Indeks prothrombin


Darah dalam tubuh manusia boleh berada dalam keadaan cair dan tebal. Konsistensi cairan darah memungkinkannya melakukan beberapa fungsi, termasuk melindungi tubuh dari kesan persekitaran yang menular, menukar vitamin dan mineral, mengangkut oksigen ke semua organ dan sistem, dan menjaga suhu tubuh yang normal.

Sekiranya sindrom hemoragik terjadi akibat luka, trauma atau luka, darah mula menebal dan membentuk bekuan darah, yang tujuannya adalah untuk menghentikan pendarahan dan memulakan proses regenerasi vaskular. Darah mengental kerana penghasilan sejenis protein khas yang disebut prothrombin. Sintesis protein berlaku di hati. Ia dimungkinkan oleh vitamin K. Oleh itu, prothrombin adalah sebab kedua mengapa pembekuan darah..

Ujian darah untuk PTI - apa itu?

Terapi beberapa penyakit melibatkan, antara lain, menderma darah untuk kajian khas yang bertujuan untuk menentukan kebekuan. Salah satu petunjuk kajian sedemikian adalah indeks prothrombin atau PTI. Ia membantu mencegah kemungkinan pendarahan atau pembekuan darah..

Analisis jenis ini sering digunakan dalam bidang pembedahan dan terapi. Analisis tidak menyakitkan bagi pesakit dan selamat. Ia hanya boleh dijalankan di makmal..

Penerangan mengenai indeks PTI

Apa yang ditunjukkan oleh ujian darah untuk PTI? Indeks PTI adalah nisbah selang waktu di mana darah pesakit membeku hingga tempoh di mana sampel standard dibekukan. Nisbah ditunjukkan sebagai peratusan untuk kemudahan. Penunjuk yang dihasilkan dikalikan dengan seratus.

Prothrombin memainkan peranan penting dalam proses pembekuan darah. Jenis protein khusus ini kemudiannya diubah menjadi trombin, yang terdiri dari bekuan darah..

Seperti yang disebutkan di atas, vitamin K terlibat secara langsung dalam penghasilan prothrombin, kekurangannya yang mengganggu sintesis protein, meningkatkan risiko pendarahan.

Nampaknya pembaca telah menerima jawapan yang lengkap untuk pertanyaan: "Ujian darah untuk PTI - apa itu?"

Indeks pembekuan plasma

Petunjuk yang sama pentingnya adalah indeks pembekuan plasma. Ini adalah keupayaan darah untuk berubah dari keadaan cair menjadi tebal. Dengan nilai ini, doktor dapat menilai kerja organ pencernaan dan sistem perkumuhan..

Dalam keadaan normal, darah mengalir dalam bentuk cecair di dalam saluran. Ini membantunya memenuhi tujuan dan fungsinya yang utama, iaitu pengangkutan bahan penting ke semua organ dan sistem..

Kerosakan pada kulit luar atau tisu dalaman menimbulkan pendarahan. Pada masa inilah tubuh memulakan proses pembekuan, membuat cairan di dalam pembuluh menjadi lebih tebal dan dengan demikian membuat gumpalan darah yang menyumbat luka.

Kadar PTI

Tidak ada panduan umum untuk IPT dalam ujian darah. Terdapat banyak cara untuk menentukan prestasi normal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa analisis biokimia plasma bergantung pada kepekaan terhadap reagen dan reaksi individu terhadapnya. Oleh itu, petunjuk mungkin berbeza.

Organisasi Kesihatan Sedunia mengesyorkan untuk mengganti IPT dengan International Normalized Ratio atau INR, kerana indikator normalnya tidak bergantung pada keadaan makmal tertentu. Norma INR dianggap 0.8-1.2. Sekiranya petunjuk yang diperoleh sebagai hasil kajian ditolak dengan ketara, ini menunjukkan adanya atau kecenderungan patologi tertentu.

Di bawah ini kami akan memberitahu anda dengan lebih terperinci apa itu - ujian darah untuk PTI dan berapa banyak norma indeks ini.

