Aneurisma saluran jantung: bagaimana lesi berlaku, apa penyebabnya


Di antara senarai patologi sistem kardiovaskular yang luas, keadaan berikut yang menimbulkan ancaman kepada kehidupan sangat dibezakan: serangan jantung, strok, kematian koronari secara tiba-tiba dan aneurisma.

Bahayanya adalah bahawa patologi ini mempengaruhi kapal yang paling penting dalam tubuh manusia. Dan tempat yang istimewa di antaranya diduduki oleh aneurisma saluran jantung: apa itu, mengapa ia menampakkan diri, dan bagaimana meminimumkan risiko komplikasi?

Tanda-tanda dan penyebab utama permulaan penyakit ini

Istilah aneurisme merujuk kepada pengembangan aorta akibat pendedahan trauma atau aktiviti berjangkit. Walau bagaimanapun, doktor mengatakan mungkin ada sebab lain dari penyakit ini..

Perhatian! Hasil daripada perkembangan patologi, ukuran kapal meningkat 2-3 kali. Foto menunjukkan kekalahan.

Bahaya penyakit ini adalah bahawa gejala-gejalanya dapat muncul dengan frekuensi tertentu atau tidak ada sama sekali. Diagnostik sukar, penyakit ini hanya dapat dikesan sebagai hasil pemeriksaan rawak.

Dengan pengembangan arteri koronari, gejala muncul lewat, jika lengkungan aorta menurun diluaskan - gejala mungkin sudah muncul pada tahap awal perkembangan. Kapal yang mengembang memberi tekanan pada tulang belakang toraks, bronkus, trakea dan esofagus.

Pesakit mungkin prihatin dengan masalah berikut:

  • kesakitan mampatan di kawasan dada;
  • sesak nafas yang berkembang selepas latihan fizikal;
  • sakit kepala;
  • pening dan muntah;
  • "Lalat" di depan mata;
  • kekeliruan kesedaran;
  • pucat dari bahagian kulit;
  • kebas anggota badan.

Selalunya, aneurisma aorta didiagnosis pada tahap pecahnya. Keadaan ini membawa bahaya dalam bentuk kehilangan integriti tisu, disertai dengan pendarahan. Darah memenuhi saluran udara dalam tempoh ini, pesakit mungkin mengalami batuk yang kuat dengan rembesan darah.

Harus diingat bahawa gejala ciri dan keamatannya secara langsung berkaitan dengan kawasan arteri yang rosak dan jumlah pengembangan dinding. Pada peringkat awal penyakit, komplikasi jarang terjadi. Semasa patologi berkembang, risiko pembekuan darah meningkat, kemungkinan strok meningkat.

Aneurisma adalah penyakit serius sistem kardiovaskular dengan risiko kematian yang tinggi. Dalam masa 5 tahun, dengan latar belakang kemajuan sistemologi patologi, 75% pesakit mati. Kira-kira 20% hidup dengan aneurisma aorta lebih lama dan mati akibat penyakit yang berkaitan, ditunjukkan dengan latar belakang pengembangan patologi.

Video dalam artikel ini akan mengenali pesakit dengan kemungkinan penyebab patologi dan kaedah mengurangkan risiko komplikasi semasa penyakit ini..

Sebab-sebab penyakit dan kaedah meminimumkan kesannya terhadap manifestasi aneurisma saluran jantung ditunjukkan dalam jadual.

Punca utama faktor mi memprovokasi perkembangan aneurisma
Penyakit
SebabKaedah perjuangan
Patologi struktur dinding vaskularSebagai peraturan, itu adalah lesi keturunan, yang pengaruhnya tidak dapat dikesampingkan. Dengan diagnosis tepat pada masanya, langkah-langkah perubatan diambil.
Penyakit keturunan yang merosakkan tisu penghubungKumpulan ini merangkumi pelbagai lesi reumatik. Rawatan sering memerlukan penggunaan ubat hormon, yang juga memberi kesan negatif terhadap risiko aneurisma.
Aterosklerosis vaskularUntuk mengurangkan kemungkinan terbentuknya gangguan dislipidemia dan aterosklerosis, pesakit harus mempertimbangkan semula gaya hidupnya sendiri. Petunjuk untuk mengurangkan kemungkinan pembentukan plak aterosklerotik adalah seperti berikut: normalisasi pemakanan, aktiviti fizikal yang diukur, penolakan tabiat buruk.
Penyakit hipertonikPenting untuk sentiasa memantau bacaan tekanan darah anda. Hanya doktor yang boleh memilih ubat untuk pesakit.
DiabetesPenyakit ini tidak boleh diterima oleh kesan terapeutik. Keadaan kesihatan pesakit dijaga dengan bantuan ubat khas.
Mempengaruhi faktor
Mengambil pil perancang gabunganWanita harus mencari ubat lain terhadap kehamilan yang tidak diingini. Walaupun kemudahan dan kecekapan penggunaan formulasi ini, lebih baik menolaknya, kerana kos penggunaannya dapat sangat tinggi dari segi kesihatan.
Ketagihan nikotin dan alkoholPenolakan daripada ketagihan nikotin dan alkohol adalah langkah berkesan dalam pencegahan semua patologi kardiovaskular..
Penggunaan sebatian narkotikFormulasi narkotik menyerang semua sistem tubuh manusia.
Berat badan berlebihanObesiti adalah asas untuk perkembangan patologi jantung. Telah terbukti bahawa orang yang mempunyai berat badan berlebihan beberapa kali lebih mungkin mengalami serangan jantung dan strok. Doktor telah membuktikan hubungannya - jantung pesakit sedemikian terpaksa bekerja secara intensif.
Aktiviti fizikal yang berlebihanAktiviti fizikal atau kerja keras yang tidak teratur menimbulkan keletihan fizikal tubuh manusia dan mengakibatkan hilangnya pertahanan.
TekananSituasi yang tertekan menyebabkan keletihan pesakit. Dengan latar belakang ini, hipertensi dan patologi sistem endokrin sering berkembang.

Pematuhan dengan cadangan yang disenaraikan akan mengurangkan kemungkinan terjadinya aneurisma..

Perhatian! Risiko terkena aneurisma aorta meningkat bagi pesakit yang pernah mengalami serangan jantung dan pembedahan jantung.

Harus diingat bahawa aneurisma lebih sering ditunjukkan pada orang dengan imuniti yang lemah. Telah terbukti bahawa bahkan FLU yang dipindahkan dapat menyebabkan perubahan berbahaya tersebut.

Aneurisma kongenital

Aneurisma kongenital dapat didiagnosis pada hari-hari pertama setelah bayi dilahirkan. Keadaan ini biasanya dijelaskan oleh kecacatan dalam tempoh perkembangan intrauterin. Dalam kes ini, sel di kawasan tertentu saluran darah berhenti terbelah sebelum momen kelahiran, penipisan dan penyebaran miokardium terbentuk.

Aneurisma itu sendiri terbentuk selepas kelahiran bayi. Proses bermula pada saat bayi mengambil nafas pertama dan dengan itu memulakan peredaran darah di kedua-dua lingkaran peredaran darah. Tekanan di hati pada masa ini meningkat, dan prasyarat tertentu diciptakan untuk pengembangan pendidikan.

Doktor mengatakan bahawa risiko berkembang meningkat:

  • akibat mengambil beberapa formulasi perubatan;
  • pada ibu yang merokok (lihat Kesan merokok pada sistem kardiovaskular: bagaimana berhenti membayar kematian anda);
  • dengan penyalahgunaan alkohol;
  • apabila bersentuhan dengan toksin industri;
  • dengan penyakit berjangkit sebelumnya pada zaman kanak-kanak.

Prognosisnya dapat meyakinkan - ketika anak tumbuh dan berkembang, aneurisma dapat dihilangkan dengan sendirinya, namun, ibu harus secara wajar menilai perlunya mematuhi peraturan khas untuk kesihatan mereka sendiri semasa kehamilan.

Diagnosis patologi

Sekiranya terdapat kelainan dalam fungsi sistem kardiovaskular, ahli kardiologi mungkin mengesyorkan agar pesakit menjalani pemeriksaan menyeluruh, yang tidak termasuk risiko pembentukan aneurisme.

