Ujian pembekuan darah (koagulogram): apa yang termasuk di dalamnya, cara pengambilannya


Coagulogram darah adalah ujian komprehensif yang mengukur kemampuan darah anda untuk membentuk gumpalan (darah beku). Hasilnya membantu doktor menilai risiko pendarahan atau trombosis yang berlebihan..

Umumnya diterima bahawa platelet bertanggungjawab untuk pembekuan dan cukup untuk menghitung jumlahnya. Ini adalah pernyataan yang adil, tetapi hanya sebahagian. Hemostasis disediakan oleh banyak sel dan bahan yang berbeza:

Endothelium adalah lapisan dalam kapal. Pada saat kerosakan, dia membuang beberapa bahan aktif secara biologi yang mencetuskan proses pembekuan darah;

Faktor pembekuan adalah zat dan enzim yang terdapat dalam platelet dan plasma. Secara keseluruhan, terdapat 22 faktor platelet dan 13 plasma.

Sebilangan bahan ini hanya dimasukkan dalam ujian pembekuan darah. Tugas utama doktor adalah untuk menganggarkan masa di mana darah anda mula menebal dan membentuk gumpalan..

Petunjuk untuk koagulogram

Anda mungkin diberi ujian pembekuan darah jika doktor anda mengesyaki:

Thrombophlebitis dan hypercoagulability darah;

Gangguan hemoragik seperti hemofilia (penipisan darah), trombositopenia (penurunan jumlah sel darah merah), dan lain-lain;

Penyakit hati (sirosis);

Penyakit jantung (penyakit jantung iskemia, fibrilasi atrium);

Embolisme pulmonari.

Nilai rujukan koagulogram

Seperti yang telah disebutkan, koagulogram adalah analisis yang kompleks, oleh itu ia merangkumi beberapa parameter pengukuran..

Masa pembekuan

Faktor pembekuan V (Proaccelerin)

Tahap faktor V yang menurun mungkin menunjukkan penyakit hati, fibrinolisis primer (pembubaran pembekuan darah), atau pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC).

Fibrinogen

Faktor pembekuan mengubah fibrinogen menjadi filamen fibrin, dari mana pembekuan darah terbentuk semasa pendarahan. Tahap fibrinogen yang tidak normal boleh menjadi tanda fibrinolisis, hemofilia, dan faktor lain yang serupa..

Nama lain untuk ujian ini: faktor I atau ujian hipofibrinogenemia.

Masa Prothrombin (PT)

Menentukan jalan pembekuan darah luaran yang disebut dan menilai hemostasis secara umum. Masa prothrombin normal ialah 11-16 saat.

Indeks Prothrombin (PTI)

Prothrombin adalah protein lain yang dibuat oleh hati. Indeks prothrombin membandingkan masa pembekuan darah pesakit dengan normal, diukur sebagai peratusan. Sebenarnya, bahagian koagulogram ini berasal dari masa prothrombin.

Masa trombin

Mengukur seberapa berkesan fibrinogen ditukar menjadi fibrin.

Hasil yang tidak normal biasanya dikaitkan dengan gangguan pengeluaran fibrinogen keturunan, penyakit hati, dan ubat-ubatan tertentu yang mengganggu pembekuan.

Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT)

Ujian yang mensimulasikan pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman semasa pengaktifan hemostasis. Selalunya digunakan bersamaan dengan masa prothrombin.

Plasminogen

Bentuk utama enzim plasmin, yang membatasi pembekuan. Dengan peningkatan plasminogen, risiko pembekuan darah dikaitkan.

Cara mengambil koagulogram dengan betul

Secara teknikal, koagulogram tidak berbeza dengan ujian darah lain. Sampel diambil dari urat.

Namun, untuk mendapatkan hasil yang mencukupi, persiapan yang lebih teliti akan diperlukan:

Darah mesti diambil dengan ketat semasa perut kosong dan lebih baik pada waktu pagi. Pada malam, hanya makan malam ringan yang dibenarkan;

Pada hari menderma darah, minum hanya air atau teh hijau, kopi, minuman berkarbonat;

Jangan minum alkohol sekurang-kurangnya 3 hari sebelum ujian;

Hadkan aktiviti fizikal sehari sebelum ujian;

Jangan merokok sekurang-kurangnya 2-3 jam;

Jangan makan makanan berlemak, masin, asap atau pedas sehari sebelumnya.

Sekiranya anda mengambil ubat-ubatan, pastikan untuk memberi tahu doktor mengenai nama mereka, tempoh pentadbirannya.

Kontraseptif oral, NSAID (aspirin), antikoagulan dapat memutarbelitkan hasilnya dengan ketara. Mereka harus dibatalkan kira-kira 2 minggu sebelum mengambil koagulogram.

Coagulogram

Coagulogram (syn. Hemostasiogram) adalah kajian khas yang menunjukkan seberapa baik atau buruknya pembekuan cecair biologi utama tubuh manusia. Sebenarnya, analisis seperti itu menunjukkan masa pembekuan darah yang tepat. Ujian sedemikian penting dalam menentukan keadaan kesihatan manusia dan menentukan pelanggaran pembekuan darah.

Kajian darah seperti itu menunjukkan pelbagai faktor sistem hematopoietik, yang mungkin berbeza dari norma naik atau turun. Bagaimanapun, alasannya akan berbeza, tetapi hampir selalu mempunyai asas patologi..

Penyimpangan dari nilai normal tidak mempunyai manifestasi klinikalnya sendiri, itulah sebabnya seseorang tidak dapat mengetahui secara bebas bahawa dia mengalami proses pembekuan darah yang terganggu. Gejala hanya merangkumi tanda-tanda penyakit yang memprovokasi.

Ujian pembekuan darah melibatkan kajian bahan biologi yang diambil dari urat. Proses pengambilan cecair itu sendiri tidak memerlukan banyak masa, dan penyahkodan hasilnya, yang dilakukan oleh pakar hematologi, hanya memerlukan beberapa hari.

Perlu juga diperhatikan bahawa pesakit dikehendaki membuat persediaan terlebih dahulu agar doktor dapat menerima maklumat yang paling tepat. Terdapat beberapa langkah persediaan yang diperlukan oleh koagulogram dan semuanya mudah.

Intipati dan petunjuk koagulogram

Koagulogram darah adalah analisis khusus yang menunjukkan masa pembekuannya. Dengan sendirinya, proses sedemikian menunjukkan kemungkinan melindungi tubuh manusia dari pendarahan..

Pembekuan dilakukan berkat sel khas cecair biologi utama, yang disebut platelet. Unsur-unsur berbentuk inilah yang meluru ke luka dan membentuk gumpalan darah. Namun, dalam beberapa situasi, mereka dapat bersikap bermusuhan, khususnya, mereka membentuk pembekuan darah tanpa perlu. Gangguan ini disebut trombosis..

Analisis sedemikian mengambil tempat penting dalam menentukan keadaan seseorang. Petunjuk koagulogram memungkinkan untuk meramalkan:

  • hasil pembedahan;
  • keupayaan untuk menghentikan pendarahan;
  • akhir buruh.

Sistem pembekuan darah atau hemostasis dipengaruhi oleh sistem saraf dan endokrin. Agar darah dapat memenuhi semua fungsi yang diperlukannya, ia mesti mempunyai kelancaran normal, yang juga disebut sifat reologi..

