Diet semasa mengambil Warfarin


Warfarin adalah ubat yang menghalang pembekuan darah dalam diri anda dan membantu meningkatkan peredaran darah di organ dan tisu. Ubat itu tergolong dalam kumpulan antikoagulan. Anti bermaksud menentang, pembekuan bermaksud pembekuan. Maksudnya, ubat ini ditujukan terhadap pembekuan darah. Peningkatan pembekuan darah boleh mengakibatkan akibat yang serius bagi kesihatan anda, seperti infark miokard, kemalangan serebrovaskular akut, trombosis arteri pulmonari, trombosis arteri dan urat pada bahagian bawah kaki, dll..
- Warfarin menghalang pembekuan darah daripada terbentuk
- Meningkatkan peredaran darah di organ dan tisu
- Anda telah diberi rawatan warfarin untuk rawatan

Pada orang yang sihat, pembentukan bekuan darah diperlukan sebagai mekanisme pelindung sekiranya berlaku kecederaan, pendarahan. Pada pesakit, pembentukan gumpalan darah di pembuluh besar dapat mengancam nyawa, memperburuk perjalanan penyakit, dan dapat menyebabkan komplikasi serius (terutama ketika pembekuan darah terbentuk di saluran yang membekalkan organ penting - jantung, paru-paru, otak, ginjal, dll.).

Mengambil warfarin, bagaimana cara hidup dengan betul?

Ubat anti pembekuan mempunyai mekanisme tindakan yang berbeza. Antikoagulan "langsung" (contohnya, heparin), pesakit menerima suntikan, biasanya di hospital. Mereka adalah analog molekul dalam tubuh manusia, tindakannya bermula sebaik sahaja diberikan. Untuk profilaksis jangka panjang, tablet digunakan, paling sering antikoagulan "tidak langsung", seperti warfarin. Mereka disebut "tidak langsung" kerana perlambatan pembekuan darah disebabkan bukan oleh ubat itu sendiri, tetapi oleh tindakan tidak langsung dalam tubuh.

Siapa doktor menetapkan antikoagulan "tidak langsung" (warfarin)?

Pesakit yang memerlukan rawatan dan pencegahan trombosis dan emboli saluran darah, termasuk:

  • gangguan irama jantung (fibrilasi atrium);
  • penyakit injap jantung;
  • kehadiran injap jantung prostetik atau saluran darah, termasuk dalam kombinasi dengan aspirin (asid acetylsalicylic);
  • trombosis vena akut (phlebothrombosis) dan embolisme paru (dalam kombinasi dengan heparin);
  • trombosis vena berulang;
  • embolisme semula arteri pulmonari;
  • trombosis arteri periferal, koronari dan serebrum;
  • trombosis pasca operasi;
  • infark miokard, rumit oleh perkembangan aneurisma dan trombus intrakardiak;
  • semasa menjalankan rawatan pembedahan atau trombolitik trombosis;
  • semasa melakukan kardioversi elektrik fibrilasi atrium (sebagai terapi tambahan);
  • penyakit kongenital disertai dengan trombosis patologi (trombofilia).

INR darah - apakah norma?

Bagaimana doktor menentukan keupayaan darah untuk membeku?

Untuk ini, ujian darah dilakukan - masa prothrombin. Sebelum ini, doktor menerima hasil analisis ini dalam bentuk indeks prothrombin (PTI). Pada masa ini, di seluruh dunia, makmal mengeluarkan hasil kajian masa prothrombin dalam bentuk INR - nisbah normal antarabangsa. Semua orang sihat yang tidak menerima warfarin mempunyai INR dalam satu unit (0.9-1.1). Dengan peningkatan masa pembekuan darah, nilai INR meningkat. Sebagai contoh, untuk mengelakkan trombosis pada fibrilasi atrium kronik, perlu memanjangkan masa pembekuan sebanyak 2-3 kali. INR dalam kes ini mestilah berada dalam julat terapi 2.0-3.0. Dengan penanaman injap jantung buatan, selang beralih ke arah "penipisan" darah yang lebih besar - dari 2.5 hingga 3.5. Doktor anda akan menjelaskan kepada anda apa sasaran INR yang perlu anda capai..

Permohonan (tindakan) warfarin, dos, overdosis

Untuk memastikan pembekuan darah, tubuh memerlukan vitamin K. Seseorang mendapat vitamin K dari makanan, terutamanya dari sayur-sayuran. Juga, vitamin K dapat dihasilkan dalam usus manusia oleh bakteria usus khas. Vitamin K diserap dari usus ke dalam aliran darah dan memasuki hati, "makmal" badan. Di hati, dengan penyertaan vitamin K, faktor pembekuan darah disintesis, yang diperlukan untuk pembentukan gumpalan darah (trombus). Ini adalah prothrombin (faktor II), faktor VII, IX dan X. Mereka disebut "faktor bergantung kepada vitamin".

Warfarin berfungsi dengan mengurangkan pembentukan faktor bergantung pada vitamin K. Selagi warfarin dibekalkan secara berkala ke tubuh manusia, masa pembekuan darah anda diperpanjang, dan ini menghalang pembekuan darah dari terbentuk. Terdapat juga risiko pendarahan jika dos ubat berlebihan..

Kesan warfarin pada pembekuan darah adalah individu bagi setiap orang. Oleh itu, setiap pesakit menerima dosnya yang disesuaikan secara individu. Untuk mencapai kesan yang diinginkan, sekurang-kurangnya 4-5 hari diperlukan, selalunya pemilihan dos berlangsung hingga 2-3 minggu. Pelantikan ubat dan kawalan selanjutnya dilakukan dengan menentukan INR. Dos warfarin harian diambil secara lisan sekali sehari, pada waktu petang (jam 18.00-19.00), jika perlu, tablet atau sebahagiannya boleh dikunyah dan dicuci dengan air.

Apa yang harus anda beritahu doktor anda jika anda mula mengambil warfarin atau sudah dirawat? Mengenai semua masalah yang berkaitan dengan pendarahan atau risiko mereka (ulser perut atau duodenum, ulser usus besar; pendarahan hemoroid; haid berat), penyakit hati dan ginjal, tekanan darah tinggi dan diabetes. Sangat penting jika anda merancang kehamilan atau sudah hamil. Warfarin bersifat teratogenik. Ini bermakna pengambilannya boleh menyebabkan munculnya pelbagai kecacatan pada janin (jika diambil pada trimester pertama kehamilan) atau pendarahan intrauterin (pada peringkat kemudian). Oleh itu, wanita yang hamil semasa mengambil warfarin disyorkan untuk menghentikannya..