Langkah-langkah diagnostik melibatkan penggunaan alat berikut:

  • kimia darah;
  • Ultrasound jantung;
  • ECHO.

Selalunya, pakar kardiologi menilai kehadiran murmur luar di jantung dan denyutan di dada. Kaedah tinjauan tambahan digunakan sekiranya terdapat ketidaktepatan.

Prinsip rawatan patologi

Aneurisme adalah patologi berbahaya yang sering memprovokasi perkembangan komplikasi dan menjadi penyebab kematian. Untuk mencegah kemerosotan kesejahteraan pesakit, perlu melakukan pemeriksaan lengkap, sesuai dengan hasil yang memungkinkan untuk menentukan perlunya campur tangan pembedahan.

Campur tangan pembedahan digunakan dalam kes berikut:

  • gejala pecah dengan ancaman pendarahan dalaman;
  • saiz pendidikan yang besar - lebih daripada 60 mm;
  • melebihi risiko trombosis;
  • kecederaan aorta traumatik.

Risiko kematian selepas campur tangan adalah sekitar 15%.

Perhatian! Pembedahan adalah mustahil sekiranya terdapat patologi jantung yang bersamaan.

Kaedah intervensi berikut digunakan:

  • stenting vaskular - korset mampatan khas dimasukkan ke dalam rongga formasi, yang membantu mengurangkan kemungkinan pecahnya tisu;
  • cantuman bypass - instrumen mikro bedah digunakan, kaedah ini bertujuan untuk memulihkan aliran darah;
  • angioplasti - kawasan yang terjejas dipulihkan menggunakan kapal buatan.

Ubat boleh digunakan untuk mengurangkan kemajuan penyakit. Tidak mungkin menghilangkan aneurisma saluran darah dengan bantuan ubat.

Aneurisma saluran jantung adalah petunjuk untuk kecacatan. Pesakit sedemikian dipindahkan ke buruh ringan. Orang muda yang berumur ketenteraan tidak layak untuk wajib.

Kehidupan normal selepas pembedahan adalah mungkin. Namun, harus diingat bahawa pesakit akan mempunyai masa pemulihan yang panjang dan pada masa ini dia memerlukan sokongan rakan dan kenalan. Penting untuk mematuhi diet dan rutin harian yang disyorkan oleh pakar. Ditunjukkan mengambil ubat untuk pemulihan awal.

Apa itu aneurisma jantung: gejala dan sebab, kaedah rawatan dan prognosis hidup

Poroks atau kecacatan anatomi struktur jantung berkembang pada setiap sepuluh ribu pesakit pada suatu ketika dalam kehidupan..

Banyak keadaan tidak menimbulkan ancaman besar kepada kesihatan, tetapi kebetulan ditemui semasa diagnostik untuk penyakit lain. Hal yang sama berlaku untuk kecacatan kongenital, yang menyumbang hingga 60% dari semua penyimpangan dari norma..

Aneurisma jantung adalah tonjolan di dinding salah satu ruang atau struktur anatomi. Dalam 80% situasi yang direkodkan, ventrikel kiri atau septum interventrikular menderita.

Gejala tidak spesifik pada pandangan pertama. Tidak akan dapat membezakan satu keadaan dengan keadaan yang lain secara bebas. Memerlukan echocardiography dan ECG sekurang-kurangnya.

Kadang-kadang pelanggaran itu ditutup dengan baik sehingga anda tidak dapat melakukan tanpa MRI. Kita sendiri boleh meneka sifat masalahnya. Ini penting kerana ia memberi alasan untuk pergi ke doktor atau menghubungi ambulans..

Rawatan selalu dilakukan. Tetapi pada peringkat awal atau dengan adanya petunjuk, anda boleh membatasi diri dengan terapi ubat (bila - lihat di bawah).

Walaupun begitu, doktor dengan sengaja mengesyorkan agar tidak meninggalkan operasi sekiranya ada sebabnya..

Mekanisme pembangunan negara

Ia berdasarkan gabungan dua faktor.

  • Yang pertama adalah beban jantung yang berlebihan, peningkatan tekanan darah, dan oleh itu kesannya pada dinding miokardium.
  • Yang kedua adalah perubahan distrofi pada tisu itu sendiri akibat daripada patologi jantung yang sudah ada. Yang utama adalah serangan jantung yang ditangguhkan, penyakit arteri koronari dan kegagalan jantung kronik.

Dengan pengaruh selari kedua momen, dinding nipis tidak tahan, membongkok ke luar dan tetap berada dalam kedudukan ini.

Sebilangan darah bertakung dalam aneurisma, struktur seperti kantung, dan tidak memasuki lingkaran besar atau kecil. Ini dipenuhi dengan penurunan hemodinamik yang ketara..

Patologi bersifat kitaran, terus berkembang dan tidak akan berhenti sehingga menyebabkan pecahnya jantung, kematian pesakit akibat pendarahan besar - ini adalah bahaya utamanya.

Pengelasan

Dijalankan atas beberapa sebab.

Oleh etiologiDengan penyetempatanMelalui borang
  • Betul. Ia wujud secara berterusan. Terdiri daripada tisu jantung.
  • Salah. Strukturnya berdasarkan tisu penghubung, parut.
  • Berfungsi. Variasi yang pertama. Tetapi penonjolan hanya berlaku semasa pengecutan (dalam sistol).
  • Apikal.
  • Ventrikular.
  • Dinding.
  • Terletak di partition.
  • Berkhasiat. Sebenarnya membonjol ke sisi.
  • Cendawan.
  • Diffuse.
  • Kompleks (satu ke yang lain).

Klasifikasi digunakan oleh doktor untuk menentukan keparahan keadaan, untuk mengembangkan taktik terapi.

Punca dan cara mencegah perkembangan penyakit ini?

  • Infarksi miokardium. Ini menyumbang 95% daripada semua aneurisma. Menurut statistik, setiap pesakit kesepuluh dengan diagnosis yang serupa pada anamnesis "menerima" kecacatan anatomi. Pencegahan - penolakan alkohol, merokok, diet, rawatan proses iskemia tepat pada masanya, aterosklerosis.
  • Trauma dada. Lebam, patah tulang dan lain-lain. Kaedah pencegahan - pematuhan dengan langkah keselamatan.
  • Pendedahan kepada sinaran pengion. Pencegahan - pemantauan berterusan, pengambilan kardioprotectors (Mildronate).
  • Jangkitan. Dari miokarditis hingga keadaan pihak ketiga, hingga sifilis, tuberkulosis. Pencegahan: mengelakkan jangkitan, pada awal proses - rawatan antibiotik segera dan mengambil ubat pelindung.

Lebih jarang - pembedahan jantung, kecacatan kongenital yang tidak dapat dicegah.

Gejala

Gambaran klinikal sangat berubah-ubah. Manifestasi spesifik bergantung pada ukuran pembentukan, penyebab awal proses patologi, usia kewujudan, gangguan fungsi.

Sakit dada dengan intensiti sederhana

Menekan atau membakar, yang secara langsung menunjukkan sifat iskemia keadaan yang berkaitan dengan peredaran darah yang tidak mencukupi. Dilokalisasikan di suatu tempat di tengah atau sedikit ke kiri.

Mereka menunjukkan diri pada saat aktiviti fizikal, tekanan. Iaitu, setelah peningkatan aktiviti jantung dan peningkatan kekerapan kontraksi jantung.

Ketidakselesaan berkembang akibat peredaran darah tisu yang tidak mencukupi di sekitar penonjolan dinding.

Ketika ia berkembang, cukup aneh, simptomnya akan hilang. Rangkaian peredaran tambahan berkembang. Ia mengimbangi iskemia.

Mampatan tisu oleh aneurisma juga memberi rasa sakit, serta beban berlebihan pada seluruh organ otot..

Mempercepat degupan jantung

Denyutan jantung mencapai 120-180 degupan seminit. Ini adalah takikardia yang disebut. Aneurisme membawa kepada penurunan hemodinamik (peredaran) secara spontan.

Sebabnya ialah sebahagian darah tetap dalam formasi dan tidak sampai ke lingkaran besar. Ini bermaksud bahawa tisu tidak mendapat cukup oksigen dan nutrien..

