Aneurisma MPP pada kanak-kanak dan orang dewasa - apa yang mengancam?


Tarikh penerbitan artikel: 16.09.2018

Tarikh kemas kini artikel: 16.11.2018

Aneurisma MPP (singkatan MPP singkatan - interatrial septum) adalah anomali yang dicirikan oleh pembentukan penonjolan di septum antara atria. Dia tergolong dalam maksiat kecil.

Patologi ini berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak, mungkin tidak menunjukkan gejala klinikal untuk jangka masa panjang dan dapat dikesan secara kebetulan, semasa pemeriksaan instrumental objektif..

Semakin lama perubahan patologi ini tidak dapat didiagnosis, semakin tinggi kemungkinan akibat negatif..

Ciri-ciri penyakit ini

Kriteria diagnostik utama untuk aneurisma septum atrium adalah ukuran penonjolan melebihi 10 mm. Diagnosis dapat dibuat apabila ukuran formasi kurang dari 10 mm berdasarkan pelanggaran hemodinamik (aliran darah) yang terungkap, serta kombinasi dengan kecacatan jantung yang lain (prolaps atau pesongan injap). Prognosis penyakit ini baik.

Dengan penonjolan kecil, tindakan terapi khas tidak dilakukan, kerana tidak ada gangguan hemodinamik. Dengan latar belakang pelaksanaan cadangan pencegahan mengenai pencegahan perkembangan patologi kardiovaskular, tidak ada batasan jangka hayat pada pesakit dengan patologi.

Pecahnya spontan (spontan) penonjolan dicatatkan pada 10% kes pada orang dewasa, biasanya selepas miokarditis atau penyakit jantung lain yang menyebabkan penurunan kekuatan tisu septum.

Penyakit jantung kongenital (PJK) dalam bentuk aneurisma MPP jarang berlaku (kurang daripada 1% kes pada bayi baru lahir). Ia didaftarkan sama pada lelaki dan perempuan. Secara berasingan, patologi yang diperoleh dibezakan, yang didiagnosis pada orang dewasa setelah menderita patologi jantung (infark miokard, miokarditis, kardiomiopati).

Bagaimana ia terbentuk?

Bergantung pada asalnya, aneurisma septum kongenital dan diperolehi antara atria dibezakan. Anomali kongenital sudah terbentuk pada masa kanak-kanak, dan anomali yang timbul berkembang akibat pengaruh faktor yang memprovokasi pada orang dewasa.

Kongenital

Pembentukan aneurisma pada janin mempunyai ciri-ciri tertentu. Ini dapat digabungkan dengan pelanggaran penutupan tingkap bujur (komunikasi dalam septum interatrial), yang memberikan pembuangan darah dari lingkaran kanan peredaran darah ke kiri. Ini disebabkan oleh fakta bahawa paru-paru belum menjalankan fungsinya..

Selepas nafas pertama, lingkaran peredaran darah yang betul menyala. Selama beberapa hari atau minggu pertama selepas kelahiran, diameter tetingkap bujur menurun, berlaku pertumbuhan berlebihan (jangka masa pertumbuhan terlalu banyak tetingkap bujur adalah individu bagi setiap orang), di tempat kemurungan kecil kekal. Apabila terdedah kepada berbagai alasan, proses jangkitan terganggu, akibatnya tisu penghubung kurang kuat, di mana penonjolan terbentuk dari masa ke masa.

Punca perkembangan aneurisma yang boleh dipercayai masih belum jelas hingga kini..

Beberapa faktor yang memprovokasi menonjol, termasuk:

  • kecenderungan keturunan;
  • tabiat buruk ibu bapa;
  • penyakit berjangkit sebelumnya semasa kehamilan (toxoplasmosis), pendedahan kepada faktor persekitaran yang merugikan (sinaran mengion, toksin).

Aneurisma kongenital boleh berasal dari keadaan terpencil. Dalam kes ini, penyetempatan fossa bujur dan penonjolan di septum sering tidak bertepatan. Mekanisme perkembangan biasanya dikaitkan dengan pelanggaran utama hemodinamik di jantung, hasilnya adalah pembentukan tonjolan di daerah peningkatan tekanan darah.

Diperolehi

Mekanisme pengembangan aneurisma septal yang diperoleh merangkumi kelemahan tisu septum dengan pembentukan penonjolan berikutnya. Ini adalah kesan daripada faktor-faktor yang memprovokasi (infark miokard, miokarditis, kardiomiopati).

Mekanisme pembangunan dalam bentuk jadual:

AsalPatogenesis
Anomali kongenital terpencilBulge terbentuk kerana gangguan hemodinamik pada masa kanak-kanak
Anomali berkaitan dengan kerosakan tingkap bujurPelanggaran pertumbuhan tetingkap bujur yang berlebihan memprovokasi pembentukan penonjolan
Memperolehi aneurismaIa berkembang pada orang dewasa kerana kelemahan tisu septum, yang memprovokasi infarksi miokardium sebelumnya, miokarditis, kardiomiopati

Oleh kerana aneurisma septum yang diperoleh antara atria dalam kebanyakan kes adalah hasil infark miokard sebelumnya, ia dibahagikan kepada beberapa jenis:

  • Aneurisma akut - pendidikan terbentuk dalam masa 14 hari selepas serangan jantung. Ia disertai dengan kemerosotan keadaan seseorang yang demam, aritmia (pelanggaran irama kontraksi), peningkatan jumlah leukosit per unit jumlah darah.
  • Aneurisma subakut - anomali berkembang dalam masa 3-6 minggu, penonjolan adalah akibat pelanggaran proses pembentukan parut tisu penghubung di kawasan miokardiocytes yang mati. Ia dicirikan oleh perkembangan kegagalan jantung secara beransur-ansur dengan sesak nafas, peningkatan keletihan, edema tisu lembut dengan penyetempatan yang dominan pada kaki.
  • Aneurisma kronik - pembentukan tonjolan di septum antara atria berlaku dalam jangka masa yang melebihi 6 minggu, dan disertai dengan peningkatan secara beransur-ansur dalam gejala kegagalan jantung kongestif.

Pembahagian ke dalam jenis memungkinkan untuk meramalkan perjalanan patologi selanjutnya, dan juga memilih terapi yang paling tepat..

Apa yang berlaku apabila ini berlaku?

Septum atrium biasanya tidak mempunyai kelengkungan lebih dari 5 mm.

Oleh itu, jika aneurisma lebih besar daripada ukuran ini, maka penampilannya boleh menyebabkan gangguan berikut:

  • Mampatan alat injap - apabila penonjolan dilokalisasikan di bahagian bawah dinding interatrial, injap tricuspid atau mitral dapat dimampatkan.
  • Pengaliran darah yang tidak mencukupi dengan pengosongan atrium yang tidak lengkap, peningkatan tekanan di dalamnya, menyebabkan perubahan hemodinamik di ventrikel kiri atau kanan.
  • Peningkatan tekanan darah di lingkaran kanan peredaran darah dengan kemerosotan ketepuan oksigen darah dan perkembangan hipoksia. Biasanya timbul akibat aneurisma, digabungkan dengan peleburan tetingkap bujur yang tidak lengkap.
  • Pembentukan gumpalan darah, yang diprovokasi oleh perubahan aliran darah di aneurisma - gumpalan darah dapat terputus, memasuki aliran darah umum, menyumbat saluran arteri dengan perkembangan komplikasi yang teruk, yang meliputi infark miokard, strok serebrum.

Menurut patogenesis akibatnya, aneurisme diasingkan dengan pembuangan darah (biasanya digabungkan dengan tingkap bujur terbuka) dan tanpanya (hemodinamik di jantung mempunyai sedikit perubahan).