Saya mengambil warfarin apa yang anda boleh makan, jenis diet yang anda perlukan?

Warfarin diserap dalam perut dan jejunum, jadi perubahan mikroflora usus yang menghasilkan vitamin K dapat mempengaruhi bagaimana ubat itu berfungsi. Juga, makanan yang dimakan oleh pesakit boleh mempengaruhi aktiviti warfarin. Diet semasa mengambil warfarin harus mempertimbangkan makanan yang mengandung sejumlah besar vitamin K, dapat melemahkan kesan warfarin, dan kekurangan vitamin K dalam diet dapat meningkatkan efek ubat. Oleh itu, jika anda diberi resep warfarin, cubalah makan makanan yang seimbang dan cubalah untuk tidak mengubah diet secara tiba-tiba, agar tidak mengubah jumlah vitamin K dalam diet..

Diet semasa mengambil warfarin

Kandungan vitamin K dalam makanan (μg / 100 g)

Diet semasa mengambil warfarin

Warfarin bertindak pada pembekuan darah melalui vitamin K, yang terdapat dalam pelbagai jenis makanan (seperti sayur-sayuran dan herba berdaun hijau).

Semasa mengambil warfarin, anda tidak boleh:

  • membenarkan perubahan yang ketara dalam diet (contohnya, bergantung pada musim);
  • ubah diet biasa anda tanpa persetujuan terlebih dahulu dengan doktor anda;
  • sertai program penurunan berat badan secara intensif;
  • tambahkan vitamin atau makanan tambahan baru ke dalam diet tanpa berunding terlebih dahulu dengan doktor.

Sekiranya anda meningkatkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin K secara signifikan dengan latar belakang dos warfarin yang stabil, ini dapat melemahkan kesannya dan menyebabkan pembentukan gumpalan darah.!

Keperluan vitamin K harian: 0,03-1,5 mcg / kg / hari (hingga 105 mcg / hari)

Jumlah maksimum vitamin K (3000-6000 mcg / kg) terdapat pada sayur-sayuran dan ramuan berdaun hijau gelap (bayam, pasli, kubis hijau), dan dalam teh hijau hingga 7000 mcg / kg. Jumlah perantaraan (1000-2000 mcg / kg) terdapat pada tanaman dengan daun pucat (kubis dan pucuk Brussels, brokoli, selada). Sebilangan besar vitamin K terdapat dalam kekacang, mayonis (kerana minyak sayuran). Lemak dan minyak mengandungi jumlah vitamin K yang berbeza (300-1000 μg / kg), lebih banyak dari itu dalam minyak kacang soya, rapeseed,. Kandungan vitamin K dalam susu, daging, produk roti, cendawan, sayur-sayuran dan buah-buahan, teh hitam, kopi rendah (tidak lebih dari 100 μg / kg). Mengambil multivitamin yang mengandungi vitamin K dapat melemahkan kesan warfarin. Pengambilan beri dan jus cranberry secara berkala dapat meningkatkan kesan warfarin.

Jadual 1. Kandungan vitamin K dalam makanan (μg / 100 g) 1

Produk yang meningkatkan dan mengurangkan kesan warfarin

Dengan kecenderungan untuk membentuk bekuan darah, pesakit diberi ubat Warfarin sebagai sebahagian daripada terapi kompleks.

Asas tindakan Warfarin adalah pencegahan pembekuan darah, agen mempromosikan penipisan darah.

Oleh itu, semua pesakit yang mengambil ubat memerlukan pemantauan berterusan indikator INR (International Normalized Ratio), iaitu, nisbah masa pembekuan darah pesakit dengan waktu pembekuan darah tubuh yang sihat.

Untuk mengelakkan penyimpangan pada tahap INR terhadap risiko pembekuan darah atau penipisan darah yang berlebihan, diet khusus diperlukan ketika mengambil Warfarin.

Makanan apa yang dapat dimakan oleh pesakit yang mengambil ubat, apa yang dapat dimakan dalam jumlah yang terbatas, dan makanan apa yang tidak dapat dimakan dalam keadaan apa pun, dan artikel ini akan dibincangkan.

Ciri-ciri utama diet

Semasa mengambil ubat, makanan harus mengandungi garam minimum (penunjuk maksimum sepadan dengan tujuh gram), anda juga perlu mengawal jumlah cecair yang dimakan: minuman, sup, sos. Dilarang mengambil tidak lebih dari 1300 ml cecair setiap hari.

Senarai makanan terlarang merangkumi semua hidangan yang memberi kesan menarik pada sistem saraf dan kardiovaskular.

Ini adalah, misalnya, teh, kopi, produk dengan kandungan lemak dan kolesterol tinggi: kaldu kaya, daging berlemak, ikan, beberapa jenis cendawan.

Lebih baik menahan diri dari daging asap, perap, sos gurih dan makanan dalam tin. Kandungan kalori makanan yang dimakan setiap hari tidak boleh melebihi 2300-2500 kilokalori.

Jadi, dos protein harian tidak boleh melebihi 85 gram (jika itu protein haiwan, maka tidak lebih daripada 45 gram), lemak - tidak lebih daripada 65 gram, karbohidrat - tidak lebih daripada 400 gram.

Semasa memasak, makanan tidak masin, ia dibenarkan untuk menambah sedikit hidangan siap. Kaedah memasaknya adalah seperti berikut:

  • Menggunakan pengukus.
  • Memasak atau merebus.
  • Memanggang oven dengan jumlah minimum minyak.

Sebaiknya makan setiap 3 jam, dan makan terakhir pada waktu malam tidak boleh selewat-lewatnya 3-4 jam sebelum tidur.

Jumlah makanan yang dimakan dalam satu hidangan tidak boleh melebihi empat ratus gram. Adalah tidak diinginkan untuk makan makanan yang terlalu panas dan makanan yang terlalu sejuk.


Di samping itu, doktor melarang dalam rawatan penyakit jantung dan saluran darah untuk mematuhi program diet untuk menurunkan berat badan, dan kedua-dua mono-diet dan diet yang menyediakan beberapa jenis makanan, tetapi melarang pengambilan kalori secara berlebihan dilarang..

Sekiranya anda mempunyai keinginan untuk minum vitamin, anda mesti mendapatkan kelulusan doktor sebelum menggunakannya..

Apa yang mesti dicari

Tugas utama diet bagi pesakit yang menjalani terapi dengan Warfarin adalah mengawal pengambilan vitamin K, bahan semula jadi yang menekan kesannya..

