Pengagregatan platelet - bagaimana menentukan norma dan patologi pada wanita hamil


Indeks pengagregatan platelet adalah salah satu petunjuk penting dalam kehamilan, yang bertanggungjawab untuk lekatan plak yang berkesan dan perkembangan janin yang betul. Semasa membawa anak, mungkin ada sedikit penurunan kandungan sel kerana peningkatan jumlah peredaran darah. Tetapi dengan petunjuk kurang dari 140 ribu / μl, keadaan wanita hamil adalah patologi.

Petunjuk pengagregatan platelet semasa melahirkan anak

Untuk apa pengumpulan platelet dalam badan? Dengan kata lain, ini adalah reaksi pertahanan badan. Dengan pelbagai kerosakan pada saluran darah, platelet bergabung dan mengetatkan kawasan yang bermasalah. Peningkatan tahap mereka dapat menyebabkan serangan jantung atau strok, dan tahap yang lebih rendah dapat menyebabkan kehilangan darah yang besar, yang menyebabkan kematian seorang wanita hamil..

Semasa kehamilan, terdapat kemungkinan peningkatan pembekuan darah, oleh itu, doktor yang hadir harus memantau petunjuk ini dengan teliti. Sekiranya terdapat pelbagai pelanggaran, seorang pakar mesti menetapkan ubat untuk mencegah kemungkinan kemerosotan kesihatan ibu dan anak..

Norma semasa kehamilan

Petunjuk badan darah pada bulan-bulan melahirkan anak dapat berubah, jika tahap platelet dalam darah adalah 140 - 150 ribu per mikroliter, maka ini adalah tahap yang dapat diterima. Penyimpangan 10-15% dibenarkan, petunjuk di atas memerlukan campur tangan serius oleh pakar dan penyesuaian terhadap kesihatan wanita.

Dengan peningkatan penunjuk

Himpunan platelet yang berlebihan semasa kehamilan sehingga 400 ribu menjadi penyebab platelet. Gangguan seperti itu boleh disebabkan oleh penyakit yang memprovokasi pembentukan sejumlah besar antibodi. Dan juga diet yang tidak sihat, pengambilan cairan yang tidak terkawal, gangguan badan, cirit-birit dan muntah yang kerap, akibatnya darah menjadi lebih tebal. Tabiat buruk, merokok yang kerap dan pengambilan alkohol berlebihan dalam dos yang besar.

Sekiranya terdapat penyimpangan dari norma, pakar akan melakukan pemeriksaan khas dan menetapkan rawatan.

Dengan penurunan platelet

Keadaan ini menimbulkan kebimbangan di kalangan doktor, kerana seorang wanita boleh kehilangan anak pada bila-bila masa dengan pendarahan berat. Bagaimanapun, luka kecil pada jari boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius bagi ibu dan bayi. Dan kehilangan darah yang besar dan sepenuhnya menyebabkan kematian wanita hamil.

Apa yang menyebabkan perubahan serius dalam tubuh wanita?

Komposisi dan norma pemakanan yang tidak betul, kekurangan vitamin dan mineral penting, penyerapan karbohidrat berat, merokok dan alkohol.

  • Kemurungan teruk, kegelisahan, gangguan mental.
  • Selsema, proses keradangan teruk di dalam badan.
  • Diabetes.
  • Penyakit hipertonik.
  • Sekiranya tahapnya kurang dari 100 ribu mikroliter, rawatan harus dimulakan dengan segera. Pakar menetapkan ubat homeopati yang akan membantu memulihkan tahap platelet darah. Diet yang disyorkan ditetapkan, terutama makanan yang mengandungi asid askorbik. Ini termasuk makanan laut, paprika, beri liar, sayur-sayuran dan buah-buahan. Berat ibu dan bayi dipantau.

    Senarai peperiksaan untuk mendapatkan keputusan

    • analisis darah umum;
    • koagulogram;
    • pengumpulan anamnesis;
    • ujian tambahan untuk mengesan trombositopenia sekunder.

    Perhatian! Semasa mempersiapkan penghantaran ujian, perlu mengambil kira semua cadangan doktor yang hadir agar keputusan akhir bebas dari kesilapan. Untuk melakukan ini, anda perlu berhenti menggunakan persediaan aspirin seminggu sebelum menderma darah, jangan makan makanan berlemak 12 jam sebelum pemeriksaan, jangan bersenam, berada dalam keadaan tenang, jangan gugup. Kecualikan kafein, bawang putih dari diet setiap hari, jangan merokok atau minum alkohol. Mungkin menghabiskan hari puasa untuk makanan rendah kalori. Sekiranya terdapat proses keradangan di dalam badan, batalkan pendermaan darah.

    Ujian darah untuk pengagregatan platelet ditetapkan oleh doktor yang hadir sekiranya perlu memberi antikoagulan, ketika memilih dos yang optimum dan secara efektif mendiagnosis peningkatan pendarahan.

    Gejala dan akibat penyakit dengan tahap antibodi yang rendah

    Gejala utama termasuk, pertama, pendarahan ke kulit, yang boleh berlaku secara spontan, apabila kecederaan yang tidak ketara dapat menyebabkan pendarahan yang ketara, dan kedua, gusi mula berdarah, setelah setiap menggosok gigi, dan ketiga, ini adalah telinga dan gastrointestinal pendarahan yang membawa kepada keletihan dan anemia.

    Akibat penyakit dengan peningkatan tahap platelet:

    1. Peningkatan risiko pendarahan berat semasa melahirkan.
    2. Perkembangan pendarahan di badan bayi yang baru lahir.

    Sekiranya platelet meningkat, ini boleh menyebabkan perkembangan trombosis arteri dan vena. Sindrom serupa dalam kebanyakan kes menyebabkan keguguran spontan pada peringkat awal..

    Bagaimana untuk mengelakkan akibat yang teruk dari hiperagregasi

    Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi yang teruk sepanjang masa melahirkan anak, anda harus mematuhi cadangan mudah:

    minum sehingga 2 liter cecair sehari, semestinya, smoothie buatan sendiri yang baru diperah, air bersih, jus lemon;

  • kawal pemakanan, makan sekurang-kurangnya 5 kali sehari;
  • hadkan penggunaan makanan dengan indeks kalori tinggi;
  • melakukan latihan fizikal yang sederhana;
  • berjalan di luar;
  • mengadakan kelas di kolam;
  • tepat pada masanya menjalani pemeriksaan perubatan berkala.
  • Dengan perubahan tahap pengagregatan platelet semasa melahirkan anak, penting untuk menjalankan terapi pencegahan tepat pada masanya untuk menikmati proses keibuan yang sihat.!

    Pengagregatan platelet: apa itu, dalam invitro, norma, meningkat, menurun, semasa kehamilan

    Proses yang disebut "agregasi platelet semasa kehamilan" sangat penting di antara proses yang berlaku di dalam badan wanita selama tempoh hidup ini.

    Menjelaskan dengan kata-kata sederhana bahawa ini, perlu diperhatikan bahawa pengagregatan difahami sebagai kemampuan sel-sel dari siri platelet untuk menghubungkan plat jenis darah. Sekiranya terdapat peningkatan agregat atau penurunan di dalamnya, terapi tertentu segera diresepkan kepada wanita hamil.

    Sekiranya anda tidak mula mengambil ubat tepat pada waktunya, masalah tertentu mungkin timbul yang akan mempengaruhi bukan sahaja perjalanan kehamilan, tetapi juga keadaan anak intrauterin..

    Kajian pengagregatan platelet semasa kehamilan

    Ini adalah fakta yang terkenal bahawa pada masa kehamilan, jumlah bahan genetik dalam tubuh wanita hampir dua kali ganda. Perubahan seperti itu tidak patologi, tetapi dianggap cukup normal kerana fakta bahawa lingkaran peredaran darah lain berlaku, yang disebut uteroplacental.