Bentuk

Bergantung pada arah penonjolan, beberapa bentuk anomali dibezakan:

  • L-type - pesongan diarahkan ke kiri (ke arah atrium kiri).
  • Jenis R - penonjolan diarahkan ke kanan.
  • S-type - penonjolan berbentuk S, secara serentak diarahkan sebahagian ke atrium kiri dan kanan.

Bergantung pada arah penonjolan, doktor dapat meramalkan kemungkinan perkembangan perubahan pada injap mitral atau tricuspid..

Secara berasingan, bentuk aneurisma, digabungkan dengan anomali lain (kecacatan injap, kecacatan tingkap bujur), dibezakan. Dengan itu, gangguan hemodinamik lebih ketara, risiko komplikasi meningkat, dan manifestasi perkembangan kegagalan jantung juga meningkat..

Bagaimana anda boleh mengesyaki?

Dengan ukuran kecil aneurisma, selalunya tidak ada gejala yang diperhatikan. Apabila pendidikan meningkat dengan perubahan hemodinamik di jantung, manifestasi klinikal berikut mungkin muncul yang akan membantu mengesyaki kehadiran patologi:

  • Tachycardia - peningkatan kadar denyutan jantung, yang lebih kerap direkodkan ketika menonjol ke atrium kanan.
  • Tanda-tanda genangan darah dalam lingkaran kecil, yang berkembang tanpa mengira usia dan merupakan hasil gabungan dengan peleburan tetingkap bujur yang tidak lengkap. Ini termasuk - sesak nafas, aritmia, sianosis (pewarnaan kebiruan) kulit, perkembangan keradangan bronkus dan paru-paru yang kerap.
  • Tanda-tanda gangguan hemodinamik, yang sering berkembang pada masa remaja dan dipicu oleh pertumbuhan badan, perubahan keadaan fungsional sistem endokrin - peningkatan keletihan, munculnya rasa tidak selesa di dada, aritmia, pening yang kerap.
  • Gejala kegagalan jantung pada orang dewasa adalah sesak nafas, edema tisu periferal (terutamanya berkembang pada kaki pada lewat petang), batuk basah berkala, yang mempunyai sifat paroxysmal. Tanda biasanya muncul dengan latar belakang perkembangan aneurisma subakut atau kronik selepas infark miokard.

Kemunculan tanda-tanda perubahan dalam kerja jantung dan saluran darah memerlukan perundingan dengan doktor.

Diagnostik

Oleh kerana manifestasi klinikal aneurisma mungkin tidak ada atau tidak spesifik, peranan utama dalam pengesanan patologi termasuk kaedah diagnosis objektif:

  • Ekokardiografi (echocardiography) atau ultrasound jantung adalah teknik penyelidikan rujukan yang membolehkan anda memvisualisasikan septum dan perubahan di dalamnya. Pilihannya adalah echocardiography transesophageal (PE echocardiography), yang memungkinkan untuk memvisualisasikan perubahan minimum. Ekokardiografi semestinya diresepkan kepada anak-anak yang baru lahir ketika mendengar keluhan jantung oleh doktor.
  • Ultrasound Doppler, yang mengesan gangguan hemodinamik.
  • ECG (elektrokardiografi) - pemeriksaan fungsi jantung.
  • Komputasi tomografi - Teknik pencitraan sinar-X dalam struktur jantung, mempunyai resolusi tinggi.

Sekiranya perlu, doktor menetapkan kaedah penyelidikan makmal, instrumental dan fungsional lain..

Cara merawat?

Apabila kecacatan terbentuk tanpa pelepasan darah, dan juga apabila penonjolan kurang dari 10 mm, langkah-langkah terapi khas tidak ditetapkan. Pesakit diperhatikan oleh pakar kardiologi (dispensari) dengan pelaksanaan cadangan umum dan diet.

Sekiranya terdapat penonjolan yang lebih serius, rawatan kompleks ditetapkan, termasuk terapi ubat, pembedahan.

Rawatan ubat

Untuk rawatan, ubat-ubatan beberapa kumpulan farmakologi boleh digunakan:

  • Ubat tekanan darah (kafein sodium benzoat).
  • Persediaan kalium dan magnesium yang meningkatkan fungsi kontraktil jantung (Panangin).
  • Vitamin dengan kandungan vitamin B yang tinggi (Neurovitan).
  • Ubat antiaritmia (Panangin).
  • Glikosida jantung (Digoxin).

Pemilihan ubat dan dosnya hanya dilakukan oleh doktor yang merawat.

Rawatan operasi

Petunjuk perubatan utama untuk operasi adalah perubahan yang ketara dalam hemodinamik (pelepasan darah), serta adanya kecacatan jantung bersamaan yang lain.

Kursus operasi merangkumi pelaksanaan beberapa peringkat:

  • Menyediakan akses.
  • Eksisi tisu yang diubah.
  • Plastik dengan penutup lubang.

Sebelum menetapkan campur tangan pembedahan, doktor mengecualikan kehadiran mutlak (kegagalan jantung dekompensasi yang teruk) dan relatif (usia kanak-kanak, kehadiran penyakit berjangkit akut, pemburukan patologi somatik kronik) kontraindikasi.

Perubahan gaya hidup

Menjaga gaya hidup sihat adalah petunjuk utama pencegahan gangguan kardiovaskular yang berjaya, ia juga digunakan sebagai tambahan untuk rawatan..

  • Aktiviti fizikal yang mencukupi untuk menguatkan jantung dan saluran darah dengan pengecualian aktiviti berlebihan.
  • Rasionalisasi cara kerja dan rehat - disarankan untuk berehat setiap 40 minit kerja mental. Tidur mestilah sekurang-kurangnya 8 jam sehari.
  • Penolakan tabiat buruk pada orang dewasa (merokok, pengambilan alkohol secara sistematik mempengaruhi saluran darah dan hemodinamik, menimbulkan peningkatan penonjolan).
  • Mengehadkan pendedahan kepada tekanan, tekanan mental yang berlebihan.
  • Pengesanan dan rawatan patologi kronik yang tepat pada masanya.

PENTING! Aktiviti fizikal dos selama setengah jam sehari dapat mengurangkan risiko terkena patologi kardiovaskular sebanyak 30%.

Diet

Pelaksanaan saranan diet memungkinkan untuk menghindari penyakit lain (diabetes mellitus, hipertensi), yang dapat memicu komplikasi, serta menguatkan tisu septum interatrium.

  • Mengehadkan makanan berlemak, goreng, gula-gula.
  • Penolakan minuman beralkohol.
  • Meningkatkan jumlah makanan tumbuhan (sayur-sayuran, buah-buahan) dan daging tanpa lemak (ayam, arnab) dalam diet.
  • Kerap makan (sekurang-kurangnya 5 kali sehari) dalam bahagian kecil.
  • Makan malam 4 jam sebelum tidur.

Kehamilan dan kelahiran anak

Kehamilan dikontraindikasikan sekiranya aneurisma digabungkan dengan kecacatan lain. Dalam kes lain, seorang wanita hamil hanya mendaftar dengan pakar sakit puan dan pakar kardiologi. Dia diberi kajian jantung berkala (ECHO-KG, ECG).

Sekiranya perubahan hemodinamik dikesan semasa kehamilan - kelahiran semula jadi dikontraindikasikan (beban tinggi pada jantung), pembedahan caesar ditetapkan.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya terdapat patologi, perkembangan komplikasi berikut tidak dikecualikan:

  • Pelanggaran irama kontraksi jantung.
  • Pembentukan bekuan darah diikuti oleh tromboemboli dan penyumbatan arteri (penyebab strok serebrum, infark miokard).
  • Pecahnya aneurisma dengan pelanggaran hemodinamik yang tajam (pembuangan darah di antara ruang jantung).
  • Kegagalan jantung.
  • Penurunan tekanan darah secara kronik.