Oleh itu, anda harus mengelakkan atau mengurangkan penggunaan makanan yang dapat mengurangkan kesan terapeutiknya. Sekiranya anda makan makanan yang kaya dengan vitamin K, tahap INR anda akan menurun.

Senarai produk yang mengandungi lebih banyak vitamin ini termasuk: kubis Brussels, pelbagai jenis sayuran hijau: ketumbar, pasli, chicory, salad merah, bayam, selada air, serta teh hijau dan hitam, lobak, hati.

Sedikit kurang vitamin K yang terdapat dalam minyak rapeseed, selada, salad kubis, bawang hijau, minyak kedelai, timun, epal, pistachio, mayonis, asparagus, kembang kol.

Epal merah, alpukat, kacang, pisang, telur ayam, kentang, ubi jalar, beras, tomato, bubur kelapa, minyak bunga matahari, daging (termasuk unggas), strawberi, pasta rendah vitamin K.

Walau bagaimanapun, kenaikan tahap INR yang berlebihan tidak boleh dibenarkan untuk mengelakkan risiko pendarahan..

Semasa mengambil warfarin, makanan seperti ginseng, minyak ikan, bawang putih, kismis hitam dan merah, dan halia meningkatkan tahap INR dengan ketara..

Peningkatan INR juga ditingkatkan dengan ramuan herba seperti arnica, semanggi merah, echinacea, bunga chamomile, burdock, angelica, semanggi manis, kasia.


Sekiranya anda tidak mengawal pengambilan vitamin K dalam badan semasa mengambil Vrafarin, anda boleh membiarkan kemerosotan serius dalam kesihatan pesakit..

Oleh itu, jika anda makan makanan yang dapat meningkatkan atau menurunkan tahap pembekuan darah, berhati-hatilah. Adalah mustahak untuk menjalani ujian INR dan berjumpa doktor mengenai pembetulan diet.

Senarai produk yang diluluskan

Hidangan yang disyorkan untuk terapi dengan Warfarin terdapat dalam jadual pengikut terapi diet yang terkenal, M. M. Pevzner. Skema ini dikembangkan oleh pakar berdasarkan seberapa banyak manfaat yang dibawa oleh produk tertentu ke tubuh pesakit..

Sekiranya anda mengikuti diet ini, terdapat peningkatan fungsi hematopoietik badan, percepatan peredaran darah dan penstabilan fungsi hati.

Selain itu, ada penurunan risiko pembekuan darah karena normalisasi kadar kolesterol darah..

Oleh itu, semasa menjalani terapi dengan Warfarin, sila makan makanan berikut:

  1. Soba, oatmeal, nasi, bubur barli.
  2. Pasta, terutamanya biji-bijian.
  3. Kentang rebus atau bakar tanpa minyak.
  4. Sayur-sayuran, buah-buahan yang tinggi gula.
  5. Daging rendah lemak, ikan.
  6. Telur - tidak lebih dari satu sehari.
  7. Kefir, susu panggang, yogurt dengan indeks lemak 0 atau 1%.
  8. Bunga matahari dan minyak zaitun.
  9. Teh hitam dan hijau yang tidak pekat, minuman buah, buah atau buah kering.
  10. Kuih-muih rendah kalori: biskut, roti halia, biskut rendah lemak.
  11. Roti bijirin penuh (paling kering), roti pemakanan sangat berguna.

Senarai terlarang

Semasa mengambil Warfarin, pengambilan makanan dan produk tertentu secara berlebihan boleh memudaratkan kesihatan pesakit.

Senarai makanan yang disyorkan untuk dikeluarkan dari diet atau untuk mengurangkan penggunaannya termasuk:

  • Roti kalori tinggi dengan kandungan gula tinggi: kek, biskut mentega, pastri puff, dan roti tepung premium.
  • Makanan dalam tin, acar, acar.
  • Sosej: ham, sosej, kupaty berlemak, sosej, rebus dan salai, separuh salai, asap tidak dimasak.
  • Gula-gula coklat.
  • Hampir semua jenis keju, kecuali ricotta (ia mempunyai kandungan lemak rendah).
  • Semua jenis makanan segera.
  • Banyak jenis sayur-sayuran: lobak, sorrel, bawang, bawang putih.
  • Rumpai laut, kubis putih.
  • Jeruk, epal hijau tanpa gula dengan kandungan asid tinggi. Namun, larangan epal hijau dapat dicabut jika dimakan dikupas dari kulit tart yang keras..
  • Daging, ikan, unggas dengan kandungan lemak tinggi.
  • Produk tenusu dan susu masam yang berlebihan.
  • Kopi pekat, coklat gelap.
  • Cranberry - dilarang dalam bentuk semula jadi dan dalam bentuk tincture dan minuman buah!

Kesimpulannya

Anda boleh membuat janji temu dengan doktor yang bekerja di bandar anda secara langsung di laman web kami.

Walaupun terdapat sekatan diet yang ketat bagi pesakit yang menjalani terapi dengan Warfarin, sangat mungkin dimakan dengan pelbagai dan enak!

Berikut adalah contoh menu untuk hari berdasarkan makanan yang dibenarkan:

  1. Penerimaan: keju kotej kukus atau ladu, 200 ml susu atau susu panggang yang ditapai.
  2. Penerimaan: 200 ml minuman buah atau kompot buah, sepotong kek diet.
  3. Penerimaan: sayur-sayuran rebus: zucchini, terung, kentang, wortel dengan sedikit minyak.
  4. Penerimaan: 200 ml susu, susu panggang atau bifidok.
  5. Penerimaan: sepotong ikan laut atau sungai (tanpa lemak), dipanggang dalam kerajang, sebahagian nasi kukus, infusi buah atau infus buah.
  6. Penerimaan: salad sayur-sayuran mentah: tomato, timun, selada, sedikit kehijauan, dibumbui dengan minyak zaitun.

Seperti yang kita ingat, anda perlu makan secara berkala 2-3 jam. Nikmati hidangan anda!

Pemakanan yang betul semasa mengambil warfarin: jadual dan senarai makanan yang dilarang

Warfarin adalah ubat yang berfungsi untuk mencegah pembekuan darah. Sebagai peraturan, ini diresepkan setelah menjalani pembedahan jantung, dan juga untuk rawatan penyakit yang berkaitan dengan risiko trombosis. Semasa mengambil ubat ini, pesakit mesti mengikuti diet khas tanpa gagal. Tugas utama diet ini adalah untuk mengekalkan tahap mineral, garam dan vitamin K yang stabil dalam tubuh, kerana dos ubat sangat bergantung pada jumlah vitamin K. Juga, diet ketika mengambil Warfarin dengan fibrilasi atrium diperlukan untuk menormalkan komposisi darah dan keadaan saluran darah. Ini sangat membantu dalam merawat penyakit yang mendasari. Di bawah ini anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai teknik ini, dan anda juga boleh mempelajari diet ketika mengambil Warfarin dalam bentuk jadual..

