Kapal koronari


Hati adalah "pekerja keras" tubuh manusia. Karya yang tidak henti-hentinya tidak dapat dipandang tinggi. Jantung terdiri daripada ruang yang berkomunikasi dengan kapal yang paling penting dari tubuh manusia. Ruang inilah yang, dengan mengontrak, mengepam darah melalui saluran, membentuk dua lingkaran peredaran darah yang paling penting - besar dan kecil.

Darah, terima kasih kepada "motor dalaman" - jantung, beredar ke seluruh badan, memenuhi setiap selnya dengan nutrien dan oksigen. Dan bagaimana jantung itu sendiri mendapat pemakanan? Di mana ia mendapat simpanan dan kekuatan untuk bekerja? Dan adakah anda tahu mengenai apa yang disebut lingkaran ketiga peredaran darah atau jantung? Untuk pemahaman yang lebih baik mengenai anatomi kapal yang membekalkan jantung, mari lihat struktur anatomi utama yang biasanya dikenal pasti di organ pusat sistem kardiovaskular..

Peranti luaran "motor" manusia

Pelajar baru kolej perubatan dan universiti perubatan mengingat dengan hati, dan bahkan dalam bahasa Latin, bahawa jantung mempunyai puncak, pangkalan dan dua permukaan: anterosuperior dan bawah, dipisahkan oleh tepi. Dengan mata kasar, anda dapat melihat alur jantung dengan melihat permukaannya. Terdapat tiga daripadanya:

  1. Alur koronal,
  2. Interventrikular anterior,
  3. Interventrikular posterior.

Atria secara visual dipisahkan dari ventrikel oleh alur koronal, dan alur interventrikular anterior kira-kira batas antara dua ruang bawah di sepanjang permukaan anterior, dan alur posterior interventrikular di sepanjang permukaan posterior. Alur interventrikular disambungkan sedikit ke kanan di puncak. Alur ini terbentuk kerana kapal yang mengalir di dalamnya. Di sulkus koronari yang membahagi ruang jantung, terdapat arteri koronari kanan, sinus vena, dan di sulkus interventrikular anterior, yang memisahkan ventrikel, adalah urat besar dan cabang interventrikular anterior.

Alur interventrikular posterior adalah tempat untuk cabang interventrikular arteri koronari kanan, vena jantung tengah. Dengan banyaknya istilah perubatan, kepala dapat membulat: alur, arteri, urat, cabang... Sudah tentu, kerana kita sedang memeriksa struktur dan peredaran darah organ manusia yang paling penting - jantung. Sekiranya lebih sederhana, bagaimana mungkin dapat melakukan pekerjaan yang kompleks dan bertanggungjawab? Oleh itu, kita tidak akan menyerah di tengah jalan, dan kita akan menganalisis secara terperinci anatomi saluran jantung.

Lingkaran peredaran darah ke-3 atau jantung

Setiap orang dewasa tahu bahawa terdapat 2 lingkaran peredaran darah di dalam badan: besar dan kecil. Tetapi ahli anatomi mendakwa bahawa terdapat tiga daripadanya! Jadi adakah anatomi asas mengelirukan? Tidak sama sekali! Lingkaran ketiga, yang dinamakan kiasan, bermaksud saluran darah mengisi dan "melayani" jantung itu sendiri. Ia layak kapal peribadi, bukan? Oleh itu, lingkaran ke-3 atau jantung bermula dengan arteri koronari, yang terbentuk dari saluran utama tubuh manusia - Yang Mulia aorta, dan berakhir dengan urat jantung bergabung ke dalam sinus koronari.

Pada gilirannya, ia terbuka ke atrium kanan. Dan venula terkecil masuk ke rongga atrium sendiri. Telah diperhatikan secara kiasan bahawa pembuluh jantung menjalar, menyelimutkannya seperti mahkota yang sebenarnya, mahkota. Oleh itu, arteri dan urat dipanggil koronari atau koronari. Ingat: ini adalah istilah yang sinonim. Oleh itu, apakah arteri dan urat yang paling penting yang ada pada jantung? Apakah klasifikasi arteri koronari?

Arteri utama

Arteri dan urat jantung

Arteri koronari kanan dan arteri koronari kiri adalah dua ikan paus yang menyampaikan oksigen dan nutrien. Mereka mempunyai cabang dan cabang, yang akan kita bincangkan seterusnya. Sementara itu, mari kita fahami bahawa arteri koronari kanan bertanggung jawab untuk mengisi darah ruang jantung kanan, dinding ventrikel kanan dan dinding posterior ventrikel kiri, sementara arteri koronari kiri membekalkan kawasan jantung kiri.

Arteri koronari kanan membongkok di sekitar jantung di sepanjang sulkus koronari di sebelah kanan, melepaskan cabang interventricular posterior (arteri menurun posterior), yang turun ke puncak, yang terletak di sulcus interventricular posterior. Koronari kiri juga terletak di sulkus koronari, tetapi di sisi lain, bertentangan - di hadapan atrium kiri. Ia terbahagi kepada dua cabang penting - anterior interventricular (anterior menurun artery) dan circumflex artery.

Laluan cabang interventricular anterior berjalan di lubang dengan nama yang sama, ke puncak jantung, di mana cawangan kita bertemu dan bergabung dengan cabang arteri koronari kanan. Dan arteri circumflex kiri terus "memeluk" jantung di sebelah kiri sepanjang sulcus koronari, di mana ia juga bersatu dengan koronari kanan. Oleh itu, alam telah mencipta di permukaan "motor" manusia cincin arteri kapal koronari di satah mendatar.

Ini adalah elemen penyesuaian, sekiranya bencana vaskular tiba-tiba terjadi di dalam badan dan peredaran darah merosot dengan tajam, walaupun ini, jantung akan dapat mengekalkan peredaran darah dan kerjanya untuk beberapa waktu, atau jika salah satu cabang disekat oleh trombus, aliran darah tidak akan berhenti, tetapi akan pergi pada kapal jantung yang lain. Cincin adalah peredaran cagaran organ.

Cabang dan kesan terkecilnya menembusi seluruh ketebalan jantung, membekalkan darah bukan hanya ke lapisan atas, tetapi juga ke seluruh miokardium, dan lapisan dalam ruang. Arteri intramuskular mengikuti rangkaian ikatan jantung otot, setiap kardiomiosit tepu dengan oksigen dan pemakanan kerana sistem anastomosis dan bekalan darah arteri yang berkembang dengan baik.

Perlu diperhatikan bahawa dalam sebilangan kecil kes (3.2-4%), orang mempunyai ciri anatomi seperti arteri koronari ketiga atau tambahan.

Bentuk bekalan darah

Jantung dengan bekalan darah koronari kanan: arteri koronari kanan (1) dan cabangnya lebih berkembang daripada arteri koronari kiri (2)

Terdapat beberapa jenis bekalan darah ke jantung. Kesemuanya adalah varian norma dan akibat dari ciri-ciri individu peletakan saluran jantung dan fungsinya pada setiap orang. Bergantung pada taburan salah satu arteri koronari pada dinding jantung posterior, terdapat:

  1. Jenisnya adalah sayap kanan. Dengan bekalan darah jenis ini ke jantung, ventrikel kiri (permukaan posterior jantung) diisi terutamanya oleh arteri koronari kanan. Jenis bekalan darah ke jantung adalah yang paling biasa (70%)
  2. Jenisnya sebelah kiri. Berlaku apabila arteri koronari kiri berlaku dalam bekalan darah (dalam 10% kes).
  3. Jenisnya seragam. Dengan "sumbangan" kira-kira setara dengan bekalan darah kedua-dua saluran. (20%).