Pencegahan dan prognosis

Pencegahan primer dilakukan pada orang yang sihat untuk mencegah perkembangan anomali yang diperoleh. Ini termasuk perubahan gaya hidup (aktiviti fizikal yang cukup, rejim kerja dan istirahat yang rasional, penolakan tabiat buruk), serta pelaksanaan saranan diet (penolakan makanan berlemak, goreng, makan sayur-sayuran, buah-buahan, daging makanan).

Sekiranya seorang kanak-kanak didiagnosis dengan penonjolan, maka dia mesti mendaftar dengan ahli kardiologi yang memantau dinamika perubahan formasi. Dalam kes ini, langkah pencegahan bertujuan mencegah komplikasi. Doktor menentukan julat kemungkinan aktiviti fizikal untuk anak. Dianjurkan untuk menjalani pemulihan sanatorium setahun sekali, mengelakkan tekanan, tidur lena.

Prognosis biasanya baik. Ukuran kecil penonjolan dan ketiadaan perubahan lain tidak mempengaruhi jangka masa dan kualiti hidup manusia. Rawatan patologi yang lebih teruk dan tepat pada masanya dapat mengelakkan perkembangan kegagalan jantung.

Apakah bahaya aneurisma septum atrium pada kanak-kanak dan orang dewasa?

Apa itu aneurisma septum atrium?

Aneurisme adalah gangguan jantung yang jarang berlaku yang biasanya dikesan semasa ekokardiografi rutin (ultrasound jantung) atau ketika menilai dan mencari penyebab strok iskemia pada orang dewasa yang lebih tua. Ini adalah sejenis kecacatan jantung, kecacatan di kawasan septum antara atrium kanan dan kiri, yang dapat diasingkan atau dikesan dengan adanya kecacatan lain, yang mana tetingkap bujur terbuka (pembukaan antara atria) paling sering ditentukan. Aritmia atrium dan emboli arteri adalah komplikasi bersamaan yang perlu dirawat dengan antikoagulan dan kadar aliran darah dan keadaan sistem pembekuan darah harus dipantau.

Gejala yang dapat diperhatikan dengan anomali ini

Statistik menunjukkan bahawa selalunya penyakit ini tidak menampakkan diri dengan gejala apa pun, kerana ciri lokasi dan ukuran kecacatan tidak menyebabkan gangguan hemodinamik yang ketara.

Walau bagaimanapun, walaupun jarang berlaku, aneurisma penyetempatan seperti itu masih boleh menyebabkan gangguan fungsi jantung..

Dalam kes sedemikian, gejala berikut mungkin berlaku:

  • Kelewatan dalam perkembangan fizikal dan mental.
  • Kecenderungan untuk jangkitan virus bermusim.
  • Pada usia yang lebih tua, terdapat penundaan pada akil baligh, kelambatan pertumbuhan, dan toleransi yang buruk terhadap peningkatan aktiviti fizikal, yang sering memerlukan pengecualian dari pelajaran pendidikan jasmani..
  • Kanak-kanak dengan gangguan hemodinamik yang teruk mengadu kelemahan, ketidakselesaan di kawasan jantung, dan juga peningkatan keletihan.
  • Pembentukan bonggol jantung yang disebut juga mungkin - penonjolan dada di kawasan jantung, yang hanya dapat terbentuk sementara tulang masih relatif lembut.

Di masa depan, pembentukan hipertensi paru dengan semua manifestasi klinikal yang disertakan adalah mungkin..

Kemungkinan manifestasi

Patologi biasanya dikesan pada orang tua. Kemungkinan serangan lemah, turun naik denyut nadi dan tekanan, nadi tidak teratur dengan kecenderungan takikardia, defisit nadi - secara berkala ia jarang dirasakan di arteri periferal. Kajian mengenai sistem kardiovaskular biasanya mengesahkan irama jantung yang tidak teratur. Walaupun bunyi jantung adalah normal, bunyi dan sorotan sistolik kelas III / IV mungkin terdengar di kawasan paru-paru. Pemeriksaan sistem saraf pusat menunjukkan kelemahan pada bahagian bawah kaki. Walau bagaimanapun, pesakit boleh berjalan tanpa sokongan.

Ujian darah biasanya tidak mendedahkan kelainan serius, mungkin ada kelainan pada EKG dan ultrasound jantung, sinar-X dada menunjukkan ukuran normal jantung dan paru-paru yang jelas. Tomografi otak yang dikira adalah normal dan tidak menunjukkan tanda-tanda pendarahan. Ekokardiografi transthoracic mengesan ruang, injap, dan perubahan normal pada ventrikel kanan (atau kiri). Septum intraventrikular tidak terjejas. Septum intraatrial menunjukkan lonjakan besar di atrium kanan (kiri) dengan perjalanan terhad bahagian septum interatrial ini. Juga, di kawasan aneurisma, gumpalan darah dapat terbentuk dan, sebagai komplikasi, stroke kardioembolik (gumpalan darah dari jantung memasuki otak).

Diagnostik

Echo KG (ultrasound jantung) digunakan untuk mengesan penyakit.

Prosedur ini sama sekali tidak menyakitkan, oleh itu, ia juga digunakan untuk mendiagnosis patologi jantung pada kanak-kanak, termasuk bayi baru lahir. Semasa ultrasound, pesakit melabuhkan pinggang, berbaring di sofa di punggungnya, doktor menggunakan gel khas dan mula memeriksa jantung menggunakan mesin ultrasound. Kemudian doktor akan meminta pemeriksa menoleh di sebelah kiri untuk melihat jantung dalam unjuran yang berbeza. Sebelum prosedur, disarankan untuk tidak makan berlebihan (sekurang-kurangnya satu jam sebelum diagnosis). Anda perlu mempunyai tuala untuk meletakkannya di sofa, dan beberapa serbet untuk menyapu gel dari badan kemudian..

Dengan bantuan Echo KG, adalah mungkin untuk mengenal pasti bukan sahaja aneurisma MPP, tetapi juga kecacatan lain, serta menilai prestasi jantung dan keadaan keempat-empat biliknya.

Ciri-ciri aneurisma


Walaupun definisi AMPD yang tepat berbeza-beza bergantung pada ukuran dan tahap (mobiliti) aneurisma, kecacatan septum atrium ini adalah kecacatan "berbentuk kantung" yang dilokalkan, biasanya pada oval fossa. Ini adalah tempat di mana rahim terdapat lubang untuk membuang darah melewati paru-paru yang tidak berfungsi. Gelembung menonjol ke atrium kanan atau kiri, atau boleh terdapat di kedua sisi. Walaupun ini adalah keadaan yang jarang berlaku, aneurisma septum atrium adalah masalah struktur yang terkenal di jantung. Sebelum ini, ia didiagnosis hanya pada autopsi, kini aneurisma sering dikesan oleh ekokardiografi konvensional (ultrasound jantung) atau ketika menilai pesakit selepas strok iskemia.

Kajian telah menghubungkan kecacatan ini dengan embolisme periferal (penyumbatan kapal besar) dan strok kardioembolik, emboli paru, dan aritmia atrium, walaupun kepentingan klinikal kecacatan itu sendiri masih belum jelas. Selain itu, kecacatan itu mungkin sekunder. Ia terbentuk kerana adanya perbezaan tekanan interatrial dalam kegagalan jantung, atau mungkin disebabkan oleh kecacatan utama jantung, yang melibatkan fossa ovale atau seluruh septum. Maksudnya, kecacatan septum adalah sejak lahir, tetapi muncul hanya ketika jantung bertambah tua dan usang..