Tubuh memperhebatkan aktiviti jantung untuk memulihkan trofisme (pemakanan) sendiri. Pada peringkat awal, pesakit merasa pukulan, kemudian terbiasa dengannya dan tidak lagi menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena.

Batuk yang tidak produktif

Tiada kahak. Ia berkembang sebagai hasil pemampatan paru-paru, tetapi lebih sering disebabkan oleh pertukaran gas yang tidak mencukupi kerana pelepasan darah yang sedikit ke dalam lingkaran kecil, dan oleh itu ketepuan tisu penghubung cair dengan oksigen yang lemah.

Kelemahan

Mengantuk, manifestasi asthenik, penurunan keupayaan untuk bekerja dan kemampuan untuk melaksanakan tugas rumah tangga.

Ini adalah gejala khas aneurisma ventrikel kiri, di mana intensiti output jantung ke lingkaran besar menurun. Melaluinya otak, ginjal, hati, organ dan tisu umumnya mendapat makanan..

Aneurisma mengekalkan sebahagian darah, yang bermaksud bahawa struktur serebrum dibekalkan lebih teruk. Oleh itu gejala asthenik.

Dyspnea

Kesinambungan batuk yang logik. Hasil pemampatan paru-paru atau penurunan kecepatan aliran darah dalam bulatan kecil. Berlaku dalam tempoh aktiviti fizikal.

Sekiranya aneurisma mencapai ukuran yang ketara, simptom itu membuat dirinya merasa rehat.

Aritmia

Denyutan jantung yang tidak normal. Sebaliknya, selang antara setiap rentak berturut-turut. Selalunya, gejala ini ditunjukkan oleh takikardia, peningkatan kadar denyutan jantung hingga 120-180 degupan. (seperti yang telah disebutkan).

Semasa kemajuan berlangsung, sebaliknya dijumpai. Bradikardia. Ini menunjukkan kelemahan aktiviti jantung, pemakanan miokardium yang lemah dan ketidakupayaan untuk mengimbangi pelanggaran tersebut.

Fibrilasi ventrikel, atau atria, iaitu, kontroversi kekacauan ruang individu, dan extrasystole (kontraksi luar biasa) juga mungkin.

Sukar untuk mengesannya sendiri, namun, terdapat gangguan kesejahteraan tertentu: perasaan membeku di dada, pukulan lewat, terbalik, dll..

Hiperhidrosis

Berpeluh berlebihan. Pada bila-bila masa sepanjang hari, terutamanya selepas aktiviti fizikal kecil. Disebabkan oleh peningkatan tekanan pada jantung dan pemakanan otot yang buruk.

Bengkak pada bahagian bawah kaki

Pada mulanya, proses ini hanya mempengaruhi kaki dan pergelangan kaki. Kemudian anak lembu dan naik lebih tinggi. Di satu pihak, ini adalah akibat dari disfungsi jantung, di sisi lain - masalah buah pinggang..

Melancarkan bentuk aneurisma dengan perkembangan kegagalan jantung menyebabkan pembengkakan muka, tangan.

Pening, sakit di bahagian belakang kepala, mata

Petunjuk peredaran darah yang lemah pada struktur serebrum. Tisu saraf menuntut dari segi pemakanan. Bahkan sedikit penurunan trofisme memberikan gejala neurologi..

Pengsan dan kehilangan kesedaran

Mereka bertindak sebagai kesinambungan, evolusi manifestasi dari sisi sistem saraf pusat. Syncope lebih kerap berlaku setelah melakukan aktiviti fizikal yang berlebihan.

Jantung tidak dapat memberikan jumlah pemakanan yang diperlukan. Hipoksia akut otak berakhir dengan kehilangan kesedaran. Kemudian, tidak ada kaitan dengan beban mekanikal..

Oleh itu, gejala aneurisma jantung mempunyai tiga pesawat:

  • Sebenarnya jantung. Aritmia, pembakaran, penguncupan terjejas.
  • Neurogenik. Pengsan, sakit kepala, vertigo.
  • Pernafasan. Sesak nafas, asfiksia ketika berbaring, batuk.

Kumpulan pertama berkembang sebaik sahaja proses mencapai jisim kritikal tertentu. Sehingga itu, tidak ada manifestasi sama sekali, atau mereka sangat lemah sehingga mereka tidak peduli dengan pesakit dan tidak memperhatikan kewujudannya sendiri.

Jenis ketiga juga berlaku selari dengan gejala jantung..

Tetapi manifestasi neurogenik menunjukkan lokasi awal aneurisma berbahaya atau pertumbuhan pesat. Gangguan CNS memerlukan pembedahan segera.

Edema adalah bukti yang menyokong kegagalan jantung buah pinggang dan kronik. Ini juga merupakan titik ramalan negatif. Biasanya kita bercakap mengenai versi lanjutan proses patologi.

Diagnostik, bagaimana membezakan aneurisma daripada keadaan lain sendiri?

Tanpa kajian khusus, adalah mustahil untuk mengatakan dengan tepat apa penyebab gejala di atas. Tetapi ada peluang untuk meneka. Ini diperlukan untuk tindak balas tepat pada masanya.

Apakah perbezaan antara:

  • Infarksi miokardium. Sebenarnya kekurangan koronari akut, nekrosis tisu. Sebaliknya, gejala aneurisma meningkat secara beransur-ansur, tidak semalaman..

Kesakitan tidak begitu kuat, tidak ada kehilangan kesedaran, aktiviti sistem saraf pusat. Permulaan akut juga tidak diperhatikan. Kerana pelanggaran itu bersifat kronik, berkekalan.

Baca mengenai gejala pra-infark dalam artikel ini..

  • Kecacatan injap mitral, tricuspid, aortic. Perbezaannya adalah dalam urutan gejala.

Terhadap latar belakang aneurisma, rasa sakit mula-mula muncul, kemudian gangguan irama. Dalam kes ini, mungkin tidak ada rasa tidak selesa sama sekali, atau ia berkembang pada peringkat akhir proses patologi..

  • Angina pectoris. Seperti dalam kes serangan jantung, aneurisma biasanya tidak bersifat paroxysmal. Tanda-tanda itu hampir sama sepanjang tempoh wujudnya kecacatan tersebut.

Kemajuan mengikuti logik yang jelas. Semakin lama kelainan ini, semakin jelas kliniknya.

  • Kardiomiopati. Ia juga secara praktikal tidak memberikan kesakitan. Tetapi terdapat aritmia berbahaya dan sesak nafas.

Dengan cara ini, doktor menilai keadaan pesakit dan membina hipotesis yang hampir. Pakar - pakar kardiologi.

Senarai kajian adalah seperti berikut:

  • Penyoalan lisan dan pengumpulan anamnesis. Untuk membina model proses patologi.
  • Pengukuran tekanan darah. Terhadap latar belakang aneurisma, ia tinggi secara konsisten pada peringkat awal. Sesuai dengan hipertensi simptomatik. Berkurang selepas perkembangan dan perkembangan kegagalan jantung berterusan. 20-30 mm Hg kurang daripada norma individu.
  • Penilaian kekerapan kontraksi organ. Sama. Tempoh utama memberi takikardia. Kemudian - penurunan kadar jantung. Apa yang menunjukkan pelanggaran kontraktiliti dan peningkatan fenomena iskemia tisu.
  • Ekokardiografi (dopplerografi). Teknik asas di mana-mana peringkat. Memberi banyak maklumat mengenai keadaan anatomi jantung dan struktur sekitarnya. Ini adalah kaedah ultrasound visualisasi tisu dan pengukuran tekanan di ruang semasa systole (ejection) dan diastole (relaksasi).
  • MRI ditetapkan mengikut keperluan. Kajian ini memberikan gambaran terperinci mengenai organ otot.
  • ECG. Untuk menilai aktiviti fungsi jantung. Semua aritmia dapat dilihat sekaligus. Biasanya kajian dilakukan setelah mengenal pasti penyebabnya, untuk memperbaiki tahap keparahan proses.

Sebelum operasi, skintigrafi ditetapkan. Ia membolehkan anda menentukan keselamatan aktiviti fungsional miokardium, serta jumlah darah yang bertakung dalam struktur seperti kantung, beban yang dibenarkan semasa anestesia yang akan datang.

