Apa yang harus menjadi penunjuk ALT dalam darah


ALT adalah enzim yang disebut alanine aminotransferase, yang terdapat dalam tisu di seluruh badan dan memberikan proses glukosa yang dipercepat. Menurut penyelidikan, ia dihasilkan di dalam sel itu sendiri, iaitu, ia dianggap sebagai bahan endogen..

Glukosa adalah sakarida yang digunakan oleh badan sebagai sumber tenaga utamanya dan disintesis dalam beberapa langkah. Proses ini melibatkan enzim yang disebut, yang bertindak sebagai pemangkin, iaitu mempercepat proses semula jadi.

ALT terdapat dalam jumlah besar dalam sel hati - hepatosit. Kenyataannya adalah bahawa terdapat di organ ini perubahan transformasi zat menjadi glukosa secara intensif..

Sebaik sahaja tisu kelenjar terbesar rosak, pembebasan ALT ke dalam aliran darah tidak dapat dielakkan. Kompaun tersebut kemudian dikesan di makmal..

Peranan enzim dalam badan

ALT atau ALAT hanya mempunyai satu tugas: bahan tersebut menyediakan pemprosesan glukosa yang dipercepat, transformasi struktur menjadi sakarida. Ini adalah ciri utama.

Sekiranya kita bercakap mengenai tambahan dan tidak begitu jelas, kita akan membincangkan perkara berikut.
Seperti yang telah disebutkan, ALT terdapat dalam sel hati dalam jumlah besar. Sekiranya kerosakan tisu organ diperhatikan, perubahan tahap bahan tidak dapat dielakkan.

Sebagai peraturan, ia tidak terdapat dalam aliran darah atau kepekatannya sangat rendah sehingga tidak menarik minat para penyelidik. Dalam kes yang sama, jumlah ALT meningkat berkali-kali, beberapa kali. Semakin kuat pelanggaran integriti anatomi hati, semakin tinggi indikatornya.

Juga, alanine aminotransferase terdapat dalam struktur otot. Pada asasnya - dalam miokardium. Oleh itu, sebarang perubahan berpotensi menunjukkan pelanggaran integriti anatomi struktur jantung.

Ini dapat dinilai dengan gabungan ALT dengan sebatian lain - aspartate aminotransferase (AST atau AST). Menurut nisbah tersebut, doktor membuat kesimpulan mengenai sifat proses patologi yang diduga - pekali Ritis (nisbah AST / ALT) digunakan, yang biasanya 1,33.

Oleh itu, jika kita membincangkan nilai subjektif, enzim ALT dalam ujian darah adalah penanda diagnostik yang menunjukkan gangguan hati dan jantung. Juga pada beberapa gangguan badan yang lain. Bergantung pada keadaan.

Norma mengikut usia

Di kalangan wanita

Kadar ALT pada wanita mestilah dalam lingkungan 10-35 U / liter darah dan meningkat selama bertahun-tahun. Perubahan mengikut umur ditunjukkan dalam jadual:

Umur (tahun)Penunjuk ALT dalam unit seliter
18-2510-33
25-4010-34
40-5010-35
50 ke atas10-35

Pada lelaki

Kadar ALT pada lelaki adalah 8-38 U / L. Tidak seperti wanita, kadarnya menurun dengan usia..

UmurPenunjuk yang dibenarkan dalam U / l
18-2510-35
25-4010-40
40-5010-39
Selepas 50 tahun8-38

Semasa mengandung

TrimesterPetunjuk dalam U / liter darah
SayaSehingga 32
II31
III30-31

Sebenarnya, penyimpangan dan kesalahan individu kecil mungkin berlaku..

Sebab kenaikan

Di antara faktor pertumbuhan penunjuk, perkara berikut harus disebutkan.

Hepatitis

Keradangan hati kronik atau akut. Ia berlaku secara relatif, petunjuk dalam jumlah kes yang dikesan di antara semua patologi organ.

Juga menempati satu atau posisi utama dalam peringkat penyakit bersyarat saluran pencernaan.

Terdapat beberapa jenis, bergantung pada asalnya. Contohnya, toksik, perubatan atau berjangkit, virus. Selalunya, pelanggaran itu berlaku pada orang yang mabuk dan penagih dadah. Walaupun tidak hanya.

