Penyakit Alzheimer


Penyakit Alzheimer adalah gangguan otak yang biasanya berlaku setelah usia 50 tahun dan dicirikan oleh penurunan kecerdasan progresif, gangguan ingatan dan perubahan keperibadian.

Membezakan antara permulaan penyakit (awal hingga 65 tahun - jenis II) dan kemudian (selepas 65 tahun - jenis I). Diagnosis dibuat berdasarkan gambaran klinikal setelah tidak termasuk semua penyakit serupa. Diagnosis disahkan secara autopsi dengan menentukan jumlah plak pikun dan plexus neurofibrillary.

Biasanya, penyakit ini bermula dengan simptom halus tetapi berlanjutan dari masa ke masa. Tahap awal yang paling biasa dikenali adalah gangguan ingatan jangka pendek, misalnya, ketidakupayaan untuk mengingat kembali maklumat yang telah diingat. Dengan perkembangan penyakit ini, ingatan jangka panjang hilang, fungsi pertuturan dan kognitif terganggu, pesakit kehilangan keupayaan untuk menavigasi di persekitaran dan menjaga dirinya sendiri. Kehilangan fungsi badan secara beransur-ansur menyebabkan kematian.

Apa ini?

Penyakit Alzheimer adalah penyakit neurodegeneratif, salah satu bentuk demensia yang paling biasa, "demensia senile".

Selalunya, penyakit Alzheimer berkembang setelah 50 tahun, walaupun terdapat kes-kes diagnosis pada usia yang lebih awal. Dinamakan penyakit psikiatri Jerman Alois Alzheimer, penyakit ini kini didiagnosis pada 46 juta orang di dunia dan, menurut saintis, angka ini mungkin meningkat tiga kali ganda dalam 30 tahun ke depan..

Sebab-sebab perkembangan penyakit ini belum dapat diketahui, seperti ubat yang berkesan belum diciptakan untuk rawatan penyakit ini. Terapi simtomatik untuk penyakit Alzheimer dapat mengurangkan manifestasi, tetapi mustahil untuk menghentikan perkembangan penyakit yang tidak dapat disembuhkan.

Pengelasan

Terdapat bentuk penyakit Alzheimer berikut:

  • Alzheimer permulaan awal. Bentuk penyakit yang jarang berlaku yang didiagnosis pada orang di bawah 65 tahun. Penyebaran penyakit Alzheimer pada peringkat awal tidak lebih daripada 10% daripada semua pesakit dengan penyakit ini. Orang dengan Sindrom Down boleh menghidap penyakit Alzheimer pada usia 45-40 tahun.
  • Alzheimer bermulanya lewat. Bentuk penyakit ini berkembang setelah berumur 65 tahun dan berlaku pada 90% kes. Hampir separuh orang berusia lebih dari 85 tahun mempunyai manifestasi penyakit Alzheimer, yang mungkin dikaitkan dengan kecenderungan keturunan.
  • Bentuk keluarga penyakit Alzheimer. Ini adalah bentuk penyakit yang diwarisi secara genetik. Menetapkan bentuk keluarga penyakit Alzheimer adalah mungkin jika penyakit itu didiagnosis sekurang-kurangnya dua generasi. Ia adalah bentuk penyakit Alzheimer yang jarang berlaku dengan prevalensi kurang dari 1%.

Sebab perkembangan dan teori yang diketahui

Punca sebenar penyakit Alzheimer belum diketahui. Untuk masa yang lama, teori kolinergik mengenai perkembangan patologi berlaku di komuniti perubatan dan saintifik. Menurut hipotesis ini, penyakit Alzheimer mungkin dikaitkan dengan tahap pengeluaran neurotransmitter asetilkolin yang rendah. Namun, setelah menjadi jelas bahawa ubat-ubatan berdasarkan asetilkolin tidak berfungsi untuk penyakit ini, teori ini kehilangan minat di kalangan penyelidik..

Hari ini, dua teori dianggap sebagai kemungkinan penyebab Alzheimer:

  • Tau hipotesis untuk perkembangan penyakit Alzheimer. Walaupun terdapat beberapa bukti yang memihak kepada teori amiloid mengenai perkembangan penyakit Alzheimer, para saintis belum menemukan hubungan yang jelas antara pengumpulan dan pemusnahan neuron. Kemudian, hipotesis dicadangkan, yang mana protein tau memainkan peranan penting dalam patogenesis penyakit ini. Ada kemungkinan bahawa perubahan patologi dalam sistem saraf timbul akibat gangguan pada struktur protein tau. Menurut sebilangan penyelidik, fosforilasi protein tau yang berlebihan menyebabkan fakta bahawa protein mula bergabung antara satu sama lain untuk membentuk kusut neurofibrillary pada sel saraf. Perubahan struktur seperti itu menyebabkan transmisi impuls saraf terganggu, dan kemudian pemusnahan sel saraf sepenuhnya, yang menyebabkan kemunculan demensia..
  • Teori amiloid mengenai perkembangan penyakit Alzheimer. Teori ini diusulkan pada tahun 1991, dan menurut hipotesis ini, penyebab penyakit Alzheimer adalah pemendapan protein beta-amiloid dalam tisu otak. Gen yang mengekod protein ini (APP) terletak pada 21 pasang kromosom. Seperti yang anda ketahui, orang dengan sindrom Down juga mengalami kelainan kromosom pada 21 pasang (mereka mengandungi 3 kromosom dan bukannya 2). Perlu diperhatikan bahawa orang dengan sindrom Down yang telah berumur 40 tahun juga mengalami demensia yang serupa dengan Alzheimer, yang hanya menyokong teori amiloid. Telah diperhatikan bahawa gen APP membawa kepada pengumpulan protein beta-amiloid bahkan sebelum bermulanya gejala ciri penyakit Alzheimer. Banyak kajian haiwan menunjukkan bahawa pemendapan plak amiloid dalam tisu otak, dari masa ke masa, membawa kepada perkembangan gejala ciri penyakit Alzheimer. Vaksin eksperimen telah dibuat hari ini yang dapat membersihkan tisu otak dari plak amiloid, walaupun ini tidak menghilangkan tanda-tanda demensia yang terjadi pada penyakit Alzheimer..

Menurut pemerhatian perubatan, beberapa faktor juga menyumbang kepada perkembangan penyakit Alzheimer, termasuk:

  • usia tua;
  • jantina wanita (wanita menderita demensia lebih kerap daripada lelaki);
  • kemurungan teruk dan tekanan emosi yang mendalam;
  • kecederaan otak trauma;
  • kekurangan aktiviti intelektual (diperhatikan bahawa orang yang terlibat dalam aktiviti mental kurang demensia);
  • tahap pendidikan rendah;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • penyakit pernafasan, akibatnya kebuluran oksigen berlaku;
  • aterosklerosis;
  • tekanan darah tinggi;
  • diabetes;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • kegemukan;
  • tabiat buruk (pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan, merokok);
  • ketagihan minuman dan makanan yang mengandungi kafein.

Tanda-tanda pertama

Tahap awal penyakit Alzheimer dicirikan oleh gejala berikut:

  • ketidakupayaan untuk mengingati peristiwa masa lalu, kealpaan;
  • kekurangan pengiktirafan objek biasa;
  • disorientasi;
  • gangguan emosi, kemurungan, kegelisahan;
  • sikap tidak peduli (apatis).

Untuk peringkat akhir penyakit Alzheimer, gejala berikut adalah ciri:

  1. idea khayalan, halusinasi;
  2. ketidakupayaan untuk mengenali saudara-mara, orang yang rapat;
  3. masalah dengan berjalan tegak, berubah menjadi gaya berjalan;
  4. dalam kes yang jarang berlaku, sawan;
  5. kehilangan keupayaan untuk bergerak dan berfikir secara bebas.

Penyakit ini juga merangkumi gejala seperti: kesukaran semasa melakukan tindakan seperti membuat keputusan, menaakul, melakukan operasi matematik, dan juga mengira wang; pesakit juga mengalami penurunan pengetahuan, kegelisahan dalam menyedari kesukaran dan ketakutan yang ada dari mereka, pertuturan yang tidak koheren, kekurangan kemampuan untuk mengenali objek yang sudah biasa, jeda dalam pemilihan kata yang tepat, frasa yang berulang, soalan.