Ekokardiografi cukup untuk mengesan aneurisma itu sendiri. Kaedah selebihnya bertujuan untuk menilai tahap gangguan yang diprovokasi oleh penyakit ini. Pemeriksaan dilakukan secara rawat jalan.

Diagnosis standard "aneurisma jantung kronik" tidak masuk akal, kerana prosesnya tidak akut. Ini adalah kesalahan terminologi yang telah berkembang dalam amalan perubatan Rusia..

Rawatan

Dwi. Pada peringkat awal, atau jika aneurisma tidak tumbuh, mengekalkan dimensi yang stabil, tidak menyebabkan gangguan fungsi (aritmia), rawatan konservatif dan tindak lanjut ditunjukkan.

Sekiranya terdapat taktik jangkaan, pemeriksaan secara berkala ditetapkan sekurang-kurangnya 3-5 tahun. Setiap 3-6 bulan, pakar kardiologi diberi nasihat dan kitaran diagnostik penuh (ECG, ECHO, pemantauan 24 jam, MRI jika ditunjukkan).

Kadar pertumbuhan yang tidak signifikan (kurang dari 0.5 cm dalam enam bulan) memberi alasan untuk memperluas pemerhatian. Setengah sentimeter atau lebih adalah petunjuk mutlak untuk pembedahan. Kebijaksanaan doktor tidak lagi berperanan di sini..

Sebagai persediaan, tempoh terapi ubat adalah sekitar 2-3 bulan. Set diagnostik terakhir berlaku seminggu sebelum campur tangan.

Dalam kedua kes tersebut, ubatnya sama:

  • Nitrat organik. Menggalakkan pengembangan buatan arteri koronari. Pemakanan miokardium yang lebih baik kerana normalisasi hemodinamik. Ubat klasik adalah Nitrogliserin. Menurut petunjuk - yang lain.
  • Ubat diuretik ringan. Itu menjimatkan kalium dan mania. Contohnya, Veroshpiron atau Spironolactone. Tidak selalu, 2-3 kali seminggu. Untuk melegakan edema, kurangkan beban pada jantung.
  • Ejen antiplatelet dan trombolitik. Mereka menipiskan darah, meningkatkan kelancarannya, dan mencegah pengembangan gumpalan. Aspirin-Cardio, Warfarin.
  • Penyekat beta. Anaprilin, Carvedilol. Menormalkan bekalan oksigen ke miokardium, sekaligus mengurangkan tekanan darah.

Ada kemungkinan menggunakan kardioprotectors, Mildronate dan lain-lain. Untuk meningkatkan metabolisme di jantung.

Pentadbiran diri secara kategorinya tidak dapat diterima. Ini adalah jalan langsung ke pecah aneurisma, pendarahan dan kematian dalam beberapa saat..

Rawatan aneurisma jantung terutamanya pembedahan, pembedahan diperlukan dalam 65-80% kes.

Petunjuk mutlak untuk rawatan segera:

  • Aneurisma pecah atau dinding ventrikel / tisu miokardium.
  • Trombosis. Ancaman strok, serangan jantung, atau keadaan serupa.
  • Pengenalpastian patologi pada kanak-kanak di bawah umur 3 tahun.
  • Risiko trombosis.
  • Kegagalan jantung yang berkaitan dengan aneurisma.
  • Pertumbuhan pendidikan yang pesat. Lebih dari 0.3-0.5 cm dalam enam bulan.
  • Aritmia yang tahan api (tidak responsif) terhadap rawatan ubat.

Dalam kes lain, persoalannya tetap mengikut budi bicara pakar kardiologi. Sekiranya ragu-ragu mengenai kecekapan, disyorkan untuk berjumpa doktor kedua. Ia pasti tidak akan berlebihan.

Inti dari campur tangan adalah untuk membuang formasi dan menjahit dinding.

Operasi tidak harus dilakukan dengan pendekatan terbuka dengan pembedahan toraks. Dengan ukuran aneurisma yang agak kecil, rawatan endoskopi adalah mungkin.

Selepas - ubat ditetapkan:

  • Antibiotik Untuk mengelakkan komplikasi berjangkit.
  • Antiaritmia. Untuk membersihkan degupan jantung anda.
  • Diuretik Mengurangkan tekanan pada jantung.
  • Penyekat beta dan nitrat jika ditunjukkan.
Perhatian:

Sangat dilarang untuk dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Paling tidak, mereka tidak berguna dan penuh dengan kehilangan masa yang berharga, paling buruk, mereka berbahaya, oleh itu mereka mengancam dengan kematian.

Selama tempoh pemulihan, mereka memberi cadangan cara hidup masa depan.

  • Berhenti merokok, minum (selamanya).
  • Rehat seksual (3-6 bulan).
  • Pembetulan diet. Minimum lemak, goreng, salai, garam tidak lebih dari 7 gram sehari, tanpa produk separuh siap, makanan segera, makanan dalam tin (sepanjang masa).
  • Batasan aktiviti fizikal (6 bulan untuk perubahan seumur hidup).
  • Rehat penuh sekitar 7-10 jam semalam (selalu).
  • Mengelakkan tekanan, menguasai teknik relaksasi.

Pemulihan berlangsung sekitar enam bulan.

Prognosis dan komplikasi

Menguntungkan pada peringkat awal, sekiranya tidak memerlukan pembedahan atau jika mungkin untuk melaksanakannya. Kadar kelangsungan hidup hampir 95%.

Mortaliti lebih tinggi dengan penambahan aritmia berterusan atau kegagalan jantung. Tetapi walaupun begitu peluangnya baik.

Aneurisma jantung berbahaya dengan akibatnya: pembentukan trombi parietal, embolisme, pernafasan, ginjal, dan kegagalan jantung. Hasilnya selalu pecahnya pendidikan, pendarahan besar-besaran dan kematian pesakit..

Akhirnya

Aneurisma jantung adalah kecacatan anatomi, kecacatan. Dalam 95% kes, diperoleh, akibat serangan jantung. Jarang lahir. Merupakan ancaman langsung kepada kehidupan.

Memerlukan rawatan segera atau terancang. Yang mana betul-betul bergantung pada kesnya. Biasanya beroperasi. Malah tahap lanjutan mempunyai kadar kelangsungan hidup yang tinggi. Ramalannya baik.

Aneurisma jantung: tanda, diagnosis, rawatan dan prognosis penyakit

Dalam kumpulan risiko dengan kemungkinan perkembangan disfungsi patologi jantung adalah 95% orang yang sebelumnya mengalami infark miokard besar-besaran. Ini adalah faktor asas untuk perkembangan aneurisma jantung kronik dengan pecah dan komplikasi yang lebih besar yang ditimbulkannya..

Dalam 90% kes, kematian segera berlaku.

5 kali lebih kerap aneurisma jantung dijumpai semasa pemeriksaan kardiologi pada lelaki berbanding wanita, berusia antara 40 hingga 70 tahun dalam bentuk yang sudah diabaikan yang tidak dapat dirawat.

Penyebab aneurisma jantung

Perubahan struktur di dinding saluran darah dan, terutamanya, pada ventrikel kiri disertai dengan kerosakan atau nekrosis kawasan individu, yang menyebabkan mereka melemah - inilah aneurisma. Di bawah tekanan aliran darah, mereka menjadi lebih tipis dari 1 mm hingga 3 mm, mereka membonjol secara tidak wajar. Kadang-kadang diameter aneurisma jantung mencapai 20 cm. Kontraktilitas miokardium sangat terhad atau hilang sepenuhnya.

Apabila aneurisma jantung adalah akibat daripada serangan jantung besar-besaran yang disebabkan oleh pemberhentian bekalan oksigen sepenuhnya ke kawasan otot jantung kerana penyempitan lumen arteri koronari dan gangguan peredaran darah, kemungkinan peningkatan yang cepat dalam pembengkakan dan pecah adalah mungkin. Proses ini mengambil masa tidak lebih dari 1-2 minggu dari saat manifestasi klinikal penyakit arteri koronari.

