Awas tanda-tanda pertama strok


Strok adalah bencana yang dahsyat bukan hanya untuk orang itu sendiri, tetapi juga untuk seluruh keluarganya. Bagaimanapun, hanya dalam keadaan terbaik selepas penyakit ini akan ada kecacatan pertuturan kecil atau sedikit gangguan pergerakan.

Tetapi ada harapan! Dalam kebanyakan kes, badan memberi amaran akan bencana yang akan berlaku sebelumnya. Dan jika tidak ada tanda-tanda, atau anda merindukannya, maka semuanya tidak akan hilang: bantuan berkelayakan yang diberikan dalam 1-1,5 jam pertama dari permulaan penyakit memberi peluang untuk turun dengan "sedikit ketakutan" dengan syarat bahawa strok iskemia.

Apakah strok iskemia? Dengan siapa dan bila anda harus mencurigainya terlebih dahulu? Apakah tanda-tanda pertama strok? Apa yang perlu dilakukan sekiranya ia berlaku? Baca jawapan untuk ini dan beberapa soalan lain di bawah..

  1. Tanda-tanda pertama strok
  2. Strok iskemia dan hemoragik
  3. Tanda-tanda pertama strok iskemia
  4. Tanda-tanda pertama strok hemoragik
  5. Harbingers strok
  6. Faktor risiko strok
  7. Ujian yang boleh anda ketahui mengenai pendekatan strok yang akan berlaku
  8. Penyakit lain dengan simptom yang serupa dengan strok
  9. Apa yang perlu dilakukan apabila tanda-tanda pertama strok muncul

Tanda-tanda pertama strok

  • kemunculan kelemahan yang teruk pada anggota badan, kerana tidak dapat menjalankan fungsinya (untuk menaikkan atau menopang berat badan). Biasanya kedua-dua anggota badan terkena pada satu sisi - lengan dan kaki;
  • penampilan asimetri wajah, yang dapat dilihat dari senyuman bengkok, dengan menjatuhkan sudut mulut atau menjatuhkan kelopak mata atas di satu sisi;
  • ucapan yang tidak jelas (anda tidak memahami apa yang dia katakan), kesukaran memahaminya (dia tidak memahami apa yang anda katakan) atau ketidaksesuaian; terjejas koordinasi pergerakan;
  • kemerosotan penglihatan yang ketara;
  • kehilangan kesedaran secara tiba-tiba, selepas itu sukar untuk menghidupkan seseorang, atau, jika dia masih dapat bangun, tanda-tanda di atas muncul: asimetri wajah, ketidakupayaan bergerak, masalah dengan ucapan.

Teknik pengenalan strok, dinamakan huruf pertama dari gejala yang diuji - SHOCK:

  • U adalah senyuman: jika anda meminta pesakit tersenyum, senyuman itu akan bengkok;
  • D - pergerakan: sebagai tindak balas kepada permintaan untuk mengangkat kedua-dua lengan (atau kaki - jika seseorang berbohong) pada masa yang sama, dia tidak akan dapat melakukan ini: satu anggota badan akan terasa ketinggalan atau tidak dapat bergerak sama sekali;
  • A adalah artikulasi, yaitu pergerakan alat vokal semasa pengucapan kata. Sekiranya artikulasi terganggu, maka ucapan orang itu menjadi kabur, tidak dapat difahami, sementara bibir dan lidah hampir tidak bergerak;
  • P adalah penyelesaiannya. Maksudnya, jika anda melihat bahawa gejalanya positif, panggil "Ambulans".

Malangnya, gejala klasik tidak selalu diperhatikan. Penyakit ini boleh bermula dengan cara yang sama sekali berbeza, dan hanya selepas beberapa saat menyebabkan munculnya asimetri pergerakan dan nada otot. Ia bergantung pada jenis strok: iskemik atau hemoragik.

Strok iskemia dan hemoragik

2 jenis bencana otak ini berkembang dengan cara yang sama sekali berbeza. Apa yang mereka miliki hanyalah hasilnya: sebahagian otak berhenti dibekalkan dengan darah dan mati.