Penyakit Alzheimer dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut: ketenangan yang luar biasa, mengembara, penarikan diri dari kenalan sebelumnya dan kehidupan sosial, kegembiraan yang cepat, inkontinensia kencing, ketidakpedulian kepada orang lain, inkontinensia tinja, kehilangan keupayaan untuk berkomunikasi secara lisan dan memahami apa yang ditulis, rakan dan ahli keluarga yang tidak dikenali.

Tanda-tanda penyakit Alzheimer dicirikan oleh khayalan, halusinasi, kesukaran berjalan, serta kerap jatuh, kemudahan tersesat di tempat yang biasa, ketidakupayaan untuk berpakaian, mencuci, makan, dan mandi.

Gambaran klinikal - gejala penyakit

Di klinik Alzheimer, gejalanya sangat berubah-ubah, seseorang mungkin mempunyai semua simptom sekaligus, seseorang mungkin hanya mempunyai beberapa daripadanya. Penyakit ini berlanjutan dalam empat peringkat berturut-turut, yang berbeza antara satu sama lain..

Pra-demensia

Tempoh awal demensia dicirikan oleh perkembangan gejala yang muncul pada tahap prementia:

  1. Penderitaan ingatan bertambah teruk, bagaimanapun, pelbagai aspek tidak terjejas sama: pesakit masih ingat maklumat yang dipelajari sejak dulu, mengingat episod kehidupan lampau, masih tahu bagaimana menggunakan barang-barang rumah tangga, tetapi kejadian baru-baru ini benar-benar melayang di kepalanya;
  2. Masalah dengan pertuturan menjadi ketara, jumlah kata dalam leksikon berkurang, pesakit lupa maksudnya, kelancaran pertuturan menurun, tetapi semasa komunikasi pertuturan dia masih cukup menggunakan frasa dan konsep sederhana.
  3. Fungsi eksekutif terganggu: sukar bagi pesakit untuk berkonsentrasi, untuk merancang tindakannya, dia mula kehilangan fleksibiliti pemikiran abstrak. Kemampuan menulis dan melukis pada tahap ini tidak hilang, tetapi latihan menggunakan kemahiran motor halus sukar, oleh itu, ketika berpakaian atau melakukan tugas lain yang memerlukan pergerakan yang tepat, kekokohan orang itu menjadi nyata.

Pada peringkat awal penyakit ini, pesakit masih dapat melayani dirinya sendiri, melakukan pergerakan sederhana, bercakap dengan sedar, tetapi dalam frasa sederhana, tetapi dia berhenti sepenuhnya bebas (dia mahu - cepat bersiap dan pergi, merancang - melakukan...) - usaha kognitif khas tidak lagi tanpa orang luar menolong.

Demensia awal

Pada peringkat penyakit ini, gangguan ingatan meningkat. Satu ciri ialah ingatan jangka panjang (untuk acara jangka panjang), ingatan untuk tindakan berurutan yang biasa (cara memegang alat makan atau cara menghidupkan TV) tetap utuh atau menderita sedikit. Ingatan jangka pendek dan mengingati sesuatu yang baru sangat terjejas. Agnosia muncul - pelanggaran persepsi visual, taktil dan / dan pendengaran. Gangguan pertuturan sering kali muncul. Ia dapat memperlihatkan dirinya sebagai penghambatan pertuturan, pengurangan kosa kata.

Mungkin pelanggaran aktiviti motorik, disebabkan oleh penurunan koordinasi pergerakan, mungkin kelihatan lambat, janggal. Menulis juga sukar. Pesakit sering merasa sukar untuk mengungkapkan fikirannya, tetapi dia dapat beroperasi dengan konsep standard sederhana, memahami dan memenuhi permintaan sederhana.

Pada peringkat penyakit ini, pesakit sudah memerlukan pengawasan.

Tahap demensia sederhana

Pada tahap ini, keadaan pesakit semakin buruk, secara semula jadi, keparahan gejala juga meningkat:

  • Yang lain memperhatikan gangguan pertuturan yang jelas, mustahil untuk bersetuju dengan seseorang, dia kehilangan kemampuan untuk memahami ungkapannya dan memahami orang lain, dia lupa makna kata-kata, tidak dapat mengungkapkan pemikirannya tidak hanya dalam kata-kata, tetapi juga dalam tulisan. Mencuba menyampaikan sesuatu, dia menggantikan kata-kata yang dilupakan dengan kata-kata yang terlintas di fikiran dan menggunakannya di luar tempat (paraphrasia);
  • Pesakit tidak dapat meluahkan fikirannya bukan hanya dengan kata-kata, tetapi juga dalam tulisan, dia secara praktiknya kehilangan kemampuannya dalam menulis dan membaca, walaupun kadang-kadang dia cuba membaca, tetapi hanya menyebut huruf yang masih dia ingat. Minat terhadap majalah dan buku kemungkinan besar dinyatakan pada kenyataan bahawa pesakit ingin merobek kertas menjadi kepingan kecil sepanjang masa;
  • Koordinasi pergerakan sangat terjejas, pesakit tidak dapat berpakaian secara bebas, menggunakan alat makan, pergi ke bilik mandi dan tandas;
  • Gangguan ingatan jangka panjang juga menjadi ketara: kehidupan masa lalu terhapus, orang itu tidak dapat mengingat di mana dia dilahirkan, belajar, bekerja, berhenti mengenali orang yang dekat dengannya;
  • Dengan perkembangan gejala ini, bagaimanapun, pesakit kadang-kadang menunjukkan kecenderungan untuk khayalan, pencerobohan, yang digantikan oleh tangisan dan ketidakberdayaan. Terdapat kes ketika pesakit seperti itu meninggalkan rumah, yang kemudian kita dengar dalam laporan media. Sudah tentu, apabila mereka dijumpai, mereka tidak akan mengatakan apa-apa yang difahami;
  • Fungsi fisiologi pada tahap ini juga mulai terkawal dari pesakit, kandungan air kencing dan usus tidak tahan - ada keperluan mendesak untuk merawatnya.

Semua perubahan ini menjadi masalah besar bagi orang itu sendiri (walaupun dia tidak tahu mengenai hal ini, kerana dia tidak menyedari kerumitan situasinya), dan bagi mereka yang harus menjaganya. Dalam keadaan ini, saudara-mara mula mengalami tekanan yang berterusan dan mereka mungkin memerlukan pertolongan, jadi lebih baik menjaga pesakit seperti itu di institusi khusus. Sayangnya, tidak masuk akal untuk berusaha menyembuhkan dan berharap ingatan itu akan kembali kepada orang itu..

Demensia yang teruk

Pada peringkat penyakit Alzheimer ini, pesakit bergantung sepenuhnya kepada pertolongan orang lain, mereka sangat penting untuk menjaga mereka. Ucapan hampir hilang sepenuhnya, kadang-kadang kata-kata individu atau frasa pendek tetap ada.

Pesakit memahami ucapan yang ditujukan kepada mereka, mereka dapat bertindak balas, jika tidak dengan kata-kata, maka dengan manifestasi emosi. Kadang-kadang tingkah laku agresif masih boleh berlaku, tetapi, sebagai peraturan, sikap tidak peduli dan keletihan emosi berlaku Pesakit secara praktikal tidak bergerak, kerana ini, atrofi ototnya, dan ini menyebabkan mustahil tindakan sewenang-wenangnya, pesakit bahkan tidak dapat bangun dari tidur.

Walaupun untuk tugas yang paling mudah, mereka memerlukan bantuan orang luar. Orang-orang seperti itu mati bukan kerana penyakit Alzheimer itu sendiri, tetapi kerana komplikasi yang timbul dengan berehat di tempat tidur yang berterusan, misalnya, radang paru-paru atau luka.