Indeks prothrombin semasa kehamilan

Setiap wanita semasa mengandung mesti menjalani ujian darah untuk PTI. Pemeriksaan PTI dilakukan secara rata-rata hingga 4 kali sepanjang tempoh melahirkan anak. Trimester ketiga pada malam kelahiran adalah kunci ujian..

Indeks PTI pada ibu hamil berlebihan dan berada dalam lingkungan 90-120%, yang dianggap normal, kerana peredaran darah tambahan diperlukan antara plasenta dan rahim. Perubahan hormon yang ketara berlaku dalam tubuh wanita semasa kehamilan juga memerlukan kawalan khas, termasuk PTI..

Penurunan IPT di bawah 80% meningkatkan risiko kehilangan darah utama semasa atau selepas melahirkan. Nilai PTI lebih daripada 160% mengancam gangguan plasenta, yang sangat berbahaya bukan hanya untuk anak, tetapi juga untuk pesakit itu sendiri.

Dalam kes ini, wanita tersebut segera dimasukkan ke hospital dan dimasukkan ke hospital sebelum melahirkan. Langkah-langkah tersebut memungkinkan untuk mempersiapkan kelahiran dengan betul dan mencegah kematian. Dengan mempertimbangkan semua perkara di atas, menjadi jelas mengapa sangat penting untuk mengetahui dengan tepat jawaban untuk pertanyaan: "Apa ini - ujian darah untuk PTI?"

Penyahkodan PTI yang dikurangkan

Bacaan IPT normal menunjukkan bahawa orang itu sihat dan mempunyai kadar pembekuan darah yang baik..

Sebarang penyimpangan dari norma PTI dalam ujian darah adalah penyebab utama kebimbangan, kerana ia menunjukkan proses patologi dalam tubuh atau kemungkinan besar kejadiannya.

Sekiranya, sebagai hasil ujian darah, indikator PTI diremehkan, maka tubuh cenderung mengalami pendarahan. Selain itu, fakta ini menunjukkan ketumpatan darah yang tidak mencukupi..

Sebab penurunan indeks prothrombin

Sebab-sebab penurunan perubahan jumlah darah adalah penyakit berikut:

  • Kekurangan dalam vitamin K. Tubuh ini menyebabkan penipisan darah dan, dengan itu, meremehkan PTI.
  • Proses patologi pada organ saluran usus, penguasaan mikroflora berbahaya daripada berguna.
  • Penyakit hati. Sebahagian daripadanya boleh menyebabkan gangguan sintesis bahan yang terlibat dalam pembekuan darah..
  • Kekurangan prothrombin yang bersifat kongenital. Kekurangan genetik atau kekurangan fibrinogen plasma.
  • Sindrom kegagalan pembekuan darah.
  • Keabnormalan tiroid yang mengganggu proses penebalan darah.
  • Pelanggaran metabolisme protein.
  • Penyakit nefrotik ginjal.
  • Proses barah di pankreas, pundi hempedu, serta penyakit onkologi hematologi yang bersifat kronik atau dalam bentuk akut.

Sebagai tambahan kepada semua penyakit di atas, pengambilan ubat kuat boleh memutarbelitkan petunjuk IPT ke bawah. Ini berlaku untuk ubat penahan sakit, dan juga ubat kumpulan antibiotik.

Untuk mengelakkan keputusan yang salah semasa menyahkod ujian darah untuk PTI, anda harus segera memberitahu doktor yang hadir mengenai semua ubat yang diambil pada saat pengambilan darah. Anda juga perlu memberitahu mengenai ubat-ubatan yang diminum sehari sebelumnya, kerana tidak semua zat aktif dikeluarkan dari badan.

Sekiranya PTI berada di atas normal

Indikator PTI yang terlalu tinggi ketika menyahkod hasil penyelidikan yang diperoleh menunjukkan kelajuan penebalan darah yang berlebihan. Penyimpangan semacam itu juga berbahaya bagi kesihatan, kerana ini menunjukkan pelbagai penyakit dan patologi..