Punca patologi kongenital boleh menjadi penyakit jantung keturunan, yang ditularkan dengan bahan genetik dari generasi ke generasi. Proses penipisan dinding vaskular mula berkembang walaupun pada masa pranatal, tetapi didiagnosis hanya setelah bayi dilahirkan. Tabiat ibu yang lemah, ubat-ubatan, atau keradangan semasa kehamilan boleh mempengaruhi sistem kardiovaskular janin.

Penyakit berjangkit dan racun toksik yang menembusi badan juga menjadi penyebab aneurisma..

Virus influenza dan patogen Epstein-Barr, streptokokus, kulat dan bahan kimia toksik yang merebak melalui sistem peredaran darah dengan cepat merosakkan organ penting, termasuk lapisan jantung miokardium. Akibatnya, nekrosis sel dan serat otot berlaku, dan ubah bentuk injap jantung diperhatikan. Di tempat yang mati, tisu penghubung parut tumbuh, penyakit ini mengembangkan kardiosklerosis yang meresap.

Operasi pembedahan yang dilakukan pada jantung, atau trauma dada dengan luka tikaman menimbulkan pembentukan parut atau pelepasan sebahagian cecair dari lumen kapal yang rosak. Ini sering menyebabkan penampilan lekatan, pembentukan rongga terpencil dan peredaran yang terganggu, dan, akhirnya, aneurisma..

Penyakit autoimun dan sistemik seperti lupus, penyakit jantung reumatik dan kardiosklerosis idiopatik boleh menyebabkan kelainan struktur pada dinding vaskular organ. Proses penggantian serat otot yang sihat dengan tisu penghubung didasarkan pada sel-sel kekebalan tubuh sendiri, yang, untuk alasan yang tidak diketahui, menyerang miokardium, atau proses patologi etiologi yang tidak diketahui.

Kesan negatif pendedahan radiasi pada sistem kardiovaskular sangat jarang berlaku..

Ini adalah akibat dari rawatan khusus untuk neoplasma tumor atau dikaitkan dengan aktiviti buruh seseorang. Tidak ada gejala ciri aneurisma jantung untuk jangka masa yang panjang. Ia boleh didiagnosis hanya selepas 1 tahun dari permulaan kemoterapi.

Klasifikasi aneurisma jantung

Parameter penyakit ini, dengan bantuan yang mana prognosisnya kemudian akan dibuat dan rawatan lanjut aneurisma jantung akan ditentukan, dipertimbangkan bergantung pada permulaan manifestasi pertama dari saat penyakit iskemia..

Kursus akut dicirikan oleh pengembangan laman web miokardium nekrotik. Regangan dan pembengkakan diperhatikan sehingga 14 hari.

Tempoh subakut diperhatikan pada 3-8 minggu. Endokardium menebal. Sel otot licin yang hancur digantikan oleh tisu penghubung.

Dalam bentuk kronik, aneurisma terus memusnahkan bahagian jantung selama lebih dari 2 bulan. Ia disertai dengan penebalan endokardium, yang memperoleh warna keputihan, pembentukan tisu tumbuh berserat. Patologi ini sesuai dengan kehadiran trombus dengan konsistensi yang padat di dekat dinding vaskular. Mungkin berada di permukaan kantung aneurisma atau mengisinya sepenuhnya.

Semasa memeriksa gangguan yang berkaitan dengan kerja sistem kardiovaskular setelah infark miokard, klasifikasi aneurisma dibuat bergantung pada tempat pembentukan kawasan yang terjejas..

Betul. Ia adalah dinding jantung yang sangat nipis dan terbentang. Unsur-unsur sihat dari struktur normal kapal dapat dilihat pada membrannya..

Aneurisma jantung yang salah, patologis menonjol. Ini adalah akibat pecahnya miokardium. Selalunya muncul akibat kecederaan dada, dicirikan oleh proses pelekat berserat, perubahan pada dinding jantung. Terhad untuk helaian perikardial.

Bergantung pada keadaan otot jantung, jenis aneurisma yang berfungsi dibezakan, yang disebabkan oleh kontraktiliti miokardium yang rendah. Lebam terutamanya pada sistol ventrikel.

Memandangkan sejauh mana kemungkinan lesi, di puncak ventrikel kiri dan dinding lateral anterior, penyakit ini berlaku pada 97% pesakit. Di ventrikel kanan dan atrium ditentukan pada 1% kes yang didiagnosis.

Apabila septum interventrikular dan tisu otot menjadi tumpuan nekrosis, kemungkinan serangan jantung adalah tinggi. Di bawah tekanan, ventrikel kiri bergerak ke arah kanan, meningkat dalam jumlah, yang dapat memprovokasi kegagalan jantung. Penyetempatan di dinding posterior jarang didiagnosis.

Jenis aneurisma jantung

Berdasarkan hasil diagnostik perkakasan dan campur tangan pembedahan, diputuskan untuk mempertimbangkan kontur penonjolan kawasan yang terjejas. Terhadap latar belakang jantung, aneurisme dinyatakan dalam pelbagai bentuk dinding pembuluh darah yang diubah, yang memungkinkan untuk menilai pertumbuhan dan peningkatan di kawasan nekrotik, untuk membuat prognosis perjalanan penyakit ini.

Rata, meresap. Kontur luarnya cetek, kemurungan berbentuk mangkuk diperhatikan dengan latar belakang tahap miokardium, dari sisi dinding jantung. Gumpalan darah jarang berlaku, perubahan struktur tidak mudah pecah.

Bentuk karung, bentuk hemisfera yang ketara, tonjolan bulat padat. Kandungan dapat diisi dengan massa trombotik.

Cendawan. Ini menyerupai beg dengan bahagian bawah yang lebar, rongga yang secara beransur-ansur mengembang di bawah tindakan aliran darah masuk, dan leher yang sempit. Amat berbahaya bagi pembentukan pecah dan trombus di dalam.

Kerana pemusnahan lapisan dalam dinding vaskular, bentuk pengelupasan hanya terbentuk di arteri.

Aneurisme pada aneurisma. Lesi nekrotik tunggal atau berganda yang siap pecah. Dindingnya terlalu nipis..

Bergantung pada tisu mana yang dominan setelah penggantian kawasan yang terjejas, otot, berserabut dan bercampur, dinding fibromuskular aneurisma dibezakan. Kesan tekanan dalaman yang tinggi pada sel miokardium, kardiomiosit, memprovokasi pembentukan rongga di mana tisu otot mendominasi.

Sebilangan besar serat penghubung dijumpai dalam beberapa minggu pertama selepas serangan jantung. Penampilan fibromuskular muncul apabila tidak seluruh dinding jantung mengalami nekrosis.

Tanda-tanda

Dalam 70% kes, penyakit ini bermula dengan perkembangan kegagalan jantung ventrikel kiri, lonjakan tekanan berkala dan serangan asma. Aneurisme jantung postinfarction akut dan subakut ditentukan jika orang dewasa mempunyai gejala, seperti riwayat serangan jantung, penurunan tekanan darah yang tajam, demam dan peluh sejuk. Kemungkinan muntah.

Aneurisma jantung postinfarction kronik saluran darah dicirikan oleh rasa sakit di dada dan sesak nafas semasa bersenam. Selalunya, pada palpasi atau bahkan secara visual, denyutan supra-apikal ditentukan, yang menunjukkan aneurisma dinding lateral anterior atrium kiri. Lebih kerap menjadi lebih teruk apabila seseorang berbaring di sebelah kiri. Kemungkinan serangan jantung berulang, aritmia dan takikardia.

Serangan angina diperhatikan sehingga 6 tahun setelah manifestasi pertama penyakit arteri koronari.

Pada bayi, aneurisma jantung yang disambungkan ke ventrikel kiri tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, jika ini adalah patologi kongenital. Ia berkomunikasi dengan rongga ventrikel kiri dengan lumen yang sempit dan tidak menyebabkan gangguan peredaran darah. Penurunan ketumpatan dinding vaskular dan peningkatan penonjolan aneurisma hanya berlaku dengan pertumbuhan dan perkembangan anak.

Tidak mungkin untuk mendiagnosis aneurisma IVS pada bayi baru lahir. Tanda-tanda pertamanya muncul secara tiba-tiba pada kategori orang yang sihat dari usia 14 hingga 30 tahun. Diiringi oleh sakit dada, bunyi kuat di ruang interkostal keempat di sebelah kiri.

