Irama otak alfa: norma dan pelanggaran. Electroencephalogram otak


Ia menjadi semakin sukar untuk menjaga kesihatan hari ini. Terdapat lebih banyak faktor yang memberi kesan negatif terhadap keadaan fizikal dan mental seseorang. Malangnya, kita jauh dari dapat melindungi diri kita dari semua orang. Oleh itu, sangat penting, jika ada gejala yang mencurigakan muncul, untuk menghubungi pakar dan melakukan penyelidikan yang akan membantu mengesan penyakit pada peringkat awal, sementara proses patologi masih dapat dibalikkan. Ini dapat membantu mengekalkan kualiti hidup yang sama atau menyelamatkannya. Hari ini kita akan memberi tumpuan kepada salah satu kajian tersebut - elektroensefalogram. Apa itu? Apakah nilai kajian ini? Apa itu irama alfa dan apakah peranannya dalam fungsi badan? Artikel ini akan membantu anda memahami semua ini..

Electroencephalogram otak

Kajian yang dimaksud adalah catatan literal aktiviti (iaitu elektrik) struktur tertentu di otak. Hasil elektroensefalogram direkodkan pada kertas yang direka khas menggunakan elektrod. Yang terakhir digunakan pada kepala pesakit dalam urutan tertentu. Tugas mereka adalah mendaftarkan aktiviti bahagian otak masing-masing. Oleh itu, elektroensefalogram otak adalah rekod aktiviti fungsinya. Kajian ini boleh dilakukan untuk mana-mana pesakit, tanpa mengira usianya. Apa yang ditunjukkan oleh EEG? Ia membantu menentukan tahap aktiviti otak dan mengenal pasti pelbagai gangguan fungsi sistem saraf pusat, termasuk meningitis, poliomyelitis, ensefalitis dan lain-lain. Menjadi kemungkinan untuk mencari fokus kerosakan dan menilai tahapnya.

Semasa menjalankan electroencephalogram, ujian berikut biasanya diperlukan:

  • Berkelip kelajuan dan intensiti yang berbeza.
  • Pendedahan mata tertutup sepenuhnya pesakit kepada kilatan cahaya berkala (disebut fotostimulasi).
  • Nafas dalam-dalam (nafas jarang keluar dan masuk) selama tiga hingga lima minit (hiperventilasi).

Ujian yang disenaraikan di atas dilakukan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Diagnosis dan usia tidak mempengaruhi komposisi ujian.

Kajian tambahan yang dilakukan oleh doktor, bergantung kepada faktor-faktor tertentu, adalah berikut:

  • kurang tidur untuk masa tertentu;
  • lulus sejumlah ujian psikologi;
  • mengepalkan telapak tangan ke penumbuk;
  • memantau pesakit sepanjang tempoh tidur malam;
  • mengambil ubat tertentu;
  • pesakit berada dalam kegelapan selama kira-kira empat puluh minit.

Apa yang ditunjukkan oleh electroencephalogram

Apakah tinjauan ini? Untuk mengetahui jawapannya, penting untuk memahami secara terperinci apa yang ditunjukkan oleh EEG. Ini menunjukkan keadaan fungsi sebenar struktur tertentu yang membentuk otak. Ia dijalankan dalam pelbagai keadaan pesakit, seperti terjaga, kerja fizikal aktif, tidur, kerja mental aktif, dan sebagainya. Electroencephalogram adalah kaedah penyelidikan yang sangat selamat, tidak menyakitkan, sederhana, yang tidak memerlukan campur tangan serius dalam kerja badan. Ia membolehkan anda mengetahui secara tepat lokasi kista, tumor, kerosakan mekanikal pada tisu otak, mendiagnosis penyakit vaskular, epilepsi, penyakit otak yang meradang dan luka degeneratif.

Di mana membuatnya?

Pemeriksaan ini biasanya dilakukan di dispensari psikiatri, klinik neurologi, dan kadang-kadang di hospital daerah dan bandar. Poliklinik biasanya tidak menyediakan perkhidmatan sedemikian. Walau bagaimanapun, lebih baik mengetahui secara langsung di tempat. Pakar mengesyorkan menghubungi jabatan neurologi atau hospital psikiatri. Doktor tempatan berkelayakan, mereka akan dapat menjalankan prosedur dengan cara yang betul dan mentafsirkan hasilnya dengan betul. Sekiranya kita bercakap tentang anak kecil, maka anda harus menghubungi hospital kanak-kanak yang direka khas untuk pemeriksaan sedemikian. Juga, perkhidmatan serupa disediakan di pusat perubatan swasta. Tidak ada sekatan umur di sini.

Sebelum menjalani peperiksaan, anda perlu tidur nyenyak dan meluangkan masa sebelum hari ini sahaja tanpa tekanan dan pergolakan psikomotor yang berlebihan. Selama dua hari sebelum EEG, alkohol, kafein, pil tidur, ubat penenang, antikonvulsan, dan ubat penenang tidak boleh dimakan.

Electroencephalogram untuk kanak-kanak

Kajian ini harus dipertimbangkan dengan lebih terperinci. Bagaimanapun, sebagai peraturan, ibu bapa mempunyai banyak persoalan dalam hal ini. Kanak-kanak itu perlu menghabiskan kira-kira dua puluh minit di bilik yang ringan dan kalis bunyi, di mana dia berbaring di sofa khas dengan topi di kepalanya, di mana doktor meletakkan elektrod. Kulit kepala juga dilembapkan dengan gel atau air. Dua elektrod diletakkan di telinga, yang tidak aktif. Kekuatan arus sangat kecil sehingga tidak boleh menyebabkan bahaya sedikit pun kepada bayi.

Kepala kanak-kanak harus rata. Sekiranya bayi berusia lebih dari tiga tahun, dia mungkin terjaga semasa prosedur. Anda boleh mengambil sesuatu yang akan mengalihkan perhatian si anak dan membiarkannya dengan tenang menunggu akhir peperiksaan. Sekiranya pesakit lebih muda, prosedur dilakukan semasa tidur. Di rumah, bayi harus dibasuh dan tidak diberi makan. Penyusuan dilakukan sudah di klinik tepat sebelum prosedur, sehingga dia cepat tertidur.

Kekerapan irama otak alfa dan irama lain ditetapkan dalam bentuk keluk latar. Ujian tambahan (contohnya, fotostimulasi, hiperventilasi, penutupan dan pembukaan mata berirama) juga sering dilakukan. Ia sesuai untuk semua orang, kanak-kanak dan orang dewasa. Oleh itu, nafas dalam dan pernafasan mendedahkan epilepsi terpendam. Kajian tambahan membantu mengetahui kehadiran atau ketiadaan perkembangan bayi yang tertangguh (pertuturan, perkembangan mental, mental atau fizikal).

Irama electroencephalogram

Pemeriksaan yang dipertimbangkan memungkinkan untuk menilai jenis irama otak berikut:

  • alpha;
  • irama theta;
  • beta;
  • delta.

Masing-masing mempunyai ciri-ciri tertentu dan membantu menilai pelbagai jenis aktiviti otak..

  • Kekerapan alpha normal adalah antara 8 dan 14 Hz. Perkara ini harus diambil kira semasa menentukan patologi. Irama alfa EEG yang dipertimbangkan direkodkan ketika pesakit terjaga, tetapi matanya ditutup. Sebagai peraturan, penunjuk ini adalah biasa. Yang terpantas dicatatkan di wilayah mahkota dan okiput. Sekiranya terdapat rangsangan motor, ia akan berhenti.
  • Kekerapan irama beta berkisar antara 13 hingga 30 Hz. Sebagai peraturan, ia direkodkan tepat di atas lobus frontal. Mencirikan keadaan kemurungan, kegelisahan, kegelisahan. Juga mencerminkan penggunaan ubat penenang.
  • Biasanya, irama theta mempunyai amplitud 25 hingga 35 μV, dan frekuensi 4 hingga 7 Hz. Petunjuk sedemikian menggambarkan keadaan seseorang ketika dia berada dalam keadaan tidur semula jadi. Bagi kanak-kanak, irama yang dimaksudkan adalah lazim..
  • Irama delta dalam kebanyakan kes menunjukkan keadaan tidur semula jadi, tetapi semasa terjaga ia dapat direkam dengan cara yang terhad. Kekerapan normal ialah 0.5 hingga 3 Hz. Nilai normal amplitud irama tidak melebihi 40 μV. Penyimpangan dari nilai-nilai ini menunjukkan adanya patologi dan disfungsi otak. Dengan lokasi penampilan irama jenis ini, seseorang dapat menentukan dengan tepat di mana perubahan berbahaya itu berlaku. Sekiranya ia dapat dilihat di semua kawasan otak, ini menunjukkan pelanggaran kesedaran dan kerosakan sistemik pada struktur sistem saraf pusat sedang berkembang. Ini sering disebabkan oleh disfungsi hati..

Kepentingan untuk badan

Irama otak alfa dipantau secara eksklusif pada saat-saat tenang dan frekuensi rendah. Kemudian sistem parasimpatis diaktifkan. Semasa berada dalam keadaan alpha, sistem saraf pusat, secara kiasan, menghidupkan semula dan menghilangkan semua tekanan yang telah terkumpul pada siang hari. Irama alfa memastikan pemulihan badan secara berkala, serta pengumpulan sumber daya yang diperlukan selepas tempoh kerja. Seperti yang ditunjukkan oleh sejarah, sejumlah besar penemuan luar biasa telah dibuat oleh manusia semasa mereka berada di negeri ini. Apa lagi yang mesti anda ketahui?

Fungsi

Apakah fungsi irama alfa?