Pada pesakit dengan tekanan atrium yang tinggi secara kronik, seperti stenosis mitral, aneurisma septum atrium juga jarang terjadi, jadi asal yang diperoleh tampaknya tidak mungkin. Anomali kongenital dari septum interatrium mungkin menyumbang kepada perkembangan aneurisma.

Aneurisma jantung semasa mengandung

Aneurisma jantung adalah pembengkakan septum antara atria atau ventrikel jantung, serta dinding luarnya. Kesannya cukup besar: 1-20 sentimeter dan terbentuk dari tisu jantung.

Sebab-sebabnya

Kehamilan itu sendiri tidak boleh menyebabkan aneurisma jantung. Namun, membawa janin dapat memperburuk masalah yang sudah ada dengan otot jantung, kerana selama kehamilan, aliran darah sistemik dipercepat, tekanan darah total di dalam tubuh wanita meningkat..

Secara amnya, faktor-faktor berikut dianggap sebagai penyebab utama aneurisma jantung:

  • Infark miokard yang ditangguhkan, yang mengakibatkan nekrosis (kematian) sebahagian daripada tisu jantung. Di tempat inilah "penonjolan" sering muncul - aneurisma;
  • Penyakit berjangkit sebelumnya yang telah melemahkan otot jantung. Contohnya, sifilis, beberapa jangkitan kulat;
  • Penyakit vaskular seperti aritmia, hipertensi, takikardia;
  • Kecenderungan genetik untuk membentuk aneurisma;
  • Tabiat buruk seperti merokok, penagihan dadah, alkoholisme;
  • Kecederaan akibat pukulan kuat ke dada.

Gejala

Gejala aneurisma jantung serupa dengan kegagalan jantung umum

Seorang wanita hamil yang sebelumnya tidak didiagnosis menderita aneurisma, tetapi mempunyai kecenderungan untuk penyakit kardiovaskular, harus memperhatikan tanda-tanda berikut:

  • Sakit dada. Aneurisma jantung menampakkan dirinya sebagai kesakitan yang teruk di kawasan jantung, yang tidak dapat dikeluarkan oleh ubat jantung;
  • Rasa lemah. Akibat kerja jantung jantung yang tidak mencukupi, genangan darah berlaku, yang mempunyai kesan negatif umum pada tubuh;
  • Aritmia. Pembentukan "gelembung" aneurisma mengganggu irama dan kekerapan kontraksi otot jantung, takikardia atau bradikardia berlaku;
  • Batuk dan sesak nafas. Dengan penyetempatan aneurisma di ventrikel kiri, genangan darah berlaku dalam peredaran paru, oleh itu - gangguan dalam kerja sistem pernafasan.

Diagnostik aneurisma jantung pada wanita hamil

Diagnosis aneurisma mempunyai pelbagai teknik tepat dan pelengkap.

  • Kaedah pemeriksaan fizikal. Pakar yang berpengalaman, menggunakan palpasi, mengetuk, menentukan batas jantung, mendengar kerjanya, dapat membuat diagnosis awal dengan tahap kepastian yang tinggi;
  • ECG. Elektrokardiografi adalah kaedah yang sangat bermaklumat untuk mengesan aneurisma pada wanita hamil. Kaedah ini sama sekali tidak berbahaya bagi janin dan lebih disukai oleh ibu mengandung;
  • Ultrasound jantung. Juga salah satu kaedah diagnostik moden dan tepat, yang memungkinkan untuk mengenali lokalisasi aneurisma.

Komplikasi

Secara amnya, hanya campur tangan pembedahan yang dapat menyumbang kepada penyembuhan lengkap aneurisma. Selepas bersalin secara caesar, doktor akan memberi nasihat kepada wanita berkenaan mengenai pembedahan. Jika tidak, sejumlah komplikasi mungkin berlaku, yang utama adalah penipisan dan pecahnya aneurisma..

Rawatan

Hari ini, terdapat dua kaedah untuk merawat aneurisma jantung: konservatif (ubat) dan operasi (pembedahan).

Apa yang kau boleh buat

Rawatan aneurisma di rumah - tanpa berunding dengan doktor dan menggunakan ubat-ubatan rakyat - adalah mustahil. Terapi di rumah dikurangkan hanya dengan mematuhi arahan doktor yang hadir dan pakar sakit puan yang memimpin kehamilan.

Apa yang doktor lakukan

Bagi wanita hamil, terapi ubat sokongan tentu lebih disukai. Ini berdasarkan penunjukan kumpulan ubat-ubatan seperti:

  • trombolitik (terhadap pembekuan darah, untuk mengatasi pembentukan gumpalan darah);
  • diuretik (untuk rawatan hipertensi);
  • nitrat (supaya saluran darah jantung dapat mengalirkan lebih banyak darah);
  • beta-blocker (untuk menstabilkan irama otot jantung).

Walau bagaimanapun, dengan peningkatan tanda-tanda pecahnya aneurisma jantung yang akan datang, seorang pakar kardiologi juga boleh menetapkan campur tangan pembedahan - pemotongan tisu aneurisma dan penyingkirannya. Penggantian separa tisu jantung dengan bahan sintetik adalah mungkin.

Pencegahan

Seorang wanita hamil yang menyedari masalah sistem kardiovaskularnya harus mengambil beberapa langkah pencegahan. Secara amnya, pencegahan aneurisme adalah gaya hidup standard bagi wanita hamil:

  • Berhenti merokok, minum alkohol, dadah;
  • Mengelakkan keadaan tertekan, kegelisahan dan kegelisahan;
  • Makanan khas yang menyediakan pengecualian makanan goreng, pedas, masin dari diet. Makan produk tenusu, buah-buahan, daging tanpa lemak, roti gandum.

Keabnormalan jantung yang berkaitan

Aneurisma septum atrium boleh diasingkan atau dikaitkan dengan anomali lain. Kombinasi yang paling biasa adalah aneurisma dan foramen ovale (PFO). Ia dijumpai pada sekitar 50% pesakit. Kombinasi lain yang mungkin: kecacatan septum atrium, prolaps injap mitral (antara ruang kiri jantung), prolaps injap tricuspid (antara ruang kanan), sindrom Marfan, sinus valsalva (pembengkakan dinding aorta di bawah injap semilunarnya), aneurisma, dan pemotongan aorta.

Kebocoran darah melalui aneurisma septum lebih sering dikesan dengan echocardiography transesophageal daripada dengan ultrasound konvensional melalui dada. Perkaitan dengan prolaps injap mitral dan tricuspid dan keabnormalan lain seperti sindrom Marfan, aneurisma sinus-valvular mungkin menunjukkan masalah perkembangan tisu penghubung umum. Sejarah keluarga aneurisma septum juga telah dilaporkan, menunjukkan kecacatan gen.

Gambar klinikal

Aneurisma IVS pada kanak-kanak


Pada bayi, klinik ini tidak simptomatik, kerana kekuatan ventrikel kiri cukup untuk darah memasuki aorta dalam jumlah yang mencukupi. Gejala mungkin disebabkan oleh kecacatan bersamaan (sindrom dyspnea-sianotik).

Pada kanak-kanak dan remaja dalam 10-12% kes, terdapat peningkatan secara beransur-ansur dalam diameter penonjolan akibat tekanan darah. Dengan diameter besar atau penipisan septum, aneurisma menempati sebahagian besar isipadu bahagian kanan jantung. Ini menyebabkan bekalan darah tidak mencukupi ke paru-paru dan peningkatan tekanan di ventrikel kanan..

  • Sesak nafas - pertama pada inspirasi, kemudian - berterusan;
  • Acrocyanosis atau sianosis universal kulit;
  • Kedudukan duduk paksa;
  • Lebih teruk berbaring;
  • Kelemahan;
  • Sakit setempat di sebelah kiri sternum di ruang interkostal 2-3-4;
  • Menolak toleransi senaman.