Apa yang harus menjadi diet semasa mengambil warfarin?

Senarai makanan yang dibenarkan semasa mengambil warfarin adalah serupa dengan senarai jadual rawatan No. 10.

Sumber karbohidrat untuk anda mestilah bubur rebus di dalam air, serta pasta gandum. Yang terakhir sebaiknya dibuat dari gandum biasa, tanpa bahan tambahan seperti rumput laut atau bayam. Kentang rebus, roti roti gandum hitam dan roti goreng kalori rendah, yang tidak mengandungi makanan tambahan vitamin dan mineral, juga dibenarkan..

Makan sambil mengambil warfarin dan memantau diet saya bermaksud memakan makanan yang kaya serat setiap hari. Ini terutamanya buah-buahan segar, sayur-sayuran dan herba. Sebaiknya pilih buah-buahan manis. Sekiranya anda suka semua jenis pencuci mulut, pilihlah yang tidak mengandungi minyak kelapa, serbuk koko atau coklat..

Sumber protein yang ideal adalah ikan tanpa lemak, arnab dan unggas. Lebih baik merebus atau mengukus daging setelah membuang lemak yang kelihatan. Anda juga boleh memanggang makanan, tetapi sos mestilah bebas dari rempah dan minyak. Sebiji telur ayam setiap hari juga dibenarkan. Ia boleh direbus dengan lembut, rebus atau panggang.

Untuk produk susu fermentasi rendah lemak, ia boleh terdapat dalam makanan anda dalam jumlah yang hampir sama. Lebih baik memilih lemak yang berasal dari sayur. Sebaik-baiknya, mereka mestilah minyak yang tidak disempurnakan semula jadi. Mentega tanpa garam juga dibenarkan dalam jumlah yang sangat kecil..

Peraturan lain dalam diet seperti ini adalah mengikuti sistem pemakanan pecahan. Anda mesti makan 5-6 kali sehari. Lebih baik, tentu saja, dietnya stabil. Maksudnya, sarapan, makan tengah hari, makan malam dan makanan ringan harus dilakukan setiap hari pada waktu tertentu. Selang waktu yang disyorkan antara semua makanan adalah 3 jam. Porsi mestilah sangat kecil - tidak lebih daripada 400 gram boleh dimakan dalam satu masa.

Elakkan kopi semula jadi dan hilangkan minuman beralkohol sepenuhnya.

Pemakanan yang betul semasa mengambil jadual warfarin:

Diet semasa mengambil warfarin: senarai makanan yang dilarang

Diet dengan Warfarin dan Statin akan menghilangkan banyak makanan yang sebelumnya merupakan kebiasaan dalam diet harian anda. Khususnya, kita bercakap mengenai semua pastri dan produk tepung. Puff pastry dan sebarang produk dan hidangan yang disediakan daripadanya adalah dilarang. Kek, biskut dan biskut tidak termasuk sepenuhnya. Anda juga harus melupakan coklat..

Anda tidak boleh makan produk daging seperti sosej, lemak babi babi, sosej, makanan dalam tin, dll. Daging berlemak juga dilarang. Sup hanya boleh dimasak dalam air, kaldu ayam atau sayur - cendawan, daging dan ikan dilarang.

Semua keju dikecualikan, dengan pengecualian ricotta dengan kandungan lemak hingga 5%, dan penyebaran sandwic dan pate tidak boleh dimakan.

Diet melarang sayur acar dan acar, semua kekacang.

Sayuran dan buah-buahan yang dilarang:

  • bayam;
  • lobak;
  • lobak;
  • Kubis putih;
  • bawang putih;
  • bawang;
  • kesedihan;
  • buah sitrus (had);
  • epal masam (had).

Untuk minuman, milkshake, yang mengandung banyak lemak dan gula, serta kopi segera, koko dan kopi semula jadi dilarang sebagai bagian dari diet..

Dilarang menambahkan krim berat atau kering ke dalam teh. Walau bagaimanapun, diet seperti ini hanya dapat diikuti dengan preskripsi doktor - anda tidak boleh menetapkan sendiri makanan perubatan, tidak kira penyakit apa yang anda bicarakan.

Mengenai pengambilan warfarin dan memantau INR

Oleh Lekar · Diterbitkan 20.06.2017 · Dikemas kini 21.12.2017

Warfarin: aplikasi, peraturan pentadbiran, pemilihan dos.

Kandungan artikel:

Gambaran Keseluruhan Mengambil Warfarin.

Warfarin adalah ubat (antikoagulan) yang mengurangkan pembekuan darah. Ia diresepkan apabila terdapat risiko tinggi pembekuan darah yang tidak diingini. Petunjuk yang paling biasa untuk preskripsi warfarin: injap jantung buatan, fibrilasi atrium, trombosis urat dalam, emboli paru, kadang-kadang selepas serangan jantung, strok, trombofilia (penyakit di mana pembekuan darah meningkat dan pembekuan darah sentiasa muncul).

Warfarin menyekat sebahagian vitamin K, dari mana prothrombin disintesis di hati, bahan yang diperlukan untuk pembekuan darah. Vitamin K memasuki tubuh dengan makanan dari sayur-sayuran hijau, dan juga dihasilkan oleh bakteria dalam usus manusia. Warfarin "meneutralkan" sebahagian vitamin K, dan hati tidak menerima cukup "bahan binaan" untuk membuat prothrombin. Pada masa yang sama, warfarin tidak melarutkan pembekuan darah yang sudah terbentuk..

Syarat utama pengambilan ubat adalah warfarin harus diminum setiap hari, tanpa jurang. Untuk mengambil ubat, adalah penting untuk menentukan masa yang paling sesuai bagi anda untuk mengambil ubat tersebut. Sebaiknya lakukan ini pada waktu yang sama dan semasa perut kosong (makanan mempengaruhi penyerapan warfarin, jadi lebih baik tidak menggabungkannya). Sebaiknya minum warfarin sekali sehari pada waktu petang..

Tempoh masa anda mengambil warfarin bergantung kepada mengapa anda diberi warfarin. Sebagai contoh, selepas pemasangan injap jantung mekanikal tiruan atau trombofilia, ubat ini ditunjukkan seumur hidup. Selepas beberapa pembedahan jantung atau trombosis urat dalam, warfarin biasanya diberikan selama 6-12 bulan.

