Anatomi urat perut


V. cava inferior, vena cava inferior, adalah batang vena paling tebal di dalam badan, terletak di rongga perut di sebelah aorta, di sebelah kanannya. Ia terbentuk pada tahap IV vertebra lumbal dari peleburan dua vena iliac yang biasa. sedikit di bawah pembahagian aorta dan tepat di sebelah kanannya. Vena cava inferior diarahkan ke atas dan agak ke kanan, dan semakin jauh dari aorta. Bahagian bawahnya bersebelahan dengan pinggir medial m kanan. psoas, kemudian melintas ke permukaan anteriornya dan di bahagian atas terletak di bahagian lumbar diafragma. Kemudian, berbaring di sulcus venae cavae di permukaan posterior hati, vena cava inferior melewati foramen venae cavae diafragma ke rongga dada dan segera mengalir ke atrium kanan. Anak sungai yang mengalir terus ke vena cava inferior sesuai dengan cabang-cabang aorta yang berpasangan (kecuali v. Dia paticae). Mereka dibahagikan kepada urat dinding dan urat dalaman..

Urat parietal mengalir ke vena cava inferior:

1) vv. lumbales dextrae et sinistrae, empat di setiap sisi, sesuai dengan arteri dengan nama yang sama, mengambil anastomosis dari pleksus vertebra; mereka saling berkaitan dengan batang longitudinal, vv. ascendentes lumbales;

2) vv. phrenicae inferiores mengalir ke inferior vena cava di mana ia melewati sulkus hati.

Urat-urat viscera yang mengalir ke vena cava inferior:

1) vv. testis pada lelaki (vv ovaricae pada wanita) bermula di kawasan testis dan mengepang arteri dengan nama yang sama dalam bentuk plexus (plexus pampiniformis); betul v. Testisis mengalir terus ke vena cava inferior pada sudut akut, sementara kiri mengalir ke vena ginjal kiri pada sudut kanan. Keadaan terakhir ini, mungkin, menyukarkan aliran keluar darah dan menyebabkan munculnya pembesaran urat tali spermatik kiri yang lebih kerap dibandingkan dengan sebelah kanan (pada wanita, lwn Ovarica bermula di pintu ovari);

2) vv. renales, urat renal, berjalan di hadapan arteri dengan nama yang sama, hampir sepenuhnya menutupinya; sebelah kiri lebih panjang dari kanan dan berjalan di hadapan aorta;

3) v. suprarenalis dextra mengalir ke vena cava inferior tepat di atas urat renal; v. suprarenalis sinistra biasanya tidak sampai ke vena cava dan mengalir ke vena renal di hadapan aorta;

4) vv. hepaticae, urat hepatik, mengalir ke vena cava inferior di mana ia mengalir di sepanjang permukaan posterior hati; urat hepatik membawa darah keluar dari hati, di mana darah masuk melalui vena portal dan arteri hepatik.

Bagaimana bekalan darah ke organ perut

Rongga perut terdiri daripada banyak arteri dan saluran besar, dan juga mengandungi satu urat utama, mampatan yang menyebabkan gangguan peredaran darah. Anatomi kawasan ini kompleks, dan pemeriksaan dengan ultrasound dan kaedah lain sangat diperlukan. Memahami lokasi saluran darah adalah penting bagi semua doktor. Malahan pengetahuan yang dangkal mengenai struktur sistem peredaran darah membantu pesakit lebih memahami ciri-ciri gangguan tersebut..

Lokasi arteri dan urat

Dalam anatomi saluran rongga perut manusia, beberapa arteri besar dapat dibezakan, memberikan nutrisi kepada semua organ dalaman:

  • Aorta. Pembentukan berdenyut besar yang terletak sedikit di sebelah kiri anterior ke tulang belakang. Diameter pada orang dewasa adalah dari 2.25 hingga 2.48 cm, dan pada tahap arteri ginjal - dari 1.8 hingga 2.1 cm. Panjang aorta adalah 13-14 cm, tetapi mungkin sedikit kurang atau lebih. Ia mempunyai beberapa cabang parietal dan viseral. Jauhkan dari dinding depan dan sisi.
  • Batang celiac. Ia berlepas dari bahagian anterior aorta dan jarang melebihi 2.5 cm panjang. Ia dibahagikan kepada 3 cabang yang memanjang dari pinggir bawah vertebra toraks XII.
  • Arteri ventrikel kiri. Berasal dari kapal splenic atau celiac trunk, pergi ke kiri.
  • Kapal hepatik am. Ia berlepas dari elemen seliak dalam kedudukan mendatar dan pergi ke kiri, menyeberangi inferior vena cava. Ia mencapai pintu hati dan terbahagi kepada 2 cabang yang berlainan arah. Dalam kes yang jarang berlaku, unsur hepatik meninggalkan arteri mesenterik.
  • Arteri splenik. Ia pergi dari pangkal batang celiac dalam kedudukan mendatar, kembali dan menghubungkan dengan pintu limpa.
  • Arteri ginjal. Mereka bergerak pada sudut tepat dari sisi lateral aorta - di kawasan bahagian atas kapal mesenterik.
  • Arteri mesenterik yang unggul. Terbentuk pada permukaan anterior aorta dan memanjang dari batang seliak.
  • Arteri mesenterik rendah. Pergi dari sebelah kiri aorta tepat di bawah vertebra lumbar III.

Semua arteri ini dapat diimbas dengan mudah dengan ultrasound, tetapi ada saluran darah lain di rongga perut - yang lebih kecil yang bertanggungjawab untuk menyuburkan kelenjar adrenal, ovari dan organ lain..

Vena terbesar di rongga perut adalah rongga inferior. Ia bermula di kawasan vertebra lumbar IV-V, dan membentuk urat iliacnya. Selanjutnya, kapal berongga bawah naik di hadapan tulang belakang, sedikit ke kanan kedudukannya. Diameter vena cava inferior mencapai 2.8 mm dan sentiasa berubah bergantung pada fasa pernafasan (dikurangkan menjadi rata-rata 9 mm). Urat parietal (lumbal, diafragmatik bawah), serta urat viseral (testis, hepatik, adrenal, ginjal, tidak berpasangan dan separa tidak berpasangan dan turunannya) mengalir ke dalam vena cava..

Vena cava, arteri seliak, aorta adalah saluran darah terbesar di rongga perut, yang bertanggungjawab untuk pemakanan semua organ dalaman: usus, perut, hati, sistem pembiakan, ginjal dan kebanyakan unsur kecil.

Penyebab penampilan urat yang membonjol di bahagian perut

Pembentukan urat di perut adalah alasan untuk diagnosis mendesak. Keadaan ini boleh disebabkan oleh patologi berbahaya, tetapi dalam beberapa kes, ia hanya dianggap sebagai manifestasi proses fisiologi. Ahli phlebologists terlibat dalam diagnosis pembengkakan urat di perut, merujuk pesakit kepada pakar lain jika diperlukan.

Selalunya, peningkatan urat di perut adalah tanda lesi varikos, yang berkembang pada pesakit dewasa, tetapi juga dapat diperhatikan pada anak-anak. Pada mulanya, bintang kecil dan nodul terbentuk di badan, maka rangkaian vena besar kelihatan. Biasanya urat varikos berkembang di anggota bawah, tetapi semasa pemeriksaan, doktor menemui nodul di rongga perut atau di bahagian belakang, lengan.

Kapal besar seperti aorta dan inferior vena cava tidak terjejas oleh vena varikos. Selalunya, saluran kulit mengalami patologi. Edema dan ketidakselesaan terbentuk walaupun sebilangan besar saluran darah rosak oleh patologi. Dalam kes penyakit yang teruk, doktor menetapkan pembedahan..

Wanita hamil kadang-kadang mengalami pembesaran urat di perut - keadaan ini dikaitkan dengan perubahan hormon dan peningkatan jumlah darah yang beredar. Semua ini menyebabkan peningkatan beban dan membawa kepada kemunculan urat di bahagian perut. Pada lelaki, urat varikos jarang berlaku - biasanya dengan penyalahgunaan alkohol dan nikotin, kerana darah menjadi lebih tebal, dan saluran dan otot menjadi lemah.

