Bagaimana gula darah ditunjukkan dalam ujian, dan ujian apa yang menunjukkannya


11 minit Pengarang: Lyubov Dobretsova 1251

  • Peranan biologi glukosa
  • Faktor yang mempengaruhi tahap gula
  • Petunjuk untuk menguji gula darah
  • Pengukuran gula
  • Kadar glukosa darah berpuasa
  • Glikemia selepas makan pada orang yang sihat
  • Glikemia pada pesakit diabetes
  • Mengenai syarat-syarat untuk persiapan kajian
  • Hasil
  • Video-video yang berkaitan

Kepekatan glukosa dalam plasma darah diperiksa semasa analisis biokimia, atau kajian ditugaskan secara berasingan. Apa yang seharusnya menjadi norma gula darah, ditentukan oleh nilai rujukan hematologi klinikal.

Dengan membandingkan hasil analisis dengan petunjuk standard, doktor menilai keadaan tahap glukosa dan tahap perubahan metabolisme karbohidrat. Sekiranya perlu, pesakit dirujuk untuk pemeriksaan tambahan.

Peranan biologi glukosa

Glukosa (C6H12TENTANG6- karbohidrat utama, monosakarida, yang sangat penting biologi untuk fungsi badan sepenuhnya. Ia adalah sumber tenaga utama dan sumber pemakanan untuk otak, CNS (sistem saraf pusat).

Pembentukan glukosa berlaku semasa pemecahan dan penapaian produk karbohidrat dan asid amino yang diasingkan dari makanan protein. Bahagian utama monosakarida diserap oleh aliran darah, sisa-sisa diproses di hati, membentuk cadangan polisakarida badan - glikogen.

Hormon endogen pankreas (insulin) "mengambil" molekul glukosa yang dilepaskan ke dalam darah dan menggerakkannya melalui aliran darah ke tisu dan sel-sel badan. Kunci tahap gula normal adalah sintesis lengkap insulin dan tindak balas intraselular yang mencukupi terhadap tindakannya..

Dengan pengeluaran insulin yang tidak mencukupi atau pelanggaran persepsi oleh sel, glukosa terkumpul di dalam darah manusia dan tubuh kehilangan bekalan tenaga. Akibatnya, aktiviti otak melemah, keupayaan fizikal menurun, aliran darah terganggu.

Faktor yang mempengaruhi tahap gula

Perubahan kepekatan glukosa dalam serum darah atau plasma dipengaruhi oleh gangguan patologi badan dan ciri-ciri psikofizik. Penyimpangan penunjuk gula dari norma mungkin disebabkan oleh:

  • ketagihan gastronomi terhadap makanan berkarbohidrat tinggi;
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • BMI tinggi (indeks jisim badan);
  • tahap aktiviti fizikal yang rendah;
  • keadaan neuropsikologi (kesusahan, gangguan psikopat);
  • penyakit kronik sistem pencernaan, kardiovaskular dan sistem endokrin;
  • ketagihan alkohol;
  • status hormon (tempoh menopaus dan kehamilan pada wanita);
  • ubat jangka panjang atau tidak betul (beta-blocker, diuretik, ubat hormon, dll.).

"Lompat" dalam gula darah diperhatikan pada orang dengan kerja dan rehat yang tidak teratur.

Petunjuk untuk menguji gula darah

Analisis rutin darah vena untuk gula dimasukkan dalam senarai ujian makmal:

  • pemeriksaan kesihatan;
  • pemeriksaan perinatal wanita hamil;
  • VVK dan VTEK;
  • pemeriksaan susulan pesakit diabetes.

Petunjuk untuk kajian yang tidak dijadualkan adalah aduan simptomatik yang disampaikan oleh pesakit. Yang utama adalah:

  • polydipsia (dahaga berterusan);
  • polifagia (peningkatan selera makan);
  • pollakiuria (kencing kerap);
  • CFS atau sindrom keletihan kronik (mengantuk, kekurangan kekuatan mental dan fizikal, penurunan nada, dll.).