Semasa mengambil warfarin, sangat penting untuk mengawal pembekuan darah. Petunjuk utama adalah nisbah normalisasi antarabangsa (INR). Semakin tinggi nilai INR, semakin banyak cecair dalam darah. Sebaliknya, semakin rendah nilai INR, semakin tebal darah. Penting untuk menyeimbangkan risiko trombosis dengan risiko pendarahan ketika menyesuaikan dos warfarin..

Kontraindikasi.

Sebelum mengambil ubat, anda perlu mengambil kira kontraindikasi yang ditunjukkan dalam arahan ubat:

  • manifestasi kepekaan tinggi terhadap komponen ubat atau kecurigaan hipersensitiviti;
  • pendarahan akut;
  • penyakit hati dan buah pinggang yang teruk;
  • trimester pertama kehamilan dan kehamilan 4 minggu terakhir;
  • sindrom pembekuan intravaskular disebarkan akut;
  • trombositopenia;
  • kekurangan protein C dan S;
  • urat varikos saluran pencernaan;
  • aneurisma arteri;
  • peningkatan risiko pendarahan, termasuk gangguan pendarahan;
  • ulser perut dan duodenum;
  • luka teruk, termasuk selepas operasi;
  • tusukan lumbal;
  • endokarditis bakteria;
  • hipertensi malignan;
  • pendarahan intrakranial;
  • strok hemoragik.
Mengawal INR semasa mengambil warfarin.

Pada tahap memilih dos warfarin, INR harus dipantau setiap 3 hari, setelah mencapai julat sasaran - sekali setiap 5-7 hari, setelah menerima tiga hasil ujian darah berturut-turut untuk pembekuan dalam julat sasaran, anda dapat beralih ke pengukuran sekali setiap 2 minggu. Secara amnya, perlu mengukur INR sekurang-kurangnya 1 kali sebulan sepanjang tempoh pengambilan ubat. Hasil rawatan terbaik dengan warfarin dicapai dengan ujian darah untuk INR seminggu sekali. Juga penting untuk melakukan analisis INR jika terjadi perubahan dalam dos warfarin, perubahan dalam diet, sambil mengambil ubat lain dan situasi lain yang dapat mempengaruhi pembekuan darah. Ingat bahawa INR hanya boleh berubah 3-7 hari selepas perubahan tersebut.

INR darah normal bagi orang yang sihat yang tidak mengambil Warfarin adalah sekitar 1 (0.8-1.2). Dengan penurunan pembekuan, INR meningkat. Matlamat warfarin adalah untuk mengurangkan pembekuan darah ke tahap di mana risiko trombosis dikurangkan dengan ketara, tetapi risiko pendarahan belum terlalu tinggi.

Untuk keadaan yang berbeza, titik keseimbangan ini adalah antara nombor INR tertentu; oleh itu, semasa melakukan ujian darah untuk INR, norma adalah konsep relatif. Sebagai contoh, semasa memasang prostesis injap jantung mekanikal, disarankan untuk meningkatkan INR menjadi 2.5-3.5, dan dengan fibrilasi atrium menjadi 2.0-3.0. Angka-angka ini disebut sasaran INR, dan ini berbeza dari pesakit ke pesakit dan bergantung pada penyakit yang mendorong anda untuk menetapkan Warfarin..

Nilai INR untuk pesakit dengan injap jantung prostetik.

Jadual 1. Nilai INR yang disyorkan untuk injap jantung mekanikal *

Kedudukan injap jantungFaktor risiko komplikasi TE
tidak hadirhadir
Aortik2.0-3.02.5-3.5
Mitralnaya2.5-3.53.0-4.0

Jadual 2. Nilai INR yang disyorkan untuk injap jantung biologi *

Kedudukan injap jantungFaktor risiko komplikasi TE
tidak hadirhadir
Aortik2.0-2.52.5-3.0
Mitralnaya2.5-3.03.0-3.5
Tricuspid2.5-3.03.0-3.5

Faktor risiko komplikasi TE (tromboemboli) termasuk:

  • fibrilasi atrium;
  • sejarah trombosis, tromboemboli;
  • disfungsi ventrikel kiri (Produk EFKandungan vitamin KTeh hijau, daun964Teh hitam, daun42Chard, daun mentah830Daun kubis817Kubis putih125Bayam, daun mentah415-640Bayam, daun beku, rebus360Pucuk Brussels, segar, beku289Chicory mentah231Salad berdaun merah210Minyak kacang soya193Minyak zaitun60Minyak bunga matahari6Brokoli segar / sejuk beku, rebus101-205Bawang hijau190Kacang polong81Selada ais, selada daun123-173Kiwi41Hati daging lembu93Mentegatiga puluhKeju35TelursebelasSusu1Kopi38

Warfarin dan makanan
Makanan yang kaya dengan vitamin K tidak boleh dielakkan. Pemakanan harus lengkap. Terus makan apa yang selalu anda makan - tanpa perubahan ketara dalam diet biasa anda.
Sebaiknya cuba berpegang pada prinsip pemakanan sihat (klik pada pautan yang disorot biru untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pemakanan sihat).
Beritahu doktor anda jika anda mempunyai masalah pencernaan selama lebih dari 1 hari (loya, muntah, masalah najis). Sebarang penyakit yang disertai dengan cirit-birit boleh menyebabkan kekurangan vitamin K dan meningkatkan kesan penipisan darah.

Beberapa ramuan boleh meningkatkan kesan warfarin, misalnya: ginkgo biloba, bawang putih, angelica, pepaya, bijak, dan mengurangkan kesannya, misalnya: ginseng, St. John's wort. Pada masa yang sama, peningkatan kesan warfarin semasa mengambilnya dengan St John's wort dapat bertahan selama dua minggu setelah pembatalan. Pengendalian MHO dalam kes-kes ini mesti dilakukan dengan teliti sejak nilainya boleh meningkat lebih tinggi apabila wort St. John dibatalkan.

Quinine, yang terkandung dalam minuman tonik, dapat meningkatkan kesan warfarin. Anda harus sedar bahawa warfarin dapat meningkatkan kesan ubat-ubatan yang diresepkan untuk diabetes mellitus, ini boleh menyebabkan pening, kelemahan. Dalam kes seperti itu, anda harus makan gula batu..

Langkah berjaga-jaga Warfarin.