Kemungkinan penyebab pembengkakan urat di perut

Pada lelaki dan wanita, urat di perut menjadi menonjol dan menonjol akibat proses dan penyakit tertentu:

  • Semasa mengandung, risikonya lebih tinggi jika wanita itu pernah mengalami vena varikos sebelumnya. Semasa membawa anak, urat pelvis dan rahim juga meningkat.
  • Mengangkat berat badan secara berterusan dan mengambil ubat hormon. Juga, stasis vena diperhatikan dengan gaya hidup yang tidak aktif. Pada lelaki, dengan aktiviti yang tidak mencukupi, varicocele terbentuk, libido menurun dan fungsi seksual hilang kerana peredaran darah yang tidak betul.
  • Penurunan berat badan secara dramatik. Vena menjadi kelihatan kerana perubahan aktif pada tisu subkutan. Adalah mungkin untuk membezakan norma dari patologi dengan ketiadaan urat simpul..
  • Mengunjungi gimnasium. Selalunya, jaringan urat pada perut muncul pada ahli bina badan dan angkat berat. Semasa bersenam, corak urat meningkat.
  • Kecenderungan keturunan. Mungkin disebabkan oleh kelemahan vaskular kongenital atau penyakit jantung.
  • Hipertensi portal. Penyakit ini mengancam nyawa pesakit dan dianggap sebagai sindrom kompleks yang disebabkan oleh gangguan lain (patologi jantung dan hati).

Peningkatan berat badan yang tajam dan tabiat buruk dapat menyebabkan pembentukan pola vena.

Penyebab hipertensi portal

"Kepala ubur-ubur", seperti kompleks gejala ini disebut, berkembang sebagai akibat pembentukan penghalang di urat. Keadaan ini boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit yang menimbulkan ancaman sebenar kepada kesihatan:

  • peringkat terakhir sirosis hati;
  • sepsis umbilik pada bayi baru lahir;
  • anomali kongenital;
  • proses purulen di rongga perut;

Mendiagnosis gangguan ini mudah menggunakan ujian klinikal ultrabunyi, sinar-X, MRI, am dan makmal..

Perjalanan rawatan sangat bergantung kepada penyebab pembentukan hipertensi portal. Selalunya, campur tangan instrumental diperlukan untuk membuang lebihan cairan dengan asites, serta pematuhan seumur hidup terhadap diet yang ketat, mengambil diuretik dan ubat lain.

Struktur sistem peredaran batang bawah

Darah beroksigen dari jantung memasuki batang bawah melalui aorta menurun, arteri elastik besar yang mengalir ke anterior tulang belakang... [Baca di bawah]

Cawangan visceral aorta

Cabang viseral dari aorta perut membekalkan darah ke organ penting rongga perut. Cabang viseral pertama, dipisahkan dari aorta perut batang seliak, dibahagikan kepada arteri hepatik gastrik kiri, splenik, dan biasa. Darah dari perut kiri memenuhi darah dari arteri gastrik kanan untuk membekalkan esofagus dan perut.
Limpa membekalkan darah ke limpa dan selanjutnya dibahagikan kepada arteri pankreas, gastroepiploic kiri dan arteri gastrik pendek untuk bekalan darah ke perut, pankreas dan omentum. Hepatik biasa juga menimbulkan tiga cabang - saluran hepatik, arteri gastrik dan gastroduodenal kanan, yang membekalkan darah ke hati, pundi hempedu, perut dan duodenum.

Cabang viseral kedua aorta perut adalah arteri mesenterik (unggul), yang bercabang ke dalam pankreatoduodenal, ileum dan jejunum inferior, ileum - kolon dan arteri kolon kanan dan tengah. Mereka menyebar ke seluruh rongga perut untuk memberikan darah ke pankreas, usus kecil, dan usus besar..

Di bawah mesenterik unggul adalah arteri adrenal, ginjal dan gonadal. Mereka bercabang berpasangan dari aorta perut untuk membekalkan darah ke kelenjar adrenal, ginjal, dan gonad, masing-masing. Pada lelaki, terdapat arteri gonadal dan testis yang turun melalui tali pusat untuk membekalkan darah ke testis dan epididimis. Pada wanita, arteri ovari membekalkan darah ke ovari, saluran tuba, dan rahim.


Arteri viseral paling rendah adalah arteri mesenterik inferior, yang terbahagi kepada arteri kolik kiri, arteri sigmoid dan rektum. Setiap cabang ini meluas ke seluruh rongga perut untuk membekalkan darah ke usus besar dan rektum..

Tiga cabang parietal - bahagian bawah phrenic, lumbar, dan medral sacral - memanjang dari aorta perut untuk menyokong tisu dinding badan. Arteri phrenic bawah terpisah dari aorta, tepat di bawah batang celiac, dan menyampaikan darah ke otot diafragma perut. Di punggung bawah, empat pasang arteri lumbar bercabang dari aorta perut dan membawa darah ke empat vertebra lumbal pertama, saraf tunjang, dan tisu di punggung bawah. Arteri sacral median membawa darah dari aorta perut ke sakrum, coccyx, dan tisu sekitarnya.

Di hujung bawah abdomen, aorta perut membahagi ke arteri iliac kiri dan kanan, yang melalui pelvis dan membawa darah ke paha. Cabang-cabang dari arteri iliac dalaman, iliac dalaman, menyediakan bekalan darah ke organ dan tisu pelvis kecil, termasuk pundi kencing dan organ pembiakan pelvis.

Darah vena kembali dari tisu badan dan terkumpul di banyak urat bawah batang dalam perjalanan ke jantung. Darah dari kaki dan pelvis melewati urat iliaka yang biasa, yang bergabung di perut untuk membentuk vena cava inferior. Salah satu urat terbesar di dalam badan, vena cava inferior naik melalui perut, mengangkat darah dari organ perut dalam perjalanan ke jantung. Darah dari punggung bawah dan pelvis bergabung dengan vena cava inferior melalui urat lumbal dan gonadal. Ginjal dan kelenjar adrenal mengembalikan darah ke jantung melalui urat ginjal dan adrenal, sementara diafragma mengembalikan darahnya melalui urat phrenik bawah.


Darah vena yang kembali dari sistem pencernaan mengikuti jalan khas yang dikenali sebagai sistem portal. Banyak urat dan venula kecil dari organ pencernaan bergabung ke dalam vena mesenterik splenik dan unggul, yang bergabung untuk membentuk vena portal hepatik.
Vena portal hepatik membawa darah ke hati, di mana ia melewati banyak sinusoid kecil yang mengelilingi hepatosit atau sel hati.
Saluran darah melalui sinusoid membolehkan hepatosit menyimpan dan memetabolisme nutrien dan bahan kimia yang diserap dalam sistem pencernaan. Setelah melalui hati, darah memasuki urat hepatik sebelum memasuki vena cava inferior.

Anatomi urat perut

Aorta perut terletak di hadapan badan vertebra lumbar di sebelah kiri garis tengah. Pada tahap vertebra lumbal IV, ia dibahagikan kepada arteri iliac umum kanan dan kiri (aa. Shasae communes dextra et sinistra) (lihat Gamb. 238). Pada tahap sendi sacroiliac, arteri iliac biasa dibahagikan kepada arteri iliac luaran (a.iliaca interna) dan arteri iliac dalaman (a.iliaca externa). Arteri iliac luaran menembusi lacuna vaskular ke permukaan anterior paha, di mana ia memasuki arteri femoral. Arteri iliac dalaman diarahkan ke rongga pelvis.

Dinding rongga perut dibekalkan dengan darah oleh cabang parietal aorta perut (arteri diafragmatik, empat pasang arteri lumbar), arteri toraks dalaman dari sistem arteri subclavian, cabang parietal luaran (arteri epigastrik inferior) dan arteri iliac dalaman, arteri iliac dalaman 5-6.

Pengaliran darah vena dari dinding rongga perut berlaku di sepanjang vena dengan nama yang sama dengan arteri ke dalam sistem vena cava yang lebih rendah dan unggul. Vena lumbar mengalir terus ke vena cava inferior. Vena parietal pelvis besar dan kecil mengalir ke vena iliac luaran dan dalaman, yang, bergabung, membentuk vena iliac biasa, dan urat iliac umum kanan dan kiri, pada gilirannya, bergabung, membentuk vena cava inferior pada tahap vertebra lumbal IV (v. cava inferior). Vena cava inferior terletak di sebelah kanan badan vertebra lumbar, naik ke atas, melewati bukaan diafragma ke rongga dada dan mengalir ke atrium kanan.