    Faktor ini mempengaruhi sedikit peningkatan agregasi platelet, yang bukan penyimpangan dari norma, yang bervariasi dalam jumlah dari 150 hingga 400 ribu / μl. Dengan cara yang sama, para pakar merujuk kepada sedikit penurunan dalam fenomena ini. Penggera harus dibunyikan jika melebihi 15% dari nilai normal..

    Untuk memeriksa fenomena pengagregatan, kajian berikut biasanya dilakukan:

    1. Ujian darah vena - bahan genetik diambil dari urat, yang membolehkan pakar mengenal pasti proses keradangan yang ada, penyakit akut, dan juga mengesan patologi dalam proses pembekuan darah.
    2. Coagulogram - darah diambil dari vena, setelah itu, di makmal, induktor tertentu diletakkan di dalamnya, tindakan yang bertujuan memprovokasi proses pembekuan. Plasma dikaji, dan kadar fenomena agregasi berkisar antara 30 hingga 60.

    Terdapat peraturan tertentu yang harus dipatuhi sebagai persiapan untuk mengambil analisis untuk memeriksa agregasi sel platelet.

    Ini termasuk:

    • pengecualian makanan berlemak seminggu sebelum pengambilan darah;
    • pengecualian ubat, termasuk Aspirin, seminggu sebelum kajian vena;
    • kekurangan aktiviti fizikal;
    • mengelakkan tekanan dan kemurungan;
    • pengecualian minum kopi sehari sebelum ujian;
    • kehadiran keadaan patologi di dalam badan.

    Ini adalah satu-satunya cara untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai..

    Keadaan di mana terdapat peningkatan agregasi pada wanita dalam posisi "menarik" disebut hiperagregasi. Oleh itu, penurunannya adalah pengumpulan semula hipoagregasi. Masing-masing timbul atas sebab-sebab tertentu, pemahaman yang membolehkan pakar menetapkan rawatan tepat pada masanya dan mencegah perkembangan situasi berbahaya..

    Hipoagregasi platelet menunjukkan bahawa sel-sel ini telah kehilangan semua atau sebahagian daripada kemampuan mereka untuk bergabung dengan sel darah.

    Ini biasanya berlaku sekiranya:

    • kerosakan sistem imun bermula;
    • seorang wanita makan dengan tidak betul dan memakan semua yang dilarang;
    • pendarahan yang kerap berlaku;
    • terdapat keadaan gestosis, iaitu mual, muntah, pembengkakan ekstrem yang cepat dan fenomena lain muncul pada akhir kehamilan;
    • badan kekurangan asid folik;
    • ibu mengandung menghidap diabetes mellitus.

    Biasanya, gejala fenomena seperti pengumpulan semula adalah:

    • lebam yang muncul dengan sedikit tekanan pada kulit badan;
    • kehadiran lebam;
    • mimisan berterusan;
    • gusi berdarah yang belum pernah dilihat sebelumnya.

    Sangat penting untuk membawa fenomena seperti pengumpulan platelet semasa kehamilan kembali normal, kerana penurunannya penuh dengan pendarahan yang banyak pada waktu melahirkan, yang tidak hanya membahayakan bayi, tetapi juga ibunya.

    Mengenai fenomena hiperagregasi, penyebabnya adalah:

    • kehadiran sindrom fosfolipid;
    • penyahhidratan wanita hamil.

    Sekiranya keadaan hiperagregasi tidak diperhatikan tepat pada waktunya, semuanya boleh berakhir dengan keguguran atau kelahiran awal yang terlalu awal..

    Kedua-dua hipoagregasi dan hiperagregasi, tidak diperbetulkan tepat pada waktunya, berbahaya bagi ibu hamil dan bayi..

    Pembetulan dan pencegahan pengagregatan

    Terdapat beberapa cara untuk membetulkan fenomena agregasi pada masa kehamilan, yang tujuannya bergantung pada petunjuk yang dikenal pasti pada masa kajian..

    Sekiranya fenomena seperti ini mempunyai penyimpangan kecil ke atas atau ke bawah, pakar biasanya menetapkan diet yang ketat. Cukup untuk memasukkan makanan diet yang kaya dengan vitamin C, serta minyak yang diasingkan dari zaitun atau rami, makanan yang kaya dengan magnesium.

    Rawatan "lembut" seperti itu dapat disertai dengan pelantikan ubat jenis homeopati, yang menormalkan proses pengagregatan, yang tidak mempunyai kontraindikasi untuk digunakan..

    Mereka diresepkan berdasarkan sejarah perubatan yang diperoleh oleh pakar kandungan-ginekologi pada awal kehamilan dalam bentuk ekstrak dari kad pesakit luar biasa.

    Sekiranya berlaku hiperagregat, pakar akan terpaksa menetapkan ubat antikoagulan dan agen antiplatelet yang diluluskan.

    Agar fenomena agregasi menjadi normal sepanjang kehamilan, sudah cukup untuk mematuhi peraturan berikut:

    1. Minum sekurang-kurangnya dua liter cecair sepanjang hari (kecuali terdapat peningkatan pembengkakan anggota badan).
    2. Kurangkan kalori dan bahagikan makanan kepada lima hidangan sehari.
    3. Aktiviti fizikal yang teratur dalam bentuk berjalan-jalan santai, yoga, berenang.
    4. Pantau keadaan anda, yang terdiri daripada lulus semua pemeriksaan rutin pada masa kehamilan.

    Mematuhi peraturan mudah ini adalah jaminan bahawa kehamilan akan berlanjutan tanpa komplikasi..

    Sekiranya terdapat kemerosotan kesejahteraan, perlu menghubungi pakar yang menjalankan kehamilan untuk mengenal pasti dan menghilangkan penyebabnya.

    Ciri-ciri agregasi platelet pada wanita hamil

    Penunjuk pengagregatan platelet tidak penting dalam hemostasis. Dia bertanggungjawab untuk melekatkan plat darah dan perkembangan janin sepenuhnya semasa kehamilan.

    Kadang-kadang pada wanita hamil, kerana peningkatan jumlah darah yang beredar, terdapat penurunan platelet atau hiperagregat platelet semasa kehamilan.

    Keadaan seperti itu boleh memberi kesan negatif kepada perkembangan janin dan membawa kepada akibat yang berbahaya..

    Kebahagiaan besar - untuk merasakan kehangatan bayi anda

    Apa itu agregasi

    Proses pengagregatan platelet semasa kehamilan adalah pelekat struktur sel darah, akibatnya sejenis tambalan terbentuk yang menutup kerosakan dan menghentikan pendarahan.

    • Pertama, struktur sel darah melekat bersama, dan kemudian mereka melekat pada dinding vaskular. Oleh kerana proses ini, bekuan terbentuk dalam aliran darah..
    • Biasanya, proses agregasi mempunyai tugas pelindung, kerana struktur sel platelet menutup luka, menghentikan pendarahan.
    • Tetapi kadang-kadang pembentukan trombus sangat tidak diingini, kerana mereka menyekat saluran vaskular pada organ dan sistem yang sangat penting..
    • Aktiviti platelet yang berlebihan dipenuhi dengan perkembangan serangan jantung atau strok..
    • Dengan jumlah platelet yang tidak mencukupi, risiko pelbagai pendarahan meningkat, yang berlanjutan untuk waktu yang lama, memprovokasi keletihan dan keadaan anemia.

    Menurut statistik, satu daripada 250 pesakit mati akibat trombosis setiap tahun. Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, disarankan untuk mengawal jumlah platelet dan agregasi platelet. Doktor mengesyorkan lebih kerap didiagnosis dengan kecenderungan rahim atau mimisan, dengan kecederaan penyembuhan jangka panjang, dan kecenderungan memar atau hiperedema.

    Jenis pengagregatan

    Terdapat beberapa jenis pengagregatan: teraruh dan spontan, meningkat, sederhana dan rendah. Pengagregatan yang diinduksi mengandaikan kajian menggunakan bahan induktif yang ditambahkan ke dalam plasma darah - kolagen, ADP, ristomycin dan adrenalin. Teknik serupa untuk menentukan agregasi digunakan dalam diagnosis patologi darah..

