Angiopati retina - jenis, penyebab, gejala, kaedah diagnosis dan rawatan


Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Pengenalan

Angiopati retina bukan penyakit bebas, tetapi gejala pelbagai penyakit yang menyebabkan disfungsi saluran darah mata dan perubahan struktur dinding vaskular. Manifestasi lesi vaskular adalah perubahan nada mereka, kekejangan sementara yang boleh diterbalikkan.

Angiopati yang telah lama wujud membawa akibat yang tidak dapat dipulihkan: perubahan nekrotik di kawasan retina, yang dibekalkan darah oleh kapal yang terkena, penipisan, pecah dan detasmennya. Semua akibat ini digabungkan dengan nama retinopati..

Keadaan retina sangat bergantung pada kualiti bekalan darah, dan apabila kawasan yang terjejas muncul, penglihatan terganggu, tanpa kemudian pulih. Sekiranya kawasan di kawasan makula terjejas, penglihatan pusat terganggu. Sekiranya detasmen retina lengkap, kebutaan berkembang.

Penyebab angiopati retina

Angiopati retina boleh menjadi gejala penyakit yang mempengaruhi kesihatan vaskular. Perubahan pada kapal fundus secara tidak langsung mencirikan tahap kerosakan pada kapal seluruh organisma. Angiopati retina boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi masih kerap berkembang pada orang selepas 30 tahun.

Penyebab angiopati retina yang paling biasa:

  • hipertensi dari mana-mana asal;
  • diabetes;
  • aterosklerosis;
  • angiopati remaja;
  • angiopati hipotonik (dengan tekanan darah rendah);
  • scoliosis;
  • angiopati traumatik.

Angiopati juga boleh berlaku dengan osteochondrosis tulang belakang serviks, dengan vaskulitis autoimun sistemik (luka vaskular radang), penyakit darah.

Terdapat juga faktor predisposisi yang menyumbang kepada perkembangan angiopati retina:

  • merokok;
  • kesan berbahaya terhadap pengeluaran;
  • pelbagai mabuk;
  • anomali kongenital dalam pengembangan saluran darah;
  • usia tua.

Jenis angiopati retina

Gejala angiopati retina

Angiopati diabetes (retinopati)

Angiopati hipertensi (retinopati)

Peningkatan tekanan darah bertindak pada dinding vaskular, merosakkan lapisan dalamannya (endotelium), dinding pembuluh menjadi lebih padat dan fibrosis. Pembuluh retina, ketika melintasi, memerah urat, peredaran darah terganggu. Keadaan dibuat untuk pembentukan gumpalan darah dan pendarahan: tekanan darah tinggi, beberapa saluran pecah, - angiopati berubah menjadi retinopati. Saluran fundus yang berpintal adalah tanda ciri hipertensi.

Menurut statistik, pada tahap pertama hipertensi, fundus normal diperhatikan pada 25-30% pesakit, pada tahap kedua - pada 3,5%, pada tahap ketiga, perubahan pada fundus terdapat pada semua pasien. Pada peringkat lanjut, pendarahan sering muncul di bola mata, kelegapan retina, perubahan merosakkan pada tisu retina.

Angiopati hipotonik

Angiopati traumatik

Angiopati remaja

Diagnostik

Angiopati retina dikesan semasa diperiksa oleh pakar oftalmologi fundus. Retina diperiksa dengan murid dilatasi di bawah mikroskop. Pemeriksaan ini mendedahkan vasokonstriksi atau pelebaran, kehadiran pendarahan, kedudukan makula.

Kaedah pemeriksaan tambahan yang boleh digunakan untuk mendiagnosis angiopati:

  • Ultrasound saluran darah dengan imbasan dupleks dan Doppler saluran retina memungkinkan untuk menentukan halaju aliran darah dan keadaan dinding vaskular;
  • Pemeriksaan sinar-X dengan pengenalan agen kontras ke dalam kapal membolehkan anda menentukan patensi saluran dan kadar aliran darah;
  • diagnostik komputer;
  • pengimejan resonans magnetik (MRI) - membolehkan anda menilai keadaan (struktur dan fungsional) tisu lembut mata.

Angiopati retina pada kanak-kanak

Dengan mengambil kira penyakit yang mendasari (penyebab angiopati), diabetes, hipertensi, hipotonik, angiopati trauma dibezakan.

Angiopati diabetes berkembang pada kanak-kanak pada peringkat akhir perjalanan diabetes dan kemudian, lebih awal rawatannya dimulakan. Di fundus, terdapat pengembangan dan penyeksaan urat, edema retina dan pendarahan kecil. Keluarga yang berisiko menghidap diabetes memerlukan pemantauan gula darah anak dengan teliti.

Kanak-kanak ini mengalami aterosklerosis awal kapal, seperti yang dibuktikan dengan penampilan mikroaneurisma arteri (penonjolan dinding arteri kerana penipisannya). Pada kanak-kanak, ketajaman penglihatan menurun, penglihatan periferal terganggu.

Pada angiopati hipertensi, penyempitan arteri dan pengembangan urat (kerana pelanggaran aliran keluar) berlaku terlebih dahulu, dan kemudian arteri juga mengembang. Pada angiopati hipotonik, sebaliknya, pada mulanya arteri mengembang, percabangannya muncul dan meningkat..

Angiopati traumatik juga sering terjadi pada kanak-kanak, kerana kanak-kanak sering mengalami kecederaan, termasuk mata lebam. Dengan angiopati traumatik, kanak-kanak itu bimbang akan sakit di mata, pendarahan muncul di bola mata dan di retina, ketajaman penglihatan menurun.

Angiopati remaja dijelaskan di atas (lihat bahagian Jenis angiopati).

Memandangkan angiopati hanya merupakan gejala penyakit lain, sebelum memutuskan rawatan, adalah perlu untuk menetapkan dan mendiagnosis penyakit yang mendasari ini. Setelah menjelaskan diagnosis, rawatan kompleks diresepkan dengan penekanan pada rawatan penyakit yang mendasari. Untuk rawatan angiopati secara langsung, ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah darah digunakan.

Angiopati retina pada bayi baru lahir

Perubahan retina dapat dikesan walaupun di hospital. Tetapi dalam tempoh awal selepas bersalin, ini bukan patologi. Perubahan pada retina pada masa kemudian, ketika fundus diperiksa seperti yang diarahkan oleh pakar neurologi, mungkin bersifat patologi.

Anda tidak mudah mengenal pasti manifestasi patologi anda sendiri. Dalam beberapa kes, satu gejala mungkin muncul - jejaring kapilari merah atau bintik-bintik kecil pada bola mata. Gejala seperti itu boleh muncul dengan angiopati traumatik. Untuk penyakit lain, disyorkan untuk berjumpa dengan kanak-kanak dengan pakar oftalmologi.

Pada kanak-kanak, perubahan pada retina dapat muncul disebabkan oleh tekanan emosi dan fizikal, walaupun seminimal mungkin dengan perubahan posisi badan. Oleh itu, tidak setiap perubahan pada retina bayi baru lahir menunjukkan adanya patologi. Sekiranya urat berdarah penuh dikesan di fundus sekiranya tiada vasokonstriksi dan perubahan pada saraf optik, kanak-kanak itu harus berunding dengan pakar neurologi dan, kemungkinan besar, perubahan ini tidak akan dikenali sebagai patologi.

Dengan peningkatan tekanan intrakranial, pembengkakan saraf optik muncul, cakera menjadi tidak rata, arteri menyempit, dan vena berdarah penuh dan berpusing. Apabila perubahan tersebut muncul, kanak-kanak memerlukan rawatan segera di hospital dan pemeriksaan menyeluruh..

Angiopati retina semasa kehamilan

Tetapi angiopati boleh berlaku pada wanita hamil pada trimester kedua atau ketiga dengan toksikosis lewat dan tekanan darah tinggi. Sekiranya seorang wanita mengalami angiopati terhadap latar belakang hipertensi sebelum pembuahan, maka semasa kehamilan ia dapat berkembang dan mengakibatkan komplikasi yang paling serius. Pemantauan tekanan darah secara berterusan, pemantauan fundus dan pengambilan ubat antihipertensi diperlukan.

Sekiranya berlakunya perkembangan angiopati, apabila timbul ancaman terhadap kehidupan wanita tersebut, persoalan penamatan kehamilan diputuskan. Petunjuk untuk penamatan kehamilan adalah detasmen retina, trombosis vena pusat, dan retinopati progresif. Penghantaran operasi dilakukan mengikut petunjuk.

Rawatan angiopati retina

Perkara utama dalam rawatan angiopati adalah rawatan penyakit yang mendasari. Penggunaan ubat-ubatan yang menormalkan tekanan darah, agen hipoglikemik dan pengambilan makanan melambatkan atau bahkan menghentikan perkembangan perubahan vaskular retina. Kadar perubahan patologi pada saluran retina secara langsung bergantung kepada keberkesanan rawatan penyakit yang mendasari.

