Sekatan atrioventricular (AV) darjah 1 - apakah itu dan bagaimana merawatnya


Blok atrioventrikular darjah 1 adalah tanda patologi (lebih jarang fisiologi), yang ditentukan pada elektrokardiogram, yang mencerminkan pelanggaran pengaliran impuls saraf melalui sistem pengaliran jantung.

Untuk memahami keadaan ini dan bagaimana merawat blok AV darjah 1, perlu dijelaskan bahawa jantung mempunyai sistem pengalir dengan hierarki yang jelas. Nod AV (node ​​Ashoff-Tavara) terletak di septum interatrial dan bertanggungjawab untuk melakukan isyarat untuk pengecutan dari atria ke ventrikel.

  • Epidemiologi
  • Pengelasan
  • Dengan nilai ramalan
  • Punca sekatan AV
  • Manifestasi
  • Program pemantauan pesakit
  • Rawatan
  • Ciri-ciri pada kanak-kanak
  • Ramalan
  • Pencegahan

Epidemiologi

Blok AV gred 1 agak biasa. Kejadian meningkat dalam kadar langsung dengan usia, kerana dari masa ke masa risiko terkena penyakit jantung (terutama penyakit jantung koronari) meningkat dengan ketara.

Terdapat bukti bahawa sekatan AV darjah 1 diperhatikan pada 5% orang yang mengalami gangguan jantung. Bagi kanak-kanak, kekerapan kejadiannya berbeza dari 0,6 hingga 8%.

Pengelasan

Mengikut kekerapan dan kekerapan pengembangan:

  • berterusan - dikenal pasti dan dikekalkan pada masa akan datang;
  • sementara (sementara) - ditemui sekali, tetapi kemudian hilang;
  • sekejap - setelah definisi itu berlalu, tetapi kemudian dijumpai semula.

Menurut penyetempatan blok untuk melakukan sekatan AV, mereka dibahagikan kepada:

  • proksimal (pelanggaran di bahagian nod yang paling dekat dengan atria);
  • distal (bahagian yang dekat dengan ventrikel terjejas);
  • Sekatan gabungan berlaku.

Dengan nilai ramalan

  • Relatif menguntungkan: blok AV proksimal kelas 1 berfungsi;
  • Menguntungkan: sekatan akut lengkap, dengan pengembangan QRS (blok distal).

Punca sekatan AV

Punca penyakit boleh dibahagikan kepada organik dan berfungsi.

Terdapat juga sejumlah sindrom di mana terdapat degenerasi terpencil dari nod AV dan kumpulannya..

1) Pada mulanya, terdapat lesi anatomi separa (struktur) sistem pengalir. Ini diperhatikan, sebagai contoh, apabila simpul terlibat dalam fibrosis setelah kecederaan miokardium, dengan miokarditis, penyakit jantung iskemia, penyakit Lyme. Ab-blokade kongenital jarang berlaku (kanak-kanak menderita ibu dengan SSTD). Selalunya penglibatan nod AV dalam infark miokard rendah.

2) Dengan sekatan berfungsi, morfologi simpul tidak terganggu, hanya fungsi yang menderita, yang tentunya lebih baik untuk diperbetulkan.

Keadaan ini berlaku apabila nada sistem saraf parasympatetik mendominasi, antiarrhythmics diambil (beta-blocker - bisoprolol, atenolol; penyekat saluran kalsium - verapamil, diltiazem; glikosida - corglikon, strophanthin), gangguan elektrolit (hiper- / hipokalemia).

Perlu juga dikatakan bahawa blok AV kelas i biasanya juga dapat terjadi, dan tidak diperlukan perawatan. Ini berlaku, misalnya, dengan atlet profesional, orang muda.
3) Perubahan degeneratif pada simpul AV dalam patologi genetik.

Mereka berkembang dengan mutasi gen yang menyandikan sintesis protein saluran natrium kardiomiosit.

Sindrom berikut adalah khusus: Leva, Lenegra, kalsifikasi idiopatik pada nod.

Manifestasi

Apakah sekatan jantung? Dalam kes ini, kriteria diagnostik ECG untuk keadaan ini adalah pemanjangan selang PQ lebih dari 0.2 saat, sementara gelombang P normal, kompleks QRS tidak jatuh.

Secara klinikal, keadaan ini tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, kerana jantung menguncup dengan betul, walaupun lebih jarang daripada biasa.

Oleh itu, penemuan ECG ini tidak menunjukkan perlunya rawatan, sebaliknya perlu dilakukan pemantauan terhadap keadaan..

Gejala boleh muncul ketika dicetuskan - fizikal. memuatkan. Apabila serangan sinkop (pingsan), pening muncul, seseorang harus mengesyaki peralihan blokade ke tahap kedua (peringkat seterusnya).

Program pemantauan pesakit

Untuk mengetahui perkembangan sekatan yang tidak lengkap dalam masa dan mula membetulkannya tepat pada masanya, berikut ditunjukkan:

  • ECG berulang - kajian (kekerapan ditentukan oleh doktor);
  • pemantauan ECG setiap hari (Holter).

Sudah tentu, ECG memberikan maklumat lengkap mengenai gangguan irama, yang merupakan blok AV darjah 1. Tetapi untuk mengenal pasti penyebabnya, kajian tambahan, misalnya, ekokardiografi, akan berguna. Penentuan kepekatan ubat yang diambil dalam darah, kajian mengenai komposisi ion darah dapat menjadi penting secara diagnostik.

Rawatan

Blok AV gred 1 tidak memerlukan rawatan perubatan. Kawalan dinamik terhadap keadaan orang seperti ini ditunjukkan. Walau bagaimanapun, jika penyebabnya dikenal pasti dan dapat dihapuskan, anda perlu melakukannya.

Dengan perkembangan patologi akibat mengambil ubat - kurangkan dos atau batalkan ubat dengan pilihan yang lain, sekiranya berlaku gangguan elektrolit - pembetulan keseimbangan elektrolit. Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa blok AV fungsional darjah 1 boleh dan harus dipengaruhi; dalam kes lesi organik pada nod, taktik jangkaan harus dipilih.

Dengan sekatan jenis fungsional yang terbukti, nada pemeliharaan autonomi dapat disesuaikan dengan teliti. Gunakan ubat seperti belloid, teopek.

Ciri-ciri pada kanak-kanak

Pelanggaran pengaliran impuls melalui jantung pada kanak-kanak adalah perkara biasa. Ini disebabkan oleh patologi kehamilan yang timbul akibat penyakit ibu (diabetes mellitus, SLE), kesan faktor persekitaran, dll..

Denyut jantung dinilai berbeza pada bayi daripada pada orang dewasa: degupan jantung adalah 100 bpm. sudah dianggap sebagai bradikardia dan memerlukan perhatian. Oleh itu, blok AV darjah pertama semasa kelahiran dapat dilihat.

Gejala berikut diperhatikan: pucat atau sianosis, kelesuan, kelemahan, penolakan payudara, peningkatan berpeluh. Pada masa yang sama, manifestasi klinikal pada gred 1 mungkin tidak.

Ramalan

Dengan gangguan fungsi - baik, dengan organik, mungkin patologi progresif. Sekatan atrioventrikular distal jauh lebih berbahaya dari segi risiko komplikasi daripada proksimal.

Pencegahan

Tidak ada langkah pencegahan khusus untuk blok AV darjah pertama.

