Cara mempersiapkan ujian darah untuk ujian kolesterol dan menguraikan hasil ujiannya


Sebilangan besar daripada kita percaya bahawa kolesterol hanya berbahaya bagi tubuh, menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis. Sejak kira-kira pertengahan abad ke-20, "kempen anti-kolesterol" yang aktif telah berkembang di dunia yang, nampaknya, persoalan mengenai manfaat bahan ini telah dihapuskan sepenuhnya. Sebenarnya, tanpa kolesterol, tubuh kita tidak dapat berfungsi dengan normal..

Kolesterol (kolesterol) dalam ujian darah biokimia: sebutan dan kadar kandungan

Kolesterol, atau kolesterol, adalah sebatian organik yang, menurut klasifikasi yang ada, tergolong dalam alkohol yang lebih tinggi. Ia adalah bahagian membran sel tubuh manusia, perlu untuk sintesis hormon, ia terlibat dalam metabolisme lemak dan vitamin.

Konrad Bloch, Michael Brown, Joseph L. Goldstein, Theodor Linen - selama bertahun-tahun para saintis yang cemerlang ini telah memenangi Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan untuk kajian kolesterol.

Bertentangan dengan kepercayaan popular bahawa sebahagian besar kolesterol yang kita dapat dari makanan, kebanyakan bahan ini disintesis dalam badan. Menurut beberapa laporan, sehingga 70-80% dari semua kolesterol dihasilkan oleh sel-sel hati, usus, korteks adrenal, kulit dan organ lain. Hati memainkan peranan paling penting dalam proses ini. Secara keseluruhan, tubuh mensintesis kira-kira 1000 mg kolesterol setiap hari, dan dari luar (bergantung pada sifat diet) kita mendapat sekitar 300-500 mg.

Molekul kolesterol yang disintesis atau diperoleh dengan makanan mesti dihantar ke organ melalui aliran darah. Walau bagaimanapun, kolesterol tulen tidak larut dalam air, dan oleh itu dalam darah, yang menjadikannya mustahil untuk bergerak melalui saluran. Masalah ini diselesaikan dengan interaksi sebatian dengan protein transporter khas dengan pembentukan kompleks yang sangat larut. Yang terakhir disebut lipoprotein, dan kandungannya diukur dalam ujian darah untuk kolesterol..

Lipoprotein dibahagikan kepada kumpulan berikut:

  • lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL) - yang disebut kolesterol "baik". Dalam kompleks ini, satu molekul kolesterol dibawa oleh empat molekul protein. Kolesterol "baik" terlibat dalam pembinaan membran sel, sintesis hormon, pertukaran vitamin D. Dari itu di hati, hempedu dihasilkan, yang diperlukan untuk pencernaan lemak. Di samping itu, HDL yang menghilangkan tubuh dari kolesterol semacam itu yang menetap di dinding saluran darah..
  • lipoprotein berketumpatan rendah (LDL), atau kolesterol "buruk". Dalam kompleks ini, nisbah kolesterol dengan molekul protein adalah sekitar 50:50. Sebagai peraturan, kita mendapat kolesterol "buruk" dari makanan, dan dialah yang menetap di dinding pembuluh darah. Sekiranya LDL terlibat dalam pembinaan membran sel, maka sel bertambah dengan cepat: kepekaannya terhadap bahan aktif secara biologi dan kebolehtelapan membran menurun. Tetapi, walaupun terdapat banyak ciri negatif, LDL juga diperlukan: mereka meneutralkan racun berbahaya bagi tubuh, memberikan tindak balas imun.
  • lipoprotein berketumpatan rendah (VLDL) adalah kompleks di mana terdapat empat molekul kolesterol setiap molekul protein. Ini adalah bentuk kolesterol yang paling berbahaya, yang juga tersimpan di dinding dalam saluran darah, membentuk plak kolesterol yang disebut, yang merupakan salah satu penyebab aterosklerosis..

Kolesterol darah keseluruhan terdiri daripada tiga petunjuk: HDL + LDL + VLDL. Keadaan tubuh manusia sangat bergantung pada nisbah ketiga istilah ini..

Itulah sebabnya terdapat empat garis dalam bentuk ujian darah biokimia: kolesterol total, kolesterol HDL, kolesterol LDL dan trigliserida (sama dengan VLDL).

Ujian menggunakan unit pengukuran yang berbeza untuk tahap kolesterol. Pada borang, anda dapat melihat sebutan berikut: mg / 100 ml, mg%, mg / dL atau mmol / L. Tiga yang pertama sebenarnya adalah perkara yang sama. Yang terakhir dapat dikira dengan mengalikan nilai yang dinyatakan dalam salah satu daripada tiga unit pertama dengan faktor 38.6.

Para penyelidik menyatakan bahawa kelebihan kolesterol "buruk" tidak selalu membawa kepada perkembangan aterosklerosis. Penyebab penyakit ini juga boleh menjadi kekurangan lipoprotein berketumpatan tinggi, yang dapat membersihkan saluran darah dari plak..

Bilakah ujian kolesterol darah diperlukan dan bagaimana ia dilakukan??

Penyediaan dan pendermaan darah untuk analisis tahap kolesterol

Doktor biasanya merujuk pesakit ke kajian ini jika mereka mengesyaki patologi sistem kardiovaskular, hati, ginjal, gangguan endokrin.

Latihan

Darah diambil dari urat. Analisis mesti dilakukan semasa perut kosong (tetapi puasa tidak boleh berlangsung lebih dari 14 jam). Atas sebab ini, selalunya darah disumbangkan untuk kolesterol pada waktu pagi. Sehari sebelumnya, pesakit perlu menahan diri dari makan makanan berlemak dan dari aktiviti fizikal yang terlalu aktif: setelah bermain sukan, terutama di jalan, kandungan HDL dalam darah dapat meningkat, yang akan memutarbelitkan hasil analisis.

Sekiranya anda mempunyai penyakit kronik atau mengambil ubat, anda harus memaklumkan kepada doktor anda. Sebagai contoh, pengambilan pil perancang dan diuretik meningkatkan tahap kolesterol LDL, sementara estrogen menurunkan jumlah kolesterol anda. Dengan mengambil kira semua perkara ini, doktor akan memberi cadangan bagaimana cara lebih bersedia untuk menderma darah..

Cara menderma darah untuk analisis

Ramai pesakit takut sakit ketika mengambil darah dari urat. Tetapi perasaan ini banyak berkaitan dengan mood psikologi. Pakar menasihatkan, jika boleh, datang ke makmal lebih awal agar tidak duduk di barisan. Setelah pesakit menderma darah, anda harus segera keluar ke udara - ini pasti akan membuatkan orang itu berasa lebih baik.

Sebagai peraturan, hasil ujian dapat diperoleh pada keesokan harinya, tetapi di beberapa hospital, ujian darah biokimia memerlukan waktu lebih lama.

Setelah menerima borang dengan hasil di tangannya, pesakit akan melihat petunjuk jumlah kolesterol, HDL, LDL dan trigliserida dalam darah. Tidak disarankan untuk menilai sendiri ciri-ciri ini: kesimpulan pesakit yang tidak bersedia mungkin salah. Bentuk makmal mengandungi nota kaki khas, yang menunjukkan bahawa norma untuk kandungan satu atau komponen lain dalam darah bergantung pada kaedah yang digunakan di makmal. Tanpa mengetahui nuansa ini, anda boleh salah menafsirkan nilai kolesterol yang diperoleh..

Kaedah penyelidikan

Katakan secara ringkas mengenai kaedah analisis darah untuk kolesterol yang digunakan di makmal moden:

  • titrimetrik (prinsip utama kaedah ini adalah bahawa penyelidik mengetahui dengan tepat kepekatan reagen yang digunakan dan mengukur isipadu yang diperlukan untuk tindak balas kimia);
  • gravimetrik (kaedahnya berdasarkan pengukuran jisim komponen tertentu);
  • nephelometric (kaedah ini berdasarkan penyebaran cahaya dalam medium legap);
  • kromatografi (mengkaji pergerakan zarah dalam dua media - bergerak dan pegun);
  • polarografi (membolehkan anda menentukan kolesterol total dan bebas dengan adanya enzim);
  • fluorimetri (penyinaran zat dengan sinar ultraviolet dan kajian mengenai intensiti pencahayaannya);
  • kaedah enzimatik (apabila menggunakan kandungan komponen yang ditentukan dinilai oleh jumlah produk penapaian);
  • Reaksi "warna" (kaedah kolorimetri).

Penilaian hasil yang diperoleh harus dilakukan hanya oleh pakar yang mengetahui ciri-ciri setiap kaedah dan dapat menentukan apakah indikator sesuai dengan normal.

Kadar kolesterol darah

Berikut adalah norma utama kandungan kolesterol dalam darah pada lelaki, wanita dan anak-anak, menggunakan unit ukuran - mmol / l - sebagai yang paling biasa dalam ujian makmal..

Berdasarkan data yang diperoleh, doktor mengira pekali yang menunjukkan tahap risiko terkena aterosklerosis. Ia dipanggil pekali aterogenik dan dikira dengan formula:

CA = (kolesterol total - HDL) / HDL.