Gejala pertama strok iskemia

Strok iskemia adalah keadaan ketika lumen salah satu arteri serebrum tiba-tiba tersumbat. Selalunya berkembang pada waktu pagi, setelah aliran darah di kepala, berkurang pada waktu malam, mulai pulih.

Dari luar, gangguan pertuturan mungkin kelihatan seperti orang yang mengulangi satu suku kata, mengucapkan bunyi yang tidak koheren atau kata-kata yang tidak menambah ayat yang berasingan. Mungkin dia hanya melihat saudara-mara, tidak memahami ucapan yang ditujukan kepadanya.

Penglihatan juga mungkin menderita, koordinasi mungkin terganggu, dan ketidakstabilan gaya berjalan mungkin muncul.

Kehilangan kesedaran dalam strok iskemia mungkin berlaku, tetapi ini jarang berlaku. Muntah untuk penyakit ini juga tidak biasa..

Tanda-tanda pertama strok hemoragik

Mengikut lokalisasi kapal yang pecah dan darah yang keluar, strok hemoragik terbahagi kepada 4 jenis:

  1. pendarahan otak;
  2. pendarahan di ventrikel otak;
  3. pendarahan di ruang antara meninges (pendarahan subarachnoid);
  4. jenis campuran: pendarahan di ventrikel dan tisu otak, di ruang antara membran dan di tisu otak, pendarahan yang meluas: di ventrikel, tisu otak dan di antara membran.

Pendarahan subarachnoid juga sering bermula selepas tekanan atau senaman fizikal, pada siang hari. Orang itu tiba-tiba mengalami sakit kepala yang teruk, yang bahkan boleh digambarkan sebagai "memukul kepala dengan sesuatu yang berat." Kesakitan biasanya disertai dengan muntah 1-2 kali, selepas itu hilang kesedaran jangka pendek. Kadang-kadang disertai dengan kekejangan ketika badan sama ada ditarik "seperti tali" atau otot-otot lengan dan kaki mula menguncup. Pada masa yang sama, tidak ada kesedaran, pernafasan sering terganggu (lidah orang itu tenggelam), selaput lendir bibir dan kulit memperoleh warna kebiruan.

Selepas itu, seseorang boleh bangun, berjalan. Sakit kepala yang teruk terus mengganggunya. Lama kelamaan, kekurangan, rasa mengantuknya akan terasa semakin ketara.

Sekiranya seseorang tidak sedar semula dalam masa 10 minit, ini menunjukkan kemungkinan pendarahan di kawasan otak yang penting: batang, ventrikel, otak kecil.

Lihat juga:

  • Pemulihan selepas arthroplasty pinggul
  • Microstroke: tanda dan gejala pertama, akibat, rawatan
  • Strok serebrum iskemia: gejala, prognosis, rawatan

Harbingers strok

Strok jarang berlaku dari awal. Sebahagian besarnya, badan memberi amaran kepada seseorang tentang bencana yang akan datang.

Dalam strok iskemia, kelihatan seperti mati rasa pada anggota badan, gangguan ucapan, sakit kepala yang teruk, penglihatan kabur, atau pening yang teruk. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam dan hilang dengan sendirinya. Dalam perubatan, keadaan ini disebut sebagai serangan iskemik sementara (TIA), dan orang menyebutnya sebagai mikrostroke.

Strok hemoragik, terutama jenis seperti pendarahan subarachnoid, boleh berlanjutan tanpa "gejala amaran." Dalam beberapa kes, krisis hipertensi menjadi pendahulu - tekanan meningkat menjadi jumlah yang tinggi, yang disertai dengan pelbagai gejala: sakit kepala, kebutaan sementara, sakit di jantung.