Sebagai langkah pencegahan sekunder (pencegahan perkembangan), pemantauan keadaan, implantasi alat pacu jantung (dengan kemerosotan).

Sekatan AV ECG

Penyekat AV adalah salah satu jenis patologi konduksi jantung dan mudah didiagnosis menggunakan penyelidikan elektrokardiografi

Kajian elektrokardiografi dapat mendiagnosis pelbagai patologi jantung. Betapa berbeza darjah blok AV pada kardiogram, bagaimana gambaran klinikal mereka.

Apa itu kardiogram

Kardiogram adalah rakaman pada filem khas impuls elektrik yang dihasilkan oleh miokardium. Rekod sedemikian membolehkan anda menilai keadaan jantung, mendiagnosis pelbagai patologi:

  • pelanggaran pengaliran otot jantung - sekatan;
  • gangguan dalam irama kontraksi jantung - aritmia;
  • ubah bentuk miokard - iskemia, nekrosis (infark).

Untuk menguraikan elektrokardiogram, sebutan tertentu telah dibuat. Dengan bantuan mereka, mereka menerangkan fungsi atria dan ventrikel jantung, keadaan nod pengalir dan miokardium itu sendiri. Menilai semua elemen kardiogram, pakar memberikan pendapat mengenai keadaan jantung.

Bagaimana ECG dilakukan

Terdapat beberapa peraturan untuk menjalankan kajian elektrokardiografi. ECG boleh dilakukan pada usia berapa pun dan dengan patologi yang bersamaan. Prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi.

Kajian dijalankan dengan menggunakan alat kardiograf. Terdapat mesin besar di hospital, dan kardiograf mudah alih digunakan untuk doktor kecemasan. Ia disusun seperti berikut:

  • bahagian utama yang menganalisis impuls elektrik;
  • alat rakaman yang menandakan impuls elektrik dalam lekukan pada kertas kertas;
  • elektrod digunakan pada bahagian depan dada dan anggota badan.

Semasa pembuangan kardiogram, pesakit berada dalam keadaan terlentang. Dia diberi amaran untuk membuang semua perhiasan logam, jam tangan dan benda logam lain. Tempat di mana elektrod akan digunakan dibasahi dengan air. Ini diperlukan untuk penyambungan elektrod ke kulit yang lebih baik dan pengaliran nadi.

Terdapat titik standard untuk menggunakan elektrod - satu digunakan pada anggota badan, dan lapan elektrod digunakan pada permukaan anterior dada. Pimpin standard dikeluarkan dari anggota badan, membentuk segitiga Einthoven. Sambungan dada tambahan dikeluarkan dari dada, memungkinkan untuk menentukan penyetempatan patologi dengan lebih tepat. Sekiranya kecemasan perlu mengeluarkan kardiogram, gunakan hanya petunjuk anggota badan standard.

  • Elektrod dengan tanda merah dikenakan pada tangan kanan.
  • Tangan kiri - kuning.
  • Di kaki kiri - hijau.
  • Di kaki kanan - hitam, yang merupakan tanah.

Apa itu blok AV

Sebabnya adalah pelanggaran fungsi nod atrioventricular, yang melewati impuls elektrik melalui dirinya sendiri. Fungsinya boleh terganggu kerana beberapa keadaan: patologi sistem saraf parasimpatik, penggunaan ubat jantung tertentu yang berpanjangan (glikosida, beta-blocker), kerosakan organik - fibrosis atau keradangan bahagian miokardium ini.

Punca sekatan AV

Sebab-sebab pelanggaran pengaliran impuls elektrik pada tisu jantung boleh menjadi keadaan yang berbeza. Mereka boleh berfungsi - iaitu, tanpa perubahan pada tisu jantung. Terdapat juga sebab organik - dengan sebarang ubah bentuk kardiomiosit.

Sebab-sebab fungsional merangkumi perkara berikut:

  • penggunaan ubat jantung jangka panjang;
  • pelanggaran pemeliharaan jantung;
  • kadang-kadang sekatan berlaku pada atlet sebagai reaksi adaptif.

Penyebab organik termasuk:

  • bekalan darah tidak mencukupi untuk kardiomiosit dan iskemia mereka;
  • penggantian sekeping tisu jantung dengan tisu penghubung;
  • pembentukan nekrosis kardiomiosit.

Jenis sekatan pada kardiogram

Bergantung pada berapa banyak impuls yang dapat dilalui oleh nod ini, tiga darjah blokade dibezakan. Pada ECG, semua darjah ditunjukkan dengan tanda-tanda mereka sendiri.

Pada gred 1, jangka masa selang PQ lebih daripada 200 ms. Denyut jantung yang betul dijaga.

Pada 2 darjah, dua pilihan dibezakan. Jenis pertama, atau sekatan menurut Mobitz 1 (tempoh Wenckebach), dicirikan oleh pemanjangan selang PQ secara beransur-ansur dengan setiap degupan jantung, pada akhir tempoh itu, kompleks ventrikel (QRS) jatuh dan tempoh bermula semula. Jenis kedua, atau Mobitz 2, dicirikan oleh kejatuhan kompleks ventrikel secara tiba-tiba. Selang PQ boleh sepanjang masa normal atau sepanjang masa dilanjutkan.

Pada gred 3, terdapat penghentian penghantaran impuls ke ventrikel sepenuhnya. Atria dan ventrikel berkontrak dengan kadar yang berbeza. Blok AV lengkap - ECG pada tahap ini menunjukkan pengenaan gelombang pengecutan atrium pada gelombang pengecutan ventrikel. Gelombang P dan kompleks QRS huru-hara.

Untuk setiap tahap sekatan, terdapat varietasnya sendiri, yang mempunyai ciri khas pada filem kardiografik.

Tahap pertama blok AV adalah seperti berikut:

  • bentuk nodular - hanya pemanjangan patologi selang PQ yang diperhatikan;
  • bentuk atrium - selain PQ memanjangkan, gelombang P yang cacat dapat dijumpai;
  • bentuk distal dicirikan oleh PQ panjang dan ubah bentuk kompleks QRS.

Pada darjah kedua, bentuk yang dinyatakan di atas dibezakan (Mobitz 1 dan Mobitz 2). Lebih jarang terdapat dua bentuk lagi:

  • sekatan 2: 1 - terdapat kehilangan berkala kontraksi ventrikel (setiap saat);
  • bentuk progresif - beberapa kompleks ventrikel mungkin gugur berturut-turut, tanpa urutan tertentu.

Pada darjah ketiga, dua bentuk diperhatikan:

  • proksimal - pemisahan irama kontraksi atrium dan ventrikel, kompleks QRS tidak cacat;
  • distal - terdapat pengecutan ventrikel dan atria yang tidak terkoordinasi, kompleks ventrikel cacat dan melebar.

Sindrom klinikal juga dibezakan, yang merupakan gabungan sekatan AV dengan patologi lain:

  • Sindrom Frederick - tanda-tanda keadaan ini terdiri daripada memperbaiki gelombang F atau f pada kardiogram, yang menunjukkan fibrilasi atrium atau flutter;
  • dengan sindrom MAS (Morgagni-Adams-Stokes), tempoh asistol ventrikel dikesan pada ECG.

Manifestasi klinikal dari pelbagai peringkat

Penyumbatan AV boleh menjadi sementara (cepat berlalu) dan kekal. Penyumbatan sementara sukar didiagnosis. Untuk mengesannya, diperlukan pemantauan Holter - pendaftaran kardiogram pada siang hari.