Rawatan harus dilakukan secara menyeluruh di bawah pengawasan bukan sahaja pakar oftalmologi, tetapi juga ahli endokrinologi atau ahli terapi. Selain ubat-ubatan, fisioterapi, rawatan tempatan, terapi diet digunakan.

Pada diabetes mellitus, diet sama pentingnya dengan ubat. Makanan yang kaya dengan karbohidrat tidak termasuk dalam diet. Lemak haiwan harus diganti dengan lemak sayuran; pastikan untuk memasukkan sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu, ikan dalam makanan. Berat badan dan gula darah harus dipantau secara sistematik.

Rawatan ubat

  • Apabila angiopati dikesan, pesakit diberi ubat yang meningkatkan peredaran darah: Pentylin, Vazonit, Trental, Arbiflex, Xanthinol nicotinate, Actovegin, Pentoxifylline, Cavinton, Piracetam, Solcoseryl. Ubat ini dikontraindikasikan pada kehamilan dan penyusuan, serta pada masa kanak-kanak. Tetapi dalam beberapa kes, dalam dos yang rendah, mereka tetap diresepkan untuk kategori pesakit ini..
  • Juga digunakan adalah ubat-ubatan yang mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular: Parmidin, Ginkgo biloba, Calcium Dobezilate.
  • Ubat yang mengurangkan lekatan platelet: Ticlodipine, Acetylsalicylic acid, Dipyridamole.
  • Terapi vitamin: vitamin kumpulan B (B1, DALAM2, DALAM6, DALAM12, DALAMlima belas), C, E, P.

Kursus rawatan harus dijalankan dalam 2-3 minggu 2 r. pada tahun. Semua ubat digunakan hanya seperti yang diarahkan oleh doktor.

Dengan diabetes mellitus, dos insulin atau agen hipoglikemik lain yang ditetapkan oleh ahli endokrinologi harus diperhatikan dengan ketat. Sekiranya hipertensi dan aterosklerosis, selain ubat yang menurunkan tekanan darah, digunakan ubat yang menormalkan kadar kolesterol. Tahap tekanan darah normal yang stabil dan diabetes mellitus yang dikompensasi dengan ketara menangguhkan perubahan saluran retina yang tidak dapat dielakkan dalam patologi ini..

Titis mata

Fisioterapi

Ubat-ubatan rakyat

Ubat tradisional boleh dan harus digunakan, tetapi anda harus berjumpa doktor terlebih dahulu dan memastikan bahawa tidak ada intoleransi individu terhadap komponen resipi.

Beberapa resipi perubatan tradisional:

  • Ambil bahagian yang sama (masing-masing 100 g) Wort St. John, chamomile, yarrow, birch buds, immortelle. 1 sudu besar kumpulkan, tuangkan 0.5 liter air mendidih, biarkan selama 20 minit, saring dan angkat dengan jumlah 0.5 liter; Minum 1 gelas pada waktu pagi dengan perut kosong dan 1 gelas pada waktu malam (selepas penggunaan infus pada waktu malam, jangan minum atau makan apa-apa). Minum setiap hari sebelum menggunakan keseluruhan koleksi.
  • Ambil 15 g akar valerian dan daun balm lemon, 50 g ramuan yarrow. 2 sudu kecil pengumpulan, tuangkan 250 ml air, bersikeras 3 jam di tempat yang sejuk. Kemudian disimpan di dalam air mandi selama 15 minit, disejukkan, ditapis dan isinya diselaraskan hingga 250 ml. Infusi diminum dalam bahagian kecil sepanjang hari. Kursus rawatan adalah 3 minggu.
  • Ambil 20 g ekor kuda ladang, 30 g simpul burung, 50 g bunga hawthorn. 2 sudu kecil ramuan cincang dituangkan dengan 250 ml air mendidih, bersikeras selama 30 minit. dan ambil masa 30 minit. sebelum makan, 1 sudu besar. 3 p. sehari, dalam sebulan.
  • Ambil 1 sudu kecil. mistletoe putih (pra-tanah ke serbuk) tuangkan 250 ml air mendidih ke dalam termos, bersikeras semalaman dan minum 2 sudu setiap satu. 2 p. sehari, selama 3-4 bulan.

Juga berguna untuk mengambil infus biji dill, infus biji jintan dan herba bunga jagung, teh dari buah abu gunung hitam dan daun kismis hitam.

Punca, gejala dan rawatan angiopati retina

Angiopati retina - apa itu?

Retina memerlukan banyak nutrien dan oksigen kerana ia bertanggungjawab untuk menangkap gelombang cahaya, mengubahnya menjadi impuls saraf dan menghantarnya ke otak, di mana gambar itu terbentuk. Bekalan darah yang tidak mencukupi ke koroid menyebabkan masalah penglihatan yang teruk. Angiopati saluran retina bukan penyakit yang terpisah, tetapi patologi yang berkembang sebagai akibat dari pemusnahan sel pembuluh darah dan disfungsi fungsinya dalam penyakit pelbagai asal.

Angiopati retina adalah gangguan patologi nada saluran darah dan kapilari fundus. Akibatnya, penyeksaan, penyempitan atau pengembangan mereka berlaku. Terdapat perubahan dalam kelajuan aliran darah dan kerusakan peraturan saraf. Kecacatan vaskular memungkinkan untuk mencurigai dan membuat diagnosis penyakit yang mendasari sebelum manifestasi klinikalnya.

Patologi jenis ini menandakan adanya penyakit di dalam badan yang mengganggu peredaran darah yang normal, mempengaruhi nada saluran kecil dan besar, menyebabkan lesi nekrotik pada kawasan tertentu retina, mengancam kehilangan penglihatan sepenuhnya atau sebahagian atau penurunan kualitinya. Angiopati lebih kerap berlaku pada pesakit dewasa (berumur lebih dari 35 tahun) dengan latar belakang penyakit kronik, tetapi kadang kala ia didiagnosis pada masa kanak-kanak, dan bahkan pada bayi baru lahir.

Penyebab angiopati retina

Struktur mata yang paling penting - retina - cepat bertindak balas terhadap gangguan sedikit pun dalam sistem bekalan darah. Angiopati bukan penyakit bebas, ia berfungsi sebagai isyarat penyakit di mana terdapat kesan negatif pada saluran mata. Proses patologi dalam badan menyebabkan kerosakan pada dinding saluran mata, pengubahsuaiannya dan gangguan struktur.

Sebab utama yang menyebabkan berlakunya angiopati:

Penyakit hipertonik. Tekanan darah tinggi mempunyai kesan buruk pada dinding saluran mata, merosakkan lapisan dalamannya. Dinding vaskular menjadi lebih padat dan fibrotisasi berlaku. Terdapat pelanggaran peredaran darah, pembentukan gumpalan darah dan pendarahan. Kerana tekanan yang terus meningkat, beberapa kapal pecah. Tanda ciri angiopati hipertensi adalah saluran fundus yang berbelit dan menyempit. Pada tahap pertama hipertensi, perubahan diperhatikan pada saluran mata pada sepertiga pesakit, pada tahap kedua - pada separuh pesakit, dan pada tahap ketiga hipertensi, saluran fundus diubah suai pada semua pesakit;

Diabetes. Penyakit ini menyebabkan kerosakan pada dinding vaskular bukan sahaja di retina mata, tetapi di seluruh badan. Patologi berkembang dengan latar belakang tahap glukosa darah yang sentiasa meningkat. Ini menyebabkan perkembangan oklusi, kebocoran darah ke dalam tisu retina, penebalan dan percambahan dinding kapilari, penurunan diameter pembuluh darah dan kemerosotan peredaran darah dalam mata. Patogenesis sering menyebabkan kehilangan penglihatan secara beransur-ansur;

Kecederaan pada tengkorak, mata dan tulang belakang (tulang belakang serviks), tekanan dada yang kuat dan berpanjangan. Keadaan ini menyebabkan peningkatan mendadak tekanan intrakranial ke jumlah yang tinggi, pecahnya dinding saluran darah dan pendarahan di retina;

Hipotensi. Penurunan nada vaskular memerlukan percabangan kapal, pengembangannya yang kuat, denyutan berdebar, penurunan kecepatan aliran darah, dan juga mendorong pembentukan gumpalan darah di saluran retina, meningkatkan kebolehtelapan dinding pembuluh darah.