Urat utama

Arteri bercabang menjadi arteriol dan kapilari, yang, setelah melakukan pertukaran sel dan mengambil produk pembusukan dan karbon dioksida dari kardiomiosit, tersusun menjadi venula, dan kemudian urat yang lebih besar. Darah vena dapat dituangkan ke dalam sinus vena (dari mana darah kemudian mengalir ke atrium kanan), atau ke rongga atrium. Urat jantung yang paling ketara yang mengalirkan darah ke sinus adalah:

  1. Besar. Ia mengambil darah vena dari permukaan anterior dua ruang bawah dan terletak di sulkus anterior interventrikular. Urat bermula di puncak.
  2. Rata-rata. Ia juga berasal dari puncak, tetapi berjalan di sepanjang alur belakang.
  3. Kecil. Boleh mengalir ke tengah, terletak di sulkus koronari.

Vena yang mengalir terus ke atria adalah urat jantung anterior dan terkecil. Urat terkecil disebut dengan alasan, kerana diameter batangnya sangat kecil, urat ini tidak muncul di permukaan, tetapi terletak di tisu jantung yang dalam dan terbuka terutamanya ke ruang atas, tetapi ia juga dapat mengalir ke ventrikel. Vena jantung anterior menghantar darah ke ruang atas kanan. Sehingga semudah mungkin, anda dapat membayangkan bagaimana bekalan darah ke jantung, anatomi saluran koronari.

Sekali lagi, saya ingin menekankan bahawa jantung mempunyai lingkaran peredaran darah koronari sendiri, yang berkat peredaran darah yang terpisah dapat dipertahankan. Arteri jantung yang paling penting adalah arteri koronari kanan dan kiri, dan vena besar, tengah, kecil, anterior.

Diagnostik saluran koronari

Angiografi koronari adalah "standard emas" dalam diagnosis arteri koronari. Ini adalah kaedah yang paling tepat, ia dihasilkan di hospital khusus oleh pekerja perubatan yang berkelayakan, prosedurnya dilakukan mengikut petunjuk, di bawah anestesia tempatan. Melalui arteri lengan atau paha, doktor memasukkan kateter, dan melaluinya bahan radio-legap khas, yang, bercampur dengan darah, menyebar, membuat kedua-dua kapal itu sendiri dan lumennya kelihatan.

Gambar dan rakaman video mengisi kapal dengan bahan diambil. Hasilnya membolehkan doktor membuat kesimpulan mengenai patensi kapal, adanya patologi di dalamnya, untuk menilai prospek rawatan dan kemungkinan pemulihan. Kaedah diagnostik untuk kajian saluran koronari termasuk MSCT - angiografi, ultrasound dengan Doppler, tomografi sinar elektron.

Arteri koronari: anatomi dan penyakitnya

Peredaran koronari memastikan peredaran darah di miokardium. Melalui arteri koronari, darah yang diperkaya oksigen mengalir ke jantung mengikut pola peredaran darah yang kompleks, dan aliran keluar darah vena deoksigenasi dari miokardium melewati apa yang disebut pembuluh darah koronari. Bezakan antara arteri dalam yang dangkal dan kecil. Di permukaan miokardium terdapat saluran epikardial, yang mana perbezaan ciri adalah pengaturan diri, yang memungkinkan untuk menjaga bekalan darah yang optimum ke organ, yang diperlukan untuk prestasi normal. Arteri epikardial berdiameter kecil, yang sering menyebabkan lesi aterosklerotik dan penyempitan dinding dengan berlakunya kekurangan koronari.

Ciri-ciri anatomi

Menurut skema saluran jantung, terdapat dua batang utama saluran koronari:

  • arteri koronari kanan - berasal dari sinus aorta kanan, bertanggungjawab untuk bekalan darah ke dinding kanan dan posterior-inferior ventrikel kiri dan beberapa bahagian dari septum interventrikular;
  • kiri - berasal dari sinus aorta kiri, kemudian dibahagikan kepada 2-3 arteri kecil (kurang kerap empat); yang paling ketara ialah anterior menurun (anterior interventricular) dan cabang sampul surat.

Dalam setiap kes individu, struktur anatomi saluran jantung boleh berbeza-beza, oleh itu, kardiografi saluran jantung (angiografi koronari) menggunakan agen kontras yang mengandungi iodin ditunjukkan untuk kajian penuh..

Anatomi arteri koronari

Cabang utama arteri koronari kanan: cabang sinus, cabang kerucut, cabang ventrikel kanan, cabang bermata akut, arteri interventrikular posterior, dan arteri posterolateral.

Arteri koronari kiri bermula dengan batang, yang terbahagi kepada arteri interventricular dan circumflex anterior. Kadang-kadang arteri perantaraan (a.intermedia) berlepas di antara mereka. Arteri interventricular anterior (anterior menurun) mengeluarkan cabang pepenjuru dan septum. Cabang-cabang utama arteri circumflex adalah cabang-cabang dari tepi yang tidak jelas.

Varieti peredaran miokardium

Berdasarkan bekalan darah ke dinding posterior jantung, jenis peredaran darah yang seimbang, kiri dan kanan dibezakan. Definisi jenis dominan bergantung pada sama ada salah satu arteri mencapai kawasan avaskular, yang terbentuk akibat persimpangan dua alur - koronari dan interventrikular. Salah satu arteri yang sampai ke kawasan ini mengeluarkan cabang yang meluas hingga ke puncak organ.

Akibatnya, peredaran organ jenis kanan yang dominan disediakan oleh arteri kanan, yang mempunyai struktur dalam bentuk batang besar, sementara arteri circumflex ke kawasan ini kurang berkembang.

Keunggulan jenis kiri, masing-masing, menunjukkan perkembangan utama arteri kiri, yang membengkok di sekitar akar jantung dan memberikan peredaran darah ke organ. Dalam kes ini, diameter arteri kanan cukup kecil, dan kapal itu sendiri hanya mencapai bahagian tengah ventrikel kanan.

Jenis seimbang menganggap aliran darah yang seragam ke kawasan jantung yang disebut di atas melalui kedua-dua arteri.

Lesi vaskular aterosklerotik jantung

Penyakit jantung dan vaskular aterosklerotik adalah lesi berbahaya pada dinding vaskular, yang dicirikan oleh pembentukan plak kolesterol, yang menyebabkan stenosis dan mencegah aliran normal oksigen dan nutrien ke jantung. Gejala aterosklerosis saluran jantung lebih sering ditunjukkan dalam bentuk serangan angina, menyebabkan infark miokard, kardiosklerosis, serta penipisan dinding vaskular, yang mengancam mereka pecah dan, tanpa rawatan tepat pada masanya, menyebabkan kecacatan atau kematian..

Bagaimana CHD dinyatakan?

Penyakit jantung iskemia berkembang dengan latar belakang kerosakan pada dinding dalaman saluran darah, yang memprovokasi penurunan lumen mereka dan kemerosotan peredaran darah di otot jantung. Bekalan oksigen dan nutrien yang tidak mencukupi menyebabkan iskemia miokard dengan perkembangan proses akut atau kronik seterusnya, lebih kerap dalam bentuk serangan jantung dan serangan angina pectoris.

Untuk memberi rawatan perubatan tepat pada masanya, penting untuk mengenali gejala awal bencana vaskular yang akan datang dan menghubungi ambulans.