Komplikasi

Perkembangan aktif penyakit ini mengurangkan kemampuan seseorang untuk berfikir secara bebas dan bergerak. Pesakit Alzheimer berhenti mengenali orang yang disayangi, tidak ingat usia dan saat-saat penting dalam hidup. Mereka seolah-olah buntu pada masa lalu dan dapat membayangkan diri mereka masih muda. Selain itu, pada tahap penyakit Alzheimer ini, terdapat pelanggaran dan kemahiran rumah tangga.

Seseorang lupa bagaimana:

  • pakaian;
  • gunakan alat makan;
  • menjalankan prosedur tandas dan kebersihan;
  • ambil makanan.

Pesakit kehilangan kemampuan membaca, menulis, mengira, melupakan kata-kata, mengehadkan dirinya pada set stereotaip mereka, kehilangan orientasi pada waktu siang, kemampuan menelan makanan. Orang seperti itu mungkin mengalami sikap tidak peduli yang paling kuat, atau sebaliknya - pencerobohan..

Harap diperhatikan: pada tahap perkembangan penyakit yang mendalam, pesakit tidak dapat hidup secara mandiri dan memerlukan perawatan, memberi makan. Tidak mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini..

Berapa lama penghidap penyakit Alzheimer? Menurut statistik, jangka hayat purata dari saat diagnosis tidak melebihi tujuh tahun. Walau bagaimanapun, sebilangan pesakit boleh hidup hingga dua puluh tahun..

Penting untuk mengetahui bahawa komplikasi penyakit boleh menyebabkan:

  • kekurangan zat makanan;
  • semua jenis kecederaan;
  • penyakit berjangkit.

Oleh itu, diagnosis pada awal perkembangan penyakit adalah titik yang sangat penting. Adalah perlu untuk memastikan bahawa saudara yang sudah tua diperiksa secara berkala dan, pada kecurigaan pertama, segera menghubungi pakar.

Diagnostik

Mendiagnosis penyakit Alzheimer berdasarkan petunjuk klinik berfungsi dengan sejarah perubatan seseorang. Ini adalah bagaimana anda dapat mengesan dinamika perubahan keperibadian sepenuhnya. Kami berminat dengan banyak perincian dari kehidupan pesakit, terutama masalah di sekolah atau penyakit serupa pada saudara-mara. Mereka membenarkan seseorang mengesyaki perkembangan awal intelek atau keturunan patologi. MRI ciri sangat penting - gambar, yang memungkinkan untuk mengecualikan patologi lain yang berkembang mengikut prognosis yang serupa. Nasib baik, sekarang teknik ini memungkinkan untuk neuroimaging, dan untuk ini terdapat banyak alat selain MRI, ini adalah PET dan CT.

Sebagai tambahan kepada tinjauan yang akan menunjukkan masalah orang yang paling menarik dan kaedah neuroimaging yang akan membolehkan anda mengesahkan semuanya, anda juga perlu melakukan ujian psikologi. Terdapat banyak skala penilaian dalam psikologi dan mereka sangat membantu mempersempit pencarian patologi ketika membuat diagnosis, jadi ada baiknya menghentikannya. Oleh kerana perhatian cepat habis pada penyakit Alzheimer, anda dapat memeriksa berapa banyak kawasan ini menderita. Untuk ini, jadual Schulte digunakan dengan kotak nombor dari yang pertama hingga dua puluh lima, yang diperlukan untuk pesakit diperiksa. Ujian pembetulan dengan penghapusan beberapa huruf bernama dan pelbagai pengubahsuaiannya juga dapat menentukan gangguan perhatian. Jadual merah dan hitam Gorbov akan membantu menentukan keupayaan untuk mengalihkan perhatian. Banyak ujian yang kurang biasa: Garis Riesz, kaedah Munsterberg, pengurangan menurut Kraepelin dari 100. Sangat mustahak untuk memeriksa memori dalam penyakit Alzheimer, ini adalah yang pertama terjejas. Untuk ini, ujian untuk menghafal sepuluh perkataan digunakan. Pada masa yang sama, biasanya dikurangkan dengan kadar enam perkataan atau lebih, orang seperti itu mengingati 1-2 perkataan. Ujian dilakukan untuk semua jenis memori, bukan hanya untuk jangka pendek, tetapi juga untuk asosiasi menggunakan pasangan kata yang berkaitan. Ujian untuk menghafal suku kata buatan, ujian Benton dan teknik Pictogram juga digunakan.

Pada peringkat kemudian, pemikiran juga terganggu, oleh itu, untuk diagnosis dalam kes ini, teknik Pictogram juga digunakan, di mana, untuk menghafal kata-kata, seseorang melukis gambar, yang kemudian dia akan mengingat kata-kata itu. Metodologi untuk klasifikasi, penjujukan, mengenal pasti ciri penting, menetapkan analogi, analogi kompleks. Yang paling mudah adalah kaedah menamakan 50 perkataan, apabila seseorang hanya menyebut kata nama yang tidak mengelilinginya. Sekiranya seseorang dengan mudah dan konsisten memanggil perkataan mengikut slot memori, maka tidak ada patologi.

Seperti patologi apa pun, penyakit Alzheimer mempunyai kriteria diagnostik tersendiri yang disusun oleh American Institute, yang memungkinkan diagnosis yang jelas. Sekiranya terdapat kelainan dalam ujian di atas dengan kemampuan untuk mengesan demensia, maka ini boleh dianggap sebagai kriteria. Lapan domain otak utama neuropsik terjejas, yang dapat dilihat dari kekalahan hampir semua bidang jiwa.

Ujian saringan untuk mendiagnosis penyakit jenis ini adalah ujian MMCE, yang menguji bidang intelektual. Untuk tahap kecerdasan, ujian Wechsler dengan kubus Koos dan matriks progresif Raven digunakan. Bagi pesakit yang sudah mempunyai patologi yang terjejas dengan jelas, bateri disfungsi frontal, ujian lukisan jam dan mini-Koch digunakan.

Penyakit Alzheimer didiagnosis sampai tahap tertentu semasa pemeriksaan neurologi, kerana sfera motor juga terjejas dalam patologi ini. Tetapi ini dapat dikesan hanya dengan perkembangan penyakit ini. Adalah sangat penting untuk mendengar bukan sahaja pesakit, dalam kumpulan patologi ini, pendapat saudara-mara sangat penting, kerana orang yang dikaji sering kali tidak menyedari masalahnya, yang akan segera diingatkan oleh saudara-mara. Dan secara amnya, banyak pesakit, bercakap dengan doktor, cenderung menyebarkan.

Dari kaedah makmal, kaedah umum digunakan untuk mengecualikan kehadiran penyebab demensia: ujian darah, ujian air kencing, biokimia. Oleh kerana pada peringkat akhir selalu ada perubahan keperibadian ke arah psikopatisasi, ia juga dapat dikesan dengan menguji, misalnya, MMPI. Dan, pada akhirnya, bahagian histologi selepas kelahiran menunjukkan perubahan otak dan deposit yang terdapat di dalam tisu orang tersebut..

Rawatan penyakit Alzheimer

Semasa mengubati penyakit Alzheimer, perkembangan penyakit multifaktorial diambil kira. Sumbangan yang signifikan terhadap asal dan perkembangan proses degeneratif di otak dibuat oleh gangguan metabolik yang disebabkan oleh penyakit bersamaan.

Oleh itu, pada tahap perkembangan demensia, rawatan patologi bermula dengan pembetulan gangguan somatik (gangguan tubuh) dan gangguan metabolik: mereka mengawal aktiviti sistem kardiovaskular dan pernafasan, jika perlu, menstabilkan tahap gula darah, menormalkan keadaan ginjal, hati, kelenjar tiroid, menebus kekurangan vitamin dan mineral. Pemulihan pemakanan normal sel otak, penghapusan produk toksik dari plasma darah, peningkatan keadaan umum badan secara semula jadi mengurangkan keparahan gejala penyakit Alzheimer dan menangguhkan proses patologi.