Dalam kes yang luar biasa, sindrom kekurangan dalam konstituen plasma, yang mengganggu proses normal pembekuan darah, ditentukan secara genetik. Dalam kes lain, peningkatan tahap PTI menunjukkan keadaan berikut di dalam badan:

  • Kiraan platelet darah meningkat.
  • Trombosis primer, apabila pembekuan darah menyekat urat dalam di hujung kaki.
  • Pembentukan tumor malignan.
  • Kesan sampingan ubat-ubatan tertentu, termasuk ubat steroid dan kontraseptif oral.
  • Patologi dalam bidang jantung dan saluran darah. Ini disebabkan oleh perlambatan proses peredaran darah, kerana darah tebal tidak dapat bergerak cepat melalui urat.

Persediaan untuk analisis

Persiapan yang tepat untuk kajian ini menjamin hasil yang paling tepat.

Jangan makan selama 10 jam sebelum mengambil darah. Bahan diambil pada waktu pagi dengan perut kosong..

Sehari sebelum ujian, anda harus berhenti makan makanan berlemak dan goreng.

Alkohol dan aktiviti fizikal yang kuat dilarang. Semua ini membawa kepada kehilangan cecair yang ketara oleh badan, akibatnya indikatornya diputarbelitkan.

Selama setengah jam sebelum menderma darah, cubalah menjaga keadaan rehat, tanpa pergerakan tiba-tiba.

Dianjurkan untuk berhenti merokok dalam tempoh ini..

Setelah mengambil ubat kuat, anda harus berehat sebelum belajar sekurang-kurangnya seminggu.

Darah diambil dari vena, yang dikumpulkan oleh pembantu makmal ke dalam tabung uji dengan reagen khas. Selepas bahan dikumpulkan, anda tidak boleh bangun secara tiba-tiba, anda perlu duduk sedikit.

Petunjuk yang diperoleh sebagai hasil ujian darah untuk IPT akan membantu menilai kesihatan umum dan mendiagnosis kemungkinan patologi pada peringkat awal..

Kami berharap para pembaca mendapat jawapan yang lengkap untuk pertanyaan: "Ujian darah untuk IPT - apa itu, dan berapa nilai normal indeks prothrombin?"

PTI dalam ujian darah

8 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 1296

  • Faktor hemostasis dan pembekuan
  • PTI dalam koagulogram
  • PTI atau prothrombin menurut Quick?
  • Sebab penyimpangan dari norma
  • Bagaimana penyelidikan dilakukan?
  • Apa yang mempengaruhi hasilnya?
  • Video-video yang berkaitan

Keadaan darah secara umum, dan khususnya, kemampuan fungsi sistem hemostasis dan komponennya, sangat menentukan kesejahteraan dan kesihatan umum seseorang. Salah satu sifat utama darah adalah kebekuan, dan kualitinya bergantung pada bahan yang dihasilkan oleh tubuh, yang disebut faktor pembekuan.

Untuk menilai ciri-ciri kuantitatif dan fungsinya, kajian komprehensif sistem hemostasis dilakukan - koagulogram. Diagnosis ini merangkumi banyak petunjuk, yang masing-masing bertanggung jawab untuk tahap tertentu dalam proses pembekuan, memungkinkan Anda untuk mengenal pasti pelanggaran yang berlaku dan mengembangkan strategi terapi yang sesuai..

Tanpa pendidikan perubatan, agak sukar untuk memahami hasil koagulogram, dan, sebagai contoh, ujian darah untuk PTI (indeks prothrombin) bagi kebanyakan orang umumnya adalah kajian yang tidak diketahui. Oleh itu, di bawah artikel ini teknik ini akan dijelaskan secara terperinci: kapan dan kepada siapa ia ditugaskan, petunjuk norma dan kemungkinan penyimpangan.

Faktor hemostasis dan pembekuan

Seperti yang telah disebutkan, sistem hemostatik adalah mekanisme kompleks yang terdiri daripada banyak bahan biologi dan proses di bawah pengaruhnya. Terima kasih kepada mereka, keadaan darah yang cair dipertahankan, serta pendarahan dihalang dan dihentikan..