Manifestasi klinikal infark miokard:

  • simptom utamanya adalah sakit teruk di belakang sternum, yang dapat dikurangkan hanya setelah mengambil analgesik narkotik;
  • pada pesakit diabetes mellitus, rasa sakit mungkin tidak ada;
  • dalam beberapa kes, pesakit merasa tidak selesa di kawasan dada, yang disertai dengan rasa sakit di perut dan skapula;
  • peluh melekit muncul;
  • beberapa pesakit mengalami gejala kegagalan jantung (kekerapan dan kedalaman pernafasan terganggu, yang merumitkan fungsi pernafasan, serangan batuk berlaku yang tidak membawa kelegaan);
  • degupan jantung terganggu.

Kompleks simptom serangan angina:

  • di kawasan dada terdapat perasaan tidak selesa atau sensasi menyakitkan yang mendesak;
  • kesakitan berlaku selepas senaman fizikal, ketegangan saraf, keadaan tertekan dan selepas makan;
  • sakit memancar ke kawasan bahu kiri, antara bilah bahu dan leher;
  • tempoh serangan tidak melebihi 15 minit;
  • perasaan sakit dan tidak selesa dapat dihilangkan dengan mudah setelah mengambil nitrogliserin.

Sebagai peraturan, orang dengan kekurangan koronari menderita asites, hati yang membesar dan batuk paroxysmal. Untuk diagnosis penyakit arteri koronari tepat pada masanya, pemeriksaan koronari saluran jantung dilakukan - angiografi koronari selektif, yang membolehkan anda mengenal pasti sifat, tahap dan tempat penyempitan secara tepat.
Dengan versi lanjut penyakit ini, kardiosklerosis postinfarction berkembang, ia didiagnosis sebagai komplikasi selepas serangan jantung atau sebagai bentuk penyakit jantung iskemia yang bebas. Menurut tinjauan perubatan, dengan bantuan angiografi koroner saluran jantung pada kardiosklerosis, adalah mungkin untuk menentukan lokasi stenosis atau oklusi, aneurisma vaskular, untuk mengenal pasti kemungkinan trombosis arteri; akibat patologi saluran koronari seperti ini selalunya tidak sesuai dengan kehidupan.

Keadaan serius lain adalah kematian koronari (jantung) secara tiba-tiba, yang dicirikan oleh serangan jantung secara tiba-tiba. Penyebab sebenar patologi akut belum dikenal pasti, menurut beberapa hipotesis perubatan, penangkapan jantung dikaitkan dengan gangguan konduksi elektrik.

Penyebab peredaran koronari terjejas

Perkembangan aterosklerosis arteri koronari

Sebab utama perkembangan penyakit jantung iskemia adalah deposit aterosklerotik pada dinding vaskular. Penyebab lain gangguan peredaran darah adalah:

  • diet yang tidak betul (dominasi lemak haiwan, makanan goreng dan berlemak);
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • lelaki beberapa kali lebih mungkin menderita penyakit vaskular;
  • diabetes;
  • berat badan berlebihan;
  • kecenderungan genetik;
  • peningkatan tekanan darah yang berterusan;
  • nisbah lipid darah terganggu (bahan seperti lemak);
  • tabiat buruk (merokok, minum alkohol dan dadah);
  • gaya hidup yang tidak menetap.

Diagnostik saluran jantung

Kaedah yang paling bermaklumat mengenai cara memeriksa saluran darah jantung adalah angiografi. Untuk kajian arteri koronari, digunakan angiografi koronari saluran jantung - prosedur yang membolehkan anda menilai keadaan sistem vaskular dan menentukan keperluan untuk campur tangan pembedahan, tetapi ia mempunyai kontraindikasi dan dalam kes yang jarang menyebabkan akibat negatif.

Semasa kajian diagnostik, tusukan arteri femoral dilakukan, di mana kateter dimasukkan ke dalam saluran otot jantung untuk membekalkan agen kontras, akibatnya gambar dipaparkan pada monitor. Selanjutnya, kawasan penyempitan dinding arteri dinyatakan dan tahapnya dikira. Ini membolehkan pakar untuk meramalkan perkembangan penyakit selanjutnya..

Di Moscow, harga angiografi koroner saluran jantung rata-rata bervariasi dari 20,000 hingga 50,000 rubel, misalnya, Pusat Pembedahan Kardiovaskular Bakulev menyediakan perkhidmatan penyelidikan berkualiti tinggi pada kapal koronari, kos prosedurnya bermula dari 30,000 rubel.

Kaedah umum merawat saluran jantung

Untuk rawatan dan pengukuhan saluran darah, kaedah kompleks digunakan, yang terdiri daripada penyesuaian pemakanan dan gaya hidup, terapi ubat dan campur tangan pembedahan..

  • mematuhi pemakanan makanan, dengan peningkatan pengambilan sayur-sayuran segar, buah-buahan dan buah beri, yang berguna untuk menguatkan jantung dan saluran darah;
  • senaman ringan untuk jantung dan saluran darah diresepkan di rumah, berenang, berjoging dan berjalan-jalan setiap hari di udara segar adalah disyorkan;
  • kompleks vitamin untuk saluran otak dan jantung dengan peningkatan kandungan retinol, asid askorbik, tokoferol dan tiamin ditetapkan;
  • penitis digunakan untuk menjaga jantung dan saluran darah, menyuburkan dan memulihkan struktur tisu dan dinding dalam waktu sesingkat mungkin;
  • ubat digunakan untuk jantung dan saluran darah, yang mengurangkan sensasi menyakitkan, menghilangkan kolesterol, menurunkan tekanan darah;
  • mendengarkan muzik perubatan adalah teknik baru untuk meningkatkan aktiviti jantung dan saluran darah: Para saintis Amerika telah membuktikan kesan positif pada fungsi kontraktil miokardium semasa mendengar muzik klasik dan instrumental;
  • hasil yang baik diperhatikan setelah menggunakan ubat tradisional: beberapa tanaman ubat mempunyai kesan penguat dan vitamin untuk jantung dan saluran darah, yang paling popular adalah merebus hawthorn dan motherwort.

Kaedah pembedahan merawat saluran jantung

Pakar bedah sinar-X di tempat kerja melakukan angioplasti dan stent jantung

Angioplasti belon dan stenting dilakukan untuk meningkatkan peredaran darah di arteri koronari.

Kaedah angioplasti belon melibatkan pengenalan instrumen khusus ke dalam arteri yang terkena untuk mengembang dinding kapal di tempat penyempitan. Kesan selepas prosedur berlanjutan buat sementara waktu, kerana operasi tidak menunjukkan penghapusan penyebab utama stenosis.

Untuk rawatan stenosis dinding vaskular yang paling berkesan, stent dipasang di saluran jantung. Rangka khusus diperkenalkan ke kawasan yang terjejas dan masing-masing memperluas dinding saluran penyempitan, bekalan darah ke miokardium bertambah baik. Menurut ulasan pakar bedah jantung terkemuka, setelah stent pada saluran jantung, jangka hayat meningkat, dengan syarat semua cadangan perubatan dipatuhi.

Kos purata stenting kapal jantung di Moscow berkisar antara 25,000 hingga 55,000 rubel, tidak termasuk kos instrumen; harga bergantung pada banyak faktor: keparahan patologi, bilangan stent dan belon yang diperlukan, tempoh pemulihan, dll..

Stent dikerahkan di arteri koronari

Dari segi pembedahan jantung terbuka, semua orang mengetahui operasi cantuman pintasan arteri koronari. Sebelum ini diperlukan serangan jantung, cardioplegia, mesin jantung-paru-paru, dll. Pada masa ini, operasi seperti ini dapat dilakukan dalam beberapa kes dan pada hati yang berfungsi. Terdapat juga pilihan - cantuman bypass arteri koronari. Lebih-lebih lagi, yang terakhir ini juga mungkin dilakukan melalui akses mini - melalui minithoracotomy.