    Pengagregatan spontan dinilai tanpa komponen pemicu. Darah diambil dari vena ke dalam tabung uji, yang kemudian ditempatkan di persekitaran dengan suhu 37 ° C. Pengagregatan yang tinggi menimbulkan pembentukan trombus yang berlebihan, yang ditunjukkan dengan peningkatan bengkak dan rasa mati rasa pada anggota badan.

    Bentuk sederhana adalah ciri agregasi platelet semasa kehamilan dan berkembang dengan latar belakang pembentukan aktif peredaran darah plasenta. Pengagregatan rendah adalah tipikal untuk patologi sistem peredaran darah. Dengan bentuk ini, wanita itu selalu mengalami pendarahan..

    Berlaku pada kanak-kanak perempuan semasa haid.

    Bagaimana agregasi ditakrifkan

    Diagnosis tepat pada masanya akan membantu mengesan patologi

    Tahap pengagregatan dapat dinilai dengan menggunakan ujian darah makmal. Diagnosis ini membantu menentukan tanda-tanda peningkatan proses pembentukan platelet, untuk menilai tahap normal platelet pada seorang gadis atau melebihi norma. Juga, ujian agregasi ditunjukkan untuk memantau keberkesanan rawatan untuk pelbagai patologi darah, dll. Untuk kajian ini, darah vena diambil. Agar kajian menunjukkan hasil yang benar, anda perlu bersiap sedia untuk diagnosis.

    Mula-mula anda perlu mengikuti diet yang akan disarankan oleh pakar yang menetapkan analisis.

    8 jam sebelum diagnosis, gadis itu mesti mengecualikan makanan berlemak dari diet dan enggan minum ubat.

    Dan sehari sebelum diagnosis, anda mesti berhenti merokok, bawang putih dan alkohol, kopi dan mengambil ubat imunostimulasi. Sekiranya semua cadangan diambil kira dan diikuti, maka diagnosis akan dapat dipercayai.

    Pensampelan darah vena mesti dilakukan pada waktu perut kosong, pada awal pagi. Sebelum pemeriksaan, hanya dibenarkan minum air kosong dan secara sederhana.

    Setelah pengambilan sampel darah, pelbagai induktor ditambahkan ke dalam plasma atau kajian dilakukan tanpa bahan kimia. Agregasi ditentukan dengan menyebarkan gelombang cahaya melalui darah sebelum dan selepas ia membeku..

    Menurut hasilnya, kadar platelet, hipo- atau hiperagregasi dinyatakan.

    Hipoagregasi

    Pengagregatan yang dikurangkan agak berbahaya bagi pesakit, terutama ketika membawa.

    1. Terhadap latar belakang hipoagregasi, trombositopenia berkembang, yang berkaitan dengan pembekuan darah yang buruk.
    2. Akibatnya, gumpalan darah tidak terbentuk, yang menyebabkan pendarahan teruk..
    3. Hipoagregasi diperoleh atau turun temurun dan berlaku pada kira-kira 10% orang.
    4. Biasanya, penyebab keadaan ini adalah jangkitan bakteria atau virus, rawatan dengan ubat-ubatan, prosedur fisioterapi, dll..
    5. Hipoagregasi adalah tipikal dari kegagalan buah pinggang dan leukemia kronik, anemia, atau kekurangan tiroid.

    Agar tidak menghadapi patologi darah seperti itu, anda perlu mempertimbangkan diet anda dengan teliti, yang harus mengandungi makanan yang meningkatkan pembentukan darah..

    Ini termasuk soba dan daging merah, telur dan ikan, hati sapi atau herba, bit dan wortel, pinggul mawar dan pisang, chokeberry atau delima..

    Tetapi makanan seperti bawang putih, buah sitrus dan halia mesti dihapuskan sepenuhnya dari penggunaan sehari-hari..

    Agar jumlah platelet sesuai dengan petunjuk normal, pesakit diberi ubat Dicinon dan Emosynt, asid Tranexamic atau sodium adenosine triphosphate, asam aminokaproik. Sekiranya pendarahan sangat teruk, maka perlu dilakukan transfusi dan pengecualian ubat penipisan darah seperti aspirin atau Troxevasin, Ibuprofen atau Paracetamol, antidepresan dan Euphyllin.

    Pengagregatan hiper

    Sebarang ubat diambil hanya di bawah pengawasan perubatan.

    Sekiranya proses agregasi meningkat, pembentukan trombus aktif bermula, darah mula mengalir lebih perlahan melalui saluran vena dan membeku dengan cepat. Biasanya, keadaan yang serupa adalah khas untuk trombositopati, aterosklerosis vaskular atau hipertensi, serta diabetes atau onkopatologi dalam darah, gastrik atau tisu ginjal. Akibat hiperagregasi, ancaman strok, serangan jantung, atau trombosis vena meningkat. Sekiranya anda mengabaikan patologi, maka kematian boleh berlaku..

    Rawatan dibuat berdasarkan ubat penipisan darah seperti aspirin biasa, yang disarankan selepas makan. Pemilihan rejimen rawatan yang kompeten akan membantu mengelakkan timbulnya gumpalan darah baru. Pesakit diberi ubat penahan sakit, vasodilator dan antikoagulan.

    Ciri-ciri proses pengagregatan pada wanita hamil

    Kadar pengagregatan untuk gadis mengandung adalah sangat penting. Sekiranya proses ini berlaku dengan pelanggaran, maka untuk bayi dan kehamilan ini boleh mengancam dengan komplikasi serius..

    Peningkatan kecil dalam indikator disebabkan oleh pembentukan peredaran darah plasenta dan agak normal..

    Tetapi kadang-kadang agregasi boleh terganggu, misalnya, dengan hiper- atau hipoagregasi.

    Keadaan hiperagregasi berbahaya bagi janin, kerana boleh menyebabkan gangguan atau keguguran secara spontan. Sebab utama hiperagregasi pada wanita yang membawa wanita boleh menjadi faktor seperti:

    • Kekeringan badan terhadap latar belakang najis yang kerap, pengambilan cecair yang tidak mencukupi atau toksikosis teruk, disertai dengan muntah.
    • Patologi yang boleh menyebabkan peningkatan sel platelet.

    Untuk mengelakkan pembekuan darah tinggi, wanita hamil mesti kerap menjalani ujian yang ditetapkan oleh pakar sakit puan dan menjalani pemeriksaan. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengesan penyimpangan tepat pada masanya dalam komposisi darah dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan untuk menghilangkannya..

    Sekiranya kadar agregat pada wanita hamil dilampaui secara sederhana, maka keadaan dapat diperbaiki dengan pembetulan sederhana dari diet harian..

    Produk pengencer darah seperti jus tomat, minyak zaitun atau biji rami, bawang, dan lain-lain perlu ada di menu setiap hari..

    Di samping itu, Ibu perlu makan lebih banyak makanan yang mengandungi magnesium, termasuk kekacang dan telur, bijirin (soba, oatmeal, dll.) Dan susu. Sekiranya terapi diet tidak memberikan hasil yang diinginkan, maka rawatan ubat ditunjukkan..

    Jus segar sangat berguna untuk melahirkan

    Sekiranya kadar agregasi platelet pada seorang gadis hamil terlalu rendah, maka hipoagregasi berkembang, yang tidak kurang berbahaya bagi bayi dan ibu daripada pelekat platelet aktif.

    Dalam keadaan seperti itu, saluran vaskular menjadi rapuh, banyak lebam terbentuk, dan pendarahan gusi bermula. Pakar mengaitkan fenomena tersebut dengan kekurangan platelet, dan fenomena yang ada berkualiti rendah..

    Terhadap latar belakang hipoagregasi, pendarahan rahim berkembang semasa kehamilan, semasa melahirkan atau selepasnya.

    Hipoagregasi dapat dipromosikan dengan mengambil antibiotik atau diuretik, patologi endokrin atau autoimun, diet tidak sihat dan toksikosis yang ketara, kekurangan vitamin atau reaksi alergi.