Vena interkostal membawa darah ke vena azygos dan separuh tidak berpasangan. Vena epigastrik unggul, yang menyertai arteri dengan nama yang sama, membawa darah ke urat subclavian, iaitu ke sistem vena cava yang unggul.

Anastomosis kava-kaval adalah persimpangan lembangan vena cava superior dan inferior, di kawasan di mana darah dapat mengalir sama ada ke vena cava unggul atau ke dalam vena cava inferior. Terdapat tiga anastomosis cava-caval utama: 1) pada dinding anterior abdomen, di pusar; 2) di bahagian belakang perut; 3) di saluran tulang belakang.

1. Dalam tisu subkutan pusar terdapat plexus vena, dari mana darah terutama dapat mengalir dalam beberapa kes di sepanjang vena epigastrik unggul, kemudian di sepanjang vena toraks dalaman ke subclavian, dan kemudian ke vena cava unggul, dalam kes lain - di sepanjang vena epigastrik bawah ke luar urat iliac dan kemudian ke dalam vena cava inferior.

2. Di dinding belakang perut, di sisi badan vertebra lumbar, urat lumbar menaik naik, yang, melewati diafragma, membentuk urat yang tidak berpasangan dan separa tidak berpasangan. Vena lumbar menaik mempunyai fistula lebar dengan urat lumbal yang mengalir ke vena cava inferior. Urat lumbar menaik melalui azygos dan urat separa tidak berpasangan membawa darah ke vena cava yang unggul.

3. Di saluran tulang belakang, di antara saraf tunjang, membrannya dan dinding saluran tulang belakang, terdapat plexus vena besar, darah dari mana di kawasan toraks mengalir ke urat interkostal; di tulang belakang lumbar, plexus vena vertebra menyampaikan darah ke urat lumbar yang mengalir ke vena cava inferior.

Organ dalaman perut menerima darah dari cabang viseral aorta perut dan arteri iliac dalaman. Cabang viseral dari aorta perut dibahagikan kepada berpasangan dan tidak berpasangan.

Pasangan visceral berpasangan aorta perut. 1. Cabang pertama (atas) berpasangan dari aorta perut adalah arteri adrenal, yang membekalkan kelenjar dengan nama yang sama.

2. Arteri renal (a. Renales) berangkat pada tahap vertebra lumbar II dan menuju ke pintu ginjal. Kadang-kadang bukan satu, tetapi beberapa cabang arteri masuk ke buah pinggang, yang mesti diambil kira semasa campur tangan pembedahan ke atasnya.

3. Arteri testis (pada lelaki) dan ovari (pada wanita) bermula dari permukaan anterior aorta sedikit di bawah arteri ginjal. Arteri testis, turun secara retroperitoneal, melalui saluran inguinal dan membekalkan darah ke kelenjar seks lelaki. Arteri ovari turun ke pelvis ke ovari.

Cabang viseral yang tidak berpasangan dari aorta perut. 1. Batang celiac (tr. Coeliacus) (lihat rajah 237, 238) - tebal dan pendek, berlepas dari permukaan anterior aorta pada tahap vertebra toraks XII dan terbahagi kepada tiga cabang: 1) arteri gastrik kiri (berjalan di sepanjang kelengkungan perut yang lebih rendah dari kiri ke kanan); 2) arteri splenik (menuju ke hipokondrium kiri di sepanjang pinggir atas pankreas dan memasuki gerbang limpa; dalam perjalanannya, melalui sepanjang bahagian atas pankreas, ia membekalkan darah ke badan dan ekornya, memberikan arteri gastroepiploic kiri, yang mengalir di sepanjang kelengkungan perut dari kiri ke kanan); 3) arteri hepatik biasa (melintasi tepi atas kepala pankreas; memberikan cabang ke arah itu dan ke duodenum). Dari arteri hepatik biasa berangkat: arteri gastrik kanan, yang mengalir di sepanjang lengkungan perut yang lebih rendah dari kanan ke kiri dan anastomosis dengan arteri gastrik kiri; arteri gastro-duodenal, yang terbahagi kepada arteri gastroepiploic kanan dan arteri duodenum pankreas yang unggul; arteri gastroepiploic kanan, yang mengikuti kelengkungan perut yang lebih besar dari kanan ke kiri dan anastomosis dengan arteri gastroepiploic kiri bermula dari arteri splenik; arteri hepatik sendiri (kesinambungan arteri hepatik biasa), yang menghampiri pintu hati sebagai bahagian dari ligamen hepato-duodenum, dibahagikan kepada cabang kanan dan kiri, masing-masing, memasuki lobus hati kanan dan kiri. Dari cawangan kanan arteri hepatik, arteri sista pergi, memberi makan pundi hempedu.

Oleh itu, batang seliak membekalkan darah ke hati, pundi hempedu, limpa, pankreas dan perut, membentuk anastomosis arteri pada kelengkungan yang lebih rendah dan lebih besar.

2. Arteri mesenterik unggul (a. Mesenterica superior) (Gamb. 238) berlepas dari permukaan anterior aorta 1-1,5 cm di bawah batang seliak, menembusi ke akar mesenterik usus kecil dan mengeluarkan sejumlah cabang: pankreas-duodenum bawah - ke kepala pankreas dan duodenum, sehingga 15 arteri usus - ke jejunum dan ileum; arteri iliokolik - ke usus kecil dan sudut ileocecal (cabang daun dari dalamnya ke lampiran); arteri kolon kanan ke kolon menaik; arteri kolon tengah - ke kolon melintang.

3. Arteri mesenterik bawah (a. Mesenterica inferior) meninggalkan aorta pada tahap vertebra lumbar III, turun dan ke kiri, memberikan arteri kolon kiri (ia membekalkan kolon menurun dan anastomosis dengan arteri kolon tengah; anastomosis ini antara arteri mesenterik unggul dan rendah) disebut lengkungan Riolan), 2-3 arteri sigmoid ke usus dengan nama yang sama dan arteri rektum unggul, yang membekalkan darah ke sepertiga bahagian atas rektum.

Organ pelvis dibekalkan terutamanya oleh cawangan arteri iliac dalaman. Ia bermula dari arteri iliac biasa pada tahap sendi sacroiliac, turun di sepanjang dinding lateral pelvis kecil dan mengeluarkan cabang viseral dan parietal.

Cabang viseral arteri iliac dalaman: arteri umbilik (menahan lumen hanya hingga ke titik asal arteri sista unggul, dan kemudian melenyapkan dan berubah menjadi ligamen vesicoumbilical lateral), arteri sista superior dan inferior (ke pundi kencing), arteri vas deferens arteri (pada wanita), arteri rektum tengah dan arteri pudendal dalaman (darinya arteri rektum bawah dan cabang ke alat kelamin luar).

Rektum dibekalkan dengan darah oleh tiga arteri: arteri rektum superior (berlepas dari arteri mesenterik inferior), arteri rektum tengah dan inferior, yang berlepas dari arteri iliac dalaman.

Cabang parietal arteri iliac dalaman membekalkan darah ke dinding pelvis, otot punggung (arteri gluteal unggul dan rendah), dan paha (arteri obturator).

Pengaliran darah vena dari organ perut berlaku ke dalam sistem vena cava inferior dan portal vena. Dari organ berpasangan rongga perut dan beberapa yang tidak berpasangan (hati, rahim, vagina, pundi kencing, kelenjar prostat, dua pertiga bahagian bawah rektum), darah mengalir ke sistem vena cava inferior. Dari seluruh organ rongga perut yang tidak berpasangan: perut, usus kecil dan besar, termasuk sepertiga bahagian atas rektum, pankreas, limpa, darah dikumpulkan dalam sistem vena portal.

Portal vein (v. Portae) (lihat Gambar 237) adalah batang besar yang terletak bersama dengan arteri hepatik dan saluran empedu dalam ketebalan ligamen hepato-duodenum. Vena terbentuk di belakang kepala pankreas dari tiga akar: urat splenik, urat mesenterik yang unggul dan inferior. Ia mencapai pintu hati, yang terletak di belakang arteri hepatik dan saluran empedu, di mana ia terbahagi kepada dua cabang utama: kanan dan kiri, yang menembusi ke lobus hati yang sesuai. Dari hati, darah vena mengalir melalui urat hepatik (3-4 daripadanya) ke dalam vena cava inferior.