Ringkasnya, fungsi utama sistem hemostasis adalah menjaga keseimbangan antara komponen plasma (faktor pembekuan dan antikoagulan). Penyimpangan yang teruk dalam kerja mekanisme kompensasi hemostasis dapat menampakkan diri dalam bentuk hipokoagulasi (pendarahan) atau hiperkoagulasi (pembentukan trombus), yang menimbulkan ancaman terhadap kesihatan dan kehidupan manusia..

Sekiranya berlaku pelanggaran integriti tisu atau saluran darah, faktor pembekuan memberikan lata reaksi biokimia yang diperlukan, yang mengakibatkan pembentukan bekuan fibrin, yaitu trombus. Terdapat dua cara pembekuan darah di dalam badan: dalaman dan luaran, yang pada gilirannya berbeza dalam mekanisme memulakan proses pembekuan darah.

Laluan dalaman dilakukan kerana hubungan komponen darah dengan kolagen subendothelium dinding vaskular. Proses ini melibatkan faktor pembekuan XII, XI, IX dan VII.

Laluan luaran diaktifkan oleh tromboplastin tisu (faktor III), yang dilepaskan dari dinding dan tisu vaskular yang rosak. Kedua-dua mekanisme yang dijelaskan mempunyai hubungan yang erat, dan semasa pembentukan faktor aktif X, mereka diimplementasikan melalui jalur umum.

PTI dalam koagulogram

Semasa koagulogram, beberapa ciri hemostasis yang sangat penting ditentukan. Mereka juga termasuk PTI, yang dikira sebagai nisbah PT standard (tempoh pembekuan plasma kawalan setelah menambahkan tromboplastin tisu ke tabung uji) ke waktu pembekuan plasma subjek. Hasilnya dinyatakan dalam bentuk peratusan.

Kadar ujian darah PTI untuk koagulogram adalah sama untuk kanak-kanak dan orang dewasa dan 90-105%. Selain itu, indikatornya sama untuk kedua-dua jantina dan IPT pada lelaki dan wanita yang tidak hamil tidak berbeza..

Harus diingat bahawa pada wanita yang membawa anak, nilai normal sedikit meningkat, dan batas atasnya adalah 120%. Angka-angka tersebut tidak diterima untuk disamakan dengan penyimpangan, tetapi tetap disarankan agar mereka tetap terkawal..

Oleh itu, IPT membolehkan menilai tahap aktiviti keupayaan pembekuan hemostasis. Penurunan nilai menunjukkan hypocoagulation, dan, akibatnya, kemungkinan pendarahan, dan peningkatan koefisien menunjukkan hypercoagulation, atau peningkatan risiko trombosis..

Dengan kata lain, analisis untuk IPT sebagai sebahagian dari koagulogram, bersama dengan petunjuk lain, memberi peluang untuk mengesan penyimpangan pada jalan luaran dan umum. Pelanggaran boleh disebabkan oleh kekurangan atau kekurangan fibrinogen (faktor I), prothrombin (faktor II), serta faktor V (proaccelerin), VII (proconvertin), X (faktor Stuart-Prower). Dengan penurunan kandungannya dalam darah, PV meningkat sehubungan dengan nilai kawalan.

PTI atau prothrombin menurut Quick?

Pendahuluan analisis PBI adalah kajian awal yang dikembangkan yang dinamakan penciptanya. Pada tahun 1935, A. Quik mencadangkan untuk menganggarkan prothrombin dalam peratus, iaitu untuk membandingkan PT subjek dengan nilai penentukuran PT plasma kawalan.

Asas untuk membina graf penentukuran adalah pergantungan masa prothrombin pada peratusan faktor kompleks prothrombin dalam serum darah. Dalam hal ini, bentuk penerbitan PV dinyatakan sebagai peratusan. Pada masa ini, borang ini telah mengalami peningkatan dan standardisasi, dan, dibandingkan dengan IPT, mempunyai sensitiviti diagnostik yang lebih besar terhadap kekurangan faktor plasma dalam rentang penunjuk rendah..