    Untuk meningkatkan pengeluaran platelet, seorang wanita hamil disarankan makan lebih banyak kismis, kubis dan epal, lada manis atau lemon, minum kaldu rosehip.

    Sekiranya perlu, doktor menetapkan terapi ubat dengan ubat-ubatan yang mempunyai kesan yang baik terhadap sistem hematopoietik.

    Kadar platelet semasa kehamilan

    Petunjuk agregasi normal untuk wanita hamil sedikit berbeza dari norma agregasi yang diterima umum. Norma yang diterima umum adalah kadar agregat 150-380 * 109 / l. Semasa menjalankan diagnostik dengan kaedah induksi untuk wanita hamil, petunjuk tahap 30-60% adalah normal.

    Pengagregatan platelet adalah salah satu petunjuk yang paling penting untuk kehamilan, yang bertanggungjawab untuk lekatan sel platelet yang betul..

    Walaupun ketika dibawa ke dalam tubuh pesakit, lingkaran peredaran darah lain ditambahkan, oleh itu jumlah darah meningkat, dan jumlah platelet disebabkan oleh ini menjadi kurang.

    Sekiranya kandungan sel platelet turun di bawah 140 ribu / μl, maka patologi didiagnosis.

    Kejadian biasa dianggap sebagai penyimpangan platelet pada wanita hamil daripada wanita yang tidak hamil sekitar 10-20%. Semua ini dapat difahami dari sudut pandang fisiologi..

    Tetapi dengan jumlah platelet yang terlalu rendah atau tinggi, keadaan berbahaya timbul, oleh itu sangat penting untuk mengenal pasti keadaan sedemikian tepat pada masanya..

    Sekiranya timbul kesukaran dengan diagnosis, maka perlu dilakukan konsultasi dengan ahli hematologi yang berkelayakan, yang akan dapat menentukan penyebab sebenar penyimpangan tersebut..

    Pembetulan dan pencegahan pengagregatan

    Dengan pengesanan tepat pada masanya, pengagregatan dapat diselaraskan dengan berjaya ke arah yang betul.

    • Sekiranya proses pengagregatan berbeza dalam penyimpangan kecil ke arah mana pun, maka terapi diet ditetapkan, dengan penggunaan wajib makanan yang kaya dengan asam askorbat.
    • Selain itu, elok makan minyak biji rami atau zaitun.
    • Juga, untuk menormalkan tahap platelet dan tahap pengagregatan, wanita hamil ditunjukkan persediaan awal dari homeopati yang selamat untuk bayi..
    • Sebarang ubat untuk wanita hamil hanya diresepkan oleh doktor dan setelah menjalani pemeriksaan penuh untuk mengecualikan kemungkinan terdapat kemungkinan kontraindikasi.
    • Dengan hiperagregasi yang teruk, ubat antiplatelet dan antikoagulan ditunjukkan selamat untuk wanita hamil.
    • Seorang wanita, untuk mengelakkan kemungkinan masalah dengan tahap agregasi dan platelet, perlu memandang serius gaya hidup dan langkah pencegahannya.
    • Seorang gadis mesti minum kira-kira 2 liter cecair sehari, termasuk jus segar dan air minuman, jus lemon atau smoothie yang baru disiapkan, dll..
    • Sebaiknya makan sekurang-kurangnya 5 r / d, tetapi secara sederhana, mengelakkan makanan berkalori tinggi.
    • Ia juga berguna untuk ibu untuk melakukan gimnastik untuk wanita hamil, berjalan lebih banyak di udara dan melakukan senaman gimnastik di kolam renang.
    • Prasyarat adalah pemeriksaan dan ujian yang ditetapkan tepat pada masanya oleh doktor..

    Pada sedikit perubahan dalam agregasi platelet semasa kehamilan, adalah perlu untuk mengambil langkah-langkah pencegahan tepat pada masanya sehingga tidak ada masalah dengan kehamilan, dan anak itu selamat untuk jangka panjang sebelum tarikh akhir.

    Peningkatan agregasi platelet adalah

    • Sistem pembekuan darah adalah bagian dari sistem hemostasis umum, yang bertanggung jawab untuk menjaga darah dalam keadaan cairan normal dan mencegah kehilangan darah..
    • Sistem hemostasis merangkumi sistem pembekuan dan antikoagulasi, keseimbangan antara yang memastikan fungsi normal sistem peredaran darah.
    • Apabila pendarahan berlaku, proses pembekuan mulai berjalan dengan lebih efisien, ketika darah menjadi terlalu tebal - antikoagulasi.
    • Agar darah membeku sekiranya berlaku pendarahan, komponen berikut mesti berinteraksi:
    • dinding saluran darah;
    • platelet dan sel darah lain;
    • enzim plasma dan bahan lain.

    Agregasi berlaku selepas vasospasme jangka pendek dan lekatan platelet (tarikan badan ke tempat kecederaan vaskular).

    Pembekuan darah adalah proses yang sangat kompleks dengan beberapa peringkat. Puluhan bahan terlibat di dalamnya, dan keterangannya memerlukan lebih dari satu artikel. Oleh itu, disarankan untuk menggambarkan secara tepat tahap pengagregatan platelet.

    Pengumpulan terdiri daripada langkah-langkah berikut:

    1. Gelombang pertama adalah pelekat platelet dan pelekatannya ke dinding kapal di bawah pengaruh bahan khas (faktor von Willebrand, fibrin dan kolagen). Tahap ini memberikan epitelium vaskular, yang, apabila rosak, melepaskan sebatian di atas.
    2. Gelombang kedua adalah tahap ikatan yang lebih teliti, yang disediakan oleh bahan yang disebut thromboxane A2. Ia dibentuk oleh faktor kolagen dan von Willebrand, yang mengaktifkan enzim fosfolipase A2. Bahan yang menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah mula dilepaskan oleh platelet itu sendiri, yang mulai membentuk bekuan padat yang dapat menyumbat kerosakan pada dinding kapal.

    Pembentukan bekuan darah jauh dari tahap akhir penyembuhan tempat kecederaan. Selepas tisu kapal mula tumbuh semula, trombus dipisahkan dan dindingnya dipulihkan sepenuhnya..

    Untuk menentukan kemampuan pengagregatan dengan betul, perlu mengikuti beberapa cadangan untuk mempersiapkan analisis..

    Sekiranya mereka dilanggar, indikator mungkin meningkat atau menurun secara tidak wajar:

    • Aspirin dan ubat lain yang mengandungi asid acetylsalicylic mempunyai kesan yang signifikan terhadap pembekuan. Penggunaannya menekan pembentukan gumpalan darah, yang bermaksud bahawa kajian akan menunjukkan penurunan agregat;
    • 12 jam sebelum menderma darah, berhenti makan, terutamanya makanan yang mengandungi sejumlah besar lemak;
    • pada hari sebelum kelahiran, cubalah untuk tidak melakukan senaman fizikal yang berlebihan, juga cuba mengelakkan situasi yang tidak perlu tertekan;
    • 24 jam sebelum ujian, berhenti minum alkohol, bawang putih dan kopi, jangan merokok sekurang-kurangnya beberapa jam sebelum pengambilan darah;
    • jangan buat kajian sekiranya anda mengalami proses keradangan dari mana-mana asal.

    Inducers (ADP, ristomycin, dll.), Yang hampir sama dengan bahan semula jadi yang menyebabkan agregasi platelet, ditambahkan ke dalam darah yang diambil dari vena in vitro (dalam tabung uji).

    Seorang doktor boleh menetapkan ujian pembekuan darah jika perlu untuk mengesahkan pelanggaran dalam sistem hemostasis.

    Oleh kerana terdapat penyimpangan, dana tersebut dapat menyebabkan peningkatan trombosis atau pendarahan.