Pada tahap pertama blok atrioventrikular, tidak ada manifestasi klinikal yang jelas. Satu-satunya gejala adalah bradikardia. Sebilangan pesakit mungkin merasa lemah dan keletihan..

Gambaran klinikal yang lebih jelas diperhatikan pada darjah kedua:

  • palpasi dapat mengesan kehilangan gelombang nadi secara berkala;
  • secara klinikal, ini akan memperlihatkan dirinya sebagai perasaan gangguan pesakit dalam kerja jantung;
  • pesakit juga berasa lemah dan letih.

Yang paling berbahaya adalah tahap ketiga sekatan:

  • pening berkala atau berterusan;
  • tinitus, kilatan lalat di depan mata;
  • sakit di dada;
  • perasaan gangguan dalam kerja jantung;
  • episod kehilangan kesedaran.

Semasa mendengar jantung dengan stetoskop, anda dapat mendengar betul irama, tetapi dengan munculnya jeda panjang, ini adalah prolaps kontraksi ventrikel. Bradikardia mempunyai tahap keparahan yang berbeza-beza. Ciri nada jantung meriam blokade, yang disebut nada Strazhesko, muncul..

Tachycardia ventrikel, yang membawa kepada asystole, boleh menjadi komplikasi sekatan. Dengan sindrom MAC, yang diperhatikan bersama dengan sekatan ini, serangan asistol ventrikel juga mungkin berlaku, mengancam gangguan irama dan pemberhentian aktiviti jantung.

Rawatan

Rawatan sekatan AV terdiri daripada menetapkan ubat untuk meningkatkan kekonduksian miokard, untuk menghilangkan penyakit yang mendasari. Dalam sekatan yang teruk, alat pacu jantung buatan diperlukan.

Blok darjah pertama tidak memerlukan rawatan khas. Hanya pemerhatian pesakit yang ditunjukkan, pemantauan Holter secara berkala untuk menentukan dinamika perkembangan blokade.

Pada darjah kedua, penggunaan ubat ditunjukkan, misalnya, Corinfar. Pesakit juga dipantau.

Kawasan nekrotik atau fibrosa miokardium tidak dapat dipulihkan. Dalam kes ini, pertama, penerimaan kursus dijalankan dengan beta-adrenostimulan, dan kemudian alat pacu jantung ditanamkan.

Apakah sekatan jantung gred 1

Penyumbatan jantung mengganggu bekalan darah normal ke organ, menyebabkan perubahan fungsinya. Mereka boleh berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Jenis penyumbatan yang berlainan menimbulkan tahap bahaya yang berlainan bagi tubuh..

Dalam beberapa kes, pesakit tidak menyedari kehadiran patologi jantung, menganggap diri mereka sihat secara praktikal.

Blok jantung dikesan di dalamnya semasa pemeriksaan perubatan atau EKG ketika menghubungi doktor dengan penyakit lain. Kata-kata "sekatan jantung", yang dijumpai oleh pesakit di ECG, menyebabkan rasa takut panik terhadap serangan jantung yang lengkap. Sekiranya mereka takut?

  • Semua maklumat di laman web ini hanya untuk tujuan maklumat dan TIDAK ADA panduan untuk bertindak!
  • Hanya seorang DOKTOR yang dapat memberikan DIAGNOSIS TEPAT!
  • Kami meminta anda TIDAK untuk mengubati diri sendiri, tetapi membuat janji temu dengan pakar!
  • Kesihatan kepada anda dan orang tersayang!

Penerangan mengenai patologi

Di otot jantung terdapat sekumpulan sel saraf (yang disebut nod), di mana impuls saraf timbul, yang menyebarkan di sepanjang serat saraf khas di sepanjang miokardium atrium dan ventrikel jantung dan menyebabkan kontraksi mereka.

Salah satu nod ini (sinus-atrial) terletak di atrium. Di sinilah timbul impuls elektrik, yang, menjalar lebih jauh ke nod atrioventricular, memastikan irama jantung normal. Node ini dipanggil alat pacu jantung..

Serat yang membawa impuls dari alat pacu jantung ke serat otot disebut sistem konduksi. Dari simpul atrioventrikular ke otot-otot ventrikel jantung, impuls melewati sekumpulan serat saraf yang disebut kaki bundle-Nya (kiri dan kanan).

Pelanggaran penyebaran impuls yang timbul di alat pacu jantung atrium disebut sekatan jantung. Mereka dapat disebarkan secara perlahan atau pengalirannya di sepanjang serat saraf berhenti sepenuhnya - sekatan jantung separa atau lengkap berkembang, masing-masing. Walau apa pun, perubahan tersebut menyebabkan pelanggaran irama aktiviti jantung..

Dengan kadar dorongan yang lebih perlahan, jeda yang lebih lama daripada biasa berlaku antara pengecutan atria dan ventrikel. Sekiranya impuls tidak dilakukan sama sekali, maka pengecutan atrium atau ventrikel jantung tidak berlaku (asystole atrium atau ventrikel).

Dan hanya isyarat seterusnya untuk mengurangkan yang berkesan, kontraksi kemudian berlaku pada selang waktu yang normal sehingga sekatan berikutnya.

Pelanggaran pengaliran impuls elektrik boleh berlaku pada tahap yang berlainan, yang menyebabkan berlainan bentuk penyumbatan. Pada masa yang sama, peredaran darah terganggu: jika tidak terjadi pengecutan ventrikel, darah tidak didorong ke saluran darah, tekanan menurun, tisu-tisu organ tidak dibekalkan dengan oksigen.

Sekatan jantung 1 darjah dan akibatnya

Blok jantung atrioventrikular (blok AV) adalah saluran impuls saraf yang terganggu di sepanjang serat sistem pengalir antara atria dan ventrikel jantung, yang menyebabkan kerosakan fungsi sistem kardiovaskular yang serius.

Bahaya dan kepentingan penyekat av bergantung kepada keparahannya. Terdapat 3 darjah keparahan sekatan:

Darjah 1Blok jantung AVB darjah 1 biasanya dikesan semasa pemeriksaan. Dalam beberapa kes, ia boleh dianggap sebagai keadaan fisiologi (pada orang muda, atlet terlatih) dan sebagai patologi (sekiranya terdapat kelainan lain dan masalah jantung). Penyumbatan AV boleh berlaku kerana pelbagai sebab. Yang paling biasa adalah:

  • peningkatan nada saraf vagus (berlaku pada atlet);
  • perubahan sklerotik dalam sistem pengalir;
  • perubahan patologi pada injap jantung;
  • keradangan otot jantung (miokarditis);
  • reumatik;
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu (glikosida jantung, beta-blocker, dll.);
  • kardiosklerosis;
  • infarksi miokardium;
  • mabuk;
  • borreliosis (penyakit Lyme);
  • perubahan dalam komposisi elektrolit darah.

Daripada ubat-ubatan yang boleh menyebabkan gangguan pengaliran impuls di jantung, seseorang boleh menamakan:

  • Strofantin;
  • Korglucon,
  • Digoxin;
  • Nifedipine;
  • Amlodipine;
  • Cinnarizine;
  • Verapamil;
  • Atenolol;
  • Bisoprolol dan lain-lain.

