah yang tidak rata dan penyempitan jurang di antara mereka..

Hasil dari proses yang merosakkan adalah pembentukan "dawai perak" pada jala, kerana arteri memperoleh warna perak yang tidak biasa.

Dalam beberapa kes, deposit lipid terkumpul dan mempunyai warna keemasan. Doktor memanggil ini sebagai gejala "kawat tembaga".

Urat di persimpangan dengan arteri dibengkokkan dan disembunyikan jauh ke retina. Dengan hipertensi, risiko hemarthrosis meningkat kerana dinding vaskular melemah.
Kembali ke senarai kandungan

Perubahan retina pada aterosklerosis umum

Peningkatan masalah tekanan darah menimbulkan penyumbatan 100% sistem vaskular dan perkembangan angioretinopati dengan pendarahan dan ubah bentuk struktur retina.

Sekiranya lesi mencapai makula dan proses merosakkan mempengaruhi saraf optik, maka pesakit boleh buta sepenuhnya..

Sebagai tambahan kepada dua "penyebab" perkembangan angiosklerosis, yang berikut dapat menyebabkan perkembangan penyakit ini:

  • Peningkatan tahap gula dalam darah;
  • Kecederaan otak trauma;
  • Osteochondrosis;
  • Penyakit jantung dan saluran darah;
  • Mempunyai tabiat buruk.

Angiosklerosis tidak pernah berkembang sebagai patologi bebas. Sekiranya anda mempunyai penyakit yang serupa, sebelum memulakan rawatan, penting untuk mengenal pasti punca kemunculannya..

Tahap perkembangan retinopati hipertensi

Terdapat empat peringkat utama dalam perkembangan anomali:

  • Angiopati. Semua perubahan yang berlaku pada tahap ini dapat dibalikkan. Terdapat pengembangan urat dan penyempitan lumen di antara mereka;
  • Angiosklerosis. Kapal kehilangan keanjalannya, dinding arteri mempunyai ketebalan yang berbeza sepanjang keseluruhannya;
  • Angioretinopati. Retina membengkak, kelegapan muncul di tempat-tempat. Penyempitan bidang visual didiagnosis, ketajaman mata jatuh. Terdapat pendarahan fokus di retina, berbentuk seperti api;
  • Neuroretinopati. Pada peringkat terakhir perkembangan penyakit ini, saraf optik membengkak. Gambar berbentuk bintang atau bulan sabit muncul di makula.
Bahaya utama retinopati adalah bahawa ia berkembang pada kadar yang cepat dan hanya dalam dua belas bulan dapat mencapai tahap akhir. Dengan perkembangan neuroretinopati, penyakit ini tidak dapat dihentikan, dalam kebanyakan kes, kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Gejala

Tanda-tanda berikut harus menyebabkan penggera:

  • Tompok gelap dan lalat di depan mata;
  • Kesakitan dan kesakitan pada alat visual;
  • "Beg" tergantung di atas mata.

Sekiranya anda tidak memulakan terapi pada peringkat ini, penyakit ini akan berlanjutan dan gejala seperti:

  • Penyempitan bidang visual;
  • Ketajaman mata yang jatuh;
  • Kekangan atau pelebaran murid.

Oleh kerana hipertensi arteri memberi kesan negatif kepada semua organ dan sistem dalaman, gejala berikut mungkin muncul:

  • Migrain;
  • Bunyi di telinga;
  • Masalah tidur;
  • Pendarahan yang kerap dari hidung;
  • Peningkatan kerengsaan;
  • Kerosakan ingatan.

Pada kecurigaan sedikit pun mengenai perkembangan angiosklerosis, segera berjumpa doktor.
Kembali ke senarai kandungan

Diagnostik

Pakar oftalmologi membuat diagnosis akhir berdasarkan pemeriksaan berikut:

  • Oftalmoskopi Fundus;
  • Angiografi pendarfluor saluran retina.

Teknik ini memerlukan pengambilan ubat untuk melebarkan murid (contohnya, Atropine atau Tropicamide). Untuk seketika, ketajaman penglihatan pesakit menurun dengan ketara dan peningkatan kepekaan fotositik. Fenomena yang tidak menyenangkan akan berlalu setelah kesan ubat itu berakhir.

Penyelidikan membantu mengesan sejumlah penyimpangan:

  • Penyempitan jurang antara kapal;
  • Pelanggaran di tempat di mana urat dan arteri bersilang;
  • Hemarthrosis di retina;
  • Peningkatan penyeksaan arteriol;
  • Kesesakan saraf optik.
Tugas utama oftalmoskopi adalah memeriksa dan menganalisis keadaan fundus dan strukturnya dengan teliti.

Terdapat tiga jenis prosedur:

  • Cara langsung. Analisis dilakukan dengan pemeriksaan visual mata di bawah cahaya mata;
  • Teknik tidak langsung. Selain cahaya dari peranti, optometris menggunakan kanta pembesar;
  • Menggunakan lampu celah. Ia digunakan sebagai pengganti oftalmoskop.

Pemeriksaan tidak lebih dari lima belas minit.

Semasa angiografi pendarfluor, ubat unik, fluorescein, disuntik ke dalam vena. Dia bergerak di sepanjang sistem vaskular retina, sementara doktor menganalisis keadaannya melalui kamera..

Rawatan angiosklerosis retina

Langkah pertama adalah untuk menghilangkan "penyebab" anomali - hipertensi arteri. Jika tidak, tidak akan ada kesan terapi. Doktor memilih ubat antihipertensi, dia juga menetapkan tempoh dan dos ubat.

Setelah tekanan stabil, pakar oftalmologi membuat rawatan untuk menormalkan peredaran darah di retina. Doktor boleh menetapkan ubat berikut:

  • Pengencer darah;
  • Turun untuk menstabilkan tekanan intraokular;
  • Ubat untuk menguatkan dinding sistem vaskular;
  • Turun untuk mengaktifkan metabolisme pada retina;
  • Kompleks vitamin untuk pentadbiran oral;
  • Persediaan yang diperkaya untuk menanamkan ke dalam organ penglihatan.

Sekiranya terapi ubat tidak membawa hasil yang diharapkan, pesakit dirujuk untuk pembekuan laser. Pengoksigenan hiperbarik sangat berkesan. Struktur alat visual diperbaiki di bawah pengaruh tekanan tinggi dari sisi oksigen.