Norma untuk pekali aterogenik juga bergantung pada jantina dan usia. Lebihan mereka menunjukkan kemungkinan besar mengembangkan aterosklerosis:

* IHD - penyakit jantung iskemia

Analisis penyahkodan

Perkara pertama yang perlu anda perhatikan, setelah mendapat keputusan ujian darah untuk kolesterol, adalah sama ada indikatornya meningkat atau menurun. Seperti yang telah kita ketahui, jumlah kandungan kolesterol dalam darah saja tidak memberikan maklumat lengkap mengenai keadaan tubuh. Lebih-lebih lagi, terdapat sebilangan faktor fisiologi yang meningkatkan atau menurunkan petunjuk ini. Jadi, kandungan kolesterol dalam darah dapat meningkat selama kehamilan, gangguan pemakanan (terdapat banyak makanan berlemak dalam diet), ketika mengambil pil kontraseptif, penyalahgunaan alkohol, kecenderungan keturunan untuk kelebihan berat badan. Walau bagaimanapun, peningkatan tahap zat dalam darah juga dapat menunjukkan perkembangan patologi berikut:

  • aterosklerosis, penyakit jantung iskemia;
  • sebilangan penyakit hati dan buah pinggang;
  • pankreatitis, penyakit pankreas;
  • diabetes;
  • gout;
  • keradangan purulen akut (tahap HDL meningkat).

Tahap kolesterol darah yang rendah juga tidak diingini: seperti yang telah kita ketahui, sebatian ini memainkan peranan penting dalam metabolisme dan pembinaan membran sel. Selain itu, ada kajian yang menunjukkan kaitan antara kolesterol rendah dan depresi..

Sebab untuk menurunkan kadar kolesterol adalah berpuasa, mengambil sejumlah ubat (estrogen, interferon), merokok (menurunkan HDL). LDL menurun pada masa tekanan yang melampau. Sekiranya keadaan ini tidak diperhatikan pada pesakit, maka tahap kolesterol rendah kemungkinan besar menunjukkan penyakit dan gangguan, termasuk:

  • penyakit berjangkit;
  • hiperfungsi kelenjar tiroid;
  • kegagalan jantung kronik;
  • batuk kering.

Dengan kegagalan buah pinggang, diabetes mellitus, beberapa penyakit hati, kolesterol total dalam darah meningkat, tetapi kandungan HDL menurun.

Jadi, ujian darah untuk kolesterol dapat memberikan data yang sangat penting mengenai adanya gangguan tertentu dalam tubuh, dan jika doktor mengesyorkan analisis, anda tidak boleh mengabaikan arahnya. Namun, di klinik awam, tidak mungkin menjalani prosedur dengan cepat, dan lebih baik menghubungi pusat diagnostik swasta. Perkara yang sama akan dikenakan ujian kolesterol di makmal bebas?

Harga untuk analisis kolesterol dalam darah

Ujian darah untuk kolesterol termasuk dalam kategori biokimia dan melibatkan pengukuran kandungan sebatian ini sahaja, termasuk bentuknya yang "buruk" dan "baik". Kos penyelidikan di klinik Moscow adalah sekitar 200-300 rubel, di wilayah - 130-150 rubel. Harga akhir dapat dipengaruhi oleh skala pusat perubatan (di klinik besar, harga biasanya lebih rendah), metodologi dan jangka masa kajian.

Ujian darah kolesterol memberi doktor maklumat penting mengenai kesihatan pesakit. Lebih-lebih lagi, bukan hanya kandungan kolesterol dalam darah yang penting, tetapi nisbah pecahan individu: bagaimanapun, kolesterol "buruk" yang menetap di dinding saluran darah, dan kolesterol "baik" terlibat dalam proses metabolik yang penting. Sekiranya kandungan zat dalam darah diturunkan atau meningkat, ia mesti diperbetulkan di bawah pengawasan pakar, kerana perubahan kepekatan komponen penting ini mungkin tidak hanya dikaitkan dengan patologi, tetapi juga dengan alasan fisiologi.

Di mana saya boleh menderma darah untuk ujian kolesterol

Ujian darah untuk tahap kolesterol dilakukan di banyak makmal. Adalah disyorkan untuk memilih pusat perubatan untuk analisis di mana kemungkinan menjalani prosedur diagnostik lain (sekiranya doktor menetapkan kajian tambahan).

Sebagai contoh, anda boleh menghubungi salah satu makmal bebas rangkaian INVITRO, yang mempunyai cawangan di seluruh Rusia, Belarus dan Kazakhstan. Di makmal biokimia kita sendiri "INVITRO" pelbagai analisis dilakukan, termasuk tahap kolesterol dan pecahannya. Sekiranya perlu, hasil penyelidikan dapat diperoleh dengan segera, dalam beberapa jam, melalui telefon atau e-mel, atau anda dapat melihatnya di akaun peribadi anda di laman web INVITRO. Doktor, ketika menyahkodkan petunjuk ujian, mengambil kira data sejarah perubatan dan kajian lain. Hasil prosedur diagnostik yang dilakukan di INVITRO diterima dengan yakin oleh sebahagian besar doktor dan klinik, baik awam dan swasta..

Lesen untuk menjalankan aktiviti perubatan LO-77-01-015932 bertarikh 04/18/2018.

Prinsip melakukan ujian darah biokimia untuk tahap kolesterol, serta tafsiran sendiri hasilnya

Tahap kolesterol adalah salah satu petunjuk yang paling penting dalam analisis komposisi darah. Bagaimanapun, kepekatannya yang tinggi mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap kerja sistem kardiovaskular dan menyebabkan akibat yang paling serius..

Walau bagaimanapun, bahaya utama adalah bahawa tanda-tanda peningkatan kadar kolesterol hampir mustahil untuk diperhatikan pada tahap awal perkembangan patologi..

Itulah sebabnya, setelah 30 tahun, doktor mengesyorkan menderma darah setiap tahun untuk analisis tahap kolesterol. Oleh itu, adalah mungkin untuk mengesan perkembangan aterosklerosis, diabetes mellitus dan penyakit kronik yang tepat pada masanya yang memerlukan rawatan segera..

Cara mempersiapkan pendermaan darah dengan betul?

Agar hasilnya setepat mungkin, penting untuk mengikuti beberapa cadangan doktor. Peraturan utama adalah bahawa sebelum mengambil ujian darah untuk kolesterol, dilarang makan. Anda mesti menahan diri dari makan makanan berlemak dan alkohol 48 jam sebelum menderma darah, dari memakan makanan lain - 8-10 jam sebelum menderma darah.

Jika tidak, bahan organik yang dibekalkan dengan makanan, memasuki darah, mengubah komposisinya, yang tentunya mempengaruhi hasil analisis biokimia..

Sebelum menderma darah, doktor mengesyorkan:

  1. Ikuti ujian antara jam 8 dan 10 pagi, pada masa ini semua proses biologi stabil, dan rasa lapar pagi tidak begitu kuat.
  2. Sebelum menderma darah, dilarang meminum minuman apa pun, seperti teh. Hanya dibenarkan minum air tulen.
  3. Selama beberapa minggu sebelum melahirkan (kecuali dua hari terakhir), disarankan untuk mengekalkan diet sebelumnya dan tidak berusaha memperbaikinya. Tidak diragukan lagi, ini akan membawa kepada perubahan data, tetapi adalah kepentingan terbaik anda untuk mengetahui keadaan kesihatan anda sahaja..
  4. Adalah sangat tidak diinginkan untuk menderma darah semasa selesema dan jangkitan virus pernafasan akut yang lain. Sekiranya pesakit sakit, disarankan untuk menangguhkan pengambilan sampel darah dan dilakukan beberapa hari setelah normalisasi kesihatan sepenuhnya.
  5. Pada siang hari sebelum bersalin, tidak digalakkan melakukan latihan fizikal yang berat atau terdedah kepada situasi yang tertekan. Sekiranya perlu, naik tangga ke pejabat yang diinginkan, sebelum mengambil darah, lebih baik menunggu 10 minit sehingga pernafasan dan degupan jantung menormalkan.
  6. Dilarang merokok 2 jam sebelum daftar masuk.
  7. Adalah mustahak untuk memberitahu doktor yang memberikan rujukan untuk ujian darah mengenai pengambilan ubat. Oleh itu, pakar tidak hanya akan mempertimbangkan fakta ini semasa menganalisis hasilnya, tetapi juga akan memberitahu anda bagaimana untuk mempersiapkan ujian kolesterol dengan betul, tanpa mengganggu rawatan ubat sebelumnya.

Ujian darah biokimia untuk kolesterol dan hasilnya

Lebih baik menderma darah di pusat perubatan khusus yang baik, yang dilengkapi dengan makmal moden yang membolehkan anda mendapatkan hasil yang paling dipercayai.

Pakar yang bekerja di sana akan memberitahu anda secara terperinci bagaimana proses ini akan berlaku, jadi pesakit hanya memerlukan langkah-langkah persiapan awal yang dijelaskan di atas. Biasanya, darah diambil dari vena, tetapi dalam beberapa kes, tusukan jari juga mungkin diperlukan untuk analisis. Hasilnya biasanya siap setelah beberapa jam atau keesokan harinya.

Terdapat beberapa kaedah penentuan makmal yang berdasarkan analisis serum darah, iaitu plasma darah tanpa fibrinogen. Serum dianggap lebih stabil dan, dalam kombinasi dengan skema analisis moden, membolehkan anda mendapatkan hasil yang paling tepat.

Kaedah penyelidikan makmal yang paling berkesan dan biasa digunakan adalah:

  • kaedah Zlatkis-Zak;
  • Cara Ilka;
  • Kaedah Liebermann-Burchard.