Bantuan terbaik untuk penyakit arteri koronari adalah mencari bantuan yang berkelayakan tepat pada masanya untuk diagnosis dan rawatan penyakit vaskular lebih lanjut..

Arteri koronari - struktur, fungsi dan patologi

Jantung, yang bertanggungjawab untuk menciptakan tekanan yang optimum untuk pengangkutan darah di sistem vaskular, sendiri memerlukan bekalan darah berkualiti tinggi dan sangat intensif. Arteri jantung bertanggungjawab untuk itu - saluran pendek dengan dinding yang sangat kuat dan elastik, yang mengalirkan darah ke otot jantung, injap dan septa jantung. Perkara utama yang membezakan arteri koronari dari jenis kapal lain adalah peraturan diri yang lengkap, yang membolehkan sistem terhad ini untuk membekalkan jantung dengan oksigen dan nutrien secara berterusan..

Ciri struktur

Skema saluran koronari jantung jauh lebih kompleks daripada pada organ lain. Walaupun awal dan akhir ini ditutup, sebenarnya sistem tidak melampaui organ dan tidak mempunyai anak sungai luaran, dan juga tidak mempunyai kawasan yang sama dengan sistem bekalan darah organ lain, sistem ini tetap kompleks. Sejumlah kecil arteri besar sering dibahagikan kepada yang lebih kecil, akibatnya rangkaian koronari adalah jalinan padat sejumlah besar cabang dengan satu asal - arteri koronari yang memanjang dari mentol aorta.

Ciri utama anatomi arteri koronari adalah dinding kapal yang lebih kuat dan elastik. Dalam cabang besar, tiga lapisan dibezakan dengan jelas: endotelium, lapisan berserat otot dan lapisan luar tisu penghubung.

Margin kekuatan dan keanjalan tambahan diperlukan untuk arteri koronari, kerana ia dapat menahan beban yang berterusan.

Beberapa saluran jantung yang tebal saling berkaitan dengan saluran atau apa yang disebut fistula arteri koronari, di mana, jika perlu, darah dialihkan ke kawasan yang memerlukan bekalan darah.

Jenis-jenis arteri koronari

Arteri koronari aksesori jantung dianggap paling luas dan signifikan dalam bekalan darah ke struktur miokardium dan jantung. Strukturnya merangkumi 4 saluran epikard (terletak di permukaan jantung tiub) dan banyak subendokardial (terletak pada ketebalan miokardium). Epicardial merangkumi:

  • arteri koronari kanan yang membekalkan darah ke septum dan rongga ventrikel kanan;
  • arteri koronari kiri, yang bercabang menjadi beberapa batang dan memberikan aliran darah ke bahagian jantung yang lain;
  • cabang arteri yang menyelimuti yang membekalkan darah ke dinding antara ventrikel kanan dan kiri;
  • arteri menurun anterior, cabang-cabangnya yang secara langsung membekalkan miokardium.

Arteri subendokard mempunyai diameter yang lebih kecil daripada saluran darah yang terletak di permukaan organ. Mereka benar-benar terbenam dalam ketebalan miokardium dan bertanggungjawab untuk bekalan darah ke hampir semua bahagian otot jantung dan struktur organ lain..

Terlepas dari penyetempatan mereka dalam struktur jantung, mereka semua tergolong dalam batang arteri koronari kanan atau kiri. Tiub vaskular dari simpul sinus, kerucut, cabang ventrikel kanan, serta cabang-cabang tepi tajam, tiub arteri interventrikular dan posterolateral tergolong dalam batang kanan. Bahagian arteri koronari kiri merangkumi tiub interventricular, yang bercabang ke dalam saluran pepenjuru dan septum, dan arteri circumflex, yang bercabang ke dalam cabang-cabang tepi yang tidak jelas.

Dalam beberapa kes, tiub tambahan, arteri perantaraan, bergerak di antara batang interventricular dan circumflex..

Peredaran koronari

Dalam fisiologi, beberapa jenis peredaran koronari dibezakan, kepunyaannya ditentukan oleh dominasi kawasan bercabang pada satu atau lain arteri jantung. Tanda yang menentukan keutamaan tersebut adalah bahawa arteri mencapai persimpangan alur koronari dan interventrikular. Dalam anatomi, ia disebut avascular, dan di sinilah anda dapat melihat dengan jelas batang mana yang paling bercabang dan cabang mana yang menuju ke puncak jantung.

Sebagai contoh, apabila arteri koronari kanan sampai ke tempat avascular, jenis bekalan darah yang tepat ke jantung berlaku. Pada masa yang sama, batang menyelimuti kurang dikembangkan. Perkembangan utama arteri koronari kiri, yang logik, dinyatakan oleh fakta bahawa arteri kiri yang menyelimuti akar jantung jauh lebih baik berkembang daripada cabang-cabang yang betul. Dengan jenis peredaran koronari yang seimbang, diperhatikan perkembangan arteri koronari kanan dan kiri yang sama.

Patologi

Tidak seperti kapal besar yang lain, kapal koronari secara praktikal tidak terdedah kepada peregangan berlebihan. Walau bagaimanapun, mereka mempunyai masalah yang jauh lebih berbahaya - penyempitan lumen tiub jangka pendek atau kronik, yang menyebabkan kemerosotan bekalan darah ke struktur miokardium dan jantung..

Doktor yang paling tidak berbahaya memanggil kekejangan jangka pendek dari arteri koronari. Mereka selalu berlatarbelakangkan gejala akut:

  • kesakitan yang teruk di jantung;
  • pening tiba-tiba;
  • masalah pernafasan;
  • loya.

Keadaan ini dihentikan dengan cepat dengan mengambil vasodilator. Dengan sedikit kekejangan, gejala juga dapat diatasi dengan rehat yang betul..

Vasokonstriksi jangka panjang disebut oklusi arteri koronari oleh ahli kardiologi. Keadaan ini paling sering menimbulkan gejala jantung kronik:

  • kerosakan umum;
  • penurunan daya tahan fizikal;
  • keletihan teruk dan sesak nafas dengan peningkatan beban;
  • masalah tidur;
  • sakit jantung yang membosankan tetapi berkala.

Dengan jangka masa yang panjang, penurunan berat badan yang ketara, kemerosotan fungsi kognitif, dan lain-lain adalah mungkin..

Keadaan seperti itu paling sering diprovokasi oleh aterosklerosis arteri koronari, iaitu dengan tumpang tindih lumennya dengan plak kolesterol. Kekurangan bekalan darah ke tisu yang berterusan menyebabkan iskemia organ: sebahagian daripada miokardium mengalami kekurangan oksigen akut dan secara beransur-ansur "mati". Akibatnya, pesakit lambat laun mengalami "malapetaka" jantung - infark miokard.

Pada MSCT arteri koronari, kawasan iskemia dapat dilihat dengan jelas, oleh itu kajian ini ditetapkan untuk mengenal pasti aterosklerosis dan akibatnya. Imbasan CT arteri koronari dengan kontras mempunyai prestasi yang serupa, tetapi lebih kerap digunakan untuk mengenal pasti kawasan aterosklerotik.

Anatomi arteri jantung

Sumber bekalan darah utama ke jantung adalah arteri koronari (Gamb. 1.22).