Sekiranya tidak ada perubahan patologi dalam sistem kardiovaskular, blok av darjah 1 tidak menampakkan diri secara klinikal, orang itu merasa sihat secara praktikal. Kelainan konduksi dikesan dengan ECG dan boleh dianggap sebagai varian normal.

Tetapi orang-orang seperti itu harus berada di bawah pengawasan ahli kardiologi (dengan pemantauan EKG biasa), kerana prosesnya mungkin bertambah buruk. Penampilan pengsan, pening dan kegelapan pada mata adalah manifestasi klinikal peralihan blokade av darjah 1 ke tahap yang lebih teruk..

Darjah 2Dengan tahap sekatan ke-2, 2 jenis dibezakan:

  • Pada jenis pertama (diberi nama Mobitz 1), pesakit menjelaskan keletihan dan rasa tidak enak oleh beban kerja pada waktu bekerja atau stres, tetapi pening dan pingsan mungkin terjadi.
  • Pada jenis kedua (Mobitz 2), selain manifestasi ini, rasa sakit di hati terganggu, serangan jantung terasa, pengsan berpanjangan, ada kesadaran yang mendung.
Gred 3
  • Tahap sekatan ke-3, di mana dorongan ke ventrikel sama sekali tidak disebarkan, ditunjukkan oleh penurunan kadar nadi (kurang dari 40 denyutan / min), kelemahan teruk, pening teruk, sesak nafas, kegelapan di mata.
  • Sekiranya bilangan kontraksi ventrikel berkurang menjadi 15 per 1 minit, bekalan darah ke otak menderita, yang ditunjukkan oleh perasaan panas di kepala, pucat yang teruk dan kehilangan kesedaran, sindrom kejang.
  • Manifestasi seperti itu disebut sekatan segera..
  • Dengan sekatan gred 3, jantung mungkin berhenti berfungsi sepenuhnya dan boleh membawa maut.

Diuraikan di sini apa itu sekatan ventrikel kiri.

Penyebab bentuk sekatan kongenital pada kanak-kanak:

  • penyakit ibu (diabetes mellitus, lupus erythematosus sistemik);
  • kerosakan yang meluas pada tisu penghubung di badan ibu;
  • anomali dalam perkembangan septa antara atria atau ventrikel;
  • kekurangan sistem pengaliran di jantung.

Sekatan jantung kongenital sering menjadi penyebab kematian bayi pada tahun pertama kehidupan. Manifestasi klinikal pada bayi baru lahir adalah:

  • sianosis bibir, segitiga nasolabial, hujung jari, atau kulit badan;
  • kegelisahan atau kelesuan yang ketara pada anak;
  • penolakan payudara;
  • peningkatan kadar jantung;
  • peningkatan berpeluh.

Dalam kes penyakit yang diperoleh, gangguan konduksi yang lebih teruk berkembang sehingga sekatan jantung lengkap. Tetapi sekatan AV darjah 3 yang paling berbahaya tidak selalu muncul secara klinikal dengan gejala yang teruk. Beberapa kanak-kanak hanya mempunyai satu simptom - penurunan bilangan degupan jantung.

Dengan perkembangan proses, rongga jantung secara beransur-ansur mengembang, aliran darah secara keseluruhan menjadi perlahan, dan kebuluran oksigen zat otak berkembang. Hipoksia ditunjukkan oleh kemerosotan ingatan, penurunan prestasi akademik.

Kanak-kanak itu ketinggalan dalam perkembangan fizikal, dia sering mengadu pening, cepat letih. Peningkatan senaman atau tekanan boleh menyebabkan pengsan.

Diagnostik

Blok atrioventrikular didiagnosis menggunakan ECG: selang antara gelombang P dan kompleks QRS meningkat, walaupun gigi itu sendiri normal. Akan ada perubahan dalam ECG walaupun tidak ada aduan pada pesakit.

Sekiranya blok AV 1 darjah dikesan pada usia muda, pada orang yang terlatih, maka pemeriksaan yang lebih mendalam mungkin tidak dilakukan.

Tetapi rakaman jangka pendek EKG pada waktu rehat tidak selalu berlaku penyekat tunggal, jarang berlaku. Sekiranya terdapat aduan atau data objektif dari jantung, doktor menetapkan pemantauan harian menurut Holter. Sensor monitor dilekatkan di dada. Pesakit yang diperiksa menjalani kehidupan yang biasa dan biasa.

Pada masa yang sama, peranti ini terus mencatat ECG sepanjang hari, yang kemudian dianalisis. Kaedah diagnostik yang tidak menyakitkan dan tanpa invasif ini membolehkan anda menentukan kekerapan penyumbatan, pergantungannya pada waktu dan aktiviti fizikal pesakit. Kajian ini membantu, jika perlu, untuk memilih rawatan yang tepat.

EchoCG (ultrasound jantung) juga boleh diresepkan. Kajian ini memungkinkan untuk memeriksa septum, dinding dan rongga jantung, untuk mengenal pasti perubahan patologi di dalamnya sebagai kemungkinan penyebab penyumbatan. Punca dari mereka mungkin adalah perubahan injap..

Rawatan

Blok atrioventrikular darjah 1 (dan kadang-kadang ke-2) tidak selalu memerlukan rawatan. Hanya apabila patologi jantung dikesan, terapi yang dipilih secara individu dijalankan, yang juga dapat mempengaruhi frekuensi terjadinya penyumbatan.

Sekatan jantung darjah 1 pada kanak-kanak tidak memerlukan rawatan ubat. Kanak-kanak seperti itu memerlukan pengawasan berterusan oleh pakar kardiologi pediatrik dengan pemantauan ECG secara berkala..

Sekiranya terdapat sekatan lengkap, kanak-kanak diberi ubat anti-radang, nootropik, ubat-ubatan dengan kesan antioksidan, vitamin. Sekiranya kehilangan kesedaran, kanak-kanak harus diberi bantuan kecemasan dalam bentuk urutan jantung tertutup. Penyumbatan kongenital dan bentuk sekatan jantung yang teruk dapat dihilangkan dengan alat pacu jantung yang ditanamkan.

Dengan peralihan tahap 1 penyekat av ke darjah ke-2 mengikut jenis ke-2 (Moritz 2), ke sekatan separa (atau lengkap) tahap ke-3, rawatan adalah wajib, kerana gangguan pengaliran yang ketara dapat menyebabkan tiba-tiba kematian akibat serangan jantung.

Kaedah utama memulihkan fungsi jantung yang normal adalah implantasi alat pacu jantung kekal atau sementara (alat pacu jantung) kepada pesakit. Rangsangan elektrik sementara diperlukan, misalnya, pada sekatan jantung akut yang disebabkan oleh infark miokard.

Sebagai persiapan untuk pembentukan alat pacu jantung, pemeriksaan lengkap pesakit dan rawatan ubat (pelantikan Atropine dan ubat lain) dilakukan. Ia tidak akan melegakan pesakit, ia digunakan sebagai persediaan untuk implantasi alat pacu jantung.

Pemasangan alat pacu jantung adalah kaedah rawatan pembedahan. Ia boleh dilakukan dengan anestesia tempatan atau umum. Intinya terletak pada kenyataan bahawa pakar bedah jantung melalui saluran (bermula dari urat subclavian) memasukkan elektrod khas ke jantung dan membetulkannya. Dan alat itu sendiri dijahit di bawah kulit.