Darah vena dari organ pelvis (sepertiga tengah dan bawah rektum, pundi kencing, rahim, kelenjar prostat) mengalir ke vena iliac dalaman, yang mengalir ke vena iliac umum, yang, apabila disambungkan, membentuk vena cava inferior.

Anastomosis porto-kaval. Vena portal mempunyai anastomosis dengan vena cava yang unggul dan rendah. Dalam kes-kes kesukaran aliran darah melalui vena portal, darah mengalir melalui anastomosis ke dalam vena cava yang unggul dan rendah. Terdapat tiga anastomosis port-caval utama: 1) di kawasan peralihan esofagus ke dalam perut, 2) di dinding rektum, 3) di pusar.

1. Plexus vena dinding esofagus banyak dihubungkan dengan pleksus vena pada bahagian awal perut. Dari pleksus vena ini, apabila arus disekat melalui vena portal, darah dapat mengalir melalui urat esofagus ke dalam vena azygos dan semi-tidak berpasangan, dan melalui mereka ke vena cava unggul. Dari kawasan saluran pencernaan ini, darah dapat mengalir ketika aliran di vena cava superior terhalang melalui urat perut ke dalam vena portal. Oleh itu, bahagian akhir esofagus dan bahagian jantung perut adalah kawasan di mana sistem vena cava superior dan vena portal dihubungkan..

2. Tempat kedua di mana sistem portal dan vena cava inferior dihubungkan adalah dinding rektum, yang mengandungi plexus vena kuat yang dibentuk oleh urat rektum superior, tengah dan inferior. Dari sepertiga bahagian atas rektum, darah mengalir melalui urat rektum unggul ke vena mesenterik inferior, yang merupakan salah satu akar vena portal. Dari bahagian pertengahan dan bawah rektum, darah vena memasuki sistem vena cava inferior.

3. Tempat ketiga anastomosis portal dan vena cava adalah kawasan pusar. Di sini, vena cava yang unggul dan rendah diri juga saling berkaitan satu sama lain. Dari kawasan ini, darah melalui urat umbilikal yang mengalir dalam ketebalan ligamen bulat hati dapat mengalir ke vena portal. Oleh itu, pleksus vena umbilik adalah tempat penyambungan portal, sistem vena cava unggul dan rendah. Apabila aliran darah melalui vena portal terhalang, rangkaian vena umbilikus mengembang dan dapat dilihat melalui kulit. Fenomena ini disebut sebagai kepala ubur-ubur oleh doktor..

Sistem urat portal

Vena portal, v. portae hepatis, mengumpul darah dari organ perut yang tidak berpasangan.

Ia terbentuk di belakang kepala pankreas akibat peleburan tiga urat: vena mesenterik inferior, v. mesenterica inferior, urat mesenterik unggul, v. mesenterica superior, dan urat splenik, v. splenica.

Vena portal dari tempat pembentukannya naik dan ke kanan, melewati bahagian atas duodenum dan memasuki ligamen hepato-duodenum, melewati antara daun yang terakhir dan sampai ke pintu hati.

Dalam ketebalan ligamen, vena portal terletak dengan saluran empedu dan sista biasa, serta dengan arteri hepatik biasa dan sendiri sedemikian rupa sehingga saluran menempati kedudukan ekstrem di sebelah kanan, arteri di sebelah kiri, dan di belakang saluran dan arteri dan di antara mereka - urat portal.

Di pintu hati, vena portal dibahagikan kepada dua cabang - kanan dan kiri, masing-masing, ke lobus kanan dan kiri hati.

Cawangan kanan, r. dexter, lebih lebar dari kiri; ia masuk melalui pintu hati ke dalam ketebalan lobus kanan hati, di mana ia dibahagikan kepada cabang anterior dan posterior, r. anterior et r. posterior.

Cawangan kiri, r. menyeramkan, lebih lama dari kanan; menuju ke sebelah kiri gerbang hati, pada gilirannya, di sepanjang jalan dibahagikan kepada bahagian melintang, pars transversa, memberikan cabang ke cabang lobus ekor caudate, rr. caudati, dan bahagian pusar, menguraikan umbilicalis, dari mana cabang lateral dan medial berangkat, rr. laterales et mediales, ke dalam parenchyma lobus kiri hati.

Tiga urat: mesenterik inferior, mesenterik unggul dan splenik, dari mana v terbentuk. portae, disebut akar vena portal.

Di samping itu, vena portal menerima urat gastrik kiri dan kanan, vv. gastricae sinistra et dextra, vena yang sudah ada, v. prepylorica, urat umbilik, vv. paraumbilicales, dan urat pundi hempedu, v. cystica.

1. Vena mesenterik inferior, v. mesenterica inferior, mengumpulkan darah dari dinding bahagian atas rektum, kolon sigmoid dan kolon menurun dan dengan cabangnya sesuai dengan semua cabang arteri mesenterik inferior.

Ia bermula di rongga pelvis sebagai urat rektum unggul, v. rectalis superior, dan di dinding rektum dihubungkan dengan cabangnya ke plexus vena rektum, plexus venosus rectalis.

Vena rektum unggul naik, melintasi saluran iliac anterior pada tahap sendi sacroiliac kiri dan mengambil urat usus sigmoid, vv. sigmoideae yang mengikuti dari dinding kolon sigmoid.

Vena mesenterik inferior terletak secara retroperitoneally dan, naik, membentuk lengkungan kecil, cembung ke kiri. Setelah mengambil urat kolon kiri, v. colica sinistra, vena mesenterik inferior menyimpang ke kanan, melintas segera ke kiri selekoh duodenum di bawah pankreas dan paling sering menghubungkan ke vena splenik. Kadang kala urat mesenterik inferior mengalir terus ke vena portal.

2. Urat mesenterik yang unggul, v. mesenterica superior, mengumpulkan darah dari usus kecil dan mesentery, cecum dan apendiksnya, kolon menaik dan melintang dan dari kelenjar getah bening mesenterik di kawasan-kawasan ini.

Batang urat mesenterik unggul terletak di sebelah kanan arteri dengan nama yang sama, dan cabangnya menyertai semua cabang arteri ini.

Vena mesenterik unggul bermula di kawasan sudut ileocecal, di mana ia disebut urat ileo-kolonik.

Vena Ilium-kolon-usus, v. ileocolica, mengumpulkan darah dari ileum terminal, apendiks (vena apendiks, v. appendicularis) dan cecum. Menuju ke atas dan ke kiri, urat ileo-kolon memanjang terus ke urat mesenterik yang unggul.

Vena mesenterik yang unggul terletak di akar mesentery usus kecil dan, membentuk busur dengan tonjolan ke kiri dan bawah, mengambil sejumlah urat:

a) urat jejunal dan ilio-usus, vv. jejunales et ileales, 16 - 20 secara keseluruhan, pergi ke mesentery usus kecil, di mana mereka mengiringi cawangan arteri usus kecil dengan cawangannya. Urat usus mengalir ke urat mesenterik yang unggul di sebelah kiri;

b) urat usus-usus kanan, vv. colicae dextrae, pergi secara retroperitoneally dari kolon menaik dan anastomose dengan urat usus-usus dan usus besar-usus;

c) urat usus-usus tengah, v. media colica, terletak di antara kepingan mesentery kolon melintang; ia mengumpul darah dari lenturan kanan kolon dan kolon melintang. Di kawasan selekoh kiri kolon, ia anastomosis dengan urat usus kiri-kiri, v. colica sinistra, membentuk arked besar;

d) urat gastrousus kanan, v. gastroepiploica dextra, menyertai arteri dengan nama yang sama di sepanjang kelengkungan perut yang lebih besar; mengumpul darah dari perut dan omentum yang lebih besar; pada tahap pilorus mengalir ke urat mesenterik yang unggul. Sebelum pertemuan, mengambil urat pankreas dan pankreatoduodenal;

e) urat pankreatoduodenal, vv. pankreasoduodenales, mengulangi jalan arteri dengan nama yang sama, mengumpul darah dari kepala pankreas dan duodenum;

e) urat pankreas, vv. pankreas, berlepas dari parenkim kepala pankreas, melewati urat pankreatoduodenal.