Dalam kes-kes di mana langkah-langkah rawatan untuk memperbaiki gangguan bersamaan tidak menyebabkan penghapusan tanda-tanda demensia sepenuhnya, mereka beralih ke rawatan patogenetik penyakit ini, yaitu, menetapkan ubat-ubatan yang mempengaruhi mekanisme dalaman penyakit Alzheimer. Di samping itu, pada semua peringkat perkembangan patologi, rawatan simptomatik digunakan, yang melibatkan penggunaan ubat-ubatan yang menghilangkan gejala individu penyakit, seperti kegelisahan, kemurungan, halusinasi, dll..

Pendekatan bersepadu untuk rawatan penyakit Alzheimer meliputi penggunaan kaedah ubat bantu yang bertujuan untuk memperbaiki trofisme tisu saraf, menormalkan metabolisme dalam sel korteks serebrum, meningkatkan daya tahan terhadap kesan toksin intraselular, dll..

Bantuan psikologi untuk penyakit Alzheimer

Kaunseling psikologi untuk penyakit Alzheimer boleh dibahagikan kepada dua jenis:

  • pertolongan kepada pesakit;
  • bantuan kepada saudara terdekat yang merawat orang sakit.

Ramai pesakit dengan penyakit Alzheimer mempunyai sikap yang agak kritikal terhadap keadaan mereka dalam jangka waktu yang lama dan oleh itu, setelah memerhatikan ingatan mereka secara perlahan dan kemampuan mental mereka yang lain, mereka mengalami ketakutan, kegelisahan dan kebingungan. Keadaan yang serupa adalah ciri peringkat awal penyakit ini. Dalam kes seperti itu, kemurungan sering berkembang, yang membawa banyak penderitaan kepada pesakit dan orang tersayang. Di samping itu, ciri kemurungan umum kemurungan memperburuk manifestasi penyakit dan dapat mempercepat perkembangan patologi..

Depresi yang disebabkan oleh reaksi terhadap penyakit dikenakan psikoterapi wajib, yang, jika perlu, dapat ditambah dengan resep ubat antidepresan.

Dalam kes sedemikian, pembetulan psiko termasuk:

  • kaunseling psikologi pesakit;
  • nasihat ahli psikologi kepada saudara-mara pesakit;
  • psikoterapi keluarga.

Semasa perundingan psikologi, yang dilakukan dalam bentuk yang mudah diakses dan dirahsiakan, doktor akan memberitahu pesakit tentang sifat penyakit, kaedah menangani penyakit ini, perlunya mematuhi cadangan perubatan.

Ahli psikologi menasihati saudara-mara pesakit untuk mengatur kehidupan wad mereka sedemikian rupa sehingga dia merasa sesedikit mungkin dirinya tidak berdaya dan bergantung pada orang lain. Didapati bahawa ketiadaan sekatan yang tidak perlu akan meningkatkan jangka masa kebebasan pesakit seterusnya dan seterusnya mengurangkan beban pengasuh.

Sesi terapi keluarga membantu memperbetulkan pemahaman dan interaksi antara pesakit dan persekitarannya.

Penjagaan rumah

Persekitaran langsung seseorang yang menghidap penyakit Alzheimer memainkan peranan penting. Ia dapat membantunya mengatasi penyakit tersebut. Adalah penting bahawa ahli keluarga yang menjaga orang tahap akhir mengambil kira perkara ini. Mereka perlu mengubah persekitaran sedemikian rupa untuk melindungi pesakit dari tekanan kerana faktor persekitaran yang berubah.
Ahli keluarga boleh melakukan perkara berikut:

  1. Menyediakan makanan seimbang dan minum yang mencukupi;
  2. Sembunyikan ubat dan racun;
  3. Bercakap dengan pesakit melalui ayat yang ringkas dan pendek;
  4. Memberi rasa aman, menjaga persekitaran agar tetap akrab dan stabil dengan mematuhi rutin;
  5. Perlu mempunyai objek visual yang menunjukkan waktu dan tempat, seperti kalendar, jam, lukisan yang menggambarkan musim;
  6. Sekiranya anda perlu meninggalkan rumah, tinggalkan nota dengan peringatan dan arahan ringkas yang mudah diikuti oleh saudara anda;
  7. Lekatkan label pada pelbagai barang;
  8. Orang dengan Alzheimer perlu memakai gelang pengenalan dengan nombor telefon kerana mereka cenderung mengembara dan tersesat.

Pada peringkat awal penyakit ini, ingatan jangka panjang lebih baik disimpan daripada ingatan jangka pendek, jadi seseorang sering menikmati kenangan yang menyenangkan dari masa lalu. Manfaatkan album foto keluarga, majalah lama, dan kisah keluarga kegemaran untuk mengembalikan kenangan itu.
Merawat seseorang dengan Alzheimer menyatukan ahli keluarga. Sekiranya anda merawat orang yang sakit, melakukan perkara biasa di rumah akan membantu anda mengatasi keadaan orang yang anda sayangi yang semakin merosot. Peranan kumpulan sokongan dan pekerja sosial sangat berharga dalam hal ini..

Penyelidikan baru

Pada tahun 2008, lebih daripada 400 farmaseutikal telah diuji di berbagai negara di seluruh dunia. Kira-kira seperempat dari mereka berada dalam ujian klinikal fasa III, setelah berhasil menyelesaikannya, pertanyaan tentang penggunaan obat tersebut dipertimbangkan oleh pihak berwajib.

Terdapat garis penyelidikan klinikal yang bertujuan untuk memperbaiki perubahan patologi asas. Salah satu sasaran khas untuk ubat-ubatan yang menjalani ujian adalah pengumpulan amiloid-beta yang perlu dikurangkan. Teknik seperti imunoterapi atau vaksinasi terhadap protein amiloid sedang diuji. Tidak seperti vaksinasi konvensional yang diberikan sebelumnya, dalam kasus Alzheimer, vaksin akan diberikan kepada pesakit yang sudah mendapat diagnosis. Menurut konsep penyelidik, sistem imun pesakit mesti belajar mengenali dan menyerang deposit amiloid, mengurangkan ukurannya dan memudahkan perjalanan penyakit ini..

Contoh khusus vaksin adalah molekul ACC-001, yang ujian klinikalnya dibekukan pada tahun 2008. Ejen lain yang serupa ialah bapineuzumab, antibodi tiruan yang serupa dengan antibodi anti-amiloid semula jadi. Terdapat juga agen neuroprotektif seperti AL-108 dan penghambat interaksi logam-protein seperti PBT2. Fusion protein etanercept, yang bertindak sebagai perencat TNF, menunjukkan hasil yang menjanjikan. Dalam eksperimen pada tikus dengan model penyakit Alzheimer, ubat-ubatan yang sangat menjanjikan didapati meningkatkan kemampuan kognitif, seperti sebatian EPPS, yang melindungi tisu saraf dengan secara aktif memusnahkan plak amiloid, serta ubat J147 dan ubat anti-asma Montelukast, yang telah menunjukkan peningkatan dalam kesihatan otak yang serupa dengan peremajaan..

Dalam ujian klinikal yang dilakukan pada tahun 2008, pesakit pada tahap awal dan sederhana menunjukkan perubahan positif dalam perjalanan penyakit ini di bawah pengaruh tetramethylthionine chloride, yang menghalang agregasi protein tau, dan dimebon antihistamin.

Untuk memberi peluang kepada para saintis dari pelbagai negara untuk bertukar idea dan mengemukakan hipotesis, serta untuk memberi maklumat kepada semua orang yang berminat mengenai penyelidikan ilmiah terkini, projek dalam talian Alzheimer Research Forum telah dibuat.

Pada tahun 2014, sebuah pasukan yang diketuai oleh Kim Doo Young dan Rudolf Tanzi berjaya mencipta budaya tiga dimensi tisu saraf berdasarkan sel induk manusia secara in vitro, di mana perubahan degeneratif yang berkaitan dengan pengumpulan formasi beta-amiloid dan taupati direproduksi secara eksperimen..