    Kaedah untuk menentukan aktiviti sel darah adalah berdasarkan laluan gelombang cahaya melalui darah sebelum dan selepas penambahan induktor. Masing-masing mempunyai penunjuk normalnya sendiri..

    Nama bahan
    Peratusan agregat
    ADP30.5 - 77.5
    Kolagen46.5 - 93
    Ristomisin30.1 - 60.1
    Adrenalin35.1 - 92.7

    Penambahan ADP (adenosine diphosphate - bahan yang terlibat dalam metabolisme tenaga) bertujuan untuk mengesan lekatan platelet secara spontan atau menentukan gangguan yang disebabkan oleh:

    1. Aterosklerosis.
    2. Hipertensi.
    3. Iskemia miokardium, serangan jantung.
    4. Diabetes mellitus.
    5. Meningkatkan bahagian lipoprotein berketumpatan rendah dalam aliran darah.
    6. Penyakit keturunan.
    7. Hemoblastosis.
    8. Gangguan peredaran otak.

    Kajian agregasi menggunakan kolagen bertujuan untuk mengenal pasti gangguan pembekuan pada tahap lekatan.

    Adrenalin mempercepat proses pembekuan, dan pada beberapa orang dengan patologi adrenal, hormon ini boleh menjadi penyebab patologi dalam sistem darah.

    Aktiviti kofaktor Ristocetin mencerminkan kerja faktor von Willebrand. Kajian ini digunakan sekiranya seorang pesakit disyaki menghidap penyakit von Willebrand..

    Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, fenomena hiperagregasi telah diperhatikan bukan hanya pada orang dewasa, tetapi juga pada kanak-kanak. Pada kanak-kanak, penyebab patologi ini boleh turun-temurun atau diperoleh.

    Sebab utama peningkatan aktiviti platelet pada kanak-kanak:

    • penyakit darah;
    • virus dan agen berjangkit;
    • campur tangan pembedahan.

    Kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan mungkin mengalami pengasingan hiper kerana dehidrasi atau anemia.

    1. Pada remaja, fenomena yang sama dipicu oleh tekanan dan perubahan yang berkaitan dengan usia..
    2. Manifestasi utama hipoagregasi pada kanak-kanak adalah peningkatan kekerapan mimisan, penampilan lebam dan lebam yang tidak masuk akal..
    3. Pada remaja perempuan, ia boleh disebabkan oleh pendarahan berat semasa haid..

    Untuk menetapkan rawatan, penting untuk menentukan patologi yang menyebabkan timbulnya gejala. Dalam beberapa kes, pembetulan diet yang sederhana akan mencukupi..

    Pada yang lain, hanya ubat berkualiti tinggi yang diperlukan. Yang terakhir ini diresepkan oleh ahli hematologi, dengan mengambil kira ciri usia dan keparahan penyakit..

    Ini adalah penyakit yang dicirikan oleh penurunan aktiviti platelet. Patologi ini boleh diperoleh atau turun temurun. Di dunia, sehingga 10% orang menderita trombositopati. Untuk menentukan jenis trombositopati, alat khas digunakan - sebuah agregometer.

    Keturunan

    Disebabkan oleh patologi pada gen. Terdapat mutasi yang diwarisi.

    Juga, "pemecahan" gen secara spontan adalah mungkin, ketika, akibat pengaruh pelbagai faktor (radiasi, bahan toksik, dll.), Ia tidak dapat menjalankan fungsinya.

    • Trombositopati keturunan merangkumi atrombia penting jenis 1.
    • Penyakit ini mempengaruhi keupayaan platelet untuk melekat bersama..
    • Terdapat juga penyakit di mana platelet tidak dapat mengeluarkan zat sepenuhnya yang menyumbang kepada pembekuan darah..

    Kesannya, kadar menghentikan pendarahan akan berkurang. Proses pembentukan darah beku akan menjadi perlahan.

    Kadang-kadang butiran platelet tidak dapat disimpan dalam platelet cukup lama (sindrom platelet kelabu).

    Dalam kes ini, bahan yang penting untuk pengagregatan akan hilang sebelum permulaan proses..

    Diperolehi

    Pada kanak-kanak, patologi jenis ini berlaku 3 kali lebih kerap daripada bentuk keturunan penyakit. Diperolehi disebut sebagai trombositopati yang timbul bukan sebagai akibat mutasi genetik, tetapi setelah kelahiran, kerana pengaruh faktor-faktor tertentu.

    Sebab-sebab patologi seperti itu boleh:

    • Sinaran radioaktif - menyebabkan mutasi intravital dalam sel-sel sistem hematopoietik, akibatnya tidak hanya pembentukan platelet, tetapi juga unsur-unsur darah penting lain terganggu;
    • Bahan beracun seperti plumbum atau merkuri boleh menyebabkan kerosakan pada sumsum tulang, yang berakhir dengan kerosakan kitaran pembelahan sel hematopoietik, termasuk megakaryosit - pendahulu platelet;
    • Neoplasma tumor - barah, terutama jika disetempatkan di tulang, boleh menyebabkan munculnya diatesis hemoragik. Tumor merembeskan banyak bahan yang mempunyai kesan yang signifikan terhadap sel-sel tisu di sekitarnya.

    Untuk analisis, peranti khas digunakan - penganalisis agregasi platelet. Semasa menjalankan kajian, gelombang cahaya disebarkan melalui plasma darah yang dipenuhi dengan platelet. Analisis dilakukan dalam dua peringkat.

    Petunjuk tahap agregat mewakili perbezaan ketumpatan cahaya plasma sebelum permulaan proses pembekuan dan setelah selesai..

    Di samping itu, para pakar memperhatikan faktor-faktor seperti bentuk, sifat dan kekhususan gelombang cahaya..

    Pengagregatan platelet yang disebabkan adalah kaedah ujian darah yang sangat tepat dan oleh itu digunakan secara meluas dalam diagnostik moden sekiranya terdapat kecurigaan terhadap penyakit tertentu..

    Tidak semua klinik mempunyai peralatan yang diperlukan untuk menjalankan prosedur diagnostik jenis ini. Sehingga kini, kajian pengagregatan platelet berjaya dilakukan di makmal "Invitro".

    Ujian darah untuk kajian platelet membolehkan pakar menentukan kemampuan sel darah ini untuk mengagregat, memungkinkan untuk mengenal pasti gangguan hemostasis tertentu, yang boleh menjadi kongenital dan juga diperolehi. Di samping itu, dengan bantuan kajian pengagregatan platelet, adalah mungkin untuk mendiagnosis bukan sahaja patologi sistem hematopoietik, tetapi juga penyakit sistem kardiovaskular..

    1. Jangan minum ubat tanpa berbincang dengan doktor anda. Ubat-ubatan dari siri aspirin dikenakan larangan, kerana mempengaruhi platelet, membuat darah menjadi lebih nipis, dan menyulitkan pembekuan. Hasil analisis tidak akan sesuai dengan kenyataan.
    2. Jangan makan apa-apa lemak sehari sebelum ujian. Makanan berlemak juga mempengaruhi pembekuan darah.
    3. Jangan makan apa-apa 12 jam sebelum ujian anda. Anda boleh minum air bersih. Lebih baik mengambil analisis semasa perut kosong pada waktu pagi..
    4. Bertenang. Ingat, kegembiraan apa pun boleh mempengaruhi prestasi fizikal..
    5. Jangan terlibat dalam latihan sukan pada hari terakhir sebelum mengambil analisis.
    6. Anda tidak boleh merokok, minum alkohol sehari sebelum mengunjungi makmal, dilarang minum kopi, makan bawang putih.
    7. Sekiranya proses keradangan berlaku, hasil analisis mungkin tidak betul. Sekiranya anda mengalami batuk (sakit tekak), abses kulit, sakit sendi dan radang, lebih baik mengambil ujian kemudian.