3. Urat splenik, v. splenica, mengumpulkan darah dari limpa, perut, pankreas, dan omentum yang lebih besar.

Ia terbentuk di kawasan gerbang limpa dari banyak urat yang muncul dari zat limpa..

Di sini urat splenik mengambil urat gastroepiploic kiri, v. gastroepiploica sinistra, yang menyertai arteri dengan nama yang sama dan mengumpul darah dari perut, omentum yang lebih besar, dan urat.gastrik pendek, vv. gastricae mengeluarkan darah dari fundus perut.

Dari gerbang limpa, urat splenik diarahkan ke kanan di sepanjang pinggir atas pankreas, yang terletak di bawah arteri dengan nama yang sama. Ia melintasi permukaan anterior aorta tepat di atas arteri mesenterik superior dan bergabung dengan vena mesenterik unggul untuk membentuk vena portal.

Vena splenik menerima urat pankreas, vv. pankreas, terutamanya dari badan dan ekor pankreas.

Sebagai tambahan kepada urat ini, yang membentuk vena portal, urat berikut mengalir terus ke batangnya:

a) urat pra-gerbang, v. prepylorica, bermula di kawasan pilorik perut dan menyertai arteri gastrik kanan;

b) urat gastrik, kiri dan kanan, v. gastrica sinistra et v. gastrica dextra, pergi ke kelengkungan perut yang lebih rendah dan menemani arteri gastrik. Di kawasan penjaga pintu, urat penjaga pintu mengalir ke dalamnya, di kawasan bahagian jantung perut - urat kerongkongan;

c) urat simpul, vv. paraumbilicales (lihat Gamb. 829, 841), bermula di dinding perut anterior dalam lingkar cincin umbilik, di mana mereka anastomose dengan cabang-cabang dari vena epigastrik atas dan bawah yang dangkal dan dalam. Menuju ke hati sepanjang ligamen bulat hati, urat umbilik disambung ke satu batang, atau oleh beberapa cabang mengalir ke vena portal;

d) urat pundi hempedu, v. cystica, mengalir ke vena portal terus ke bahan hati.

Juga, di kawasan ini di v. portae hepatis sejumlah urat kecil mengalir dari dinding vena portal itu sendiri, arteri hepatik dan saluran hati, serta urat dari diafragma, yang sampai ke hati melalui ligamen sabit.

Anatomi: sistem vena

Sistem kardiovaskular. Sistem vena. Jawapan kepada soalan mengenai anatomi: perbezaan dari sistem arteri, fungsi, struktur, klasifikasi...

1. Struktur dinding urat dan perbezaannya dari arteri.

  • Dinding dalaman dilapisi dengan sel epitelium
  • MMC sederhana
  • RVST luaran, terpaku pada tisu sekitarnya.

Vena mempunyai dinding yang lebih nipis: mudah mengembang, mudah runtuh.

Terdapat injap - lipatan cangkang dalam - diedarkan secara tidak rata: kurang di lengan daripada di kaki, selebihnya lebih tinggi daripada pertemuan anak sungai. Direka untuk mencegah aliran balik darah, mencegah genangan pada anak sungai vena. Sekiranya injap tidak berkembang, maka urat varikos, jika tersumbat, maka pembekuan darah, kemungkinan kerosakan pada kapal.

Keanehan keadaan hemodinamik vena adalah tekanan rendah (15-20 mm Hg) dan kadar aliran darah yang rendah, yang menyebabkan kandungan serat elastik yang lebih rendah pada saluran ini.

Bilangan unsur otot di dinding saluran ini bergantung pada sama ada darah bergerak di bawah pengaruh graviti atau melawannya..

Vena jenis bukan otot terdapat di dura mater, tulang, retina, plasenta, dan di sumsum tulang merah. Dinding urat tanpa otot dilapisi sel endotel pada membran bawah tanah di dalamnya, diikuti oleh selapis SDTC berserat; tiada sel otot licin.

Vena jenis otot dengan unsur otot yang dinyatakan dengan lemah terletak di bahagian atas badan - dalam sistem vena cava yang unggul. Urat ini biasanya runtuh. Mereka mempunyai sebilangan kecil mosit di membran tengah.

Vena dengan unsur otot yang sangat maju membentuk sistem vena pada bahagian bawah badan. Ciri urat ini adalah injap yang dapat ditentukan dengan baik dan kehadiran myosit di ketiga membran - di membran luar dan dalam dalam arah membujur, di tengah - dalam arah bulat..

2. Apakah injap vena? Apa ciri penyebarannya di urat pelbagai kawasan yang anda tahu?

Injap - lipatan cangkang dalam - dibahagi secara tidak rata, di bahagian bawah anggota badan lebih banyak daripada di bahagian atas, ia tidak ada di um. Injap terletak di atas pertemuan anak sungai vena. Darah mengalir melalui urat melawan graviti

3. Tujuan injap vena.

Direka untuk mencegah aliran balik darah, mencegah genangan pada anak sungai vena. Sekiranya injap tidak dikembangkan, maka vena varikos, jika genangan, maka pembekuan darah, kemungkinan kerosakan pada kapal.

4. Fungsi sistem vena.

  1. Pengangkutan darah ke jantung.
  2. Takungan darah - berdinding nipis, banyak urat menyumbang kepada pemendapan (terdapat banyak di rongga perut, mereka menahan 80% darah sekiranya berlaku kejutan => GM, jantung, hati, ginjal). Tekanan darah secara kejutan turun menjadi 0. Vena paru-paru dapat menumpuk hingga 28% darah, edema mungkin terjadi semasa keradangan.
  3. Mengatur hemodinamik: kadar aliran darah, tekanan darah menyediakan bekalan darah, dilakukan secara refleks. Terdapat banyak reseptor di dinding vena: chemo, mechano, baro. Apabila mereka jengkel, refleks dipicu:
    • vena;
    • venoarthrial (peningkatan tekanan, penurunan aliran darah arteri);
    • venolimatik.
  4. Penyertaan dalam proses metabolik antara darah dan tisu. Dinding kapilari telap, penyediaan proses metabolik dilakukan oleh venula berdinding nipis, pasca kapiler, dengan keradangan, kebolehtelapan (edema) meningkat, kerana dinding venula bertindak balas terhadap histamin.

5. Bagaimana anda memahami fungsi pengangkutan urat? Faktor apa yang menyediakannya?

Darah mengalir ke pusat ke jantung.

  • Pengecutan sel otot licin membran tengah,
  • Denyutan arteri bersebelahan,
  • Kontraksi otot rangka, kerana kapal terletak berdekatan,
  • Tekanan yang berbeza dalam sistem vaskular,
  • Kesan sedutan dada: di rongga dada => urat disedut,
  • Tindakan sedutan jantung

6. Bagaimana anda membayangkan fungsi takungan katil vena dan ciri dinding vena apa yang berkaitan dengannya??

Pemendapan difasilitasi oleh ketipisan, banyaknya urat (banyak di rongga perut), mereka menahan 80% darah sekiranya berlaku kejutan => GM, jantung, hati, ginjal). Tekanan darah secara kejutan turun menjadi 0. Vena paru-paru dapat menumpuk hingga 28% darah, edema mungkin terjadi semasa keradangan.

7. Bagaimana anda memahami penyertaan tempat tidur vena dalam fungsi pertukaran antara darah dan tisu? Apa kaitan dari katil vena ini dinyatakan?

Dinding kapilari telap, penyediaan proses metabolik dilakukan oleh venula berdinding nipis, pasca kapiler, dengan keradangan, kebolehtelapan (edema) meningkat, kerana dinding venula bertindak balas terhadap histamin. Kuantiti bergantung pada kebolehtelapan saluran vena, komposisi cecair tisu, kuantiti dan kualiti yang menentukan kadar pembentukan limfa.

8. Apakah asas asas organisasi sistem vena? Pihak berkuasa mana yang mempunyai pengecualian terhadap prinsip ini?

Segmen vena kapilari - kapital pasca - venula - urat intraorgan - urat ekstraorganik - urat berkaliber kecil - urat bersaiz sederhana - urat berkaliber besar - urat besar - urat terbesar - jantung.

Penumpuan - ke arah jantung, urat kecil bergabung menjadi yang lebih besar.

Vena tidak mempunyai cabang, terdapat anak sungai dari urat yang lebih besar.