Teknik yang paling tidak popular untuk menghilangkan angiosklerosis, yang ditinggalkan oleh doktor sebagai langkah terakhir, adalah pembedahan..
Kembali ke senarai kandungan

Pencegahan penyakit

Dalam kebanyakan kes, patologi adalah akibat hipertensi progresif. Oleh itu, bahagian utama langkah pencegahan bertujuan menstabilkan tekanan darah. Untuk ini, penting untuk mengenal pasti dan menghilangkan penyakit yang menyebabkan perkembangan hipertensi tepat pada masanya:

  • Keabnormalan dalam sistem endokrin;
  • Anomali sistem saraf;
  • Gangguan dalam kerja jantung dan saluran darah;
  • Penyakit sistem kencing.

Dengan gejala hipertensi yang ketara, pencegahan perkembangan masalah saluran darah terdiri daripada meminimumkan lonjakan tekanan sewenang-wenangnya. Beberapa prosedur fisioterapi akan membantu dengan ini:

  • Akupunktur;
  • Hidrokinesis;
  • Aplikasi kolar penyaduran elektrik;
  • Mandi dengan penambahan iodin dan bromin;
  • Tenggelam dalam tidur elektrik semasa memberi ubat.
Penting bagi orang yang menderita tekanan darah tinggi untuk menjaga gaya hidup yang sihat. Hilangkan makanan pedas dan berlemak dari diet.

Kesimpulannya

Angiosklerosis retina adalah tahap kedua retinopati. Pada peringkat ini, proses yang merosakkan dapat dihentikan, gejalanya dapat dibalikkan. Segera dapatkan rawatan perubatan sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit. Ketika penyakit itu berkembang, kemungkinan menyelamatkan penglihatan dengan cepat menghampiri sifar..

Ketahui lebih lanjut mengenai penyakit retina dalam video.

Angiosklerosis retina: sebab, gejala, rawatan

Angiosklerosis retina adalah penyakit berbahaya yang berkembang dengan hipertensi

Sekiranya anda menghadapi masalah yang serupa, anda pasti perlu menghubungi pakar. Dia pasti akan membantu menyelesaikan semua masalah anda..

Apa itu angiosklerosis retina

Dalam kebanyakan kes, pesakit hipertensi berhadapan dengan angiosklerosis retina: apa itu, dan bagaimana penyakit ini dikaitkan dengan tekanan darah tinggi?

Sekiranya tekanan meningkat secara sporadis, saluran darah berfungsi tanpa gangguan. Tetapi dengan tekanan darah tinggi, tekanan darah meningkat secara berkala atau sama sekali tidak turun. Ini membawa kepada kepadatan saluran kecil retina dengan darah. Akibatnya, mereka mengembang, dan dindingnya menjadi lebih nipis dan kehilangan nada..

Vena tidak memenuhi tugasnya: aliran keluar darah yang tiba tiba sukar. Keadaan diperburuk oleh pembengkakan dan ketegangan arteri akibat kekejangan, yang mula memerah pembuluh vena: lumennya menyempit.

Retina mata terdiri daripada sel-sel fotosensitif yang menghantar maklumat cahaya ke otak. Sekiranya peredaran darah membran ini terganggu, penglihatan akan terganggu. Tetapi angiosklerosis bukan patologi bebas, tetapi hanya salah satu peringkat penyakit lain - retinopati mata (dari kata "retina", yang bermaksud retina).

Terapi laser


Sumber: Serdechka.ru
Kaedah berkesan moden untuk merawat retina dengan lesi vaskular (terutama pada diabetes) dikaitkan dengan penggunaan teknologi laser.

Pembekuan laser dilakukan, bergantung pada sifat dan tahap lesi, dalam dua mod:

  • Pembekuan panretinal.

Laser "stroke" digunakan pada retina sebagai corak kisi, dalam lebih dari seribu titik (biasanya hingga dua ribu). Kawasan makula, yang bertanggungjawab terutamanya penglihatan akut, tidak terjejas. Laser "tusukan" hanya mempengaruhi zon luar retina, tanpa menembusi lapisan fotoreseptor.

Oleh itu, penglihatan tidak terganggu kerana "cahaya" seperti itu. Walau bagaimanapun, titik retina yang dirawat laser mengubah sifat fisiologinya dan memerlukan lebih sedikit oksigen. Retina menjadi kurang bergantung pada saluran angiopatik yang tidak dapat mengatasi masalah peningkatan bekalan oksigen.

Tetapi lebih banyak oksigen masuk ke makula, akibatnya keadaannya bertambah baik. Penglihatan secara umum bertambah baik.

  • Pembekuan fokus.

Teknik ini sangat berkesan terhadap pembengkakan makula. Dinding kapal yang telap ditutup dengan sinar laser, disebabkan oleh itu timbulnya bengkak. Akibatnya, edema reda, ketajaman visual meningkat.

Terapi suntikan

Suntikan ubat adalah prosedur perubatan lama. Walau bagaimanapun, suntikan retina edematous, sebaliknya, adalah teknik baru dan sangat menjanjikan dari kategori inovasi tersebut, berkat angiopati retina menjadi dapat disembuhkan.

Pertama, instrumen moden menjadikan teknik suntikan intravitreal (iaitu, ke dalam badan vitreous) tanpa rasa sakit dan tidak trauma. Kedua, penggunaan ubat generasi baru menjadikan kesan ini sangat berkesan..

Garis ubat yang digunakan untuk suntikan intravitreal terbahagi kepada dua arah:

  1. Kortikosteroid (dexamethasone). Mereka dengan pasti melegakan edema retina - bagaimanapun, diperlukan suntikan berurutan, dan bukan prosedur satu kali yang hanya memberikan hasil sementara.
  2. Ubat yang menghalang angiogenesis (bevacizumab, ranibizumab, pegaptamib). Angiogenesis adalah pembentukan kapal baru. Dalam banyak keadaan, percambahan vaskulatur adalah faktor patogen..

Angiopati retina adalah salah satu keadaan seperti itu. Pembuluh darah hipertrofi di bawah retina membawa kepada bengkak dan kerosakan lain pada saraf optik. Melawan angiogenesis secara berkesan mengembalikan retina ke keadaan normal.

Sebagai tambahan kepada suntikan, pesakit menerima penghambat protein kinase C (tablet). Ini adalah jenis ubat baru yang berfungsi dengan baik terhadap pembengkakan lapisan tengah retina..