Dorongan yang dihasilkan oleh peranti menghasilkan kontraksi normal atrium dan ventrikel pada selang waktu yang normal. Kerja jantung yang berirama dan bekalan darah yang mencukupi ke organ dipulihkan. Aliran darah berhenti dan turun naik tekanan secara tiba-tiba.

Gejala klinikal (pening dan kehilangan kesedaran) hilang, dengan ketara mengurangkan risiko serangan jantung dan kematian secara tiba-tiba.

Selepas operasi, pesakit diberhentikan selama 2-7 hari (selepas penyelidikan). Semasa menggunakan jahitan kosmetik, tidak perlu mengeluarkannya, ia akan larut secara beransur-ansur. Semasa keluar, pakar bedah jantung akan mengesyorkan berapa lama untuk mengelakkan aktiviti fizikal..

Pemeriksaan susulan oleh pakar kardiologi diperlukan selepas 1 bulan. Kemudian perundingan doktor disyorkan 6 dan 12 bulan selepas pembedahan dan selepas itu setiap tahun. Secara individu, doktor akan membenarkan (sekiranya tidak ada kontraindikasi) setelah beberapa bulan bermain sukan.

Jangka masa penggunaan ECS purata adalah 7-10 tahun. Pada kanak-kanak, kurang, yang berkaitan dengan pertumbuhan anak. Peranti diprogramkan (parameter jantung ditetapkan) secara individu untuk setiap pesakit.

Pakar bercakap mengenai penyumbatan jantung kiri dalam penerbitan lain.

Dari sini anda akan belajar mengenai blok cawangan bundle kanan yang tidak lengkap.

Blok atrioventrikular

Blok atrioventricular (atrioventricular) (blok AV) adalah pelanggaran fungsi konduksi, yang dinyatakan dalam memperlambat atau menghentikan laluan dorongan elektrik antara atria dan ventrikel dan menyebabkan gangguan irama jantung dan hemodinamik. Blok AV mungkin tidak simptomatik atau disertai dengan bradikardia, kelemahan, pening, serangan angina, dan kehilangan kesedaran. Blok atrioventrikular disahkan oleh elektrokardiografi, pemantauan Holter ECG, dan EFI. Rawatan blok atrioventrikular boleh berupa ubat atau pembedahan jantung (implantasi alat pacu jantung).

  • Pengelasan blok AV
  • Sebab pengembangan blok AV
  • Gejala sekatan AV
  • Komplikasi blok AV
  • Diagnostik blok AV
  • Rawatan blok AV
  • Ramalan dan pencegahan sekatan AV
  • Harga rawatan

Maklumat am

Sekatan atrioventrikular didasarkan pada perlambatan atau penghentian lengkap dari dorongan dari atria ke ventrikel kerana kerosakan pada simpul AV itu sendiri, bundle His atau kaki bundle His. Lebih-lebih lagi, semakin rendah tahap kerosakan, semakin teruk manifestasi sekatan dan semakin tidak memuaskan prognosisnya. Prevalensi blok atrioventricular lebih tinggi di kalangan pesakit dengan kardiopatologi bersamaan. Di kalangan penghidap penyakit jantung, blok AV kelas I berlaku pada 5% kes, tahap II - dalam 2% kes, blok AV kelas III biasanya berkembang pada pesakit yang berumur lebih dari 70 tahun. Kematian jantung secara tiba-tiba, menurut statistik, berlaku pada 17% pesakit dengan blok AV lengkap.

Nod atrioventricular (simpul AV) adalah sebahagian daripada sistem pengaliran jantung, yang memastikan pengecutan atrium dan ventrikel yang konsisten. Pergerakan impuls elektrik yang berasal dari nod sinus melambatkan di simpul AV, yang membolehkan atria menguncup dan mengepam darah ke ventrikel. Selepas beberapa lama, impuls merebak di sepanjang tali leher dan kakinya ke ventrikel kanan dan kiri, menyumbang kepada pengujaan dan penguncupan mereka. Mekanisme ini memberikan penguncupan miokardium atrium dan ventrikel secara bergantian dan mengekalkan hemodinamik yang stabil.

Pengelasan blok AV

Bergantung pada tahap di mana pelanggaran konduksi impuls elektrik berkembang, blok atrioventrikular proksimal, distal dan gabungan dibezakan. Dengan blok AV proksimal, pengaliran impuls dapat terganggu pada tahap atria, simpul AV, cabang bundle; dengan distal - pada peringkat cabang-cabang bundle-Nya; dengan gabungan - terdapat gangguan konduksi tahap berbeza.

Dengan mengambil kira tempoh perkembangan blokade atrioventricular, ia dibezakan akut (dengan infark miokard, overdosis ubat, dan lain-lain), sekejap (sekejap - dengan penyakit arteri koronari, disertai dengan kekurangan koronari sementara) dan bentuk kronik. Menurut kriteria elektrokardiografi (perlambatan, frekuensi atau ketiadaan konduksi impuls ke ventrikel), tiga darjah blok atrioventrikular dibezakan:

  • I darjah - pengaliran atrioventrikular melalui nod AV diperlahankan, tetapi semua impuls dari atria mencapai ventrikel. Tidak dikenali secara klinikal; Selang ECG P-Q dilanjutkan> 0.20 saat.
  • Ijazah II - blok atrioventriular yang tidak lengkap; tidak semua impuls atrium mencapai ventrikel. ECG menunjukkan prolaps kompleks ventrikel secara berkala. Terdapat tiga jenis blok AV Mobitz II darjah:
    1. Jenis I Mobitz - kelewatan setiap dorongan berikutnya dalam nod AV membawa kepada kelewatan lengkap salah satu daripadanya dan perkembangan kompleks ventrikel (tempoh Samoilov-Wenckebach).
    1. Mobitz jenis II - penundaan impuls kritikal berkembang secara tiba-tiba, tanpa memanjangkan tempoh penangguhan sebelumnya. Pada masa yang sama, tidak ada pengaliran nadi setiap detik (2: 1) atau ketiga (3: 1).
  • III darjah - (blok atrioventrikular lengkap) - pemberhentian lengkap laluan impuls dari atria ke ventrikel. Kontrak atria di bawah pengaruh nod sinus, ventrikel - mengikut irama mereka sendiri, sekurang-kurangnya 40 kali seminit, yang tidak mencukupi untuk memastikan peredaran darah mencukupi.

Blok atrioventrikular Gred I dan II adalah separa (tidak lengkap), blok gred III lengkap.

Sebab pengembangan blok AV

Dengan etiologi, blok atrioventrikular berfungsi dan organik dibezakan. Blok AV fungsional disebabkan oleh peningkatan nada sistem saraf parasimpatik. Blok atrioventrikular I dan II darjah dalam kes terpencil diperhatikan pada individu muda yang sihat secara fizikal, atlet terlatih, juruterbang. Biasanya berkembang dalam mimpi dan hilang semasa aktiviti fizikal, yang dijelaskan oleh peningkatan aktiviti saraf vagus dan dianggap sebagai varian norma.