Salah satu bidang kajian adalah kajian mengenai perjalanan penyakit ini pada pesakit yang terdiri daripada pelbagai bangsa. Sekumpulan saintis yang diketuai oleh Lisa Barnes menganjurkan kajian di mana 122 orang mengambil bahagian, di mana 81 orang tergolong dalam bangsa Kaukasia dan 41 orang dari Negroid. Para saintis memeriksa tisu otak pesakit. Pada 71% pesakit kulit hitam, terdapat tanda-tanda patologi lain selain penyakit Alzheimer. Bagi wakil kaum Kaukasia, angka ini adalah 51%. Di samping itu, orang Amerika Afrika lebih cenderung mengalami gangguan saluran darah. Ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat penyakit Alzheimer hanya mempengaruhi jenis patologi tertentu. Data yang diperoleh mengenai gambaran campuran penyakit pada wakil-wakil bangsa Negroid akan membantu dalam penciptaan kaedah rawatan baru untuk kumpulan pesakit ini..

Pada tahun 2016, ahli biologi di Pusat Genetik Litar Neural RIKEN-MIT menerbitkan hasil penyelidikan mereka. Mereka mendapati bahawa merangsang pertumbuhan hubungan saraf dengan merangsang kawasan ingatan otak dengan cahaya. Ia membantu meningkatkan proses pengambilan ingatan, yang menderita patologi neuro-degeneratif seperti penyakit Alzheimer

Kajian tahun 2018 menunjukkan kesan positif penggunaan diet ketogenik. Badan keton dapat memperbaiki kekurangan tenaga otak yang disebabkan oleh hipometabolisme otak.

Pencegahan

Hari ini, kira-kira 30% daripada semua warga tua berusia lebih dari 65 tahun berisiko, dan lama-kelamaan, jumlah mereka akan meningkat 2-3 kali ganda. Oleh itu, sekarang anda perlu bertanya kepada diri sendiri soalan: apa yang telah saya lakukan agar tidak termasuk orang sakit pada usia tua??

Dalam pencegahan penyakit Alzheimer, asid lemak omega-3 yang terdapat di salmon dan ikan berlemak lain terbukti memperlambat permulaan penyakit dan mengurangkan perjalanannya.

Walau bagaimanapun, penyakit ini disebabkan terutamanya oleh kekurangan zat makanan, tetapi oleh "tidak aktif" mental, tahap kecerdasan yang rendah. Bermain catur, belajar bahasa, menguasai alat muzik baru - semua ini memaksa otak untuk membina hubungan saraf baru. Ini bererti meningkatkan kemungkinan penyakit Alzheimer tidak akan mempengaruhi anda dan orang tersayang..

Ramalan seumur hidup

Pada peringkat awal, penyakit Alzheimer sukar didiagnosis. Diagnosis pasti biasanya dibuat apabila gangguan kognitif mula mempengaruhi aktiviti harian seseorang, walaupun pesakit itu sendiri masih dapat menjalani kehidupan yang mandiri. Secara beransur-ansur, masalah ringan dalam bidang kognitif digantikan dengan peningkatan penyimpangan, baik kognitif dan lain-lain, dan proses ini secara tidak langsung memindahkan seseorang ke keadaan yang bergantung pada bantuan orang lain.

Jangka hayat dalam sekumpulan pesakit dikurangkan, dan setelah diagnosis, mereka hidup rata-rata sekitar tujuh tahun. Kurang daripada 3% pesakit bertahan selama lebih dari empat belas tahun. Tanda-tanda seperti peningkatan keparahan gangguan kognitif, penurunan tahap fungsi, penurunan, dan kelainan dalam pemeriksaan neurologi dikaitkan dengan peningkatan kematian. Gangguan bersamaan lain, seperti penyakit jantung dan vaskular, diabetes mellitus, alkoholisme, juga mengurangkan jangka hayat pesakit. Penyakit Alzheimer yang lebih awal bermula, rata-rata bertahun-tahun pesakit dapat hidup setelah didiagnosis, tetapi jika dibandingkan dengan orang yang sihat, jangka hayat orang seperti itu sangat rendah. Prognosis survival untuk wanita lebih baik daripada pada lelaki.

Kematian pada pesakit dalam 70% kes disebabkan oleh penyakit itu sendiri, sementara radang paru-paru dan dehidrasi paling sering menjadi penyebabnya. Kanser pada penyakit Alzheimer kurang biasa daripada pada populasi umum.

Arnold

Ibu mertua saya tinggal selama 90 tahun. Selama 8 tahun terakhir, dia memerlukan pengawasan kerana Alzheimer. Kini anak perempuannya, isteri saya, mempunyai gambar yang sama. Ibu mertua mempunyai seorang anak perempuan, kami tidak memilikinya. Masa sukar akan datang. Untuk melambatkan prosesnya, disarankan untuk selalu menggunakan ikan berlemak utara (ikan haring, makarel), madu ketumbar, dan sayur-sayuran hidup. Anda memerlukan kerja yang boleh dilakukan setiap hari dengan tangan anda. memerlukan koordinasi pergerakan. Untuk mengekalkan sintesis vitamin D, pendedahan cahaya matahari setiap hari adalah wajar, sekurang-kurangnya 0,5 jam. Saya mengucapkan selamat maju jaya kepada semua rakan sekerja.

Sebab, tanda dan gejala penyakit, peringkat dan pencegahan Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah penyakit neurodegeneratif yang tidak dapat disembuhkan yang mempengaruhi otak. Pemusnahan sel-sel saraf yang bertanggungjawab untuk penghantaran impuls antara struktur otak menyebabkan gangguan ingatan yang tidak dapat dipulihkan. Seseorang yang menghidap penyakit Alzheimer kehilangan kemahiran asas dan kehilangan keupayaan untuk mengurus diri sendiri.

Penyakit Alzheimer diakui sebagai bentuk demensia (demensia) yang paling biasa yang berkembang pada usia tua. Statistik mengatakan bahawa penyakit Alzheimer menyumbang sekitar 35-45% kes demensia pikun. Patologi secara beransur-ansur memperoleh watak wabak di negara maju.

Tanda dan simptom Alzheimer

Gejala penyakit Alzheimer yang teruk berkembang secara beransur-ansur.

Dalam kebanyakan kes, gangguan ingatan adalah tanda pertama demensia, tetapi jauh dari satu-satunya:

Kerosakan ingatan: pesakit tidak mengasimilasi maklumat baru, mengulangi semasa perbualan, harus menggunakan buku harian, penyelenggara dan buku nota untuk menghafal;

Ketidakupayaan untuk menangani urusan seharian: seseorang kehilangan kemahiran berinteraksi dengan peralatan rumah tangga, tidak dapat melakukan operasi aritmetik dasar (penambahan, pengurangan);

Kesukaran dengan orientasi spasial dan temporal: pesakit tidak mengenali lokasinya, tidak dapat menamakan musim semasa, hari dalam seminggu, bulan, waktu;

Gangguan penglihatan: pesakit tidak dapat mengira jarak dari dirinya ke objek, sentiasa terdedah kepada ancaman kecederaan ketika memukul atau jatuh, melihat "orang asing", melihat ke cermin;

Kekurangan ingatan terhadap tindakan yang dilakukan: pesakit selalu kehilangan barang, tidak ingat di mana barang-barang yang diperlukan. Berkaitan dengan ini adalah tuduhan pencurian dan penipuan yang sering dilakukan oleh pesakit Alzheimer terhadap persekitaran mereka;

Kesukaran dalam komunikasi: seseorang tidak dapat mencari kata-kata yang tepat, membingungkan nama-nama sesuatu (misalnya, menggantikan perkataan "feel-tip pen" dengan frasa "subjek untuk melukis"), melupakan topik perbualan di tengahnya;

Penolakan hobi: pesakit kehilangan minat terhadap pekerjaan yang pernah membawanya pergi, menolaknya sepenuhnya;

Perubahan mood: pesakit menunjukkan rasa tidak percaya yang berlebihan, menjadi bingung, menunjukkan sikap tidak peduli atau kegembiraan, menjadi tertekan, mengabaikan apa yang berlaku di sekitar;

Mengabaikan kebersihan diri: Seseorang benar-benar mengabaikan keperluan untuk menggosok gigi, mandi, dan melakukan prosedur kebersihan yang lain. Sekiranya tidak ada yang menjaganya, dia akan kelihatan ceroboh;

Ketidakupayaan untuk memilih dan membuat keputusan, kehilangan kemahiran kewangan.