Faktor yang menyumbang kepada berlakunya angiopati berbahaya:

Peningkatan tekanan intrakranial;

Tabiat buruk (merokok, alkohol);

Keracunan (akut atau kronik);

Anomali kongenital dinding saluran darah;

Terdapat beberapa jenis patologi ini, yang kadang-kadang dijumpai:

Angiopati remaja. Proses keradangan pada saluran retina berkembang dengan alasan yang tidak diketahui. Ia disertai dengan pendarahan kecil di bahagian mata dan retina vitreous. Jenis penyakit yang paling teruk, yang menyumbang kepada detasmen retina, juga memprovokasi terjadinya katarak dan glaukoma, sering menyebabkan kebutaan;

Angiopati pada bayi pramatang. Penyakit ini jarang berlaku, penyebab kejadiannya adalah komplikasi kelahiran atau trauma kelahiran. Kerosakan retina dicirikan oleh perubahan proliferatif pada saluran darah, penyempitannya dan aliran darah yang terganggu;

Angiopati semasa mengandung. Pada peringkat awal, penyakit ini tidak membawa akibat yang mengancam, tetapi ketika diabaikan ia mengancam dengan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan (retina detasmen). Patologi ini dapat berkembang pada separuh kedua kehamilan dengan latar belakang hipertensi atau penyakit lain yang dicirikan oleh kelemahan dinding vaskular.

Sebarang patologi atau penyakit yang memberi kesan negatif (secara langsung atau tidak langsung) terhadap keadaan saluran darah boleh menyebabkan angiopati.

Penyebab angiopati yang paling biasa termasuk:

Hipertensi arteri pelbagai etiologi;

Patologi kongenital dinding vaskular;

Peningkatan tekanan intrakranial;

Kerosakan mata traumatik;

Gangguan darah tertentu;

Faktor risiko tambahan:

Umur lanjut dan presbiopia (penglihatan pikun);

Bekerja dalam pengeluaran berbahaya;

Merokok dan penyalahgunaan alkohol;

Gejala angiopati retina

Angiopati vaskular dibahagikan kepada jenis bergantung kepada penyakit yang mendasari:

Angiopati diabetes. Paling biasa. Pada pesakit diabetes jenis 1, ia diperhatikan dalam 40% kes, pada pesakit dengan jenis 2 - dalam 20%. Biasanya, angiopati mula berkembang 7-10 tahun selepas bermulanya penyakit. Terdapat dua pilihan untuk pembangunan: mikroangiopati dan makroangiopati. Dengan mikroangiopati, kapilari terjejas dan menipis, yang menyebabkan gangguan peredaran mikro dan pendarahan. Dengan makroangiopati, saluran yang lebih besar terjejas, penyumbatan (penyumbatan) berlaku, yang membawa kepada hipoksia retina;

Angiopati hipertensi. Terhadap latar belakang tekanan darah tinggi yang kronik, arteri retina sempit dan urat mengembang. Secara beransur-ansur, sklerosis vaskular terbentuk, tempat tidur vena menjadi bercabang, eksudat terbentuk kerana rembesan darah melalui dinding kapilari;

Angiopati hipotonik. Terhadap latar belakang hipotensi arteri, sebaliknya, arteri mengembang, aliran darah melambatkan, denyutan urat diperhatikan, pembuluh darah menjadi berbelit-belit, yang meningkatkan kemungkinan pembekuan darah. Gejala ciri dalam kes ini adalah sensasi berdenyut di mata dan pening;

Angiopati traumatik. Dengan kecederaan kepala atau dada, mampatan perut, osteochondrosis, tekanan intraokular dapat meningkat dengan mendadak. Sekiranya kapal tidak menahan beban, maka pecahnya berlaku dengan pendarahan berikutnya;

Angiopati semasa mengandung. Dalam kes ini, angiopati bersifat berfungsi dan hilang sendiri 2-3 bulan selepas melahirkan. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa peningkatan jumlah darah yang beredar menyebabkan pengembangan pasif saluran retina. Soalan lain ialah jika angiopati diabetes atau hipertensi terdapat sebelum kehamilan. Dalam kes ini, kemungkinan besar akan mula berkembang dengan cepat..

Bahaya angiopati adalah bahawa pada peringkat awal dan untuk jangka masa yang lama, ia tidak simptomatik. Pada tahap kemerosotan penglihatan yang ketara, prosesnya biasanya tidak dapat dipulihkan..

Gejala angiopati biasa:

Pengurangan ketajaman visual;

Kemunculan kabut dan bintik di depan mata;

Penyempitan bidang penglihatan;

Perasaan berdenyut di bola mata;

Kehadiran saluran darah yang pecah dan bintik-bintik kuning pada konjunktiva.

Angiopati retina: penyebab, gejala dan rawatan saluran darah

Angiopati adalah gejala yang berlaku akibat penyakit lain yang mempengaruhi saluran darah di retina. Patologi ini harus dirawat pada manifestasi pertama, kerana boleh menyebabkan kebutaan..

Angiopati berlaku bersama dengan penyakit seperti diabetes mellitus atau hipertensi, biasanya berkembang pada kedua mata pada masa yang sama. Penyakit ini didiagnosis pada orang yang berusia 30 tahun, mereka perlu menjalani diagnostik penglihatan sekali atau dua kali setahun. Secara umum, setelah melihat penurunan penglihatan, anda harus segera berjumpa pakar oftalmologi untuk berunding.

Dalam artikel ini kita akan membincangkan mengenai angiopati retina, manifestasi, sebab, klasifikasi dan kaedah rawatannya..

Angiopati retina

Banyak perhatian diberikan pada gangguan ini hari ini, kerana ia boleh mengakibatkan akibat yang sangat menyedihkan bagi tubuh, hingga dan termasuk kehilangan penglihatan. Angiopati saluran tisu mata berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa, tetapi selalunya ia menampakkan diri pada usia lebih dari 30 tahun.

Tubuh manusia adalah satu keseluruhan dan proses patologi yang berlaku dalam satu organ atau sistem sering menampakkan diri di tempat yang sama sekali berbeza. Sebagai contoh, angiopati retina adalah manifestasi sekunder atau akibat penyakit tertentu.

Angiopati retina adalah lesi saluran darah, yang paling sering disebabkan oleh penyakit umum (dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi, diabetes mellitus, dll.)

Angiopati adalah akibat penyakit yang mempengaruhi saluran darah ke seluruh badan, dan biasanya berkembang di kedua mata sekaligus.

Objek kekalahan

Retina adalah pembentukan unik, yang terdiri, di satu pihak, sel fotoreseptor, dan di sisi lain, sel saraf..

Bahagian fotosensitif pada retina menempati permukaan dalaman mata dari garis gigi hingga titik di mana saraf optik (cakera) berasal. Tidak ada sel fotosensitif sama sekali, dan proses panjang sel ganglion saling berkait dan menimbulkan saraf optik.

Berbeza dengan kawasan ini, retina mempunyai tempat dengan kepekatan sel sensitif warna - kerucut tertinggi. Ini adalah makula (titik kuning) dan kemurungan pusatnya. Ia memberikan persepsi dan ketajaman visual yang paling jelas.

Sel-sel ini sangat sensitif terhadap cahaya dan memberi kita penglihatan pada waktu senja, tetapi mereka tidak merasakan warna. Kerana susunan sel ini, seseorang mengembangkan penglihatan pusat dan periferal..

Penyakit retina terutamanya ditunjukkan oleh penurunan ketajaman penglihatan, kecacatan medan, dan gangguan penyesuaian. Oleh kerana selaput ini tidak mempunyai daya tahan, penyakit tidak menyakitkan..

Retina itu sendiri tidak mempunyai saluran darah, dan pemakanannya dilakukan berkat koroid. Namun, tidak ada akal fungsional dalam memisahkan struktur ini.

Jadi apa itu angiopati retina? Ini adalah nama gangguan mekanisme pengaturan kontraksi dan pengembangan pada salurannya. Akibatnya, neuroangiopati membawa kepada gangguan pemakanan retina, proses distrofik terjadi di dalamnya, kemungkinan akibatnya adalah detasemen dan kehilangan penglihatan..

Bagaimana penyakit ini menampakkan?

Biasanya penyakit ini khas untuk golongan usia yang lebih tua. Penting untuk menjalani pemeriksaan untuk menjelaskan diagnosis, kerana presbiopia - kemerosotan penglihatan pikun - memberikan simptom yang serupa. Arteriospasm saluran retina boleh berlaku dengan latar belakang sakit kepala, mimisan, dan serangan hipertensi.

Gejala angiopati retina:

  1. Kemerosotan atau penglihatan kabur;
  2. Kehilangan penglihatan;
  3. Sakit hidung;
  4. Kemajuan miopia;
  5. Distrofi retina;
  6. Kilat di mata.