  • Meratakan kesan tekanan (penurunan imuniti, penyempitan saluran darah).
  • Analisis semua maklumat yang diterima oleh otak pada siang hari.
  • Aktiviti berlebihan sistem limbik tidak dibenarkan.
  • Peredaran darah di otak bertambah baik.
  • Semua sumber organisma dipulihkan, didorong oleh pengaktifan sistem parasimpatik.

Bagaimana gangguan irama alfa mempengaruhi kehidupan seharian? Pesakit di mana generasi gelombang alpha dikurangkan dengan ketara, sebagai peraturan, lebih sering berfokus pada masalah mereka sendiri, mereka cenderung berfikir negatif. Pelanggaran seperti itu menyebabkan penurunan imuniti, perkembangan pelbagai penyakit kardiovaskular dan juga onkologi. Selalunya terdapat kerosakan fungsi kelenjar yang mensintesis hormon, ketidakteraturan kitaran haid, perkembangan pelbagai ketagihan dan kecenderungan terhadap pelbagai jenis penyalahgunaan (contohnya, alkoholisme, ketagihan dadah, makan berlebihan, merokok).

Irama alfa yang diselaraskan dengan baik memastikan proses pemulihan normal dalam tisu badan. Ini memainkan peranan penting dalam menjaga individu hidup.

Norma dan patologi

Electroencephalogram membantu mengenal pasti dan menilai indeks, yang mencirikan irama alfa otak. Kadarnya berubah-ubah antara 75% dan 95%. Sekiranya penurunan ketara (kurang dari 50%) diperhatikan, maka kita dapat dengan selamat membicarakan mengenai patologi. Irama yang dipertimbangkan, sebagai peraturan, sangat menurun pada orang tua (berumur lebih dari 60 tahun). Sebabnya selalunya adalah gangguan peredaran serebrum yang berkaitan dengan usia..

Petunjuk lain yang mencolok adalah amplitud irama. Nilai normalnya dianggap gelombang dengan amplitud 20 hingga 90 μV. Asimetri kedua indikator ini dan frekuensi irama di hemisfera yang berbeza menunjukkan adanya sejumlah penyakit, seperti narkolepsi, epilepsi, atau hipertensi penting. Frekuensi rendah menunjukkan hipertensi, dan peningkatan frekuensi menunjukkan oligofrenia.

Sekiranya irama tidak diselaraskan, juga penting untuk melakukan ujian tambahan untuk menjelaskan patologi. Narkolepsi dicirikan oleh hipersinkronisasi. Asimetri juga menunjukkan kemungkinan kerosakan traumatik pada corpus callosum, serta kehadiran tumor atau sista. Ketiadaan lengkap irama alfa berlaku dengan kebutaan, mengembangkan penyakit Alzheimer (yang disebut demensia yang diperoleh) atau sklerosis serebrum. Petunjuk bermasalah boleh berlaku dengan peredaran serebrum yang terganggu.

Bagi pesakit dengan keadaan dan gejala apa, juga wajar menjalani pemeriksaan yang dimaksudkan? Petunjuk untuk EEG adalah muntah yang kerap, osteochondrosis, pengsan yang kerap, trauma dan tumor otak, tekanan darah tinggi, sakit kepala, kecurigaan demensia (kedua-duanya diperoleh dan kongenital), serta dystonia vegetatif. Hanya pakar neuropatologi yang berkelayakan yang dapat menetapkan kajian dan menguraikan hasilnya..

Seperti yang dibuktikan oleh pelanggaran penunjuk?

Bergantung pada bagaimana irama alfa terganggu, penyakit tertentu ditentukan. Jadi, sebagai contoh, jika dia tidak teratur atau tidak pada dasarnya, maka diagnosisnya adalah demensia. Asimetri interhemispheric irama alpha menunjukkan adanya serangan jantung, sista, strok, tumor atau parut, yang menunjukkan pendarahan lama. Anda harus memerhatikan perkara ini. Irama yang tidak stabil atau irama otak alfa frekuensi tinggi boleh menjadi manifestasi kecederaan traumatik.

Bagi kanak-kanak, pelanggaran berikut menunjukkan kelewatan perkembangannya:

  • Reaksi hiperventilasi yang tidak normal.
  • Irama alfa tidak teratur.
  • Kepekatan aktiviti dipindahkan dari kawasan mahkota dan okiput.
  • Amplitud dan sinkronisasi irama alfa meningkat dengan ketara.
  • Reaksi pengaktifan pendek dan lemah.

Psikopatologi pada orang dewasa juga dapat dinyatakan dengan amplitud rendah irama, reaksi pengaktifan yang lemah, serta pergeseran titik tumpuan aktiviti dari kawasan mahkota dan okiput..

Kesimpulannya

Electroencephalogram adalah kajian yang selamat dan tidak menyakitkan yang membantu mengenal pasti sejumlah penyakit berbahaya. Bayi pun boleh diuji. Ia membolehkan anda menilai sifat irama otak. Dengan menafsirkan maklumat yang diterima dan menetapkan rawatan yang betul, pakar neurologi akan membantu anda mengatasi gejala yang mengganggu anda..

2. Irama otak dan sistem

"Kenalilah dirimu, dan kamu akan mengetahui alam semesta." Barangsiapa telah menemukan dirinya, dia tidak akan kehilangan apa-apa di dunia ini. Dan yang pernah memahami seseorang dalam dirinya, kemudian memahami semua orang. "Segala sesuatu yang kecil sebesar yang besar."

Gelombang gamma adalah yang terpantas. Mereka dihasilkan di kedua belahan otak dan mencerminkan aktiviti puncak kesedaran..

Dipercayai bahawa otak menghasilkan gelombang gamma apabila seseorang perlu bekerja secara serentak dengan pelbagai jenis maklumat dan menghubungkannya dengan cepat..

Sebilangan kecil gelombang gamma menyebabkan penurunan kemampuan mengingat sesuatu.

Kesan latihan "keadaan gamma" tidak diumumkan oleh sains rasmi dan masih dianggap tidak diketahui.

Otak kita beroperasi dalam rangkaian gamma ketika kita belajar dan memproses maklumat. Gelombang gamma merangsang pembebasan beta-endorfin, yang diaktifkan semasa aktiviti yang memerlukan aktiviti mental yang kuat, termasuk proses persepsi dan kesedaran. Saya percaya ia adalah keadaan tekanan ringan, ketegangan yang menyumbang kepada manifestasi gelombang ini.

Dalam keadaan ini, gelombang otak berayun dengan jangka masa 40 hingga 5000 ayunan sesaat..

Diandaikan bahawa dalam keadaan theta-gamma, seseorang mendapati dirinya berada dalam keadaan yang paling baik untuk penyembuhan segera..

Semasa proses penyembuhan segera yang menakjubkan, otak kita dapat mengubah frekuensi gelombang dari 4 hingga 5000 getaran sesaat..

Para saintis memerhatikan bagaimana, pada saat-saat bahaya, otak tiba-tiba beralih dari gelombang gamma ke gelombang theta dan belakang, dan tidak ada turun naik dalam semua rangkaian aktivitas gelombang lainnya. Ini mungkin reaksi semula jadi otak kita terhadap situasi kritikal, terhadap tekanan..

Gelombang gamma hilang ketika seseorang berada dalam keadaan anestesia.
Pemerhatian terhadap aktiviti neuron di bahagian korteks serebrum yang bertanggungjawab terhadap persepsi visual menunjukkan bahawa penyegerakan dalam julat gamma menghubungkan bahagian korteks serebrum yang teruja dengan objek yang sama, dan tidak mempengaruhi bahagian otak yang teruja oleh objek lain..

Ada juga pendapat seperti itu: irama gamma - "irama ini tidak mempunyai kepentingan klinikal yang signifikan, disarankan untuk mengecualikan konsep irama gamma dan menggunakan ungkapan" irama beta frekuensi tinggi ". Menyelaraskan irama gamma dianjurkan semasa melakukan kerja perhiasan "susah payah" dan untuk melegakan sindrom "berjabat tangan". Ini boleh bermaksud peningkatan fokus dan ketegangan aktiviti mental..

Gelombang beta dihasilkan oleh hemisfera kiri otak manusia dan bertanggungjawab untuk menyelesaikan masalah anda, pemikiran logik, tumpuan, pengambilan keputusan. Gelombang ini membolehkan anda bertindak setiap hari dan aktif dalam masyarakat. Gelombang beta adalah dunia material, ini adalah kesedaran anda.

Bilangan gelombang beta meningkat dengan kerja aktif dengan dunia material, perbualan, aktiviti pendidikan dan semasa keadaan gelisah dan cemas.

Gelombang beta mempercepat kerja otak, meningkatkan pemprosesan dan asimilasi maklumat, meningkatkan tahap tenaga umum dalam tubuh, menajamkan deria, mengasyikkan sistem saraf dan menghilangkan rasa mengantuk.

Dengan peningkatan keadaan kegelisahan dalaman, pengeluaran gelombang ini oleh otak juga meningkat. Dan dengan aktiviti otot, sebaliknya, ia berkurang. Oleh itu, adalah penting untuk beralih dari kerja mental ke fizikal secara berkala.

Kepantasan hidup yang pantas dalam masyarakat moden menjadikan gelombang beta berlaku di atas semua yang lain. Setiap hari seseorang berada dalam keadaan gelombang gelombang beta, secara praktiknya tidak membiarkan dirinya berehat dan memasuki keadaan aktiviti gelombang lain.

Gelombang beta juga dirangsang oleh pengambilan kopi, minuman tenaga, dan perangsang lain yang kerap, dan ketika kanak-kanak semakin tua, otak mereka mula menghasilkan lebih banyak gelombang beta. Dan di dunia moden, dengan kecepatan yang pesat, sebilangan besar gelombang beta menimbulkan ketegangan, pengalaman dan tekanan..