Pemantauan pencegahan tahunan tahap glukosa darah dianggap perlu:

  • Bagi wanita dalam tempoh pramenopause dan semasa menopaus. Berat badan yang berlebihan dan ketidakseimbangan hormon (kekurangan progesteron dan estrogen terhadap latar belakang peningkatan sintesis insulin) meningkatkan kemungkinan mengembangkan daya tahan insulin - penurunan tindak balas sel terhadap pengeluaran dan tindakan hormon.
  • Kanak-kanak dengan genetik yang tidak berfungsi. Sekiranya terdapat diabetes mellitus tipe 1 pada ibu bapa dan saudara terdekat, anak itu mewarisi kecenderungan penyakit ini.
  • Berumur 40+. Risiko terkena prediabetes dan diabetes adalah perubahan berkaitan dengan usia dalam kepekaan tisu terhadap insulin, BMI tinggi, pengambilan alkohol.
  • Pesakit dengan obesiti, aterosklerosis, penyakit jantung kronik.

Ujian harus diberikan kepada bayi yang baru lahir sekiranya wanita itu didiagnosis menghidap GDM (diabetes mellitus kehamilan) semasa kehamilan.

Pengukuran gula

Plasma darah atau serum yang diperoleh dengan defibrinasi diperiksa. Maklumat yang boleh dipercayai mengenai keadaan glisemia dapat diperoleh dari hasil analisis biofluida yang diambil dari urat atau jari pada perut kosong. Perbezaan antara petunjuk darah vena dan kapilari adalah 12% dan diambil kira semasa menilai data akhir.

Pengukuran nilai glukosa selepas makan (glikemia pasca-makan) dilakukan sebagai sebahagian daripada diagnosis diabetes mellitus yang bergantung kepada insulin dan bukan insulin, keadaan pra-diabetes, dan wanita hamil dengan disyaki GDM. Pesakit kencing manis mengawal gula selepas makan dengan sendirinya.

Unit pengukuran glukosa di wilayah Persekutuan Rusia adalah milimol seliter. Berapa banyak mmol dalam darah dapat diukur secara bebas menggunakan meter glukosa darah mudah alih atau gelang pintar pelbagai fungsi. Teknik makmal untuk menentukan glisemia lebih kompleks dan tepat.

Pensampelan darah untuk gula dilakukan di mana-mana klinik atas arahan doktor atau di pusat klinik dan diagnostik berbayar atas permintaan pesakit. Orang yang sihat dan pesakit diabetes mempunyai tahap glukosa darah yang berbeza. Bagi pesakit kencing manis, standard berasingan disediakan sesuai dengan tahap penilaian pampasan penyakit ini.

Tahap diabetes mellitus didefinisikan sebagai:

  • Peringkat awal atau termampat. Hiperglikemia dapat diperbaiki dengan ubat antihiperglikemia. Nilai gula darah hampir normal.
  • Subkompensasi. Ia dicirikan oleh tahap keparahan penyakit yang sederhana dengan perkembangan komplikasi. Mengekalkan tahap glukosa normal tidak selalu mungkin.
  • Dekompensasi. Penyakit peringkat akhir dengan hiperglikemia berterusan dan penyakit vaskular bersamaan.

Pada tahap dekompensasi, ada risiko terkena diabetes koma.

Kadar glukosa darah berpuasa

Gula darah jari berpuasa berkisar antara 3.3 hingga 5.5 mmol / L. Hasil yang ideal adalah antara 4.2 dan 4.6 mml / L. Dengan hasil antara 5,7 hingga 6,7 ​​mmol / L, prediabetes didiagnosis. Had bawah nilai glukosa untuk darah vena ialah 3.5 mmol / L, had atas adalah 6.1 mmol / L.

Prediabetes adalah penurunan kemampuan tubuh yang mencukupi untuk mengasimilasi karbohidrat, jika tidak, ini adalah pelanggaran toleransi glukosa. Dengan prediabetes yang didiagnosis, kepekatan gula berlebihan, tetapi tidak mencapai had hiperglikemia yang teruk.

Tidak seperti diabetes mellitus sejati, keadaannya dapat dipulihkan; adalah mungkin untuk mengembalikan nilai glukosa darah normal dengan menyemak semula diet. Pesakit diberi diet "Jadual No. 9", yang ditujukan untuk pesakit diabetes.

Ciri-ciri usia glisemia

Bagi orang yang telah melangkahi tonggak enam puluh tahun, pergeseran nilai 0,6-0,8 mmol / l ke atas bukanlah patologi. Ini disebabkan oleh penurunan kepekaan tisu yang berkaitan dengan usia terhadap insulin..