Penyakit ini menampakkan dirinya sebagai kemerosotan fungsi saluran-saluran fundus. Ini berlaku dengan latar belakang penipisan dinding kapal. Selanjutnya, terdapat nekrosis sel secara beransur-ansur. Selalunya hanya satu mata yang terkena, angiopati retina kedua-dua mata kurang biasa, yang pada peringkat kemudian dapat mewujudkan dirinya sebagai kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Semakin cepat anda memulakan rawatan, semakin tinggi kemungkinannya. Sekiranya terapi tidak dimulakan dalam masa yang singkat, maka retinopati mungkin timbul - penyakit serius yang hanya menyebabkan kebutaan sepenuhnya.

Kehilangan penglihatan berlaku disebabkan oleh fakta bahawa retina hanya mengelupas, pecah, atau perubahan nekrotik yang teruk berlaku pada kapal.

Seringkali, pesakit pada peringkat awal penyakit mungkin tidak memperhatikannya, menjelaskan gejala dengan kerja berlebihan yang sederhana. Mereka berfikir bahawa jika retina rosak, ia akan hilang dengan segera..

Dalam irama moden, banyak orang yang berkaitan dengan bekerja di komputer dan oleh itu harus menumpukan perhatian mereka kepada tekanan yang meningkat. Dalam kes ini, sangat tepat untuk memeriksa mata sekerap mungkin agar tidak terlepas tanda-tanda penting, yang mungkin hanya menunjukkan perkembangan patologi yang serius dan kompleks..

Pada peringkat kemudian, gangguan penglihatan serius berlaku, yang secara beransur-ansur menyebabkan kehilangan sepenuhnya. Lazimnya, penyakit ini tidak berkembang dengan cepat dan oleh itu mungkin ada masa untuk meminta bantuan doktor. Kecacatan penglihatan sudah cukup alasan untuk pergi ke hospital..

Penyebab angiopati retina


Sebenarnya, angiopati vaskular retina tidak berlaku sendiri tanpa penyakit yang mendasari. Masalah ini berkembang dengan latar belakang perubahan kompleks dalam fungsi pembuluh darah badan..

Selalunya perubahan pada saluran darah berlaku dengan latar belakang penyakit yang tidak sama sekali, tetapi keadaan organisma, misalnya, angiopati retina semasa kehamilan.

Masalahnya ialah bekalan darah ke fundus terganggu. Dengan latar belakang ini, kapal menjadi terlalu rapuh, dindingnya menjadi lebih tipis, dan kapal mudah runtuh. Situasi ini rumit oleh kenyataan bahawa perubahan tersebut tidak dapat dipulihkan..

Sekiranya kawasan retina sudah mengalami pengelupasan atau perubahan nekrotik pada pembuluh darah, maka tidak mungkin lagi untuk mewujudkan bekalan darah yang normal di sana..

Angioneuropati boleh mempunyai asal yang berbeza, tetapi biasanya mempunyai watak latar belakang kerana beberapa patologi, oleh itu ia disebut latar belakang angiopati retina.

Jadi ia mungkin:

  • mabuk badan;
  • leukemia;
  • tekanan darah tinggi;
  • Gangguan peraturan saraf, yang bertanggungjawab untuk nada dinding vaskular;
  • vaskulitis asal autoimun, artritis reumatoid;
  • patologi kongenital tisu penghubung vaskular;
  • penyakit darah (anemia);
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • pelanggaran peraturan saraf nada vaskular;
  • kerosakan pada tulang belakang serviks atau osteochondrosis.
  • Angiodystonia retina adalah perkara biasa dan mungkin menjadi latar belakang perokok atau orang yang mengambil ubat yang mempengaruhi nada vaskular umum.

Sekiranya kita mempertimbangkan dengan lebih terperinci penyebab kebanyakan angiopati, maka pertama-tama kita harus segera menentukan nuansa: patologi ini dianggap bukan penyakit bebas, tetapi gejala. Oleh itu, penting untuk menentukan penyakit mana yang menyebabkan manifestasi seperti itu..

Berdasarkan ini, harus difahami bahawa jika seseorang mempunyai beberapa jenis penyakit yang dapat memprovokasi diagnosis seperti itu, maka perlu sekurang-kurangnya untuk meminimumkan pengaruh faktor-faktor yang hanya memperburuk keadaan dan memprovokasi penyakit ini.

Ia juga boleh berlaku dengan pelbagai penyakit darah atau sistem kekebalan tubuh dan dengan pelbagai jenis perubahan yang berkaitan dengan usia (misalnya, pada usia muda, ketika tubuh dan semua sistemnya disusun semula).

Sekiranya kita mempertimbangkan kumpulan risiko yang berpotensi, maka kita dapat membezakan kategori orang yang pada awalnya paling cenderung kepada perkembangan penyakit seperti itu:

  1. Orang tua. Menurut statistik, pada orang yang berusia di bawah 30 tahun, diagnosis secara praktikalnya tidak menunjukkan adanya penyakit ini..
  2. Perokok.
  3. Perempuan mengandung.
  4. Orang yang berlebihan berat badan.
  5. Pakar yang retina sentiasa mengalami tekanan yang besar dalam pengeluaran (contohnya, tukang las, pekerja perusahaan metalurgi).
  6. Orang yang tubuhnya terdedah kepada keracunan secara sistematik. Ini bukan hanya merujuk kepada pekerja industri seperti itu, tetapi juga pesakit yang harus lama mengambil ubat berbahaya..
  7. Mereka yang mengalami gangguan vaskular kongenital.

Ini tidak bermaksud terjadinya penyakit yang dijamin sekiranya seseorang mempunyai beberapa patologi atau faktor yang memprovokasi. Sangat mungkin untuk mengelakkan perkara ini. Ngomong-ngomong, jelas bahawa ini tidak bermaksud perlunya berhenti kerja dengan segera, walaupun tidak ada gejala..

Ini hanya bermaksud bahawa jika seseorang pada mulanya berisiko, maka dia perlu ingat tentang diagnostik berkala. Inilah yang akan menghalang perkembangan serius masalah ini hingga ke peringkat akhir..

Dengan rawatan yang tepat pada masanya, adalah mungkin untuk segera melupakan penyakit ini..

Di samping itu, dengan adanya faktor-faktor yang memprovokasi, adalah penting untuk mengikuti langkah berjaga-jaga asas, dan juga tidak melupakan gimnastik untuk mata, rehat yang cukup, cermin mata hitam, masa yang terhad untuk menonton TV dan bekerja di komputer, serta pelembab dasar dan titisan antibakteria.

Jenis penyakit

Klasifikasi dibuat berdasarkan penyakit yang menjadi penyebab angiopati retina. Angiopati berlaku:

Dalam kes ini, kerosakan pada saluran darah dari serat berlaku kerana pengabaian diabetes mellitus, di mana tidak hanya kapilari retina yang terjejas, tetapi juga semua saluran darah tubuh. Ini menyebabkan penurunan aliran darah yang ketara, penyumbatan saluran darah dan, akibatnya, penglihatan menurun.

Terhadap latar belakang diabetes, seperti yang anda ketahui, kerosakan pada rangkaian peredaran darah berlaku secara umum, yang mempengaruhi kapal besar dan kecil. Angiopati diabetes berlaku apabila lapisan mikro kapal endotel rosak oleh kepekatan glukosa yang tinggi, akibatnya kebolehtelapannya terganggu, dan terjadi edema dinding kapilari.

Dengan kombinasi perubahan ini, saluran retina menyempit, dan aliran darah di dalamnya melambat atau berhenti sama sekali. Ini membawa kepada pelanggaran bekalan darah ke tisu, kelaparan oksigen dan, sebagai akibatnya, atrofi..

Sebagai tambahan kepada pembekuan darah kecil dan pembuluh darah, pada diabetes, mikroba sering terjadi pada retina, kerana kapal mudah cedera. Pengumpulan glukosa dan produk metabolik di dinding menjadikan kapilari sangat rapuh.

  • Hipertensi.

Hipertensi seseorang sering menyebabkan angiopati retina. Ini ditunjukkan dalam percabangan urat, pengembangannya, pendarahan tusukan yang kerap di bola mata, kelegapan bola mata.

Angiopati retina lebih kerap disebabkan oleh tekanan darah tinggi.

Gambaran fundus bercampur-campur, kerana perubahannya mempengaruhi kedua-dua saluran dan tisu retina itu sendiri, tetapi selalu bergantung secara langsung pada tahap perkembangan penyakit dan keparahannya..

Mekanisme lain kerosakan vaskular dan penurunan diameter dalamannya adalah pemendapan plak aterosklerotik. Kerosakan pada retina disebabkan terutamanya oleh peluh eksudat, yang merosakkan tisu.

Vasopati hipertensi memberikan pembuluh darah yang bercabang (gejala Gvist), mereka melebar, diameternya tidak rata, dan pendarahan kecil diperhatikan di tempat-tempat. Biasanya angiopati saluran retina jenis hipertensi dapat mengalami perkembangan terbalik dengan latar belakang rawatan penyakit yang mendasari.