Arteri koronari kiri dan kanan bercabang dari bahagian awal aorta menaik di sinus kiri dan kanan. Lokasi setiap arteri koronari berbeza dari ketinggian dan keliling aorta. Mulut arteri koronari kiri boleh berada pada tahap tepi bebas injap lunar (42.6% pemerhatian), di atas atau di bawah pinggirnya (masing-masing 28 dan 29.4%).

Untuk mulut arteri koronari kanan, lokasi yang paling biasa adalah di atas tepi bebas injap semilunar (51.3% pemerhatian), pada tahap pinggir bebas (30%) atau di bawahnya (18.7%). Perpindahan lubang arteri koronari ke atas dari pinggir bebas injap lunate hingga 10 mm untuk kiri dan 13 mm untuk arteri koronari kanan, ke bawah - hingga 10 mm untuk kiri dan 7 mm untuk arteri koronari kanan.

Dalam pemerhatian tunggal, pergeseran menegak yang lebih ketara dari lubang arteri koronari diperhatikan, hingga permulaan lengkungan aorta.

Gambar: 1.22. Sistem bekalan darah jantung: 1 - aorta menaik; 2 - vena cava yang unggul; 3 - arteri koronari yang betul; 4 - kapal terbang; 5 - arteri koronari kiri; 6 - urat jantung yang besar

Berkaitan dengan garis tengah sinus, mulut arteri koronari kiri dalam 36% kes dipindahkan ke tepi anterior atau posterior. Perpindahan awal arteri koronari yang ketara sepanjang lilitan aorta membawa kepada perbezaan satu atau kedua arteri koronari dari sinus aorta yang tidak biasa bagi mereka, dan dalam kes yang jarang berlaku, kedua-dua arteri koronari berasal dari sinus yang sama. Perubahan lokasi arteri koronari pada ketinggian dan lilitan aorta tidak mempengaruhi bekalan darah ke jantung.

Arteri koronari kiri terletak di antara permulaan batang paru dan telinga kiri jantung dan dibahagikan kepada sampul dan cabang interventrikular anterior.

Yang terakhir mengikuti puncak jantung, yang terletak di alur interventrikular anterior. Cabang menyelimuti diarahkan di bawah telinga kiri di alur koronari ke permukaan jantung diafragmatik (posterior). Setelah meninggalkan aorta, arteri koronari kanan terletak di bawah telinga kanan antara permulaan batang paru dan atrium kanan. Kemudian berpusing di sepanjang alur koronari ke kanan, kemudian kembali, sampai ke alur membujur posterior, di mana ia turun ke puncak jantung, yang sudah disebut cabang interventrikular posterior. Arteri koronari dan cabang besarnya terletak di permukaan miokardium, terletak pada kedalaman yang berbeza dalam tisu epikard.

Percabangan batang utama arteri koronari dibahagikan kepada tiga jenis - utama, longgar dan transisi. Jenis utama percabangan arteri koronari kiri diperhatikan dalam 50% kes, longgar - dalam 36% dan peralihan - dalam 14%. Yang terakhir dicirikan oleh pembahagian batang utamanya menjadi 2 cabang kekal - sampul surat dan interventrikular anterior. Jenis longgar merangkumi kes apabila batang utama arteri melepaskan cabang interventrikular, pepenjuru, pepenjuru aksesori dan menyelimuti pada tahap yang sama atau hampir pada tahap yang sama. Dari cawangan interventricular anterior, dan juga dari sampul, 4-15 cawangan berangkat. Sudut perbezaan kedua kapal primer dan kapal berikutnya berbeza dan berkisar antara 35-140 °.

Menurut Nomenklatur Anatomi Antarabangsa, yang diadopsi di Kongres Anatomi di Roma pada tahun 2000, kapal-kapal berikut yang membekalkan jantung dibezakan:

Arteri koronari kiri (arteria coronaria sinistra)

• Cabang interventricular anterior (r. Interventricularis anterior)
• Cabang pepenjuru (r. Diagonalis)
• Cabang kerucut arteri (r. Coni arteriosi)
• Cabang lateral (r. Lateralis)
• Cawangan interventricular Septal (r. Interventricularis septales)
• Cawangan sampul surat (r. Circumfl exus)
• Cabang atrium anastomotik (r. Atri alis anastomicus)
• Cawangan atrioventricular (rr. Atrioventricularis)
• Cawangan marginal kiri (r. Marginalis sinister)
• Cabang atrium pertengahan (r. Atrialis intermedius).
• Cabang posterior LV (r. Posterior ventriculi sinistri)
• Cabang nod sinus-atrium (r. Nodi sinoatrialis)
• Cabang simpul atrioventricular (r. Nodi atrioventricularis)

Arteri koronari kanan (arteria coronaria dextra)

• Cabang kerucut arteri (ramus coni arteriosi)
• Cabang nod sinus-atrium (r. Nodi sinoatrialis)
• Cawangan atrial (rr. Atriales)
• Cabang marginal kanan (r. Marginalis dexter)
• Cabang atrium pertengahan (r. Atrialis intermedius)
• Cabang interventricular posterior (r. Interventricularis posterior)
• Cawangan interventricular Septal (r. Interventriculares septales)
• Cabang simpul atrioventricular (r. Nodi atrioventricularis).

Pada usia 15-18, diameter arteri koronari (Jadual 1.1) menghampiri orang dewasa. Pada usia lebih dari 75 tahun, terdapat sedikit peningkatan diameter arteri ini, yang berkaitan dengan kehilangan sifat elastik dinding arteri. Pada kebanyakan orang, diameter arteri koronari kiri lebih besar daripada yang kanan. Bilangan arteri yang memanjang dari aorta ke jantung boleh menurun menjadi 1 atau meningkat menjadi 4 kerana arteri koronari tambahan yang tidak normal.

Arteri koronari kiri (LCA) berasal dari sinus dalaman posterior dari bola aorta, melewati antara atrium kiri dan PA, dan setelah kira-kira 10-20 mm membahagi ke dalam cabang interventricular dan circumflex anterior.

Cabang interventricular anterior adalah kesinambungan langsung dari LCA dan berjalan di alur jantung yang sesuai. Dari cabang interventricular anterior LCA, terdapat cabang pepenjuru (dari 1 hingga 4), yang terlibat dalam bekalan darah dinding lateral LV dan dapat anastomosa dengan cabang LF. LCA mengeluarkan 6 hingga 10 cabang septum yang membekalkan darah ke anterior dua pertiga dari septum interventrikular. Cabang interventricular anterior LCA sendiri mencapai puncak jantung, membekalkannya dengan darah.

Kadang-kadang cawangan interventricular anterior melepasi permukaan diafragmatik jantung, anastomosis dengan arteri interventricular posterior jantung, melakukan aliran darah cagaran antara arteri koronari kiri dan kanan (dengan jenis bekalan darah kanan atau seimbang ke jantung).

Cabang pinggir kanan dahulunya disebut arteri tepi jantung yang akut - ramus margo acutus cordis. Cabang marginal kiri adalah cabang tepi jantung yang tumpul - ramus margo obtusus cordis, kerana miokardium LV jantung yang berkembang dengan baik menjadikan pinggirnya bulat, tumpul).

Oleh itu, cabang interventricular anterior LCA membekalkan darah ke dinding anterolateral LV, puncaknya, sebahagian besar septum interventricular, dan juga otot papillary anterior (kerana arteri pepenjuru).