Perkembangan gejala yang disenaraikan di atas boleh memakan masa beberapa tahun - sukar untuk menentukan urutan sebenar penampilan mereka. Pada mulanya, pesakit dan rombongannya mengambil tanda-tanda yang membimbangkan untuk keletihan, gangguan ingatan yang berkaitan dengan usia, tetapi tanda-tanda penyakit ini menjadi jelas. Akibatnya, seseorang yang menghidap penyakit Alzheimer menjadi tidak dapat mengurus dirinya sendiri. Ia tidak boleh dibiarkan lama, kerana "kealpaan" dan gangguan lain menimbulkan ancaman kepada kehidupan dan kesihatan - misalnya, pesakit membiarkan kompor gas menyala.

Punca Penyakit Alzheimer

Perubatan moden mengaitkan penyakit Alzheimer yang bersifat multifaktorial, sebab utamanya adalah keturunan. Terdapat juga faktor risiko lain, yang dibahagikan kepada tidak diperbaiki, dibetulkan secara kondisional dan diperbetulkan..

Faktor yang tidak dibetulkan

Kumpulan ini merangkumi ciri genetik atau ciri tubuh pesakit, serta beberapa kejadian kehidupan:

Umur lebih dari 65 tahun (hasil penyelidikan di kawasan ini menunjukkan bahawa dari semua orang yang menyambut ulang tahun ke-90 mereka, 42% mempunyai tanda demensia);

Memiliki hubungan seks dengan wanita (wanita cenderung menghadapi penyakit ini, yang belum dijelaskan sepenuhnya oleh ubat);

Pemindahan kemurungan teruk, kejutan psikologi yang mendalam;

Menerima kecederaan otak traumatik (kategori ini juga merangkumi kecederaan yang diperoleh semasa bayi atau semasa melahirkan);

Kurangnya aktiviti intelektual sepenuhnya (keseluruhan jangka hayat dipertimbangkan);

Tahap pendidikan rendah (kelulusan universiti adalah faktor positif).

Faktor yang boleh dibetulkan dengan syarat

Kumpulan ini merangkumi pelbagai gangguan yang boleh menyebabkan kelaparan oksigen sel otak:

Penyakit sistem kardiovaskular dan pernafasan, menyebabkan kekurangan oksigen umum;

Kepekatan lipid yang tinggi dalam darah;

Aterosklerosis saluran leher dan kepala;

Penyakit yang berkaitan dengan kepekatan glukosa yang berlebihan dalam darah (contohnya, diabetes mellitus).

Rawatan tepat pada masanya memungkinkan untuk menghilangkan faktor-faktor kumpulan ini, "mendorong" tubuh ke perkembangan penyakit Alzheimer.

Faktor pembetulan

Kumpulan ini merangkumi ancaman yang dapat ditangani oleh seseorang sendiri, hanya dengan membuat perubahan dalam gaya hidup mereka dan menjaga kesihatan mereka:

Kekurangan aktiviti fizikal;

Kekurangan aktiviti intelektual;

Ketagihan minuman beralkohol, merokok;

Suka yang berlebihan terhadap minuman yang mengandungi kafein.

Tahap penyakit Alzheimer

Kajian menunjukkan bahawa proses degeneratif berlaku di otak manusia jauh sebelum bermulanya gejala penyakit Alzheimer yang dapat dibezakan - rata-rata 15-20 tahun. Faktor ini menimbulkan kesukaran untuk menentukan secara tepat permulaan klinikal proses patologi dan merumitkan diagnosis awal demensia..

Sehingga beberapa tahun yang lalu, ubat hanya mempertimbangkan tahap yang ditandai dengan gejala penyakit Alzheimer yang jelas. Walau bagaimanapun, permulaan awal rawatan secara signifikan dapat memperlambat proses yang merosakkan dan menangguhkan pembentukan gambaran klinikal patologi yang jelas..

Akibatnya, jumlah peringkat penyakit Alzheimer meningkat menjadi 7 kerana peringkat awal:

Tahap pertama: tidak ada gangguan ingatan, tidak ada tanda-tanda patologi. Pemeriksaan pesakit menunjukkan tidak ada kelainan khas demensia.

Tahap kedua: kemerosotan proses mental tidak signifikan, hanya pesakit sendiri yang melihat isyarat yang membimbangkan. Kerosakan ingatan fisiologi (disebabkan oleh penuaan badan) tidak boleh dikelirukan dengan gejala awal patologi.

Tahap ketiga: gangguan ingatan menjadi sederhana, masalahnya diperhatikan oleh orang lain. Seseorang tidak mengingati lokasi perkara, membuat kesalahan dengan nama orang lain, mengambil kata-kata untuk masa yang lama ketika berkomunikasi, terganggu. Semasa pemeriksaan, doktor menemui gangguan ingatan, tetapi masih belum dapat membuat keputusan akhir - penyakit Alzheimer.

Tahap keempat: gangguan ingatan jelas. Pesakit mengelirukan nama saudara-mara dan rakan-rakannya, tidak mengingati peristiwa dari hidupnya, tidak menghadapi perhitungan aritmetik (katakanlah, tidak mampu mengira 10 hingga 1) Seseorang mempunyai kekakuan, keinginan untuk kesendirian, kesukaran dalam memilih.

Peringkat kelima: pesakit lupa tempat kediamannya sendiri, tidak dapat memberikan nombor telefonnya, tidak menentukan musim, hari dalam seminggu dan tarikh, tidak berpakaian kerana cuaca. Pengiktirafan saudara mara dijaga, serta kenangan saat-saat cerah dari kehidupan seseorang. Keupayaan untuk pergi ke tandas dan mengambil makanan secara bebas juga terpelihara.

Tahap keenam: gangguan ingatan berlangsung, pesakit tidak mengingati nama saudara-mara dan rakan-rakannya (walaupun dia mengenalinya secara visual), selang waktu yang signifikan dari biografinya "hilang" dari hidupnya, gangguan tidur muncul (terjaga pada waktu malam, tidur siang), inkontinensia kencing, masalah dengan najis. Pesakit tidak lagi mampu hidup bebas (terpisah), kehilangan kemahiran memilih pakaian. Seseorang menimbulkan rasa tidak percaya terhadap orang lain, mengadu penipuan, pencurian, halusinasi tidak dikecualikan.

Tahap ketujuh: pesakit tidak dapat bergerak, duduk tanpa pertolongan, kehilangan kemahiran bercakap (atau menghasilkan semula frasa, perkataan), keupayaan untuk menelan makanan (penolakan makanan dan air mungkin). Pesakit seperti itu tidak boleh ditinggalkan tanpa pengawasan - dia memerlukan sokongan ketika mengunjungi tandas, berpakaian, makan. Tahap ini adalah yang paling parah, ada risiko jangkitan, ancaman radang paru-paru, pielonefritis.

Pengagihan tahap adalah bersyarat, kerana pesakit yang berlainan mempunyai manifestasi penyakit Alzheimer yang berbeza, dan kadar perkembangannya berbeza..

Mendiagnosis Penyakit Alzheimer

Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit Alzheimer, anda mesti segera berjumpa pakar neurologi. Sebelum berjumpa doktor, pesakit mesti secara psikologi mempersiapkan pelbagai soalan wajib. Tinjauan ini membolehkan pakar memahami sifat aduan, ciri-ciri perkembangan pelanggaran, adanya faktor risiko dan membuat keputusan awal. Hasil pemeriksaan dan penyiasatan menyeluruh menyumbang kepada pengecualian diagnosis alternatif.

Ujian neuropsikologi

Ujian neuropsikologi adalah bahagian wajib dalam pemeriksaan pesakit yang mempunyai gejala penyakit Alzheimer.

Pelaksanaannya memungkinkan anda mengesan pelanggaran sejumlah fungsi kognitif:

Ujian kecerdasan membolehkan anda memeriksa kemampuan pesakit untuk menganalisis maklumat, untuk memisahkan sekunder dari yang utama, yang khusus dari yang umum, untuk memahami perbezaan dan persamaan. Kemungkinan membina rantai logik oleh pesakit juga diperiksa.