Punca penyakit

Penyebab angiosklerosis retina yang paling biasa adalah hipertensi. Walaupun tekanan hanya sedikit lebih tinggi dari biasa, tetapi secara sistematik, ini membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan dari sistem peredaran struktur kecil. Oleh itu, pakar mata adalah orang pertama yang dapat mendiagnosis hipertensi - seseorang mungkin masih merasa baik, tetapi angiosklerosis retina pada kedua mata.

Hipertensi arteri bukan satu-satunya penyebab yang boleh menyebabkan angiosklerosis. Patologi boleh berlaku daripada:

  • Diabetes mellitus;
  • Penyakit kardiovaskular;
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks dan toraks;
  • Kecederaan otak traumatik dan peningkatan tekanan intrakranial;
  • Umur dan tabiat buruk.

Angiosklerosis retina tidak pernah berkembang dengan sendirinya. Sekiranya diagnosis seperti itu dibuat, anda perlu mencari alasan yang menyebabkan perkembangan patologi ini. Dan rawatan harus ditujukan bukan hanya untuk memulihkan saluran darah retina, tetapi juga memerangi penyakit yang mendasari yang menyebabkan munculnya retinopati..

Gambaran keseluruhan ubat

Tidak mungkin untuk mencegah perkembangan angiosklerosis retina tanpa ubat. Pakar mata memberi amaran bahawa hampir semua ubat harus diambil seumur hidup. Untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku, anda tidak hanya perlu mengambil ubat khusus untuk mata, tetapi juga dana yang menormalkan tekanan dan menstabilkan keadaan saluran darah..

Jadual. Senarai ubat yang diperlukan.

Kumpulan ubatSenarai ubat yang paling berkesan
Antagonis kalsium untuk mencegah kehilangan ionAmlodipine, Felodipine
Penyekat beta untuk menghalang reseptor adrenalinBisoprolol, Nebivolol
Ubat dengan kesan diuretik yang ketaraIndapamide, Hypothiazide
Antagonis reseptor angiotensin untuk penindasan pantas aktiviti ACELosartan, Candesartan
Inhibitor enzim penukar angiotensinPerindopril, Lisinopril

Tambahan rawatan dengan pengencer darah - statin. Rosuvastatin dianggap salah satu yang paling berkesan..

Tahap perkembangan retinopati hipertensi

Oleh kerana retinopati dalam kebanyakan kes adalah akibat hipertensi arteri, kita akan mempertimbangkan penyakit ini dengan lebih terperinci. Terdapat empat peringkat dalam perkembangan patologi:

  1. Angiopati hipertensi. Ini adalah peringkat awal dalam perkembangan retinopati. Semua perubahan yang berlaku dalam tempoh ini merujuk kepada fenomena yang boleh dibalikkan. Pada peringkat ini, angiospasm arteri retina diperhatikan. Ketebalannya secara visual menjadi kurang daripada kapal vena. Vena melebar, menjadi berliku-liku, dan lumennya menyempit.
  2. Angiosklerosis retina hipertensi. Pada peringkat kedua perkembangan retinopati, saluran darah kehilangan keanjalannya. Akibatnya, ketebalan arteri menjadi heterogen: pada beberapa titik mereka menyempit, pada yang lain mereka mengembang. Dinding vaskular menebal dan menebal di tempat.
  3. Angioretinopati hipertensi. Pada retina bengkak, kelegapan fokus diperhatikan. Mereka menyebabkan penyempitan lapangan dan penurunan kualiti penglihatan. Di tempat, pendarahan berlaku di retina, dalam bentuk lidah api. Rawatan tetap berkesan.
  4. Neuroretinopati hipertensi. Pada peringkat ini dalam perkembangan retinopati, saraf optik terjejas dan membengkak. Di bahagian tengah retina (di macula, atau macula), terdapat gambar dalam bentuk bintang setengah atau bintang.

Penting! Retinopati berbahaya kerana boleh berkembang pesat dan berkembang menjadi neuroretinopati dalam masa satu tahun. Pada tahap perkembangan patologi ini, kehilangan penglihatan yang tidak dapat dipulihkan dapat terjadi..

Gejala retina angiosklerosis

Anda harus diberi amaran mengenai gejala berikut:

  • Memotong kesakitan di mata;
  • Beg longgar di bawah mata;
  • Lalat dan bintik gelap muncul.

Sekiranya rawatan tidak bermula pada tahap ini, maka penyakit itu berlanjutan, dan gejala berikut muncul:

  • Bidang penglihatan disempitkan;
  • Murid-murid dilebarkan atau disekat secara tidak perlu;
  • Ketajaman visual menurun.

Oleh kerana hipertensi arteri memberi kesan negatif kepada semua organ dalaman, dan terutama otak, pesakit dengan retinopati juga memperhatikan:

  • Sakit kepala;
  • Bunyi di telinga;
  • Insomnia;
  • Kerosakan ingatan;
  • Pendarahan yang kerap dari hidung;
  • Meningkatkan kerengsaan.

Penting! Angiosklerosis retina yang disyaki adalah alasan serius untuk berjumpa doktor mata.

Penerangan mengenai masalah tersebut

Retina adalah membran tisu yang terletak di bahagian dalam mata dan sensitif. Fungsinya adalah untuk menukar isyarat cahaya menjadi isyarat saraf, yang seterusnya menghantar impuls ke otak..

Asas keadaan tisu saraf memberikan penglihatan sepenuhnya kepada seseorang. Strukturnya merangkumi sepuluh lapisan: arteri darah, sel saraf, tisu sel, dan banyak lagi. Semua ini diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya retina..

Dalam banyak kajian, telah terbukti bahawa aterosklerosis saluran mata adalah masalah biasa yang menimbulkan masalah penglihatan. Mana-mana bahagian tubuh manusia boleh menyebabkan penyakit ini.

Perkara paling berbahaya yang boleh berlaku adalah detasmen retina. Proses ini memerlukan campur tangan segera oleh pegawai perubatan, jika tidak, orang itu akan hilang penglihatan secara kekal.

Diagnostik

Diagnosis angiosklerosis retina dibuat berdasarkan dua kajian:

  1. Oftalmoskopi Fundus;
  2. Angiografi pendarfluor saluran retina.

Perhatian! Kaedah diagnostik ini memerlukan penggunaan ubat yang melebarkan murid: phenylephrine, atropine, atau tropicamide. Akibatnya, penglihatan akan merosot dan anda akan mendapat kepekaan fotosensitif. Ini adalah perkara biasa dan akan hilang sendiri setelah ubat berhenti berfungsi..