Koagulogram biasanya dapat diturunkan atau meningkat:

  • dalam kes pertama, doktor bercakap mengenai hipokoagulasi, yang boleh menyebabkan kehilangan darah yang besar yang mengancam nyawa manusia;
  • dalam keadaan kedua, hiperkoagulasi berkembang, yang mana berlakunya pembentukan gumpalan darah, menyekat lumen pembuluh vital. Akibatnya, seseorang mungkin mengalami serangan jantung atau strok..

Komponen utama hemostasis adalah:

  • platelet;
  • sel endotel yang terdapat di dinding vaskular;
  • faktor plasma.

Ciri komponen pembekuan adalah hampir kesemuanya terbentuk di hati, serta dengan penyertaan vitamin K. Proses serupa juga dikendalikan oleh sistem fibrinolitik dan antikoagulan, fungsi utamanya adalah untuk mencegah pembentukan trombus spontan.

Semua petunjuk yang membentuk koagulogram adalah anggaran. Untuk penilaian hemostasis yang lengkap, perlu mengkaji semua faktor pembekuan. Terdapat kira-kira 30 daripadanya, tetapi memecahkan masing-masing adalah masalah.

Ujian darah untuk koagulogram mempunyai petunjuk berikut:

  • penilaian keadaan umum sistem hemostasis - ini bermaksud bahawa kajian makmal mesti dilakukan untuk tujuan pencegahan;
  • pemeriksaan yang dirancang sebelum campur tangan perubatan;
  • permulaan buruh secara spontan pada wanita atau bahagian caesar;
  • kehamilan yang teruk semasa membawa anak;
  • kawalan rawatan di mana antikoagulan diresepkan (contohnya, "Aspirin", "Trental" atau "Warfarin") atau ubat-ubatan yang mengandungi heparin;
  • diagnosis penyakit hemoragik, termasuk hemofilia, trombositopati, trombositopenia dan penyakit von Willebrand;
  • penyakit hati kronik seperti sirosis atau hepatitis;
  • pengenalpastian pembekuan intravaskular yang disebarkan;
  • Urat varikos;
  • penggunaan pil perancang, steroid anabolik atau glukokortikosteroid;
  • perjalanan proses keradangan akut;
  • diagnosis pelbagai trombosis, iaitu tromboemboli arteri pulmonari, saluran kaki, usus atau strok iskemia.

Petunjuk dan norma koagulogram

Ujian pembekuan darah dapat dilakukan dengan menggunakan pelbagai teknik (misalnya, Lee-White, Mas-Magro). Pada kebiasaannya, kadar pembekuan darah boleh berbeza antara 5-10 hingga 8-12 minit. Tempoh pendarahan berbeza bergantung pada teknik yang dipilih:

  • Duke - 2-4 minit;
  • menurut Ivy - tidak lebih dari 8 minit;
  • di Shitikova - tidak lebih dari 4 minit.

Penilaian kesesuaian hasil harus dilakukan untuk setiap faktor secara berasingan dan untuk kombinasi mereka, dan dibandingkan dengan standard yang diterima umum. Oleh itu, koagulogram mempunyai norma berikut:

Kajian sistem pembekuan darah

Kehilangan darah dari kerosakan pada saluran darah diminimumkan oleh kemampuan darah untuk membentuk gumpalan, i.e. melengkung. Kompleks proses fisiologi yang memberikan fungsi darah penting ini disebut hemostasis. Darah, di satu pihak, mesti membeku dengan cepat di tempat kerosakan kapal, mencegah kehilangan darah, dan di sisi lain, darah mesti tetap cair dan tidak membeku di dalam saluran yang utuh. Pelanggaran keseimbangan ini adalah tanda banyak proses yang menyakitkan, yang dapat menampakkan dirinya baik dengan peningkatan kecenderungan pendarahan jika pembekuan lebih buruk daripada biasa, atau dengan pembentukan gumpalan darah kecil di pembuluh yang menghalang aliran darah jika pembekuan meningkat.
Empat ujian pembekuan darah (jumlah platelet, waktu prothrombin, waktu prothrombin separa aktif, dan masa tromboplastin) yang dijelaskan dalam bab ini paling sering digunakan untuk menyaring pesakit dengan kecenderungan pendarahan yang meningkat, sementara ujian D-dimer dilakukan pada pesakit yang untuk peningkatan pembekuan darah, pembekuan darah mungkin terbentuk di saluran. Pesakit ini biasanya menerima terapi antikoagulan, di mana masa prothrombin (PT) dan masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT) diukur.

Fisiologi normal

Mengurangkan aliran darah ke kawasan yang cedera mengurangkan kehilangan darah. Kecederaan vaskular juga mendorong dua tindak balas fisiologi penting. Yang pertama adalah lekatan dan pengagregatan platelet dengan pembentukan palam daripadanya, yang kedua adalah pelancaran yang disebut kaskade koagulasi, yang berakhir dengan pembentukan protein fibrin. Jalur Fibrin terbentuk di sekitar dan di antara agregat platelet, menstabilkan palam platelet yang dihasilkan.

Gangguan sistem hemostatik adalah salah satu penyebab kematian yang paling kerap berlaku pada penyakit peradaban yang paling biasa. Kajian sistem kompleks ini memperkayakan kemungkinan farmakoterapi moden untuk gangguan maut. Di Rusia, dalam kerangka aktiviti organisasi profesional (Persekutuan Perubatan Makmal), ada jawatankuasa hemostasiologi, yang tugasnya meliputi penerbitan bahan mengenai standardisasi kajian ini dan tafsiran klinikal hasilnya..

Hemostasis normal bergantung terutamanya pada:

  • bilangan platelet yang berfungsi normal;
  • lata pembekuan yang berfungsi normal.

Untuk memahami gangguan hemostasis yang disebabkan oleh penyakit dan menggunakan ujian makmal untuk penyakit ini, perlu mengkaji faktor-faktor ini secara terperinci..

Pembentukan, struktur dan fungsi platelet

Seperti jenis sel darah lain (eritrosit dan leukosit), platelet (platelet) berasal dari sel stem sumsum tulang. Sebilangan sel stem secara beransur-ansur diubah menjadi megakaryocytes di dalam sumsum tulang. Platelet terbentuk dari sitoplasma sel-sel ini. Setelah berada di sumsum tulang, mereka dipisahkan dari megakaryocytes matang dan kemudian dilepaskan ke dalam darah. Setiap megakaryocyte menghasilkan kira-kira 4000 platelet. Jangka hayat mereka sekitar 10 hari, jadi perlu diperbaharui berterusan..

Diameter platelet adalah 1-2 mikron, platelet jauh lebih kecil daripada sel darah lain. Seperti sel darah merah, mereka tidak mempunyai inti. Fungsi utama platelet adalah membentuk plag (trombus) untuk menutup bukaan yang telah muncul di dinding kapal akibat kerosakannya. Langkah pertama dalam proses ini adalah lekatan (lekatan) platelet ke dinding vaskular yang rosak. Lekatan ini difasilitasi oleh faktor von Willebrand, yang dilepaskan dari sel endotel yang musnah yang melapisi kapal dari dalam. Protein pelekat pada permukaan platelet mengikat pada faktor von Willebrand, yang seterusnya mengikat protein pada permukaan sel endotel yang rosak. Selepas lekatan, platelet melepaskan banyak bahan yang mempengaruhi lata pembekuan (lihat di bawah) dan fungsi platelet selanjutnya. Antaranya ialah bahan (contohnya, ADP dan thromboxane A2) yang menyebabkan platelet saling melekat dan berukuran besar. Proses ini disebut agregasi dan berlanjutan sehingga jisim platelet yang dilekatkan menjadi mencukupi untuk menutup kecacatan di dinding kapal..