Ujian persepsi berguna sekiranya tiada gejala patologi yang jelas, ini membolehkan anda mengesannya pada peringkat awal. Demensia disyaki jika orang itu tidak dapat menamakan empat item di atas kertas tersebut.

Pengujian memori melibatkan pengujian kemampuan untuk menghafal kata, gerak isyarat, dan elemen yang dilukis. Selalunya, memori "pendengaran" diuji, berdasarkan hasil penilaian kemampuan untuk memperbaiki ayat dan kata dalam memori.

Ujian gabungan adalah kajian serentak mengenai tahap kecerdasan dan keadaan ingatan. Kelebihan teknik ini adalah kemampuan untuk membezakan ingatan yang awalnya lemah dari manifestasi penyakit Alzheimer..

Ujian kemurungan. Ujian pantas memungkinkan untuk menolak kecurigaan kemurungan terpendam, yang mana gejala dalam beberapa kes disalah anggap oleh mangsa kerana gejala demensia.

Penyelidikan makmal

Ujian darah dilakukan untuk mengesan faktor risiko yang menyumbang kepada perkembangan penyakit Alzheimer. Kajian ini membolehkan anda menilai petunjuk glukosa, lipid, kolesterol. Juga, pada tahap ketiadaan manifestasi patologi yang jelas, sumbangan berharga untuk diagnosis dibuat oleh kajian cecair serebrospinal. Prosedur ini membolehkan anda mengenal pasti penanda tertentu dari proses degeneratif.

Teknik neuroimaging

Terdapat teknik neuroimaging berikut:

PET-CT (tomografi pelepasan positron kontras) dapat mengesan jejak pembentukan amiloid di otak, menilai aktiviti metabolik, memeriksa aliran darah dan lokasi reseptor tertentu dalam tisu otak. Teknik ini adalah alat yang berkesan untuk diagnosis awal, ini memungkinkan anda untuk mengesan proses patologi sekiranya tidak ada gejala yang jelas. Penggunaannya tidak tersedia jika pesakit mempunyai gula darah tinggi, ada kontraindikasi lain terhadap PET-CT;

MRI (pengimejan resonans magnetik) membolehkan anda memeriksa tisu otak dengan terperinci, untuk membantah pelanggaran lain. Prosedur ini memberikan maklumat mengenai struktur tisu otak, lapisan dalam dan berfungsi;

CT (komputasi tomografi) dilakukan tanpa adanya gejala yang teruk, adalah alat untuk diagnosis pembezaan (hasilnya mengesahkan atau mengecualikan penyakit lain dengan gejala yang serupa);

EEG (electroencephalography) memeriksa aktiviti sel otak. Teknik ini tidak digunakan untuk mendiagnosis patologi pada peringkat awal, tetapi secara efektif menolak penyakit lain;

SPECT (tomografi pelepasan foton tunggal) mengesan kelainan yang khusus untuk penyakit Alzheimer. Kajian ini mengkaji fungsi otak tertentu dan menilai aliran darah di dalamnya..

Cara menyembuhkan penyakit Alzheimer?

Rawatan untuk penyakit Alzheimer bertujuan memperlambat perkembangan patologi, mengurangkan atau menghilangkan gejala yang ada. Permulaan rawatan yang tepat pada masanya meningkatkan peluang menyelamatkan keupayaan kognitif otak.

Pada masa ini, ubat tidak mempunyai ubat yang memastikan pemulihan pesakit sepenuhnya. Hanya cara yang ditawarkan, penggunaannya dapat meringankan penderitaan manusia.

Persediaan farmakologi

Rawatan penyakit Alzheimer dengan ubat-ubatan bertujuan untuk mengembalikan akal dan ingatan pesakit.

Terdapat juga memerangi gejala patologi khas - dengan keadaan depresi, kegelisahan, penampilan halusinasi:

Inhibitor kolinesterase adalah asas di mana terapi ubat dibina. Patologi disebabkan oleh kekurangan zat dalam badan yang mengawal kemampuan mengingat - asetilkolin. Ubat-ubatan melambatkan pemecahan asid amino ini dan menyebabkan pengumpulannya. Perkembangan penyakit pada peringkat awal dan tengah secara efektif dihentikan oleh rivastigmine, galantamine. Donepezil ditunjukkan untuk kes yang teruk. Tertakluk kepada dos yang ditetapkan oleh doktor, kebanyakan pesakit dengan mudah bertoleransi terhadap terapi;

Memantine adalah ubat lain yang digunakan secara aktif dalam rawatan penyakit Alzheimer. Patologi membawa kepada kepekatan glutamat yang tinggi, yang menyebabkan kerosakan pada korteks serebrum. Ubat ini memungkinkan untuk mengurangkan intensiti kesan merosakkan glutamat dan meningkatkan tempoh di mana pesakit dapat melayani dirinya sendiri. Pada dasarnya, ubat ini digunakan dalam diagnosis tahap sederhana dan teruk, keputusan hanya dapat dibuat oleh doktor;

Ubat psikotropik diresepkan kepada pesakit jika dia mempunyai manifestasi umum penyakit seperti kemurungan dan masalah tidur. Antipsikotik dan ubat penenang membantu mengurangkan atau menghilangkan gejala. Dana tidak ditetapkan sekiranya tanda-tanda Alzheimer di atas tidak ada atau secara praktikal tidak muncul;

Penenang dapat menghilangkan atau mengurangkan tekanan emosi tanpa mempengaruhi proses pemikiran dan fungsi ingatan. Juga, ubat mempunyai kesan yang menenangkan dan antikonvulsan. Penerimaan melibatkan kepatuhan terhadap cadangan perubatan, kerana terdapat kesan sampingan;

Antipsikotik diresepkan untuk keadaan psikopatik, tetapi mereka dapat meningkatkan manifestasi demensia;

Antidepresan diperlukan untuk melegakan pesakit dari kegelisahan kronik atau apatis;

Antioksidan mempunyai kesan positif pada hemodinamik dan peredaran mikro. Dengan pertolongan mereka, tempoh di mana pesakit dapat melayani dirinya secara mandiri bertambah..

Kaedah bukan ubat

Rawatan ubat semestinya dilengkapi dengan psikososial, teknik berikut diamalkan:

Pendekatan bersepadu berdasarkan kaedah di atas memberikan pengurangan intensiti manifestasi penyakit Alzheimer dan peningkatan keadaan pesakit. Dalam beberapa keadaan, adalah mungkin untuk memulihkan sebahagian kemampuan yang hilang akibat perkembangan patologi dan mengembalikan kemampuan seseorang untuk sekurang-kurangnya sebahagian daripada layan diri. Terapi seni, terapi muzik, terapi terapi dengan haiwan (terapi haiwan kesayangan) dan banyak amalan lain digunakan.

Makanan diet

Diet untuk orang yang terkena Alzheimer hampir sama pentingnya dengan ubat farmasi. Pilihan komponen menu yang betul membolehkan anda mengaktifkan memori, meningkatkan keupayaan untuk menumpukan perhatian, dan memberi kesan positif terhadap aktiviti otak.

Pemakanan yang baik, yang asasnya disarankan di bawah, dapat dianggap sebagai alat untuk mencegah demensia:

Antioksidan termasuk dalam makanan dalam bentuk jagung, saderi, bayam, madu juga berguna. Kesan kuat (antioksidan, imunostimulasi, anti-radang) mempunyai curcumin, yang diekstrak dari kunyit rempah India;

Omega-3 adalah lipid yang paling berkesan untuk memulihkan hematopoiesis. Juga, bahan-bahan ini mempunyai kesan positif pada keadaan ingatan dan menangguhkan pemusnahan kecerdasan. Anda boleh mendapatkan unsur berharga dari minyak zaitun, walnut, makanan laut. Adalah berguna untuk mengekalkan diet Mediterranean berdasarkan makanan laut secara berkala;

Asid amino membantu mengembalikan fungsi otak dan memperbaiki keadaan sel saraf. Bekalan triptofan dan fenilalanin secara berkala sangat penting. Pembekal mereka adalah buah-buahan dan sayur-sayuran segar, kacang-kacangan, herba dan produk tenusu;

Makanan yang direka untuk menormalkan fungsi usus juga sangat penting. Menu harus memastikan termasuk daging tanpa lemak, telur, hati dan bijirin..