Dengan menggunakan kaedah ini, anda dapat mengenal pasti:

  • Penyempitan lumen saluran darah;
  • Pelanggaran di tempat di mana urat dan arteri bersilang;
  • Kura-kura arteriol;
  • Pendarahan retina;
  • Retina dan edema saraf optik.

Tujuan oftalmoskopi adalah untuk memeriksa keadaan fundus, termasuk retina, kepala saraf optik dan saluran darah.

Terdapat tiga cara untuk melakukan oftalmoskopi:

  1. Kaedah langsung. Struktur fundus diperiksa dengan memeriksanya oleh doktor di bawah cahaya mata.
  2. Kaedah tidak langsung. Doktor, selain cahaya oftalmoskop, menggunakan lensa pembesar.
  3. Menggunakan lampu celah. Daripada ophthalmoscope, pakar oftalmologi menggunakan lampu celah. Lensa khas membantunya untuk melihat fundus dengan lebih baik.

Penyelidikan mengambil masa 10-15 minit.

Dengan angiografi pendarfluor, kontras khas, fluorescein, disuntik ke dalam urat. Kemudian, dengan pergerakannya melalui saluran retina, doktor menggunakan kamera untuk mengkaji keadaan fundus.

Ramalan

Prognosis keadaan bergantung pada tahap di mana ia dikesan. Sekiranya doktor mengesyaki kecacatan pada retina dan mikrovaskular pada peringkat awal, mereka akan pulih sepenuhnya selepas rawatan. Dalam kes ini, ramalannya baik..


Sekiranya tidak dirawat, tisu mata secara beransur-ansur mati. Detasmen retina dan atrofi saraf optik berlaku. Sekiranya penyakit itu dikesan pada peringkat akhir, prognosis untuk pesakit tidak baik. Dia akan kehilangan pandangan sepenuhnya. Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh gangguan sistemik, penting untuk mencegah penyebaran proses lebih lanjut, kerana kematian pesakit adalah mungkin.

Rawatan

Rawatan angiosklerosis retina tanpa menghilangkan penyebab penyakit - hipertensi arteri - tidak berjaya. Oleh itu, langkah pertama adalah pelantikan ubat antihipertensi. Dos dan kekerapan mengambil ubat, tempoh rawatan ditetapkan oleh ahli terapi.

Ketika tekanan menormalkan, terapi dilakukan untuk memulihkan peredaran darah di retina. Untuk ini, pakar oftalmologi menetapkan:

  • Pengencer darah;
  • Titisan mata untuk mengurangkan tekanan intraokular;
  • Persediaan oral untuk menguatkan dinding saluran darah;
  • Titisan mata untuk mempercepat metabolisme di retina;
  • Vitamin kompleks di dalam dan penurunan vitamin di mata.

Sekiranya rawatan ubat tidak membawa hasil yang diharapkan, pembekuan laser dilakukan - menguatkan retina dengan laser. Kaedah oksigenasi hiperbarik juga berkesan - cara untuk memperbaiki struktur visual di bawah pengaruh peningkatan tekanan dari sisi oksigen. Cara terakhir adalah pembedahan.

Pencegahan penyakit

Oleh kerana dalam banyak kes, angiosklerosis retina adalah akibat hipertensi, pencegahan patologi terdiri daripada mencapai tekanan darah yang stabil dalam batas normal. Untuk ini, penting untuk tepat pada masanya mendiagnosis dan merawat penyakit yang membawa kepada hipertensi arteri:

  • Patologi sistem kencing;
  • Penyakit sistem saraf;
  • Gangguan kardiovaskular;
  • Keabnormalan dalam sistem endokrin.

Dengan gejala hipertensi yang ketara, pencegahan angiosklerosis adalah untuk mengurangkan risiko lonjakan tekanan sewenang-wenangnya. Untuk ini, prosedur fisioterapi ditetapkan:

  • Mandi dengan iodin dan bromin, radon;
  • Akupunktur;
  • Kolar elektrik;
  • Tidur elektrik dengan pengenalan ubat;
  • Hidrokinesis.

Pesakit dengan tekanan darah tinggi disarankan untuk menjalani gaya hidup yang sihat dan diet yang sederhana dalam makanan garam, goreng dan berlemak.

Angiosklerosis retina adalah peringkat kedua perkembangan retinopati. Ia dicirikan oleh perkembangan gejala yang masih boleh dipulihkan yang berkaitan dengan distrofi saluran darah. Apabila tanda-tanda pertama angiosklerosis muncul, penting untuk berjumpa doktor dengan segera. Dalam kes ini, penglihatan masih dapat diselamatkan..

Komplikasi

Sekiranya terdapat kecurigaan pengerasan arteri okular, pesakit dirujuk untuk diperiksa ke pakar oftalmologi. Pakar terlibat dalam kajian fundus, saraf optik, mengkaji patologi serius.

Penyakit ini mudah disembuhkan pada peringkat awal perkembangan. Cukup untuk menggunakan ubat, tidak diperlukan campur tangan radikal. Dengan pertolongan mereka, anda dapat menghentikan gejala patologi, mencegah komplikasi, memulihkan fungsi mata sebelumnya.

Selepas kemunculan komplikasi, terapi konservatif diperlukan, ia membolehkan anda menghentikan perubahan patologi.

Angiopati retina hipertensi: sebab, gejala dan rawatan

Dengan angiopati retina hipertensi, tekanan darah meningkat, dan hipertensi meningkat. Selalunya berlaku pada wanita setelah berumur 35 tahun dan wanita hamil. Dengan penyakit seperti itu, saluran retina mata menderita, jika tidak dirawat, anda boleh kehilangan penglihatan.

Seseorang dengan diagnosis yang berbahaya harus mematuhi pemakanan yang betul, kurang bersenam secara fizikal dan secara amnya menjalani gaya hidup yang sihat. Angiopati hipertensi cenderung kembali, jadi ia mesti dirawat dengan betul dan mengikuti semua nasihat pakar oftalmologi.

Juga, penyakit ini adalah salah satu gejala hipertensi. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan mengenai angiopati hipertensi, manifestasi, penyebab penampilan, kaedah diagnosis dan rawatan..