Pada usia 14-40 tahunBerumur 40-60 tahun60 tahun ke atas
3.3-5.53.5-5.73.5-6.3

Pada usia 90+, nilai 6,7-6,9 mmol / L dibenarkan. Ciri-ciri usia glisemia dibezakan pada kanak-kanak di bawah 14 tahun, yang berkaitan dengan pembentukan sistem imun dan tahap hormon.

Pada remaja, bermula dari akil baligh, nilai gula darah tidak berbeza dengan nilai dewasa. Bagi bayi yang baru lahir dan balita di bawah usia 3-4 minggu, batas glisemik dari 2,7 hingga 4,4 mmol / l dianggap normal.

Sehingga setahunSehingga 3 tahunSehingga 5 tahunSehingga 7 tahun7-14 tahun
2.8-4.4 mmol / l3.5-4.5 mmol / l3.5-5.0 mmol / L3.3-5.3 mmol / L3.5-5.4 mmol / L

Pada bayi, pengambilan sampel darah untuk penyelidikan dibuat dari tumit atau jari.

Ciri-ciri jantina

Kadar glukosa dalam plasma darah tidak dinilai mengikut jantina, kecuali kehamilan, tempoh pramenopause dan menopaus pada wanita. Pada usia 40 tahun dan lebih tua, status hormon wanita secara beransur-ansur berubah, oleh itu, sedikit peningkatan petunjuk dibenarkan (sebanyak 0.2 mmol / l).

Dalam tempoh perinatal, pergeseran tahap glisemik dijelaskan oleh pengeluaran aktif hormon seks steroid progesteron, yang sebahagiannya menghalang sintesis insulin. Di samping itu, pada separuh kedua kehamilan, hormon endokrin plasenta muncul di badan wanita..

Pada pemeriksaan yang dijadualkan, ibu hamil tidak hanya menjalani ujian gula darah asas, tetapi juga menjalani GTT (ujian toleransi glukosa). Ini diperlukan untuk pengesanan GDM tepat pada masanya atau diagnosis diabetes terbuka (penyakit yang pertama kali dikesan semasa melahirkan anak).

Norma glukosa darah dan GTT untuk wanita hamil ditunjukkan dalam jadual (dalam mmol / l):

Petunjuk dan diagnosisGlisemia puasaSatu jam selepas memuatkan2 jam kemudian
tahap normal7.0
GDM10.0-
diabetes secara terang-terangan11.1

Ujian toleransi glukosa adalah ujian gula darah secara berperingkat. Pada mulanya, analisis dilakukan semasa perut kosong, kemudian pesakit diberi beban glukosa dalam bentuk larutan glukosa berair (75 zat per 200 ml air). Selanjutnya, pengambilan sampel darah dilakukan dua kali dengan selang 60 minit. GTT diresepkan bukan hanya semasa kehamilan, tetapi juga untuk diagnosis diabetes jenis 1 dan 2.

Selain itu

Sekiranya keputusan ujian tidak memuaskan, ujian darah asas mesti diulang. Diabetes mellitus tidak didiagnosis untuk satu pelanggaran tahap glisemik. Penyimpangan dalam petunjuk boleh disebabkan oleh:

  • penyediaan sampel darah yang tidak betul;
  • beban psikologi sebelum pergi ke makmal;
  • jangkitan virus akut;
  • mengambil ubat.

Pada wanita, PMS (sindrom pramenstruasi) dapat tercermin pada glisemia. Sekiranya keputusan mikroskopi berulang berlebihan, pesakit diberi ujian toleransi glukosa, kajian untuk tahap hemoglobin glikosilasi (HbA1C), ujian air kencing untuk gula (glikosuria), ujian darah untuk insulin dan C-peptida, dll..

Glikemia selepas makan pada orang yang sihat

Kepekatan glukosa dalam darah pada siang hari tidak begitu stabil dan berubah berulang kali. Bergantung pada diet dan irama kerja, tahap gula darah pada waktu petang mungkin naik atau turun.

Glikemia dipengaruhi oleh:

  • bilangan dan komposisi makanan dan minuman yang dimakan;
  • tahap aktiviti fizikal;
  • mengambil ubat;
  • keadaan psiko-emosi.

Memandangkan bahawa makan malam tidak boleh lebih dari 3 jam sebelum rehat malam, norma gula darah yang dibenarkan sebelum tidur berkisar antara 3.3-5.7 mmol / l. Sekiranya tiada disfungsi endokrin, kadar terendah dicatatkan pada waktu malam. Antara jam 2 pagi dan 4 pagi, jumlah gula dalam darah tidak melebihi 3,9-4,0 mmol / l.