Cabang yang menyelimuti, berlepas dari LCA, yang terletak di sulkus AV (koronari), membongkok di sekitar jantung di sebelah kiri, mencapai persimpangan dan sulkus interventrikular posterior. Cabang yang menyelimuti boleh berakhir di pinggir jantung yang tumpul atau berlanjutan di alur interventrikular posterior. Melewati sulcus koronari, ramus circumflex menghantar cabang besar ke dinding lateral dan posterior LV. Di samping itu, arteri atrium penting (termasuk r. Nodi sinoatrialis) berlepas dari cawangan circumflex. Arteri ini, terutamanya arteri nodus sinus, anastomosa banyak dengan cabang arteri koronari kanan (RCA). Oleh itu, cabang simpul sinus adalah "strategik" pentingnya dalam perkembangan aterosklerosis di salah satu arteri utama.

RCA bermula di sinus anterior-dalaman mentol aorta. Berlepas dari permukaan anterior aorta, RCA terletak di bahagian kanan sulkus koronari, menghampiri pinggir jantung yang akut, membongkok di sekelilingnya dan menuju ke inti dan kemudian ke sulkus interventrikular posterior. Di kawasan persimpangan alur interventricular posterior dan koronari (inti), RCA melepaskan cabang interventricular posterior, yang menuju ke bahagian distal dari cabang interventricular anterior, anastomosis dengannya. Jarang sekali RCA berakhir di hujung jantung yang tajam.

RCA dengan cawangannya membekalkan atrium kanan, bahagian anterior dan seluruh permukaan posterior LV, septum atrium dan sepertiga belakang dari septum interventrikular. Dari cabang-cabang penting RCA, cabang kerucut batang paru, cabang simpul sinus, cabang tepi kanan jantung, cabang interventrikular posterior harus diperhatikan..

Cabang kerucut batang paru sering menjadi anastomosis dengan cabang kerucut, yang berlepas dari cabang interventrikular anterior, membentuk cincin Viessen. Walau bagaimanapun, dalam kira-kira separuh kes (Schlesinger M. et al., 1949), arteri kerucut batang paru-paru berlepas dari aorta dengan sendirinya.

Cabang simpul sinus pada 60-86% kes (Ariev M.Ya., 1949) berlepas dari RCA, tetapi ada bukti bahawa dalam 45% kes (James T., 1961) ia dapat berlepas dari cabang sampul LCA dan bahkan dari LCA itu sendiri... Cabang simpul sinus terletak di sepanjang dinding pankreas dan sampai ke tempat di mana vena cava unggul mengalir ke atrium kanan.

Di tepi jantung yang tajam, RCA mengeluarkan cabang yang agak tetap - cabang dari tepi kanan, yang membentang di sepanjang tepi tajam ke puncak jantung. Di sekitar tahap ini, cabang berangkat ke atrium kanan, yang membekalkan darah ke permukaan anterior dan lateral atrium kanan.

Pada persimpangan RCA ke arteri interventricular posterior, cabang simpul AV berlepas daripadanya, yang membekalkan nod ini dengan darah. Cabang ke pankreas memanjang secara tegak lurus dari cabang interventricular posterior, serta cabang pendek ke sepertiga belakang septum interventricular, yang anastomose dengan cabang serupa memanjang dari arteri interventricular anterior LCA.

Oleh itu, RCA membekalkan darah ke dinding anterior dan posterior pankreas, sebahagiannya ke dinding posterior LV, atrium kanan, separuh bahagian atas septum interatrial, sinus dan nod AV, serta bahagian belakang septum interventrikular dan otot papiler posterior..

V.V. Bratus, A.S. Gavrish "Struktur dan fungsi sistem kardiovaskular"

Pembuluh jantung koronari: apakah itu, struktur, jenis, penyakit

Salurannya dipanggil koronal. Mereka melewati injap aorta. RCA bermula dengan sinus arteri kanan, LCA - sebelah kiri. Tugas mereka adalah untuk menstabilkan cecair darah di dalam miokardium..

Cabang kiri menyimpang ke sampul dan cabang menurun. Bahagian depannya turun ke puncak dari akar aorta.

Sampul surat berjalan pada sudut tepat, melewati jantung di kedua-dua belah pihak. Melalui jalan yang diliputi, ia mencapai dinding posterior sulcus interventricular.

Peraturan rawatan di rumah

Untuk mengurangkan risiko akibat yang teruk dari gangguan koronari di rumah, penting untuk mematuhi peraturan pencegahan. Ini termasuk:

  1. Berhenti merokok dan minum alkohol.
  2. Mematuhi diet yang sihat.
  3. Ketepuan diet dengan makanan yang kaya dengan magnesium, kalium.
  4. Penghapusan makanan yang memprovokasi peningkatan kadar kolesterol.
  5. Berjalan di udara segar, pendidikan jasmani.
  6. Mengeraskan.
  7. Tidur berkualiti sekurang-kurangnya 8 jam.

Prognosis untuk pesakit sering kali tidak baik, patologi terus berkembang, gejalanya bertambah buruk. Mematuhi cadangan doktor, gaya hidup dan pemakanan yang sihat membolehkan anda menguatkan otot jantung, meningkatkan kualiti hidup pesakit, dan mencegah komplikasi serius.

Ciri arteri

Rangkaian arteri terdiri daripada saluran aksesori dan saluran utama.

Aksesori merangkumi sampul surat, cawangan anterior dan subendokardial..

Arteri koronari meluas dari akar aorta unggul. Cecair yang diterima oleh miokardium mengalir melalui koronari, lubang di mana terletak berhampiran katup katup. Cabang saluran melakukan peredaran darah ke dua atria.

Arteri koronari membekalkan darah ke dinding ventrikel. Saluran menurun anterior mengangkut nutrien dan oksigen ke otot jantung. Ramalan subendokard berjalan di dalam miokardium dan juga berfungsi sebagai pengangkutan oksigen.

Anatomi arteri koronari dikelaskan mengikut ciri-cirinya. Kapal kanan bertujuan mengatur pengisian darah dinding bawah septum interventricular. Yang kiri berasal dari sinus aorta, bercabang menjadi 2-3 cabang (pengecualian - 4).

Struktur anatomi cabang mungkin berbeza. Sekiranya terdapat kecurigaan penyakit jantung (angina pectoris, aterosklerosis), perlu menjalani angiografi koronari.

RCA dan LCA menentukan dominasi bekalan darah. 80% orang mempunyai jenis bekalan darah yang betul. Dalam 15%, jenis sebaliknya berlaku, di mana cabang menyelimuti mencapai alur interventrikular. Jenis campuran dalam 5% orang dicirikan oleh adanya dua cabang.

Ciri-ciri:

Skema arteri koronari jantung bercabang. Rangkaian ini merangkumi cawangan besar dan sebilangan besar kapal kecil.

Cabang-cabang arteri bermula dari mentol aorta dan membengkok di sekitar jantung, memberikan bekalan darah yang mencukupi ke bahagian jantung yang berlainan.

Kapal terdiri daripada endotelium, lapisan berserat otot, Adventitia. Oleh kerana terdapatnya sejumlah lapisan, arteri sangat tahan lama dan elastik. Ini membolehkan darah bergerak normal melalui pembuluh darah, walaupun beban di jantung meningkat. Contohnya, semasa latihan, ketika darah atlet bergerak lima kali lebih cepat.

Ciri-ciri vena

Urat besar turun ke permukaan anterior jantung, yang menyertai konsekuensi interventrikular. Membongkok di sekitar batang paru-paru, ia terletak di bahagian belakang sulcus koronari.

Pangkalan rangkaian vena memanjang dari puncak jantung, bergerak di sepanjang dinding posteriornya. Bergabung dengan sinus koronari.