Pada orang dewasa

Dengan perkembangan pada masa dewasa (dalam kombinasi dengan hipertensi), gejalanya serupa. Dengan perkembangan aneurisma sebagai komplikasi serangan jantung, manifestasi bergantung pada penyakit yang mendasari:

  • Kesakitan kerana nekrosis miokard dan iskemia;
  • Pening dan sakit kepala;
  • Insomnia;
  • Dyspnea;
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki.

Aliran semula jadi

Kursus ini berterusan. Aneurisma septum interventrikular tidak mempengaruhi hemodinamik jika tidak ada penyakit bersamaan. Pesakit berkembang mengikut jantina dan usia dan tidak mengalami keluhan dalam jangka masa yang lama.

Patologi dikesan dalam tiga kes:

  • Dengan perkembangan;
  • Semasa memeriksa penyakit jantung yang lain;
  • Selepas bersalin.

Gejala aneurisma septum atrium pada orang dewasa

Manifestasi yang disebabkan oleh aneurisma septum atrium:

  1. aritmia atrium;
  2. embolisme arteri.

Aneurisma septum atrium boleh bertindak sebagai fokus aritmia, impuls yang tidak normal berasal dari dalamnya. Aritmia atrium dikesan pada 25% pesakit. 14% lagi mempunyai fibrilasi atrium. Mekanisme untuk peningkatan prevalensi tachyarrhythmia atrium pada aneurisma tidak jelas, walaupun tisu berlebihan dalam septum interatrium mungkin bertanggungjawab untuk perkembangan aritmia.

Embolisme arteri adalah komplikasi lain yang berkaitan dengan aneurisma. Kehadiran kecacatan memperburuk stagnasi aliran darah arteri dan cenderung kepada pembentukan gumpalan kecil di arteri pulmonari dan tromboemboli sistemik.

Pada kebanyakan pesakit (70%), kecacatan menonjol ke atrium kanan, dan pesakit dengan strok mempunyai prevalensi aneurisma yang lebih tinggi berbanding dengan populasi umum. Mekanisme strok kardioembolik mungkin berkaitan dengan kecacatan itu sendiri, yang mengganggu aliran darah, seperti yang terdapat dalam kebanyakan kes, atau sebagai akibat dari sifat trombogenik dari aneurisma itu sendiri. Satu klik kadang-kadang dapat didengar tanpa mengeluarkan darah, mungkin apabila aneurisma membengkak dan mengetat di rongga atrium kiri atau kanan, menunjukkan aneurisma sebagai salah satu penyebab klik sistolik.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya ukuran kecacatan tidak terlalu besar, ia mungkin tidak mengganggu pesakit dan menyebabkan bahaya. Kehadiran aneurisma menyebabkan komplikasi berikut: irama jantung terganggu dan pembekuan darah terbentuk. Ini menyebabkan tromboemboli. Terdapat penyumbatan pada arteri (strok atau serangan jantung mungkin berlaku). Ini berlaku disebabkan oleh fakta bahawa darah melewati kedua atria dan di mana kerosakan telah terbentuk, terdapat pergolakan aliran darah.

Tanpa rawatan untuk penyakit ini, salah satu akibat yang mungkin berlaku ialah pemusnahan aneurisma. Darah dibuang di antara ruang. Pecahnya menyebabkan lonjakan tekanan yang besar. Orang yang sakit tidak akan mati akibat kehancuran patologi, tetapi dia akan merasa lebih teruk kerana pergerakan darah melambat, organ-organ mula menderita kekurangan oksigen.

  • jantung berhenti menyaring darah dalam jumlah yang diperlukan;
  • tekanan darah rendah secara kronik.

Komplikasi yang disebabkan oleh aneurisma boleh menyebabkan serangan jantung, nadi dan pernafasan, kejutan kardiogenik, strok, pengsan.

Diagnosis dan rawatan aneurisme septum atrium pada orang dewasa

Ekokardiografi digunakan untuk mendiagnosis aneurisme - ia dikesan semasa ekokardiografi konvensional atau transesophageal, dalam kes strok serebrovaskular kardiovaskular dan embolisme periferal. Berbanding dengan gema transthoracic, gema transesophageal lebih sensitif untuk mengesan aneurisma. Pengiraan tomografi dan pengimejan resonans magnetik juga berguna untuk diagnosis. ASA yang tidak rumit dan terpencil tidak memerlukan rawatan khusus selain tindakan susulan. Penting untuk tidak terlepas kehadiran gumpalan darah di aneurisma..

Pilihan terapi untuk pencegahan strok berulang pada pesakit dengan aneurisma septum atrium, serta kelainan septum atrium, termasuk oam foramen terbuka (OVO), cacat septum atrium (ASD), adalah terapi ubat dengan agen antiplatelet atau antikoagulan dan penutupan pembedahan. Untuk mengelakkan embolisme paradoks berulang, penutupan aneurisma minimum invasif dilakukan dan cincin diletakkan di atasnya. Sekiranya aritmia atrium, rawatan khas diberikan.

Alena Paretskaya, doktor, pengulas perubatan

(40 undi, purata: 4.10 daripada 5)

Catatan yang serupa
Kardiomiopati diabetes, atau "jantung diabetes"
Sakit hati: apa itu, sebab, gejala dan rawatan

Rawatan

Pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, tidak ada rawatan khusus yang diperlukan (kecuali, tentu saja, patologi berkembang dan tidak menimbulkan kesulitan kepada pesakit).

Penting untuk diingat bahawa kanak-kanak yang didiagnosis seperti itu memerlukan pengawasan berterusan oleh pakar kardiologi dan pakar pediatrik. Sekiranya penyakit itu berkembang, menampakkan diri dengan tanda-tanda ciri, pesakit kecil memerlukan rawatan (konservatif, atau, dalam kes yang serius, pembedahan)

Sekiranya penyakit itu berkembang, menampakkan diri dengan tanda-tanda ciri, pesakit kecil memerlukan rawatan (konservatif, atau, dalam kes yang serius, pembedahan).

Terapi

Terapi ini sesuai untuk aneurisma kecil yang tidak menimbulkan risiko serius terhadap kesihatan dan kehidupan anak..

Kaedah rawatan ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  1. Mematuhi diet khas (tidak termasuk makanan masin, makanan tinggi kolesterol).
  2. Gimnastik khas yang melibatkan aktiviti fizikal ringan.
  3. Mengambil ubat yang diperlukan untuk menghilangkan gejala patologi (jika perlu).
  4. Baroterapi oksigen (rawatan oksigen tekanan tinggi).
  5. Rundingan dengan doktor - pakar kardiologi setiap enam bulan sekali.

Bagaimana merawat stomatitis aphthous pada kanak-kanak? Anda akan mendapat jawapannya di laman web kami.

Ubat

Untuk rawatan aneurisma MPP, kumpulan ubat berikut digunakan:

  1. Glikosida. Diperlukan untuk meningkatkan intensiti atau mengurangkan bilangan degupan jantung.
  2. Antikoagulan - ubat yang mengawal pembekuan darah (pengencer darah).
  3. Penyekat beta untuk mengurangkan degupan jantung.
  4. Ubat antiarrhythmic yang direka untuk mencegah perkembangan aritmia.

Pembedahan

Campur tangan pembedahan untuk rawatan aneurisma MPP digunakan dalam kes yang luar biasa, misalnya, jika aneurisme mencapai ukuran yang besar, secara signifikan mempengaruhi kerja seluruh sistem kardiovaskular, atau jika ada ancaman pecah aneurisma.