Penyakit ini disertai oleh sistem gejala. Dalam gambaran klinikal, perkara berikut dapat dijumpai:

  • Ketidakselesaan di perut kanan. Mereka sangat biasa, memberi isyarat masalah kepada seluruh badan. Sensasi yang tidak menyenangkan menekan, menembak. Mereka tidak memotong, ini adalah petunjuk penyakit pundi hempedu dan persoalan yang sama sekali berbeza.
  • Berat di perut asal tidak diketahui. Selalunya mustahil untuk mencari lokasi ketidakselesaan yang tepat.
  • Kepahitan di mulut. Kerana pembuangan hempedu yang kuat dan kembalinya ke bahagian awal saluran pencernaan.
  • Peningkatan suhu badan. Tidak selalu dan tidak di mana-mana. Bergantung pada bentuk dan usia, pengabaian proses patologi.
  • Gangguan pencernaan. Gejala dyspeptik. Sama ada pedih ulu hati, bersendawa dan keadaan lain.
  • Pada hepatitis akut, kepekatan ALT dalam darah melebihi norma sebanyak 20-50 kali.

Rawatan dijalankan di hospital atau di rumah. Dengan keputusan ahli hepatologi atau ahli gastroenterologi. Hepatoprotectors diresepkan.

Dengan etiologi virus gangguan - ubat khas. Dalam kes yang sangat sukar, tindakan radikal tidak dapat dielakkan. Tetapi ini adalah pengecualian daripada peraturan..

Terapi selalunya seumur hidup. Seluruh penyakit tidak hilang. Ini adalah keadaan kekal yang perlu anda pelajari untuk wujud.

Di samping itu, diet rendah lemak ditetapkan. Tugas pemulihan bukanlah satu penyembuhan total kerana pencapaian pengampunan yang stabil.

Sirosis hati

Kesinambungan logik proses patologi sifat keradangan, hepatitis.

ALT (ALAT) selalu meningkat, kerana gangguan ditentukan oleh pemusnahan tisu hati secara beransur-ansur tetapi berterusan, kematian sel organ. Ini adalah fenomena yang tidak dapat dipulihkan, tidak ada yang dapat dilakukan dengannya. Hanya perlahankan, dan kemudian sebentar.

Sekiranya kita membicarakan tahap awal proses patologi, ada peluang yang baik untuk menghentikan perkembangan dan dengan itu menyelamatkan nyawa pesakit. Tetapi perkara ini jarang berlaku. Sebahagian besarnya kerana lambat mendapatkan rawatan perubatan.

Penyakit ini dicirikan oleh sejumlah manifestasi patologi. Antaranya ialah:

  • Sakit di bahagian kanan, di bawah tulang rusuk. Dalam kes ini, mustahil untuk membezakan antara sirosis dan hepatitis. Memerlukan diagnostik khas.
  • Kepahitan di mulut.
  • Gangguan penyembuhan luka. Faktor pembekuan, bahan khas yang terlibat dalam pembekuan darah, dihasilkan dalam organ ini. Masalah bermula walaupun dengan calar kecil. Tanpa bercakap tentang apa-apa lagi.
  • Peningkatan suhu badan.
  • Pelanggaran dinding vaskular. Secara luaran, ini ditunjukkan oleh gejala varikos. Jenis labah-labah, tanda bintang, terbentuk pada kulit. Ini adalah petunjuk yang jelas mengenai permulaan proses patologi. Terutama jika terdapat gejala lain..
  • Loya.
  • Muntah.
  • Dispepsia.
  • Perubahan warna najis.

Gangguan ini sukar diubati. Pada peringkat awal, hepatoprotectors digunakan. Apabila penyakit itu berkembang, makna mereka hilang..

Langkah pemulihan radikal adalah pemindahan hati. Mungkin hanya pada peringkat pertama penyakit ini. Kemudian ia tidak dilakukan, kerana pendarahan teruk bermula.

Dalam kes hepatitis dan sirosis, ALT dalam ujian darah tumbuh akibat kerosakan sel - bahan tersebut dilepaskan secara aktif dan memasuki aliran darah. Kemudian ia direkodkan menggunakan penganalisis dan teknik makmal.