AV-blockade genesis organik (jantung) berkembang akibat fibrosis idiopatik dan sklerosis sistem konduksi jantung dalam pelbagai penyakit. Penyebab penyumbatan AV jantung boleh menjadi proses reumatik pada miokardium, kardiosklerosis, penyakit jantung sifilik, infark septal interventrikular, kecacatan jantung, kardiomiopati, myxedema, penyakit tisu penghubung yang tersebar, miokarditis pelbagai asal (autoimun, difteri, tiroid-toksik, hemoarcoid, hemoarco, tumor jantung, dan lain-lain. Dengan blok AV jantung, sekatan separa dapat dilihat pada mulanya, namun, ketika kardiopatologi berlangsung, penyumbatan tahap III berkembang.

Pelbagai prosedur pembedahan boleh menyebabkan perkembangan sekatan atrioventrikular: penggantian injap aorta, pembedahan plastik kecacatan jantung kongenital, RFA atrioventrikular jantung, kateterisasi jantung kanan, dll..

Bentuk kongenital blok atrioventricular (1: 20,000 bayi baru lahir) agak jarang berlaku pada kardiologi. Dalam kes blok AV kongenital, terdapat kekurangan bahagian sistem pengalir (antara atrium dan simpul AV, antara simpul AV dan ventrikel atau kedua kaki bundel His) dengan perkembangan tahap blokade yang sesuai. Pada seperempat bayi baru lahir, blok atrioventricular digabungkan dengan kelainan jantung lain yang bersifat kongenital.

Antara sebab perkembangan blokade atrioventricular, keracunan dengan ubat-ubatan sering dijumpai: glikosida jantung (digitalis), β-blocker, penyekat saluran kalsium (verapamil, diltiazem, kurang kerap corinfar), antiarrhythmics (quinidine), garam litium, dan beberapa ubat lain.

Gejala sekatan AV

Sifat manifestasi klinikal blokade atrioventricular bergantung pada tahap gangguan konduksi, tahap penyumbatan, etiologi dan keparahan penyakit jantung bersamaan. Penyumbatan yang telah berkembang pada tahap nod atrioventricular dan tidak menyebabkan bradikardia tidak menampakkan diri secara klinikal. Klinik sekatan AV dengan topografi gangguan ini berkembang dalam kes bradikardia yang teruk. Kerana degupan jantung yang rendah dan penurunan pengeluaran darah dalam keadaan fizikal, pesakit seperti itu mengalami kelemahan, sesak nafas, dan kadang-kadang serangan angina. Pengurangan aliran darah serebrum boleh menyebabkan pening, kekeliruan sementara, dan pingsan.

Dengan tahap blok II atrioventrikular, pesakit merasakan kehilangan gelombang nadi sebagai gangguan pada jantung. Dengan blok AV jenis III, serangan Morgagni-Adams-Stokes berlaku: penurunan kadar nadi hingga 40 atau kurang denyutan seminit, pening, kelemahan, kegelapan pada mata, kehilangan kesedaran jangka pendek, rasa sakit di jantung, sianosis wajah, kemungkinan kejang. Blok AV kongenital pada pesakit kanak-kanak dan remaja mungkin tidak simptomatik.

Komplikasi blok AV

Komplikasi dengan penyumbatan atrioventrikular disebabkan oleh penurunan irama yang ketara, yang berkembang dengan latar belakang kerosakan organik pada jantung. Selalunya, perjalanan blok AV disertai dengan penampilan atau kemerosotan kegagalan jantung kronik dan perkembangan aritmia ektopik, termasuk takikardia ventrikel.

Jalannya blok atrioventricular yang lengkap mungkin menjadi rumit oleh perkembangan serangan Morgagni-Adams-Stokes yang berkaitan dengan hipoksia otak akibat bradikardia. Permulaan serangan boleh didahului oleh perasaan panas di kepala, serangan kelemahan dan pening; semasa serangan, pesakit menjadi pucat, kemudian sianosis dan kehilangan kesedaran berkembang. Pada ketika ini, pesakit mungkin memerlukan tekanan dada dan pengudaraan mekanikal, kerana asistol yang berpanjangan atau penambahan aritmia ventrikel meningkatkan kemungkinan kematian jantung secara tiba-tiba.

Pelbagai episod kehilangan kesedaran pada pesakit tua boleh menyebabkan perkembangan atau peningkatan gangguan intelektual dan mnestic. Lebih jarang, dengan sekatan AV, kejutan kardiogenik arrhythmogenic boleh berkembang, lebih kerap pada pesakit dengan infark miokard.

Dalam keadaan bekalan darah yang tidak mencukupi dengan blok AV, fenomena kegagalan kardiovaskular (runtuh, pingsan), pemburukan penyakit jantung koronari, penyakit buah pinggang kadang-kadang diperhatikan.

Diagnostik blok AV

Semasa menilai sejarah pesakit, sekiranya terdapat kecurigaan penyumbatan atrioventricular, fakta infarksi miokardium yang lalu, miokarditis, kardiopatologi lain, mengambil ubat-ubatan yang melanggar konduksi atrioventricular (digitalis, β-blocker, penyekat saluran kalsium, dll.).

Dengan auskultasi irama jantung, irama yang betul didengar, terganggu oleh jeda panjang, menunjukkan kehilangan kontraksi ventrikel, bradikardia, penampilan nada meriam I Strazhesko. Peningkatan denyutan urat serviks dibandingkan dengan arteri karotid dan radial ditentukan.

Pada ECG, blok AV kelas I ditunjukkan dengan memanjangkan selang P-Q> 0.20 saat; Tahap II - irama sinus dengan jeda, sebagai akibat dari prolaps kompleks ventrikel selepas gelombang P, kemunculan kompleks Samoilov-Wenckebach; III darjah - penurunan bilangan kompleks ventrikel sebanyak 2-3 kali berbanding atrium (dari 20 hingga 50 per minit).

Pemantauan ECG Holter Harian dengan blok AV membolehkan anda membandingkan perasaan subjektif pesakit dengan perubahan elektrokardiografi (contohnya, pengsan dengan bradikardia teruk), menilai tahap bradikardia dan sekatan, hubungan dengan aktiviti pesakit, pengambilan ubat, menentukan adanya petunjuk untuk implantasi alat pacu jantung, dll..

Dengan bantuan pemeriksaan elektrofisiologi jantung (EPI), topografi blok AV diperjelaskan dan petunjuk untuk pembetulan pembedahannya ditentukan. Dengan adanya kardiopatologi bersamaan dan mengenal pasti dengan blok AV, echocardiography, MSCT atau MRI jantung dilakukan.

Ujian makmal tambahan untuk blok AV ditunjukkan dengan adanya keadaan dan penyakit bersamaan (penentuan tahap elektrolit dalam darah semasa hiperkalemia, kandungan antiaritmia semasa overdosisnya, aktiviti enzim dalam infark miokard).

Rawatan blok AV

Dengan blok atrioventricular darjah 1, berjalan tanpa manifestasi klinikal, hanya pemerhatian dinamik yang mungkin. Sekiranya blok AV disebabkan oleh ubat (glikosida jantung, ubat antiaritmia, penyekat β), penyesuaian dos atau pembatalan lengkapnya diperlukan.

Dengan sekatan AV yang berasal dari jantung (dengan infark miokard, miokarditis, kardiosklerosis, dll.), Dijalankan rawatan dengan β-adrenostimulan (isoprenalin, orciprenaline), implantasi alat pacu jantung lebih lanjut ditunjukkan.