  • Hipotonik.

Gejala angiopati retina juga boleh berlaku dengan penurunan tekanan darah total (hipotensi) pada saluran periferal. Aliran darah melambatkan, yang merupakan prasyarat untuk penebalan darah dan pembekuan darah.

Pelanggaran ketahanan terhadap tekanan darah pada saluran periferal, sebagai peraturan, berlaku dengan patologi di pusat vasomotor otak atau saraf vagus.

Angiopati retina hipotonik memberikan gambaran yang pasti dengan oftalmoskopi:

  1. kapal kecil jelas kelihatan, tetapi mempunyai penampilan yang pucat;
  2. tidak ada "penggandaan" dinding;
  3. bentuknya perlahan, berliku, bukannya biasanya lebih lurus.
  4. Lumen arteri meningkat, tekanan menurun, pembentukan gumpalan darah mungkin terjadi, dengan stasis darah yang berpanjangan, pembengkakan meningkat, dan keruh muncul di retina.
  • Traumatik.

Ia boleh berkembang dengan kecederaan tulang belakang serviks, trauma otak atau tekanan dada yang tajam. Kemunculan angiopati retina dalam kes ini dikaitkan dengan meremas saluran darah di tulang belakang serviks atau dengan peningkatan tekanan intrakranial.

Jenis angiopati vaskular retina yang paling tidak baik, penyebabnya tidak difahami sepenuhnya. Manifestasi yang paling biasa: keradangan vaskular, pendarahan yang kerap berlaku di retina dan di badan vitreous. Kemungkinan juga pembentukan tisu penghubung pada retina.

Gejala ini sering menyebabkan katarak, glaukoma, detasmen retina dan kebutaan..

  • Angiopati retina pada kanak-kanak

Kerosakan retina pada bayi baru lahir biasanya berkaitan dengan keturunan, penyakit kongenital, atau kelahiran anak.

Arteri sempit, pembengkakan kepala saraf optik, pendarahan di sepanjang saluran fundus dapat ditentukan dengan glomerulonefritis atau ginjal berkerut. Ini adalah manifestasi retinopati buah pinggang. Angiodystonia dalam kes ini memerlukan penghapusan keradangan ginjal sebagai penyebabnya..

Angiopati retina pada kanak-kanak dalam bentuk dilatasi berbentuk kantung atau fusiform terhad dan kura-kura saluran darah, menyebar pertama ke pinggiran dan kemudian ke kawasan tengah fundus adalah manifestasi diabetes mellitus.

Dengan keturunan penyakit ini, analisis harus dibuat untuk diabetes pada bayi untuk memulakan rawatan penyakit endokrin ini tepat pada waktunya. Ini akan memungkinkan untuk mengelakkan kerosakan lebih lanjut pada kapal dan kepala saraf optik, kebutaan diabetes..

Pada kumpulan usia kanak-kanak dan remaja, penurunan ketajaman penglihatan secara tiba-tiba disebabkan oleh patologi vaskular dan pendarahan kecil boleh berlaku selepas penyakit berjangkit - tuberkulosis, toxoplasmosis, jangkitan virus.

Ciri khas penyakit Eales (angiopati retina pada kanak-kanak) sering adalah pendarahan tusukan berulang, yang ditunjukkan oleh munculnya bintik gelap secara tiba-tiba atau kehilangan penglihatan yang menyakitkan akibat pendarahan.

  • Angiopati retina semasa kehamilan

Hipertensi toksik pada wanita dalam kedudukan sering mempengaruhi keadaan saluran retina. Peningkatan tekanan darah disebabkan oleh peningkatan jumlah darah untuk memastikan pertumbuhan janin, perubahan tahap hormon, turun naik tekanan semasa reaksi emosi seorang wanita.

Angiopati hipertensi berlaku. Pada masa yang sama, dinding kapal menjadi lebih luas. Angiopati retina semasa kehamilan berbahaya kerana kemungkinan pecahnya saluran darah dan pembentukan pendarahan besar, yang mengancam dengan kehilangan penglihatan dan detasmen retina.

Seorang wanita dengan diagnosis oftalmologi pastinya bersiap sedia untuk melahirkan anak di bawah pengawasan doktor yang menghadiri, dan sekiranya terdapat ancaman detasmen retina, kelahiran dilakukan oleh pembedahan caesar..

Kaedah penyelidikan

Kajian yang lebih terperinci dilakukan dengan kaedah vasografi pendarfluor. Bahan khas disuntik ke dalam aliran darah. Ia menyebar ke seluruh aliran darah. Vasokonstriksi Fundus dapat dikesan dan difoto secara terperinci dalam cahaya kontras dengan panjang gelombang tertentu.

Angiopati didiagnosis dengan pemeriksaan oftalmologi komprehensif. Kaedah diagnostik utama - pelbagai pilihan untuk oftalmoskopi - pemeriksaan fundus.

Pakar yang berkelayakan harus terlibat dalam diagnosis dan rawatan angiopati retina. Dalam kes angiopati, doktor selalu menetapkan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di saluran bola mata: pentylin, solcoseryl, trental, vasonite, arbiflex, emoxipin dan lain-lain.

Ubat ini meningkatkan lentur sel darah merah, yang membantu menormalkan aliran darah di kapilari. Bagi pesakit dengan saluran rapuh, kalsium dobesylate diresepkan. Ubat ini menipiskan darah, meningkatkan peredaran darah di dalam kapal dengan ketara, menormalkan kebolehtelapan dinding pembuluh darah.

Apa yang dilihat oleh doktor?

Angiopati dicirikan oleh pelanggaran lumen saluran darah atau perjalanannya: mereka boleh menyempit, melebar, memutar, berdarah penuh, dll., Bergantung pada sebab yang menyebabkan perubahannya.

Penyakit ini biasanya berkembang pada kedua mata sekaligus. Dalam situasi yang rumit, perubahan patologi pada bahagian retina dan / atau kepala saraf optik ditentukan.

Penyakit ini didiagnosis oleh pakar oftalmologi dengan mengambil kira gejala angiopati retina dan pemeriksaan umum pesakit.

Untuk menjelaskan diagnosis, kajian khas digunakan, seperti pemeriksaan ultrasound saluran darah (dilakukan untuk mendapatkan maklumat mengenai kadar peredaran darah dan mengkaji keadaan dinding vaskular) dan pemeriksaan sinar-X (dilakukan dengan menggunakan pengenalan bahan radiopaque).

Sekiranya perlu, pengimejan resonans magnetik digunakan, yang membolehkan anda menentukan struktur dan keadaan tisu lembut secara visual..

Rawatan angiopati retina


Cara merawat angioedema bergantung pada jenis dan penyebabnya. Diagnosis angiopati retina hanya menunjukkan sifat perubahan yang berlaku pada struktur ini.

Sekiranya penyebab perubahan adalah tekanan darah tinggi, pertama sekali, hipertensi dirawat dengan pelbagai kumpulan ubat antihipertensi..

Relaksasi dinding kapal yang disekat dicapai oleh vasodilators - sekumpulan ubat vasodilator. Biasanya mereka mengikuti kursus mengikut arahan.

Dalam situasi kritikal, ia diberikan seperti berikut: nitrogliserin - sublingual, retrobulbar - larutan atropin dan papaverine sulfate, intravena - aminophylline, intramuskular - larutan asid nikotinik, di bawah konjungtiva - larutan kafein 10%.

Angioprotectors juga digunakan. Kumpulan ubat ini ditunjukkan untuk digunakan dalam sebarang jenis angioretinopati. Bergantung pada mekanisme tindakan, mereka menyekat pengeluaran mediator keradangan dan faktor kerosakan vaskular (hyaluronidases).

Di samping itu, mereka mempromosikan vasodilatasi, meningkatkan peredaran mikro, mengurangkan edema ubat dicinone, parmidin, complamin, doxium, peritol. Menguatkan dinding rangkaian kapilari dengan enalapril, prestarium, tritace, vitamin K dan rutin.

Kumpulan retinoprotectors biasanya merupakan kaedah yang meningkatkan metabolisme pada retina dan menghilangkan angioedema salurannya. Tetes untuk angiopati, yang boleh diresepkan oleh pakar oftalmologi - Emoxipin, Taufon, Quinax, Emoxy - Optic.

Di samping itu, perlu untuk mengatasi pelanggaran kebolehtelapan kapilari dan menghilangkan peningkatan kebolehtelapan vaskular..

Rawatan dibuat berdasarkan pembetulan diet, ubat antidiabetik, kawalan tekanan darah, angio- dan retinoprotectors. Dalam beberapa kes, campur tangan pembedahan mungkin diperlukan - photocoagulation retina atau penyingkiran pendarahan besar, pemulihan dari detasmen retina.