Sejurus selepas makan, pengukuran glukosa darah tidak diambil kerana ciri-ciri biokimia metabolisme karbohidrat. Sebelum sintesis aktif insulin bermula, seperempat jam berlalu setelah makanan memasuki badan. Tahap glisemia postprandial tertinggi diperhatikan selepas 60 minit. selepas makan.

Bagi seseorang yang tidak menderita patologi endokrin, penunjuk glukosa sepadan dengan 8.9 mmol / L pada perut penuh. Norma kanak-kanak berubah-ubah dalam lingkungan 8.0-8.3 mmol / l. Selepas satu jam, nilai glukosa mula menurun secara beransur-ansur. 2 jam selepas makan, kadar gula darah normal tidak melebihi 7,8 mmol / l.

Untuk mengembalikan glikemia ke nilai awalnya, yaitu 3,5-5,5 mmol / l, diperlukan selang tiga jam pantang dari makanan. Sistem pencernaan wanita memproses makanan lebih cepat daripada lelaki. Oleh itu, pembentukan glukosa dan penyerapannya oleh aliran darah berlaku pada kadar yang dipercepat. Tenaga yang dihasilkan dari glukosa juga cepat habis..

Dengan metabolisme yang sihat, lekuk gula wanita dapat naik dan turun sedikit lebih cepat daripada lelaki. Mengikut kadar tindak balas biokimia dalam tubuh, waktu yang optimum untuk memeriksa glikemia pasca kelahiran dianggap sebagai selang dua jam..

Glikemia pada pesakit diabetes

Bagi penghidap diabetes mellitus, kawalan glisemik disediakan untuk analisis asas, GTT dan kajian hemoglobin glikosilasi (HbA1C). Bahan ini terbentuk oleh lampiran molekul glukosa yang tidak ditapai ke hemoglobin. Analisis HbA1C memberikan penilaian objektif mengenai keadaan glisemia selama 4 bulan. Kajian ini juga dilakukan sebagai bagian dari diagnosis utama diabetes mellitus..

Kategori umurBiasaNilai sempadan
kanak-kanak6%6.5%
remaja dan dewasa6.5%7%
umur 40 tahun+7%7.5%
pada usia 60 tahun ke atas7.5%lapan%

Bagi pesakit kencing manis, tahap glisemik perut kosong hingga 6.1 mmol / L dianggap sebagai pampasan yang baik untuk penyakit ini. Tahap hemoglobin glikosilasi harus berada dalam lingkungan normal bagi orang tua yang tidak menghidap diabetes. Nilai HbA1C dan glukosa dalam darah (pada perut kenyang dan kosong) berubah bergantung pada tahap diabetes.

Puasa (dalam mmol / l)HbA1C (dalam%)Selepas makan (dalam mmol / l)
pampasan4.4-6.17.8> 9.5> 10.0
Ketiadaan patologiJenis penyakit pertamaJenis kedua
sejam selepas makan≤ 8.9hingga 11.0≤ 9.0
2 h.tidak lebih daripada 7.8≤ 10.0hingga 8.7
3 h.≤ 5.7hingga 9.0≤ 7.5

Hanya seorang ahli endokrinologi yang dapat mendiagnosis patologi sistem endokrin dengan betul berdasarkan ujian makmal dan pemeriksaan perkakasan (ultrasound). Jangan uji sendiri glukosa di rumah.

Mengenai syarat-syarat untuk persiapan kajian

Untuk mendapatkan hasil objektif analisis asas pada malam pengambilan darah, pesakit mesti:

  • enggan menggunakan ubat;
  • jangan makan hidangan manis untuk makan malam dan jangan minum minuman beralkohol;
  • hadkan sukan dan aktiviti fizikal yang lain.

Keadaan utamanya adalah mematuhi rejimen puasa selama 8-12 jam. Kebersihan mulut dan permen karet tidak digalakkan pada hari analisis.

Hasil

Norma glikemia (gula darah) diatur oleh perubatan diagnostik klinikal. Tahap glukosa dalam aliran darah pesakit mencerminkan prestasi pankreas untuk pengeluaran hormon insulin dan keadaan metabolisme karbohidrat.