Ubat pertolongan cemas untuk melegakan serangan Morgagni-Adams-Stokes adalah isoprenalin (sublingual), atropin (intravena atau subkutan). Dengan gejala kegagalan jantung kongestif, diuretik, glikosida jantung (dengan berhati-hati), vasodilator diresepkan. Sebagai terapi simptomatik untuk sekatan AV kronik, rawatan dengan teofilin, ekstrak belladonna, nifedipine dijalankan.

Kaedah radikal untuk merawat sekatan AV adalah pemasangan alat pacu jantung (alat pacu jantung), yang mengembalikan irama dan degupan jantung yang normal. Petunjuk untuk implantasi alat pacu jantung endokard adalah sejarah serangan Morgagni-Adams-Stokes (walaupun satu); kadar ventrikel kurang dari 40 per minit dan jangka masa asystole 3 atau lebih saat; Darjah AV blok II (jenis II mengikut Mobitz) atau darjah III; blok AV lengkap, disertai dengan angina pectoris, kegagalan jantung kongestif, hipertensi arteri tinggi, dll. Rundingan dengan pakar bedah jantung diperlukan untuk menyelesaikan masalah pembedahan.

Ramalan dan pencegahan sekatan AV

Pengaruh blokade atrioventricular yang dikembangkan pada kehidupan masa depan dan keupayaan kerja pesakit ditentukan oleh sejumlah faktor dan, pertama-tama, oleh tahap dan tahap sekatan, penyakit yang mendasari. Prognosis yang paling serius untuk blok AV kelas III: pesakit kurang upaya, perkembangan kegagalan jantung diperhatikan.

Prognosisnya rumit oleh pengembangan blok AV distal kerana ancaman penyumbatan lengkap dan irama ventrikel yang jarang berlaku, serta kejadiannya terhadap latar belakang infark miokard akut. Implantasi awal alat pacu jantung dapat meningkatkan jangka hayat pesakit dengan blok AV dan meningkatkan kualiti hidup mereka. Blok atrioventrikular kongenital lengkap secara prognostik lebih baik daripada diperoleh.

Sebagai peraturan, blok atrioventricular disebabkan oleh penyakit yang mendasari atau keadaan patologi, oleh itu, pencegahannya adalah penghapusan faktor etiologi (rawatan patologi jantung, pengecualian pengambilan ubat yang tidak terkawal yang mempengaruhi pengaliran impuls, dll.). Untuk mengelakkan tahap penyumbatan AV semakin buruk, implantasi alat pacu jantung ditunjukkan..

Blok AV darjah 1 adalah bentuk penyakit jantung yang paling biasa

Pendidikan tinggi:

Pakar bedah jantung

Universiti Negeri Kabardino-Balkarian dinamai H.M. Berbekova, Fakulti Perubatan (KBSU)

Tahap pendidikan - Pakar

Pendidikan tambahan:

Kitaran pensijilan untuk program "Kardiologi Klinikal"

Akademi Perubatan Moscow. MEREKA. Sechenov

Kongenital, atau diwariskan pada masa kelahiran, kecacatan otot jantung harus disebut sebagai salah satu penyebab kematian yang paling biasa berlaku pada masa kanak-kanak, dan kadang-kadang bayi, dan beberapa jenisnya dapat dikesan semasa pemeriksaan pada 3,5-4,5% dari semua bayi yang baru lahir sepanjang tahun. Kira-kira 1.5% penunjuk ini adalah pelbagai bentuk keadaan ganas kongenital, yang boleh dianggap tidak sesuai dengan kehidupan di kemudian hari. Dalam kes ini, blok atrioventricular peringkat pertama, yang merupakan bentuk kecacatan jantung keturunan yang paling kerap didiagnosis dengan gabungan beberapa patologi yang berlainan, adalah gejala bekalan darah yang tidak normal antara tisu atrium dan ventrikel jantung..

Apakah spesifikasi yang ada pada sekatan tahap 1, dan bagaimana ketidakteraturan dalam kerja sistem jantung ini paling sering dinyatakan pada masa kanak-kanak atau pada orang dewasa?

Ciri-ciri manifestasi dan perjalanan penyakit ini

Pelbagai anatomi dari manifestasi yang tidak normal dari perkembangan dan aktiviti jantung menunjukkan bentuk gejala klinikal. Dalam tindakan, apabila penyumbatan tahap pertama berlaku, proses penyingkiran jumlah kerja darah dari rongga separuh kiri otot jantung ke ketiga yang lain diperhatikan - manifestasi ini berlaku di kawasan dislokasi dua jabatan jantung, serta atrium.

Sekatan av 1 darjah berlaku secara berkala pada awal kanak-kanak sepanjang tahun kehidupan mereka - sekitar 62% daripada situasi yang dikenal pasti. Ciri khas keadaan patologi ini boleh disebut perlambatan perkembangan bayi, kulit tubuhnya menjadi pucat dan seolah-olah tidak berdarah. Kanak-kanak yang sakit sangat sukar untuk mengalami walaupun tidak signifikan dari segi panjang atau tahap manifestasi aktiviti fizikal yang kuat, sementara di kawasan otot jantung mereka dapat langsung mendengar suara.

Selanjutnya, pembentukan aktif bonggol jantung paling kerap dapat dikesan, dan otot jantung juga meningkat secara signifikan dalam parameternya, dan dalam beberapa arah.

Bagi orang dewasa, penyakit ini sering dikesan semasa pemeriksaan separa atau keseluruhan dengan adanya tanda-tanda spesifik penyakit jantung kongenital. Manifestasi seperti itu harus merangkumi:

  • kemerosotan secara beransur-ansur dan ketara dalam kesejahteraan umum, walaupun dengan tekanan fizikal atau emosi yang rendah;
  • tanda-tanda sesak nafas yang kerap;
  • kerapkali kulit yang dimanifestasikan;
  • tidak cukup irama yang diperhatikan semasa pengecutan otot;
  • berlakunya penyakit bronkopulmonari yang kerap berlaku.

Bagi orang dewasa, pengesanan sekatan atrioventrikular dapat menjadi nyata dengan adanya murmur lain yang sering berlaku di kawasan jantung, dan yang jelas dapat dikesan. Semasa pemeriksaan, bunyi diastolik dan sistolik terdengar di sepertiga bahagian atas otot jantung. Penyakit sekatan AV 1 darjah pada ECG, apa yang ditunjukkan dengan hasilnya: irama jantung menjadi tidak rata, bunyi dipantulkan pada kardiogram yang diperoleh semasa pemeriksaan.

Penetapan kaedah pendedahan yang diperlukan memungkinkan bagi orang-orang di mana patologi jantung yang diperiksa didapati meningkatkan kesihatan dan keadaan umum mereka pada tahap yang lebih besar, dan juga memanjangkan usia, kerana dengan sekatan jantung, jangka masa dan jangka hayatnya rendah: dalam 40-52 tahun.

Varieti penyakit ini

Sesuai dengan kawasan kerosakan pada otot jantung, gejala luaran yang ada dan tahap perkembangannya, blokade dapat dibahagikan.

Pada masa ini, terdapat tiga jenis atau jenis utama yang dimiliki oleh blok atrioventricular, dan bentuk-bentuk ini dikenali sesuai dengan ciri khas anatomi penyakit ini:

  • bentuk tidak lengkap atau separa - di sini terdapat kecacatan utama yang mempengaruhi septum interatrial dan pemecahan cusp anterior di injap mitral direkodkan;
  • dengan bentuk patologi sekejap-sekejap, terdapat kecacatan utama pada septum interatrium, serta kemerosotan kekuatan dan kehilangan bentuk cusp anterior pada injap mitral, dan juga bahagian puncak bahagian tricuspid;
  • dan bentuk penuh, manifestasi yang dicirikan oleh penampilan cincin biasa pada injap atrioventricular, selari dengan kecacatan pertama pada septum, dan varian kecacatan pada septum interventrikular bekalan.