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan angiopati

Tumbuhan digunakan terutamanya untuk membantu "membersihkan" saluran darah dari plak aterosklerotik, untuk menguatkan dinding vaskular, kaya dengan vitamin dan antioksidan.

Mengingat bagaimana merawat penyakit seperti itu, seseorang harus segera memperhatikan perlunya terlebih dahulu mengatasi punca patologi. Setelah mengembangkan taktik rawatan dengan betul, anda dapat dengan cepat menghilangkan simptomnya. Vasopati lebih merupakan gejala daripada patologi bebas, oleh itu penting untuk menghilangkan punca.

Tanpa mengenal pasti penyebabnya dan menghapuskannya selengkap mungkin, rawatan yang paling ideal sekalipun tidak akan dapat mencapai hasil yang diinginkan. Dengan alasan yang masih ada, faktor yang memprovokasi akan terus menyebabkan nekrosis vaskular semakin banyak dan menimbulkan kemunduran.

Maksudnya, penting untuk memberi tumpuan tidak hanya pada menangani gejala ini, tetapi juga pada punca. Hanya jika kedua-dua manifestasi ini diperlakukan secara menyeluruh, adakah mungkin untuk mencapai hasil yang diinginkan..

Ubat

Sekiranya kita bercakap mengenai rawatan langsung patologi ini, maka terdapat beberapa kumpulan ubat yang diresepkan oleh doktor secara bersama. Perlu mengikuti kursus 2 kali setahun. Bergantung pada keadaan kesihatan pesakit, rata-rata 2-3 minggu.

Kumpulan ubat-ubatan yang mesti diresepkan semasa membuat diagnosis termasuk:

  1. Ejen yang mengurangkan keupayaan platelet untuk melekat bersama (asid Acetylsalicylic).
  2. Kompleks vitamin (vitamin kumpulan B, C, E yang berbeza).
  3. Dadah, tindakannya bertujuan memperkuat dinding saluran darah dan mengurangkan kebolehtelapannya (Parmidin).
  4. Bermakna yang meningkatkan peredaran darah dan bekalan darah (Pentylin, Vasonite). Selalunya, ubat ini dilarang digunakan semasa mengandung atau untuk anak kecil..

Dalam situasi yang berbeza, pelbagai ubat boleh diresepkan, nama dan dosnya dipilih bergantung pada ciri-ciri organisma, tahap dan ciri patologi, diagnosis bersamaan.

Penting untuk tidak lupa mengambil ubat untuk menormalkan gula darah dan tekanan darah..

Walaupun pada mulanya tidak ada diagnosis seperti hipertensi atau diabetes mellitus, anda harus tetap memantau indikatornya secara berterusan dan, secepat mungkin, berjumpa doktor untuk memberi ubat yang sesuai untuk menstabilkan keadaan.

Diet sangat penting untuk masalah seperti saluran darah. Pemakanan inilah yang menentukan petunjuk utama badan, yang bertanggungjawab untuk kerja saluran darah dan keadaannya yang betul. Itulah sebabnya penting untuk memberi perhatian kepada diet terlebih dahulu..

Ia perlu untuk mengawal kadar gula dalam darah dan juga berat badan. Penting untuk memahami bahawa semua cadangan ini mesti dipatuhi walaupun pada masa ini orang itu tidak gemuk dan gula darah normal..

Sekiranya penyimpangan kecil tidak penting bagi orang yang sihat, maka bagi seseorang yang berisiko, ini dapat meningkatkan risiko mengembangkan proses yang tidak dapat dipulihkan di kapal kadang-kadang.

Cadangan makanan merangkumi:

  • meminimumkan pengambilan karbohidrat, terutama yang mudah dicerna (makanan bakar, gula-gula);
  • pengecualian dari diet coklat, kopi, teh yang kuat;
  • mengurangkan pengambilan daging dan ikan berlemak, lebih baik menggantinya dengan varieti rendah lemak, anda harus meninggalkan goreng dan salai - lebih baik mengukus atau merebus produk ini;
  • lebih baik jangan makan lemak haiwan (mentega, telur, krim masam);
  • diet harus diperluas dengan sayur-sayuran, buah-buahan, produk tenusu (kefir rendah lemak, keju kotej).

Sekiranya perlu, anda bahkan boleh membeli produk khas untuk pesakit diabetes - ia tidak mengandungi gula.

Dianjurkan untuk minum kompot dari buah kering, serta jus, teh herba. Minum cecair secukupnya, tetapi tidak melebihi 3 liter sehari, agar tidak mencetuskan terjadinya edema yang teruk.

Ramalan

Sekiranya rawatan angiopati retina tidak dimulakan tepat pada masanya, maka secara beransur-ansur dapat mengelupas. Apabila masalah seperti itu mempengaruhi kedua-dua mata pada masa yang sama, maka pada masa akan datang anda boleh kehilangan pandangan sepenuhnya.

Tetapi tidak perlu terlalu bimbang tentang perkara ini. Sekiranya diagnostik tepat pada masanya dijalankan dan rawatan kompleks dimulakan, maka kemungkinan pemulihan ketajaman visual dapat dilakukan. Perkara yang paling penting adalah berjumpa doktor sebaik sahaja gejala pertama muncul..

Untuk mencegah angiopati retina pada mulanya, anda mesti memantau kesihatan anda dengan teliti. Sekiranya seseorang berisiko, maka penting untuk mengelakkan tabiat buruk.

Sekiranya dia mempunyai diagnosis yang boleh menjadi punca patologi, maka penting untuk mendekati dengan penuh tanggungjawab dan memulakan rawatan yang komprehensif. Sekiranya anda menahan patologi yang memprovokasi perkembangan masalah ini, maka angiopati retina pada mulanya tidak akan timbul.

Dalam kes ini, anda dapat mengatasi masalah ini dengan mudah dan cepat tanpa kesan yang ketara..

Keperluan untuk diagnostik berterusan walaupun selepas rawatan. Walaupun dengan pemulihan penglihatan sepenuhnya, anda masih perlu menjalani pemeriksaan secara berkala. Selalunya tidak mungkin untuk menghilangkan faktor-faktor yang memprovokasi, jadi penting untuk menumpukan perhatian pada kenyataan bahawa, sayangnya, manifestasi ini dapat kembali lagi..

Ubat-ubatan yang diresepkan yang meningkatkan peredaran darah dalam saluran bola mata, serta ubat-ubatan yang meningkatkan metabolisme intraokular.

Angiopati retina: apakah itu, jenis dan gejala, sebab, rawatan dan akibatnya

Ngiopati retina adalah gangguan patologi nada vaskular fundus, dengan pelanggaran aliran masuk atau aliran darah, perkembangan proses iskemia dan penurunan ketajaman penglihatan secara beransur-ansur.

Seiring waktu, komplikasi pencegahan berbahaya mungkin terjadi, termasuk kebutaan yang cepat, ubat yang tidak dapat dihilangkan.

Gambaran klinikal tidak ada atau sangat jarang sehingga tidak mungkin untuk memperhatikannya sehingga terlambat.

Di samping itu, tanda-tanda tidak spesifik, yang menjadikan penyakit ini lebih sukar dari segi diagnosis awal..

Angiopati retina sangat jarang berlaku, hampir selalu dikaitkan dengan diagnosis lain. Hipertensi dan diabetes terutama sekali.

Rawatan adalah konservatif. Adalah mungkin untuk mempengaruhi keadaan secara radikal hanya pada tahap awal, pertama. Ini adalah insentif untuk lebih kerap mengunjungi pakar oftalmologi..

Mekanisme pembangunan

Tidak ada satu cara untuk pembentukan proses patologi. Penyakit ini tidak berlaku secara spontan, ia adalah akibat pengaruh negatif jangka panjang. Biasanya dalaman. Kita boleh membincangkan beberapa cara untuk menjadi pelanggaran.

  • Faktor mekanikal. Ia sangat jarang berlaku. Ia berdasarkan pemampatan arteri fundus. Oleh kerana organ penglihatan dilindungi dengan baik, ini tidak mungkin berlaku.

Antara kemungkinan penyebab segera adalah pencerobohan helminthik (opisthorchis sering menembusi mata, memasuki badan dengan ikan sungai yang tidak dirawat secara termal), tumor lebih kerap diperhatikan.

Kedua-dua proses patologi dengan cepat berakhir dengan detasmen retina dan kebutaan sepenuhnya..

Peningkatan tekanan intrakranial agak kurang berbahaya. Ini adalah faktor mekanikal, ia meningkatkan jumlah cecair serebrospinal.

  • Tekanan berlebihan pada saluran darah. Ia lebih biasa. Ini hampir merupakan mekanisme utama. Hipertensi atau peningkatan simptomatik tekanan darah menimbulkan stenosis refleks (penyempitan) saluran darah.