    Gabungan platelet (Platelet Aggregation) - ketahui harga untuk analisis dan bawa ke Korkino

    Uji darah penuh (dengan sitrat)

    Pesakit yang dihormati! Kami menarik perhatian anda kepada kenyataan bahawa penerimaan biomaterial untuk kajian ini dilakukan di pejabat perubatan Chelyabinsk di alamat: st. Vorovskogo, 62, Sverdlovsky Ave., 86, st. Mashinostroiteley, 32, Komsomolsky Ave., 43-v, Pobedy Ave., 388-b, secara ketat dengan janji temu.

    Fungsi utama platelet dalam memastikan hemostasis adalah menghentikan pendarahan dengan membentuk trombus "putih" (platelet) di tempat kerosakan kapal dan untuk mengambil bahagian dalam proses pembekuan darah dengan membentuk trombus "merah" (fibrin)..

    Sekiranya tidak berlaku pelanggaran integriti dinding vaskular, platelet berada dalam keadaan tidak aktif. Apabila terdedah kepada rangsangan tertentu, yang paling penting adalah kerosakan pada dinding saluran darah, mereka dapat dengan cepat mengaktifkannya.

    Pengaktifan platelet adalah tahap penting dalam hemostasis normal, di mana platelet menunjukkan kemampuan untuk melekat (kemampuan untuk melekat pada permukaan, misalnya, ke inti kapal yang rosak) dan agregasi (kemampuan untuk saling mematuhi), yang mendasari pembentukan plag platelet di lokasi kecederaan.

    Platelet yang dimulakan mengeluarkan bahan aktif secara biologi yang mencetuskan reaksi lata dengan peningkatan jumlah platelet yang terlibat dalam proses hemostasis, pengecutan dinding pembuluh darah dan pembekuan darah. Gangguan kongenital atau diperolehi dari mekanisme pengaktifan platelet dikaitkan dengan risiko pendarahan.

    Platelet memberikan bukan sahaja hemostasis normal, tetapi juga mengambil bahagian dalam mekanisme patogenetik beberapa penyakit. Sebagai contoh, pengaktifan platelet berlebihan yang berterusan memainkan peranan penting dalam patogenesis lesi vaskular aterosklerotik dan berlakunya komplikasi trombotik aterosklerosis..

    Penggunaan aspirin dan clopidogrel dalam rawatan pesakit yang berisiko tinggi untuk kejadian aterotrombotik bertujuan untuk mengurangkan kemampuan platelet untuk agregat.

    Pengaruh fisiologi utama pengaktifan platelet adalah kolagen (protein utama matriks tisu ekstraselular, yang terdedah apabila endotelium vaskular rosak), trombin (protein sistem pembekuan plasma), ADP (adenosin difosfat dilepaskan semasa pemusnahan sel dan dihasilkan oleh platelet sekunder), tromboksana A2 platelet sendiri apabila diaktifkan, fungsi tambahannya adalah untuk merangsang vasokonstriksi). Asid arachidonic (pendahulu thromboxane A2), adrenalin (terkandung dalam butiran platelet), serotonin (dilepaskan dengan kandungan butiran platelet pada tahap pertama pengaktifan mereka) juga mampu merangsang pengaktifan platelet..

    Kaedah untuk mengkaji pengagregatan platelet dalam sistem in vitro adalah berdasarkan pada penilaian transmisi cahaya dari plasma yang kaya dengan platelet pesakit setelah menambahkan pemicu agregasi kepadanya (yang paling sering digunakan adalah ADP, kolagen, adrenalin), di bawah pengaruh pelbagai mekanisme pengaktifan platelet dapat dicetuskan. Aplikasi kompleks mereka memberikan maklumat yang lebih lengkap mengenai kereaktifan platelet dan menunjukkan penyebab perubahan yang dikenal pasti.

    Yang sangat penting ialah penggunaan ristocetin (ristomycin) sebagai pemicu antibiotik.

    Ia menyebabkan penggabungan dengan agregasi platelet berikutnya, yang diperhatikan hanya jika kofaktor proses terdapat dalam faktor plasma - faktor von Willebrand, dan dalam platelet - reseptor kepadanya.

    Reaksi ini terganggu pada penyakit von Willebrand dan sindrom Bernard-Soulier, sambil mengekalkan kemampuan untuk mengaktifkan di bawah pengaruh induktor lain.

    Kajian pengagregatan platelet biasanya digunakan apabila terdapat kecurigaan gangguan keturunan fungsi mereka (dengan peningkatan kecenderungan pendarahan), menilai risiko pendarahan sebelum intervensi pembedahan yang kompleks atau semasa kehamilan berisiko tinggi.

    Kajian mengenai kereaktifan platelet yang tersisa dapat memberikan maklumat mengenai keberkesanan atau kebolehubahan terapi antiplatelet. Walau bagaimanapun, bidang aplikasi ujian ini masih memerlukan kajian dan standardisasi lebih lanjut..

    Menurut kumpulan kerja yang berkaitan dengan Jawatankuasa Program Ilmiah dan Piawaian Persatuan Antarabangsa untuk Trombosis dan Hemostasis (SSC / ISTH, 2013), masih belum ada bukti yang meyakinkan untuk mencadangkan kajian makmal mengenai fungsi platelet untuk memantau terapi antiplatelet. Agregometri optik dianggap sesuai secara klinikal ketika digunakan untuk menilai fungsi platelet pada pesakit dengan gangguan hemoragik, tetapi belum dianjurkan untuk digunakan dalam mengenal pasti pesakit yang berisiko trombosis atau untuk memantau terapi antiplatelet (kecuali untuk tujuan penelitian).

    • Agregat platelet dengan ADP (5.0 μmol / ml).
    • Gabungan platelet dengan ADP (0,5 μmol / ml).
    • Gabungan platelet dengan adrenalin.
    • Gabungan platelet dengan kolagen.
    1. Diagnostik makmal klinikal: Garis panduan nasional. T. 1. - M. 2012: 761-765.
    2. Kaedah Penyelidikan Makmal Klinikal: Panduan Rujukan. T. 1. Ed. V.V. Menshikov. - M. 2008: 154-166.
    3. Bray P.F. Hiperaktifan platelet: sifat ramalan dan intrinsik. Klinik Hematologi, Onkologi Amerika Utara. 2007; 21 (4): 633-645.
    4. Cattaneo M., Cerletti C., Harrison P., Hayward C.P.M., Kenny D., Nugent D., Nurden P., Rao A.K., Schmaier A.H., Watson S.P., Lussana F., Pugliano M.T., Michelson A.D. Saranan untuk standardisasi agregasi transmisi cahaya: kata sepakat pihak kerja dari jawatankuasa kecil fisiologi platelet SSC / ISTH. Jurnal Thrombosis dan Haemostasis. 2013; 11: 1183-1189.
    5. Dretzke J. et al. Kegunaan prognostik ujian fungsi platelet untuk mengesan 'rintangan aspirin' pada pesakit dengan penyakit kardiovaskular atau serebrovaskular: kajian sistematik dan penilaian ekonomi. Penilaian Teknologi Kesihatan. 2015; 19 (37): 1-366.
    6. Garis panduan untuk Penyiasatan Makmal Gangguan Warisan Fungsi Platelet. Jawatankuasa British untuk Piawaian dalam Hematologi. 2011.
    7. Analisis fungsi platelet Harrison P. Kajian Darah. 2005; 19: 111-123.
    8. Kottke-Marchant K., Corcoran G. Diagnosis makmal gangguan platelet. Arkib Patologi dan Perubatan Makmal. 2002: 126: 133-146.
    9. Paniccia R. et al. Ujian fungsi platelet: tinjauan perbandingan. Kesihatan Vaskular dan Pengurusan Risiko. 2015; 11: 133-148.
    10. Rollini F. et al. Profil fungsi platelet pada pesakit diabetes mellitus. Jurnal Penyelidikan Translasional Kardiovaskular. 2013; 6 (3): 329-345.