Vena terletak berhampiran otot jantung, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke atria. Yang lebih rendah bertanggungjawab untuk mengumpulkan cecair darah dari bahagian bawah badan. Bahagian atas berasal dari kepala dan leher, bertanggungjawab untuk pengumpulan cecair darah dari bahagian atas badan.

Darah vena, dipenuhi dengan karbon dioksida dan membawa serpihan selular, melewati sistem vaskular ke atria. Dari ventrikel, ia memasuki paru-paru, di mana ia diperkaya dengan oksigen dan menjadi arteri. Cecair darah yang diperbaharui memasuki atrium kiri melalui urat pulmonari..

Peraturan bulatan koronari kecil

Arteri koronari bertindak balas paling kuat terhadap kekurangan oksigen. Semasa hipoksia, produk metabolik yang kurang teroksidasi terbentuk, yang merangsang pengembangan lumen vaskular.

Kelaparan oksigen adalah mutlak - dengan kekejangan cabang arteri atau penyumbatan oleh plak aterosklerotik, trombus, embolus, aliran darah menurun. Dengan kekurangan relatif, masalah dengan pemakanan sel hanya timbul dengan peningkatan permintaan, ketika perlu untuk meningkatkan frekuensi dan kekuatan kontraksi, tetapi tidak ada peluang cadangan untuk ini. Ini adalah bagaimana serangan sakit jantung berlaku pada penyakit arteri koronari sebagai tindak balas terhadap aktiviti fizikal atau tekanan emosi..

Arteri koronari jantung juga menerima impuls dari sistem saraf autonomi. Saraf vagus, bahagian parasimpatis dan konduktornya (mediator) asetilkolin melebarkan saluran darah. Serentak dengan penurunan nada arteri, kontraktilitas miokardium juga menurun.

Tindakan pembahagian simpatik, pembebasan hormon stres, tidak begitu jelas. Rangsangan reseptor alpha-adrenergik menyempitkan saluran darah, dan beta-adrenergik melebarkannya. Hasil akhir dari kesan pelbagai arah ini adalah pengaktifan aliran darah koronari dengan patensi saluran arteri yang baik..

Apa yang menentukan intensiti aliran darah

Peredaran darah ditentukan oleh fasa kitaran jantung. Semasa sistol, intensiti dikurangkan, sementara diastole, penunjuk meningkat. Proses ini disebabkan oleh pengecutan otot semasa sistol dan kelonggaran semasa diastole..

Kadar aliran darah di sektor berbeza: bacaan tekanan tinggi diperhatikan di aorta. luas lumennya lebih tinggi jika dibandingkan dengan lumen kapal. Yang terkecil dicatat di kapilari, di mana jumlah kawasan lumennya lebih tinggi.

Tidak mungkin membuat kesimpulan mengenai keadaan fungsi sistem dari data yang direkodkan mengenai kadar bekalan darah..

Peredaran darah juga bergantung pada tekanan di aorta. Peningkatan tekanan meningkatkan isi padu cecair, dan ketika menurun, penurunan intensitas peredaran.

Bahan itu disediakan khas untuk laman web venaprof.ru di bawah pengawasan doktor N.A Glushakova. Kepakaran: terapi, kardiologi, perubatan keluarga.

Sebab kekalahan

Dalam kebanyakan kes, kerosakan pada arteri koronari dikaitkan dengan perhatian yang tidak mencukupi terhadap keadaan kesihatan seseorang..

Setiap tahun, pelanggaran seperti itu menyebabkan kematian berjuta-juta orang di seluruh dunia. Lebih-lebih lagi, kebanyakan orang adalah penduduk negara maju dan cukup kaya.

Faktor-faktor yang memprovokasi pelanggaran adalah:

  1. Penggunaan tembakau. Adalah berbahaya bukan hanya untuk merokok, tetapi juga untuk menyedut asap rokok.
  2. Penyalahgunaan makanan yang mengandungi kolesterol dalam jumlah tinggi.
  3. Masalah berat badan. Obesiti menimbulkan tekanan tambahan pada saluran darah.
  4. Gaya hidup yang tidak aktif.
  5. Gula darah berlebihan.
  6. Tekanan emosi yang berterusan.
  7. Fluktuasi berterusan dalam tekanan arteri.

Tidak kurang pengaruh penting diberikan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia, kecenderungan keturunan, jantina. Penyakit seperti ini dalam bentuk akut menimpa lelaki, jadi mereka lebih kerap mati akibatnya. Wanita lebih dilindungi kerana pengaruh estrogen, jadi mereka lebih kronik.

Penyakit jantung

Tidak menghairankan bahawa jumlah penyakit kardiovaskular semakin meningkat di dunia. Jantung adalah organ kompleks yang benar-benar berehat (jika anda boleh menyebutnya rehat) hanya dalam jarak antara degupan jantung. Mana-mana mekanisme yang kompleks dan sentiasa berfungsi memerlukan sikap yang paling berhati-hati dan pencegahan yang berterusan..

Bayangkan betapa beratnya beban yang menimpa hati, memandangkan gaya hidup kita dan pemakanan yang berkualiti tinggi. Menariknya, kematian akibat penyakit kardiovaskular juga tinggi di negara berpendapatan tinggi..

Sebilangan besar makanan yang dimakan oleh penduduk negara-negara kaya dan mencari wang tanpa henti, serta tekanan yang berkaitan dengan ini, menghancurkan hati kita. Sebab lain untuk penyebaran penyakit kardiovaskular adalah ketidakaktifan fizikal - aktiviti fizikal yang sangat rendah yang merosakkan seluruh badan.

Faktor utama yang meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular adalah:

  • Obesiti.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Kolesterol darah meningkat.
  • Ketidakaktifan fizikal atau senaman yang berlebihan.
  • Makanan berkualiti rendah.
  • Keadaan emosi dan tekanan yang tertekan.

Jadikanlah membaca artikel besar ini sebagai titik tolak dalam hidup anda - tinggalkan tabiat buruk dan ubah gaya hidup anda.

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis, profesional penjagaan kesihatan menggunakan salah satu kaedah diagnostik. Pertama sekali, elektrokardiogram atau EKG dilakukan. Ini adalah penyelidikan yang paling mudah dicapai dan terpantas yang boleh dilakukan. Sekiranya terdapat gejala, doktor melakukan elektrokardiogram semasa temu janji. ECG menghantar aktiviti elektrik (impuls elektrik) "motor" menggunakan elektrod. Sekiranya peredaran darah di jantung terganggu, maka impuls elektrik tidak dapat disebarkan secara normal. Ini akan mempengaruhi hasilnya. Hasil ECG dicetak di atas kertas dan diuraikan oleh pakar.