Apa itu angiopati hipertensi?

Selalunya, angiopati hipertensi retina kedua-dua mata berlaku, dan sering didiagnosis pada wanita hamil dan orang setelah 35 tahun.

Apabila penyakit muncul, pesakit mengadu penurunan ketajaman penglihatan. Anda juga dapat memperoleh maklumat klinikal berdasarkan pemeriksaan fundus. Untuk mengenal pasti gejala patologi, doktor mesti memeriksa bukan sahaja manifestasi gangguan penglihatan, tetapi juga dengan melakukan oftalmoskopi untuk menilai tanda objektif.

Hipertensi malignan selalu berlaku dengan kerosakan pada organ sasaran. Organ penglihatan adalah salah satu daripadanya. Bahaya interaksi patologi saluran mata dengan peningkatan tekanan yang berterusan adalah bahawa lesi berlaku di bahagian mata yang paling berfungsi - retina.

Ini selalu dipenuhi dengan kehilangan penglihatan yang cepat dan tidak dapat dipulihkan. Doktor memanggil sindrom ini hipertensi retina angiopati atau hipertensi retinopati. Tetapi apa sebenarnya dia, setiap orang yang menderita darah tinggi harus tahu.

Angiopati retina hipertensi adalah lesi struktur vaskular kecil dari jenis arteri dan vena, yang terletak di fundus retina, yang berlaku terhadap latar belakang hipertensi arteri apa pun.

Tanda-tanda patologi ini ditunjukkan secara eksklusif oleh keluhan pesakit dalam bentuk penurunan ketajaman visual dan data klinikal yang diperoleh ketika memeriksa fundus.

Untuk mengenal pasti gejala penyakit, bukan sahaja tanda-tanda subjektif penglihatan diperiksa, tetapi juga gejala objektif yang dapat dikesan oleh doktor semasa oftalmoskopi.

Setiap orang yang menghidap hipertensi harus mengetahui apa itu angiopati hipertensi yang mempengaruhi kawasan mata, serta apa kemungkinan komplikasi dan risiko.

Angiopati retina hipertensi adalah patologi kapilari dan saluran darah yang disebabkan oleh pelanggaran peraturan saraf nada vaskular, kesukaran dalam proses aliran darah di lumen.

Angioretinopati muncul kerana penyakit vaskular pada retina organ penglihatan. Di kedua mata, ia boleh berkembang jika seseorang mencederakan tulang belakang di leher, yang menyebabkan pembuluh darah meremas. Angiopati boleh mencetuskan pelanggaran fungsi mata dan pemakanan organ.

Penyakit hipertensi sering menimbulkan pelbagai lesi organ dalaman. Ini adalah komplikasi yang agak biasa, sementara retina mata menderita hampir di tempat pertama, sebab itulah penyakit ini dianggap sebagai komplikasi hipertensi yang cukup biasa.

Penyakit ini sering disertai dengan vasodilatasi fundus. Keadaan hampir selalu diperburuk oleh pembentukan plak aterosklerotik di dinding saluran darah. Kerana itu, pelbagai pendarahan kecil dapat terjadi - kerana pecahnya dinding kapal.

Biasanya, dengan latar belakang hipertensi, saluran menyempit, aliran darah melaluinya bertambah buruk dan kemudian proses keradangan berkembang.

Kadar perkembangan penyakit dan tahap kerosakan vaskular bagi setiap orang akan menjadi individu dan secara langsung bergantung kepada ciri-ciri organisma, keparahan hipertensi dan gaya hidup.

Sekiranya seseorang terus makan dengan tidak betul (mengambil makanan yang memprovokasi peningkatan kadar kolesterol darah), menjalani gaya hidup yang tidak aktif, maka hipertensi akan meningkat.

Dengan latar belakang ini, komplikasi penyakit akan terus berkembang. Walaupun terapi berkesan diresepkan untuk merawat patologi ini, kesannya akan tetap berumur pendek - penyakit ini akan berulang lagi, kerana akarnya masih ada.

Penyakit atau simptom?

Pakar moden masih memperdebatkan adakah tepat untuk mendiagnosis angiopati retina hipertensi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa keadaan ini bukan patologi yang terpisah, tetapi merupakan salah satu gejala hipertensi..

Walau bagaimanapun, kadang-kadang angiopati berkembang begitu cepat sehingga gejala kerosakan retina dan penurunan ketajaman penglihatan muncul.

Hari ini telah terbukti bahawa tidak ada hubungan yang jelas antara keparahan perubahan pada saluran mata dan ciri-ciri perjalanan hipertensi arteri. Risiko mengalami kerosakan retina adalah sama pada orang yang mengalami peningkatan tekanan yang minimum dan kritikal.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud sama sekali bahawa angiopati retina hipertensi tidak dapat berlaku pada pesakit dengan percabangan longgar..

Oleh itu, diagnosis seperti itu boleh menjadi yang utama jika gejala penyakit muncul. Dalam beberapa kes, pesakit malah memerlukan kecacatan.

Akibat lain dari hipertensi arteri mungkin minimum, dan perjalanan penyakit itu sendiri sangat baik. Dalam kes lain, angiopati bertindak sebagai salah satu komplikasi hipertensi..

Punca dan mekanisme perkembangan

  • Ciri-ciri individu seseorang - kecacatan kongenital saluran retina;
  • Merokok;
  • Pengambilan alkohol yang berlebihan;
  • Kehadiran pelbagai penyakit - aterosklerosis, patologi autoimun, diabetes mellitus;
  • Berat badan berlebihan dan gemuk;
  • Pendedahan kepada faktor pengeluaran yang berbahaya;
  • Gangguan dalam diet tinggi lemak haiwan dan karbohidrat cepat.

Dengan perkembangan penyakit ini, formasi retina kecil - venula dan arteriol - dapat terjejas. Proses ini diperburuk oleh kesan lesi vaskular aterosklerotik, yang merupakan ciri hampir semua orang dengan hipertensi..

Sekiranya struktur kapal besar terganggu, makroangiopati hipertensi berkembang.