Dalam keadaan dominasi gelombang beta, seseorang aktif, perhatiannya ditujukan kepada dunia di sekelilingnya dan peristiwa yang berlaku di dalamnya.

Beta Rhythm: Keadaan bangun biasa dan dianggap sebagai corak gelombang otak yang dominan pada orang dewasa yang sihat. Kekerapannya adalah dari 14 hingga 40 kitaran sesaat.Dalam keadaan ini, otak kiri otak aktif secara aktif..

Apabila frekuensi gelombang otak tidak melebihi 20 kitaran sesaat, anda akan merasa tenang dan selesa. Anda fokus dan penuh perhatian, anda dapat berfikir dengan jelas dan jelas, melihat maklumat, membuat keputusan dan bertindak.

Walau bagaimanapun, jika otak mula memancarkan gelombang elektromagnetik dengan frekuensi lebih dari 20 kitaran sesaat, anda mendapati diri anda berada dalam keadaan kegelisahan, kegelisahan, tekanan. Fikiran mula melonjak di kepala anda, sukar bagi anda untuk menumpukan perhatian pada satu perkara, jantung anda berdegup kencang, dan pernafasan anda semakin cepat. Dan jika aktiviti gelombang beta meningkat lebih banyak dan irama mereka mendekati empat puluh pusingan sesaat, akal anda "berguling" dan benar-benar di luar kawalan anda: anda sama sekali tidak dapat berfikir, malah sukar bagi anda untuk duduk diam. Sebenarnya, ini adalah keadaan kegembiraan atau panik yang melampau. Dan dalam keadaan ini, tidak ada aktiviti yang berkesan atau tidak berkesan sama sekali. Otak dalam kes ini berfungsi dengan beban kolosal..

Semakin tinggi frekuensi gelombang beta, semakin tidak berkesan fikiran kita dan semakin banyak bahaya yang membahayakan kesihatan kita: bagaimanapun, keadaan tekanan, dan semakin panik, mempunyai kesan yang merosakkan pada hampir semua sistem badan.

Sekiranya gelombang beta berlaku? Ini bermaksud bahawa orang itu bertenaga, ceria, bersedia untuk memindahkan gunung.
Tetapi semuanya baik-baik saja: aktiviti beta berlebihan, memasuki rangkaian gamma super frekuensi, menunjukkan tekanan, ketakutan atau kegelisahan yang teruk.

Dan aktiviti beta yang tidak mencukupi menunjukkan kerja berlebihan, kemurungan, ingatan dan gangguan perhatian.
Ia sangat teruk apabila otak manusia sentiasa berfungsi dalam mod beta, dan tidak menghasilkan gelombang alfa dan theta, yang bertanggungjawab untuk berehat. Orang seperti itu tidak tahu bagaimana untuk berehat. Untuk menghilangkan tekanan, dia memerlukan semacam doping. Adalah baik jika dalam bentuk rokok atau segelas anggur, dan seseorang membahayakan nyawa mereka dengan menyelam, sukan ekstrim.

Orang-orang ini cenderung bertindak balas dengan lebih mendadak terhadap masalah daripada mereka yang mempunyai irama alfa dan beta normal. Mereka perlu belajar bagaimana mematikan rangsangan luar, seperti menutup mata dan menyelam ke dalam diri mereka, sehingga otak dapat menghasilkan gelombang alfa yang menenangkan..

- Irama beta adalah yang terpantas. Gelombang beta dapat membantu mempercepat otak, dengan itu meningkatkan kemampuan berfikir dengan cepat, menjana idea baru, dan secara amnya merangsang cara hidup tetap dalam keadaan yang sangat berfungsi. Gelombang beta membantu mempercepat proses mental dalam kerja dan belajar.

Kajian menunjukkan bahawa orang dengan peningkatan aktiviti gelombang beta mempunyai skor IQ yang lebih tinggi, melebihi purata. Ini benar-benar difahami sejak aktiviti seperti membaca atau menyelesaikan masalah matematik pasti membantu "membina" kecerdasan yang lebih tajam.
Keresahan perasaan. Bila-bila masa anda merasakan peningkatan adrenalin atau gairah, ini disebabkan oleh peningkatan jumlah gelombang otak beta. Gelombang beta terlibat dalam rangsangan dan kegembiraan..

Apabila seseorang dikuasai oleh aktiviti gelombang beta, dia secara semula jadi merasa fokus pada tujuan tertentu. Ini disebabkan oleh peningkatan tenaga, peningkatan aktiviti sosial, dan peningkatan tumpuan. Ini juga merupakan akibat dari kenyataan bahawa peningkatan aktiviti di hemisfera kiri otak mempengaruhi penetapan tujuan dan orientasi tujuan..


Kekurangan irama beta dikaitkan dengan kemurungan, perhatian yang buruk dan selektif, dan masalah ingatan. Dalam keadaan bangun, ketika irama beta mendominasi, kerja kawasan otak kurang diselaraskan.

Orang dengan aktiviti gelombang beta yang berkurang sentiasa merasa letih dan mengadu tahap tenaga yang rendah pada siang hari. Untuk menghilangkan rasa mengantuk dan kabut mental, berguna untuk meningkatkan aktiviti gelombang beta..
Pemikiran positif dan dominasi gelombang beta saling berkaitan kerana hemisfera kiri bertanggungjawab untuk berfikir secara rasional..

Peningkatan aktiviti beta mempunyai kelemahan..
Tahap gelombang otak yang terlalu tinggi, biasanya melebihi 18Hz, menyebabkan ketakutan, kegelisahan, OCD (gangguan obsesif-kompulsif) dan ketagihan. Oleh itu, jika anda merasa cemas, gugup, atau terlalu bersemangat, anda lebih cenderung menjadi mangsa peningkatan aktiviti gelombang otak beta..

Apabila gelombang otak anda melebihi 30Hz, ia dapat mempengaruhi kemampuan anda untuk berfikir dengan jelas dan berkesan, anda bahkan tidak akan memahami pemikiran anda sendiri. Walaupun gelombang beta yang ditingkatkan mempunyai banyak kesan yang bermanfaat, ada juga bahaya mengalami tekanan dalam keadaan ini. Mereka dikaitkan dengan tahap tekanan yang tinggi, jadi belajar untuk mengubah gelombang otak anda ke tahap yang baik adalah penting..
Aspek negatif lain dari peningkatan aktiviti gelombang beta ialah badan anda menjadi lebih tegang. Tidak ada yang menikmati perasaan ketegangan dan ketidakupayaan untuk berehat.

Tahap gelombang otak beta yang tinggi mempengaruhi amigdala dan kawasan hipotalamus, yang terlibat dalam penyempitan saluran darah, pembentukan reaksi penolakan dan ketakutan. Oleh itu, tekanan darah tinggi adalah hasil daripada peningkatan aktiviti gelombang beta..

Fikiran yang cepat, tidak menentu dan tidak terkawal cenderung menghantui seseorang dengan tahap beta yang tinggi..

Brainwave Synchronization adalah rangsangan otak menggunakan bunyi dan muzik khas (binaural beats). Ini adalah teknik revolusioner untuk meningkatkan aktiviti gelombang otak secara semula jadi dalam jangkauan yang diperlukan..

Permainan latihan otak meningkatkan kepantasan berfikir dan secara semula jadi meningkatkan aktiviti beta. Tidak semua permainan otak membosankan.

Menyelesaikan masalah matematik dan ujian pendek adalah kaedah semula jadi yang kuat untuk meningkatkan aktiviti beta.

Membaca buku adalah aktiviti otak kiri yang mesti dilakukan oleh semua orang. Anda bukan sahaja memperoleh maklumat baru, anda juga menajamkan fikiran dan meningkatkan aktiviti gelombang beta.

Kafein adalah penggalak tenaga untuk otak dan badan. Kafein meningkatkan gelombang beta untuk sementara waktu, tetapi ini mempunyai kekurangannya..

Kesimpulan mengenai merangsang gelombang otak beta:
Rangsangan gelombang otak beta bermanfaat bagi orang yang mengalami keletihan, penurunan tenaga yang tidak bermotivasi. Ia juga berguna bagi mereka yang memerlukan, misalnya, untuk menyelesaikan tugas yang lebih sukar dalam jangka masa yang sangat ketat. Tetapi jika anda seorang yang bertenaga atau berada dalam keadaan tertekan, anda lebih baik mengelakkan merangsang gelombang beta..

Gelombang alfa melakukan peralihan dari dunia material ke dunia tidak berwujud dengan penguasaan kesedaran.

Perkataan "Alpha" itu sendiri bermaksud Permulaan, Yang Pertama. Dunia ini diciptakan oleh tenaga cinta, tenaga positif. Dan pematuhan dengan pencipta adalah mematuhi prinsip-prinsip ini.

Selain irama alpha, saintis juga memancarkan frekuensi beta - frekuensi otak dalam keadaan terjaga, ketika mata anda tertumpu pada objek apa pun, otak anda berdenyut pada frekuensi 12-30 Hz (kitaran) sesaat. Pada masa yang sama, fokus perhatian anda dialihkan ke dunia luar: anda melihat maklumat yang datang dari luar. Irama beta dikaitkan dengan kerja hemisfera otak kiri dan bahagian jiwa yang sedar..
Sekarang semasa anda membaca baris-baris ini, otak anda kemungkinan besar dalam irama beta. Apabila anda tertidur, frekuensi otak menjadi perlahan, dan pertama-tama terdapat frekuensi alfa, yang telah kita bicarakan lebih awal, kemudian theta - tahap relaksasi atau tidur yang mendalam, ketika otak anda berfungsi pada frekuensi 4 hingga 7 Hz (kitaran) sesaat. Semasa tidur paling dalam, frekuensi otak mencapai satu pusingan sesaat, dan irama ini dikenali sebagai delta (1-4 Hz sesaat).