Kanser hati

Onkologi berkembang dengan latar belakang proses keradangan sistematik akibat luka virus, ketagihan dadah, alkoholisme, dan alasan peningkatan ALAT adalah dalam pemusnahan tisu hati.

Terdapat juga varian spontan dan idiopatik. Apabila alasan yang tepat tidak dapat ditentukan.

Penyakit ini mematikan dan memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan hanya pada peringkat awal. Semasa tumor masih kecil. Tetapi ada masalah serius di sini..

Sangat sukar untuk mengesan neoplasia pada peringkat awal. Ini disebabkan struktur tempat tidur yang mendalam dan penyamarannya..

Menurut hasil ultrasound konvensional, diagnosis tidak dapat dibuat. Dan MRI diresepkan hanya mengikut petunjuk, tidak ada yang mengesyaki bahawa penyebab kesakitan mungkin adalah barah. Masalahnya adalah diagnosis yang tidak mencukupi dan kelayakan doktor yang rendah.

Gejala proses patologi, secara umum, menyerupai sirosis atau hepatitis. Terdapat semua rasa sakit yang sama, rasa tidak selesa di sebelah kanan. Gangguan pencernaan, keadaan kesihatan dan kesejahteraan pada amnya juga.

Tetapi untuk membuktikan sifat gangguan onkologi, perlu dilakukan diagnosis menyeluruh. Yang hampir tidak pernah dilakukan oleh sesiapa pun.

Pada peringkat awal onkologi, barah dapat diubati dengan baik. Tumor dikeluarkan. Sebahagian tisu sihat juga dikeluarkan. Ini adalah reseksi yang disebut. Untuk ketepatan yang lebih besar.

Atas permintaan, jika masuk akal, tetapkan radiasi dan kemoterapi. Hasilnya cepat dan berkualiti tinggi. Pemulihan memerlukan masa sehingga beberapa bulan.

Maka anda perlu melakukan MRI dengan peningkatan kontras setiap enam bulan atau lebih kerap. Untuk mengecualikan berulang proses patologi. Ini adalah satu-satunya cara untuk melawan.

Hepatosis

Proses distrofik dalam struktur kelenjar terbesar badan. Ia berlaku terutamanya dengan gangguan metabolik yang ketara. Juga terdapat pada pesakit minum.

Intinya adalah ini: jika alanine aminotransferase meningkat, ini bermakna bahawa semasa perubahan patologi, pemusnahan tisu hati yang berfungsi dan penggantian sel normal dengan lemak.

Keadaan ini sedikit sebanyak mengingatkan pada sirosis, hanya prosesnya berjalan beberapa kali lebih lambat.

Penyakit ini dapat diubati dengan baik pada peringkat awal. Masalah utama adalah bahawa sebahagian besarnya tidak ada gejala. Keadaan berkembang dengan sangat perlahan, tidak membuat dirinya terasa.

Terapi dijalankan di bawah pengawasan ahli hepatologi. Sekiranya tidak ada pakar sempit, ahli gastroenterologi terlibat. Hepatoprotectors diresepkan.

Langkah wajib untuk membetulkan proses patologi adalah diet. Makanan rendah lemak, berasaskan tumbuhan.

Selanjutnya, semuanya bergantung pada keputusan doktor. Anda boleh membuat menu secara individu.

Ramalan hanya baik pada peringkat awal keadaan patologi. Maka prospeknya kabur dan tidak difahami sepenuhnya.

Dengan hepatosis lemak, ALT sedikit melebihi norma, kesan dataran tinggi dan penurunan kepekatan secara beransur-ansur diperhatikan. Oleh kerana terdapat sel-sel berfungsi yang lebih sedikit, dan simpanan lama bahan tersebut dikeluarkan dari darah.

Hampir tidak ada petunjuk penting, kerana penyakit ini berkembang dengan perlahan dan tidak menyebabkan kematian sel secara besar-besaran di sini dan sekarang.

Serangan jantung

Kecemasan akut. Lazimnya dia mati kerana struktur fungsional, kardiomiosit..