Perkembangan angiopati mempunyai beberapa peringkat:

  1. Akibat peningkatan tekanan, vasospasme retina berlaku..
  2. Penyakit vaskular aterosklerotik berkembang.
  3. Selepas ini, keradangan berkembang dan kerja sistem pembekuan darah terganggu. Ini membawa kepada pembentukan bekuan darah mikroskopik yang mengganggu pemakanan retina..
  4. Kerana kebuluran oksigen, sejumlah reaksi berkembang, yang memuncak pada hyalinosis vaskular. Ini menjadikan mereka lebih rapuh..
  5. Pendarahan dan pecah berlaku di tempat-tempat kapal yang paling lemah..

Angiopati retina hipertensi berkembang secara eksklusif apabila tekanan darah meningkat melebihi nilai normal. Ini boleh berlaku dengan hipertensi atau hipertensi arteri simtomatik. Sebab-sebab berikut mempengaruhi keparahan patologi:

  • Tempoh hipertensi arteri;
  • Ciri-ciri individu struktur saluran darah dan jenis percabangannya;
  • Kehadiran keadaan dan penyakit latar belakang: diabetes mellitus, aterosklerosis vaskular, patologi intrakranial, penyakit endokrin;
  • Keadaan pekerjaan yang berbahaya yang memerlukan tekanan berterusan pada penganalisis visual;
  • Kesan toksik dari persekitaran.

Pada orang dengan peningkatan tekanan yang sama, walaupun dengan tekanan darah tinggi yang sama, manifestasi angiopati retina akan mempunyai tahap keparahan yang berbeza.

Pautan utama dalam mekanisme perkembangan penyakit ini adalah:

  1. Kekejangan (penyempitan) arteri retina;
  2. Perkembangan lesi aterosklerotik di dinding vaskular;
  3. Pembentukan pembekuan darah yang kecil;
  4. Hyalinosis vaskular, yang menyebabkan penyempitan kapal yang berterusan dan tidak dapat dipulihkan (kapal seperti tiub kaca);
  5. Angiopati dan kerapuhan saluran darah, yang berakhir dengan kerap pecah dan pendarahan;
  6. Pelanggaran bekalan darah ke retina, berakhir dengan iskemia dan pemusnahan pelbagai peringkat.

Hipertensi arteri pada usia muda lebih kerap berakhir dengan angiopati retina hipertensi.

Selalunya, seseorang mengalami angiopati hipertensi retina kedua mata sekaligus. Penyakit ini berkembang dengan perlahan. Patologi vaskular memprovokasi penyempitan lumen arteri, aliran darah terganggu. Perubahan sedemikian dapat dilihat oleh pakar sekiranya fundus mata diperiksa dengan teliti..

Gejala dan manifestasi

  • Tahap pertama - pada peringkat ini, proses peredaran darah terganggu, yang merupakan akibat dari penyempitan urat dan pengembangan arteri. Tidak ada gejala yang jelas pada ketika ini. Hanya pemeriksaan mendasar dana yang membantu mengenal pasti penyakit ini..
  • Tahap kedua dicirikan oleh pemadatan dinding saluran darah, akibatnya bekalan darah ke retina terganggu. Pada peringkat ini, urat mengembang dan bercabang, retina mata menjadi bengkak dan pendarahan berkembang..
  • Tahap ketiga dicirikan oleh gangguan peredaran darah yang kritikal. Dalam kes ini, eksudat terbentuk di bahagian bawah bola mata, yang merangkumi mikroba, mineral, protein dan eritrosit. Cecair inilah yang menyebabkan keradangan pada organ penglihatan..

Angiopati jenis hipertensi mempunyai gejala ciri:

  1. Gangguan penglihatan - pada peringkat awal tidak signifikan, namun, ketika penyakit ini berkembang, kebutaan dapat berkembang;
  2. Kekaburan berkala di mata;
  3. Kemunculan bintik-bintik lemak kuning di mata;
  4. Peningkatan mimisan;
  5. Kemunculan kesakitan di kawasan kaki.

Selalunya, pada peringkat awal, penyakit ini sama sekali tidak menampakkan diri. Gejala muncul pada pesakit pada peringkat kemudian. Dalam kes ini, lalat biasanya muncul di depan mata, tanda bintang, dan penurunan penglihatan juga diperhatikan..

Semasa diperiksa, pakar oftalmologi dapat memperhatikan penyempitan arteri retina, penampilan selekoh dan kelainannya. Juga mungkin untuk melihat pendarahan vaskular kecil..

Gejala terperinci tahap penyakit:

Vena menyempit, akibatnya aliran darah penuh terganggu, dan arteri okular melebar. Tidak ada gejala yang dapat dilihat, oleh itu, hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mendiagnosis penyakit ini dengan memeriksa fundus.

Dinding saluran menjadi padat, sehingga jumlah darah yang tidak mencukupi memasuki retina. Vena melebar dan bercabang, terdapat pembengkakan retina, perkembangan pendarahan.

Aliran darah terganggu sehinggakan eksudat muncul di bahagian bawah bola mata, yang terdiri daripada mikroba, mineral, protein dan eritrosit. Ia menimbulkan keradangan yang mempengaruhi mata dan memburukkan lagi gejala yang muncul pada dua peringkat pertama penyakit ini..

Risiko kehilangan fungsi visual sepenuhnya meningkat.

Diagnosis perubahan fundus

Seorang pakar oftalmologi memeriksa pesakit. Pemeriksaan fundus adalah tahap penting dalam diagnosis angiopati. Teknik yang paling popular dianggap sebagai ophthalmochromoscopy, yang membolehkan menilai saluran darah mata.

Mereka lebih sukar dilihat dalam cahaya merah daripada cahaya merah. Ini benar terutamanya untuk saluran arteri. Apabila seseorang mengalami hipertensi, mereka mengecil, oleh itu, memeriksa mata dengan cahaya merah, anda mungkin tidak menyedarinya.

Ultrasound vaskular boleh berguna untuk melihat keadaan aliran darah. Doppler membantu menilai perubahan yang berlaku di dalamnya.

Dalam beberapa kes, untuk melihat patensi lumen vaskular, sinar-X mungkin diresepkan, di mana agen kontras atau pencitraan resonans magnetik digunakan.

Sekiranya angiopati muncul pada anak, anda perlu mendiagnosisnya sedini mungkin, kerana pelanggaran aliran darah di retina cukup aktif. Ciri ciri penyakit ini dapat dilihat dengan memeriksa jaringan kapilari fundus dengan teliti.