Hampir seratus tahun yang lalu, Hans Berger, seorang profesor psikologi Jerman, yang mengkaji aktiviti elektrik otak manusia, pertama kali menemui ayunan lemah dengan frekuensi 7-12 Hz dan memanggilnya gelombang alfa.

Mengkaji peredaran darah otak, psikofisiologi dan suhu otak manusia, Berger adalah orang pertama yang memperoleh rekod elektroensefalogram otak manusia. Dengan bantuan elektroensefalografi dia dapat merakam irama otak alfa, juga dikenal sebagai gelombang Berger, serta penekanan (penggantiannya) oleh gelombang beta yang lebih cepat, yang berlaku ketika orang yang diteliti membuka matanya (juga disebut blokade alfa).

Irama otak alfa, gelombang alpha Tahukah anda bahawa otak kita beroperasi dengan sedikit elektrik?

Ya, ya, otak manusia adalah pusat kawalan bagi seluruh tubuh dan jiwa, dan untuk mengatasi pekerjaan sukar ini, otak kita memerlukan elektrik. Dan arus elektrik ini bergetar dan berdenyut pada frekuensi yang berbeza.
Perlu diingat bahawa gambar fotografi alam semesta serupa dengan gambaran sambungan saraf di otak kita. Betapa hebatnya manusia dengan rupa dirinya!


Irama alfa dikaitkan dengan aktiviti otak kanan dan bahagian bawah jiwa yang tidak sedar. Pada masa yang sama, fokus perhatian anda beralih dari dunia luar ke arah dalaman. Ketika anda tertidur, tetapi belum sempat tidur nyenyak, atau baru bangun tidur tetapi belum sepenuhnya memasuki keadaan bangun, dan mata anda tertutup, otak anda berfungsi dalam irama alfa, dari 7 hingga 12 kitaran sesaat. Ini adalah irama otak manusia yang paling semula jadi dan produktif. Pengukuhan irama alfa membawa kepada kelonggaran dan keadaan kesedaran yang berkembang atau trans hipnosis.

Orang kreatif menyebut keadaan ini sebagai inspirasi, kebanyakan penemuan saintifik dibuat tepat ketika otak bekerja dengan irama alfa. Anda mungkin pernah mendengar bahawa Mendeleev mencipta jadual unsur kimia yang terkenal, pada waktu peralihan dari tidur ke keadaan bangun, dan Newton menemui hukum tarikan ketika dia bangun dari kenyataan bahawa sebiji epal jatuh di kepalanya! Apabila otak kita berfungsi dalam irama alpha, kita mempunyai hubungan dengan pusat kesedaran kita (bahagian jiwa yang tidak sedar), serta hubungan yang kuat dengan seluruh dunia..

Para saintis mendapati bahawa irama otak alfa bersesuaian dengan irama utama atmosfer Bumi, gelombang Schumann.

Ini bermakna bahawa ketika otak kita berfungsi dalam irama alfa, kita mendapat akses tanpa had ke aliran maklumat yang tidak habis-habisnya yang terkandung di atmosfer planet kita. Ini adalah kemampuan untuk menyelaraskan frekuensi otak anda dengan frekuensi atmosfer Bumi yang membuka keupayaan psikik dan paranormal seseorang.

Apabila otak anda berfungsi dengan irama alfa, maka anda memasuki keadaan trans hipnosis, yang juga dapat dicapai melalui meditasi, atau disebabkan oleh hipnosis. Para saintis telah mendapati bahawa ketika seseorang berada dalam keadaan trans hipnotis, pada tahap fisiologi, irama fungsi otak menurun ke tahap alpha.

Kekerapan irama alfa otak bertepatan dengan frekuensi gelombang Schumann - irama semula jadi denyutan atmosfera Bumi. Apabila otak anda mengikuti frekuensi denyutan atmosfer Bumi, idea kreatif, fikiran terinspirasi datang kepada anda, intuisi semakin tajam, yang membolehkan anda mencari penyelesaian baru untuk masalah yang tidak dijangka.


Apabila mata anda ditutup dan anda mula relaks, dan pelbagai gambar yang jelas muncul dalam kesedaran anda dan imaginasi anda mula berfungsi dengan aktif, gelombang alpha muncul.

. Pada masa yang sama, ayunan bioelektrik di otak menjadi perlahan, dan "kilatan" irama alfa muncul, iaitu. turun naik dalam lingkungan antara 8 hingga 13 Hertz. Sekiranya kita terus bersantai tanpa memusatkan pemikiran kita, irama alfa mula menguasai seluruh otak, dan kita terjun ke dalam keadaan ketenangan yang menyenangkan, yang juga disebut "keadaan alfa"

. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa rangsangan otak alfa sangat sesuai untuk mengasimilasikan maklumat baru, bahan apa pun yang mesti sentiasa siap dalam ingatan anda..
Dalam keadaan alpha, otak manusia menghasilkan lebih banyak beta-zndorphins dan enkephalins, yang disebut hormon keseronokan, yang membantu mengurangkan kesakitan dan bertanggungjawab terhadap pandangan positif mengenai kehidupan, kebahagiaan, kegembiraan dan relaksasi..
Gelombang alfa dihasilkan oleh hemisfera kanan otak dan dominan pada kanak-kanak di bawah usia 13 tahun.

Jumlah gelombang alpha yang mencukupi dianggap normal bagi orang dewasa yang berada dalam keadaan santai dan selesa, sambil mengekalkan aktiviti sedarnya. Dalam "keadaan alpha", seseorang berkesan menangani segala tugas yang diberikan kepadanya dan melihat dunia secara positif.

Gelombang alfa meningkatkan keupayaan untuk melihat sejumlah besar maklumat, mengembangkan pemikiran dan kreativiti abstrak, membawa kepada keseimbangan dalaman dan kawalan diri, dan membolehkan anda menghilangkan tekanan, ketegangan saraf dan kegelisahan.

Penyelidikan saintifik telah menunjukkan bahawa dalam "keadaan master" (konsep ini terdapat dalam seni mempertahankan diri oriental), gelombang alfa yang mendominasi otak manusia. Terhadap latar belakang aktiviti otak alpha, kadar tindak balas otot adalah sepuluh kali lebih tinggi daripada pada keadaan normal.

Gelombang paling aktif dalam julat ini dihasilkan semasa bersantai dan bertafakur..

Gelombang alfa
Keadaan dominasi gelombang alfa adalah keadaan peralihan - sejenis jambatan antara ciri frekuensi beta dan theta otak.
Dalam julat alpha, frekuensi ayunan gelombang otak adalah 7-14 ayunan per saat.
Kekal dalam keadaan alpha dicirikan oleh keadaan meditasi minda yang sangat santai..
Dalam keadaan seperti itu, penglihatan datang kepada seseorang dalam kenyataan; gelombang yang sama ini bertanggungjawab untuk impian dan khayalan kita. Keadaan ini menunjukkan pandangan dunia yang jauh lebih tidak fokus dan terganggu..

Orang yang otaknya tidak berfungsi dengan baik dalam julat ini biasanya mempunyai masalah ingatan..

Penyembuhan tangan juga merupakan akibat daripada berada dalam fasa alpha..


Di samping itu, irama alfa menenangkan fikiran yang keliru di kepala. "Kebisingan" yang tidak diperlukan hilang, semua kebimbangan, kegelisahan, tekanan hilang - otak dibebaskan dari segala yang mengganggu proses pemikiran. Ini menenangkan aktiviti hemisfera otak kiri membebaskan tenaga tambahan untuk aktiviti hemisfera kanan. Hemisfera kiri terus berfungsi secara aktif - tetapi berhenti mendominasi, dan sebaliknya menjalin perkongsian yang setara dengan hemisfera kanan.

Hemisfera kanan, yang akhirnya membebaskan diri dari tekanan hemisfera kiri, kini dapat mewujudkan kemampuannya. Ini memberi anda akses kepada kekuatan imaginasi anda. Anda boleh membuat gambaran mental. Oleh itu, anda boleh menggunakan alat yang ampuh untuk mengubah kehidupan anda. Lagipun, segala sesuatu yang ingin kita ciptakan dalam hidup kita - sama ada perkara material atau kesihatan, kejayaan, kesejahteraan, sifat watak yang kita perlukan, sifat keperibadian, hubungan dengan orang lain - pertama-tama mesti dinyatakan dalam bentuk "projek", keinginan atau niat. Dan "projek" yang benar-benar berkesan dibuat bukan dengan pemikiran, tetapi oleh gambaran mental. Dengan bantuan irama alpha, kita dapat memprogram semula kehidupan kita dan diri kita sendiri sebagaimana yang kita fikirkan sesuai - misalnya, untuk menyingkirkan tabiat buruk, kemiskinan dan penyakit dan menjadi orang yang kuat, sihat, sejahtera. Bagaimanapun, kita merancang dan memprogram kehidupan kita dengan satu cara atau cara lain, dan kita melakukannya dengan bantuan otak kita - walaupun kita tidak selalu mengetahui perkara ini. Jadi mengapa tidak mula melakukannya secara sedar, dan tidak semestinya, tetapi seperti yang kita perlukan?