Gula darah puasa normal adalah dalam lingkungan 3.3 hingga 5.5 mmol / L. Kadar had glisemia postprandial (tahap glukosa selepas dua jam selepas makan) adalah 7.8 mmol / l. Sebilangan kecil penunjuk dibenarkan:

  • pada wanita semasa kehamilan, dalam tempoh pramenopause dan semasa menopaus;
  • pada orang tua yang berumur 60 tahun+.

Nilai diabetes bergantung pada tahap perkembangan penyakit. Kenaikan satu nilai bukan kriteria diagnostik untuk diabetes. Hasil ujian gula darah yang tidak memuaskan adalah asas untuk ujian makmal yang kompleks dan pemeriksaan ultrasound pankreas. Hanya ahli endokrinologi yang dapat menguraikan data yang diperoleh dengan betul.

Bagaimana gula ditunjukkan dalam ujian darah

Pesakit diabetes mesti menderma darah untuk gula secara berkala. Namun, tidak semua orang dapat menguraikan maklumat yang tersembunyi di bawah lajur nombor dan tanda atau nama Latin. Ramai orang percaya bahawa mereka tidak memerlukan pengetahuan ini, kerana doktor yang hadir akan menjelaskan hasilnya. Tetapi kadang-kadang anda perlu menguraikan sendiri data ujian. Itulah sebabnya penting untuk mengetahui bagaimana gula ditunjukkan dalam ujian darah..

Dengan huruf Latin

Gula dalam ujian darah ditunjukkan dengan huruf Latin GLU. Jumlah glukosa (GLU) tidak boleh melebihi 3.3–5.5 mmol / L. Petunjuk berikut paling sering digunakan untuk mengesan status kesihatan dalam analisis biokimia.

  • Hemoglobin HGB (Hb): norma adalah 110-160 g / l. Jumlah yang lebih sedikit mungkin menunjukkan perkembangan anemia, kekurangan zat besi, atau kekurangan folat.
  • Hemocrit HCT (Ht): norma untuk lelaki adalah 39-49%, untuk wanita - dari 35 hingga 45%. Pada diabetes mellitus, indikator biasanya melebihi parameter ini dan mencapai 60% atau lebih.
  • Eritrosit RBC: norma untuk lelaki adalah dari 4.3 hingga 6.2 × 10 12 seliter, untuk wanita dan kanak-kanak - dari 3.8 hingga 5.5 × 10 12 seliter. Penurunan jumlah sel darah merah menunjukkan kehilangan darah yang ketara, kekurangan zat besi dan vitamin B, dehidrasi, keradangan, atau senaman yang berlebihan.
  • Leukosit WBC: norma adalah 4.0-9.0 × 10 9 seliter. Penyimpangan ke atas atau ke bawah menunjukkan permulaan proses keradangan.
  • Platelet PLT: jumlah optimum ialah 180 - 320 × 10 9 seliter.
  • Limfosit LYM: dalam peratusan norma mereka adalah dari 25 hingga 40%. Kandungan mutlak tidak boleh melebihi 1.2–3.0 × 10 9 seliter atau 1.2–63.0 × 10 3 per mm 2. Melebihi indikator menunjukkan perkembangan jangkitan, tuberkulosis atau leukemia limfositik.

Pada diabetes, kajian kadar pemendapan eritrosit (ESR), yang menunjukkan jumlah protein dalam plasma darah, memainkan peranan penting. Kadar untuk lelaki adalah hingga 10 mm per jam, untuk wanita - hingga 15 mm / j. Sama pentingnya untuk mengawasi kolesterol baik dan buruk (LDL dan HDL). Penunjuk normal tidak boleh melebihi 3,6-6,5 mmol / l. Untuk memantau fungsi ginjal dan hati, seseorang harus memperhatikan jumlah kreatin dan bilirubin (BIL). Norma mereka adalah 5-20 mmol / l..

Penetapan glukosa di negara asing

Penamaan "mmol per liter" paling kerap digunakan di negara-negara pasca Soviet. Tetapi kadang-kadang mungkin berlaku ujian gula darah di luar negara, di mana sebutan lain untuk tahap glukosa diterima. Ia diukur dalam miligram-persen, ditulis sebagai mg / dl dan merujuk kepada jumlah gula dalam 100 ml darah.