Dua urat bercabang ke sinusod: urat portal hati dan adenohypophysis.

Vena portal hati mengumpul darah dari organ rongga perut yang tidak berpasangan, menyerap nutrien.

Vena portal adenohypophysis terbentuk di hipotalamus, di mana terdapat nukleus, yang neuronnya menghasilkan hormon yang menuju ke vena portal - ke kelenjar pituitari - ke rangkaian kapilari.

9. Apakah pautan awal di katil vena? Huraikan membiarkan darah mengalir secara berurutan di sepanjang pautan katil vena.

Segmen vena kapilari - kapital pasca - venula - urat intraorgan - urat ekstraorganik - urat berkaliber kecil - urat bersaiz sederhana - urat berkaliber besar - urat besar - urat terbesar - jantung.

Vena cava unggul mengumpul darah dari kepala, leher, anggota badan atas, dinding, organ rongga dada (kecuali: jantung), terbentuk dari peleburan urat brachiocephalic kanan dan kiri, urat dinding, organ rongga dada mengalir ke dalamnya.

Vena cava inferior mengumpulkan darah dari dinding, organ pelvis, bahagian bawah kaki, dan rongga perut. Terbentuk dari pertemuan 2 urat iliac biasa.

10. Organ apa yang mempunyai sinusoid? Perbezaan mereka dari kapilari darah dan tujuannya.

Kapilari sinusoidal adalah kapilari yang paling luas, di dindingnya terdapat celah atau sinus yang melaluinya molekul protein besar bebas, ia terdapat di hati, CCM, limpa. Mampu menangkap dan memusnahkan mayat asing.

11. Apakah urat soma? Ciri-ciri urat dalam dan dangkal. Ke arah mana darah mengalir melalui urat anggota badan yang berlubang?

1) Urat jugular dangkal

Kumpulkan darah vena pada kulit, tisu subkutan, fascia dangkal, di kawasan dada dari kelenjar susu. Anak sungai berulang kali anastomosa, membentuk jaringan dalam ketebalan fascia dangkal bersama dengan saluran limfa dan saraf. Jatuh ke dalam urat mendalam kawasan ini.

2) Urat jugular dalam

Kumpulkan darah vena dari otot sendiri, anggota badan, sendi, di kepala dan leher dari semua struktur dalaman. Berlalu sebagai sebahagian daripada kumpulan neurovaskular di kawasan terlindung.

Urat somatik di GM, leher, batang badan, anggota badan.

12. Apakah sinus cangkang keras GM? Peranan sinus kavernosa dalam geodinamik di rongga kranial.

Sinus - saluran injap vena, terletak di dura mater pada titik-titik pemasangan prosesnya ke tengkorak, berbeza dari urat dalam struktur dinding, dibentuk oleh kepingan dura mater yang diregangkan dengan ketat, iaitu, mereka tidak runtuh.

Ketidakpatuhan memastikan aliran keluar darah vena secara percuma apabila tekanan intrakranial berubah.

Sinus kavernous memainkan peranan penting dalam pelaksanaan aliran keluar vena dari otak dan soket mata, mengatur peredaran darah intrakranial.

13. Apakah hubungan urat ekstra dan intrakranial yang anda ketahui? Maknanya mereka.

Ekstrakranial: dangkal, mendalam

Intracranial - urat GM, terbuka di sinus dura mater, tidak runtuh, tidak ada injap. Dari sinus melalui vena jugular dalaman - asas jalan keluar dari rongga kranial darah vena.

Laluan komunikasi urat intra-, ekstrakranial:

  1. Melalui saluran vena: 3 pasang, lubang di tulang tengkorak, darah dari dalam ke luar
  2. Menghubungkan sinus kavernous ke urat muka melalui urat optik
  3. Melalui urat diploe (zat spongy tulang tengkorak di antara pinggan)
  4. Melalui foramen magnum ke dalam pleksus vena vertebra

14. Apakah urat rongga yang dibahagikan? Vena manakah yang merupakan pengumpul darah vena dinding rongga dan sistem vena cava yang mana mereka berasal??

Mereka mengumpulkan darah dari dinding rongga, mempunyai kedudukan segmen di dada, rongga perut, terbuka ke urat yang tidak berpasangan, separa tidak berpasangan -> berongga atas. Dari ventral ke bawah berongga. Pelvis: menyertai cabang parietal arteri iliac dalaman, mengalir ke vena iliac dalaman

Kumpulkan darah organ rongga, intraorgan dari pintu organ, mengiringi arteri organ, mengalir ke lubang bawah. Pelvis: ke dalam urat iliac dalaman. Mereka membentuk pleksus di antara membran organ tubular, di sekitar organ, terutama di organ pelvis, dari sentakan, gegaran pada tulang.

15. Apakah ciri-ciri urat viseral yang anda tahu? Di bahagian saluran pencernaan manakah pleksus vena submukosa lebih ketara? Maknanya mereka.

Vena viseral mengumpulkan darah organ-organ rongga, intraorgan dari pintu organ, yang mengiringi arteri organ, mengalir ke lubang bawah.

Pelvis: ke dalam urat iliac dalaman. Membentuk pleksus di antara membran organ tubular, melindungi di sekitar organ, terutamanya di organ pelvis, dari gegaran, gegaran pada tulang.

16. Di sekitar organ manakah plexus vena per-organ lebih banyak berkembang? Maknanya mereka.

Di banyak tempat terdapat plexus vena yang dikembangkan dengan baik:

  • Pelvis kecil,
  • Terusan tulang belakang,
  • Di sekitar pundi kencing

Kepentingan plexus ini dapat dikesan pada contoh plexus intravertebral. Apabila dipenuhi dengan darah, ia menempati ruang bebas yang terbentuk ketika cairan serebrospinal digeser ketika mengubah posisi tubuh atau ketika bergerak. Oleh itu, struktur dan lokasi urat bergantung pada keadaan fisiologi aliran darah di dalamnya..

17. Senaraikan anastomosis kava-kaval. Maknanya mereka.

Terdapat 2 anastomosis anterior, 2 cavacaval posterior yang terletak di ketebalan dinding perut anterior. Anastomosis ini penting sebagai jalan keluar untuk aliran keluar darah vena cagaran.

18. Anastomosis port-caval apa yang anda ketahui? Maknanya mereka.

Akar anastomosa vena portal dengan akar urat vena cava unggul dan inferior, membentuk anastomosis portokaval, yang sangat penting apabila terdapat penyumbatan aliran darah di hati (sirosis).

Dalam kes-kes ini, di sekitar pusar, mereka mengembang dan memperoleh penampilan khas ("ketua medusa").

Arteri rongga dada. Arteri perut. Vena.

Aorta toraks adalah kesinambungan dari lengkungan aorta. Ia terletak di mediastinum posterior pada tulang belakang toraks. Setelah melalui bukaan aorta diafragma, ia terus masuk ke aorta perut.

Cabang aorta toraks memberi makan dinding dada, semua organ rongga dada (kecuali jantung) dan dibahagikan kepada parietal (parietal) dan visceral (visceral). Cabang parietal aorta toraks meliputi:

1) arteri interkostal posterior dalam jumlah 10 pasang (dua pasang pertama ((berlepas dari arteri subclavian) memberikan darah ke dinding rongga dada dan sebahagian perut, tulang belakang dan saraf tunjang;

2) arteri diafragma atas - kanan dan kiri menuju ke diafragma, membekalkan darah ke permukaan atasnya.

Cabang dalaman aorta toraks merangkumi:

1) cabang bronkus masuk ke paru-paru melalui gerbangnya dan membentuk 'di dalamnya banyak anastomosis dengan cabang-cabang arteri paru-paru batang paru-paru, meninggalkan ventrikel kanan;

2) cawangan esofagus menuju ke esofagus (dindingnya);

3) cawangan mediastinal (mediastinal) membekalkan darah ke kelenjar getah bening dan tisu mediastinum posterior;

4) cawangan perikardial menuju ke perikardium posterior.

Aorta perut terletak di ruang retroperitoneal rongga perut di tulang belakang, di sebelah vena cava inferior (kiri). Ia mengeluarkan sejumlah cabang ke dinding (cabang parietal) dan ke organ (cawangan dalaman) rongga perut.