Ini adalah pelanggaran yang sangat berbahaya. Ia penuh dengan kematian pesakit dalam jangka pendek. Walaupun berjaya bertahan, banyak yang menjadi kurang upaya dan mengalami komplikasi.

Gejala patologi agak tipikal. Tetapi mereka sukar dibezakan dengan mereka yang mengalami angina..

Antara manifestasi tersebut adalah:

  • Sakit dada yang teruk. Mereka boleh diberikan ke tangan, sebelah kiri, rahang. Perwatakan - menekan atau membakar, membakar. Ini adalah gejala khas proses iskemia. Bagaimana untuk memahami bahawa hati yang sakit - baca di sini.
  • Gangguan pernafasan. Rasa kekurangan udara.
  • Aritmia pelbagai jenis.
  • Serangan panik. Rasa ketakutan yang kuat.
  • Pergolakan psikomotor.
  • Berat di dada.
  • Kelemahan.
  • Mengantuk.
  • Segitiga nasolabial biru. Disebut sianosis.
  • Pucat kulit.
  • Gangguan kesedaran.

Seseorang berisiko mati dalam beberapa jam, jika tidak dibawa ke hospital. Gejala serangan jantung pada wanita dijelaskan secara terperinci di sini, pada lelaki di sini.

Rawatan dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi. Ubat yang ditetapkan kumpulan nitrat organik, pelindung. Juga, jika perlu, kaedah lain.

Petunjuk makmal, dalam kes ini, mesti diuraikan dengan betul.

Terokai dua tahap. Sekiranya alanine aminotransferase meningkat, sedangkan AST lebih tinggi, ini bermakna masalahnya jelas dari jantung. Diagnostik mesti dijalankan dengan cepat. Jam terus berjalan. Dan kadang-kadang - selama beberapa minit.

Kegagalan jantung

ALT meningkat apabila terdapat penyakit struktur jantung yang lain: ini termasuk penyakit jantung koronari, dan gangguan koronari lain (peredaran darah tidak mencukupi tanpa tanda-tanda serangan jantung).

Keadaan seperti ini sering digabungkan dengan manifestasi klinikal yang biasa..

Antara ciri proses patologi:

  • Sakit dada berulang yang teruk. Mereka muncul dan meneruskannya sendiri.
  • Dyspnea.
  • Gangguan irama normal. Tachycardia, fibrillation, extrasystoles. Apa sahaja. Bergantung pada diagnosis khusus.
  • Kehilangan kesedaran. Pengsan.
  • Sianosis segitiga nasolabial.
  • Kulit pucat.
  • Kelemahan.
  • Mengantuk.
  • Melakukan sikap tidak bertoleransi.

Ini semua adalah tanda-tanda penyakit jantung. Rawatan bergantung pada keadaan klinikal. Ubat antihipertensi, kardioprotektor, nitrat organik, glikosida ditetapkan. Terdapat banyak pilihan.

Keputusannya tetap dengan doktor yang hadir.

Dengan pelanggaran aliran darah koronari, ALT meningkat secara beransur-ansur dan sangat jarang berlaku dalam jarak yang luas. Biasanya terdapat sedikit pertumbuhan yang hampir tidak dapat dilihat. Ini mesti memberi amaran.

Dengan penyakit hati dalam parameter makmal, semuanya lebih teruk.

Gangguan otot rangka

Ini juga berlaku, walaupun tidak begitu kerap. Kebanyakan keadaan berlaku pada pesakit yang berada di tempat tidur hospital untuk waktu yang lama, terbaring di tempat tidur.

Proses distrofi jelas bermula. Oleh kerana enzim disintesis secara aktif pada otot rangka, semuanya cukup jelas.

Gejala biasanya halus atau tidak ada sama sekali. Pemulihan seperti itu mustahil. Adakah itu untuk melakukan sesi latihan fisioterapi pasif atau aktif. Untuk menjaga pemakanan otot, maka sel tidak akan mati.

Setelah aktiviti fizikal kembali, semuanya akan pulih..

Ujian ALT menunjukkan keadaan otot hati, jantung dan rangka. Perubahan lain juga mungkin.