Irama alfa juga mempunyai sifat berguna: memberikan anda akses kepada kekuatan intuisi anda. Dalam keadaan ini, anda mendapat akses ke maklumat yang tersimpan di bawah sedar anda. Anda boleh menerima jawapan untuk soalan anda dari bawah sedar. Lagipun, bawah sedar tahu lebih banyak daripada kesedaran - hanya kerana ia menangkap beberapa pesanan besar lebih banyak maklumat daripada yang ada pada kesedaran. Berpandukan intuisi, anda akan berhenti melakukan kesalahan yang selalu anda didorong oleh logik yang salah..

Dan sifat penting lain dari irama alpha ialah ia mempunyai sifat penyembuhan untuk seluruh organisma. Bukan kebetulan bahawa dalam keadaan sakit, otak kadang-kadang secara automatik menyusun semula irama alpha. Ini adalah bagaimana tubuh berusaha untuk menyembuhkan dirinya sendiri. Dan ini dimungkinkan berkat keadaan yang tenang dan santai, ketika ketegangan dan kegelisahan hilang, hiruk pikuk pemikiran hilang, dan sebagai hasilnya, mekanisme penyembuhan diri mula berfungsi di dalam badan, secara beransur-ansur mengembalikan keharmonian yang hilang.

Sebilangan orang takut bahawa, setelah mengikuti irama alpha, mereka akan berada dalam keadaan terhambat, ketika segala sesuatu di sekitar mereka akan dirasakan seolah-olah melalui kabut kabut. Tetapi ini sama sekali tidak berlaku. Sebaliknya, dalam keadaan yang dicirikan oleh irama alpha, segala sesuatu di sekitar anda dirasakan jauh lebih jelas dan jelas, reaksi anda menjadi lebih pantas dan mencukupi, dan proses berfikir lebih aktif dan, yang paling penting, lebih berkesan, kerana gangguan biasa seperti tekanan, kegelisahan dan keadaan hilang. tekanan.

Oleh itu, irama alpha adalah keadaan otak yang paling baik, sihat dan kreatif. Lebih-lebih lagi, ia adalah keadaan genius! Semua penemuan, wawasan, idea paling berjaya dalam sains, perniagaan, seni, politik dijumpai tepat dalam keadaan irama alfa. Inilah keadaan keputusan yang paling tepat dan tindakan yang paling berkesan..

Semua genius yang hebat tahu bagaimana memasuki keadaan ini secara spontan. Tetapi genius tidur setiap orang! Untuk menyedarkannya, anda hanya perlu belajar memasuki keadaan ini secara sedar, dengan kehendak bebas anda sendiri, tanpa melepaskannya secara kebetulan. Dan sama sekali tidak sukar untuk melakukan ini - anda memerlukan sedikit masa untuk mempelajarinya..


Irama alfa (; -rhythm) - irama EEG dalam jalur frekuensi dari 8 hingga 14 Hz, amplitud rata-rata adalah 30-70 µV, bagaimanapun, amplitudo tinggi dan rendah;-gelombang dapat diperhatikan. Ia didaftarkan pada 85-95% orang dewasa yang sihat. Paling baik dinyatakan di kawasan oksipital. Amplitud terbesar; irama berada dalam keadaan terjaga yang tenang, terutama dengan mata tertutup di ruangan yang gelap. Disekat atau dilemahkan oleh peningkatan perhatian (terutamanya visual) atau aktiviti mental.

Irama ini dicirikan oleh berlakunya perubahan spontan dalam amplitud (modulasi; -rhythm), yang dinyatakan dalam peningkatan dan penurunan amplitud gelombang secara bergantian dengan pembentukan apa yang disebut "spindle", durasi yang paling sering berkisar antara 2 hingga 8 s. Bezakan antara; -aktiviti (terdiri daripada;-gelombang dengan jangka masa 80 hingga 125 ms dan direkodkan di mana-mana struktur otak) dan;-irama (aktiviti gelombang biasa dengan frekuensi sekitar 10 Hz, direkodkan di kawasan oksipital).

Menurut N. Wiener, G. Walter, P.V.Simonov, irama dan berkala yang jelas; irama menentukan kemungkinan peranannya dalam mengimbas dan mengukur maklumat yang masuk.

Menurut L.A. Novikova, pada orang buta dengan kebutaan kongenital atau jangka panjang, dan ketika hanya persepsi cahaya yang dipelihara, tidak ada irama. Kehilangan irama; diperhatikan dalam kes atrofi saraf optik. Novikova mencadangkan bahawa; irama bertepatan dengan kehadiran penglihatan objek.

Sebagai tambahan kepada; -rhythm itu sendiri, yang paling ketara di kawasan oksipital, terdapat beberapa irama lain yang berfungsi pada frekuensi yang sama dengan; -rhythm, tetapi paling banyak dinyatakan di kawasan lain di otak dan mempunyai bentuk gelombang yang berbeza (irama mu, irama kappa, irama tau).

Resonans Schumann diperhatikan dalam julat frekuensi yang serupa.


Kesan positif irama Alpha pada manusia

Bekalan darah ke otak ditingkatkan sekurang-kurangnya 70% hanya dalam satu minit.

Proses pemulihan badan dipercepat sekurang-kurangnya 8-10 kali. Sebagai contoh, seseorang yang menderita hepatitis, dengan keadaan yang baik, memerlukan sekurang-kurangnya 6 bulan untuk pulih. Tertakluk kepada latihan senaman khas secara berkala untuk menguatkan irama alfa dan rendaman dalam keadaan berkhayal selama 30 minit setiap hari, tempoh pemulihan dikurangkan sebanyak 8-10 kali.

Apakah ini bukan topik untuk penggunaan ubat alternatif, atau adakah mungkin untuk memasukkan pendekatan seperti itu, kaedah penyembuhan seperti itu pada yang sudah ada?

Terdapat pengagihan semula tenaga yang harmoni dari tempat-tempat di mana terdapat blok otot dan tenaga, akibatnya tenaga itu mula beredar bebas ke seluruh badan. Dalam amalan Timur, ini disebut "membuka chakra".

Orang yang telah belajar menganalisis maklumat ketika otak mereka beroperasi dalam irama alfa mempunyai akses ke lebih banyak maklumat daripada biasanya. Kekerapan irama alfa otak bertepatan dengan frekuensi gelombang Schumann - irama semula jadi denyutan atmosfera Bumi. Apabila otak anda mengikuti frekuensi denyutan atmosfer Bumi, idea kreatif, fikiran terinspirasi datang kepada anda, intuisi semakin tajam, yang membolehkan anda mencari penyelesaian baru untuk masalah yang tidak dijangka.
Apabila otak anda berada pada irama alfa, anda boleh belajar mengawal kehidupan anda. Anda akan dapat menangani pelbagai masalah, seperti berat badan berlebihan, insomnia, kegelisahan, ketegangan, migrain, tabiat buruk dan banyak lagi. Anda juga akan dapat belajar bagaimana menala jiwa anda sedemikian rupa sehingga mencapai matlamat anda dan mengubah impian menjadi kenyataan..

Cara selamat untuk memasuki keadaan alpha:

Dengan mendengar meditasi alfa secara berkala, setelah beberapa minggu, anda akan merasakan lonjakan tenaga, peningkatan mood, dan peningkatan kesejahteraan dan kehidupan secara umum..
Menyelaraskan gelombang otak anda adalah kaedah terbaik untuk menenangkan fikiran anda. Lebih-lebih lagi, anda boleh menyusun dan menerima sesi alpha anda sendiri dari 8Hz hingga 12Hz menggunakan alat sumber terbuka. Brainwave Synchronization adalah proses mudah yang melibatkan mendengar suara (nada) dan gelombang otak anda secara semula jadi selaras dengan frekuensi bunyi tersebut. Perhatikan bahawa ini tidak memerlukan latihan, pengalaman atau latihan khas..


"Salah satu keindahan meditasi dalam keadaan alpha adalah anda tidak boleh membawa perasaan buruk atau kemarahan dengan anda. Sekiranya perasaan seperti itu menyerang keadaan anda, maka anda akan keluar dari meditasi seperti gabus dari sebotol. Lama kelamaan, perasaan seperti itu akan berada di luar negeri anda lebih lama dan lebih lama, sehingga suatu hari perasaan itu hilang sama sekali. Ini akan bermaksud bahawa jenis aktiviti otak yang membawa kepada penyakit tubuh dinetralkan ".
Gelombang alfa adalah sumber kegembiraan, kesihatan dan ketenangan dalaman anda..


Di Timur, mereka menganggap: masa ketika anda bermeditasi dikurangkan dari masa anda
usia - bagaimanapun, pada masa ini badan tidak menua.

Dalam keadaan alpha, berkomunikasi dengan pusat subkortikal yang mengawal proses dalaman, seseorang dapat membuat degupan jantung lebih perlahan atau lebih cepat, menurunkan suhu dan tekanan yang meningkat, memaksa badan untuk membakar lemak, memindahkannya ke jisim otot, memerintahkan kulit melicinkan dan
tarik ke atas dan sakit kepala hilang

Semasa memasuki keadaan alpha, jangan terlepas benang yang menghubungkan dengan dunia luar! Pertahankan tahap hubungan minimum dengan dunia, seperti yang diperlukan oleh meditasi Zen yang dilakukan di Jepun dan China.


Yogi India, tentu saja, lebih mendalam (ke irama theta dan delta), memutuskan hubungan dengan kenyataan. Baik mogok gong atau apa-apa yang dapat membawa mereka kembali ke realiti.

Yoga - juga menyumbang kepada rendaman sepenuhnya dalam keadaan relaksasi seluruh organisma dan peningkatan irama alpha. Latihan yang betul dan teratur akan membantu anda mengawal irama alpha secara sedar.