Perlu diingat bahawa antara hasil IPT dan prothrombin menurut Quick, korelasi langsung akan diperhatikan hanya dalam bidang nilai rujukan. Walaupun aktiviti kompleks prothrombin menurun, perbezaan yang semakin meningkat akan mulai muncul.

Berdasarkan perkara di atas, sebilangan makmal tidak menilai IPT, kerana kajian ini tidak memungkinkan untuk membuat kesimpulan yang boleh dipercayai di kawasan dengan kadar yang rendah, selalunya yang paling kritikal untuk praktik klinikal. Perlu ditambahkan bahawa adalah mungkin untuk menentukan kandungan prothrombin dengan melakukan kajian yang kurang spesifik.

Semasa ujian darah biokimia, yang dalam kebanyakan kes diresepkan di tempat pertama, dan juga yang umum, adalah mungkin untuk mengenal pasti penyimpangan dari norma tidak hanya protein total, glukosa, bilirubin, kolesterol, urea dan lain-lain, tetapi juga prothrombin. Sekiranya perubahan kandungannya dikesan, doktor akan segera memahami pemeriksaan mana yang perlu diberikan kepada pesakit seterusnya.

Sebab penyimpangan dari norma

Gangguan dalam fungsi sistem hemostasis, sebagai peraturan, selalu tercermin dalam hasil ketika penyahkodan koagulogram, oleh itu, indeks prothrombin juga akan mempunyai petunjuk patologi. Perubahan dalam hampir semua kes disebabkan oleh pelbagai penyakit, dan memerlukan diagnosis yang teliti dan pelantikan terapi yang mencukupi.

Penurunan pekali PTI dalam darah (hypercoagulation) diperhatikan:

  • dengan kekurangan vitamin K (kekurangannya adalah ciri penyakit usus - kolitis, enterokolitis, dll.);
  • terapi dengan heparin atau analognya, koagulan tidak langsung (Warfarin, Sinkumar, Fenilin, dll.);
  • penyakit hati yang menyebabkan gangguan pengeluaran faktor pembekuan oleh sel hepatik;
  • kekurangan faktor kongenital (II, V, VII);
  • kekurangan fibrinogen (faktor I): turun temurun atau diperolehi;
  • beberapa leukemia (akut dan kronik);
  • patologi pankreas, termasuk sifat onkologi;
  • pelbagai penyimpangan hemostasis;
  • sindrom antiphospholipid;
  • pelanggaran metabolisme protein;
  • penyakit buasir bayi yang baru lahir;
  • kegagalan jantung kongestif;
  • kejutan toksik;
  • Sindrom DIC.

Di samping itu, peningkatan kadar IPT dapat diperhatikan dengan disfibrinogenemia (penghasilan protein yang cacat yang tidak dapat menjalankan fungsinya dalam lata reaksi), kekurangan faktor X, yang menampakkan dirinya, misalnya, sebagai purpura dalam amiloidosis.

Juga, hiperkoagulasi adalah ciri malabsorpsi dengan gangguan penyerapan lemak (disebabkan oleh cirit-birit kronik atau penyakit seliak), penyumbatan saluran empedu, penyakit kuning obstruktif dan sindrom nefrotik (dengan ekskresi faktor V dan VII yang berlebihan dalam air kencing).

Sebaliknya, penunjuk ini dapat ditingkatkan (hypocoagulation) dengan patologi seperti:

  • trombosis pelbagai lokalisasi dan keterukan;
  • keturunan dan trombofilia yang diperoleh - patologi dengan risiko trombosis yang tinggi;
  • Sindrom DIC dalam barah - leukemia (bentuk akut dan kronik);
  • peningkatan aktiviti faktor VII, polisitemia;
  • pada trimester kehamilan ketiga.

Memandangkan kebarangkalian peningkatan PTI dalam darah pada wanita dalam tempoh kehamilan, doktor tanpa gagal menetapkan analisis ini sekurang-kurangnya 2-4 kali. Sekiranya perlu, kajian dilakukan seberapa banyak yang diperlukan oleh keadaan pesakit.