Terdapat juga makanan yang diinginkan untuk dikecualikan sepenuhnya dari menu orang yang menderita penyakit Alzheimer, atau sekurang-kurangnya mengurangkan jumlahnya..

Rempah dan sos panas.

Secara amnya, perlu sentiasa memantau tahap karbohidrat dan lemak dalam makanan yang ditambahkan ke dalam diet..

Rezim minum yang baik juga berperanan. Kekurangan cecair memberi kesan negatif kepada kesihatan otak. Seseorang yang menghidap Alzheimer harus mengambil sekurang-kurangnya 2 liter air bersih sehari. Sebaiknya tambahkan teh hijau ke dalam diet, jus segar berguna.

Sebilangan besar pesakit dijaga kecil dan proses penyusuan tidak tergesa-gesa. Sekiranya penyakit ini teruk, mungkin sukar ditelan. Oleh itu, bentuk terbaik untuk makanan adalah lembek.

Terapi sel stem

Sel stem adalah langkah seterusnya dalam memerangi penyakit Alzheimer. Patologi dikaitkan dengan kematian sel-sel saraf yang dipercepat, akhirnya menyebabkan kehancuran otak. Inti dari teknologi adalah menggunakan sel yang sihat dan bukannya yang terkena demensia. Sel-sel baru yang memasuki tisu otak menghasilkan unsur yang merangsang proses pemulihan. Hasilnya adalah pemulihan sel-sel saraf, "memulakan semula" aktiviti otak dan penghapusan gejala penyakit.

Matlamat utama rawatan tersebut adalah untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit, menormalkan fungsi mental. Sebenarnya, seseorang berubah menjadi anak besar, keadaannya jelas bertambah baik. Rawatan sel stem juga meningkatkan jangka hayat.

Sel induk autologis yang digunakan dalam memerangi penyakit Alzheimer adalah bahan yang diambil dari pesakit itu sendiri atau dari penderma (saudara terdekat). Sebilangan kecil sumsum tulang diambil dengan kaedah tusukan - 100-150 ml. Pengenalan diulang dua hingga empat kali, bergantung pada keadaan pesakit, selang waktu boleh sampai 3 bulan.

Kelemahan teknik berasaskan sel induk adalah kebarangkalian komplikasi yang tinggi, termasuk pembentukan tumor malignan.

Adakah terdapat vaksin?

Menyembuhkan penderita Alzheimer sepenuhnya adalah cabaran yang sukar dicapai oleh para saintis. Buat pertama kalinya, saintis dari Amerika Syarikat tertarik dengan penemuan "vaksin". Teknik yang dicadangkan oleh mereka adalah berdasarkan pemusnahan formasi patologi dengan merangsang proses imun. Pakar dari Sweden juga mengusahakan sistem untuk menghilangkan protein yang tidak normal secara berkesan. Perkembangan sudah memungkinkan untuk memperlambat perkembangan penyakit ini, tetapi masih tidak membawa kepada penyembuhan.

Vaksin yang dicadangkan, buah dari perkembangan teknologi inovatif, merangkumi unsur-unsur asid amino kecil dalam bentuk molekul pembawa. Peniruan molekul memungkinkan tindak balas imun dari badan. Ubat sensasi itu telah menjalani penyelidikan tahap pertama, toleransi tinggi terhadap ubat itu diketahui..

Lebih daripada 200 mangsa penyakit Alzheimer telah mengambil bahagian dalam penyelidikan ini. Tahap akhir percubaan dirancang untuk tahun 2016, para pesertanya akan menjadi pesakit dengan tahap awal.

Pencegahan Penyakit Alzheimer

Sudah tentu, faktor utama demensia - keturunan - tidak dapat dihilangkan, dan tidak ada yang dapat dilakukan dengan usia. Walau bagaimanapun, semua orang masih dapat mengurangkan ancaman..

Langkah-langkah untuk mencegah Alzheimer sangat mudah. Anda hanya perlu mengambil kira peraturan berikut:

Petunjuk gula darah, tekanan darah. Parameternya tetap terkawal, distabilkan oleh ubat jika perlu;

Jalan-jalan panjang. Adalah wajar bahawa pendedahan udara yang berpanjangan adalah sifat harian;

Latihan untuk perkembangan mental. Menyelesaikan masalah matematik (tanpa menggunakan kalkulator) dan teka-teki, menyelesaikan (menyusun) teka-teki silang dan latihan logik lain. Ia juga berguna untuk mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti sosial, menjalankan fungsi sosial;

Menguatkan ingatan. Belajar bahasa asing, belajar puisi, menghafal serpihan cerita. Penerapan teknik khas (misalnya, membuat persatuan) dan bukannya menggunakan jurnal mingguan dan buku nota;

Rutin harian yang betul. Silih berganti rehat dan kerja, tidak ada kerja berlebihan;

Tidur yang sihat. Tidur mestilah 7-8 jam. Ini memberikan penurunan kepekatan protein beta-amiloid yang terbentuk dalam sel-sel saraf. Kepekatan protein ini dalam tisu otak meningkatkan ancaman perkembangan patologi;

Aktiviti fizikal sederhana. Kolam renang, berjalan-jalan, gimnastik sederhana (tetapi biasa). Berjalan dengan langkah perlahan dan pantas yang bergantian ditunjukkan secara khusus. Aktiviti fizikal mempunyai kesan positif pada peredaran darah dan merangsang aktiviti otak.

Terdapat faktor risiko yang perlu dihapuskan sebagai sebahagian daripada pencegahan penyakit Alzheimer:

Rokok dan minuman beralkohol yang banyak diminum;

Makanan tidak sihat yang merangkumi jumlah lemak haiwan yang berlebihan, karbohidrat "salah" (makanan bakar, gula-gula). Kekurangan vitamin dalam diet harian;

Pengabaian tidur 8 jam secara berkala;

Menginap jangka panjang di bilik yang tidak berventilasi.

Semua peraturan di atas hanya dapat dianggap sebagai pencegahan penyakit Alzheimer bersyarat. Masih belum ada pencegahan yang dijamin.

Ramalan

Malah rawatan yang betul dan tepat pada masanya tidak menghilangkan penyakit Alzheimer daripada status patologi yang mematikan. Menurut statistik, pesakit dengan demensia bentuk ini hidup tidak lebih dari 8-10 tahun dari tarikh diagnosis. Sifat manifestasi penyakit ini berbeza, penstabilan jangka panjang dan perkembangan lambat mungkin. Menurut doktor, patologi itu sendiri yang menyebabkan kematian, tetapi penyakit yang timbul berdasarkan latar belakangnya: jangkitan, radang paru-paru.

Rawatan dan penjagaan yang betul akan memanjangkan umur seseorang yang menghidap Alzheimer. Mungkin vaksin masih akan dicipta.

Penyakit Alzheimer didiagnosis pada orang tua. Penyakit ini mempunyai kesan buruk pada otak pesakit, mereka kehilangan hubungan dengan orang yang dikasihi pada tahap emosi, ada kehilangan kritikan, kehilangan keperibadian manusia. Melembutkan otak juga berlaku,.

Ubat-ubatan rakyat dalam rawatan penyakit Alzheimer adalah kaedah tambahan yang meningkatkan kesan ubat-ubatan dan mengekalkan keadaan fizikal dan mental pesakit yang memuaskan. Ubat-ubatan rakyat bukan sahaja pengambilan decoctions herba perubatan, tetapi juga penggunaan produk tertentu di.

Salah satu jenis demensia yang paling biasa dan terkenal adalah penyakit Alzheimer. Penyakit ini khas untuk orang tua. Tetapi ini bukan keputusan. Penyelidikan menunjukkan bahawa aktiviti intelektual yang kuat dapat mencegah perkembangan penyakit ini.


Artikel Seterusnya
Ubat hemostatik yang berkesan untuk pendarahan rahim