Teknik pernafasan dalam adalah kaedah menenunkan sel-sel otak dan badan dengan oksigen. Mandi air panas, bersantai.
Tenang di tepi sungai atau api unggun di alam.
Santai di bawah sinar matahari.

Sebilangan orang dengan aktiviti gelombang alfa yang sangat rendah mula menyalahgunakan alkohol dan dadah. Oleh kerana dalam keadaan mabuk, kekuatan aktiviti elektrik otak berada tepat dalam julat alfa, mereka meningkat dengan mendadak. Alkohol adalah kaedah paling sukar untuk meningkatkan irama alfa anda. Orang mudah terbiasa menghilangkan tekanan dengan alkohol. Ini adalah alasan yang memaksa orang yang terdedah kepada tekanan dan kegelisahan untuk selalu minum alkohol. Apabila anda mabuk, otak anda menghasilkan sejumlah besar gelombang alfa dan melemahkan kesedaran anda. Keadaan kelonggaran dan ketenangan yang salah.

Kesimpulan: Merangsang gelombang alfa dengan meditasi audio adalah cara untuk menghilangkan alkohol dan ketagihan dadah sepenuhnya.

Merokok. Menenangkan, meningkatkan irama alpha, tetapi merosakkan kesihatan.
Dadah. Perkenalkan seseorang ke keadaan berkhayal. Aktiviti alfa dan theta. Dengan bantuan irama alfa dan selari dengan kaedah lain, penarikan ubat tanpa rasa sakit adalah mungkin.
Sedap. Sekiranya anda suka makan dengan baik dan enak - anda merangsang pusat keseronokan di otak dan meningkatkan irama alfa. Mengapa anda memerlukan masalah berat badan berlebihan? Terdapat cara lain untuk meningkatkan aktiviti alpha.


Isyarat alpha yang bermanfaat juga boleh datang dari orang yang anda sayangi, atau bahkan sesiapa sahaja yang anda rasa tenang dan damai..
Cuba berkomunikasi lebih banyak dengan orang-orang seperti itu dan lebih sedikit dengan mereka yang menyebarkan ketegangan saraf dalam bentuk gelombang gamma, membuang kerisauan mereka kepada orang lain. Ternyata, seperti itu, vampirisme tanpa sedar - dengan tenaga anda, anda akan memadamkan yang negatif dari yang lain, atau anda menguatkannya jika anda "bermain dengan peraturannya".

Keadaan alpha menentukan keadaan kesedaran emosi yang sangat seimbang. Keadaan ini dicirikan oleh mood yang stabil dan emosi yang stabil. Orang yang hiperaktif dan tidak stabil secara emosi mendapat peluang besar untuk mengimbangkan keadaan mereka dengan meningkatkan aktiviti gelombang alfa. Merasa stabil secara emosional bermaksud tidak boleh bertindak balas dengan keadaan tertekan.


Alpha dianggap keadaan optimum untuk pengalaman belajar yang berkesan dan menyenangkan, dengan sedikit usaha. Ini juga dipanggil keadaan "pembelajaran super". Keadaan alpha meningkatkan kemampuan semula jadi seseorang untuk melihat sejumlah besar maklumat. Dan anda tidak memerlukan banyak usaha untuk belajar bahasa asing atau menguasai sains baru, jadi kanak-kanak berumur 10 tahun, misalnya, belajar memandu dengan lebih mudah daripada orang dewasa.

Penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa kelonggaran yang dicapai dengan peningkatan aktiviti alpha membawa kepada pemikiran positif dan emosi positif..


Gelombang alfa menentukan pembebasan serotonin neurotransmitter. Tahap serotonin yang rendah adalah salah satu faktor yang menyebabkan kemurungan. Lebih lagi. Terdapat kes kelahiran kelahiran kanak-kanak yang tidak dapat dielakkan (yang mati sebaik sahaja dilahirkan). Kajian menunjukkan bahawa mereka kekurangan serotonin neurotransmitter..


Dari segi kehadiran atau ketiadaan gelombang otak alpha, orang dibahagikan kepada tiga jenis: dengan gelombang otak alpha normal, rendah dan tinggi..
Jenis orang berikut dipercayai mempunyai tahap gelombang otak yang sihat:
Ekstrem
Sekiranya anda seorang yang luar biasa dan menganggap diri anda seorang ekstrovert, maka anda mempunyai tahap gelombang otak alpha yang lebih tinggi daripada seorang introvert. Hasilnya ialah jika anda mempunyai tahap alpha yang lebih tinggi, anda mungkin tiga kali lebih cenderung menjadi ekstrovert. Ini dapat difahami sejak seorang introvert merasa kurang selesa dalam proses interaksi sosial, sedangkan untuk aktiviti sosial ekstrovert adalah wajar.
Meditasi
Meditator meningkatkan bilangan gelombang otak yang perlahan seperti alpha dan theta
Anak-anak
Pada kanak-kanak, aktiviti gelombang otak yang dominan biasanya alpha atau theta. Ketika kita semakin tua, gelombang otak beta mulai menguasai corak-corak yang lain. Atas sebab ini, rangsangan alpha pastinya lebih bermanfaat bagi orang dewasa berbanding generasi muda..

Kesan negatif daripada pengeluaran gelombang alfa yang berlebihan:
Kehilangan tumpuan, kemurungan, keletihan, peningkatan kepekaan.
Dalam keadaan alpha, otak terlalu menerima cadangan dan maklumat baru. Ini tidak selalu berguna kerana bawah sedar terbuka dan dapat melihat cadangan negatif.

Sekarang anda harus membaca ini agar tidak ada yang dapat menyesatkan anda. Terdapat cukup banyak penipu di dunia kita, dan ada juga penipu dari ilmu pengetahuan...

Kebenaran dan fiksyen mengenai "keadaan alpha"

Gelombang theta membawa tubuh anda ke dalam keadaan relaksasi yang mendalam, keadaan mengantuk dan mimpi. Gelombang theta memindahkan dari dunia material ke dunia yang tidak material dengan dominasi bawah sedar. Gelombang theta adalah sempadan tipis antara kesedaran dan bawah sedar. Memasuki "keadaan theta" mempromosikan manifestasi kemampuan paranormal.


Dalam irama ini, badan anda cepat pulih setelah melakukan senaman yang berat. Terdapat perasaan kebahagiaan dan ketenangan.

Gelombang theta dihasilkan oleh hemisfera kanan otak.

Gelombang ini membangkitkan dan menguatkan emosi dan perasaan, memungkinkan anda memprogram dan memprogram ulang alam bawah sedar, menyingkirkan pemikiran negatif dan membatasi..

Kerana gelombang theta sangat sesuai untuk menerima pelbagai sikap dan kepercayaan luaran yang mengubah tingkah laku atau sikap anda terhadap orang lain secara tidak kritis. Iramanya mengurangkan tindakan pelbagai mekanisme mental pelindung, yang memberikan penilaian kritis, dan memungkinkan maklumat transformatif menembus jauh ke bawah sedar.

Aktiviti gelombang theta yang lebih besar terdapat pada kanak-kanak di bawah umur 13 tahun dan orang kreatif.

Mendengarkan muzik meningkatkan aktiviti gelombang theta. Kerana muzik membangkitkan emosi dan sensasi, yang merupakan cara langsung untuk meningkatkan aktiviti gelombang theta.

Meditasi juga mengembangkan irama alpha dan theta..

Fasa theta adalah keadaan relaksasi yang sangat dalam yang digunakan dalam hipnosis. Dalam keadaan ini, gelombang otak menjadi 4-7 getaran sesaat..

Pertapa harus bertafakur selama berjam-jam untuk membenamkan diri dalam keadaan theta, dan sudah di dalamnya mereka mencapai kesedaran sepenuhnya..
Gelombang theta dipercayai milik bawah sedar kita; mereka bertanggungjawab untuk bahagian otak kita yang terletak di antara kesedaran dan tidak sedar. Ini adalah tempat di mana kenangan dan pengalaman kita disimpan.

Juga, gelombang theta bertanggungjawab terhadap pandangan, kepercayaan dan tingkah laku kita..

Apabila gelombang theta berlaku, seseorang mengalami kreativiti dan inspirasi, dan pengalamannya bersifat rohani yang luhur..

Gelombang theta dipercayai membolehkan kita bertindak secara tidak sedar. Ini adalah peringkat pertama dari keadaan impian. Sebagai contoh, kita berada dalam keadaan ini ketika kita berdiri di puncak gunung, sepenuhnya diserap oleh ruang di sekeliling kita. Dalam keadaan theta, kita benar-benar tahu bahawa Tuhan itu ada, sangat jelas bagi kita bahawa Dia ada. Ketika, setelah memasuki keadaan theta, kita memohon kepada Pencipta, kita bersatu kembali dengan-Nya, dan ini memungkinkan kita untuk sembuh seketika. Bukankah keadaan theta yang memungkinkan para mesiah yang diketahui sembuh? Menggunakan tenaga ruang!

Kekerapan irama alfa (kira-kira 8 hertz) otak bertepatan dengan frekuensi gelombang Schumann - irama semula jadi denyutan atmosfera Bumi. Apabila otak anda mengikuti frekuensi denyutan atmosfera Bumi, idea kreatif, pemikiran inspirasi datang kepada anda, intuisi semakin tajam, yang membolehkan anda mencari penyelesaian baru untuk masalah yang tidak dijangka. Dan dalam gabungan dua fasa ini: gelombang theta dan gelombang alpha, peluang luar biasa muncul! Penembusan ke dunia yang sebelumnya tidak diketahui!