Kerana pada kadar 160% dan ke atas, gangguan plasenta dan keguguran berikutnya adalah mungkin, dan pemantauan berkala membolehkan doktor mengawal keadaan dengan jelas dan memberikan bantuan yang diperlukan secepat mungkin..

Selain itu, peningkatan PTI diperhatikan pada pesakit yang telah lama terkena terapi dengan ubat-ubatan tertentu, seperti:

  • asid acetylsalicylic, julap,
  • diuretik thiazide, asid nikotinik, kina, quinitidine;
  • barbiturat, kortikosteroid, antibiotik;
  • kontraseptif hormon.

Bagaimana penyelidikan dilakukan?

Diagnostik darah untuk koagulogram, dan, akibatnya, untuk PTI dan semua petunjuk lain yang termasuk dalam senarai, dapat disalurkan di hampir semua makmal, baik klinik awam dan swasta. Bentuk kajian sering mengandungi jadual nilai rujukan semua pekali, sehingga pesakit dapat melihat penyimpangan untuk dirinya sendiri.

Masa untuk melakukan analisis dan penyahkodan bahan kajian adalah satu hari kerja, iaitu hasilnya siap pada hari kerja berikutnya. Kaedah penentuannya adalah koagulometri optik dan kromogenik. Dianjurkan untuk menderma darah untuk kajian ini ketika perut kosong, dan sebaiknya lakukan ini pada waktu pagi..

Semasa mengambil sampel biomaterial pada waktu lain dalam sehari, anda perlu menahan diri dari makan sekurang-kurangnya 6 jam. Selain itu, jika mengambil ubat yang mempengaruhi pembekuan, yang karena alasan objektif tidak dapat ditolak sebelum pemeriksaan, perawat harus diberitahu sebelum mengambil darah.

Apa yang mempengaruhi hasilnya?

Bahan kajian boleh dipengaruhi oleh banyak faktor yang berbeza, yang merangkumi yang berikut:

  • kehadiran koagulan lupus dalam darah (secara langsung menyekat faktor pembekuan);
  • pemindahan darah penderma untuk bulan terakhir atau komponennya (boleh memutarbelitkan tahap APTT dan fibrinogen);
  • hematokrit yang berkurang atau meningkat secara mendadak.

Faktor yang dapat mengurangkan pekali PTI:

  • penggunaan makanan berlemak, alkohol;
  • mengambil ubat - aspirin (dalam dos tinggi), steroid anabolik, antibiotik, asetaminofen, allopurinol, heparin, glukagon, warfarin, vitamin A, kanamycin, clofibrate, diuretik, perencat MAO, indomethacin, kortikotropin, levothyroxine, asam mefenaminovin, methyldopa, nortriptyline, propylthiouracil, asid nalidixic, neomycin, streptomycin, sulfonamides, reserpine, tolbutamide, tamoxifen, tetracyclines, quinidine, quinine, chloral hydrate, phenylbutazone, chloramphenicol, cholestyramine, cyt.

Faktor yang meningkatkan kadar PTI:

  • pengambilan vitamin K yang berlebihan dari makanan (terdapat dalam daging babi, hati sapi, brokoli, kubis, sayur-sayuran berdaun hijau, lobak, kacang buncis, kacang soya);
  • muntah dan cirit-birit (kerana dehidrasi dan peningkatan kelikatan darah);
  • mengambil ubat - antasid, antihistamin, vicasol (analog vitamin K), asid askorbik, barbiturat, digitalis, diuretik, griseofulvin, kolkisin, kortikosteroid, kafein, xanthines, kontraseptif oral, rifampicin, phenobargidine, chlobarbidum.

Semua ciri analisis ini mesti dijumpai terlebih dahulu di pejabat doktor setelah pelantikan pemeriksaan. Ini akan membantu mendapatkan hasil yang paling dipercayai, yang akan menyelamatkan anda dari mengulangi prosedur dan memberi doktor maklumat yang diperlukan untuk menyusun strategi terapi..


Artikel Seterusnya
Apa yang boleh menyebabkan pengerasan aorta?