Sebabnya adalah dalam gangguan biokimia dalam sistem aldosteron, renin, angiotensin-2. Hipertensi yang tidak terkawal menimbulkan angiopati kronik, yang tidak lagi dapat dirawat.

Tetapi masih ada peluang untuk pembetulan. Proses distrofik di pinggir retina berkembang dengan cepat.

Tisu menjadi lebih nipis, rapuh. Ini adalah peningkatan faktor risiko untuk melepaskan diri dan hilang upaya.

  • Angiopati retina juga mungkin berlaku akibat kecacatan anatomi. Terhadap latar belakang diabetes mellitus, pertumbuhan rangkaian saluran darah pihak ketiga diperhatikan. Penyempitan refleks pada arteri normal berlaku.

Sebagai tambahan, akibat ketidakseimbangan hormon, disfungsi metabolik, terdapat peningkatan kerapuhan struktur pembekalan darah. Oleh itu, kerapuhan, risiko besar pelanggaran integriti saluran darah.

Hasilnya adalah pembebasan tisu cecair secara besar-besaran ke dalam vitreous. Apabila struktur ini diisi dengan sekurang-kurangnya sepertiga isipadu dengan darah, detasmen retina hampir mustahil untuk dielakkan..

Kombinasi beberapa faktor patogenetik adalah mungkin. Maka kemungkinan penyembuhan jauh lebih rendah, dan ada lebih banyak masalah dengan pilihan taktik pemulihan..

Jenis dan gejala

Beberapa jenis proses patologi yang dinamakan dapat dibezakan. Mereka adalah yang paling meluas.

Angiopati diabetes

Ia berada di tempat kedua "terhormat" dalam jumlah kes yang direkodkan oleh pakar oftalmologi.

Ia disertai dengan perubahan patologi yang ketara dan cepat dalam fundus.

Di luar terapi, kebutaan tidak dapat dielakkan di masa depan beberapa tahun dari dekompensasi.

Gangguan fungsi normal arteri adalah sebahagian daripada apa yang disebut retinopati diabetes. Keadaan ini diperhatikan pada hampir separuh pesakit..

Gejala yang mungkin termasuk:

  • Pengurangan ketajaman visual. Secara beransur-ansur, tanpa alasan yang jelas. Pada satu mata atau kedua-dua belah sekaligus. Bergantung pada keparahan proses patologi.
  • Kabut kelihatan. Pesakit cuba menggosok mata, tidak masuk akal. Pelanggaran itu hilang dengan sendirinya setelah beberapa saat dari awal.
  • Keletihan organ penglihatan yang cepat, kemerahan sklera. Sensasi terbakar dan kering.

Jika tidak, pesakit tidak merasakan sesuatu yang pelik. Dalam perkembangannya, angiopati jenis diabetes melalui tiga peringkat.

  • Non-proliferatif bertahan paling lama. Kadang-kadang selama bertahun-tahun. Dan ia memberikan sedikit ketidakselesaan. Juga, mungkin tidak ada gejala sama sekali..
  • Tahap kedua disertai dengan pelanggaran aliran keluar limfa vena, klinik bertambah buruk.
  • Tahap percambahan dikaitkan dengan pengembangan rangkaian kapilari baru di retina. Tetapi kapal-kapal ini pada mulanya cacat dan rapuh..

Kebarangkalian pecahnya sangat tinggi. Pada peringkat ini, tanda-tanda sukar dilupakan. Selalunya keadaan berakhir dengan kebutaan sepenuhnya..

Proses dalam 80% kes dari awal dicirikan sebagai angiopati retina kedua mata, lesi unilateral jarang berlaku.

Di antara semua bentuk penyakit ini, penyakit ini amat berbahaya dan agresif. Memerlukan terapi segera.

Priori, dipercayai bahawa semua pesakit diabetes menderita angiopati, diagnosis adalah asas untuk pemeriksaan oleh pakar oftalmologi setiap 3-6 bulan.

Pada pandangan pertama, pengembangan populasi pesakit yang tidak masuk akal, overdiagnosis, sangat diperlukan dalam menjaga penglihatan. Kerana pendekatan ini membolehkan anda mengenal pasti masalah pada waktunya.

Angiopati hipertensi

Ia berkembang dengan lebih perlahan dan perlahan. Yang paling biasa, tetapi kurang berbahaya, kerana pesakit dan doktor mempunyai lebih banyak masa untuk memilih taktik terapi.

Tetapi ini adalah keadaan yang berbahaya, seseorang tidak boleh keliru mengenainya. Ia melalui 4 peringkat, klinik sepanjang keseluruhan proses patologi hampir sama.

Antara tanda yang terdapat pada semua fasa angiopati hipertensi:

  • Pengurangan ketajaman visual. Di satu atau kedua-dua belah pihak. Asimetri dianggap mungkin, tetapi juga dapat menjadi indikasi trombosis progresif, yang hampir dijamin menyebabkan kebutaan..
  • Kabut kelihatan.
  • Keletihan mata yang cepat.
  • Lachrymation.
  • Masalah tertumpu pada satu titik.
  • Berganda, mustahil untuk diperbaiki.

Gejala berkembang secara beransur-ansur. Bermula dari peringkat kedua, momen yang lebih spesifik diperhatikan:

  • Kelipan lalat di kawasan yang dirasakan.
  • Pembentukan bintik hitam yang tidak dapat ditembusi yang mengganggu penilaian gambar normal. Skotoma yang dipanggil. Mereka juga berlaku dengan penyakit lain. Diperlukan diagnosis pembezaan cepat.
  • Juga peningkatan jumlah kelegapan terapung (kelihatan seperti benang, cacing, bundle yang telus dan kelabu).

Angiopati retina hipertensi berlaku pada 90% pesakit pada tahap 2 penyakit dan pada 100% pesakit dengan hipertensi gred 3.

Bentuk kongenital

Ia berkembang pada anak yang dilahirkan lebih awal dari jadual. Diiringi oleh perkembangan sistem retina vaskular.

Keadaan ini penuh dengan kebutaan jika rawatan khusus tidak dimulakan dengan cepat..

Pemulihan mungkin berlaku, tetapi di kemudian hari, pelanggaran itu dapat membuat dirinya terasa.

Gejala tertentu sukar dikenal pasti kerana pesakit tidak dapat melaporkannya. Agaknya, kita bercakap mengenai masalah penglihatan dengan keparahan yang berbeza-beza.

Jenis juvana

Bentuk proses patologi yang sangat jarang berlaku. Ia berlaku hanya pada 0.3-0.5% daripada semua pesakit berusia 12 hingga 19 tahun.

Diiringi oleh arteriospasm tajam (vasokonstriksi) tanpa faktor memprovokasi yang dapat difahami.

Dalam kira-kira 60% keadaan, episod pertama berakhir dengan pendarahan vitreous - hemophthalmos. Keadaan ini memerlukan pertolongan segera..

Vitrektomi dilakukan, cecair dipam keluar. Jika tidak, kebutaan tidak dapat dielakkan.

Pada masa berikutnya, kemungkinan berulang akan berulang, oleh itu diperlukan rawatan kompleks yang segera di bawah pengawasan pakar oftalmologi.

Sebab-sebab perkembangan proses agresif seperti itu tidak diketahui dengan tepat. Diandaikan bahawa ketidakseimbangan hormon bertindak sebagai provokator..

Nisbah jantina adalah hampir sama dari segi kekerapan kejadiannya. Oleh itu, alasan lain mungkin..

Bentuk hipotonik

Secara paradoks, bukan sahaja tekanan darah tinggi boleh menjadi penyebab angiopati. Turunkan juga.

Sekiranya dalam kes pertama, provokator adalah perubahan dalam nisbah hormon tertentu, terlalu banyak beban pada kapal, ini adalah peredaran darah yang lemah kerana ketegangan arteri yang tidak mencukupi.

Tekanan darah rendah sendiri menyebabkan angiopati agak lewat. Bentuk hipotonik biasanya berlaku dengan tahap keparahan yang lebih rendah jika dibandingkan dengan jenis lain.

Gejala terhad kepada sedikit penurunan ketajaman penglihatan.

Apabila penyakit itu semakin meningkat, keadaan mata bertambah buruk. Ini adalah proses semula jadi.

Bentuk trauma

Ia berlaku akibat daripada beban fizikal, kerosakan pada bahagian kepala, muka. Hasilnya ialah pemusnahan kapal atau beberapa urat / arteri atau kapilari sekaligus.

Secara rasmi, ini bukan angiopati, melainkan komplikasi trauma. Tetapi intinya hampir sama. Gejala paling ketara: penurunan ketajaman penglihatan, sakit mata, kabus, penglihatan berganda, gangguan koordinasi.