SEMUA ADA DALAM DIRI ANDA! O, BAGAIMANA SANGAT BESAR MANUSIA tidak penting (kecil), dan betapa tidak pentingnya dalam KEBESARAN ini, ketika dia tidak mengembangkan dirinya, tidak mengenal dunia, bahkan tidak memahami dirinya dan kepentingannya untuk seluruh dunia, untuk alam semesta..

Semasa anda mempraktikkan Penyembuhan Theta dan membayangkan bahawa anda meninggalkan tubuh anda melalui cakra yang lebih tinggi, otak anda masih berfungsi dalam julat alpha, yang tercermin dalam pembacaan electroencephalograph. Namun, ketika kesedaran melambung di atas chakra yang lebih tinggi dan mulai mencari pertemuan dengan Tuhan., Ensefalograf menunjukkan bahawa aktiviti otak secara automatik beralih untuk bekerja dalam julat theta.

Anda perlu belajar memanggil semuanya dengan nama yang betul. Sebenarnya, apa yang kita panggil "Tuhan" adalah medan maklumat tenaga planet itu sendiri!

Apa yang ingin dikatakan oleh orang-orang kuno ketika mereka berkata: "Terbang dan bertanya kepada Tuhan"? Mereka bermaksud yang berikut: ketika anda membayangkan bagaimana kesadaran anda meningkat, meninggalkan tubuh melalui chakra yang lebih tinggi, dan mencari "Tuhan", otak anda langsung beralih ke gelombang theta, menyumbang untuk menyambung ke rangkaian maklumat tenaga ini. Kini seruan saintis terkenal Nikola Tesla menjadi jelas: "Saya menemui Pemikiran!".

Apabila anda tertidur dan tertidur, aktiviti otak anda berkurang, sekarang iramanya adalah dari 4 hingga 8 kitaran sesaat. Dalam keadaan ini, kesedaran berhenti aktif, tetapi bawah sedar bangun. Dalam keadaan ini, hemisfera otak kanan aktif, dan kiri berada dalam keadaan rehat. Pada masa yang sama, otak berehat dan pulih. Namun, dalam keadaan ini, akal tidak mampu melakukan kerja yang berkesan. Fikiran bawah sedar kita dapat memberitahu kita banyak tentang diri kita - tetapi tanpa penyertaan hemisfera kiri, kesedaran kita tidak dapat melihat maklumat ini.

Gelombang theta diperlukan untuk badan pulih, pulih dari penyakit serius. Dalam kes ini, seseorang bersentuhan dengan lapisan bawah sedar yang paling dalam - yang tidak pernah muncul ke permukaan dan tidak menjadi milik akal sedar.

Inilah mereka, "daun untuk penyembuhan bangsa" di "pohon Kehidupan" - simbol dalam Alkitab. "Akar pokok di kedua sisi sungai" adalah dua belahan otak kita, penyegerakan pekerjaan mereka - mencari harmoni dalam tubuh, kehidupan, dan di masyarakat.

Sebilangan penyelidik percaya bahawa dalam keadaan ini, misalnya, komunikasi telepati dengan orang adalah mungkin..


Biasanya dipercayai bahawa gelombang otak theta adalah ciri terutama orang yang mempunyai kemampuan kreatif yang meningkat, yang memiliki kemampuan untuk pergi ke tahap relaksasi, meditasi, hipnosis yang mendalam. Walau bagaimanapun, gelombang theta sering diperhatikan pada orang yang mengalami gangguan defisit perhatian (A.D.D. / ADHD), gangguan mental, yang disebut sebagai pemimpi, orang "di luar dunia ini".

Keadaan Theta membuka akses kepada isi kandungan minda yang tidak sedarkan diri, pergaulan bebas, pandangan yang tidak dijangka, idea kreatif. Sebaliknya, rangkaian theta sangat sesuai untuk penerimaan maklumat transformatif secara tidak kritis, kerana iramanya mengurangkan tindakan mekanisme psikik pelindung yang sesuai. Maksudnya, agar mesej yang dirancang untuk mengubah tingkah laku atau sikap anda terhadap persekitaran, menembus bawah sedar tanpa menjalani penilaian kritikal yang wujud dalam keadaan bangun, lebih baik meletakkannya pada irama rentang theta..

Menambah jumlah gelombang theta anda akan membantu anda melambatkan kepantasan berfikir dan meningkatkan kesihatan mental anda..

Peningkatan tahap gelombang theta menguatkan sistem imun dengan melepaskan hormon berbahaya seperti adrenalin dan kortisol. Gelombang theta mempromosikan pengeluaran bahan kimia dan neurotransmitter yang menyenangkan yang membantu mengembalikan sistem imun.
Sebenarnya, gelombang theta adalah keadaan fikiran yang riang yang memberi anda perasaan hubungan yang selesa dengan orang lain.

Menariknya, keadaan penyegerakan gelombang theta yang kuat menghasilkan peningkatan intensiti emosi. Kadang-kadang ruang emosi kita tersekat atau tersembunyi sehingga kita tidak dapat mengalami emosi semula jadi. Dengan merangsang gelombang otak theta melalui kelonggaran atau penyegerakan, kita dapat mendapatkan kembali dan bahkan meningkatkan emosi dan perasaan kita.


Apabila kita belajar untuk menyegerakkan gelombang otak theta, kita akan meningkatkan gerak hati kita secara dramatik, kemampuan untuk "melihat" dan "mendengar" di luar sensasi fizikal kita, dan memperluas persepsi terhad kita terhadap realiti. Gelombang otak theta sangat meningkatkan tahap kreativiti.

Adakah anda pernah mengalami "stupor kreatif"? Masalah masalah dan tekanan dicirikan oleh peningkatan jumlah gelombang beta, ketidakupayaan untuk menyelesaikan masalah, dan "blok mental". Dengan meningkatkan jumlah gelombang alfa atau theta, anda pasti akan mencapai tahap penerbangan di mana anda dapat menyelesaikan masalah tanpa terjebak..


Orang yang berada dalam keadaan theta sangat terbuka terhadap pengalaman paranormal, misalnya, OOBE (pengalaman di luar badan), penglihatan jauh, kemampuan ekstra sensori, dan lain-lain. Tidak kira bagaimana mereka mempertikaikan realiti kewujudan fenomena seperti itu, ada fakta orang memasuki keadaan tersebut dengan dominasi theta - gelombang otak... Medium seharusnya melepaskan gelombang otak theta untuk melakukan hubungan dengan kekuatan, roh dan ilahi yang lebih tinggi. (Pada dasarnya, untuk maklumat di luar dunia fizikal kita).

. Meningkatkan kemampuan belajar
Walaupun jangkauan gelombang otak alpha (8-12 Hz) paling kondusif untuk "kebolehan belajar yang super," gelombang theta juga dikaitkan dengan seni pembelajaran. Apabila kesedaran anda memasuki julat frekuensi theta, anda dapat mengasimilasikan 300% lebih banyak maklumat daripada keadaan beta. Keadaan Theta membolehkan anda menyerap lebih banyak maklumat pendidikan daripada keadaan beta, dan dalam beberapa aktiviti lebih banyak daripada keadaan alpha..


Apabila kita berusaha melatih gelombang theta, otak kita juga belajar untuk pulih dan menyimpan kenangan jangka panjang dengan lebih cepat. Hippocampus, bahagian otak yang terlibat dalam menyimpan maklumat dan mengingat kembali kenangan, mempunyai irama gelombang theta. Selalunya, ahli terapi, ketika merawat pesakit yang trauma, menggunakan jarak panjang gelombang theta untuk mengembalikan ingatan yang ditindas dan dengan itu mengubah sikap orang itu terhadap kejadian traumatik..

Masalah dengan Merangsang Gelombang Otak Theta

Kesimpulan mengenai Rangsangan Gelombang Otak Theta
Rangsangan otak theta akan membantu anda meningkatkan kreativiti, intuisi, hubungan rohani dengan Diri dan orang yang anda sayangi. Sebaliknya, jika anda adalah "pemimpi" yang tidak dapat difahami, latihan seperti ini tidak digalakkan untuk anda, kerana akan menjadikan anda lebih tidak berpikiran.

Dalam keadaan theta, otak anda sangat senang menerima cadangan dan maklumat baru. Peningkatan cadangan tidak selalu berguna, kerana boleh membuat minda bawah sedar anda menginternalisasikan sikap negatif. Oleh itu, rangsangan gelombang theta tidak digalakkan untuk orang jenis ini..

Dalam keadaan normal, gelombang delta paling aktif dihasilkan semasa tidur nyenyak dan menyediakan tahap pemulihannya. Dalam keadaan delta, otak menghasilkan jumlah hormon pertumbuhan yang lebih besar, dan di dalam badan, proses penyembuhan diri dan penyembuhan diri sedang berlangsung secara intensif..

Gelombang ini banyak berlaku pada kanak-kanak di bawah umur satu tahun..

Gelombang delta dihasilkan oleh hemisfera otak kanan dan tetap "aktif" walaupun semua gelombang otak lain "dalam keadaan rehat", iaitu. "Mati".
Apabila anda secara peribadi dan mendalam melibatkan diri dalam keadaan dalaman anda, otak mula beralih ke gelombang delta.


Gelombang delta adalah yang paling lambat dan paling misteri dari semua jenis gelombang. Ini adalah sejenis radar yang menerima maklumat pada tahap intuitif. Mereka dikaitkan dengan alam bawah sedar dan dunia tidak ketara. Sejak sekian lama, gelombang delta tidak tersedia untuk kajian para saintis..

Orang yang otaknya menghasilkan sebilangan besar gelombang delta cenderung mempunyai intuisi yang sangat maju. Mereka selalu bergantung pada "indera keenam" mereka, mengetahui bahawa ia akan memberitahu mereka jalan keluar yang tepat dari pelbagai situasi.