Ketepatan data yang diperoleh ketika menggunakan salah satu kaedah hampir sama, mereka hanya berbeza dalam pemilihan reagen, kerumitan dan masa reaksi..

Penyahkodan hasil sendiri

Selepas beberapa jam atau keesokan harinya, anda akan menerima borang dengan hasilnya, yang mana anda boleh menguraikan sendiri atau menghubungi doktor anda. Sebagai peraturan, semua petunjuk ditulis dalam bahasa Rusia, dan di sebelah kanan hasilnya, norma ditunjukkan, yang mungkin sedikit berbeza bergantung pada data klinik. Unit ukuran standard ialah mmol / L. Berikut adalah contoh borang kosong untuk hasil analisis biokimia..

Sebagai peraturan, kolesterol dalam ujian darah biokimia ditetapkan sebagai "Total kolesterol" atau dalam huruf Rusia "CS". Penamaan lain juga tidak menimbulkan kesukaran. Walau bagaimanapun, sangat jarang terdapat sebutan yang ditulis dalam bahasa Inggeris atau Latin, yang menyebabkan kesukaran bagi orang biasa dalam penyahkodan. Ini disebabkan oleh pelaksanaan kajian dalam mod semi-automatik, iaitu, formulir diisi dengan penganalisis pengeluaran asing, pekerja makmal hanya memberikan sampel darah untuk penyelidikan.

Jadi, selalunya dalam borang keputusan anda dapat melihat:

  • Chol atau (kolesterol) - jumlah kolesterol;
  • HDL atau (lipoprotein berketumpatan tinggi) - lipoprotein berketumpatan tinggi;
  • LDL atau (lipoprotein berketumpatan rendah) - lipoprotein berketumpatan rendah.

Secara amnya, ujian darah biokimia adalah diagnosis komprehensif komposisinya untuk kandungan bahan biologi dan kimia, yang utama adalah protein, lemak, karbohidrat, trigliserida, lipid, dll. Secara langsung dalam bentuk hasil analisis untuk tahap kolesterol, untuk kelengkapan gambar, selain kolesterol total, kepekatan HDL ditunjukkan - pecahan aterogenik paling sedikit dan kepekatan LDL - pecahan paling aterogeniknya.

Kolesterol total

Tahap kolesterol total dalam darah menyiratkan kandungan total semua pecahannya yang mempunyai tahap aterogenik yang berbeza, iaitu kemampuan untuk menetap di dinding saluran darah. Biasanya, tahapnya sekitar 3 mmol / l, petunjuk melebihi 4 mmol / l dianggap sebagai pelanggaran yang memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun, indikator kolesterol total sangat bergantung pada usia, hampir 50 tahun, tahap 5 mmol / l dianggap sebagai norma. Berikut adalah jadual kadar purata kolesterol sesuai dengan usia seseorang.

Apabila tahap kolesterol total menyimpang dari norma, risiko mengembangkan aterosklerosis meningkat dengan ketara. Komponen penting, apabila terlalu banyak digunakan, menetap di dinding saluran darah dan membentuk plak kolesterol timbul yang menghalang aliran darah normal. Semakin tinggi jumlah kolesterol, semakin cepat proses ini terjadi, oleh karena itu, sekiranya terdapat penyimpangan yang signifikan dari norma, pesakit memerlukan rawatan kompleks yang segera..

Lipoprotein berketumpatan tinggi, atau yang disebut "kolesterol baik", praktikalnya tidak terkumpul di dinding saluran darah, yang bermaksud bahawa mereka tidak meningkatkan risiko aterosklerosis dan akibatnya. Mereka juga membantu dalam pemecahan dan penghapusan lemak tepu dari badan. Nilai dalam lingkungan 0,9-2 mmol / l dianggap sebagai norma. Tetapi agarika madu, kepekatannya bergantung pada usia.

Apabila kepekatan HDL lebih rendah daripada 0.9 mmol / L, risiko terkena penyakit kardiovaskular meningkat dengan ketara. Untuk meningkatkan tahap lipoprotein berkepadatan tinggi, pesakit diberi polisosanol. Hari ini, fibrat sangat berkesan untuk tujuan ini..

Lipoprotein berketumpatan rendah atau "kolesterol jahat" - itu, bersama dengan lipoprotein berketumpatan rendah pada kepekatan tinggi, yang tersimpan di dinding saluran darah, dari masa ke masa membentuk plak kolesterol yang menghalang peredaran darah normal. Biasanya, penunjuknya tidak boleh melebihi 3.5 mmol / l..

Adalah mungkin untuk mengurangkan sedikit kelebihan norma LDL sebanyak 1-1,5 mmol / l dengan menggunakan diet hipokolesterol yang dirancang dengan baik. Sekiranya terdapat penyimpangan yang lebih serius, pesakit memerlukan terapi kompleks secara eksklusif, yang juga meliputi pengambilan statin, kepatuhan terhadap rejimen normal (kerja / rehat), dan aktivitas fizikal ringan.

Secara amnya, ini hanya petunjuk umum yang membolehkan doktor menentukan keadaan darah pesakit dengan cepat. Apabila pelanggaran dikesan, untuk menentukan gambaran yang lebih tepat, doktor menganalisis keseluruhan spektrum lipid, yang mengandungi banyak ciri lain dari komposisi darah. Kami akan membincangkannya dengan lebih terperinci kemudian..

Pengukuran sendiri tahap kolesterol

Selain kaedah makmal, ada juga pilihan untuk melakukan ujian darah ekspres untuk kadar kolesterol di rumah. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli peranti khas, ia dipanggil alat penganalisis biokimia mudah alih..

Sebagai peraturan, ini adalah alat elektronik dengan bateri, yang dilengkapi dengan jalur kertas khas dengan reagen.

Untuk mendapatkan hasil yang cukup tepat, hanya satu titisan darah kecil di jalur. Peranti itu sendiri menunjukkan hasilnya setelah beberapa minit.

Untuk melakukan ujian kolesterol, anda diminta untuk:

  1. Masukkan bateri ke dalam penganalisis, hidupkan, tetapkan masa dan tarikh.
  2. Dari set jalur ujian, anda mesti memilih dan memasukkan ke dalam kunci kunci kod yang sesuai.
  3. Darah diambil dari jari menggunakan alat penari khas; sebelum menindik, adalah mustahak untuk membasmi kuman jari. Untuk analisis, letakkan satu titisan darah pada jalur ujian.
  4. Selepas 2-3 minit (bergantung pada model penganalisis) hasilnya akan dipaparkan.

Ini adalah prinsip umum di mana peranti ini beroperasi, arahan yang lebih terperinci biasanya dilampirkan pada penganalisis ekspres. Harga untuk mereka bermula pada 3.000 rubel, yang mana bagi orang yang perlu mengukur kadar kolesterol secara berkala adalah pelaburan yang agak berguna, kerana kos untuk satu ujian darah biokimia adalah sekitar 300-500 rubel, bergantung pada klinik dan wilayah.

Di antara kelebihan peranti ini, perlu diperhatikan invasif rendah (lancet hanya sedikit menusuk kulit jari), kemudahan dan kemudahan penggunaan tanpa perlu mengunjungi klinik. Penganalisis sesuai untuk memeriksa tahap kolesterol pada wanita dan lelaki dan juga kanak-kanak, semua parameter dapat disesuaikan dengan mudah.

Cara mengambil ujian darah untuk kolesterol dengan betul: petunjuk, penyediaan dan ciri prosedur

Peraturan umum untuk mempersiapkan ujian

Kajian makmal dianggap sebagai kaedah yang paling dipercayai yang membolehkan anda menentukan keadaan dan, jika perlu, memulakan terapi.
Untuk mendapatkan data yang boleh dipercayai, pesakit mesti mengikuti peraturan untuk bersiap sedia untuk menjalani ujian. Ini akan memberikan gambaran klinikal yang tepat. Cara mempersiapkan dengan betul untuk menderma darah untuk kolesterol?

Senarai syarat untuk menderma ujian darah adalah seperti berikut:

  1. Sumbang darah hanya pada perut kosong. Semua petunjuk cenderung berubah pada siang hari. Analisis pagi paling tepat menggambarkan gambar. Semua standard makmal ditetapkan khas untuk petunjuk ini..
  2. Pada waktu pagi sebelum penghantaran, tidak termasuk penggunaan minuman - jus, teh, kopi. Hanya air yang dibenarkan kerana ia tidak mempengaruhi hasilnya.
  3. Masa antara ujian makmal dan makan - sekurang-kurangnya 12 jam.
  4. Hilangkan pengambilan alkohol dalam satu atau dua hari.
  5. Selama beberapa hari, anda tidak boleh mengubah rutin harian yang biasa, dan anda harus berhenti melakukan aktiviti fizikal.
  6. Jangan merokok selama dua jam sebelum prosedur.
  7. Jangan diuji semasa haid.
  8. Semua ujian darah dilakukan sebelum diagnostik fluorografi / sinar-X dan ultrasound, tidak termasuk semua prosedur fisioterapi, lawatan ke solarium dan prosedur kosmetik dalam beberapa hari.
  9. Semasa mengambil ubat, pesakit memberitahu pembantu makmal mengenainya.
  10. Setengah jam sebelum prosedur, anda perlu duduk dan berehat, sebaik sahaja tiba di makmal, anda tidak seharusnya segera mengambil analisis.