Oleh itu, dalam kes seperti itu, kanak-kanak ditunjukkan campur tangan pembedahan segera. Operasi dilakukan dengan salah satu cara berikut:

  1. Pengukuhan buatan dinding aneurisma menggunakan bahan polimer. Kaedah ini digunakan untuk mencegah pecah dan pertumbuhan aneurisma yang berlebihan..
  2. Reseksi (pengecualian aneurisma). Setelah mengeluarkan patologi, dinding septum dipulihkan.

Kaedah tradisional

Penting untuk diingat bahawa menggunakan resipi rakyat hanya mungkin untuk aneurisma kecil. Dalam semua kes lain, kanak-kanak itu memerlukan rawatan konservatif atau pembedahan yang lebih serius

Sebagai ubat rakyat, rebusan bunga mawar liar, calamus paya, hawthorn, valerian digunakan. Setiap ramuan mesti diambil dalam bahagian yang sama (1 sudu besar setiap satu), tuangkan 500 ml. air mendidih, biarkan selama setengah jam.

Produk yang dihasilkan dicairkan dalam 300 ml. air rebusan suam, berikan anak pada waktu siang. Pada hari-hari awal, disyorkan untuk mencairkan 1 sudu kecil. dana, secara beransur-ansur meningkatkan jumlah ini menjadi 2 sudu besar.

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini

Aneurisma jantung pada kanak-kanak sering kongenital. Ibu bapa dapat mendengar diagnosis seperti itu sebelum bayi dilahirkan semasa imbasan ultrasound. Tetapi ada kemungkinan mengembangkan bentuk penyakit yang diperoleh dan sebabnya mungkin:

  • Mendapat kecederaan serius di bahagian dada kanak-kanak;
  • Kehadiran penyakit genetik, di mana dinding saluran darah pada bayi kurang berkembang dan mempunyai keanjalan yang tidak mencukupi - sindrom Marfan;
  • Penyakit berjangkit akut yang ditangguhkan;
  • Hipertensi.

Jenis dan bentuk penyakit ini

Amalan perubatan mengenal pasti 3 bentuk aneurisma mpp, iaitu:

  1. Kelengkungan dinding ke kiri;
  2. Kelengkungan dinding ke sebelah kanan;
  3. Kelengkungan berbentuk S, apabila bahagian bawah dinding telah menuju ke satu sisi, dan bahagian atas ke seberang.

Aneurisme pada kanak-kanak dibahagikan kepada tahap keparahan perjalanan penyakit ini:

  • Bentuk kronik. Gejalanya sangat serupa dengan kegagalan jantung;
  • Bentuk akut. Dengan perkembangan penyakit ini, gejala meningkat dengan cepat. Semuanya bermula dengan peningkatan suhu, selepas itu leukositosis terbentuk;
  • Bentuk subakut. Dengan bentuk ini, anak cepat letih, sesak nafas, dan kegagalan jantung muncul..

Terapi penyakit

Aneurisma Mpp dan rawatannya bergantung kepada intensiti penyakit. Sekiranya aneurisma besar, yang terus meningkat, maka pakar akan menegaskan campur tangan pembedahan. Di pintu masuk operasi sedemikian, aneurisma dikeluarkan, dan implan khas diletakkan di tempat kapal yang cedera.

Sekiranya aneurisma tidak besar dan tidak berkembang dengan cepat, maka rawatan konservatif ditetapkan. Sehingga dari masa ke masa anak tidak mengalami komplikasi tambahan dan masalah jantung, langkah-langkah berikut harus diambil:

  1. Diet. Ini tidak bermaksud bahawa anak harus menjalani diet penurunan berat badan. Bayi harus makan dengan betul, tidak termasuk makanan goreng dan berlemak dari makanannya. Produk harus ringan, tetapi cukup sihat;
  2. Latihan fizikal. Sekiranya anda mengikuti cadangan ini, perkara utama adalah tidak keterlaluan. Kedua-dua kekurangan aktiviti fizikal dan kehadirannya yang berlebihan boleh menjejaskan keadaan jantung;
  3. Mengambil ubat untuk menurunkan tekanan darah. Langkah-langkah sedemikian diambil untuk mengurangkan risiko pecah aneurisma. Bersama dengan ubat-ubatan tersebut, ubat-ubatan tersebut juga diresepkan yang akan meningkatkan nada saluran jantung;
  4. Anak mesti mematuhi cara kerja dan rehat dengan ketat;
  5. Sekiranya anak berlebihan berat badan, maka ibu bapa perlu menyesuaikan diet untuk mengurangkannya.

Sebagai tambahan kepada perubatan tradisional, resipi rakyat berjaya digunakan dalam rawatan aneurisma jantung anak. Untuk menggunakan resipi sedemikian, anda harus terlebih dahulu berunding dengan doktor anda.

Aneurisma septum atrium (MPA): sebab dan gejala, rawatan dan prognosis

Menurut kajian oleh pakar kardiologi di seluruh dunia, setiap orang kesepuluh menderita kecacatan kongenital dan organ pada otot..

Nampaknya, angka ini lebih tinggi, memandangkan banyak yang tidak pergi ke hospital: tidak ada gejala yang jelas, dan jika ada, budaya perubatan majoriti penduduk tidak mencukupi untuk lawatan tepat waktu ke doktor..

Aneurisma septum atrium adalah kecacatan anatomi yang jarang berlaku di mana septum jantung melonjak ke kanan atau kiri, dan kelengkungan tidak teratur juga mungkin.

Oleh kerana kematian yang tidak jelas, kajian profil dilakukan dalam jumlah yang sedikit. Oleh itu, tidak diketahui berapa jumlah penyimpangan yang mengancam kesihatan. Pakar dari Eropah dan Amerika Syarikat mencapai kejayaan terbesar dalam bidang penyelidikan.

Amat jarang keadaan ini dirasakan dengan sebarang gejala. Ini adalah fenomena bisu. Ia didiagnosis secara kebetulan, semasa pemeriksaan ekokardiografi atau tomografi. Pemulihan mengikut keperluan dilakukan dengan kaedah radikal.

Jenis dan mekanisme perkembangan patologi

Oleh kerana kekurangan kajian khusus, cara yang tepat untuk melipat kecacatan anatomi tidak diketahui. Terdapat beberapa teori patogenesis.

Yang paling biasa adalah perinatal. Jantung dan seluruh sistem diletakkan pada trimester pertama, sekitar minggu kedua. Sudah tentu, struktur jantung penuh terbentuk tidak lama kemudian, tetapi sudah pada tahap ini masalah mungkin berlaku.

Sebabnya terletak pada kecacatan genetik dan sindrom. Apa jenis maksiat yang akan dibuat terlebih dahulu tidak dapat dikatakan.

Penonjolan aneurisma septum interatrial (disingkat MPP) didiagnosis pada kanak-kanak dari hari-hari pertama kehidupan semasa ekokardiografi. Dalam kes lain, tahun mungkin berlalu sebelum proses patologi dikesan..

Pilihan lain adalah pengambilan kecacatan perkembangan akibat penyakit jantung sebelumnya. Miokarditis, lesi keradangan yang bersifat autoimun, kelainan yang menyebabkan atrofi struktur jantung, semua ini adalah faktor dalam pembentukan kecacatan.

Klasifikasi aneurisma septum seperti itu belum dikembangkan.

Pengiraan anatomi standard digunakan, yang diwakili oleh tiga jenis penyimpangan:

  • Melonjak ke kiri.
  • Aneurisma sisi kanan (paling biasa).
  • Kelengkungan berbentuk S (berlaku pada 15-20% daripada jumlah kes).

Penamaan ini tidak mempunyai kepentingan klinikal yang besar. Ini adalah pernyataan fakta: terdapat tiga jenis kecacatan anatomi..