Lata lata

Dalam proses pengagregatan platelet berhampiran dinding kapal, fibrin terbentuk kerana kerja-kerja lata koagulasi. Ini adalah rangkaian reaksi di mana protein dalam plasma diaktifkan secara berurutan, yang disebut faktor. Setiap faktor yang diaktifkan menyebabkan pengaktifan yang seterusnya, dan seterusnya sehingga akhir lata, produk akhir yang merupakan fibrin. Semua reaksi adalah enzimatik. Dalam keadaan tidak aktif, faktornya adalah proenzim (iaitu, mereka tidak dapat mengambil bahagian dalam reaksi). Setiap tindak balas dalam lata mengubah proenzim menjadi enzim yang sesuai. Sebilangan faktor bukan proenzim / enzim, ada di antaranya bahan yang membantu tindak balas enzimatik (koenzim atau kofaktor). Tiga belas faktor telah dikenal pasti, ditunjukkan oleh angka Romawi mengikut urutan penemuannya. Faktor VI tidak lagi dianggap wujud secara bebas.

Untuk membezakan antara faktor pembekuan yang diaktifkan dan yang tidak diaktifkan, ada kesepakatan bahawa faktor pengaktifan ditentukan oleh huruf "a". Kaskade terdiri daripada laluan luaran dan dalaman yang bersama-sama membawa kepada pengaktifan faktor X. Jalur dari faktor diaktifkan X ke pembentukan fibrin disebut jalur biasa..

Jalur intrinsik mula berfungsi apabila faktor XII diaktifkan dengan bersentuhan dengan kolagen protein struktural, yang dilepaskan sebagai akibat dari gangguan integriti dinding vaskular. Faktor XII yang diaktifkan seterusnya mengaktifkan faktor XI, yang seterusnya mengaktifkan faktor X. Untuk reaksi terakhir ini berlaku, kofaktor diperlukan - faktor VIII (antihemofilik) dan faktor IV (kalsium). Laluan luaran dipicu oleh faktor III. Bahan ini, yang disebut thromboplastin, terdapat di kebanyakan tisu dan dibebaskan ke dalam darah apabila ia rosak. Faktor III mengaktifkan faktor VII, yang seterusnya mengaktifkan faktor IX. Pada akhir jalan biasa, faktor X yang diaktifkan mengaktifkan faktor II (prothrombin), yang ditukar menjadi trombin aktif, yang mengubah fibrinogen menjadi fibrin. Faktor V - kofaktor yang diperlukan untuk penukaran prothrombin menjadi trombin.

Sebilangan besar faktor, termasuk fibrinogen, prothrombin dan faktor V, VII, IX, X, XI dan XII, disintesis di dalam hati dan membiarkannya dalam darah dalam bentuk yang tidak aktif. Sintesis faktor II, VII, IX dan X bergantung terutamanya pada vitamin K. Sumber yang terakhir adalah makanan dan bakteria yang hidup di usus yang mensintesis vitamin K.

Oleh itu, pembentukan fibrin bergantung pada kepekatan semua faktor pembekuan yang mencukupi, yang seterusnya disebabkan oleh:

  • fungsi hati yang normal;
  • pengambilan vitamin K yang mencukupi dari makanan;
  • flora normal saluran gastrousus;
  • penyerapan vitamin K yang normal.

Pembubaran bekuan - fibrinolisis

Trombus, atau palam, yang terdiri daripada platelet dan fibrin, adalah struktur sementara yang terbentuk sebagai tindak balas terhadap kerosakan pada dinding pembuluh darah dan mencegah kehilangan darah. Pemusnahan bekuan darah berlaku akibat fibrinolisis. Selain itu, fibrinolisis menyekat pertumbuhan gumpalan darah sehingga aliran darah di kapal yang rosak tidak berhenti, dan juga memusnahkan gumpalan darah kecil yang selalu terbentuk di saluran yang tidak rosak..

Oleh itu, sistem fibrinolisis memastikan sistem pembekuan terkawal. Harus diingat bahawa trombus adalah struktur dinamik yang tumbuh atau pecah bergantung pada proses mana (pembekuan atau fibrinolisis) yang mendominasi. Apabila trombus menjadi tidak perlu setelah kapal yang rosak sembuh atau terbentuk di dalam kapal yang utuh, proses fibrinolisis harus dominan.

Untuk fibrinolisis, protein plasminogen diperlukan, yang disintesis di hati dan beredar di dalam darah. Di sini ia bergabung dengan fibrin dan bersama-sama dengannya adalah sebahagian daripada trombus yang dihasilkan. Oleh itu, setiap gumpalan mengandungi zat yang akan memusnahkannya..

Seperti faktor pembekuan, plasminogen adalah enzim tidak aktif yang tidak berfungsi sehingga ditukar menjadi plasmin enzim aktif. Setelah pengaktifan, plasmin membelah polimer fibrin yang bersilang silang. Akibatnya, serpihan terbentuk, yang dihanyutkan oleh aliran darah dari trombus yang runtuh. Fragmen ini disebut produk degradasi fibrin (FDP). Salah satu serpihan ini disebut D-dimer kerana terdiri daripada dua serpihan terpaut (dimer) bahagian molekul fibrin yang disebut domain-D. Oleh kerana D-dimer mengekalkan ciri hubungan silang struktur fibrin dalam trombus, kehadirannya dalam darah adalah tanda objektif pembentukan dan penurunan trombus..

Penentuan bilangan platelet, pv, aptv, tv dan d-dimer

Kiraan platelet adalah petunjuk yang termasuk dalam ujian darah umum. Bahagian ini dikhaskan untuk penentuan PT, APTT, TB dan D-dimer.

Persediaan pesakit

Tidak memerlukan latihan khas.

Masa pengumpulan sampel darah

Darah untuk ujian ini boleh diambil pada bila-bila masa. Walau bagaimanapun, protein lata koagulasi kurang disimpan dalam sampel darah, yang membawa kepada hasil palsu jika darah disimpan lebih dari 4-6 jam.

Keperluan sampel

Bahan untuk analisis adalah plasma - cairan yang tersisa setelah penyingkiran mayat dari darah. Darah harus dikumpulkan dalam tabung uji yang mengandungi natrium sitrat antikoagulan, yang menyimpan protein dari lata koagulasi. Isi padu yang diperlukan, biasanya 5 ml, ditunjukkan pada bekas. Penting agar tidak ada lagi darah, tidak kurang.

Untuk mencampurkan darah dengan antikoagulan, putar tiub dengan ringan perlu dilakukan. Darah untuk ujian ini tidak boleh dikumpulkan melalui kateter yang tinggal, kerana mungkin mengandungi jejak heparin, yang menyebabkan hasil yang salah..

Ujian apa yang dilakukan untuk menganalisis sistem pembekuan darah

Jelas bahawa bilangan platelet dalam 1 liter darah ditentukan dengan pengiraan langsung. Mungkin kurang jelas data apa yang diperoleh dari tiga analisis lain yang dibincangkan dalam bab ini. Waktu protrombin, APTT dan waktu trombin (TB) memungkinkan untuk menilai kemampuan darah untuk membentuk fibrin menggunakan lata koagulasi. Dalam semua ujian ini, waktu yang diperlukan untuk pembentukan bekuan fibrin dalam plasma darah yang diambil dari pasien diukur setelah menambahkan reagen ke tabung uji yang memicu lata pembekuan. Hasil dinyatakan dalam beberapa saat. Dalam kes penentuan PT, tromboplastin yang diperoleh secara industri (faktor III) ditambahkan ke dalam plasma. Faktor ini mencetuskan jalan luaran. Definisi PV adalah ujian untuk memeriksa fungsi laluan luaran dan umum Kekurangan mana-mana faktor kedua-dua jalur ini (VII, X dan V, prothrombin dan fibrinogen) akan menampakkan dirinya dalam masa pembentukan gumpalan yang tidak normal (PT akan meningkat).