Diagnosis dibuat setelah pemeriksaan fundus. Untuk ini, pelbagai pilihan untuk ophthalmoscopy dilakukan. Perubahan yang dikenal pasti menentukan peringkat proses:

  1. Angiopati retina mengikut jenis hipertensi pada peringkat awal - pengembangan saluran vena terhadap latar belakang arteriol yang menyempit (4: 1 pada kadar 3: 2). Mereka menjadi berpusing dan bercabang pada sudut yang tidak jelas (gejala Gvist);
  2. Angiosklerosis adalah penebalan saluran arteri retina dengan kehilangan keanjalan (gejala kawat tembaga atau perak). Hasil perubahan ini adalah angiopati jenis pemampatan urat oleh arteri;
  3. Retinopati - impregnasi tisu retina dengan komponen darah dan pendarahan kecil. Mereka membawa kepada kemusnahannya dengan segera;
  4. Neuroretinopati - penyebaran perubahan patologi dari retina ke saraf optik, yang menampakkan diri dalam bentuk kabur kontur dan edema.

Sekiranya perlu, perkara berikut dapat dilakukan:

  • Ultrasound Doppler saluran mata;
  • Angiografi retina fluorescein;
  • Dinamometri oftalmik (pengukuran tekanan darah di arteri dan urat retina;
  • Rheoophthalmography (pendaftaran grafik aliran darah mata).

Kaedah-kaedah ini memungkinkan bukan hanya untuk mengesan gangguan vaskular, tetapi juga untuk menilai ciri-ciri yang jelas, yang mungkin diperlukan untuk menyusun rancangan rawatan.

Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor mesti melakukan pemeriksaan fundus. Untuk ini, pelbagai jenis oftalmoskopi dilakukan. Oleh kerana mengenal pasti perubahan yang tidak normal, adalah mungkin untuk menentukan tahap perkembangan proses patologi.

Tahap awal angiopati hipertensi disertai dengan pengembangan saluran vena dan penyempitan arteriol. Mereka menjadi berpintal, dan ini berlaku pada sudut yang tidak jelas..

Bagaimana anda boleh membantu dengan angiopati hipertensi?


Skop langkah rawatan terdiri daripada umum dan khusus. Ia merangkumi rawatan berikut:

  1. Pemakanan yang betul: mengehadkan makanan yang mengandungi cecair, garam dan kolesterol, kandungan vitamin dan antioksidan yang tinggi (sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, daging diet, minyak sayuran, produk tenusu);
  2. Normalisasi gaya hidup: penolakan dari penyalahgunaan alkohol, merokok, latihan fizikal yang berat dan keterlaluan psiko-emosi. Angiopati retina berkembang selagi ia berlaku dengan sebarang rawatan;
  3. Kawalan tekanan darah dan rawatan ubat yang tinggi terhadap hipertensi arteri (penghambat ACE, diuretik, beta-blocker dan ubat antihipertensi lain);
  4. Antikoagulan dan rawatan kelikatan darah tinggi: Ascard, Cardiomagnum, Clopidogrel;
  5. Persediaan yang meningkatkan proses metabolik di retina: trental, actovegin, metamax, ATP, ekstrak aloe, mildronate;
  6. Vitamin: milgama, vitrum, sekejap;
  7. Titisan mata: quinax, taufon, emoxipin, aisotin;

Pembekuan laser atau rawatan instrumental lain pada saluran retina. Ia diresepkan apabila terdapat ancaman pecah atau pendarahan yang kerap.

Cara hidup

Untuk mengatasi angiopati, anda perlu mengehadkan pengambilan cecair, garam dan makanan yang tinggi kolesterol. Anda perlu mengambil lebih banyak vitamin dan antioksidan. Diet harus mengandungi produk susu yang diperam, daging tanpa lemak, ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Normalisasi gaya hidup. Adalah sangat penting untuk berhenti minum alkohol, merokok, aktiviti fizikal yang berlebihan dan keadaan tertekan. Sekiranya pengaruh faktor-faktor ini tidak dikecualikan, angiopati akan berkembang.

Pengendalian tekanan dan rawatan hipertensi yang betul. Untuk ini, diuretik, inhibitor ACE, beta-blocker digunakan..

Penggunaan antikoagulan dan penghapusan peningkatan kelikatan darah. Untuk tujuan ini, ubat-ubatan seperti kardiomagnum, ascard, clopidogrel digunakan..

Penggunaan dana untuk meningkatkan proses metabolik di retina. Untuk ini, trental, metamax, mildronate ditetapkan.

Penggunaan kompleks vitamin. Untuk tujuan ini, agen seperti aevit, vitrum, milgama biasanya digunakan..

Menggunakan titisan mata. Doktor boleh menetapkan taufon, aisotin, quinax.

Dengan ancaman pecah retina atau pendarahan kekal, pembekuan laser dan kaedah rawatan instrumental lain dapat digunakan.

Rawatan angiopati retina


Rawatan patologi yang berkesan tidak mungkin dilakukan tanpa pembetulan tekanan darah. Untuk menghilangkan penyakit ini, anda perlu mengukur petunjuk ini dua kali sehari..

Pembetulan gaya hidup sangat penting - penting untuk berjalan di udara segar sebanyak mungkin, berhenti dari situasi tertekan dan terlalu banyak kerja. Dengan perkembangan angiopati, anda tidak boleh bekerja di komputer untuk masa yang lama dan meregangkan organ penglihatan.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, prosedur berikut akan membantu memperbaiki keadaan pesakit:

  • Terapi laser;
  • Akupunktur;
  • Pendedahan kepada medan magnet.

Yang penting dalam rawatan angiopati adalah mematuhi diet khas, yang harus ditujukan untuk meminimumkan jumlah kolesterol dalam darah..

Bentuk angiopati hipertensi adalah penyakit serius yang boleh menyebabkan komplikasi berbahaya hingga kehilangan penglihatan. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, sangat penting untuk memantau petunjuk tekanan dan mengikuti dengan jelas semua cadangan pakar oftalmologi.

Terapi utama penyakit ini adalah untuk menghilangkan tekanan darah tinggi dan menstabilkan penunjuk tekanan darah. Pakar akan memberi ubat yang menurunkan tekanan darah. Terdapat kumpulan ubat-ubatan tertentu:

  1. β-blocker - jantung berkontrak dengan lebih perlahan, tekanan darah menurun;
  2. menekan enzim penukaran angiotensin - pengeluaran renin, yang meningkatkan tekanan darah, dihambat di dalam badan;
  3. penyekat saluran kalsium di dinding saluran darah, dan melebarkan lumen vaskular;
  4. diuretik - lebihan cecair dikeluarkan dari badan.