Kekurangan dan kelebihan warfarin membahayakan nyawa dan kesihatan. Perhatikan selang kawalan darah dengan ketat. Ikut arahan doktor anda. Sekiranya terdapat overdosis warfarin, pendarahan dan lebam pada badan, gusi berdarah, najis hitam, urin gelap (merah), perubahan kitaran haid pada wanita adalah mungkin.

Sekiranya berlaku kenaikan INR hingga 5.0, adalah perlu untuk mengurangkan dos warfarin harian atau melewatkan 1-2 dos warfarin dengan nilai INR 5.0 hingga 9.0. Walau bagaimanapun, jika anda ragu-ragu mengenai apa yang harus dilakukan apabila nilai INR meningkat, maka lebih baik berjumpa doktor.!

Rawatan warfarin menghadkan keupayaan semula jadi tubuh untuk menghentikan pendarahan. Atas sebab ini, anda mesti berhati-hati dengan aktiviti yang boleh menyebabkan luka, pendarahan, dan kecederaan lain. Apa-apa kecederaan kepala boleh mengakibatkan akibat yang sangat serius..

Ingatlah!

Pengunduran diri warfarin tidak dapat diterima, kerana terdapat kemungkinan komplikasi trombotik (trombosis injap jantung prostetik) dan tromboemboli (strok, serangan jantung, embolisme paru)!

Bincangkan semua masalah yang timbul dengan doktor anda..

Interaksi warfarin dengan ubat lain

Sebilangan antibiotik dan ubat jantung meningkatkan kesan warfarin, khususnya amiodarone (cordarone), asid asetilsalisilat (aspirin), dan lain-lain. Phenobarbital (bahagian Corvalol), karbamazepin, sitostatik, antasid, diuretik, vitamin C mengurangkan kesannya. Lihat jadual untuk maklumat lebih lanjut. Dadah yang mempengaruhi keberkesanan warfarin

Meningkatkan kecekapanKurangkan kecekapan
Antibiotik:Penenang dan antikonvulsan:
penisilinbarbiturat (phenobarbital)
Cephalosporins generasi ke-2:karbamazepin
monolaktamCytostatics:
eritromisinazathioprine
tetrasiklinsiklosporin
metronidazolUbat gastroenterologi:
Ubat jantung:sucralfate
amiodaroneantasid
propafenonGlikosida jantung:
quinidinedigoxin
disopyramide
Ubat anti-radang bukan steroid:
asid asetisisilikDiuretik:
parasetamolverospiron
Steroid anabolikfurosemide, torasemide
Penyekat H2 dan perencat pam proton
Ranitidine
Omeprazole
Vitamin A, EVitamin C
Simvastatin
Allopurinol
Isoniazid
Amitriptyline
Hormon tiroid
  • Semua ubat yang akan anda ambil bersama dengan warfarin mesti dipersetujui dengan doktor anda.!
  • Sentiasa dedahkan bahawa anda mengambil warfarin semasa menetapkan ubat baru!
Peranti mudah alih untuk pemantauan sendiri INR di rumah.

Terdapat mesin INR penentu sendiri yang mudah alih (serupa dengan sistem untuk memantau tahap gula darah pada pesakit diabetes) yang dapat membantu anda mengawal terapi antikoagulasi anda. Antaranya, CoaguChek® XS telah membuktikan dirinya untuk analisis diri oleh pesakit dan penerimaan hasil PTT / INR dengan segera. CoaguChek XS memberikan hasil yang tepat dan boleh dipercayai dalam masa kurang dari satu minit dengan hanya 8 μL (satu titisan darah). Doktor anda akan menentukan dos warfarin, jadual ujian dan kaedah pemantauan yang terbaik untuk anda..

INR peranti pemantauan kendiri mudah alih mengukur secara automatik. Kawalan kualiti dalaman yang dibina tidak memerlukan penentukuran instrumen atau penggunaan penyelesaian kawalan. Analisis hanya memerlukan satu tetes darah dari jari yang dilekatkan pada jalur uji, dan dalam satu menit hasilnya secara automatik dipaparkan di layar perangkat.

Faedah pemantauan diri INR

  • Meningkatkan keberkesanan kawalan INR melalui pemantauan berkala.
  • Meningkatkan keselamatan rawatan melalui ujian yang lebih kerap.
  • Meningkatkan masa dalam julat sasaran dan dengan itu memastikan kelangsungan hidup jangka panjang yang lebih tinggi.
  • Penyederhanaan pilihan pilihan yang paling berkesan untuk pencegahan komplikasi tromboemboli.
  • Peningkatan kebolehpercayaan melalui hasil yang segera dan tepat.
  • Lebih banyak kebebasan dengan kemampuan memantau nilai INR di mana sahaja, bila-bila masa.
  • Peningkatan kualiti hidup dengan mengurangkan keperluan kos perundingan dan perjalanan doktor.

Berbanding dengan kaedah konvensional, ujian diri dan pemantauan kendiri dapat mengurangkan risiko komplikasi dan kematian dengan ketara. Pesakit yang melakukan pemeriksaan sendiri mempunyai risiko kematian 39% lebih rendah dan risiko komplikasi 90% lebih rendah, dibandingkan dengan pesakit yang menggunakan pemantauan makmal rutin. Pemantauan sendiri dapat mengurangkan risiko kematian lebih jauh - sebanyak 63% berbanding kaedah konvensional.

Tinggal lebih lama dalam jangkauan terapi adalah banyak - kunci kejayaan rawatan.

Cadangan untuk pesakit dengan injap jantung prostetik, FGBU "Institut Penyelidikan untuk Masalah Penyakit Kardiovaskular Kompleks" SB RAMS, 2014, Gorbunova E.V. dan lain-lain.

Diet semasa mengambil Warfarin

Hari ini patologi sistem kardiovaskular adalah masalah yang paling biasa. Penyakit boleh menjadi kongenital dan diperolehi (timbul akibat daripada aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, diet tidak seimbang dan tekanan berterusan). Untuk mengekalkan fungsi normal organ CVS, perlu minum ubat, misalnya, Warfarin, ia membantu mengurangkan pembekuan darah. Berkat penggunaannya dalam tempoh selepas operasi, setelah infark miokard dan dengan fibrilasi atrium, kemungkinan untuk mencegah perkembangan komplikasi tromboemboli..

Tetapi perlu diingat bahawa pengambilan ubat harus dilakukan sambil mengikuti diet khas, ini akan memungkinkan anda mencapai kesan terapeutik yang jelas semasa rawatan.