Begitu juga, dengan menambahkan pemula jalur intrinsik ke plasma pesakit, APTT ditentukan dan keadaan jalur pembekuan darah intrinsik dan umum diperiksa. Dalam kes ini, pemanjangan APTT menunjukkan kekurangan satu atau lebih faktor jalan dalaman atau umum..

Akhirnya, semasa memeriksa TB, trombin ditambahkan ke dalam plasma darah pesakit. Ini adalah penilaian keadaan fungsional tahap akhir laluan umum - penukaran fibrinogen menjadi fibrin. Pemanjangan TB menunjukkan kekurangan faktor I (fibrinogen). Sekiranya PT, APTT, dan TV normal, dapat dikatakan bahawa lata koagulasi berfungsi dengan normal..

Mentafsirkan Hasil

  • bilangan platelet - 150-400 x 109 / l;
  • masa prothrombin - 10-14 s;
  • masa tromboplastin separa diaktifkan - 30-40 s;
  • masa trombin D-dimers

Perhatian! Nilai rujukan untuk kepekatan D-dimer berbeza bergantung pada kaedah yang digunakan oleh makmal tertentu..

  • penurunan bilangan platelet 400 x 109 / l.
  • keadaan patologi yang dicirikan oleh penurunan pembekuan darah dan, oleh itu, peningkatan pendarahan.
  • keadaan patologi yang dicirikan oleh peningkatan kebekuan darah dan, oleh itu, kecenderungan untuk membentuk pembekuan darah intravaskular.

Punca trombositopenia

Thrombocytopenia, yang lebih biasa daripada trombositosis, boleh disebabkan oleh:

  • penurunan pengeluaran platelet di sumsum tulang;
  • meningkatkan kadar pemusnahan atau penggunaannya;
  • meningkatkan kepantasan penggunaannya.

Penurunan pengeluaran platelet di sumsum tulang ditunjukkan oleh trombositopenia yang teruk (kadang-kadang 05/18/2018 0

Coagulogram

Maklumat am

Setiap doktor yang berkelayakan tahu bahawa sangat disarankan untuk memulakan rawatan mana-mana pesakit dengan pengumpulan anamnesis, yang tidak lebih daripada sekumpulan maklumat mengenai keadaan kesihatan manusia..

Sebagai peraturan, setiap pemeriksaan perubatan dimulakan dengan pertanyaan pesakit sendiri mengenai penyakit sebelumnya atau campur tangan pembedahan, mengenai reaksi alergi atau kecenderungan keturunan terhadap penyakit tertentu, dan sebagainya..

Kemudian doktor menetapkan satu siri ujian makmal atau hanya ujian yang akan membantu melengkapkan sejarah dengan maklumat mengenai perkembangan penyakit, serta maklumat yang diperlukan untuk memilih kaedah rawatan atau diagnosis lebih lanjut..

Kajian koagulologi (disingkat koagulogram) menempati tempat penting di antara ujian darah makmal, yang mesti dilakukan sebagai persiapan untuk pembedahan, misalnya, semasa operasi caesar yang dirancang atau semasa kehamilan.

Coagulogram - apa itu?

Ramai pesakit yang sia-sia mula bimbang apabila mereka mendengar daripada doktor yang hadir, pada pandangan pertama, kata-kata yang tidak biasa sebagai koagulogram atau hemostasiogram. Jadi apakah analisis koagulogram ini dan mengapa ia diambil?

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa ini adalah kaedah yang cukup biasa dalam perubatan moden untuk mengkaji kerja sistem hemostasis tubuh manusia, yang bertanggungjawab untuk fungsi penting yang penting seperti: menghentikan pendarahan ketika pembekuan darah atau saluran darah rosak, serta mengekalkan keadaan darah yang normal.

Oleh itu jawapan kepada persoalan apa itu hemostasiogram - kajian yang menentukan seberapa baik sistem hemostasis tubuh berfungsi. Ujian koagulogram darah membantu mengkaji fungsi darah yang penting seperti keupayaan untuk membeku, iaitu pembentukan bekuan darah.

Setelah mendapat hasil pembekuan, doktor yang hadir dapat meramalkan hasil operasi atau kelahiran anak terlebih dahulu. Maklumat mengenai pembekuan darah sangat penting dalam situasi kecemasan, misalnya, ketika seseorang cedera, ketika detik mengira dan pendarahan harus dihentikan secepat mungkin.

Oleh itu, tidak perlu terlalu risau tentang berapa kos kajian ini. Bagaimanapun, harga hemostasiogram tidak dapat dibandingkan dengan keyakinan bahawa pesakit akan hidup dan sihat..

Petunjuk untuk pelantikan analisis seperti hemostasiogram adalah kehadiran penyakit berikut pada pesakit:

  • trombosis usus;
  • strok;
  • tromboemboli;
  • trombosis vaskular dan urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • sirosis kronik;
  • gestosis;
  • proses keradangan pada peringkat akut;
  • gangguan hemoragik, seperti trombositopenia, hemofilia, atau penyakit von Willebrand.

Di samping itu, analisis sedemikian semestinya ditentukan untuk menentukan kadar pembekuan darah sebagai persediaan untuk operasi elektif, misalnya, pembedahan caesar, dan juga semasa kehamilan untuk menilai keadaan hemostasis dan sebelum kelahiran bebas. Dalam kad pertukaran setiap wanita yang bersalin, ujian darah seperti koagulogram mesti ada.

Sistem hemostasis manusia

Setelah menentukan apa itu analisis hemostasis, ada baiknya kita memahami dengan lebih terperinci konsep seperti pembekuan darah. Mungkin patut dimulakan dengan definisi. Jadi, sistem hemostasis tubuh manusia adalah sistem biologi yang paling penting, fungsi utamanya yang dapat dianggap sebagai pemeliharaan parameter asas darah, serta menghentikan pendarahan.

Bukan untuk apa-apa bahawa tubuh manusia disebut keseluruhan alam semesta dan dibandingkan dengan mekanisme yang kompleks. Dan sistem hemostatik dapat berfungsi sebagai contoh jelas bagaimana orang yang disusun secara bijak. Darah adalah cecair biologi unik yang secara harfiah dapat membuat keajaiban di dalam badan kita..

Ia tidak hanya beredar melalui pembuluh darah, tetapi juga tidak dapat dilihat oleh seseorang yang memulihkan urat dan arteri sepanjang hidupnya kerana kemampuannya untuk membentuk gumpalan darah atau gumpalan yang padat, iaitu. gulung.

Terdapat tiga komponen utama sistem hemostasis manusia:

  • Sel-sel vaskular endotel (lapisan dalaman yang terdiri daripada sel-sel rata yang melapisi saluran limfa dan saluran darah, serta rongga jantung), yang apabila dinding vaskular pecah atau kerosakan lain, mampu melepaskan komponen aktif biologi seperti prostacyclin, thrombomodulin dan nitric oxide. Mereka seterusnya memulakan proses pembekuan darah..
  • Platelet atau platelet, yang memiliki kemampuan, seperti dulu, "menempel" satu sama lain untuk membentuk plag hemostatik primer.
  • Faktor plasma (sejumlah 15 faktor plasma, kebanyakan adalah enzim), yang disebabkan oleh reaksi kimia, membentuk bekuan fibrin, yang akhirnya akan menghentikan pendarahan.