Jenis pemeriksaan lain:

  1. Angiografi koronari (kateterisasi). Ini adalah suntikan agen kontras ke arteri (di lengan, tetapi juga ke arteri femoral). Setelah memasuki aliran darah, semua kapal menjadi jelas kelihatan. Kajian ini dijalankan di persekitaran hospital. Angiografi koronari dilakukan menggunakan anestesia tempatan. Apabila agen kontras disuntik, satu siri gambar diambil, berdasarkan kesimpulan yang dapat diambil mengenai keadaan setiap kapal koronari, bagaimana ia membekalkan darah ke miokardium. Selepas itu, doktor yang hadir menetapkan atau membetulkan rawatan yang telah ditetapkan.
  2. Pengimejan resonans magnetik atau MRI. Ini adalah kaedah yang berkesan untuk mengkaji setiap kapal koronari dengan lebih terperinci. Dengan bantuan MRI, pakar dapat memeriksa setiap kapal koronari dari sudut yang berbeza, dan melihat lumen secara terperinci. MRI digunakan untuk pesakit dengan reaksi alergi terhadap media kontras.
  3. Imbasan CT. Membolehkan anda mengurangkan beban radiasi pada badan subjek. Kelebihan pilihan penyelidikan ini ialah memperoleh gambar tiga dimensi, yang memberikan gambaran terperinci.
  4. Ultrasonografi. Jenis penyelidikan yang paling selamat dibenarkan walaupun untuk bayi baru lahir. Terdapat dalam dupleks dan triplex.
  5. Angiografi 3D. Ini adalah kaedah diagnostik indikatif dan maklumat. Sistem peredaran darah dapat dilihat dalam warna dan dalam tiga dimensi. Doktor melihat setiap arteri dan cawangannya. Kelemahan pilihan ini adalah harga yang tinggi.
  6. X-ray. Gambar yang diperoleh dengan sinar-X untuk memeriksa paru-paru (fluorografi) juga akan menunjukkan keadaan jantung.
  7. Beban ujian. Kajian ini dilakukan untuk memeriksa kerja jantung semasa melakukan senaman fizikal. Sebagai contoh, pesakit mungkin diminta berjalan dalam waktu tertentu di treadmill dan kemudian menjalani elektrokardiogram. Elektrokardiogram selepas latihan akan membantu menilai tindak balas arteri koronari dan semua kapal yang memanjang darinya. Pilihan kedua untuk ujian tekanan adalah pemberian ubat-ubatan yang mempengaruhi jantung. Mereka. meniru aktiviti fizikal pada organ ini.
  8. Skintigrafi. Lebih kerap dijalankan dengan ujian tekanan. Ia terdiri daripada pengenalan ubat radioaktif secara intravena. Selepas itu, gambar diambil, yang akan menunjukkan pada bahagian mana saluran darah aliran darahnya berkurang..

Kemungkinan patologi

Arteri koronari adalah saluran yang menyediakan organ penting dengan oksigen dan nutrien yang mencukupi. Patologi sistem ini dianggap salah satu yang paling berbahaya, kerana secara beransur-ansur membawa kepada penyakit yang lebih serius..

Angina pectoris

Penyakit ini dicirikan oleh serangan mati lemas dengan sakit dada yang teruk. Keadaan ini berkembang apabila kapal terkena aterosklerosis dan jantung tidak mendapat cukup darah..

Infarksi miokardium

Ini adalah masalah berbahaya di mana bahagian jantung tertentu mati. Keadaan berkembang apabila bekalan darah berhenti sepenuhnya. Ini biasanya berlaku apabila arteri koronari jantung disekat oleh pembekuan darah. Patologi mempunyai manifestasi yang jelas:

  • sakit teruk di dada yang merebak ke bahagian lain badan;
  • pernafasan menjadi berat dan sesak;
  • kelemahan dirasakan pada otot, berpeluh meningkat;
  • tekanan menurun dengan banyak;
  • serangan mual dengan muntah;
  • ada rasa takut dan panik yang kuat.

Kawasan yang sudah menjadi nekrotik tidak lagi boleh menguncup, tetapi bahagian jantung yang lain berfungsi seperti sebelumnya. Ini boleh menyebabkan kawasan yang rosak pecah. Kekurangan bantuan perubatan akan menyebabkan kematian pesakit.

Irama rosak

Sekiranya kekejangan berlaku di arteri atau penyumbatan saluran koronari menyukarkan pengaliran, jantung berkontraksi dalam irama yang tidak teratur.

  • nampaknya jantung berhenti atau melompat;
  • pening, gelap di mata;
  • pernafasan menjadi berat;
  • keletihan selalu dirasakan;
  • menekan sakit di bahagian dada yang dapat bertahan lama.

Gangguan irama boleh berlaku dengan banyak masalah lain..

Anatomi arteri koronari menunjukkan bahawa saluran ini mempunyai pengaruh penting pada organ. Dengan proses patologi di dalamnya, aliran darah normal ke jantung adalah mustahil, yang disertai dengan banyak akibat berbahaya.

Patologi boleh dikaitkan dengan aritmia, serangan jantung, melemahkan miokardium.

Bentuk patologi akut berkembang apabila bahan toksik masuk ke dalam badan, selepas kecederaan atau penyakit lain.

Dalam keadaan ini, penting untuk segera merawat. Ia mempunyai manifestasi ciri:

  • irama kontraksi terganggu;
  • kesukaran bernafas dan batuk;
  • gelap di mata;
  • bengkak urat di leher;
  • kaki membengkak dan sakit;
  • kesedaran terganggu;
  • bimbang akan kelemahan yang teruk.

Pada masa yang sama, cecair terkumpul di rongga dan hati bertambah..

Kekurangan koronari dianggap sebagai varian gangguan iskemia yang paling biasa. Diagnosis sedemikian dibuat sekiranya sistem peredaran darah tidak dapat membekalkan darah pada saluran koronari..

Keadaan ini memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan seseorang:

  • kesakitan teruk berlaku di dada di sebelah kiri;
  • air kencing dikeluarkan secara intensif, dan ia memperoleh warna yang telus;
  • kulit bertukar menjadi pucat;
  • fungsi paru-paru sukar;
  • peningkatan air liur;
  • ada dorongan untuk muntah.

Bentuk akut disertai oleh hipoksia secara tiba-tiba kerana kekejangan arteri. Bentuk kronik dikaitkan dengan sebilangan besar plak aterosklerotik.

Patologi ini menyumbang kepada perkembangan penyakit arteri koronari. Jambatan otot di arteri koronari adalah anomali kongenital. Dalam kes ini, kapal tidak terletak di atas jantung, tetapi seolah-olah mereka menyelam ke dalamnya dan muncul. Masalah ini tidak menjejaskan aliran darah, tetapi kadang kala ia disertai dengan serangan angina pectoris.

Bagaimana jantung berkembang (bentuk)?

Untuk pembentukan semua sistem badan, janin memerlukan peredaran darahnya sendiri. Oleh itu, jantung adalah organ berfungsi pertama yang muncul di dalam tubuh embrio manusia, ini berlaku kira-kira pada minggu ketiga perkembangan janin..

Embrio pada awalnya hanyalah sekumpulan sel. Tetapi seiring dengan kehamilan, mereka semakin banyak, dan sekarang mereka digabungkan, melipat menjadi bentuk yang diprogramkan. Pada mulanya, dua tiub terbentuk, yang kemudian bergabung menjadi satu. Tiub ini, melipat dan bergegas ke bawah, membentuk gelung - gelung jantung utama.

Jadi, biasanya pada hari ke-22 setelah pembuahan, pengecutan jantung pertama berlaku, dan pada hari ke-26 janin mempunyai peredaran darahnya sendiri. Perkembangan selanjutnya melibatkan kemunculan septa, pembentukan injap dan pembentukan semula ruang jantung. Septa terbentuk pada minggu kelima dan injap jantung akan terbentuk pada minggu kesembilan.

Menariknya, jantung janin mula berdegup pada kekerapan orang dewasa biasa - 75-80 degupan seminit. Kemudian, pada awal minggu ketujuh, denyut nadi adalah sekitar 165-185 denyut seminit, yang merupakan nilai maksimum, dan kemudian penurunan perlahan berlaku. Nadi bayi baru lahir berada dalam lingkungan 120-170 denyutan seminit.


Artikel Seterusnya
Infark paru-paru: tanda dan gejala pertama, sebab, rawatan dan prognosis hidup