Diagnostik aneurisma jantung

Beban yang disebabkan oleh sifat farmakologi atau fizikal menyumbang kepada ekokardiografi tekanan, yang memungkinkan untuk menilai keadaan jantung semasa bersenam, memeriksa segmen organ di bahagian yang berlainan, menentukan kehadiran aneurisma aorta, dan mengawal iskemia miokard.

PET jantung membolehkan anda mengenal pasti kawasan miokardium yang tidak sesuai. Prosedur ini dilakukan dengan menyuntikkan isotop radioaktif dan dilakukan dengan tomograf.

MSCT. Pemeriksaan tiga dimensi berlapis digunakan untuk mencari kecacatan injap, perikardium dan ruang jantung, untuk menentukan fungsi kontraktil dan tahap kerosakan miokardium.

Untuk mengesahkan tanda-tanda iskemia, angina pectoris atau gangguan peredaran darah, angiografi koronari diresepkan sebelum memilih strategi rawatan. Kaedah invasif didasarkan pada pengenalan kateter khas melalui arteri femoral, yang mencapai aliran darah dan mencerminkan keadaan sistem kardiovaskular.

Rawatan dan pembedahan untuk membuang aneurisma

Perundingan awal dengan pakar kardiologi diperlukan untuk menilai keadaan pesakit sebelum memulakan rawatan. Semasa mendengar hati, suara dan jeritan dikesan. Terdapat pergerakan organ ke kanan, tekanan meningkat diperhatikan. Doktor berjaya merasakan denyutan aneurisma di kawasan ruang interkostal ketiga. Dalam 63-65% kes, pelepasan dada terdapat di sebelah kiri.

Sekiranya tidak ada kemungkinan pecahnya, ubat diresepkan untuk aneurisma. Ia mendidih untuk mencegah penyumbatan vaskular dengan trombolitik, melemahkan degupan jantung dengan beta-blocker. Untuk menormalkan tekanan darah, diuretik digunakan. Mengembangkan nitrat kapal koronari.

Kajian menunjukkan mengapa aneurisma jantung begitu berbahaya. Sekiranya tidak ada rawatan segera yang diperlukan, prognosis akan mengecewakan..

Selepas 1-3 tahun, 73% kes didaftarkan, dan setelah 3-5 tahun 90% orang mati..

Itulah sebabnya sangat disyorkan untuk menjalani rawatan pembedahan..

Sekiranya terdapat komplikasi dalam bentuk kegagalan jantung kronik, orang yang aneurisma jantungnya menimbulkan risiko pecah mesti dikendalikan..

Pembedahan jantung untuk kecacatan yang terdapat pada septum interventrikular dilakukan dengan mengembalikan kedudukan jantung yang normal dengan menggunakan bahan sintetik khas.

Dengan diagnosis aneurisma ventrikel kiri atau kanan yang ditetapkan, reseksi ditetapkan. Semasa campur tangan pembedahan, jantung pesakit terputus, dan peredaran darah yang dibuat secara buatan digunakan. Operasi tersebut melibatkan operasi penonjolan penonjolan dinding aneurisma dan pembentukan rongga ventrikel.

Rubrik "Aneurisma"

Aneurisma adalah patologi vaskular yang berlaku di dinding aorta, otak, saluran periferal di bahagian bawah kaki, jantung. Stratifikasi atau pecahnya adalah keadaan patologi berbahaya yang sukar dirawat.

Pengenalpastian dan pemantauan pesakit tersebut adalah masalah penting bagi pakar yang mempunyai banyak profil..

Aneurisma - apa itu?

Aneurisme adalah pembengkakan lapisan dalaman vena / arteri / dinding ruang jantung, kerana peregangan atau penipisannya. Protrusions boleh didapati:

  • di aorta - terutamanya di kawasan perut (aneurisma perut), paling kerap dijumpai pada orang yang berumur lebih dari 57 tahun;
  • di saluran otak - formasi intrakranial;
  • di ruang jantung - biasanya adalah akibat serangan jantung dan terletak di ventrikel kiri;
  • di saluran periferal - leher, pangkal paha, fossa popliteal, arteri pelvis. Terdapat juga aneurisma arteri viseral - saluran gastrointestinal, limpa, paru-paru.

Aneurisma terdiri daripada badan, leher (terdiri daripada tiga membran, seperti dinding kapal) dan kubah (tisu penghubung). Leher dianggap sekuat mungkin, bahagian yang paling rentan adalah kubah.

Kekerapan penyetempatan (lokasi, pembentukan) aneurisma pada kapal yang berlainan berbeza:

  • di saluran otak - 35%;
  • di aorta - 45%;
  • di ruang jantung - 10%, khususnya di ventrikel kiri - 92%;
  • di kapal periferal - sekitar 10%:
    • kaki - 49.7%;
    • pelvis - 22%;
    • kawasan saluran gastrousus dan cawangan arteri splenik - 11%;
    • kawasan leher - 9.2%;
    • tangan - 8%.

Perbezaan lokalisasi bergantung pada faktor yang memprovokasi, penyebab perkembangan.

Bagaimana ia berbeza dengan strok?

Aneurisma boleh menyebabkan strok hemoragik. Tidak seperti strok, ia boleh menjadi tidak simptomatik untuk masa yang lama..

Aneurisma pecah disertai dengan sakit kepala akut dan tanda-tanda lain dari strok hemoragik. Walaupun dengan iskemia (aliran darah terganggu), gejala utama adalah pening, "lalat di mata", mati rasa separuh dari muka / badan, penyimpangan lidah, mual, muntah.

Jenis penyakit vaskular

Aneurisma adalah arteri dan vena (ia jarang berlaku, misalnya, di dalam saluran otak). Secara asal, terdapat:

  • benar - penonjolan semua cangkang kapal, dan diameternya meningkat 1.5-2 kali;
  • salah - pengembangan kapal tidak berlaku, dengan cacat dinding, pendarahan berkembang, yang, setelah berhenti, ditutup dengan membran tisu penghubung - hematoma berdenyut terbentuk yang meniru aneurisma;
  • pengelupasan - dilokalisasi di aorta. Darah berkumpul di bawah dinding dalam. Yang paling berbahaya adalah penembusan ke dinding luar: walaupun dengan terapi tepat pada masanya, kadar kematian untuk patologi ini hampir 100%.

Kami menulis dengan lebih terperinci mengenai aneurisma benar dan salah dalam artikel ini.
Mengikut struktur, mereka dibezakan:

  1. sakular - penonjolan dinding vaskular ke satu sisi, menyerupai bentuk beg;
  2. fusiform - penonjolan seragam sepanjang lilitan kapal, semua dinding serentak cembung;
  3. berpusing - secara visual kapal kelihatan cacat, boleh mempunyai bentuk dan ukuran apa pun;
  4. navikular - penonjolan unilateral, bersaiz sederhana, kelihatan seperti pembengkakan.

Dengan bilangan kamera: single dan multi-ruang. Apabila rongga penonjolan patologi adalah biasa atau dibahagi dengan septum menjadi beberapa ruang.

Lokasi dan strukturnya adalah kepentingan klinikal. Semua kriteria diambil kira semasa membuat diagnosis, mempunyai kesan terhadap pemerhatian dan rawatan lanjut seseorang.

Kami menerangkan secara terperinci semua jenis aneurisma dalam artikel yang berasingan..

Patogenesis

Punca perkembangan aneurisme, faktor predisposisi untuk penampilan dan ciri perkembangannya termasuk dalam konsep patogenesis. Patologi adalah spesifik dan dapat muncul pada setiap orang, terutama jika ada kecenderungan keturunan, kegemukan, kebiasaan buruk.

Sebab-sebab penampilan

Bersyarat, penyebab aneurisma boleh dibahagikan kepada kongenital dan diperolehi. Yang terakhir dibahagikan kepada predisposisi (menyumbang kepada perkembangan kecacatan pada dinding vaskular) dan memprovokasi (keadaan yang memberi dorongan untuk pembentukan).