Menyimpulkan semua perkara di atas, kita dapat dengan tegas menjawab persoalan apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk hemostasis semasa kehamilan, sebagai persediaan untuk operasi yang dirancang atau semasa diagnostik. Analisis ini memberi idea tentang seberapa baik atau buruknya pembekuan darah pesakit. Dengan kata lain, seberapa cepat doktor dapat menghentikan pendarahan ketika ia berlaku?.

Penyahkodan koagulogram darah

Ujian darah untuk koagulogram merangkumi banyak petunjuk yang perlu anda baca dengan betul, iaitu memahami dan menganalisis, dengan kata lain, menguraikan. Malangnya, tidak setiap doktor mempunyai kemahiran menguraikan petunjuk hemostasiogram. Dan hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mentafsirkan parameter analisis ini dengan betul..

Setelah menjalankan ujian makmal darah pesakit dan mendapatkan hasilnya, doktor yang menghadiri membandingkan penyahkodan koagulogram dengan norma yang ditetapkan untuk pesakit dewasa, dan juga kanak-kanak. Penting untuk diingat bahawa kadar koagulogram untuk anak, lelaki atau wanita hamil sangat berbeza. Ini terutama disebabkan oleh keunikan fungsi tubuh orang yang berlainan jantina dalam kategori umur yang berbeza..

Petunjuk koagulogram

Pertimbangkan parameter ujian pembekuan darah, iaitu, petunjuk hemostasiogram normal. Kemudian kita akan membahas masing-masing dengan lebih terperinci, dan juga membincangkan mengenai koagulogram yang diperluas atau diperluas.

Perlu diperhatikan bahawa jadual di bawah menunjukkan beberapa pilihan untuk parameter normal parameter hemostasiogram seperti masa pendarahan dan waktu pembekuan darah. Ini disebabkan oleh penafsiran norma yang berbeza untuk parameter ini oleh pakar yang mempelajarinya..

  • dari 8 hingga 12 minit;
  • dari 5 hingga 10 minit.
  • tidak lebih dari 4 minit;
  • dari 2 hingga 4 minit;
  • tidak lebih dari 8 minit.
Nama penunjuk (nama singkatan)Nilai standard penunjuk
Masa pembekuan darah:

  • norma untuk Mass dan Margot;
  • Norma Lee-White.
Masa pendarahan:

  • norma menurut Shitikova;
  • Norma Duke;
  • Norma Ivy.
Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR atau INR)0.82-1.18
Masa Thrombin (TV)14-21 saat
Indeks Prothrombin (PTI)73-122%
Masa Pengkalsifikasi Semula Diaktifkan (AVR)81-127 saat
D-dimer250.10-500.55 ng / ml *
Waktu prothrombin Quinck (PT)11-15 saat
Antithrombin III (AT III)75.8-125.6%
Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)22.5-35.5 saat
Fibrinogen2.7-4.013 gram
Kompleks fibrin-monomer larut (RFMK)0.355-0.479 UNIT *

* Unit antarabangsa (IU) atau Unit tindakan (U), iaitu ukuran dos bahan berdasarkan aktiviti biologinya.

* Nanogram per mililiter. Sumber: Wikipedia

Masa pembekuan

Ujian makmal darah pesakit ini memberi gambaran kepada doktor mengenai masa yang diperlukan tubuh untuk membentuk bekuan darah. Tidak ada singkatan untuk parameter ini dalam analisis. Semasa penyelidikan, bahan biologi (darah) yang diambil dari pesakit dari urat dimasukkan ke dalam tabung uji steril dan kering, dan kemudian waktunya diperhatikan dan ditunggu sehingga darah beku kelihatan.

Apabila waktu pembekuan darah normal, doktor dapat menyimpulkan bahawa sistem hemostasis berfungsi dengan betul, dan juga mengecualikan beberapa keadaan patologi, misalnya, hemofilia atau pembekuan intravaskular yang tersebar, di mana pembekuan darah sama sekali tidak terbentuk. Sekiranya berlaku penyimpangan dari norma waktu pembekuan darah (peningkatan atau penurunan indikator), anda harus memahami dengan lebih terperinci alasannya.

Sebagai contoh, peningkatan masa pendarahan dapat dilihat pada hemofilia, lupus eritematosus sistemik atau pada artritis reumatoid, serta pada peritonitis, pada patologi hati kronik, pada radang paru-paru dan adanya tumor malignan. Waktu pendarahan yang dipendekkan mungkin menjadi isyarat untuk perkembangan kejutan anaphylactic atau hemorrhagic, serta myxedema..

Sebagai tambahan, semua petunjuk koagulogram, termasuk yang satu ini, mungkin menyimpang dari norma semasa kehamilan. Sebagai peraturan, wanita pertama kali mengetahui tentang nama ujian pembekuan darah semasa kehamilan, ketika mereka diwajibkan menjalani banyak ujian makmal untuk memantau dan mempengaruhi kesihatan ibu dan anak yang belum lahir dengan cepat.

Perubahan yang berlaku dengan cepat dalam tubuh wanita hamil tidak berlaku tanpa meninggalkan jejak untuk sifat dan ciri darah. Perlu diperhatikan bahawa terdapat penurunan secara beransur-ansur dalam waktu pembekuan darah mulai dari trimester pertama, dan pada trimester ketiga, penunjuk ini dapat sangat berbeza dari norma. Namun, jangan takut, kerana ini hanyalah salah satu mekanisme pelindung yang membantu mempersiapkan tubuh wanita untuk melahirkan anak dan mengurangkan kemungkinan kehilangan darah..

Masa pendarahan

Sesuai dengan norma, jangka waktu pendarahan tidak boleh kurang atau lebih dari beberapa menit dari saat tusukan, yang disebut hemostasis primer. Untuk menyelesaikan proses, iaitu pembentukan gumpalan darah memerlukan purata 10 minit Waktu pembekuan darah adalah petunjuk yang sangat penting yang memainkan peranan penting dalam mempersiapkan pesakit untuk menjalani pembedahan, misalnya, semasa pembedahan caesar.

Kadar pembekuan darah pada wanita tidak berbeza dengan standard yang ditetapkan untuk orang dewasa. Kadar pembekuan darah pada kanak-kanak bergantung pada usia kanak-kanak. Rata-rata, tempoh pendarahan tidak boleh melebihi 2-4 minit, dan darah beku akan terbentuk dalam 2-5 minit.

Waktu pendarahan boleh meningkat dengan:

  • hemofilia;
  • trombositopenia, iaitu dengan kekurangan platelet dalam darah;
  • demam berdarah, seperti Ebola atau Crimea-Congo;
  • kerosakan hati oleh alkohol (mabuk);
  • trombositopati;
  • pengambilan dadah berlebihan.

Cara mengambil ujian pembekuan darah?

Agar doktor dapat menerima maklumat yang tidak diputarbelitkan selepas ujian makmal, seseorang harus mendekati penghantaran ujian dengan betul, termasuk pembekuan darah. Bahan biologi diambil pada waktu pagi, selalu pada waktu perut kosong. Harus diingat bahawa sekurang-kurangnya 8, dan sebaiknya 12 jam harus berlalu sejak makan terakhir..