    Pengagregatan platelet semasa kehamilan adalah perkara biasa

    Hyperagregation platelet... kecewa oleh ahli hematologi :( tolong

    Baru sahaja datang dari pakar hematologi... semuanya dalam keadaan panik. dia melihat koagulogram, mengatakan semuanya normal kecuali ferritin, yang diresepkan untuk minum zat besi... Dan hanya di rumah saya melihat di penjara hiperagregat platelet dengan transamizin..... Omega 3 dan zat besi yang ditetapkan kepada saya...

    dan itu sahaja! Tidak perlu berpadu. Saya membaca rambut saya di Internet, adakah itu menakutkan? Di suatu tempat mereka menulis bahawa agregasi platelet meningkat pada wanita hamil Fibrinogen 3.57 Dijelaskan: bilangan platelet dalam urat.

    darah 240 * 10%, dalam plasma 370 * 10% Indeks Prothrombin 98 Pengagregatan platelet dengan ADP% 124 dengan ristomisin 131 dengan kolagen 116 Baca lebih lanjut →

    Saya tertanya-tanya bahawa saya sendiri mengawal pengumpulan platelet semasa hamil dan sangat risau atau diresepkan kepada semua orang. Tidak ada catatan mengenai topik ini, maksimum yang mereka tulis mengenai kaugologram. Tapi kaugologram saya normal. Tetapi kami naik lebih jauh, kerana.

    dibekukan. Diserahkan untuk polimorfisme (tidak begitu baik) dan pelbagai jenis ujian yang bahkan tidak dilakukan di klinik. Hanya dijumpai agregasi buruk (tinggi). Pew chime, sudah berada di hospital dengan hematoma.
    Saya lulus agregasi sekali lagi, dan di dalamnya terdapat 4 petunjuk...

    Teruskan membaca →

    Anak perempuan. Mungkin ada yang tahu. Kehamilan hampir 11 minggu. Saya menyerahkan kougologram hari ini. Jadi ujian datang. Semuanya kelihatan normal, kecuali agregasi platelet. Dengan norma 14-18 saat, saya mempunyai 12. Jumpa doktor hanya pada hari Jumaat! Segera Baca lebih lanjut →

    Saya lulus hari ini untuk petunjuk utama hemostasis, lihat siapa yang faham
    Gadis-gadis, adakah yang mengambil hemostasis di invitro, kadar agregat platelet mereka adalah 14-18, apakah ini dalam beberapa saat atau apa? Prothrombin - 12 saat.

    norma 9 - 13
    Prothrombin (menurut Quick) - 95% norma 78 - 142
    INR - 1.08 APTT - norma 30 saat 25 - 37
    Fibrinogen - 3.1 g / l norma 2.0 - 4.0
    Indeks Prothrombin - 92% norma 80 - 120
    Hindu. pengagregatan platelet -...

    Teruskan membaca →

    Kalendar kehamilan mengikut minggu

    Kami akan menceritakan kisah sebenar ibu-ibu kami yang telah melalui ini atau sedang melalui sekarang.!

    Saya akan menulis kisah saya sendiri, mungkin ia akan membantu sebilangan anda mencari dan menghilangkan punca ST dan V. Saya mengalami kedua-duanya. Teruskan membaca →

    HEMOSTASIS SELAMA KEHAMILAN

    Helo! Pada tahun 2014 saya mempunyai ST dan pada 8 minggu saya kehilangan anak kembar.

    Saya cuba mencari alasannya, melewati semua yang ditetapkan oleh doktor di tempat kediaman di klinik antenatal, dia mengatakan semuanya baik-baik saja dan saya memutuskan untuk hamil, bagaimana saya hamil, saya mengambil koagulogram, saya melihat bahawa ujian tidak normal dan doktor dengan LCD memberi saya rujukan untuk berunding pakar hematologi. Dan di sini di bandar saya menghadapi masalah! Saya tinggal di bandar Omsk. Sekarang saya sudah hamil 23 minggu!... Baca lebih lanjut →

    Kesihatan ibu dan bayi hamil

    Bincangkan topik anda dalam komuniti, cari pendapat pengguna aktif Babiblog

    Pergi ke komuniti

    Saya lulus hari ini untuk petunjuk utama hemostasis, lihat siapa yang faham
    Prothrombin - 12 saat. norma 9 - 13
    Prothrombin (menurut Quick) - 95% norma 78 - 142
    INR - 1.08
    APTT - 30 saat norma 25 - 37
    Fibrinogen - 3.

    Norma 1 g / l 2.0 - 4.0
    Indeks Prothrombin - 92% norma 80 - 120
    Hindu. agregasi platelet - 14 norma dengan 14 - 18
    Antithrombin III,% aktiviti - 117% norma 83 - 128
    D-dimer - 107...

    Teruskan membaca →

    D-Dimer tinggi, dan hemostasis menunjukkan penipisan darah yang lemah

    Gadis, hello!
    Saya sudah mempunyai akhir B, saya sudah dapat melahirkan, tetapi kemudian doktor memutuskan untuk memeriksa D-dimer saya, kerana selepas kelahiran pertama, pendarahan lewat bermula... Sebelum itu saya memeriksanya SEBELUM kehamilan dan semuanya normal dan baik... Baca lebih lanjut →

    Saya mohon, bantu saya memahami apa yang salah dengan saya...

    Gadis, saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan! Saya mohon, tenangkan saya: ((Saya sudah berkahwin, pada masa ini hamil, 6.5 minggu. Sesuatu yang dahsyat telah berlaku kepada saya selama tiga bulan, dan sekarang saya hamil dan takut untuk diri sendiri dan anak! Saya takut kerana saya belum cukup diperiksa..... Teruskan membaca →

    Ada yang hilang. Membantu menangani hemostasis, ahli hematologi mengangkat tangannya

    Gadis-gadis, saya tidak tahu hendak lari ke mana dengan banyak soalan saya. Pada kehamilan yang lalu, saya memikirkannya kepada pakar hematologi. Dia dilihat oleh ahli hematologi terbaik di bandar (sekarang dia cuti bersalin), dia menderma darah setiap 2 minggu, minum pil, suntikan. Hasilnya menyedihkan...

    kematian antenatal pada 38 minggu, trombosis saluran tali pusat. Semua keputusan ujian yang ditulis di bawah potongan. Sekarang tarikh akhir adalah 4 minggu. Tolong! Saya tidak mempunyai IVF, saya memutuskan untuk menulis kepada komuniti ini kerana di sini banyak yang mengalami mutasi, pengalaman peperiksaan dan komunikasi dengan...

    Teruskan membaca →

    platelet dalam darah

    Tolong bantu saya mengetahuinya, tolong! Saya membaca dalam kesimpulan ujian darah untuk agregasi platelet: INDIKATOR agregasi teraruh melebihi had atas norma (dengan latar belakang penurunan bilangan platelet dalam plasma). Bagaimana saya boleh memahami perkara ini? Adakah darah tebal atau nipis? G. saya tidak betul-betul menerangkan apa-apa, selalu tergesa-gesa untuk memproses keseluruhan wanita hamil. KURANTIL yang dilantik. Teruskan membaca →

    Norma RFMK untuk trimester ke-3 yang TAHU.

    ANAK-ANAK yang melalui kehamilan dengan THROMBOPHILIA memerlukan pertolongan.
    Hasil hemostasis pada minggu ke-28:
    АЧТВ-27,4 S
    D-dimer 190 ngml
    Masa protrombin 11.1 S
    Fibrinogen 4.92 gl (492 mgdl)
    Pengagregatan platelet 80%
    RCFM 20 RCFM sangat berlebihan ((((apa yang harus dilakukan? Dan petunjuk lain tidak begitu normal (((Baca lebih lanjut →

    Rfmk dan pengagregatan

    Gadis, pakar :) beritahu saya, saya akan menerangkan secara ringkas keadaannya! Selepas ZB pertama pada bulan Februari 2011, saya lulus koagulogram, rfmk meningkat (pada kadar hingga 4, saya mempunyai 7-8) agregasi platelet dengan adp (kadarnya hingga 75, saya mempunyai 80, kadang-kadang 88). Dikurangkan dengan qurantile dan cardiomagnyl.