Diet semasa mengambil Warfarin dengan perkembangan fibrilasi atrium

Vit. Mempengaruhi proses pembekuan darah. K, iaitu phylloquinone. Hasil daripada kesan spesifiknya pada tubuh, pembentukan prothrombin diperhatikan pada sel-sel hati, yang mengambil bahagian aktif dalam pembentukan sel-sel platelet. Arahan penggunaan Warfarin menunjukkan bahawa ia membantu menyekat kesan vit. K, dalam hal ini, perlu dilakukan analisis INR untuk menentukan petunjuk utama pembekuan.

Perlu diingat bahawa semasa mengambil Warfarin, anda mesti mengikuti diet. Menu yang seimbang akan membolehkan anda menyesuaikan vit. K dan simpan pada tahap yang betul.

Sebelum memulakan diet, anda harus membiasakan diri dengan senarai makanan yang mengandungi jumlah vitamin K. yang meningkat. Semasa menyusun menu, jadual khas akan relevan, ini membolehkan anda menyusun diet harian di mana terdapat banyak sayur-sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi vit. KE.

Jadual nombor 10 menurut Pevzner

Mengikut sistem pemakanan ini, protein mesti diperoleh dari ikan tanpa lemak, arnab dan ayam. Produk ini hanya dikukus.

Anda juga boleh memakan 1 biji telur ayam setiap hari, serta produk susu yang diperam dengan kandungan lemak minimum.

Sumber lemak utama adalah minyak sayuran yang tidak dimurnikan. Penggunaan mentega dibenarkan, tetapi dalam jumlah minimum.

Sumber karbohidrat - pasta, kentang, anda juga boleh memakan keropok rai anda sendiri.

Jumlah serat yang mencukupi akan memasuki badan melalui pengambilan sayur-sayuran, sayur-sayuran dan buah-buahan segar setiap hari.

Minum cecair diperlukan secara sederhana. Ia dibenarkan menggunakan cecair dalam bentuk kompot, rebusan rosehip, air atau teh (disukai sedikit diseduh).

Perlu diingat bahawa makanan semasa mengambil Warfarin harus pecahan - 5-6 r. sehari, memerhatikan selang waktu 3 jam. Perlu diingat bahawa kursus pertama harus dimasak hanya dalam sup sayur-sayuran..

Orang yang mempunyai ECG mencatatkan bahawa atria "flicker" harus dirawat di bawah pengawasan ketat doktor. Dengan peningkatan risiko trombosis, anda harus mengecualikan penggunaan acar.

Merangka diet mengikut petunjuk INR

Sekiranya menu mengandungi sebilangan besar makanan yang kaya dengan vit. K, dalam hal ini INR akan menurun dengan ketara, tetapi kemungkinan trombosis akan meningkat. Sekiranya pengambilan makanan yang mengandungi vit. K, mungkin untuk meningkatkan INR, tetapi pendarahan mungkin.

Anda boleh menurunkan INR kerana dimasukkan ke dalam menu:

  • Asparagus, kacang polong, hijau (bayam, bawang hijau, ketumbar)
  • Hati
  • Teh (hitam dan hijau)
  • Mayonis
  • Minyak ikan dan juga vit. E
  • Epal hijau
  • Minyak sayuran (zaitun, rapeseed atau kacang soya)
  • Ogurtsov
  • Blueberry

Penting untuk diingat bahawa makanan tertentu dapat meningkatkan kemungkinan pendarahan kerana Vit yang tidak mencukupi. KE:

  • Akar ginseng
  • Rempah (halia dan anise)
  • Bawang putih
  • Buah Arnica
  • Burdock
  • Angelica officinalis
  • Wort.

Diet semasa mengambil Warfarin mesti dipatuhi dengan ketat sehingga akhir rawatan, diet selanjutnya mesti dipersetujui dengan doktor yang hadir.

Apa yang harus dikecualikan dari menu

Dengan fibrilasi atrium, alkohol, kelemahan dan minuman berkarbonat dilarang, kerana produk sedemikian meningkatkan kemungkinan timbulnya gejala sampingan. Semasa rawatan dengan Warfarin, anda harus berhenti minum kopi, krim masam dan krim. Anda juga mesti menahan diri dari:

  • Tepung (roti putih, pelbagai pastri)
  • Keju
  • Sosej
  • Kekacang
  • Coklat
  • Sayuran acar, masin dan acar
  • Pashtetov
  • Cendawan.

Anda juga harus mengelakkan epal masam dan buah sitrus. Hadkan pengambilan garam.

Prasyarat adalah melepaskan tabiat buruk (mengambil minuman beralkohol dan merokok). Memerlukan jalan-jalan harian di udara segar, melakukan senaman fizikal yang sederhana.

Harus diingat bahawa membuat diagnosis yang tepat, menjalankan rawatan yang sesuai dengan semua ciri terapi kesihatan dengan cepat akan mencapai kesan terapi yang diharapkan.

Pemilihan dos warfarin bergantung pada petunjuk INR

Artikel terakhir dikemas kini: April 2019

Permulaan pengambilan warfarin harus dilakukan di bawah pengawasan ketat INR dan pengawasan ketat doktor yang dapat menyesuaikan dos ubat. Biasanya memerlukan 10-14 hari untuk menstabilkan penunjuk INR dan memilih dos warfarin yang diperlukan. Selepas itu, pesakit perlu menderma darah 2-4 minggu sekali dan menyesuaikan dosnya sendiri atau terus berjumpa doktor.

Sudah tentu, lebih baik berkonsultasi dengan doktor, tetapi jauh dari selalu senang dan, sayangnya, di kawasan ini tidak selalu ada pakar yang dapat memberi nasihat kepada anda. Oleh itu, adalah lebih baik untuk belajar bagaimana dos ubat itu sendiri, terutamanya kerana banyak pesakit harus mengambil warfarin sepanjang hidup mereka. Tetapi doktor anda dan jadual ini harus membantu anda dalam hal ini..

Arahan untuk memilih dos warfarin di

bergantung pada penunjuk INR

Langkah 1

Sentiasa mengambil warfarin pada masa yang sama, selalu menderma darah INR anda pada masa yang sama. Contohnya: jika anda mula minum warfarin pada jam 18:00, teruskan meminumnya pada masa ini; jika anda menderma darah ke INR pada jam 9:00, maka menderma lebih jauh pada jam 9:00. Sebaiknya selalu menggunakan makmal yang sama. Sekiranya anda tidak sengaja mengambil ubat, minum dos seterusnya tepat pada waktunya, tetapi tidak ada jurang - kadang-kadang hidup anda bergantung padanya.