Norma penunjuk glukosa darah di negara asing ialah 70-110 mg / dl. Untuk menterjemahkan data ini menjadi nombor yang lebih biasa, hasilnya harus dibahagi dengan 18. Contohnya, jika tahap gula adalah 82 mg / dl, maka apabila diterjemahkan ke dalam sistem biasa, anda akan mendapat 82: 18 = 4.5 mmol / l, yang normal. Kemampuan untuk membuat pengiraan seperti itu mungkin juga diperlukan ketika membeli glukometer asing, kerana perangkat ini biasanya diprogram untuk unit pengukuran tertentu.

Analisis am

Untuk menentukan kadar pemendapan eritrosit, untuk menentukan jumlah hemoglobin dan sel darah, ujian darah umum ditetapkan. Data yang diperoleh akan membantu mengenal pasti proses keradangan, penyakit darah dan keadaan umum badan..

Tahap gula darah tidak dapat ditentukan oleh analisis umum. Walau bagaimanapun, peningkatan jumlah hemokrit atau sel darah merah mungkin menunjukkan perkembangan diabetes. Untuk mengesahkan diagnosis, anda perlu menderma darah untuk gula atau melakukan kajian terperinci.

Analisis terperinci

Dalam analisis terperinci, anda dapat mengesan tahap glukosa darah untuk jangka masa hingga 3 bulan. Sekiranya jumlahnya melebihi norma yang ditetapkan (6,8 mmol / l), maka seseorang dapat didiagnosis menderita diabetes mellitus. Walau bagaimanapun, kadar gula rendah (kurang dari 2 mmol / l) berbahaya bagi kesihatan dan kadang-kadang menyebabkan proses tidak dapat dipulihkan dalam sistem saraf pusat..

Selalunya, hasil analisis dikesan oleh peratusan tahap molekul hemoglobin dan glukosa. Interaksi ini dipanggil reaksi Maillard. Dengan peningkatan kadar gula dalam darah, tahap hemoglobin glikasi meningkat beberapa kali lebih cepat.

Analisis khas

Untuk mengesan diabetes mellitus, gangguan endokrin, epilepsi dan penyakit pankreas, ujian gula darah khas akan diperlukan. Ia boleh dilakukan dengan beberapa cara..

  • Analisis makmal standard. Darah diambil dari jari dari pukul 8 hingga 10 pagi. Analisis dilakukan semasa perut kosong.
  • Ujian toleransi glukosa. Kajian ini dijalankan pada waktu pagi dengan perut kosong. Pertama, darah diambil dari jari. Kemudian pesakit minum larutan 75 g glukosa dan 200 ml air dan setiap 30 minit selama 2 jam menderma darah dari vena untuk analisis.
  • Menyatakan penyelidikan. Ujian gula darah dilakukan dengan menggunakan glukometer.
  • Analisis untuk hemoglobin glycated. Kajian ini dilakukan tanpa mengira pengambilan makanan. Ia dianggap paling dipercayai dan tepat, kerana memungkinkan untuk mengesan diabetes pada peringkat awal.

Untuk memahami hasil data yang diperoleh, perlu diketahui bukan hanya bagaimana gula ditunjukkan dalam ujian darah, tetapi juga apa normanya. Pada orang yang sihat, penunjuk ini tidak melebihi 5.5–5.7 mmol / l. Dengan toleransi glukosa yang terganggu, tahap gula dapat berkisar antara 7,8 hingga 11 mmol / l. Diabetes didiagnosis jika bilangannya melebihi 11.1 mmol / L.

Mengetahui bagaimana tahap glisemia ditunjukkan dalam analisis dan apakah norma yang dibenarkan akan membolehkan anda mengenal pasti penyakit berbahaya pada peringkat awal dan mengambil langkah tepat pada masanya. Sekiranya anda menyimpang naik atau turun, anda mesti berjumpa doktor dengan segera, pertimbangkan semula gaya hidup dan diet anda.

Ujian gula darah: norma, analisis penyahkodan

Ujian gula darah adalah salah satu kaedah makmal utama untuk menentukan penyakit seperti diabetes mellitus. Di samping itu, kajian ini membolehkan anda mengenal pasti masalah lain dengan sistem endokrin..

Gula darah yang berlebihan adalah ancaman besar bagi kehidupan manusia. Kekurangan atau berlebihan berbahaya bagi tubuh, jadi ujian gula darah harus selalu dijaga pada tahap normal.

Sebagai peraturan, orang yang mempunyai keluhan tertentu disebut menderma darah untuk gula. Tidak banyak gejala seperti itu, yang utama adalah menentukannya tepat pada waktunya. Ini boleh menjadi dahaga, keletihan dan keletihan yang berterusan..