Di samping itu, tidak perlu mengambil minuman beralkohol dan ubat pada malam kajian, kerana ini boleh mempengaruhi hasil ujian. Sekiranya pesakit terpaksa mengambil ubat apa pun, dia tidak boleh lupa memberitahu profesional perubatan mengenainya..

Masa prothrombin

Apakah masa prothrombin? Ini adalah salah satu petunjuk makmal utama koagulogram yang digunakan oleh doktor untuk menilai sistem hemostasis tubuh manusia secara keseluruhan, dan juga untuk menentukan keberkesanan ubat-ubatan yang mencegah pembekuan darah..

PV mencerminkan fasa 1 dan 2 pembekuan plasma. Dengan kata lain, masa pembentukan gumpalan trombin dalam darah apabila tromboplastin dan kalsium ditambahkan. Untuk parameter ini, sebutan PV yang disingkat diterima, kadang-kadang didapati HTP. Parameter ujian pembekuan darah seperti nisbah normalisasi antarabangsa (INR) dan indeks prothrombin (PTI) berasal dari masa prothrombin, kadarnya berbeza bergantung pada usia dan jantina pesakit..

Sebagai contoh, norma masa trombin pada wanita dan lelaki adalah 11-15 saat. Bagi kanak-kanak, standard ditetapkan bergantung pada usia mereka. Contohnya, untuk bayi yang baru lahir - 13-17 saat atau 14-19 saat untuk bayi pramatang. Untuk kanak-kanak yang lebih tua (dari 10 tahun), norma adalah 12-16 saat, dan untuk anak yang lebih muda - 13-16 saat.

Masa trombin berada di atas normal - apa maksudnya? Penyimpangan dari petunjuk standard yang ditetapkan untuk parameter koagulogram ini mungkin bermaksud berikut:

  • kekurangan vitamin K dalam badan;
  • kepekatan rendah atau kekurangan faktor pembekuan darah 1,2,5,7, serta 10;
  • pelanggaran fungsi normal hati, kegagalan hati atau penyakit lain organ ini;
  • kehadiran pembekuan intravaskular yang tersebar.

Masa prothrombin meningkat, apa maksudnya? Sebagai peraturan, lebihan penunjuk PV dikaitkan dengan pengambilan ubat pesakit yang tergolong dalam kumpulan antikoagulan, iaitu. ubat-ubatan yang mempunyai antikoagulan, seperti Heparin, Coumadinilin, atau Warfarin.

Nisbah Normalisasi Antarabangsa

Nisbah prothrombin (disingkat PTI) atau INR dalam ujian darah, apa itu? Anda harus bermula dengan sedikit latar belakang. Parameter seperti INR dalam hemostasiogram muncul pada tahun 1983, ketika Pertubuhan Kesihatan Sedunia (selanjutnya WHO) memutuskan untuk menyelaraskan kerja makmal penyelidikan dan membawa semua petunjuk ujian pembekuan darah ke satu corak yang dapat difahami untuk doktor di seluruh dunia..

Sebelum ini, setiap makmal boleh menggunakan reagen tromboplastin yang berbeza, yang dapat memutarbelitkan hasil penyelidikan akhir. Parameter koagulogram ini disingkat INR atau INR. Pada perubatan domestik, pada masa ini, dan bukannya INR, anda masih dapat mencari petunjuk seperti indeks prothrombin, yang menggambarkan seberapa baik pembekuan darah pesakit..

Namun, kerana kaedah yang berbeza untuk menentukan parameter ini, dianggap tidak stabil dan oleh itu adalah kebiasaan menggunakan INR di luar negara. Dalam ujian darah untuk PTI dan INR, norma ditetapkan pada tahap:

  • PTI - 70-100, dan untuk pesakit yang mengambil Warfarin - 24.0-42.6;
  • INR - 0.82-1.18.

Oleh itu, apakah INR dalam ujian darah? Ini adalah petunjuk yang tidak lebih daripada nisbah PT analisis pesakit dan PT sampel kawalan. Norma INR dalam ujian darah manusia mengikut standard antarabangsa boleh berkisar antara 0,82 hingga 1,18.

Sekiranya menyimpang dari nilai di atas, pesakit mungkin didiagnosis dengan penyakit berikut:

  • dengan peningkatan PT dan INR: hepatitis kronik, kekurangan vitamin K, sirosis hati, amiloidosis, pembekuan intravaskular yang disebarkan, tahap fibrinogen rendah, sindrom nefrotik, dysbiosis usus, kekurangan faktor pembekuan (2.5, 7 dan 10);
  • dengan penurunan PT dan INR: tromboemboli vaskular, peningkatan aktiviti faktor 7, trombosis atau pengaktifan fibrinolisis.

Selain itu, peningkatan indikator INR dan PT mungkin menunjukkan adanya ubat antikoagulan dalam darah pesakit. Oleh itu, kadar INR semasa mengambil Warfarin berbeza dengan standard yang ditetapkan. Bagi pesakit yang mengambil ubat ini dan ubat-ubatan yang serupa dengannya, julat nilai INR normal berikut digunakan - 2.0-3.0.

Norma INR dalam darah pada wanita biasanya tidak berbeza dengan nilai umum. Tetapi semasa membawa anak, tubuh wanita berubah begitu banyak sehingga kadar INR semasa kehamilan mungkin tidak bertepatan dengan angka yang dinyatakan di atas.

Masa trombin separa diaktifkan

Ujian darah APTT - apa itu? Ini adalah satu lagi petunjuk analisis, yang memberikan maklumat mengenai keberkesanan kerja faktor plasma yang dirancang untuk menghentikan pendarahan dengan cepat. Parameter ini disingkat APTT..

Ujian darah APTT - apa itu? Selalunya terdapat nama parameter seperti masa tromboplastin separa diaktifkan. APTT, seperti aPTT, memberikan maklumat mengenai kadar pembentukan bekuan fibrin dan mencirikan proses hemostasis dalaman. Adalah dipercayai bahawa penunjuk APTT adalah yang paling tepat, tetapi pada masa yang sama dan yang paling sensitif, kerana mungkin berbeza bergantung pada reagen yang digunakan dalam ujian makmal.

Kadar umum APTT dalam darah manusia ditetapkan pada 22.5-35.5 saat. Kadar APTT pada wanita juga sesuai dengan nilai yang ditunjukkan di atas. Namun, seperti pada parameter koagulogram lain, kadar APTT selama kehamilan tidak selalu sesuai dengan peraturan umum. Pertimbangkan sebab penyimpangan penunjuk ini dari norma.

Sebagai peraturan umum, jika APTT dinaikkan, ini bermakna sistem hemostasis tidak stabil, atau pesakit mengambil Heparin dan analognya, misalnya Fraxiparin, Clexane, dan juga Cybor.

Apabila alasan di atas dikecualikan, dan APTT berada di atas normal, ini bermakna pesakit mungkin mengalami penyakit seperti:

  • fibrinolisis;
  • memperoleh atau mungkin kekurangan kongenital faktor pembekuan darah (8, 9, 11, 10, 12, 2 dan 5);
  • Sindrom DIC (tahap 2 atau 3);
  • patologi autoimun (biasanya lupus erythematosus sistemik);
  • penyakit hati.

Apabila APTT diturunkan, apakah maksudnya? Sekiranya nilai penunjuk berada di bawah normal, maka ini menunjukkan bahawa keupayaan darah untuk membeku berkurang. Sebab utama keadaan ini mungkin:

  • Sindrom DIC 1 darjah;
  • peningkatan kebekuan;
  • kesalahan dalam pengeluaran ujian makmal, contohnya, pengambilan sampel darah yang tidak betul.