Mengambil ujian kolesterol adalah ukuran penting untuk memantau kesihatan. Untuk mengenal pasti patologi pada waktunya, disarankan untuk melakukan ujian darah setiap tahun. Analisis kolesterol dilakukan dua minggu setelah penarikan ubat-ubatan yang mengurangkan kepekatan lipid. Semasa menentukan keberkesanan pengambilan ubat, keadaan ini tidak diambil kira..

Semasa persiapan untuk analisis kolesterol, peraturan umum diikuti. Penyelidikan dilakukan hanya pada perut kosong..

Selama beberapa hari, makanan yang mengandungi kolesterol, makanan goreng dan berlemak dikecualikan dari diet. Ini termasuk sosej, telur dadar, makanan dalam tin, kaldu yang kaya dan banyak lagi.

Prosedur yang ditunjukkan untuk siapa?

Analisis untuk kolesterol diresepkan untuk diambil untuk orang dengan patologi jantung, penyakit saluran pencernaan dan patologi lain. Sekiranya terdapat penyakit hati, serangan jantung dan strok, iskemia jantung, aterosklerosis, diabetes mellitus, maka pesakit mesti diperiksa lipoprotein tanpa gagal. Pengambilan pesakit sejumlah ubat juga merupakan petunjuk untuk menjalani ujian kolesterol..

Asas untuk melakukan pemeriksaan tambahan adalah mengenal pasti risiko berikut:

  • Perubahan struktur dinding sel vaskular.
  • Penilaian fungsi hati yang berfungsi.
  • Diagnosis kecacatan metabolisme lemak.

Kolesterol baik atau buruk?

Penyebab utama panik kolesterol (yang disebut) adalah doktor Amerika, yang menemui banyak faktor negatif yang berkaitan dengan kepekatan alkohol berlemak yang berbahaya - lipid semasa autopsi tentera yang terbunuh di Vietnam. Oleh itu, ia bermula... Baik di media massa dan di semua saluran televisyen - kolesterol dinyatakan sebagai musuh nombor 1.

Sebenarnya, ia memainkan peranan yang agak penting, baik di seluruh tubuh manusia dan dalam pelbagai sistemnya. Nama kolesterol "buruk" dan "baik" sewenang-wenangnya. Oleh kerana, manfaat atau keburukan terbesarnya bergantung pada norma / keseimbangan. Dan juga protein mana yang "mengikat" pada masa depan.

Kolesterol LDL buruk disimpan di dinding saluran darah, membentuk "plak". Lebihan jumlahnya dalam plasma darah benar-benar dianggap berbahaya, namun, pada peratusan normal, ia berperanan dengan teratur yang baik, menyembuhkan luka saluran darah kita, dan juga memusnahkan toksin.

Kolesterol HDL yang baik, selain sejumlah fungsi lain yang berguna, bertanggung jawab untuk membersihkan dinding saluran darah kita, dari peranannya yang sudah dipenuhi, yang disebutkan di atas - pesanan, menghantarnya untuk diproses ke hati. Dalam praktiknya, tahap kolesterol baik dalam darah jauh lebih buruk daripada peningkatan kadar kolesterol jahat. Tanda ciri penyakit ini adalah kemurungan, penurunan libido, keletihan..

Pemeriksaan kolesterol

Dalam keadaan makmal, pelbagai jenis kolesterol ditentukan: kolesterol total, lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah, trigliserida. Gabungan penunjuk ini dipanggil lipidogram. Hasilnya tepat..

Sekiranya ujian darah menunjukkan adanya lipoprotein yang tinggi, maka ini bermaksud bahawa patologi aterogenik terdapat di dalam badan. Pada masa akan datang, keadaan ini membawa kepada kemunculan aterosklerosis. Kadar rendah menunjukkan adanya pecahan anti-aterogenik, yang mengurangkan risiko aterosklerosis.

Ia perlu untuk melindungi daripada pelbagai penyakit. Hanya dengan cara ini adalah mungkin untuk mengambil tindakan tepat pada masanya untuk menghilangkan penyakit, kerana komplikasi tidak akan terjadi..

Norma kolesterol

Banyak penyakit manusia dikaitkan dengan diet yang tidak seimbang. Ia juga mempengaruhi kolesterol. Ujian darah akan membantu menentukan tahapnya. Tahap kolesterol tinggi disebabkan oleh makan daging berlemak, minyak sawit dan makanan goreng. Biasanya, ia mesti terkandung dalam jumlah 3.1 - 5.22 mmol / l.

Kepekatan normal HDL ialah 1.4 mmol / L. Norma trigliserida ialah 0.14 - 1.82 mmol / l. Indeks aterogenik rata-rata harus kurang dari 3. Sekiranya hasilnya berbeza dari norma, perhatian perubatan diperlukan. Dengan penyimpangan kecil, anda hanya perlu menyesuaikan pemakanan.

Agar tahap kolesterol selalu normal, makanan berlemak mesti dikeluarkan dari menu harian. Sebagai contoh, ikan berminyak lebih baik daripada daging..

Ciri-ciri prosedur

Terdapat beberapa prinsip penting yang perlu diingat untuk melakukan tinjauan dengan betul. Anda mesti mengecualikan minuman beralkohol, terutama sehari sebelum prosedur

Dilarang merokok sebelum pemeriksaan.

Sebelum prosedur, anda perlu bertenang dan berehat sedikit. Setelah lulus analisis, anda boleh menjalani pemeriksaan sinar-X, pemeriksaan rektum dan fisiologi.

Ujian darah juga boleh diambil semasa haid. Anda harus memberitahu doktor anda mengenai pengambilan ubat kerana banyak ubat mempengaruhi kolesterol.

Sekiranya peraturan ini tidak dipatuhi, ujian darah mungkin tidak tepat. Untuk membuat diagnosis, anda perlu menjalankan pemeriksaan semula.

Tahap kolesterol darah normal

Unit pengukuran kolesterol darah adalah mmol / L. Ini adalah salah satu daripada 3 unit utama penyelidikan makmal dan menunjukkan jisim kolesterol atom (molekul) per 1 liter darah.

Jumlah minimum kolesterol dalam darah adalah 2.9 unit, ia dikesan pada anak-anak ketika lahir, ketika mereka membesar, ia meningkat.

Jumlah kolesterol berbeza pada lelaki dan wanita. Selain itu, pada wanita, indikatornya tumbuh dengan perlahan, sementara pada lelaki meningkat tajam pada usia remaja dan pertengahan. Dengan bermulanya menopaus pada wanita, jumlah kolesterol meningkat dengan cepat dan menjadi jauh lebih tinggi daripada pada lelaki pada usia yang sama. Itulah sebabnya permulaan menopaus adalah alasan yang baik untuk menderma darah untuk penyelidikan.

Julat tahap kolesterol darah yang normal pada wanita adalah 3.5-7 unit, pada lelaki - 3.3-7.8 unit.

Sekiranya kajian menunjukkan keabnormalan, anda perlu menderma darah untuk analisis panjang mengenai jumlah lipoprotein, menunjukkan nisbah kolesterol "baik" dan "buruk".

Norma protein berkepadatan rendah: untuk lelaki - 2.3-4.7 unit, untuk wanita - 1.9-4.4 unit; tinggi: untuk lelaki - 0.74-1.8 unit, untuk wanita - 0.8-2.3 unit.

Selain itu, jumlah trigliserida - bahan yang mengambil bahagian dalam metabolisme kolesterol - dikesan, unit pengukuran juga mmol / l. Jumlah mereka tidak boleh melebihi 0.6-3.6 unit. pada lelaki dan 0.5-2.5 unit. di kalangan wanita.

Tahap terakhir adalah pengiraan pekali aterogenik: nisbah "baik" dan "buruk" dikurangkan dari jumlah kolesterol total. Sekiranya hasilnya tidak lebih dari 4, dianggap bahawa metabolisme kolesterol adalah normal.

Penting! Petunjuk mungkin mempunyai sedikit penyimpangan, yang mungkin menjadi kebiasaan - mereka adalah individu bagi setiap orang.

Kolesterol tinggi

Semua orang tahu tentang kolesterol darah tinggi. Ia membentuk plak yang menyekat atau menghalang aliran darah di dalam saluran. Ini membawa kepada akibat yang serius seperti serangan jantung, strok, sindrom kematian mendadak, emboli paru.

Oleh itu, sangat penting untuk memantau penunjuk ini bagi orang yang menderita ketagihan nikotin, didiagnosis dengan obesiti, dengan tekanan darah tinggi, dengan penyakit sistem kardiovaskular, lelaki dan wanita berusia lebih dari 40 tahun. Adakah anda perlu menurunkan kolesterol tinggi, doktor mesti memberitahu anda

Kadang-kadang ini tidak diperlukan segera, kerana dia bertanggungjawab untuk beberapa fungsi penting. Sebagai tambahan kepada ubat, makanan akan membantu mengatur tahap lipid.

Adakah anda perlu menurunkan kolesterol tinggi, doktor anda mesti memberitahu anda. Kadang-kadang ini tidak diperlukan segera, kerana dia bertanggungjawab untuk beberapa fungsi penting. Selain ubat, makanan akan membantu mengatur tahap lipid..

Makanan penurun kolesterol termasuk:

  • alpukat;
  • minyak zaitun;
  • lemak ikan;
  • beri merah dan biru;
  • bijirin;
  • biji rami dan minyak;
  • kekacang;
  • bawang putih;
  • kobis;
  • kurkumin;
  • hijau;
  • Wain merah;
  • aprikot.