Prekursor semacam itu dapat diulang berkali-kali, atau mungkin hanya sekali, selepas itu strok berkembang. Oleh itu, pilihan terbaik adalah berjumpa pakar neurologi walaupun terdapat satu TIA. Sekiranya anda menderita hipertensi arteri dan tidak mengambil apa-apa, maka anda harus mula melakukannya. Langkah mesti diambil dengan cepat sekiranya tekanan mulai meningkat atau terdapat sekurang-kurangnya satu krisis hipertensi.

Faktor risiko strok

Di mana saudara-mara sedikit pening atau sakit kepala harus dianggap sebagai penderita strok?
Ini adalah orang:

  • menderita darah tinggi;
  • yang mempunyai gangguan ingatan yang ketara, peningkatan frekuensi sakit kepala, perubahan mood yang kerap (ini adalah tanda aterosklerosis serebrum)
  • perokok;
  • menghidap penyakit jantung iskemia;
  • berat badan berlebihan;
  • dengan urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • menderita aritmia;
  • mempunyai tahap kolesterol tinggi dalam darah mereka;
  • sekiranya seorang wanita mengambil pil kawalan kelahiran.

Ujian yang boleh anda ketahui mengenai pendekatan strok yang akan berlaku

Saintis Manvelov telah mengenal pasti tanda-tanda yang dapat dilihat oleh seseorang yang tidak mendapat pendidikan perubatan, yang menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum. Kini anda dapat mengenalinya dengan menjawab soalan:

  1. Adakah terdapat serangan sakit kepala yang berlaku "dalam cuaca" atau selepas kerja berlebihan?.
  2. Adakah terdapat pening yang kelihatan dalam keadaan rehat dan bertambah buruk ketika mula bergerak.
  3. Adakah terdapat tinitus, bahkan kadang-kadang.
  4. Adakah pemadaman dikembangkan untuk beberapa acara.
  5. Adakah prestasi berubah baru-baru ini??
  6. Adakah rasa mengantuk meningkat? Adakah insomnia muncul?

Sekiranya dalam tiga bulan terakhir sekurang-kurangnya 2 gejala berulang 1 atau lebih kali seminggu, anda berisiko tinggi terkena strok. Anda perlu menghubungi pakar neurologi, menjalani ultrasound Doppler dan mengikuti cadangan doktor.

Penyakit lain dengan simptom yang serupa dengan strok

Anda tidak selalu berada di rumah, dan anda tidak selalu dapat melihat permulaan penyakit ini. Setelah menemui saudara anda dalam keadaan "pelik", anda perlu memahami bahawa bukan sahaja strok boleh menyebabkannya.

Jadi, jika itu adalah kejang, itu juga boleh menjadi serangan epilepsi. Dalam kes ini, anda mula memberikan pertolongan cemas, seperti yang dijelaskan di bawah, hubungi ambulans. Kemudian anda melihat: jika kesedaran tidak dipulihkan atau jika dipulihkan, tetapi orang itu menjadi tidak mencukupi, wajahnya dipusingkan atau anggota badan tidak bergerak, ini adalah strok. Sekiranya semuanya menuju tahap yang sama - epilepsi.

Pendarahan subarachnoid sangat mirip dengan meningitis, bahkan suhu dan tekanan dapat meningkat dalam kedua-dua keadaan. Di sini adalah perlu untuk mempertimbangkan faktor sedemikian sehingga meningitis tidak berkembang dari awal atau selepas tekanan. Ia didahului oleh penyakit selesema, atau otitis media, atau radang paru-paru.

Keadaan "pelik" dan sakit kepala boleh berlaku pada strok dan migrain. Tetapi untuk strok, kekeliruan adalah ciri, dengan migrain ia dijaga. Dengan strok, asimetri wajah muncul, gangguan pergerakan anggota badan, ini tidak biasa untuk migrain.