Kompleks fibrin-monomerik larut

Singkatan dalam koagulogram ditetapkan sebagai RFMK. Analisis RFMK, apa itu? Perlu dimulakan dengan definisi kompleks fibrin-monomer - ini adalah produk pemecahan bekuan darah dalam proses fibrinolisis. Menurut para penyelidik, penunjuk ini agak sukar untuk ditentukan dengan pasti, kerana kompleks fibrin-monomer larut sangat cepat dikeluarkan dari darah..

Parameter seperti RFMK memainkan peranan penting dalam diagnosis sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan (nama penuh adalah sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan). Kadar RFMK dalam darah manusia adalah 0.355-0.479 U. Walau bagaimanapun, semasa kehamilan, norma RFMK dapat berbeza secara signifikan dari tahap yang ditunjukkan di atas. Oleh kerana badan wanita secara aktif bersiap untuk kelahiran yang akan datang, bersama dengannya, parameter asas darah berubah, termasuk kemampuannya untuk membeku.

Ini adalah sejenis mekanisme pertahanan yang membantu mengurangkan risiko pendarahan. Ini dianggap normal untuk tahap RFMK yang menyimpang semasa kehamilan hingga 5.1 ml. setiap 100 ml. darah. Sekiranya RFMK dinaikkan, apakah maksud hasil analisis ini??

Ketika berada dalam koagulogram RFMK pesakit, alasannya mungkin seperti berikut:

  • terkejut;
  • tromboemboli urat mendalam pada bahagian hujung kaki atau arteri pulmonari;
  • sepsis;
  • gestosis atau preeklampsia semasa kehamilan;
  • patologi tisu penghubung;
  • kegagalan buah pinggang kronik atau akut.

Peningkatan indikator ini sering dijumpai pada pesakit yang baru menjalani pembedahan. Oleh itu, dalam tempoh selepas operasi, analisis untuk RFMK mungkin menyimpang dari norma..

Masa pengiraan semula diaktifkan

Singkatan dalam analisis, ABP ditetapkan dan menunjukkan masa yang diperlukan untuk pembentukan fibrin dalam plasma darah yang tepu dengan platelet dan kalsium. Parameter ini juga digunakan untuk menilai sistem pembekuan darah secara keseluruhan. AVR mencerminkan interaksi hubungan hemostasis selular dan plasma.

Perlu diperhatikan bahawa nilai parameter ini mungkin berbeza bergantung pada reagen yang digunakan dalam kajian makmal. Sebagai peraturan, waktu pengkalsifikasi yang dipendekkan menunjukkan kecenderungan pesakit untuk membentuk gumpalan darah, dan yang diperpanjang - mengenai hemofilia, serta penurunan jumlah platelet dan perubahan pada ciri utama mereka..

Indeks prothrombin. Norma untuk wanita

Nama singkatan parameter ini dalam analisis adalah PTI. Ujian darah untuk PTI - apa itu? Indeks prothrombin adalah nisbah masa prothrombin ideal yang ditetapkan dengan masa prothrombin dalam analisis pesakit, dikalikan dengan 100%.

Perlu diperhatikan bahawa penunjuk ini pada masa ini hampir tidak digunakan, kerana WHO mengesyorkan menggunakan parameter seperti itu, yang lebih tahan terhadap penyelidikan makmal, seperti INR. Kadar PTI dalam darah untuk orang yang sihat ditetapkan pada 73-122%.

Sebagai peraturan umum, kadar PTI pada wanita tidak boleh berbeda dengan nilai di atas, kecuali tempoh kehamilan, ketika pembekuan darah meningkat. Oleh itu, jika terdapat penyimpangan dari norma PTI pada wanita dalam koagulogram, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat. Parameter ini meningkat, sebagai peraturan, jika tubuh manusia kekurangan vitamin K, dan ada juga kekurangan faktor pembekuan darah.

Sebagai tambahan, peningkatan PTI disebabkan oleh rawatan dengan antikoagulan seperti Syncumar, Warfarin atau Neodikumarin, serta ketika mengambil Heparin dan analognya. Mengurangkan PTI dengan kerosakan hati, misalnya, dengan sirosis dan hepatitis, dengan trombosis vaskular dan semasa kehamilan.

Kadar prothrombin untuk wanita dalam darah

Dalam sistem hemostatik, 15 faktor pembekuan memainkan peranan mendasar, iaitu bahan yang mencirikan ketepatan kerjanya. Salah satu faktor yang paling penting dianggap sebagai prothrombin atau faktor II, juga dikenali sebagai trombogen. Ini adalah protein yang merupakan pendahulu trombin, yang seterusnya bertanggungjawab untuk fungsi pembekuan darah - merangsang pembentukan trombus (pembekuan darah).

Tahap prothrombin dalam darah ditentukan menggunakan ujian berikut:

  • PV menurut Quick - norma bagi wanita adalah 78-142%;
  • INR atau INR - norma bagi wanita 0.85-1.15.

Sekiranya tahap faktor II lebih tinggi daripada biasa, maka peredaran darah menjadi sukar kerana fakta bahawa darah menjadi likat, akibatnya, saluran darah menjadi tersumbat. Dalam keadaan ini, tubuh pesakit berisiko mengalami strok dan serangan jantung tidak seperti sebelumnya, dan risiko terkena tumor ganas atau tromboemboli meningkat dengan ketara..

Sekiranya tahap trombogen dikurangkan, pembentukan gumpalan darah terjadi secara perlahan secara tidak normal, yang penuh dengan kehilangan darah yang signifikan sekiranya berlaku pendarahan. Sebagai peraturan, sebab-sebab kegagalan dalam sistem hemostasis adalah: kekurangan vitamin K dalam tubuh atau faktor kongenital dan pemerolehan lain.

Masa trombin

Nama yang disingkat adalah TV. Parameter ini mencirikan tahap akhir hemostasis dan menentukan jangka masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan fibrin ketika trombin ditambahkan ke dalam plasma darah. Pengendalian TB selalu dilakukan bersama dengan PT dan APTT untuk diagnosis patologi fibrinogen yang kongenital yang paling berkesan, dan juga untuk menilai keberkesanan terapi fibrinolitik dan heparin.

Fibrinogen

Apakah ujian darah fibrinogen? Faktor pembekuan darah pertama atau fibrinogen tidak lebih dari protein yang terbentuk di bawah pengaruh faktor Hageman di hati, dan kemudian, di bawah pengaruhnya, ditukar menjadi fibrin tidak larut. Kehadiran fibrinogen ditentukan menggunakan trombotest.

Dipercayai bahawa trombotest gred 4 dan 5 adalah normal. Perlu diperhatikan bahawa sejak fibrinogen (protein fasa akut), tahapnya meningkat dalam darah semasa tekanan, trauma atau jangkitan. Sebagai peraturan umum, tahap fibrinogen dalam darah harus berada di antara 2,7 hingga 4,013 gram. Kadar fibrinogen pada wanita dalam darah tidak boleh lebih rendah atau lebih tinggi daripada nilai yang ditunjukkan, kecuali tempoh kehamilan.

Parameter darah seorang wanita hamil mengalami perubahan, seperti seluruh tubuhnya secara keseluruhan. Banyak sistem pelindung dilancarkan, termasuk sistem hemostasis yang bersiap untuk kelahiran yang akan datang. Selalunya, pada trimester pertama, tahap fibrinogen mungkin sedikit lebih tinggi atau lebih rendah daripada biasa. Untuk tempoh kehamilan ini, petunjuk ditetapkan dari 2,3 hingga 5 g / l.