  • Kongenital - kecacatan aorta, bukan saluran Botalov yang ditumbuhi.
  • Diperolehi - terbentuk kerana faktor berikut:
    • Predisposing - kecacatan kolagen dinding vaskular (di tempat di mana kapal berpusing atau bercabang), kecederaan vaskular, embolisme (bakteria, kulat, tumor), sinaran pengion, aterosklerosis dan hyalinosis vaskular.
    • Memprovokasi - lonjakan tekanan darah, tekanan fizikal dan emosi, kerosakan (infark miokard).

Mekanisme pembangunan

Aneurisme berlaku akibat tindakan tekanan tinggi pada titik lemah dinding vaskular (kawasan bifurkasi, selekoh, plak aterosklerotik; tapak lesi berjangkit membran vaskular tengah dengan perkembangan nekrosisnya). Dinding kapal menonjol, cacat terbentuk, di mana darah terkumpul dari masa ke masa, menyebabkan peregangan dan penipisan dindingnya dengan ancaman pecah berikutnya.

Faktor-faktor risiko

Faktor risiko merangkumi tindakan manusia dan pengaruh keadaan tertentu yang tidak selalu berlaku, tetapi lebih cenderung membawa kepada perkembangan patologi, seperti:

  1. Ketidakaktifan fizikal adalah gaya hidup yang tidak menetap. Mengarah kepada kegemukan, masalah jantung.
  2. Hiperlipidemia - peningkatan kolesterol dan tahap lipoprotein berketumpatan rendah yang menyebabkan penyakit vaskular aterosklerotik.
  3. Hipertensi arteri - peningkatan tekanan darah yang sistematik, terutamanya jika tiada rawatan yang mencukupi.
  4. Aktiviti fizikal yang berat - angkat berat, kerja profesional yang sukar (pembina, pelombong, dll.).

Yang paling rentan untuk mengembangkan aneurisma adalah lelaki pertengahan umur dan orang tua, apabila dinding vaskular menjadi lebih kurus dan lebih rentan terhadap faktor-faktor yang merosakkan.

Gejala dan tanda, sifat kesakitan

Klinik bergantung pada lokasi dan morfologi aneurisma, selalunya manifestasi hanya berlaku semasa pecah. Luka kecil mungkin tidak simptomatik.

Gejala aneurisma vaskular di kepala adalah sakit yang teruk, terbakar dan pecah, timbul secara tiba-tiba, aduan mual, muntah, disertai dengan pergolakan atau pergolakan. Photophobia muncul, takut akan bunyi bising.

Bagaimana manifestasi aneurisma aorta bergantung kepada lokasinya. Gejala utama adalah rasa sakit yang berlaku kerana peregangan dinding kapal atau mampatannya.

  1. Sakit di pelbagai bahagian perut, rasa berat di sternum, regurgitasi, mual, muntah mungkin menunjukkan aneurisma aorta perut. Di kawasan celah terdapat pembentukan elastik dan berdenyut, apabila disentuh, seseorang mengalami kesakitan dan ketidakselesaan.
  2. Sekiranya bahagian lain dari aorta menurun terjejas, sakit di lengan kiri dan skapula, aktiviti motor terganggu, pembakaran dan kebas pada kulit adalah mungkin. Seseorang boleh menjalani rawatan untuk osteochondrosis tulang belakang serviks atau toraks untuk masa yang lama, kerana gejalanya sering serupa.
  3. Sekiranya bahagian menaik terjejas, rasa sakit di kawasan jantung atau sternum (aneurisma arteri koronari), sesak nafas, dan kadar jantung tinggi diperhatikan. Doktor dapat menentukan sindrom vena cava yang unggul - pesakit mengalami sakit kepala yang teruk, bengkak pada bahagian atas badan.
  4. Aneurisma lengkung aorta menyebabkan gangguan menelan disebabkan oleh mampatan esofagus, suara serak kerana tekanan pada saraf berulang, batuk kering dan tercekik. Kehadiran jangka panjang aneurisma lengkungan aorta membawa kepada bronkitis dan radang paru-paru yang kerap, yang disebabkan oleh mampatan bronkus.

Sekiranya arteri pulmonari terjejas, sesak nafas, hemoptisis, berat di belakang tulang dada, sianosis (warna kebiruan pada kulit kerana bekalan oksigen tisu tidak mencukupi) adalah ciri. Keadaannya serius, manifestasi jelas dan diagnosisnya tidak sukar.

Aneurisma periferal biasanya terletak di saluran kaki yang besar. Semasa berjalan, seseorang merasa sakit, ketidakselesaan berterusan untuk waktu yang lama setelah melakukan senaman fizikal yang kuat, berjalan jauh. Baca mengenai aneurisma kapal-kapal di bahagian bawah kaki di sini.

Lebih jarang, arteri splenik terjejas, sementara seseorang mencatat kesakitan berterusan di hipokondrium kiri, dengan ukuran yang besar dapat menekan saluran empedu, yang menyebabkan perkembangan penyakit kuning.

Aneurisma di ventrikel kiri jantung boleh menjadi akut atau kronik. Postinfarction atau akut berkembang dalam seminggu selepas infark miokard.

Seseorang bimbang tentang sesak nafas, demam, edema paru, peningkatan nadi dan pelanggaran iramanya. Biasanya prognosisnya lemah dan orang itu mati. Keadaannya sangat berbahaya.

Dalam bentuk kronik, kegagalan jantung dikhuatiri, yang dimanifestasikan oleh rasa sakit di jantung, terutama semasa bersenam, peningkatan hati, pengumpulan cecair yang tidak normal di perut, pelanggaran irama jantung.

Diagnostik

Dalam diagnosis klinikal aneurisma, perhatian diberikan kepada rasa sakit (akut, terbakar, atau, sebaliknya, berterusan, disebabkan oleh mampatan), kadang-kadang ia ditentukan dengan sentuhan, sebagai pembentukan sakit yang berdenyut elastik yang ketat, selalunya denyut asimetrik pengurangan pengisian dan ketegangan diperhatikan.

Hanya doktor yang dapat mengenal pasti gejala ketika memeriksa pesakit, jadi jika seseorang menemui pembentukan yang mencurigakan di badan, maka dia harus menunjukkannya di penerimaan.

Maklumat yang paling tepat dalam diagnostik diberikan dengan kaedah instrumental. Cara mendiagnosis aneurisma vaskular atau jantung dengan tanda pada ultrasound, MRI?

  1. Angiografi yang ditingkatkan kontras - sifat dan ukuran aneurisma ditentukan, ia lebih kerap digunakan untuk mendiagnosis arteri ginjal, saluran gastrousus, limpa.
  2. CT dan MRI - tunjukkan ukuran dan lokasi, ciri bekalan darah. Perlu untuk pengesanan pada saluran otak, aorta, ventrikel kiri.
  3. EchoCG (ultrasound jantung) - menggunakan kaedah ini, aneurisma rongga jantung, ukurannya, dan ciri aliran darah dipvisualisasikan.
  4. ECG - digunakan dalam diagnosis rongga jantung. Gambaran ciri adalah pemeliharaan gelombang QS dan kenaikan segmen ST (tanda-tanda fasa akut) untuk waktu yang lama, gelombang T yang mendalam, gangguan konduksi. Ia berkembang terutamanya dengan infark miokard transmural.
  5. Ultrasonografi kapal Doppler - memberikan maklumat mengenai penyetempatan aneurisma, aliran darah. Ia digunakan dalam diagnosis arteri anggota badan.

Skop pemeriksaan ditentukan oleh doktor yang hadir, tetapi kaedah diagnostik yang disenaraikan merujuk kepada minimum klinikal, yang memungkinkan untuk menentukan tahap kerosakan, tahap dan ciri-ciri lain dari aneurisma. Semua kemungkinan kajian saluran darah boleh didapati dalam artikel yang berasingan..

Rawatan: apa yang perlu dilakukan sekiranya didiagnosis?

Dalam rawatan aneurisma arteri, kedua-dua doktor yang merawat pesakit dan pakar bedah jantung / pakar bedah saraf / pakar bedah vaskular terlibat. Pendekatan rawatan:

  1. Terapi - sekiranya tidak ada ancaman pecah atau stratifikasi, pesakit disarankan untuk mengawal tahap tekanan darah dan berhenti merokok, terapi antihipertensi ditetapkan, jika perlu, statin (dengan peningkatan kadar lipid aterogenik). Pendekatan ini lebih masuk akal untuk aneurisma stabil pada aorta toraks dan perut (ukuran hingga 5 cm).
  2. Pembedahan - operasi dilakukan dengan segera apabila penyusutan / stratifikasi bermula atau secara terancang.