Langkah 2

Sekiranya INR di bawah 2.0 maka darahnya "tebal" dan tidak ada faedah dari ubat tersebut, anda perlu meningkatkan dos warfarin.

Sekiranya INR lebih daripada 3.0, maka darahnya "cair", risiko pendarahan meningkat dan dos ubat harus dikurangkan.

Setengah langkah tidak dibenarkan, walaupun anda minum warfarin setiap hari, tetapi INR di bawah 2.0, maka seperti tidak minum apa-apa!

Langkah 3

Anda harus menjadualkan dos warfarin 1-2 minggu lebih awal, kerana dosnya boleh berubah kerana pelbagai sebab dan sukar untuk melacaknya tanpa mencatat. Untuk ini lebih mudah menggunakan jadual berikut. Pada lajur pertama jadual, anda menandakan penunjuk INR yang diperoleh setelah lulus ujian, dan selebihnya anda menuliskan berapa banyak tablet yang harus diminum pada hari itu, kerana tidak semestinya anda dapat mengambil dos yang sama setiap hari, misalnya:

Jadual tutorial (contoh)
INRIsninWRabuThJumSabtuVskr
2.21 t.2 t.1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.

Langkah 4

Mari beralih ke jadual yang lebih kompleks seterusnya - dos warfarin bergantung pada penunjuk INR.

Lajur pertama adalah penunjuk INR, yang kedua memberitahu anda apa yang harus dilakukan dengan dos di INR ini, yang ketiga - bila perlu dilakukan analisis seterusnya. Di atas jadual inilah anda akan menentukan dos Warfarin dalam tempoh sehingga analisis seterusnya.

Dos warfarin bergantung pada petunjuk INR
…… INR ……Apa nak buatAnalisis seterusnya untuk INR
6.0Berhenti mengambil warfarin dan hubungi doktor anda.

LANGKAH 5

Sekarang mari kita cuba mensimulasikan beberapa situasi untuk menjadikannya lebih jelas..

Contohnya, ketika pesakit mengambil warfarin sesuai dengan skema di bawah selama seminggu, pada hari Isnin dia menderma darah untuk INR dan menerima nilai 1.9 (nilai sasaran 2.0-3.0). Cara menjadualkan dos?

Jadual tutorial (contoh)
INRIsninWRabuThJumSabtuVskr
2.21 t.2 t.1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
1.9???????

Kami melihat jadual dos warfarin bergantung pada indikator INR dan melihat bahawa perlu meningkatkan dos warfarin sebanyak 1 tablet seminggu sekali! dan ulangi analisis seminggu kemudian.

Pesakit harus menjadualkan dosnya untuk minggu berikutnya seperti berikut:

Jadual tutorial (contoh)
.IsninWRabuThJumSabtuVskr
Ia adalah1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
menjadi1 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.

Berbanding dengan jadual sebelumnya, pengambilan warfarin pada hari Rabu meningkat sebanyak 1 tablet (pada hari Rabu). Anda boleh meningkatkan dos pada bila-bila masa, tetapi cuba untuk mengagihkannya secara merata..

Sekarang pesakit menderma darah dalam seminggu, INR = 2.5, kami melihat jadual, tidak ada yang perlu diubah dengan sempurna. Skim terakhir yang berjaya kekal, kawalan seterusnya dalam 2 minggu.

Jadual tutorial (contoh)
INRIsninWRabuThJumSabtuVskr
2.51 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.

Sekarang anggap pesakit kita, yang mengambil dos dan mengambil segala yang diharapkan selama 2 minggu, menjalani ujian darah dan menerima INR = 3,6.

Jadual tutorial (contoh)
INRIsninWRabuThJumSabtuVskr
2.51 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
3.6???????

Kami melihat jadual: anda perlu mengurangkan dos dengan 1 tablet dan mengulangi analisis tiga hari kemudian. Ternyata seperti ini:

Jadual tutorial (contoh)
.IsninWRabuThJumSabtuVskr
Ia adalah1 t.2 t.2 t.2 t.1 t.2 t.1 t.
menjadi0 t.1 t.1 t..
boleh0.5 t.1 t.0.5 t..

Pada hari Khamis pagi, pesakit menderma darah dan setelah makan siang menerima INR = 2.4 (nilai sasaran), yang bermaksud bahawa skema semacam itu muncul dan kemudian dos untuk dua minggu berikutnya harus ditetapkan seperti berikut:

Jadual tutorial (contoh)
INRIsninWRabuThJumSabtuVskr
2.40 t.1 t.1 t.1 t.0 t.1 t.0 t.
.0 t.1 t.1 t.1 t.0 t.1 t.0 t.

Ternyata tiga kali seminggu pesakit tidak boleh minum warfarin, tetapi melakukan begitu banyak masa seminggu tidak baik, anda perlu mengagihkan dos ubat secara merata pada hari-hari dalam seminggu, kira-kira seperti ini:

Jadual tutorial (contoh)
.IsninWRabuThJumSabtuVskr
Ia adalah0 t.1 t.1 t.1 t.0 t.1 t.0 t.
menjadi0.5 t.0.5 t.0.5 t.1 t.0.5 t.0.5 t.0.5 t.

Ternyata jumlah dos 4 tablet setiap minggu diagihkan secara lebih merata selama beberapa hari..

Perhatikan saat-saat ketika INR melebihi 4.5 - ini adalah situasi yang mengancam dan memerlukan sikap bertanggungjawab..

Terdapat banyak pilihan yang berbeza, tetapi apabila anda memperoleh pengalaman, semakin mudah untuk menyelesaikan masalah baru dan tidak menjadi masalah yang besar.

Saya menasihati anda untuk mencetak gambar rajah ini dan mula menguasainya dengan doktor anda, berhati-hati "kurangkan dos dengan satu tablet seminggu sekali (setiap minggu)" dan "kurangkan dos sebanyak 1 tab (setiap hari)" - perkara yang berbeza.

Pada mulanya semuanya kelihatan rumit, tetapi jika anda mengetahuinya, tidak ada yang mengerikan.

Saya mengucapkan semoga berjaya, dan anda diminta untuk tidak menggunakan artikel ini sebagai panduan untuk rawatan diri, tetapi hanya dengan perjanjian dengan doktor anda..

Sila ambil perhatian bahawa tahap INR dapat berubah dengan ketara kerana pengambilan makanan tertentu yang mengandung vitamin K berlebihan, untuk jadual lengkap kandungan vitamin K dalam makanan, lihat artikel berikut.


Artikel Seterusnya
Apakah peranan platelet dalam darah manusia?