Rawatan angiopati hipertensi, selain ubat yang menurunkan tekanan darah, termasuk:

  • vasodilator;
  • ubat-ubatan yang mengaktifkan aliran darah;
  • ubat-ubatan yang mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular;
  • pengencer darah;
  • kompleks vitamin dan mineral;
  • ubat yang memulihkan proses metabolik dalam tisu.

Pertama sekali, dalam kes ini, terapi harus ditujukan untuk menghilangkan punca. Oleh kerana penyakit ini berkembang dengan latar belakang tekanan darah tinggi, pertama anda perlu menstabilkannya.

Walaupun terapi sokongan digunakan, tetapi alasannya tetap ada, maka hasil jangka panjang yang baik tidak akan dapat dilakukan. Juga perlu diperhatikan pemulihan bekalan darah normal ke retina dan penstabilan penglihatan..

Pada masa yang sama, gaya hidup pesakit tidak kurang pentingnya. Anda perlu memperhatikan pemakanan yang betul dan aktiviti fizikal yang sederhana.

Kaedah utama terapi

Angiopati retina hipertensi harus dirawat secara menyeluruh. Pertama sekali, ubat-ubatan diresepkan untuk menormalkan tekanan darah:

  1. diuretik. Untuk mengeluarkan lebihan cecair dari badan dan mengurangkan beban pada peredaran darah;
  2. ubat untuk menurunkan tekanan darah;
  3. bermaksud untuk menguatkan dinding saluran darah, meningkatkan nada mereka;
  4. pengencer darah. Mereka menghalang pembentukan gumpalan darah, memudahkan aliran darah melalui saluran dan dengan itu mengurangkan beban di dindingnya.

Ubat ini harus diberikan secara kompleks. Mereka dipilih berdasarkan ciri-ciri individu organisma dan penyakit bersamaan yang lain. Ini hanya boleh dilakukan oleh doktor profesional setelah pemeriksaan menyeluruh..

Juga, rawatan harus ditujukan untuk memulihkan penglihatan normal. Untuk tujuan ini, dalam kes yang jarang berlaku, pembetulan laser dilakukan, serta pengukuhan dinding saluran darah, jika terdapat risiko pecah yang signifikan..

Di samping itu, titisan mata diresepkan untuk memperbaiki keadaan umum, menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dan radang mata..

Pencegahan penyakit

Untuk tujuan pencegahan, anda perlu berusaha memantau tekanan darah anda. Ini sangat penting bagi orang yang mempunyai kecenderungan untuk menghidap hipertensi yang diwarisi.

Adalah mungkin untuk mengurangkan risiko terkena angiopati retina jenis hipertensi jika anda kerap diperiksa oleh pakar kardiologi dan pakar oftalmologi.

Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi membantu mengenal pasti hipertensi pada peringkat awal. Untuk mengelakkan penyakit ini, anda memerlukan:

  • Ubah gaya hidup anda: lakukan senaman setiap hari, panaskan badan. Berbasikal, berjalan kaki, larian ringan banyak membantu.
  • Seimbangkan diet anda. Diet harus mengandungi sayur-sayuran, herba, beri, buah-buahan, bijirin, daging tanpa lemak, makanan laut. Garam mesti diminum sekerap mungkin.
  • Berikan alkohol.
  • Menghilangkan berat badan berlebihan.
  • Mengambil vitamin
  • mengurangkan pengambilan garam, mengawal jumlah cecair yang dimakan;
  • meminimumkan pengambilan lemak haiwan (ikan berlemak dan daging, mentega, krim masam, telur ayam);
  • peningkatan penggunaan sayur-sayuran, buah-buahan, minyak sayuran, makanan laut;
  • pendidikan jasmani (berjalan, berenang);
  • Kawal keseimbangan psiko-emosi anda, cuba jangan berada dalam suasana tertekan.
  • Berikan badan rehat dan tidur yang betul.

Jauh lebih mudah untuk mencegah penyakit daripada menyingkirkannya kemudian. Dalam kes ini, pencegahan cukup mudah dan terdiri daripada mematuhi beberapa peraturan.

Sekiranya anda mempunyai kecenderungan keturunan kongenital, anda perlu memantau ini dengan lebih berhati-hati, serta mengambil ubat untuk mengurangkan darah dan menurunkan kolesterol darah.

Sekiranya seseorang mempunyai penyakit yang dapat memprovokasi patologi ini, maka dia perlu menjalani rawatan tepat pada masanya untuk mengawal kesihatannya. Terapi sokongan dalam keadaan ini sangat penting..

Oleh itu, penyakit ini adalah manifestasi hipertensi yang sangat berbahaya dan tidak menyenangkan. Semakin cepat didiagnosis, semakin tinggi kemungkinan menormalkan penglihatan dan mengelakkan akibat yang serius..

Sekiranya anda tidak memulakan rawatan tepat pada masanya, maka pada masa akan datang keadaan hanya akan bertambah buruk, yang akan menyebabkan kehilangan penglihatan separa atau lengkap. Bagaimanapun, penyakit apa pun lebih mudah dicegah daripada menyingkirkannya kemudian..

Oleh itu, adalah perlu untuk memantau kesihatan anda dan menjalani gaya hidup yang betul untuk mengelakkan manifestasi serius dan tidak menyenangkan tersebut..

Prognosis bentuk hipertensi

Prognosis penyakit ini bergantung pada tahap mana ia didiagnosis dan kapan terapi yang diperlukan dimulakan. Apabila tekanan darah tinggi hadir untuk waktu yang lama, fenomena ini boleh menyebabkan komplikasi serius..

Perkara yang paling teruk ialah seseorang dapat kehilangan pandangan sebahagian atau sepenuhnya. Dengan rawatan awal, perubahan pada saluran mata dapat dihilangkan. Setelah menurunkan tekanan darah, mereka sering hilang sepenuhnya..

Angioretinopati hipertensi adalah penyakit yang mesti dirawat. Tekanan darah yang tinggi semestinya memberi isyarat kepada seseorang bahawa diperlukan perundingan dengan pakar kardiologi dan pakar oftalmologi, yang akan menilai keadaan kapal di fundus.


Artikel Seterusnya
Apakah MCHC dalam ujian darah