Darah untuk gula harus diberikan kepada semua orang dari semasa ke semasa. Walaupun anda berasa hebat. Tidak ada kerumitan dan ketidakselesaan, tetapi faedahnya jelas.

Terdapat banyak ujian untuk tahap gula: pengambilan sampel darah dari vena, dari jari, dengan atau tanpa latihan, dan bahkan "binatang" yang sama sekali tidak dapat difahami seperti hemoglobin gliser. Mana yang mereka perlukan dan bagaimana memahami hasilnya?
Oleg UDOVICHENKO, Calon Sains Perubatan, ahli endokrinologi di Pusat Perubatan Prima Medica menjawab soalan.

Apakah tanda-tanda peningkatan gula dalam darah?

Gejala klasik adalah rasa dahaga yang berterusan. Peningkatan jumlah air kencing (kerana penampilan glukosa di dalamnya), mulut kering yang tidak berkesudahan, gatal-gatal pada kulit dan selaput lendir (lebih kerap pada alat kelamin), kelemahan umum, keletihan, dan bisul juga membimbangkan. Sekiranya anda melihat sekurang-kurangnya satu gejala, dan terutama kombinasi mereka, lebih baik tidak meneka, tetapi berjumpa doktor. Atau pada waktu pagi dengan perut kosong, lakukan ujian darah menggunakan jari untuk mendapatkan gula.

RAHSIA LIMA JUTA Lebih daripada 2.6 juta orang yang menghidap diabetes secara rasmi didaftarkan di Rusia, dan 90% daripadanya menghidap diabetes jenis 2. Menurut kajian kawalan dan epidemiologi, jumlahnya bahkan mencapai 8 juta. Perkara yang paling tidak menyenangkan ialah dua pertiga orang yang menghidap diabetes (lebih daripada 5 juta orang) tidak menyedari masalah mereka..

Dengan diabetes jenis 2, separuh daripada pesakit tidak mempunyai gejala khas. Ini bermakna setiap orang perlu memeriksa kadar gula mereka secara berkala.?

Ya. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan mengambil analisis setiap 3 tahun selepas 40 tahun. Sekiranya anda berisiko (berat badan berlebihan, mempunyai saudara dengan diabetes), maka setiap tahun. Ini membolehkan anda tidak memulakan penyakit dan tidak menimbulkan komplikasi..

Apakah tahap gula darah yang normal??

Sekiranya anda menderma darah dari hujung jari anda (semasa perut kosong):
3.3–5.5 mmol / l - norma tanpa mengira usia;
5.5–6.0 mmol / l - prediabetes, keadaan perantaraan. Ia juga disebut gangguan toleransi glukosa (IGT), atau glisemia puasa terganggu (IFG);
6.1 mmol / L ke atas - diabetes mellitus.
Sekiranya darah diambil dari vena (juga semasa perut kosong), norma sekitar 12% lebih tinggi - hingga 6.1 mmol / L (diabetes mellitus - jika melebihi 7.0 mmol / L).

Analisis mana yang lebih tepat - ekspres atau makmal?

Di sejumlah pusat perubatan, ujian gula darah dilakukan dengan kaedah ekspres (glukometer). Di samping itu, sangat senang untuk memeriksa gula darah anda di rumah dengan meter. Tetapi hasil analisis ekspres dianggap awal, ia kurang tepat daripada yang dilakukan pada peralatan makmal. Oleh itu, sekiranya berlaku penyimpangan dari norma, perlu dilakukan analisis di makmal (biasanya darah vena digunakan untuk ini).

Adakah hasilnya selalu tepat?

Ya. Sekiranya terdapat gejala diabetes yang teruk, satu pemeriksaan adalah mencukupi. Sekiranya tidak ada gejala, diagnosis diabetes dibuat jika tahap gula lebih tinggi daripada biasa 2 kali (pada hari yang berbeza).

Saya tidak percaya diagnosisnya. Adakah cara untuk menjelaskannya?

Terdapat satu lagi ujian, yang dalam beberapa kes dilakukan untuk mendiagnosis diabetes: ujian dengan "gula gula". Tentukan kadar gula darah puasa, kemudian anda minum 75 g glukosa dalam bentuk sirap dan setelah 2 jam anda menderma darah untuk gula sekali lagi dan periksa hasilnya:
hingga 7.8 mmol / l - norma;
7.8-11.00 mmol / l - prediabetes;
di atas 11.1 mmol / l - diabetes.