Latihan dalam menguatkan gelombang delta membolehkan anda secara sedar memasuki keadaan relaksasi dan keadaan trans yang sangat dalam. Oleh kerana gelombang ini juga dihasilkan dalam keadaan trans atau hipnosis.

Orang biasa berada dalam keadaan mendahului irama delta hanya dalam tidur nyenyak atau tidak sedarkan diri. Gelombang delta adalah dunia yang tidak material, ini adalah bawah sedar anda.


Kekerapan gelombang delta sangat rendah, antara satu kitaran per dua saat hingga empat kitaran sesaat. Irama ini khas untuk seseorang yang berada dalam keadaan tidur nyenyak atau tidak sedarkan diri.
Tingkah laku kita dalam keadaan bangun kadang-kadang dapat ditentukan oleh hubungan dengan bawah sedar, yang berlaku di peringkat delta. Tetapi kita tidak dapat mengawal kenalan ini, apalagi menguruskannya..


Juga, ini adalah keadaan di mana otak kita berada ketika telefon tiba-tiba berdering dan secara intuitif kita tahu siapa yang menelefon..

Walaupun begitu, terdapat lebih banyak bukti bahawa sebilangan orang boleh berada di negara delta, sambil mengetahui sepenuhnya apa yang berlaku di sekitar. Biasanya, ini dikaitkan dengan keadaan trans yang dalam atau "bukan fizikal". Dalam keadaan inilah otak mengeluarkan hormon pertumbuhan yang paling banyak, dan proses penyembuhan diri dan penyembuhan diri paling aktif di dalam badan..

Kajian mendapati bahawa sebaik sahaja seseorang menunjukkan minat yang sebenarnya terhadap sesuatu, kekuatan aktiviti bioelektrik otak dalam julat delta meningkat dengan ketara..


Penyegerakan Gelombang Otak

Brainwave Synchronization adalah alternatif yang baik untuk melatih minda anda untuk mencapai dominasi theta. Sekiranya anda ingin menyesuaikan keadaan kesedaran anda dengan cara yang mudah dan semula jadi, cubalah Theta Brainwave Training..

Sebenarnya, penyegerakan gelombang otak adalah proses yang cukup mudah yang melibatkan mendengar suara yang mewakili gelombang theta, otak anda menyesuaikan diri dengan bunyi ini untuk menyesuaikan diri dengan frekuensi yang sesuai dengan nada akustik..

Hampir semua muzik dirasakan oleh belahan otak kanan dan merangsang gelombang theta pada tahap yang berbeza. Anda mungkin tertanya-tanya mengapa muzik membangkitkan emosi dan bahkan reaksi emosi yang kuat dari kedalaman makhluk kita? Muzik membolehkan emosi keluar. ketika mendengar muzik, otak kita secara semula jadi meningkatkan aktiviti gelombang theta.

Tidur yang berkualiti sangat penting untuk mengekalkan minda yang sihat. Walaupun gelombang theta tidak aktif semasa bangun, gelombang tersebut sudah cukup memberi kesan untuk memastikan anda bangun dengan segar dan segar. Bermimpi bergantung pada peningkatan aktiviti theta, sementara tidur nyenyak lebih banyak dikaitkan dengan aktiviti delta.

Matlamat utama meditasi adalah untuk mengurangkan aktiviti gelombang otak ke tahap alpha / theta. Meditasi adalah cara yang paling sihat untuk meningkatkan aktiviti theta, jadi bermanfaat untuk menjadikan meditasi sebagai kebiasaan harian. Sekiranya anda sudah melakukan meditasi, hebat, maka anda sudah cukup fleksibel secara mental untuk melalui jarak gelombang alfa dan mendapatkan semua kemungkinan manfaat aktiviti theta..

Matlamat program hipnosis atau hipnosis diri adalah untuk menentukan jarak gelombang otak yang perlahan (iaitu, alpha dan theta) untuk membolehkan implantasi sikap yang diinginkan ke bawah sedar. Amalan hipnosis diri yang kerap atau ahli hipnoterapi dapat membantu anda mengurangkan tekanan dengan mengaktifkan gelombang alfa dan theta.

Kesedaran kita terutama berorientasikan imej. Setiap kali anda menutup mata dan mempraktikkan visualisasi kreatif, gelombang otak theta semula jadi anda akan meningkat.

Seperti meditasi, yoga membawa kepada relaksasi dan kesejahteraan melalui pembentukan gelombang yang lebih tenang - alpha dan theta.

Saya tidak tahu sejauh mana maklumat ini boleh dipercayai, tetapi saya membaca bahawa orang yang sama sekali tidak makan mempunyai frekuensi yang lebih rendah di otak daripada orang biasa. Dan dalam darah terdapat kandungan silikon yang lebih tinggi. Silikon dikenali untuk menguatkan membran sel.


Apabila seseorang secara serentak menghasilkan gelombang alpha, beta, theta dan delta dalam bahagian yang betul, dia:

- mempunyai intuisi yang meningkat, yang disediakan oleh gelombang delta;
- hidup dengan inspirasi kreatif yang berasal dari aksi gelombang theta;
- berada dalam keadaan sedikit relaksasi, yang diberikan oleh gelombang alfa;
- mempunyai minda sedar dan aktif dengan gelombang beta.

Dan semuanya berlaku pada masa yang sama, semuanya bermuara pada otak yang berfungsi dengan baik. Dan banyak bergantung pada pemikiran, pemikiran kita. Optimisme dan tidak mementingkan diri sendiri adalah kunci utama untuk mempengaruhi bidang ini. Apa itu kebahagiaan? Kebahagiaan adalah kegembiraan!

Lagipun, hidup diberikan untuk kegembiraan!
Oleh itu, bergembiralah, Hidup! Dan ciptakan dunia anda!
Anda, seperti KAMI, adalah Pencipta!
Tidak ada halangan sekarang.
Dan melalui keikhlasan anda
Pintu terbuka untuk anda oleh Cahaya Kebenaran.
Dan jalan menuju itu adalah tidak mementingkan diri sendiri!

Menurut mitos, dewa Slavia Veles, bertemu dengan seseorang di akhirat, bertanya kepadanya: Adakah anda suka di Bumi? Adakah anda kenal Joy? Sekiranya anda mengasihi - bersukacita dan bersukacita dengan orang lain, berbuat baik di dunia anda - anda tahu Tuhan. Anda mencipta keharmonian alam semesta yang hebat di dunia anda, mendekatkan masa ketika keharmonian ini akan menang dengan aman di planet Bumi!


.Telah diketahui bahawa getaran frekuensi rendah terdapat di lapisan terdalam planet ini, yang dirasakan dengan jelas di gua-gua dalam..
Dalam salah satu artikel, saya mencadangkan bahawa inti planet ini adalah helium logam.
Matahari, menghasilkan getaran frekuensi rendah yang sama. Kita tahu bahawa unsur utama bintang kita adalah helium, hidrogen dan unsur-unsur lain. Getaran rendah meningkat, kegelisahan, menimbulkan tekanan, malah boleh menyebabkan perasaan panik ketakutan dan ketakutan.

RUNES, Bentuk geometri

“Kami memerlukan teknologi yang cekap. Bahasa moden yang kita gunakan mempunyai had tertentu. Bahasa runik memperluaskan kemungkinan mempengaruhi proses mental, fizikal-kimia dan proses lain.

Gabungan berlari yang berbeza mempengaruhi pelbagai bentuk dunia sekitar dengan cara yang berbeza. Ini adalah sejenis resonator piktografik yang mempolarisasi vakum, mempengaruhi struktur ruang, ciri medan, mengatur kekacauan yang ada ".

- Menurut Ahli Akademik V.P. Gotcha, neuron apabila teruja (dan otak adalah sistem kristal cecair) membentuk beberapa bentuk geometri. Jadi manusia mencipta piktografik, dan berdasarkan asasnya - penulisan runik.


Irama yang disenaraikan merujuk kepada ketiga-tiga kumpulan Huruf Bahasa Runic -

"Huruf itu mengandungi 32 watak, digabungkan menjadi tiga kumpulan (10, 12, dan 10 rune).

Rune setiap kumpulan mencerminkan proses Dunia Spiritual dan material dan kebangkitan Roh pada seseorang, sambil mengungkapkan semua interaksi dan hubungan, serta pengalaman Jalur dan Kreativiti Bersama seseorang di Jalan.

Otak - mewakili pusat pemprosesan apa yang kita hasilkan dengan badan halus kita.

Mengimbangkan frekuensi ayunan otak kiri dan kanan otak manusia membawa kepada keadaan seperti itu, yang dalam mistik disebut "pencerahan".

Diasumsikan bahawa semua sifat objek biologi, dan yang paling penting, undang-undang fungsinya, ditentukan oleh parameter geometri.

Banyak kajian, corak yang dinyatakan dan penemuan yang dibuat adalah bukti yang boleh dipercayai bahawa peranan utama dan utama dalam mengatur kehidupan organisma di Bumi dan interaksinya dengan alam sekitar dimainkan oleh bidang biologi, yang sumbernya adalah geometri bentuk.

Struktur alam semesta yang sepatutnya: sebuah kubus yang terdiri daripada empat piramid, tertutup dalam sfera, yang, pada gilirannya, tertutup dalam bujur berbentuk telur - telur! Jadi yang sebelumnya: ayam atau telur? ))))))) !.

Kesinambungan: Artikel "Apa itu Tuhan dan Anti-Tuhan?"


Artikel Seterusnya
Apa itu angiografi koronari jantung