Cabang parietal aorta perut adalah:

1) arteri diafragmatik bawah (bilik wap) membekalkan darah ke permukaan bawah diafragma dan memberikan cabang ke kelenjar adrenal (arteri adrenal atas);

2) arteri lumbar - empat arteri berpasangan memberi makan tulang belakang lumbar, saraf tunjang, otot lumbar dan dinding perut.

Cabang dalaman aorta perut dibahagikan kepada berpasangan dan tidak berpasangan, bergantung pada organ rongga perut mana yang dibekalkan dengan darah. Cabang dalaman berpasangan aorta perut 3 pasang:

1) arteri adrenal tengah;

2) arteri buah pinggang;

3) arteri testis pada lelaki dan arteri ovari pada wanita.

Cabang viseral yang tidak berpasangan merangkumi batang seliak, arteri mesenterik yang unggul dan rendah..

1) Batang seliak bermula dari aorta perut pada tahap vertebra toraks XII dan dengan cawangannya membekalkan darah ke organ yang tidak berpasangan dari rongga perut atas: perut, hati, pundi hempedu, limpa, pankreas dan sebahagiannya duodenum (gastrik kiri, arteri hepatik biasa dan splenik).

2) Arteri mesenterik yang unggul berlepas dari aorta perut pada tahap vertebra lumbal I dan membekalkan darah ke pankreas, duodenum (sebahagian), jejunum, ileum, cecum dengan apendiks, kolon menaik dan melintang dengan cabangnya.

3) Arteri mesenterik inferior bermula dari aorta perut pada tahap vertebra lumbar III dan dengan cawangannya membekalkan kolon sigmoid menurun dan bahagian atas rektum.

Semua cabang yang menuju ke organ dalaman, terutamanya ke usus, sangat kuat satu sama lain, membentuk satu sistem arteri organ perut.

Darah vena dari dinding dan organ dada (kecuali jantung) mengalir ke vena azygos dan separa tidak berpasangan, yang merupakan lanjutan dari urat lumbar menaik kanan dan kiri. Mereka terletak di mediastinum posterior di sebelah kanan dan kiri aorta. Vena interkostal posterior di sebelah kanan, urat pleksus vertebra, urat separuh tidak berpasangan, serta urat organ rongga dada: tali esofagus, bronkus, perikardial dan mediastinum mengalir ke vena azygos. Pada tahap vertebra toraks IV-V, vena azygos mengalir ke vena cava 5 vena semi-paired superior hanya 4-5 vena interkostal posterior kiri bawah, vena semi-berpasangan aksesori yang berjalan dari atas ke bawah, menerima 6-7 vena intercostal posterior kiri atas, urat pleksus vertebra, urat esofagus dan mediastikal. Pada tahap UI-USH, kadang-kadang vertebra toraks X, urat separuh tidak berpasangan menyimpang tajam ke kanan dan mengalir ke kelopak mata yang tidak berpasangan.

Vena cava inferior adalah urat terbesar. Diameternya ialah 3.5 cm, panjangnya sekitar 20 cm, terletak di dinding belakang abdomen di sebelah kanan aorta perut. Ia terbentuk pada tahap vertebra lumbar IV-V oleh peleburan urat iliac kiri dan kanan. Setiap urat iliac biasa terbentuk secara bergantian dari pertemuan vena iliac dalaman dan luaran di sisinya. Vena cava inferior naik dan agak ke kanan, terletak di alur hati dengan nama yang sama, mengambil urat hepatik. Kemudian melalui bukaan diafragma dengan nama yang sama ke rongga dada dan segera mengalir ke atrium kanan.

Darah mengalir melalui vena cava inferior ke atrium kanan dari urat bahagian bawah badan: dari perut, pelvis dan bahagian bawah kaki.

Urat perut dibahagikan kepada parietal dan dalaman. Vena parietal perut sesuai dengan arteri parietal yang memanjang dari aorta perut (urat lumbar, kanan dan kiri, empat di setiap sisi, urat frenik inferior), dan mengalir ke vena cava inferior. Vena dalaman organ perut berpasangan: testis pada lelaki (ovari pada wanita), urat ginjal dan adrenal sesuai dengan arteri nominatif aorta perut dan mengalir ke vena cava inferior (vena testis kiri dan ovari mengalir ke vena ginjal kiri), dan 2- mengalir ke vena cava inferior 3-4 urat hepatik. Urat dalaman organ perut yang tidak berpasangan tidak mengalir ke dalam vena cava inferior. Darah dari urat ini mengalir melalui vena portal ke hati dan dari hati melalui urat hepatik memasuki vena cava inferior.

Vena pelvis terletak di sebelah arteri, mempunyai nama yang sama dan juga dibahagikan kepada urat parietal dan dalaman. Mereka membawa darah ke urat iliac dalaman. Vena parietal merangkumi urat gluteal yang unggul dan inferior, urat obturator, urat sacral lateral, dan urat iliopsoas. Mereka semua mengumpulkan darah dari otot-otot pelvis dan paha, sebahagian dari otot-otot perut, dan biasanya menyertai arteri dengan nama yang sama secara berpasangan. Vena ini mempunyai injap. Vena viseral termasuk urat genital dalaman, urat kencing, urat rektum bawah dan tengah, dan urat rahim. Di sekitar organ pelvis, mereka membentuk pleksus vena, yang secara berlainan anastomosis antara satu sama lain: kencing, rektum, prostat, vagina, dll..

Vena iliac luaran berjalan selari dengan arteri dengan nama yang sama dan menerima darah dari urat femoral, yang mana ia adalah kesinambungan.

Struktur sistem limfa. Limfa. Pembentukan limfa, komposisinya. Kepentingan sistem limfa untuk badan.

Sistem limfa adalah bahagian tidak terpisahkan dari sistem kardiovaskular, yang melakukan pengaliran limfa dari organ dan tisu ke tempat tidur vena dan mengekalkan keseimbangan cecair tisu di dalam badan. Kajian sistem limfatik dan patologinya disebut limfologi. Sistem limfa adalah sistem kapilari limfatik, saluran limfa, batang dan saluran yang bercabang di organ dan tisu. Di sepanjang saluran pembuluh limfa terdapat banyak kelenjar getah bening yang berkaitan dengan organ sistem imun. Sebagai bahagian mikrovaskular, sistem limfa menyerap air, larutan koloid, emulsi, penggantungan zarah-zarah yang tidak larut dari tisu dan memindahkannya dalam bentuk limfa ke dalam aliran darah umum. Dalam patologi dengan limfa, badan mikroba dapat dipindahkan dari fokus keradangan, sel tumor, dll..

Mengikut struktur dan fungsi dalam sistem limfa, terdapat: kapilari limfatik (saluran limfokapilar), saluran limfa, batang limfa dan saluran limfa, dari mana limfa memasuki sistem vena.

Kapilari limfa adalah pautan awal, "akar" sistem limfa. Di dalamnya, larutan protein koloid diserap dari tisu, saliran tisu tambahan ke urat dilakukan: penyerapan air dan kristaloid larut di dalamnya, penyingkiran zarah asing dari tisu, dll. Kapilari limfatik terdapat di semua organ dan tisu tubuh manusia, kecuali otak dan saraf tunjang, membrannya, bola mata, telinga dalam, penutup epitelium kulit dan membran mukus, tulang rawan, parenkim limpa, sumsum tulang dan plasenta. Tidak seperti kapilari darah, kapilari limfatik mempunyai ciri-ciri berikut:

1) mereka tidak masuk ke ruang antara sel, tetapi berakhir secara membuta tuli;

2) apabila berhubung antara satu sama lain, mereka membentuk rangkaian limfokapilar tertutup;

3) dindingnya lebih nipis dan lebih telap daripada dinding kapilari darah;

4) diameternya berkali-kali lebih besar daripada diameter kapilari darah (masing-masing hingga 200 mikron dan 5-30 mikron).

Pembuluh limfa terbentuk apabila kapilari limfatik bergabung. Mereka adalah sistem manifold yang mengandungi injap dan mengarahkan aliran limfa dalam satu arah. Di lokasi injap, saluran limfa agak nipis daripada di ruang selang. Kerana penyempitan dan pelebaran yang berselang-seli, saluran limfa mempunyai ciri yang jelas kelihatan.