Produk ini tersedia untuk semua orang. Dan jika anda mengganti makanan ringan dengan yang sihat, anda akan segera menyedari bagaimana anda akan menurunkan berat badan, menambah kekuatan dan kesihatan. Ini adalah bagaimana menurunkan kadar kolesterol darah mempengaruhi tubuh..

Ciri-ciri kuasa

Dengan kolesterol tinggi, anda harus mengecualikan penggunaan produk berikut:

  • daging;
  • susu lemak;
  • makanan laut;
  • manisan;
  • hidangan goreng.

Kepekatan kolesterol "baik" tertentu diperlukan untuk membersihkan saluran darah. Oleh itu, penting untuk memasukkan makanan yang sihat dalam makanan anda. Dengan bantuan diet, membersihkan badan akan dapat dilakukan. Produk berikut akan menjadi penting:

  • minyak zaitun;
  • alpukat;
  • buah beri;
  • lemak ikan;
  • bijirin;
  • bijirin bijirin penuh;
  • kekacang.

Proses penyembuhan

Rawatan dengan peningkatan alkohol berlemak bermula pada tahap berbahaya secara klinikal, terutama dengan latar belakang perkembangan aterosklerosis dengan pembentukan plak kolesterol. Kaedah terapi bertujuan untuk meningkatkan pengeluaran kolesterol "baik", yang akan melarutkan pecahan kolesterol patogen, dan juga memulihkan norma dalam darah. Rawatan ubat merangkumi penggunaan kumpulan farmakologi berikut:

  1. Statin. Penggunaan ubat secara berkala menghentikan pembebasan enzim yang terlibat dalam pembentukan kolesterol. Dadah inilah yang digunakan untuk mengurangkan kadar alkohol berlemak hingga hampir 75%. Dos ditetapkan berdasarkan ciri usia pesakit dan reaksi individu badannya terhadap ubat-ubatan. Statin membantu meningkatkan jumlah kolesterol HDL, mengurangkan kadar trigliserida. Di antara statin yang diketahui, Mevacor, Lescol atau Baikol dibezakan. Kesan sampingan ditunjukkan oleh rasa sakit di hati, struktur otot, gangguan pada organ epigastrik.
  2. Asid gentian. Semasa mengambilnya, ada percepatan pengoksidaan asid lemak yang nyata di struktur hati, yang membantu mengurangkan tahap LDL, termasuk trigliserida. Antara dana yang popular adalah Lopid, Atromed-S, Tricor. Gangguan dyspeptik adalah kesan sampingan biasa ubat ini..
  3. Bermakna untuk mengikat asid hempedu. Tindakan aktif ubat-ubatan dalam kumpulan ini bermula setelah interaksi biokimia dengan asid hempedu, sehingga mengurangkan pengeluaran kolesterol di hati. Ubat ini sering digabungkan dengan statin, sehingga pesakit mengalami kesan terapi yang tinggi. Questran dan Colestid adalah ubat yang berkesan. Kesan sampingan - berat di perut, masalah dengan najis, perut kembung.

Vitamin dan enzim yang bermanfaat

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, terdapat banyak suplemen makanan dan kompleks vitamin yang dapat mempengaruhi kadar kolesterol dan memulihkan jumlah darah..

  1. Vitamin E. Bahan ini adalah antioksidan kuat yang mencegah pemecahan kolesterol "baik" (HDL) dan pembentukan deposit plak. Pengambilan vitamin E secara berkala menyumbang kepada pencegahan penyakit kardiovaskular dari sebarang etiologi.
  2. Omega-3 atau minyak ikan. Asid lemak mencegah perkembangan keradangan, mengurangkan risiko pembekuan darah, dan mengurangkan kadar trigliserida. Pengambilan minyak ikan secara berterusan dapat mengurangkan risiko perubahan vaskular aterosklerotik. Asid lemak omega-3 terdapat dalam biji rami, minyak primrose malam, dan minyak canola.
  3. Asid nikotinik. Untuk membetulkan tahap kolesterol patologi, vitamin B3 diresepkan dalam dos yang besar. Fungsi utama vitamin adalah untuk mengekalkan kolesterol "baik" dan membawanya ke semua tisu tubuh manusia. Peningkatan HDL adalah mungkin sehingga 40%. Asid nikotinik terdapat dalam banyak kompleks vitamin dan makanan tambahan. Anda boleh mengambil vitamin dalam bentuk tulen.
  4. Vitamin B dan asid folik. Tahap rendah vitamin ini menghasilkan tahap homosistin yang tinggi, yang mempunyai kesan buruk terhadap fungsi jantung..
  5. Teh hijau. Penasihat jenis teh hijau yang diseduh jarang menghidap penyakit vaskular, termasuk aterosklerosis. Komponennya dianggap sebagai pemimpin dalam kandungan polifenol, antioksidan untuk mengekalkan kulit muda, meningkatkan imuniti, dan menjaga kesihatan keseluruhan. Pada masa kanak-kanak, lebih baik memberi keutamaan kepada susu oolong.

Bawang putih, genistein dan protein kedelai mempunyai sifat penyembuhan tambahan apabila kolesterol darah terlampau. Jus bawang putih membantu mengencerkan darah, yang menghilangkan risiko pembekuan darah dan plak. Untuk keberkesanan terapi, anda harus makan bawang putih cincang segar.

Penggunaan protein soya menyerupai kesan estrogen, yang mengurangkan kemungkinan aterosklerosis. Genistein dalam susu kedelai mempunyai kesan antioksidan yang kuat, yang sangat penting dalam pengoksidaan kolesterol LDL

Pemeriksaan kolesterol

Dalam keadaan makmal, pelbagai jenis kolesterol ditentukan: kolesterol total, lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah, trigliserida. Gabungan penunjuk ini dipanggil lipidogram. Hasilnya tepat..

Sekiranya ujian darah menunjukkan adanya lipoprotein yang tinggi, maka ini bermaksud bahawa patologi aterogenik terdapat di dalam badan. Pada masa akan datang, keadaan ini membawa kepada kemunculan aterosklerosis. Kadar rendah menunjukkan adanya pecahan anti-aterogenik, yang mengurangkan risiko aterosklerosis.

Kandungan trigliserida yang tinggi juga membawa kepada perkembangan aterosklerosis. Bahan ini dikelaskan sebagai lemak, jadi kelebihannya boleh membahayakan. Menentukan kepekatan trigliserida adalah perlu untuk memantau rawatan jika seseorang mengambil antibiotik dan ubat.

Memeriksa kolesterol diperlukan untuk melindungi daripada pelbagai penyakit. Hanya dengan cara ini adalah mungkin untuk mengambil tindakan tepat pada masanya untuk menghilangkan penyakit, kerana komplikasi tidak akan terjadi..

Norma kolesterol

Banyak penyakit manusia dikaitkan dengan diet yang tidak seimbang. Ia juga mempengaruhi kolesterol. Ujian darah akan membantu menentukan tahapnya. Tahap kolesterol tinggi disebabkan oleh makan daging berlemak, minyak sawit dan makanan goreng. Biasanya, ia mesti terkandung dalam jumlah 3.1 - 5.22 mmol / l.

Kepekatan normal HDL ialah 1.4 mmol / L. Norma trigliserida ialah 0.14 - 1.82 mmol / l. Indeks aterogenik rata-rata harus kurang dari 3. Sekiranya hasilnya berbeza dari norma, perhatian perubatan diperlukan. Dengan penyimpangan kecil, anda hanya perlu menyesuaikan pemakanan.


Selepas penyesuaian pemakanan, ujian darah harus dilakukan sekali lagi untuk memastikan keadaannya bertambah baik. Anda perlu sentiasa memantau kualiti makanan. Adalah perlu untuk mengecualikan penggunaan alkohol dan merokok, kerana faktor-faktor ini memberi kesan negatif terhadap keadaan kesihatan.

Agar tahap kolesterol selalu normal, makanan berlemak mesti dikeluarkan dari menu harian. Sebagai contoh, ikan berminyak lebih baik daripada daging..

Ciri-ciri prosedur

Terdapat beberapa prinsip penting yang perlu diingat untuk melakukan tinjauan dengan betul. Anda mesti mengecualikan minuman beralkohol, terutama sehari sebelum prosedur

Dilarang merokok sebelum pemeriksaan.

Sebelum prosedur, anda perlu bertenang dan berehat sedikit. Setelah lulus analisis, anda boleh menjalani pemeriksaan sinar-X, pemeriksaan rektum dan fisiologi.

Ujian darah juga boleh diambil semasa haid. Anda harus memberitahu doktor anda mengenai pengambilan ubat kerana banyak ubat mempengaruhi kolesterol.

Sekiranya peraturan ini tidak dipatuhi, ujian darah mungkin tidak tepat. Untuk membuat diagnosis, anda perlu menjalankan pemeriksaan semula.

Penyerahan bahan untuk pemeriksaan

Adalah mungkin untuk memeriksa tahap kandungan lipoprotein bukan sahaja di institusi perubatan khusus, tetapi juga di rumah.

Untuk kawalan kolesterol di rumah, pesakit harus membeli jalur ujian yang direka khas (penganalisis pakai buang atau ekspres).

Sebelum menyelesaikan prosedur, persiapan penghantaran yang sesuai mesti diselesaikan. Pesakit juga mesti belajar bagaimana mengambil darah dari jari secara bebas untuk dianalisis. Terhadap latar belakang kesederhanaan prosedur, kelajuan memperoleh hasil juga diperhatikan..