Klinik ini dilengkapi dengan gejala sebenar kerosakan yang diterima. Sebilangannya ditumpangkan pada yang lain, penting untuk mengasingkan dan menggambarkan manifestasi dengan jelas.

Kebanyakan dalam praktiknya, pakar oftalmologi dijumpai dalam angiopati kronik atau latar belakang, yang berkembang selama bertahun-tahun dan tidak membuat dirinya terasa dengan cara apa pun.

Tetapi ini hanya pada pandangan pertama. Penurunan ketajaman penglihatan, kelipan lalat, kelipan di bidang pandangan (fotopsi), penglihatan berganda, peningkatan keletihan, pembakaran, kekejangan, gatal-gatal, kemerahan. Kesemuanya adalah bahagian dari satu keseluruhan.

Diagnosis pembezaan diperlukan untuk menyatakan dengan tepat apa penyebab masalah tersebut..

Sebab-sebabnya

Masalah ini telah dibahas sebagian dalam kerangka keterangan mekanisme. Sekiranya kita bercakap mengenai pelakunya secara langsung:

  • Tekanan darah tinggi atau simptomatik meningkat. Perubahan pada fundus adalah hasil dari vasokonstriksi berterusan.
  • Kecacatan jantung, urat, arteri. Gangguan peredaran sistemik akibat kecacatan kromosom. Kali pertama jauh lebih biasa daripada yang kedua. Keabnormalan genetik tidak selalu mencetuskan angiopati.
  • Peningkatan tekanan intrakranial kerana pengaruh cecair serebrospinal, jumlahnya yang berlebihan.
  • Hipotensi. Tekanan darah rendah. Sebabnya adalah peredaran darah yang lemah, dan oleh itu kekurangan struktur struktur fundus. Pada masa yang sama, keupayaan kontraktil kecil miokardium sering dijumpai..

Dalam sistem, kedua-dua faktor tersebut menyebabkan mustahilnya pampasan diri secara spontan atas pelanggaran tersebut.

  • Diabetes. Salah satu pemegang rekod untuk jumlah kes yang diprovokasi.
  • Perubahan aterosklerotik. Akibat merokok, penyalahgunaan alkohol atau peredaran kolesterol yang berlebihan dalam darah.

Dalam keadaan seperti itu, kapal secara formal tetap sama: tidak ada penyempitan, diameternya normal.

Sebenarnya, lumen mereka menjadi tidak mencukupi: gumpalan kolesterol disimpan di dinding. Plak.

Dari masa ke masa, ini akan membawa kepada hasil yang buruk sekiranya pesakit tidak dibantu.

Faktor-faktor risiko

Semakin banyak dari mereka, semakin tinggi kemungkinan terkena angiopati dan semakin pendek jangka masa untuk pembentukan hasil yang membimbangkan:

  • Umur 65+.
  • Keburukan profesional. Contohnya, dalam industri kimia, tenunan.
  • Keadaan ekologi yang tidak baik.
  • Kehamilan, keadaan hormon puncak (haid, baligh atau baligh, menopaus).
  • Diet yang tidak betul dengan banyak lemak dan garam.
  • Merokok. Pengambilan alkohol. Ketagihan dadah.

Pembetulan kemungkinan faktor risiko dapat mengurangkan kemungkinan angiopati. Ini adalah langkah pencegahan.

Diagnostik

Ia tidak begitu sukar. Senarai peperiksaan adalah seperti berikut:

  • Menyoal pesakit mengenai aduan. Pada peringkat awal mereka tidak hadir atau senarai itu sedikit dan tidak jelas.
  • Mengambil anamnesis. Gaya hidup, tabiat, terutamanya penyakit berbahaya, masa lalu dan semasa. Faktor lain.
  • Oftalmoskopi dengan murid dilatasi. Standard dan hubungan. Menggunakan lensa Goldman.

Kaedah kedua jauh lebih bermaklumat, kerana ia membolehkan anda memeriksa pinggiran fundus yang jauh. Digunakan sebagai standard emas untuk diagnosis.

  • Ultrasound. Dilantik dalam kes kontroversi. Tidak selalu diperlukan.
  • CT. Juga tidak berlaku dalam semua keadaan.

Ini biasanya cukup. Sekiranya perlu, senarai tersebut merangkumi ujian darah umum, kajian biokimia (dengan spektrum lipid yang panjang, anda perlu menilai kepekatan kolesterol).

Ultrasonografi Doppler saluran leher dan otak. Sebagai sebahagian daripada diagnosis pembezaan.

Sekiranya terdapat andaian mengenai sifat diabetes proses, pemeriksaan lengkap oleh ahli endokrinologi ditunjukkan.

Rawatan

Terapi terutamanya ubat. Dadah dari beberapa kumpulan farmasi ditetapkan:

  • Bermakna untuk pemulihan peredaran darah tempatan di mata. Taufon dan lain-lain.
  • Angioprotectors. Mengurangkan kerapuhan saluran darah. Anavenol, Parmidin.
  • Bermakna untuk membetulkan kelajuan pergerakan darah, peredarannya: Piracetam, Cavinton.
  • Ubat yang menghalang pembekuan darah: Aspirin dan analognya untuk penggunaan jangka panjang. Dengan berhati-hati.

Rawatan penyakit yang mendasari juga diperlukan. Kerana kaedah di atas tidak memberikan pemulihan sepenuhnya. Fungsi mereka adalah untuk melindungi mata sendiri.

Ubat antihipertensi digunakan dalam konteks tekanan darah tinggi. Pembetulan kadar gula darah sebagai kaedah utama terapi untuk gangguan endokrin.

Diabetes juga melibatkan pembekuan vaskular. Inti dari prosedur tersebut adalah laser cauterization kapilari yang baru terbentuk. Bahawa tidak ada pendarahan. Ia tidak menyakitkan dan selamat.

Dalam semua kes, kaedah pemulihan bukan ubat juga disyorkan. Pil sahaja tidak mencukupi.

Langkahnya mudah, walaupun memerlukan usaha sukarela:

  • Penolakan dari rokok, alkohol dan lebih banyak lagi bahan narkotik.
  • Tidur normal sekurang-kurangnya 8 jam malam.
  • Aktiviti fizikal yang optimum.

Dengan distrofi retina terhadap latar belakang angiopati, tidak semua jenis aktiviti dibenarkan. Lebih baik menjelaskan soalan dengan pakar oftalmologi.

  • Makanan yang diperkaya dengan betul. Sekerap mungkin lemak haiwan, mengurangkan jumlah pengambilan garam (tidak lebih daripada 7 gram sehari).

Ramalan

Pada peringkat 1, ia baik. Kerana ada setiap kemungkinan penyembuhan lengkap. Disediakan terapi sistemik penyakit yang mendasari dan perlindungan retina.

Pada tahap 2, adalah mungkin untuk menghentikan perkembangan gangguan dan mencegah komplikasi.

Tahap 3 - prospeknya suram. Tidak mungkin melambatkan gangguan ini. Oleh itu, anda perlu berjumpa pakar oftalmologi secara berkala, terutamanya jika terdapat faktor risiko.

Kemungkinan akibatnya

Antara yang utama ialah penurunan ketajaman penglihatan. Dari masa ke masa, kapal menjadi rapuh, kemungkinan pecahnya dan pendarahan besar ke dalam vitreous meningkat. Dan tidak ada cara untuk mengelakkan detasmen retina..

Ini adalah keadaan mendesak yang memerlukan pembetulan pembedahan segera. Tanpa terapi, kebutaan sepenuhnya tidak dapat dielakkan, tanpa kemampuan untuk mengembalikan kemampuan untuk melihat.

Akhirnya

Angiopati retina adalah kelesuan dari sudut pandangan kompleks gejala, tetapi penyakit yang sangat berbahaya. Memerlukan pemantauan dan rawatan yang berterusan. Tidak mungkin mencapai hasil yang berkekalan tanpa langkah pemulihan..

Kemungkinan komplikasi meningkat, yang paling mungkin adalah kehilangan fungsi mata. Prognosisnya serius, anda tidak boleh mengabaikan bantuan pakar oftalmologi.

  • EVOLUSI KONSEP RETINOPATIK HYPERTONIK V.S. Zadionchenko, T.V. Adasheva, A.M. Shamshinova, M.A. Arakelyan, Farmakoterapi Rasional dalam Kardiologi 2010; 6 (6).
  • Garis panduan klinikal. Oftalmologi. Disunting oleh L.K. Moshetova, A.P. Nesterova, E.A. Egorova.
  • Garis panduan klinikal persekutuan untuk diagnosis dan rawatan retinopati diabetes dan edema makula diabetes.
  • Retinopati pramatang. Prosiding persidangan ilmiah-praktikal dengan penyertaan antarabangsa, Moscow, 6-7 April 2016.

Artikel Seterusnya
16 penyebab pendarahan pada mata