Apabila tahap protein ini meningkat, darah menjadi lebih padat dan tebal. Kerana ini, proses pembentukan trombus bermula, yang membahayakan anak, kerana dia akan menderita kekurangan oksigen akut dan, sebagai akibatnya, dari kekurangan unsur mikro dan makro penting, serta vitamin. Semasa kehamilan pada trimester kedua, penunjuk fibrinogen mestilah berada dalam julat normal 2.4-5.1 g / l, dan pada trimester ketiga - hingga 6.2 g / l.

Peningkatan tahap fibrinogen juga diperhatikan dengan:

  • infarksi miokardium;
  • penyakit bakar;
  • haid;
  • artritis reumatoid;
  • amiloidosis;
  • pneumonia;
  • pielonefritis;
  • scleroderma sistemik;
  • peritonitis.

Di samping itu, ubat-ubatan seperti Heparin dan kontraseptif oral mempengaruhi tahap protein..

Tahap fibrinogen yang rendah menunjukkan bahawa pesakit mempunyai penyakit seperti:

  • Sindrom DIC;
  • kanser prostat;
  • sirosis hati dan patologi organ lain;
  • leukemia.

Tahap fibrinogen dapat menurun dengan keracunan Heparin, begitu juga dengan pesakit yang mengambil steroid anabolik, asid valerik, androgen, minyak ikan dan barbiturat.

Antithrombin III

Antikoagulan fisiologi ini dalam strukturnya merujuk kepada glikoprotein, iaitu bahan yang mampu menghalang faktor pembekuan 9, 10 dan 12 dan trombin. Ia disintesis dalam sel hati. Petunjuk normatif parameter koagulogram ini berubah bergantung pada usia pesakit..

Bagi orang dewasa, indikator 75-125% akan normal, untuk bayi baru lahir - 40-80%, untuk kanak-kanak dari 10 hingga 16 tahun - 80-120%, dan sehingga 10 tahun - 60-100%. Sekiranya antithrombin 3 diturunkan, apakah maksudnya? Penurunan tahap antikoagulan ini mungkin berkaitan dengan kehadiran pesakit seperti penyakit seperti pembekuan intravaskular, sepsis, iskemia, sirosis hati, tromboemboli atau trombosis.

Sebagai tambahan, antithrombin III boleh menurun pada trimester kehamilan terakhir dan ketika pesakit mengambil Heparin atau inhibitor fibrin. Apabila antitrombin 3 meningkat, patologi keradangan seperti peritonitis, pielonefritis dan radang paru-paru, serta kekurangan hepatitis dan vitamin K dapat menjadi penyebabnya..

D-dimer

Petunjuk lain dari koagulogram yang diperpanjang, dengan bantuan yang mana doktor menganalisis bukan hanya pembekuan darah, tetapi juga sistem antikoagulan tubuh manusia. D-dimer adalah helai fibrin terbelah. Hanya hasil peningkatan parameter ini yang penting, yang menunjukkan perkembangan penyakit hati dalam tubuh pesakit, sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan, trombosis, iskemia, artritis, infark miokard.

Di samping itu, kenaikan indeks D-dimer adalah tanda perokok berat..

Coagulogram semasa kehamilan

Apa itu koagulogram semasa kehamilan? Ini semua adalah koagulogram yang sama, yang semestinya diresepkan kepada wanita dalam tempoh melahirkan anak, serta segera sebelum bersiap untuk melahirkan anak..

Semasa kehamilan, norma untuk semua petunjuk ujian pembekuan darah tidak sesuai dengan nilai yang diterima umum untuk tubuh orang dewasa yang sihat.

Ini disebabkan, pertama sekali, oleh fakta bahawa sistem hemostasis seorang wanita hamil mengalami perubahan serius, dan juga seluruh tubuhnya secara keseluruhan kerana munculnya lingkaran peredaran darah yang lain - uteroplacental. Peranan penting dimainkan oleh latar belakang hormon, di mana progesteron mendominasi..

Perlu diperhatikan bahawa semasa kehamilan, aktiviti faktor pembekuan darah seperti 7.8 dan 10, serta fibrinogen, meningkat dengan ketara. Ini adalah sejenis mekanisme pertahanan semula jadi yang dirancang untuk membantu meningkatkan kemungkinan hasil kelahiran yang baik..

Fragmen fibrin disimpan di dinding saluran darah dan dengan demikian sistem fibrinolisis ditekan. Ini membolehkan tubuh wanita memainkannya dengan selamat sekiranya berlaku gangguan plasenta atau keguguran, dengan pendarahan rahim dan dengan pembentukan gumpalan darah intravaskular..

Menentukan petunjuk koagulogram semasa kehamilan

Singkatan nama penunjuk, unit pengukuranSaya trimester kehamilanII trimester kehamilanIII trimester kehamilan
RFMK, ED78-13085-13590-140
Platelet, * 10 9 / l301-317273-298242-263
Antithrombin III, g / l0.2220.1760.155
AVR, s60.1-72.656.7-67.848.2-55.3
Indeks prothrombin,%85.4-90.191.2-100.4105.8-110.6
Fibrinogen, g / l2.91-3.113.03-3.464.42-5.12
APTT, s35.7-41.233.6-37.436.9-39.6

Cara mengambil coagulogram?

Kami bercakap mengenai apa itu koagulogram dan mengapa analisis ini diambil. Sekarang mari kita fikirkan bagaimana menjalani hemostasiogram dengan betul, sehingga, berdasarkan hasil yang diperoleh, doktor dapat membuat kesimpulan yang betul dan memilih rancangan rawatan yang berkesan.

Oleh itu, jika anda perlu melakukan ujian pembekuan darah, ingatlah peraturan berikut:

  • darah disumbangkan secara eksklusif semasa perut kosong, lebih baik lebih dari 12 jam berlalu sejak makan terakhir anda;
  • menjelang analisis, anda tidak boleh makan makanan yang terlalu pedas, anda juga harus menahan diri dari daging asap dan makanan yang terlalu berlemak;
  • dilarang sama sekali untuk minum alkohol, walaupun minuman itu mengandungi sebahagian kecil alkohol;
  • jangan merokok;
  • disyorkan untuk tidak mengambil ubat sebelum analisis, dan jika ubat-ubatan itu penting, anda pasti harus memberi amaran kepada pembantu makmal mengenai perkara ini dan menunjukkan ubat-ubatan yang anda beri.

Hemostasiogram standard boleh dilakukan di kebanyakan klinik kesihatan awam, dan analisis terperinci atau terperinci lebih kerap tersedia di institusi perubatan berbayar. Sebagai contoh, di makmal Invitro, koagulogram dapat dilakukan dengan cepat. Sebagai peraturan, hasil kajian dapat diambil setelah beberapa hari. Ini disebabkan oleh perlunya beberapa tindak balas kimia yang memerlukan kos waktu tertentu, yang tidak dapat dielakkan.

Walau bagaimanapun, anda akan mendapat hasil analisis berbayar di tangan anda lebih cepat daripada di institusi kerajaan, di mana makmal banyak dimuat kerana kemasukan pesakit atau mungkin tidak ada beberapa reagen yang diperlukan untuk kajian ini. Kos analisis bergantung pada jumlah parameter yang perlu dikaji dan berbeza dari 1000 hingga 3000 rubel.


Artikel Seterusnya
Tekanan mati - pada tekanan apa seseorang mati