Kaedah pemeriksaan ini ditunjukkan untuk pesakit yang menjalani terapi menurunkan lipid. Menggunakan jalur ujian akan membantu anda memantau kadar gula dan kolesterol darah anda. Ini mengurangkan keperluan lawatan berkala ke doktor yang menghadiri..

Bagaimana untuk diuji pada temujanji doktor? Darah diambil dari urat pada waktu pagi dengan perut kosong di pejabat, dari mana darah itu kemudian dihantar ke makmal. Terdapat beberapa kaedah untuk menentukan tahap kolesterol. Biasanya hasilnya siap pada keesokan harinya..

  • Biokimia langsung.
  • Biokimia tidak langsung.
  • Enzimatik.
  • Kromatografi.

Pemeriksaan dilakukan berdasarkan serum darah utuh menggunakan reagen khas. Kaedah yang paling biasa adalah kaedah biokimia langsung. Doktor melakukan ujian darah.

Rawatan untuk tahap HDL / HDL rendah

Sebagai peraturan, tahap rendah kolesterol HDL bukanlah tujuan rawatan ubat. Walau bagaimanapun, beberapa ubat yang digunakan untuk menurunkan kadar kolesterol LDL "buruk" yang tinggi dapat meningkat - dan tahap HDL. Walaupun, ia adalah Ubat-ubatan ini

- hampir tidak pernah diresepkan untuk menormalkan tahap kolesterol HDL "baik".

Cara terbaik untuk keluar dari masalah ini adalah dengan membuat beberapa perubahan dalam gaya hidup anda. Dan yang pertama adalah berhenti merokok, kerana nikotin secara serius dan negatif mempengaruhi HDL / lipoprotein berketumpatan tinggi itu sendiri. Nasihat berharga seterusnya adalah senaman, serta gaya hidup yang lebih aktif (sebagai permulaan, berjalanlah sebanyak mungkin).

Bagaimana dengan anggur yang baik? Walaupun pakar Eropah untuk meningkatkan jumlah kolesterol "baik" - mengesyorkan penggunaan alkohol jenis tertentu (secara semula jadi, secara sederhana), bagaimanapun, kebanyakan orang asing dan doktor kami - secara amnya tidak menyarankan untuk melakukan ini.

Untuk maklumat lebih lanjut, berdasarkan cadangan doktor asing, ikuti pautan ini: CARA MENINGKATKAN kolesterol baik kepada NORMAL

Apa yang perlu dilakukan dengan kenaikan kadar?

Dengan peningkatan kepekatan LDL, rawatan dijalankan dengan ubat-ubatan, kaedah rakyat. Bergantung pada gambaran klinikal dan manifestasi penyakit ini, doktor mungkin menetapkan ubat berikut: statin; ubat-ubatan yang merangsang perkumuhan hempedu; niasin; fibrate.

Dengan serangan jantung / strok sebelumnya, sekiranya terdapat penyakit kardiovaskular atau diabetes, pesakit diberi ubat. Rawatan digabungkan dengan diet dan senaman yang diformulasikan dengan betul.

Penentuan semula tahap kolesterol

Semua pesakit yang mempunyai satu kali penyimpangan dalam ujian darah perlu diperiksa semula. Untuk penentuan kawalan kolesterol, analisis diserahkan 6-8 minggu setelah doktor menetapkan langkah-langkah (pencegahan atau terapi) yang bertujuan untuk mencapai nilai normalnya. Penilaian profil lipid dilakukan mengikut kriteria yang sama seperti dalam kajian primer. Normalisasi atau penurunan dinamika LDL, VLDL dan LDL adalah petunjuk keberkesanan terapi, dan mengekalkan nilai tinggi adalah petunjuk langsung untuk menyemak semula kaedah rawatan dan memantau analisis di masa depan..

Untuk mengawal kesihatan, anda memerlukan pemantauan tahap kolesterol secara berkala. Pemakanan yang tidak betul, kecenderungan keturunan, sejumlah penyakit dapat mengubah kepekatan zat dalam darah.

Petunjuk ini tidak selalu berbahaya. Untuk memahami keadaan, perlu mendedahkan masalahnya dengan lebih terperinci..

Pengelasan dan jenis

Kolesterol total terdiri daripada beberapa pecahan utama yang mempunyai kesan yang berbeza pada tubuh manusia. Kolesterol dalam darah secara praktikal tidak larut, oleh itu ia terdapat di dalam badan sebagai bahagian integral lipoprotein. Lipoprotein adalah sebatian kompleks keseluruhan, rantai yang merangkumi lipid dan protein. Lipoprotein dalam darah manusia berbeza dalam ketumpatan, saiz, dan ciri-ciri fungsinya. Memandangkan perbezaan ini, kolesterol mempunyai beberapa jenis..

HDL (dalam penyahkodan - lipoprotein berketumpatan tinggi)

Dikenali sebagai kolesterol baik, HDL. Hampir 50% lipoprotein ini adalah protein, selebihnya komponen termasuk fosfolipid (kira-kira 20%), alkohol berlemak (kira-kira 15%) dan trigliserida (sehingga 15%). Ketumpatan pecahan mencapai 1,21 g / ml, dan ukuran zarahnya bervariasi hingga 11 mn. Apakah maksudnya?

HDL melakukan fungsi pembersihan, melegakan saluran darah dari simpanan kolesterol. Kolesterol jahat memasuki struktur hati, di mana ia diproses ke HDL. Di bawah pengaruh ketumpatan, dinding saluran darah menjadi lebih padat, lebih elastik, dan semua lapisan plak larut.

LDL (lipoprotein berketumpatan rendah)

Lipoprotein seperti itu dikenali sebagai "buruk", ia disebut sebagai LDL. LDL jauh lebih ringan daripada protein yang baik, mencapai ukuran zarah 26 nm dan ketumpatan antara 1.063 g / ml. Bahagian kolesterol dalam pecahan LDL adalah sekitar 40%. Dengan pengambilan makanan secara berkala yang diperkaya dengan pecahan LDL, peningkatan jumlahnya dalam darah dan saluran darah berlaku.

Fungsi utama kolesterol jahat adalah untuk mengangkut zarah lemak dari struktur hati ke bahagian periferal tubuh manusia. Ini bermaksud bahawa pada nilai tinggi lipoprotein berketumpatan rendah mewujudkan keadaan untuk pembentukan plak di dinding saluran darah dan perkembangan aterosklerosis. Akibat penyakit ini selalu serius bagi seseorang, meningkatkan risiko pembekuan darah, hingga dan termasuk kematian.

VLDL (lipoprotein berketumpatan rendah)

Merujuk kepada kolesterol "sangat buruk" bersyarat, ketumpatannya hampir tidak mencapai 1.005 g / ml, dan ukuran zarahnya bervariasi dalam lingkungan 35-80 nm. Komposisi VLDL merangkumi trigliserida (hampir 55%), alkohol lemak, protein dan fosfolipid dalam perkadaran yang hampir sama.

Bahan ini sangat aterogenik, yang paling sering menyebabkan penyakit sistem kardiovaskular. Sekiranya terdapat gangguan metabolisme lipid, ia dianggap sebagai petunjuk serius proses patologi dalam tubuh manusia. Kandungan LDLP yang berlebihan memprovokasi perkembangan penyakit endokrin, pankreatitis, patologi buah pinggang (termasuk kegagalan buah pinggang kronik), penyakit kuning dan hepatitis virus.

Lipoprotein Ketumpatan Menengah (IDL)

Kolesterol seperti ini biasanya mempunyai ketumpatan hingga 1.019 g / ml, ukuran zarah sekitar 35 nm, dan merupakan komponen peluruhan VLDL. Lipoprotein ketumpatan pertengahan mempunyai fungsi yang serupa dengan pecahan VLDL. Satu bahagian lipoprotein pecahan perantaraan akibat hidrolisis masuk ke keadaan LDL, yang lain diserap oleh reseptor struktur hepatik. Atas sebab-sebab inilah jangka hayat STD dalam darah adalah terhad..

Semua jenis kolesterol saling berkaitan, berubah dan melakukan fungsi yang berbeza. Mengetahui kekurangan atau kelebihan pecahan tertentu, anda berjaya membina rawatan pembetulan, menghilangkan punca banyak penyakit dan menormalkan keadaan saluran darah pada pesakit dengan aterosklerosis.

Penyebab kolesterol tinggi pada wanita

Hiperkolesterolemia adalah peningkatan kadar kolesterol darah. Keadaan ini berlaku kerana adanya banyak faktor. Harus diingat bahawa sebahagian besar jumlah bahan disintesis oleh hati manusia, oleh itu, dengan perkembangan patologi, tahap kolesterol juga berubah..

Pemakanan yang tidak mencukupi dan tidak seimbang dengan mendominasi sejumlah besar makanan berlemak. Makanan goreng dan salai juga mempunyai kesan negatif pada saluran pencernaan, terutama pada hati; Kekurangan aktiviti fizikal, gaya hidup tidak aktif; Akibat dari 2 sebab pertama adalah peningkatan berat badan yang ketara, yang seterusnya menyebabkan peningkatan jumlah lipoprotein dalam darah wanita; Keturunan. Sekiranya terdapat masalah dengan kolesterol pada saudara-mara darah, kemungkinan peningkatan jumlahnya meningkat secara mendadak; Kehadiran patologi sistem pencernaan

Perhatian khusus harus diberikan kepada kolesterol bagi wanita yang menderita diabetes mellitus;

  • Mempunyai tabiat buruk. Merokok dan pengambilan minuman beralkohol yang kerap dalam jumlah besar menyumbang kepada perkembangan hiperkolesterolemia;
  • Hipofungsi kelenjar tiroid;
  • Gangguan proses metabolik dan penyakit yang menyebabkan perkembangannya;
  • Umur juga penting. Kadar kolesterol total dalam darah pada wanita selepas 50-60 tahun sering meningkat;
  • Ketidakstabilan psiko-emosi (tekanan kerap);
  • Sebab-sebab perkembangan patologi ini, yang hanya ciri wanita: keadaan di mana terdapat turun naik yang tajam dalam tahap hormon seks (mengambil kontraseptif oral hormon, kegagalan hormon, kehamilan dan menopaus).