    Sebelum mengandung, RFMK adalah 4.5. Semasa kehamilan, sekali lagi 7-8. Dan sekali lagi ZB. Fraxiparine diresepkan. Mungkin sudah terlambat untuk memulakannya. Kehamilan membeku pada 7 minggu mungkin. Siapa yang menghadapi peningkatan RFMK, bagaimana mereka mengurangkannya dan siapa yang mengatasinya dan...

    Teruskan membaca →

    hemostasis 30-31 minggu

    Data dibandingkan dengan hemostasis 3.5 minggu yang lalu disahkan di makmal yang sama.

    KLA: Platelet, meningkat dari 380 hingga 460 (tidak normal), soe meningkat dari 42 hingga 48 (tidak normal), leukosit tidak meningkat banyak dari 9.5 hingga 10.2 (normal), hemoglobin masih menurun dari 112 hingga 109 (benar-benar besi akan dilantik?)
    Coagulogram: Fibrinogen meningkat dari 5.6 hingga 5.9 (seperti norma), antitrombin 3 tidak jatuh dari 98 hingga 91 (norma 75-125). Respon hampir selalu berada di had bawah norma, di... Baca lebih lanjut →

    Sekiranya saya mula panik.

    Keadaannya adalah seperti berikut:
    menderma darah dari 6 DPP untuk hCG dan ujian darah Umum - platelet hCG-16 443 mengenai norma hingga 400
    9 platelet dpp-hCG-165 491 pada kadar sehingga 400
    Selepas analisis ini, saya pergi ke pakar hematologi di mana dia menetapkan chimer 25 untuk saya, 3 tab sehari, kemudian mengambil dimer, RFMK, APTT, agregasi platelet dan ujian darah umum dan melihatnya selepas imbasan ultrasound... Baca lebih lanjut →

    Thrombophilia dan hemostasis, ahli hemastasiologis dan hematologi, bandar Omsk

    Helo! Pada tahun 2014 saya mempunyai ST dan pada 8 minggu saya kehilangan anak kembar.

    Saya cuba mencari alasannya, melewati semua yang ditetapkan oleh doktor di tempat kediaman di klinik antenatal, dia mengatakan semuanya dalam keadaan baik dan saya memutuskan untuk hamil, bagaimana saya hamil, pergi mengambil koagulogram, melihat bahawa ujian tidak normal dan doktor dengan LCD memberi saya rujukan untuk berunding pakar hematologi. Dan di sini di bandar saya menghadapi masalah! Saya tinggal di bandar Omsk. Sekarang saya sudah hamil 23 minggu!... Baca lebih lanjut →

    Senarai analisis selepas ahli genetik biologi hematologi

    Helo perempuan! Saya menulis catatan ini supaya seseorang dapat mengambil maklumat yang diperlukan dan jika perlu pergi ke doktor, maka anda boleh mengikuti ujian... Baca lebih lanjut →

    Peningkatan kandungan fibrinogen

    Norma makmal adalah had bawah 2 g / l, 4 g / l atas bagi saya adalah 5.145, RFMK sedikit meningkat, kesimpulannya ditulis: Kandungan fibrinogen meningkat. Parameter selebihnya dari pautan hemostasis plasma boleh diterima untuk usia kehamilan yang ditunjukkan. Petunjuk pengagregatan platelet dalam nilai yang boleh diterima.

    9 minggu + 3, kembar (mungkin dengan kembar ini adalah norma?). Sangat penting untuk menghubungi pakar hemostasiologis, atau anda boleh minum lebih banyak air seminggu sebelum pemindahan fibrinogen, secara umum, kaedah rakyat. Gadis-gadis, tolong beritahu saya, saya tidak tahu panik atau promosi tidak begitu besar.....

    Teruskan membaca →

    Gadis-gadis, sayang, bantu saya dengan nasihat atau mungkin seseorang menghadapi masalah seperti itu. Telah melewati hemostasis - semuanya normal, termasuk d dimer. Tetapi platelet semakin meningkat, anjing. Saya mempunyai 437 pada kadar hingga 320... Teruskan membaca →

    Soalan mengenai Utrozhestan

    Helo! Imbasan ultrasound menunjukkan kehamilan 3-4 minggu. Doktor menetapkan untuk minum asid folik (saya telah lama meminumnya), vitamin Femibion ​​dan Utrozhestan. Saya tidak memahami tujuan Utrozhestan. Saya membaca bahawa ini menebus kekurangan progesteron, yang normal bagi saya (saya diperiksa untuk semua hormon sebelum kehamilan).

    Doktor tahu mengenainya. Dia mengatakan itu semula jadi dan tidak berbahaya. Dilantik untuk galas yang lebih dipercayai. Kami tidak dapat hamil hanya selama 7 bulan. (mungkin kerana prestasi buruk suami) Mereka hanya menemui satu masalah: kadar agregat platelet yang tinggi...

    Teruskan membaca →

    Senarai analisis selepas ahli genetik biologi hematologi

    Helo perempuan! Saya menulis catatan ini supaya seseorang dapat mengambil maklumat yang diperlukan dan jika ada keperluan untuk berjumpa doktor, maka anda sudah boleh mendapatkan analisis.
    Selepas kehamilan biokimia kedua, saya pergi ke pakar sakit puan untuk mengetahui sebab kegagalannya.

    Kali pertama saya percaya bahawa ini adalah pilihan semula jadi, dengan siapa ia tidak berlaku, tetapi apabila perkara yang sama berlaku enam bulan kemudian kali kedua. Saya membuat keputusan untuk mengetahui alasannya. Rakan sakit puan saya menghantar saya kepada doktor berikut dengan kata-kata...

    Teruskan membaca →

    Mengenai hemostasis saya

    Sejak awal kehamilan, fraxiparin tusuk 0.3 Pada 13 dan 15 minggu, pembekuan adalah normal, tetapi agregasi platelet meningkat dengan mendadak.

    Saya berunding dengan pakar hematologi, menetapkan 100 mg courantil sehari untuk pengagregatan (biasanya dalam kes seperti itu, aspirin diresepkan, tetapi saya mengambil analisis untuk polimorfisme gen, yang menunjukkan ketidaksensitifan badan saya terhadap aspirin).

    Pada minggu ke-18, agregasi platelet kembali normal, tetapi hypercoagulation sekali lagi ditulis berdasarkan hasil tromboelastogram. Mereka menaikkan fraxiparine saya menjadi 0.6. Ini bermakna semua B. akan dicucuk… Teruskan membaca →

    Mutasi gen sistem hemostasis

    Halo kepada semua gadis! Saya ingin mendengar komen anda))))
    Penentuan polimorfisme genetik (trombofilia). 8 gen diuji. Dari jumlah tersebut, 6 adalah normal, tanpa penyimpangan, tetapi dua dalam bentuk ini:
    - F7 -> GA - heterozigot
    - ITGA 2 -> TT - homozigot jenis jarang.

    Penentuan polimorfisme genetik (kitaran folat). 4 gen diuji. Dari jumlah tersebut, hanya 1 yang normal, iaitu MTR _2756_ —-> AA. Berikut adalah tiga baki dalam bentuk ini:
    - MTHFR_1298_ —-> AC -heterozigot
    - MTHFR_677_ —-> CT - heterozigot
    - MTRR _66_ ——> GG - homozigot jenis jarang.

    Sebagai tambahan kepada analisis ini, saya lulus dan... Teruskan membaca →

    Fibrinogen meningkat 6.2. Hemostasiogram MLC pada Taganka.

    Gadis, hai semua! Saya mengandung 24-25 minggu. Lulus Hemostasis. Fibrinogen meningkat 6.2 berasal dari invitro. D dimer adalah normal. Prothrombin (menurut Quick) 102% (norma 78 - 142)
    INR 1.01
    APTT 25.0 * saat norma 25.4 - 36.


    Artikel Seterusnya
    Manfaat dan bahaya menderma darah: 12 salah tanggapan mengenai pendermaan