Terdapat juga penyimpangan sementara penunjuk dari norma. Contohnya, akibat aktiviti fizikal, selepas merokok, tekanan.

Terdapat penyakit lain yang tidak disenaraikan di atas. Contohnya, patologi pundi hempedu.

Sebab-sebab penurunan

Ia lebih jarang berlaku. Antara faktor perkembangan keadaan.

Onkologi

Pelbagai proses barah, tidak termasuk penyakit hati, yang telah disebutkan.

Neoplasias boleh menjadi penyetempatan apa pun, itu tidak penting.

Intinya adalah bahawa enzim selular tidak lagi dihasilkan dalam jumlah yang mencukupi, termasuk ALT. Oleh itu, akan ada minimum mereka dalam aliran darah, kurang dari biasanya..

Untuk memulihkan keadaan, pembetulan proses patologi utama diperlukan. Skim tiga peringkat: penyingkiran tumor, radiasi dan kemoterapi.

Ramalan bergantung pada struktur neoplasia, ukurannya dan kehadiran metastasis serta lokasinya di tubuh pesakit. Soalannya lebih baik ditujukan kepada pakar onkologi.

Penyakit pankreas

Pada asasnya - proses keradangan. Varian yang paling biasa adalah pankreatitis. Didorong oleh faktor berjangkit dan toksik.

Pesakit berhadapan dengan keadaan secara tiba-tiba, ia berkembang dengan cepat. Dalam bentuk akut, ia dapat memprovokasi kematian sel yang sihat. Ini adalah tekanan serius bagi badan..

Pankreatitis jenis kronik tidak begitu agresif dan berkembang dengan lebih perlahan, ALT menurun secara beransur-ansur. Keadaan ini tidak mengancam nyawa dalam kebanyakan kes.

Rawatan adalah diet dan enzim. Untuk memudahkan kerja organ. Sekiranya nekrosis bermula, pembedahan diperlukan.

Keracunan, keracunan

Ciri ciri keracunan adalah penurunan kadar ALT yang cepat dan kuat: tidak satu pun bahan boleh kekal dalam aliran darah.

Ini adalah tanda yang membimbangkan, ini menunjukkan penindasan proses selular. Ini mungkin, misalnya, apabila badan rosak oleh garam logam berat, wap unsur lain. Kurang biasa dengan ubat-ubatan tertentu.

Detoksifikasi diperlukan di persekitaran hospital. Pentadbiran penawar khas.

Patologi buah pinggang

Gangguan sistem perkumuhan. Sama ada radang atau keadaan organik lain. ALT diekskresikan terlalu cepat, oleh itu ia tidak mempunyai masa untuk terkumpul dalam darah - oleh itu penurunan penunjuk semula jadi.

Peperiksaan tambahan

Langkah-langkah sokongan diperlukan untuk menentukan alasan perubahan ALT.

  • Soal jawab pesakit secara lisan.
  • Mengambil anamnesis.
  • Ultrasound organ perut, saluran pencernaan.
  • X-ray sternum.
  • Myografi.
  • ECG, ECHO. Penyelidikan jantung.
  • MRI berdasarkan permintaan.
  • Biokimia, ujian darah umum, ujian air kencing.

Dalam kebanyakan kes, ini sudah mencukupi.

Ramalan

Bergantung pada proses patologi utama. Dengan onkologi malignan, prospeknya lebih buruk daripada dengan hepatitis pada peringkat awal. Oleh itu, anda perlu membina diagnosis.

Kemungkinan akibatnya

Dengan demikian, penyimpangan ALT dari norma adalah tanda formal. Ia tidak menimbulkan perubahan atau komplikasi. Masalah ditentukan oleh proses patologi utama.

Secara umum, penyakit yang boleh mempengaruhi tahap enzim boleh menyebabkan perkara berikut:

  • Gangguan jantung.
  • Gangguan pernafasan yang berbahaya.
  • Kecacatan.
  • Kematian pesakit.

ALT (ALT) dalam ujian darah biokimia adalah tahap makmal yang menunjukkan kerosakan pada hati, jantung, otot.


Artikel Seterusnya
Tahap kolesterol dalam darah 7 mmol / l - tindakan apa yang perlu diambil?