Mereka hampir sama dari segi kemungkinan gejala, akibat, pemulihan. Kesukaran dalam penyembuhan juga serupa.

Sebab-sebabnya

Faktor perkembangan tidak difahami dengan baik. Berdasarkan data yang diketahui, kita dapat membuat kesimpulan berikut.

Bentuk kongenital

Mereka terutamanya diwakili oleh sindrom genetik, jarang terjadi mutasi spontan sebagai akibat daripada pendedahan kepada tubuh wanita masa depan yang mempunyai faktor negatif (reagen kimia, radiasi pengion, ubat).

  • Sindrom Down. Trisomi. Berbeza dengan kemungkinan idea orang biasa, ia ditentukan bukan sahaja oleh keterbelakangan mental yang teruk. Juga masalah jantung, yang merupakan penyebab kematian awal di kalangan pesakit dalam kumpulan ini. Aneurisma atrium dianggap jenis proses yang agak biasa, tetapi jauh dari satu-satunya. Pada masa yang sama, terdapat beberapa jenis kecacatan anatomi. Kesemuanya bersama-sama menyebabkan kematian meningkat. Ramai pesakit tidak hidup sehingga 10 tahun.
  • Sindrom Pallister-Killian. Ia dicirikan oleh penyimpangan besar dari sistem kardiovaskular. Aneurisma septum atrium adalah varian biasa secara klinikal dan merupakan sebahagian daripada kompleks khas.
  • Sindrom kardio-muka. Patologi yang agak jarang berlaku. Ia dicirikan oleh lesi jantung, serta kecacatan kosmetik (pemulihan dilakukan di bawah pengawasan pakar bedah rahang).
  • Sindrom Sickel.

Proses patologi lain. Terdapat puluhan kemungkinan penyimpangan perkembangan. Semua, satu atau lain cara, mempengaruhi keadaan septum atrium.

Borang yang diperoleh

Ditentukan lebih kerap. Nisbah, menurut beberapa kajian, adalah 70% berbanding 30% (masing-masing fenotipik dan patologi genetik).

Anda boleh menamakan syarat-syarat berikut sebelum kecacatan yang dimaksudkan:

  • Lesi keradangan pada jantung dan struktur sekitarnya. Biasanya ia bersifat berjangkit, lebih jarang autoimun. Bentuk klasik adalah miokarditis. Penyimpangan ini disertai dengan kenaikan suhu badan yang berpanjangan, sakit dada, masalah dengan irama, juga sesak nafas, perubahan petunjuk objektif dari darah dan teknik instrumental. Rawatan harus bermula dari hari-hari pertama proses patologi. Dengan kelewatan, akibat bencana mungkin berlaku. Anurisma MPP adalah varian klinikal kecacatan yang diperoleh yang berkembang pada peringkat awal. Di luar rawatan perubatan, berlaku pemusnahan struktur jantung sepenuhnya..
  • Serangan jantung. Kematian akut otot jantung. Bergantung pada penyetempatan proses, terdapat penurunan peredaran darah satu darjah atau yang lain. Semasa perkembangan penyimpangan, keanjalan septum menurun. Terdapat penonjolan ke arah satu atau dua atria sekaligus. Akibatnya agak jarang berlaku, hanya terdapat pada objektif dalam diagnosis awal kardiosklerosis dan kegagalan selepas kecemasan.
  • Penyakit iskemia. Gangguan peredaran darah kronik pada struktur jantung. Secara semula jadi, ia menyerupai serangan jantung, tetapi penurunan hemodinamik tidak mencapai tahap kritikal tertentu. Di luar rawatan tepat pada masanya, nekrosis miokard akan berlaku, tetapi agak kemudian. Bila - bergantung pada tahap iskemia. Pesakit ini mesti diperiksa setiap 3-6 bulan. Rawatan sepanjang hayat. Kebarangkalian aneurisma septum atrium adalah sekitar 30%, mungkin bahan empirik yang lebih tinggi untuk generalisasi yang jauh tidak mencukupi.
  • Rheumatisme. Proses patologi autoimun. Ia berkembang pada usia berapa pun, apa yang disebabkan tidak diketahui secara pasti. Diandaikan bahawa peranan besar dimainkan oleh agen virus, masuk ke struktur jantung dari sumber yang jauh, tetapi tidak menimbulkan keradangan seperti itu. Rawatan adalah sepanjang hayat, dengan penggunaan imunosupresan untuk tempoh akut. Aneurisma septum jantung - kecacatan yang diperolehi lewat, dihilangkan dengan kaedah pembedahan, jika ada petunjuk untuk ini.
  • Proses hipertensi sebarang genesis. Tekanan darah meningkat. Menciptakan beban yang ketara pada semua struktur jantung. Kemungkinan malformasi pembentukan jantung, termasuk septa. Terutama berbahaya adalah GB stabil dengan bacaan tonometer tinggi.
  • Mempunyai kecacatan jantung asal lain. Boleh menyebabkan aneurisma. Berapa peratus kes ini berlaku - mustahil untuk dinyatakan dengan pasti. Namun, ada corak. Apabila prolaps atau stenosis injap mitral dikesan, patologi yang dimaksudkan didiagnosis pada hampir 20% kes. Apa yang membawa kepada pemikiran tentang kemungkinan hubungan.
  • Aterosklerosis arteri besar. Ini timbul dengan latar belakang keadaan lain, iaitu, ia menjadi sekunder. Ia disertai dengan pelanggaran umum proses peredaran darah di dalam badan. Struktur jantung juga menderita. Akibatnya adalah kecacatan jantung. Pembangunan memerlukan lebih dari satu tahun, jadi ada cukup waktu untuk pencegahan atau pengesanan berkualiti tinggi.
  • Hipertensi paru. Peningkatan tekanan pada arteri yang sesuai. Ia dicirikan oleh peningkatan jisim organ otot (yang disebut cor pulmonale). Terhadap latar belakang proses semasa, penyimpangan tambahan dalam pengembangan struktur jantung mungkin terjadi.

Sebab yang tepat, bagaimanapun, tidak diketahui. Dalam beberapa kes, prosesnya berlaku secara spontan, diagnosis tidak memberikan hasil. Kemudian bercakap tentang pelbagai idiopatik.

Bagaimana penyakit ini menampakkan?

Dalam kebanyakan kes, tidak ada. Tanda-tanda dikesan ketika fenomena tersebut berkembang, apabila penyimpangan sekunder dalam fungsi struktur anatomi jantung yang lain terjadi.

Senarai simptom simptom dalam kes ini:

  • Sakit dada dengan intensiti yang berbeza-beza. Dari sedikit kesemutan hingga serangan yang tidak dapat ditoleransi menyerupai angina pectoris. Tempoh setiap episod tidak lebih dari 5-15 minit. Ia berlalu tanpa jejak. Apabila penyakit yang mendasari berkembang, kambuh menjadi lebih kerap..
  • Aritmia pelbagai jenis. Dari takikardia paroxysmal sederhana, ketika degupan jantung mencapai 150-200 denyutan seminit, kepada yang lain. Bentuk ventrikel sangat mengancam nyawa. Pilihan lain yang mungkin adalah extrasystole, fibrilasi atrium. Ketika proses bergerak maju, menjadi lebih sukar untuk mengembalikan irama normal. Lebih-lebih lagi, pesakit berhenti memperhatikan manifestasi, yang menyukarkan diagnosis pada temu janji awal. Semuanya diselesaikan dengan kaedah rutin.
  • Ketidakselesaan di dada. Simptomnya secara langsung berkaitan dengan yang sebelumnya. Denyutan tajam, jantung berdebar, melewatkan lelaran, selang waktu yang tidak rata antara kontraksi. Inilah pilihannya.
  • Sesak nafas dan gangguan lain dalam pertukaran gas biasa. Ia timbul secara spontan, kadang-kadang dalam keadaan rehat sepenuhnya. Pada peringkat awal kelainan anatomi, hanya dengan aktiviti fizikal yang sengit. Sukar untuk menjalani proses dari saat-saat pertama, mungkin melalui ujian tekanan.
  • Sianosis segitiga nasolabial. Menunjukkan iskemia tisu. Ia dicirikan oleh perubahan warna biru pada kawasan di sekitar mulut. Kad pelawat patologi sistem kardiovaskular secara umum. Sifat tidak spesifik.
  • Memutihkan kulit. Lapisan dermal menjadi seperti marmar. Lebih kerap ini dapat dilihat pada pesakit dengan pigmentasi yang lemah..
  • Berpeluh berlebihan, terutama pada waktu malam.
  • Patologi jantung yang dilancarkan dicirikan oleh hemoptisis. Ini adalah gejala yang agak jarang berlaku, ia diperlukan untuk membezakan proses yang berasal dari jantung dengan tuberkulosis dan barah paru-paru..
  • Pening asal tidak diketahui.
  • Cephalalgia.
  • Pening dan muntah. Adakah refleksif. Oleh itu, pelepasan selepas episod, seperti keracunan, tidak berlaku.

Tanda tidak spesifik dan dapat menunjukkan pelbagai patologi, yang ditentukan oleh puluhan keadaan.

Aneurisma septum atrium pada orang dewasa lebih ketara, terutamanya jika disebabkan oleh kecacatan kongenital.

Apa yang perlu dikaji?

Langkah-langkah diagnostik jatuh di bahu ahli kardiologi. Tempohnya berkisar antara beberapa hari hingga seminggu. Dalam keadaan pegun, semuanya berlaku lebih cepat, lebih-lebih lagi mungkin untuk memantau keberkesanan rawatan yang ditetapkan.

Senarai teknik yang menunjukkan:

  • Menemu ramah pesakit dan mengambil anamnesis. Peranan besar dimainkan oleh penyakit profil kardiologi sebelumnya, serta kehadiran pada masa lalu atau keadaan yang bersifat autoimun, sindrom genetik. Adalah perlu untuk menjelaskan sama ada terdapat masalah dalam tempoh pranatal.
  • Pengukuran tekanan darah dan degupan jantung. Peningkatan kedua-duanya dan indikator lain menunjukkan pelanggaran sifat organik. Aktiviti diagnostik susulan akan membolehkan anda mengetahui lebih lanjut.
  • Pemantauan harian menggunakan tonometer yang boleh diprogramkan secara automatik. Ia dijalankan dalam masa 24 jam. Irama dinilai, serta dinamika tekanan darah. Pengulangan berulang mungkin berlaku dalam kes yang meragukan.
  • Elektrokardiografi, EFI jika diperlukan. Kajian konsistensi fungsi struktur jantung. Malah terdapat sedikit penyimpangan dalam irama dan aktiviti.
  • Ekokardiografi. Teknik diagnostik utama. Membolehkan anda mengenal pasti semua kecacatan dan kecacatan anatomi. Untuk menyatakan fakta, kaedah ini sudah mencukupi..
  • MRI. Sebagai sebahagian daripada pengesahan, dalam kes-kes yang boleh dipertikaikan.

Anda juga boleh menetapkan ujian darah umum, biokimia, koronografi, ujian tekanan (dengan berhati-hati).

Kaedah rawatan

Terapi hanya apabila diperlukan. Dalam kebanyakan kes, aneurisma septum atrium tidak terasa, ditemui secara tidak sengaja, semasa diagnostik pencegahan atau pemeriksaan penyakit lain.

Sekiranya tidak ada gejala, patologi organik juga tidak dapat dikesan, pemerhatian dinamik di bawah pengawasan ahli kardiologi ditunjukkan. Kekerapan saringan - setahun sekali atau lebih.

Apabila gejala dijumpai, serta proses patologi bersamaan, rawatan kompleks dilakukan dengan penggunaan ubat-ubatan, dan untuk ketidakefektifan jalur konservatif, dengan operasi.

Dengan sendirinya, aneurisma tidak dikenakan pengawasan ubat. Pada asasnya, teknik sokongan ditetapkan dengan penggunaan kalium, magnesium.

Peranan penting diberikan kepada pemakanan yang betul, dengan kandungan lemak dan sebatian yang cepat diserap. Makanan goreng, salai, makanan dalam tin dan produk separuh siap sepenuhnya tidak termasuk. Lebih banyak vitamin, mineral, protein. Garam tidak lebih daripada 7 gram sehari.

Cadangan lain termasuk berhenti merokok, alkohol, bahan psikoaktif, tidur 8 jam malam, mengelakkan situasi tertekan, tekanan berlebihan fizikal, faktor iklim negatif (perubahan tekanan, kelembapan, suhu udara).

Resipi rakyat juga boleh digunakan dalam konteks pencegahan. 10% propolis tincture digunakan dalam jumlah 30 tetes 2 kali sehari, chestnut kuda (30 tetes / hari), decoctions of chamomile, St. John's wort, motherwort dan peppermint dalam sistem (disediakan secara sewenang-wenang, dengan kaedah ekspres).

Dengan berhati-hati, rawatan herba boleh dilakukan sekiranya terdapat reaksi alergi, terutama yang bersifat polyvalent..

Ramalan dan kemungkinan akibatnya

Hasilnya umumnya baik sekiranya kecacatan patologi tidak rumit oleh proses bersamaan. Kematian adalah minimum dan berjumlah 3-8% dalam bentuk tulen.

Sekiranya terdapat koronari, kegagalan jantung, serangan jantung sebelumnya, atau kecacatan kongenital atau yang lain, kematian berbeza-beza: 10-50% selama beberapa tahun akan datang. Anda perlu memerhatikan sebenarnya, secara terperinci. Tidak ada pengiraan yang diterima umum.

Komplikasi yang membawa kepada akibat yang boleh membawa maut adalah seperti berikut:

  • Penangkapan jantung atau asystole. Kekurangan nadi, pernafasan. Langkah-langkah menghidupkan semula segera. Kebarangkalian kematian adalah maksimum.
  • Kejutan kardiogenik.
  • Krisis hipertensi dan strok hemoragik atau iskemia seterusnya.
  • Serangan jantung berulang atau primer.
  • Pengsan. Ia memerlukan kejatuhan. Selalunya trauma. Apa yang sudah berbahaya.
  • Juga dimungkinkan untuk menghidap demensia vaskular, kegagalan jantung dengan kemungkinan komplikasi lain.

Secara amnya, kadar kelangsungan hidup adalah baik. Rawatan dikaitkan dengan prognosis yang lebih baik.

Akhirnya

Aneurisme MPP adalah kecacatan anatomi di mana septum yang memisahkan atria membengkok ke kanan, lebih jarang ke kiri, dan jarang mengalami kecacatan berbentuk S.

Hampir tidak ada gejala, yang menjadikan diagnosis sukar. Mendedahkan proses patologi hanya mungkin dengan kaedah objektif..

Penemuan itu tidak begitu berbahaya, terutamanya jika tidak terdapat lesi organik pada struktur jantung.

Rawatan kontroversial, termasuk pemerhatian dinamik, jika diperlukan - pembedahan. Terapi sokongan menggunakan kompleks vitamin dan mineral adalah berterusan. Peranan ini dimainkan oleh perubahan diet dan gaya hidup secara umum.


Artikel Seterusnya
Ubat-ubatan rakyat untuk meningkatkan potensi di rumah