Di mana dan bagaimana sampel darah diambil untuk kadar kolesterol?

Anda boleh mengambil pagar dan melakukan ujian darah untuk kolesterol di makmal biokimia. Ia menggunakan diagnosis lengkap keadaan tubuh manusia dengan mengenal pasti petunjuk metabolisme karbohidrat, protein atau lemak. Berdasarkan analisis, anda dapat membuat kesimpulan yang tepat mengenai kerja organ dalaman. Harus diingat bahawa kadar kolesterol biasanya turun naik bergantung pada usia - semakin tua orang tersebut, semakin tinggi kadarnya. Jantina pesakit juga memainkan peranan penting. Pada usia pertengahan, norma untuk lelaki akan sedikit lebih tinggi daripada pada wanita. Tetapi jika seseorang berusia lebih dari 50 tahun, kadar untuk wanita menjadi lebih tinggi daripada lelaki.

Cara penyediaan ujian yang betul

Mari kita lihat bagaimana mempersiapkan ujian darah kolesterol dengan betul. Persiapan untuk analisis adalah prasyarat bagi pesakit. Sebelum menderma darah, seseorang perlu menghubungi doktornya yang hadir dengan permintaan untuk mencatat ke arah analisis semua penyakit yang ada dan nama ubat yang diambil semasa rawatan. Selanjutnya, untuk mendapatkan petunjuk yang betul, pesakit harus mematuhi peraturan mudah berikut:

  1. Sekurang-kurangnya dua minggu, anda mesti makan mengikut peraturan biasa dan tidak mengikuti diet. Ini penting untuk mendapatkan maklumat yang boleh dipercayai mengenai komposisi darah..
  2. Pada waktu pagi sebelum analisis, sama sekali tidak dibenarkan, hanya air pegun sahaja yang dibenarkan.
  3. Makanan terakhir mestilah tidak lebih awal dari 10 - 12 jam sebelum pengambilan darah. Waktu optimum untuk makan malam ialah 18 - 19 jam.
  4. Minuman beralkohol tidak boleh diminum sehari sebelum ujian.
  5. Sebaiknya pantang merokok sekurang-kurangnya satu jam.
  6. Sebelum menderma darah untuk kolesterol, anda perlu duduk dengan tenang dan berehat selama beberapa minit..
  7. Sekiranya pemeriksaan perubatan lain seperti ultrasound, MRI atau X-ray diberikan kepada pesakit untuk hari ini, maka lebih baik dilakukan setelah pengambilan darah.

Apa yang ditunjukkan oleh penyahsulitan

Sekarang mari kita fahami apa yang ditunjukkan oleh analisis biokimia umum dan bagaimana kolesterol ditunjukkan dalam ujian darah. Semasa melakukan ujian darah biokimia, hanya kandungan kolesterol yang dapat ditentukan. Rata-rata, indikator untuk orang dewasa dan orang yang sihat akan berada di sekitar 3.2 - 5.6 mmol / l. Penetapan kolesterol dalam ujian darah biokimia dilakukan dengan huruf CS. Walaupun kolesterol mempunyai pelbagai jenis, dalam kajian ini hanya kandungannya sahaja yang ditunjukkan..

Sekiranya penunjuk melebihi norma, maka ini mungkin menunjukkan adanya penyakit berikut: aterosklerosis, penyakit jantung iskemia, penyakit buah pinggang, obesiti, diabetes, alkoholisme, dll. dan lain-lain..

Sekiranya dalam analisis umum kita hanya melihat petunjuk umum kolesterol, maka ketika melakukan lipogram kita akan melihat pecahannya, trigliserida dan indeks atau pekali aterogenik. Data ini akan membolehkan doktor menilai dengan lebih tepat risiko terkena aterosklerosis. Penetapan kolesterol dalam ujian darah biokimia terperinci akan kelihatan seperti ini:

  1. α-kolesterol menunjukkan tahap HDL, yang bermaksud kehadiran lipoprotein, yang disebut lipoprotein berketumpatan tinggi. Mereka merujuk kepada kolesterol yang membantu melawan plak aterosklerotik..
  2. β-kolesterol menunjukkan LDL, iaitu kolesterol "buruk".
  3. CA - pekali aterogenik, menunjukkan nisbah kolesterol "baik" dan "buruk".
  4. Dengan petunjuk di bawah 3, tidak ada deposit aterosklerotik, dan tidak akan muncul dalam masa terdekat.
  5. Nilai yang lebih tinggi daripada 5 menunjukkan bahawa aterosklerosis telah mempengaruhi kapal, dan penyakit ini semakin meningkat.

Penyahkodan hasilnya

Adalah tidak tepat untuk menentukan hanya tahap kolesterol total, analisis mesti dilakukan. Kebetulan ia berada dalam rentang normal, tetapi keadaan kesihatan seseorang bertambah buruk, terdapat banyak simpanan kolesterol di dinding saluran darah. Ini kerana LDL dan trigliserida tinggi dan HDL rendah. Mungkin juga indikator kolesterol total melebihi norma, dan saluran darah seseorang sihat. Ini bermakna bahawa dia telah meningkatkan jumlah HDL.

Itulah sebabnya tafsiran analisis yang tepat sangat penting. Ini mengambil kira usia, jantina, tahap aktiviti fizikal pesakit, kehadiran penyakit kronik. Hanya doktor yang dapat mentafsirkan hasilnya dengan betul..

Dipanjangkan

Semasa menyahkod analisis, tidak hanya tahap kolesterol total yang diambil kira. Penting untuk menilai jumlah LDL dan HDL, indeks aterogenik, tahap trigliserida. Penyimpangan dari norma tidak selalu memerlukan rawatan. Tahap ini dapat meningkat pada orang tua, wanita hamil, dengan diet yang tidak betul, alkoholisme atau kegemukan.

Tetapi selalunya, hasil yang meningkat adalah seperti ini:

  • dengan penyakit hati;
  • kegagalan buah pinggang;
  • penyakit jantung iskemia;
  • diabetes mellitus;
  • gangguan kelenjar tiroid;
  • pankreatitis;
  • genangan hempedu;
  • gout.

Biasanya, dalam penyakit seperti itu, tahap kolesterol total meningkat disebabkan oleh LDL. Setelah menyahkod hasilnya dan bercakap dengan pesakit, doktor memilih rawatan yang sesuai. Kadang-kadang cukup untuk mengubah diet dan gaya hidup, dalam kes lain, ubat khas diperlukan.

Kadang kala hasilnya di bawah normal. Sebabnya mungkin mengambil ubat-ubatan tertentu, puasa, aktiviti fizikal yang tinggi sebelum mengikuti ujian, penyakit berjangkit akut, tekanan yang teruk. Tahap kolesterol rendah mungkin menunjukkan tuberkulosis, anemia, hipertiroidisme, barah sumsum tulang, sirosis hati.

Biokimia

Sekiranya ujian darah biokimia dilakukan, parameter berikut ditentukan:

  • glukosa;
  • lipid am;
  • kolesterol;
  • LDL;
  • HDL;
  • trigliserida;
  • fosfolipid;
  • protein, enzim hati.

Hasilnya diuraikan semestinya dengan mengambil kira semua petunjuk. Ini akan membantu menentukan punca penyimpangan. Sebagai contoh, kolesterol sering meningkat pada diabetes atau penyakit hati. Ini akan dapat dilihat dengan jelas dari hasil ujian..

Tahap kolesterol sangat penting dalam menilai kesihatan seseorang. Oleh itu, disarankan untuk melakukan analisis ini secara berkala. Ini akan membantu mengesan pelanggaran dalam masa dan mengambil tindakan..

Mengapa anda perlu memantau tahap kolesterol anda

Biasanya, kolesterol bukan hanya merupakan unsur metabolisme, tetapi juga merupakan zat penting. Dengan strukturnya, ia adalah alkohol lemak kompleks. Kira-kira 20% daripada jumlah kolesterol berasal dari eksogen, iaitu memasuki tubuh dengan makanan. Selebihnya, endogen, disintesis oleh organ dalaman, terutamanya oleh hati dan usus.

Kolesterol mengambil bahagian dalam hampir semua proses biosintesis hormon steroid dan seks, kerana ia adalah substrat bagi mereka. Di samping itu, ia adalah bahan bangunan untuk dinding sel dan membran, terlibat dalam transformasi vitamin D.

Dengan sendirinya, kolesterol adalah sebatian yang tidak bergerak, oleh karena itu, untuk dibawa ke organ dan sel sasaran, ia mengikat pada "protein pembawa". Konglomerat molekul yang dihasilkan disebut lipoprotein. Mereka terdiri daripada tiga jenis - HDL, LDL dan VLDL (masing-masing berketumpatan tinggi, rendah dan sangat rendah). Orang dewasa yang sihat harus mempunyai semua pecahan ini, tetapi dalam had norma tertentu dan bahagian tertentu antara satu sama lain..