Bagaimana merawat aneurisma vaskular secara pembedahan? Kaedah rawatan berikut digunakan:

  1. Keratan. Intinya adalah meletakkan klip pada aneurisma, sehingga kehilangan aliran darah, yang menyebabkannya runtuh. Anda juga boleh meletakkan klip pada arteri pembawa yang memberi makan kepada aneurisma.
  2. Plasti ventrikel kiri (jantung endovaskular atau terbuka).
  3. Memperkukuhkan dinding aneurisma - menerapkan tampalan kain kasa di dindingnya, di mana sarung tisu penghubung terbentuk.
  4. Perangkap - klip arteri pada kedua sisi aneurisma.
  5. Embolisasi endovaskular - penggunaan gegelung mikro yang dimasukkan ke dalam rongga untuk mengisi dan mematikannya.

Akibat dan komplikasi

Mengapa aneurisma berbahaya? Bahayanya terletak pada kemungkinan komplikasi. Antara yang utama adalah:

  • Jurang.
  • Berdarah.
  • Kegagalan jantung (semasa berada di ventrikel kiri).
  • Kekurangan injap aorta.
  • Trombosis - biasanya membawa maut.
  • Jangkitan diikuti dengan keradangan.
  • Hipertensi portal dengan mampatan urat portal oleh aneurisma arteri splenik.
  • Hipertensi simptomatik dengan kerosakan pada arteri buah pinggang.

Setelah mengetahui tentang kehadiran patologi, seseorang mesti mengikuti semua cadangan doktor, bersiap sedia untuk menghadapi akibat buruk. Tahap pelanggaran bergantung pada kepantasan dan kualiti pertolongan cemas yang diberikan. Beberapa keadaan sangat berbahaya sehingga boleh membawa maut.

Jurang

Salah satu komplikasi yang paling dahsyat, yang ditunjukkan oleh rasa sakit yang tajam di bidang pendidikan, kepekaan yang terganggu atau aktiviti jantung, pening. Tekanan, peningkatan tekanan yang mendadak, jangkitan, peningkatan suhu badan, pengambilan alkohol dapat menyebabkan pecahnya.

Ini adalah keadaan kecemasan yang memerlukan kemasukan pesakit segera di hospital khusus, unit rawatan intensif. Prognosis tidak baik, sebahagian besarnya bergantung pada lokasi lesi. Semakin besar kapal, semakin besar kemungkinan kematian..

Penyakit pada zaman kanak-kanak

Pada kanak-kanak, penonjolan patologi di dinding vaskular paling kerap kongenital. Saluran serebrum, aorta dan jantung terjejas. Mereka juga boleh diperoleh, dengan pelbagai alasan:

  • sifilis;
  • hipertensi arteri;
  • awal merokok, pengambilan alkohol, dadah;
  • trauma;
  • luka berjangkit.

Aneurisma yang diperolehi lebih kerap berlaku pada masa remaja.

Pada tahun-tahun pertama kehidupan, patologi mungkin tidak menampakkan diri secara klinikal. Kemudian, terdapat aduan kesakitan di jantung, sesak nafas, berat di belakang, batuk, sianosis. Terdapat denyutan aneurisma aorta perut.

Kaedah diagnostik pada kanak-kanak tidak berbeza dengan orang dewasa. Lebih-lebih lagi, teknologi moden memungkinkan diagnosis patologi intrauterin, yang membantu memulakan rawatan tepat pada waktunya dan mencegah komplikasi..

Baca mengenai patologi ini pada kanak-kanak dan bayi baru lahir di sini.

Hidup dengan aneurisma

Seorang pesakit yang didiagnosis dengan aneurisma harus mengikuti garis panduan ini:

  • Elakkan senaman fizikal yang berat, tetapi juga mengelakkan aktiviti tidak aktif secara fizikal. Optimum - Kembara Luar.
  • Pantau berat badan anda, awasi tekanan darah anda setiap hari, minum ubat yang ditetapkan oleh doktor anda.
  • Kawal kolesterol, patuhi peraturan diet seimbang - dalam diet pesakit dengan aneurisma semestinya terdapat lebih banyak sayur-sayuran segar, ramuan, anda harus memilih ayam, ayam belanda, ikan berlemak, hadkan karbohidrat yang mudah dicerna.
  • Hapuskan merokok dan alkohol.

Adakah mereka mengambil tentera?

Menurut Peraturan Pemeriksaan Perubatan Tentera, aneurisma bukanlah kontraindikasi mutlak untuk perkhidmatan ketenteraan. Keputusan komisi bergantung pada lokasi patologi, manifestasi klinikal, keadaan pesakit dan kemungkinan pembetulan pembedahan.

Kehamilan dan kelahiran anak

Aneurisma bersaiz kecil, penyetempatan yang selamat dan, jika cadangan doktor dipatuhi, bukan merupakan kontraindikasi terhadap kehamilan. Tetapi dengan penyetempatan di aorta semasa kehamilan (terutama pada trimester ke-3) dan kelahiran anak, terdapat risiko pecah. Pencegahan adalah perancangan kehamilan, rawatan pembedahan sebelum pembuahan.

Adakah mereka memberi kecacatan?

Kecacatan diformalkan hanya sekiranya berlaku pecah, dengan perkembangan akibat seperti hemiparesis, plegia, kecacatan intelektual, afasia (kehilangan kemampuan bercakap), dll..

Bagaimana merokok, alkohol mempengaruhi aneurisma?

Merokok meningkatkan risiko perkembangan dan pecahnya, kerana nikotin menyebabkan vasokonstriksi, yang menyebabkan tekanan darah tinggi. Juga, merokok meningkatkan risiko terkena aterosklerosis, mengaktifkan sistem saraf simpatik, memprovokasi pelepasan katekolamin yang meningkatkan tekanan darah.

Alkohol dilarang - ia juga mendorong peningkatan tekanan darah.

Diagnosis patologi ini dalam keadaan moden tidak menimbulkan kesulitan besar, oleh itu, pengenalpastiannya menjadi penting dalam pencegahan penyakit teruk seperti serangan jantung, strok. Ini adalah penyakit yang memerlukan perhatian doktor dan pesakit. Menghormati kesihatan anda sendiri, pemerhatian berkala oleh doktor dan mematuhi cadangan membolehkan anda menjalani kehidupan yang panjang dan aktif walaupun dengan patologi ini.

Video berguna

Apa itu aneurisma? Lihat dalam program "Rahsia Kesihatan. Aneurisma ":

Piawaian diagnostik: bagaimana tepat pada masanya mendiagnosis aneurisma serebrum?

Aneurisma kapal serebrum adalah patologi dengan ciri-ciri triad gejala: umum, neurologi dan hemodinamik. Kerumitan diagnosis tepat pada masanya ditentukan oleh pelbagai...

Apakah jenis aneurisma serebrum? Jenis utama dan ciri-cirinya

Aneurisma arteri serebral adalah sekumpulan formasi yang berbeza yang berbeza dalam ciri dan penyetempatannya. Yang paling menarik ialah penonjolan vaskular arteri besar...

Keadaan yang mengancam nyawa: apa yang membedah aneurisma dan pembedahan aorta?

Pembedahan aorta berkembang setiap tahun pada 5000 pesakit dengan aneurisma. Penyakit ini adalah patologi pembedahan, 4 kali lebih biasa pada...

Ciri khas dan gejala pada orang dewasa dengan pelbagai jenis aneurisma saluran leher

Aneurisma menduduki tempat ketiga dalam struktur lesi vaskular leher selepas stenosis dan penyakit radang degeneratif. Purata usia pesakit adalah 57-63 tahun....

Ciri ciri aneurisma arteri karotid, pendekatan untuk rawatan saluran leher dan otak

Aneurisma arteri karotid menyumbang 12.5-18% daripada semua aneurisma arteri. Penyakit ini khas untuk orang yang berumur lebih dari 45 tahun, menderita kardiovaskular...


Artikel Seterusnya
HDL menurunkan sebab dan apa yang perlu dilakukan