Klasifikasi tambahan yang dibenarkan oleh blokade untuk membahagikan bentuk penuh kepada tiga jenis:

  1. jenis A, yang dapat digambarkan dengan adanya pemisahan sebahagian dari selempang ke bahagian kiri dan kanan; mereka dibahagikan dengan alat pelekat: kord melewati dari sebelah kanan ke ventrikel kiri otot jantung;
  2. jenis B - dengan perkembangannya, sambungan melintas dari satu bahagian ventrikel ke injap tertentu;
  3. jenis C dicirikan oleh ketiadaan sendi di bahagian depan.

Sekarang anda harus mengkaji sebab-sebab mengapa penyumbatan sering terjadi.

Petunjuk kejadian yang kerap

Pada masa ini, alasan sebenar mengapa mobitz muncul dan berkembang belum dapat dikenal pasti. Tetapi, menurut pendapat kebanyakan doktor yang mempelajari Mobitz, ada sejumlah alasan yang dapat dianggap sebagai faktor penentu penampilannya..

Ini termasuk kemungkinan sebab berikut:

  • penunjuk keturunan - gejala pelbagai jenis perubahan dalam kerja jantung sering menjadi penyebab mengenal pasti mobitz;
  • perubahan aktiviti kromosom;
  • momen genetik.

Perubahan dan disfungsi aktiviti otot sering dianggap turun temurun, dan kesungguhannya membolehkan anda memulakan rawatan yang optimum tepat pada masanya, yang membolehkan pesakit menjalani kehidupan yang agak normal tanpa patologi dan jangka masa yang signifikan.

Gejala, manifestasi luaran yang membantu mendiagnosis

Variasi mobitz yang paling kerap disebut keletihan tinggi, yang mula menampakkan diri walaupun dengan jumlah kecil dan kekerapan tekanan fizikal atau psikologi, sesak nafas sering terjadi. Pada masa yang sama, kulit berdarah hampir sepanjang waktu, dan perkembangan fizikal pada masa kanak-kanak dengan Mobitz diucapkan lambat.Pasien menderita penyakit pernafasan dengan intensiti dan jangka masa yang berbeza-beza..

Kebisingan yang kerap muncul di kawasan jantung, yang dinyatakan semasa pemeriksaan umum arah yang berbeza, aritmia dan gangguan irama dan rentak yang kerap, serta degup jantung, boleh menjadi ciri.

Diagnostik

Tindakan diagnostik yang diperlukan oleh sekatan jantung termasuk:

  • elektrokardiogram, yang memungkinkan untuk mengenal pasti adanya penyimpangan dalam irama dan kerja jantung;
  • pemeriksaan sinar-X secara menyeluruh - dengan pertolongannya dapat dilakukan untuk mengungkapkan peningkatan atau sedikit perubahan pada corak paru, pembengkakan dan pembesaran arteri jantung;
  • ekokardiografi;
  • kateterisasi jantung;
  • angiokardiografi.

Kaedah diagnostik yang disenaraikan, yang diperlukan untuk diagnosis "blok jantung", memungkinkan untuk mengesan kehadiran patologi dalam aktiviti jantung, gangguan dalam aktiviti atrium dan ventrikel jantung kanan dan kiri.

Kaedah rawatan

Ciri-ciri rawatan yang dapat disarankan ketika jantung terkesan didasarkan pada keseluruhan diagnosis awal. Sesungguhnya, pilihan rawatan bergantung pada jenis dan bentuk penyakit ini..

Rawatan terapeutik

Kaedah terapi jarang digunakan, kerana keparahan manifestasi yang diperlukan oleh sekatan jantung memerlukan tindakan terapi yang lebih serius, dan kaedah pembedahan yang digunakan sekarang memungkinkan untuk memaksimumkan peningkatan keadaan pesakit, memperpanjang umurnya.

Atas sebab ini, kaedah pendedahan yang paling disukai, apabila didiagnosis blok jantung, harus dipanggil campur tangan pembedahan secara eksklusif yang bertujuan untuk mengubah perjalanan perubahan jantung.

Pilihan rawatan ubat

Apabila sekatan jantung dikesan, pakar sering menggunakan ubat yang digunakan untuk semua jenis kegagalan jantung. Tetapi kerana keberkesanannya tidak mencukupi dengan sebilangan besar jenis yang mempunyai sekatan sementara, disarankan untuk melakukan operasi pembedahan..

Menurut pendapat banyak pakar kardiologi, ubat-ubatan berikut, terutama yang sering diresepkan untuk patologi yang dipertimbangkan, harus dipertimbangkan:

  • nitrogliserin. Ubat aktif digunakan untuk menstabilkan keadaan pesakit dengan perkembangan patologi yang berlebihan untuk memulihkan norma dalam keadaan manusia;
  • Inhibitor ACE, yang membantu mengurangkan tahap dan petunjuk tekanan darah;
  • pelbagai penyekat beta akan memungkinkan untuk mengurangkan manifestasi penunjuk tekanan semasa memulihkan irama jantung;
  • semua jenis diuretik membantu dengan pembengkakan yang luas dengan mengeluarkan cecair yang terkumpul dari tisu.

Tetapi dengan mengambil keputusan segera memungkinkan untuk menyelamatkan nyawa kebanyakan pesakit.

Pembedahan

Oleh kerana masa operasi dilakukan, kemungkinan untuk menetralisir antara atrium, dan juga antara proses regulasi ventrikel, produksi / pemeliharaan tisu injap.

Semasa menggunakan peralatan khusus untuk operasi pada otot jantung, tampalan digunakan, dibuat dari bahan khas yang diuji secara perubatan dan neutral - dengan pertolongannya, interaksi kedua-dua bahagian ventrikel dicegah. Bahkan beberapa tampalan boleh digunakan mengikut keadaan.

Langkah pencegahan

Diagnosis tepat pada masanya memberikan pengesanan varian aktiviti patologi jantung ini, untuk melaksanakan intervensi yang diperlukan. Proses memasang tambalan yang mengawal proses komunikasi dan mengatur injap otot jantung memungkinkan untuk memaksimumkan mod fungsi jantung yang betul, yang menjadikan seseorang lebih lama dan menyelamatkan nyawa.

Kesukaran yang paling biasa dalam rawatan

Dalam situasi tertentu, satu campur tangan pembedahan (atau berulang) mungkin diperlukan. Ini lebih cenderung memburukkan prognosis yang telah ditetapkan, meningkatkan kadar kematian campur tangan lain sebanyak 25-40%.

Prognosis penyakit yang mungkin berlaku

Dengan pelaksanaan intervensi pembedahan terlebih dahulu, prognosis kelangsungan hidup selama 15 tahun ini adalah 60%. Walau bagaimanapun, dalam keadaan pelaksanaan intervensi pembedahan sekunder (atau seterusnya), pada awalnya prognosis ini menjadi lebih teruk sebanyak 2.5-5%.


Artikel Seterusnya
Mual dan pening, kelemahan: sebab dan rawatan