Lipoprotein berketumpatan rendah secara konvensional disebut kolesterol "buruk", dan HDL - "baik". Ini disebabkan oleh keunikan sifat mereka. Lemak berketumpatan rendah lebih ringan, lebih halus dan mempunyai kemampuan untuk saling melekat dan dinding arteri. Oleh itu, apabila kandungannya dalam darah meningkat, mereka mula menetap di antara serat endotelium, menyebabkan proses keradangan di dalamnya. Selepas itu, plak aterosklerotik terbentuk dalam fokus seperti itu. LDL juga berperanan dalam proses pembentukan trombus, kerana mereka saling melekat bukan hanya satu sama lain, tetapi juga dengan sel darah besar yang lain.


Kolesterol berlebihan boleh disimpan di saluran darah

Mekanisme ini mendasari penyakit seperti aterosklerosis vaskular. Proses peningkatan kepekatan kolesterol berbahaya tidak ditunjukkan secara luaran, iaitu, pada tahap pertama, penyakit ini berlanjutan tanpa gejala atau tanda-tanda klinikal. Pada peringkat awal, ketidakseimbangan lipid hanya dapat diketahui dalam analisis biokimia darah dari urat.

Semakin cepat perubahan nilai kolesterol normal didiagnosis, semakin mudah dan cepat pulih. Selalunya, jika pergeseran profil lipid dikesan tepat pada waktunya dan belum menunjukkan dirinya sebagai keluhan, maka masalah itu dapat diselesaikan dengan penyesuaian makanan yang sederhana. Jika tidak, jika keadaan diabaikan dan dikesan sangat lewat, maka prognosis untuk pemulihan tidak begitu cerah - terapi ubat ditetapkan, dan dalam beberapa kes, rawatan pembedahan.

Tempat belajar?

Ujian kolesterol boleh diambil:

  • di makmal klinik dengan rujukan daripada ahli terapi;
  • di pusat diagnostik swasta;
  • di makmal bebas;
  • mengambil kesempatan.

Kolesterol adalah bahan penting yang terlibat dalam fungsi badan. Setiap orang perlu mengekalkan nilai optimum dan memantau tahap LDL secara berkala. Resipi rakyat, pemakanan yang betul, ubat akan membantu membawa indikator kembali normal.

Sebilangan besar daripada kita percaya bahawa kolesterol hanya berbahaya bagi tubuh, menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis. Sejak kira-kira pertengahan abad ke-20, "kempen anti-kolesterol" yang aktif telah berkembang di dunia yang, nampaknya, persoalan mengenai manfaat bahan ini telah dihapuskan sepenuhnya. Sebenarnya, tanpa kolesterol, tubuh kita tidak dapat berfungsi dengan normal..

Kolesterol (kolesterol) dalam ujian darah biokimia: sebutan dan kadar kandungan

Kolesterol, atau kolesterol, adalah sebatian organik yang, menurut klasifikasi yang ada, tergolong dalam alkohol yang lebih tinggi. Ia adalah bahagian membran sel tubuh manusia, perlu untuk sintesis hormon, ia terlibat dalam metabolisme lemak dan vitamin.

Konrad Bloch, Michael Brown, Joseph L. Goldstein, Theodor Linen - selama bertahun-tahun para saintis yang cemerlang ini telah memenangi Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan untuk kajian kolesterol.

Bertentangan dengan kepercayaan popular bahawa sebahagian besar kolesterol yang kita dapat dari makanan, kebanyakan bahan ini disintesis dalam badan. Menurut beberapa laporan, sehingga 70-80% dari semua kolesterol dihasilkan oleh sel-sel hati, usus, korteks adrenal, kulit dan organ lain. Hati memainkan peranan paling penting dalam proses ini. Secara keseluruhan, tubuh mensintesis kira-kira 1000 mg kolesterol setiap hari, dan dari luar (bergantung pada sifat diet) kita mendapat sekitar 300-500 mg.

Molekul kolesterol yang disintesis atau diperoleh dengan makanan mesti dihantar ke organ melalui aliran darah. Walau bagaimanapun, kolesterol tulen tidak larut dalam air, dan oleh itu dalam darah, yang menjadikannya mustahil untuk bergerak melalui saluran. Masalah ini diselesaikan dengan interaksi sebatian dengan protein transporter khas dengan pembentukan kompleks yang sangat larut. Yang terakhir disebut lipoprotein, dan kandungannya diukur dalam ujian darah untuk kolesterol..

Lipoprotein dibahagikan kepada kumpulan berikut:

  • lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL) - yang disebut kolesterol "baik". Dalam kompleks ini, satu molekul kolesterol dibawa oleh empat molekul protein. Kolesterol "baik" terlibat dalam pembinaan membran sel, sintesis hormon, pertukaran vitamin D. Dari itu di hati, hempedu dihasilkan, yang diperlukan untuk pencernaan lemak. Di samping itu, HDL yang menghilangkan tubuh dari kolesterol semacam itu yang menetap di dinding saluran darah..
  • lipoprotein berketumpatan rendah (LDL), atau kolesterol "buruk". Dalam kompleks ini, nisbah kolesterol dengan molekul protein adalah sekitar 50:50. Sebagai peraturan, kita mendapat kolesterol "buruk" dari makanan, dan dialah yang menetap di dinding pembuluh darah. Sekiranya LDL terlibat dalam pembinaan membran sel, maka sel bertambah dengan cepat: kepekaannya terhadap bahan aktif secara biologi dan kebolehtelapan membran menurun. Tetapi, walaupun terdapat banyak ciri negatif, LDL juga diperlukan: mereka meneutralkan racun berbahaya bagi tubuh, memberikan tindak balas imun.
  • lipoprotein berketumpatan rendah (VLDL) adalah kompleks di mana terdapat empat molekul kolesterol setiap molekul protein. Ini adalah bentuk kolesterol yang paling berbahaya, yang juga tersimpan di dinding dalam saluran darah, membentuk plak kolesterol yang disebut, yang merupakan salah satu penyebab aterosklerosis..

Kolesterol darah keseluruhan terdiri daripada tiga petunjuk: HDL + LDL + VLDL. Keadaan tubuh manusia sangat bergantung pada nisbah ketiga istilah ini..

Itulah sebabnya terdapat empat garis dalam bentuk ujian darah biokimia: kolesterol total, kolesterol HDL, kolesterol LDL dan trigliserida (sama dengan VLDL).

Ujian menggunakan unit pengukuran yang berbeza untuk tahap kolesterol. Pada borang, anda dapat melihat sebutan berikut: mg / 100 ml, mg%, mg / dL atau mmol / L. Tiga yang pertama sebenarnya adalah perkara yang sama. Yang terakhir dapat dikira dengan mengalikan nilai yang dinyatakan dalam salah satu daripada tiga unit pertama dengan faktor 38.6.

Apa itu kolesterol

Kolesterol, juga dikenal sebagai kolesterol, adalah lemak yang dibuat di hati dan bertanggung jawab untuk banyak fungsi dalam tubuh manusia. Setiap sel tisu kita diselimuti lapisan kolesterol, yang berfungsi sebagai pengatur metabolisme dan penghasil hormon..

Oleh itu, bahan ini sangat penting untuk fungsi normal tubuh kita, dan tahap rendah dan tinggi menunjukkan adanya penyakit. Fungsi apa yang dilakukan kolesterol:

Fungsi apa yang dilakukan kolesterol:

  • membentuk dan melindungi dinding sel;
  • mengambil bahagian dalam penghasilan hormon seks wanita dan lelaki;
  • membantu menghasilkan hempedu;
  • menghasilkan vitamin D;
  • membantu penyerapan vitamin larut lemak;
  • berfungsi sebagai sarung pelindung untuk serat saraf.

Sekiranya anda berpendapat bahawa kolesterol dalam badan tidak boleh dibendung sama sekali, maka anda sangat tersilap. Tidak mungkin memelihara kesihatan dan kecantikan tanpanya. Indikator tinggi dipertimbangkan jika kandungannya dalam mmol per 1 liter melebihi 6.2.

Menurunkan kadar kolesterol

Nilai kolesterol di bawah 3.0 mmol / L menimbulkan ancaman serius kepada kesihatan.

Dengan kandungannya yang rendah, kapal melemah dan pecah - ini adalah penyebab utama pendarahan, yang menyebabkan kematian. Serat saraf kehilangan sarung pelindung yang kuat, yang mengancam kemurungan, demensia, keletihan kronik, serangan.

Orang dengan kadar kolesterol rendah lebih mudah terkena barah dan kematian kerana pelbagai sebab.

Hipokolesterolemia meningkatkan risiko alkohol dan ketagihan dadah sebanyak 5 kali. Ini disebabkan oleh fakta bahawa keadaan psiko-emosi seseorang bergantung pada tahap kolesterol, yang bahkan boleh menyebabkan bunuh diri..

Masalah Kekurangan Kolesterol Sangat Serius

Pertama sekali, adalah mustahak untuk mengecualikan ketagihan berbahaya dari kehidupan anda dan menyemak semula kebiasaan gastronomi anda. Penting untuk mengikuti diet dan jangan makan makanan yang dilarang dengan kolesterol tinggi

Agar tidak berlebihan kolesterol "buruk", anda perlu lebih kerap makan sayur dan kacang.


Artikel Seterusnya
Lebam pada badan tanpa sebab - mengenai kesihatan anak