Anda boleh makan seperti biasa sebelum ujian. Selama 2 jam antara analisis pertama dan kedua, anda tidak boleh makan, merokok, minum; adalah tidak diinginkan untuk berjalan (bersenam menurunkan gula) atau, sebaliknya, tidur dan berbaring - semua ini boleh memutarbelitkan hasilnya.

Selang waktu antara makanan terakhir dan waktu ujian gula mestilah sekurang-kurangnya lapan jam.

BERAT MINUS - BERHENTI, DIABETES!
Tahap berapa untuk mengurangkan berat badan, formula anggaran akan memberitahu anda: tinggi (dalam cm) - 100 kg. Amalan menunjukkan bahawa untuk meningkatkan kesihatan, cukup untuk mengurangkan berat badan sebanyak 10-15%.
Formula yang lebih tepat:
Indeks jisim badan (BMI) = berat badan (kg): tinggi kuasa dua (m2).
18.5-24.9 adalah norma;
25.0 –29.9 - berat badan berlebihan (tahap 1 kegemukan);
30.0-34.9 - tahap kegemukan 2; risiko diabetes;
35.0-44.9 - darjah 3; risiko diabetes.

Apa yang mempengaruhi hasil analisis?

Sebarang ujian gula harus dilakukan bersamaan dengan diet biasa anda. Anda tidak perlu mengikuti diet khas, menyerah gula-gula; namun, walaupun selepas perayaan ribut, anda tidak boleh pergi ke makmal keesokan harinya. Anda tidak boleh diuji dengan latar belakang keadaan akut, sama ada selsema, kecederaan atau infark miokard. Semasa mengandung, kriteria diagnostik juga akan berbeza..

Mengapa saya memerlukan ujian hemoglobin gliser (HbA1c)?

Indeks HbA1c mencerminkan tahap gula darah rata-rata setiap hari selama 2-3 bulan terakhir. Ujian ini tidak digunakan hari ini untuk mendiagnosis diabetes kerana masalah dengan standardisasi kaedah. Nilai HbA1c dapat dipengaruhi oleh kerosakan ginjal, tahap lipid darah, kehadiran hemoglobin yang tidak normal, dan lain-lain. Peningkatan jumlah hemoglobin glikasi bukan hanya boleh bermakna diabetes dan peningkatan toleransi glukosa, tetapi, misalnya, anemia kekurangan zat besi.

Tetapi ujian untuk HbA1c diperlukan bagi mereka yang telah didiagnosis menghidap diabetes. Dianjurkan untuk mengambilnya segera setelah diagnosis dibuat, dan kemudian mengambilnya semula setiap 3-4 bulan (darah dari vena pada perut kosong). Ini akan menjadi semacam penilaian bagaimana anda mengawal gula darah anda. By the way, hasilnya bergantung pada kaedah yang digunakan, oleh itu, untuk mengesan perubahan dalam hemoglobin, anda perlu mengetahui kaedah mana yang digunakan di makmal ini.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya saya mempunyai prediabetes?

Prediabetes adalah permulaan gangguan metabolisme karbohidrat, isyarat bahawa anda telah memasuki zon bahaya. Pertama sekali, perlu segera menghilangkan kelebihan berat badan (biasanya, pesakit seperti itu), dan kedua, untuk menurunkan penurunan kadar gula. Sedikit lagi - dan anda akan terlambat.

Hadkan makanan anda hingga 1500-1800 kkal sehari (bergantung pada berat awal dan sifat diet), menyerah pastri, gula-gula, kek; kukus, rebus, bakar tanpa minyak. Anda dapat menurunkan berat badan hanya dengan mengganti sosej dengan jumlah daging rebus atau isi ayam; mayonis dan krim masam berlemak dalam salad - dengan yogurt susu fermentasi atau krim masam tanpa lemak, dan bukannya mentega meletakkan timun atau tomato di atas roti. Makan 5-6 kali sehari.

Sangat berguna untuk berunding dengan ahli diet ahli endokrinologi mengenai pemakanan yang betul. Hubungkan kecergasan harian anda: berenang, aerobik air, pilate. Orang yang mempunyai risiko keturunan, tekanan darah tinggi dan kadar kolesterol tinggi, bahkan pada peringkat pra-diabetes, diberi ubat anti-gula.


Artikel Seterusnya
Penyakit otak yang berasal dari vaskular