Batang limfa dan saluran limfa adalah saluran limfa vektor besar yang membawa limfa dari kawasan badan ke sudut vena di pangkal leher. Limfa mengalir melalui saluran limfa ke batang dan saluran limfa, melewati kelenjar getah bening, yang bukan merupakan sebahagian daripada sistem limfa, tetapi melakukan penghalang - penapisan dan fungsi imun. Bezakan antara dua saluran limfa terbesar.

Saluran limfa kanan mengumpul limfa dari bahagian kanan kepala dan leher, separuh kanan dada, anggota atas kanan dan mengalir ke sudut vena kanan pada pertemuan vena jugular dalaman dan subklavia kanan. Ini adalah kapal yang agak pendek sepanjang 10-12 mm, yang lebih kerap (dalam 80% kes) mempunyai 2-3 batang atau lebih daripada satu mulut. Saluran limfatik toraks adalah yang utama, jadi (melaluinya mengalir limfa dari semua bahagian badan yang lain, kecuali yang bernama. Ia mengalir ke sudut vena kiri pada pertemuan vena jugular dalaman dan subclavian kiri. Ia mempunyai panjang 30 - 41 cm.

Limfa adalah tisu cecair yang terdapat di saluran limfa manusia dan kelenjar getah bening. Ini adalah cairan berwarna dari reaksi alkali, yang berbeza dengan plasma dalam kandungan proteinnya yang lebih rendah. Kandungan protein rata-rata dalam limfa adalah 2%, walaupun nilai dalam organ yang berlainan sangat berbeza bergantung pada kebolehtelapan kapilari darah, berjumlah 6% di hati, 3-4% di saluran gastrointestinal, dll. Limfa mengandungi prothrombin dan fibrinogen, sehingga dapat membeku. Ia juga mengandungi garam glukosa dan mineral (kira-kira 1%). Seseorang menghasilkan limfa rata-rata 2 liter sehari (dengan turun naik dari 1 hingga 3 liter). Fungsi utama limfa:

1) mengekalkan keteguhan komposisi dan isi padu cecair antara sel;

2) memberikan hubungan humoral antara cecair dan darah ekstraselular, dan juga memindahkan hormon;

3) mengambil bahagian dalam pengangkutan nutrien (zarah lemak - chylomicrons) dari saluran makanan;

4) memindahkan sel-sel imunokompeten - limfosit;

5) adalah depot cecair (2 l dengan turun naik 1 hingga 3 l).

Pembentukan limfatik dikaitkan dengan pemindahan air dan zat terlarut dalam plasma darah dari kapilari darah ke tisu, dan dari tisu ke kapilari limfatik. Sumber limfa adalah cecair tisu. Ia memenuhi ruang antar sel semua tisu dan merupakan medium perantaraan antara sel darah dan badan. Melalui cecair tisu, sel-sel menerima semua nutrien dan oksigen yang diperlukan untuk aktiviti penting mereka, dan produk metabolik, termasuk karbon dioksida, dilepaskan ke dalamnya. Cecair tisu, terutamanya apabila banyak terbentuk, memasuki kapilari limfatik tisu. Sekali di kapilari limfatik, cecair tisu dipanggil limfa. Oleh itu, limfa berasal dari cecair tisu..

Tidak seperti saluran darah, di mana kedua aliran darah ke tisu badan dan aliran keluarnya berlaku, saluran limfa hanya berfungsi untuk aliran keluar limfa, iaitu. kembalikan cecair tisu yang diterima ke dalam darah. Saluran limfa adalah sistem saliran yang membuang lebih banyak cecair tisu di organ.

Oleh kerana kadar pembentukan limfa rendah, rata-rata kelajuan pergerakan limfa melalui pembuluh darah juga kecil dan berjumlah 4-5 mm / s. Dalam saluran limfa, kekuatan utama yang memastikan pergerakan limfa dari tempat pembentukannya ke pertemuan saluran ke urat leher yang besar adalah kontraksi berirama limfangion. Lymphangions, yang boleh dianggap sebagai mikro-jantung limfatik tubular, mengandungi semua elemen yang diperlukan untuk pengangkutan aktif limfa: cuff dan injap otot yang dikembangkan. Semasa limfa mengalir dari kapilari ke saluran limfa kecil, limfangion dipenuhi limfa dan dindingnya diregangkan, yang menyebabkan pengujaan dan pengecutan sel otot licin pada otot otot. Kontraksi otot licin di dinding limfangion meningkatkan tekanan di dalamnya hingga tahap yang cukup untuk menutup injap distal dan membuka yang dekat. Akibatnya, getah bening bergerak ke limfangion (overlying) seterusnya. Pengecutan limfangion yang berturut-turut menyebabkan pergerakan limfa melalui pengumpul limfa ke tempat pertemuan mereka ke dalam sistem vena. Oleh itu, kerja limfangions menyerupai jantung. Seperti dalam aktiviti jantung, dalam kitaran limfangion terdapat sistol dan diastol, kekuatan pengecutan otot licin limfangion ditentukan oleh tahap peregangan mereka oleh limfa dalam diastole, dan pengecutan limfangion dicetuskan dan dikendalikan oleh satu potensi tindakan.

Sebagai tambahan kepada mekanisme utama, faktor sekunder berikut menyumbang kepada pergerakan limfa melalui saluran:

1) pembentukan cecair tisu secara berterusan dan peralihannya dari ruang tisu ke kapilari limfatik, mewujudkan tekanan berterusan;

2) ketegangan fasciae yang berdekatan, pengecutan otot, aktiviti organ;

3) pengecutan kapsul kelenjar getah bening;

4) tekanan negatif pada urat besar dan rongga dada;

5) peningkatan jumlah dada semasa penyedutan, yang menyebabkan penyedutan getah bening dari saluran limfa;

6) peregangan berirama dan urutan otot rangka.

Apabila limfa bergerak, ia melewati satu atau lebih kelenjar getah bening - organ periferal sistem imun yang bertindak sebagai penapis biologi. Hanya terdapat 500 hingga 1000 daripadanya di dalam badan. Kelenjar getah bening berwarna kelabu merah jambu, bulat, ovoid, berbentuk kacang dan juga seperti pita. Ukurannya berkisar dari pinhead (0,5-1 mm) hingga kacang besar (panjang 30-50 mm atau lebih). Kelenjar getah bening terletak, sebagai peraturan, berhampiran saluran darah, lebih kerap bersebelahan dengan urat besar, biasanya dalam kumpulan dari beberapa node hingga 10 atau lebih, kadang-kadang satu demi satu. Mereka terletak di bawah sudut rahang bawah, di leher, ketiak, di siku, di mediastinum, rongga perut, di pangkal paha, kawasan pelvis, fossa popliteal dan tempat-tempat lain. Beberapa (2-4) kapal limfa membawa kelenjar getah bening, 1-2 saluran keluar limfa keluar, di mana limfa mengalir dari nodus.

Di kelenjar getah bening, bahan kortikal yang lebih gelap dibezakan, terletak di kawasan pinggiran yang lebih dekat dengan kapsul, dan medula yang lebih ringan, yang menempati bahagian tengah lebih dekat ke pintu simpul. Asas (stroma) bahan ini adalah tisu retikular. Di korteks terdapat folikel limfatik (nodul limfoid) - pembentukan bulat dengan diameter 0,5-1 mm. Pada gelung tisu retikular yang membentuk stroma nodul limfoid, terdapat limfosit, limfoblas, makrofag dan sel lain. Pembiakan limfosit berlaku pada nodul limfoid dengan pusat pendaraban. Di sempadan antara bahan kortikal dan medula kelenjar getah bening, sehelai tisu limfoid diasingkan secara mikroskopik, disebut zat perikardial, zon bergantung timus yang mengandungi terutamanya T-limfosit. Di zon ini, terdapat venula postcapillary, melalui dinding di mana limfosit berhijrah ke aliran darah. Medula kelenjar getah bening terdiri daripada tali pulpa, stroma yang juga terdiri daripada tisu retikular. Kord pulpa pergi dari bahagian dalam korteks ke pintu kelenjar getah bening dan, bersama-sama dengan nodul limfoid, membentuk zon yang bergantung pada B. Di zon ini, pendaraban dan pematangan sel plasma yang mensintesis antibodi berlaku. B-limfosit dan makrofag juga terdapat di sini..


Artikel Seterusnya
Keserasian kumpulan darah untuk mengandung anak: mitos atau kebenaran