Apa yang perlu dilakukan apabila tanda-tanda pertama strok muncul

  1. Panggil ambulans, beritahu penghantar bahawa ada strok.
  2. Buka ventilasi, tingkap supaya lebih banyak udara mengalir ke dalam bilik.
  3. Sekiranya pesakit sedar, letakkan punggungnya sehingga kepalanya berada kira-kira 30 darjah di atas badan. Dia perlu mengukur tekanan darahnya dan, jika tinggi, berikan ubat yang biasa diambilnya..
  4. Sekiranya pesakit tidak sedarkan diri, dia juga harus dibaringkan di punggungnya, dengan kepingan dilipat atau bantal keras di bawah kepalanya. Kepala pesakit dipusingkan ke sisi sehingga jika dia mula muntah, dia tidak tersedak muntah. Sekiranya anda mempunyai gigi palsu yang boleh ditanggalkan di mulut, ia mesti dikeluarkan. Tiada ubat untuk mengurangkan tekanan darah diberikan kepada orang yang tidak sedarkan diri!
  5. Pastikan anda memantau keadaan sebelum ketibaan ambulans.
  6. Dengan perkembangan kejang, anda perlu memerhatikan pernafasan: jika berhenti, cubalah membuka gigi dengan sudu atau objek improvisasi yang lain. Kemudian, sehingga kekejangan berhenti, anda perlu meletakkan ibu jari kedua-dua tangan anda di sudut rahang bawah, dan letakkan semua 8 jari lain di bawah dagu, bawa gigi bawah ke hadapan.

Tanda-tanda pertama strok: 3 tanda pertama strok

Tanda-tanda pertama strok: 3 tanda pertama strok: ingatlah untuk menyelamatkan nyawa Sekiranya sekurang-kurangnya seseorang mengingat maklumat mudah ini, kita dapat menyelamatkan nyawa beberapa orang. Sila baca maklumat berikut!

Semasa bersantai di alam, rakan saya tersandung dan jatuh - dia meyakinkan semua orang bahawa semuanya baik-baik saja dengannya (rakan bersikeras memanggil ambulans) dan bahawa dia hanya tersandung di atas batu. belum biasa dengan kasut baru saya. Rakan-rakan membantunya membersihkan dirinya dan menyerahkan sepiring makanan baru kepadanya. Mary terus menikmati percutian itu, walaupun pada hakikatnya dia kelihatan sedikit gelisah.

Kemudian, suami Mary menelefon dan memberitahu semua orang bahawa isterinya dibawa ke hospital - (pada pukul 6 petang Mary meninggal). Semasa berkelah, tidak ada strok. Sekiranya rakan-rakannya tahu bagaimana mengenal pasti tanda-tanda strok, mungkin Mary akan bersama kita hari ini.... Seseorang tidak akan mati lagi. Sebaliknya, mereka merasa tidak berdaya dan tanpa harapan untuk mengubah apa-apa..

Cara memasang strok

Dan untuk membaca maklumat ini - anda perlu menghabiskan satu minit sahaja! Doktor neurologi doktor kemudian mengatakan bahawa jika dia dapat menghubungi mangsa dalam masa tiga jam, dia dapat sepenuhnya menghilangkan akibat strok... sepenuhnya.

Dia juga menarik perhatian pada kenyataan bahawa masalahnya adalah bagaimana membuat strok, membuat diagnosis yang tepat dan kemudian menyerahkan mangsa dalam 3 jam ke kemudahan perubatan untuk mendapatkan bantuan, yang agak sukar dilaksanakan oleh pasukan saksi kejadian..

Lihat juga: BATU KIDNEY. 5 RAWATAN HERBA AKAN MEMBANTU MENCEGAH

Demi Tuhan, cubalah mengingat 3 langkah asas dalam mengenali simptom strok, yang disebut "SPM".

Baca dan Ingat!

Kadang-kadang sukar untuk segera mengenali gejala strok. Malangnya, kurangnya kesedaran membawa kepada tragedi. Penyelamat strok boleh merosakkan otak dengan serius sekiranya orang yang berdekatan gagal mengenali tanda-tanda strok pada waktunya.

Hari ini, doktor mendakwa bahawa setiap saksi kemalangan dapat mengenali simptom strok dengan mengajukan tiga soalan mudah kepada mangsa:

Y * Minta mangsa tersenyum.

H * Minta BERBICARA. Minta ayat mudah. Bersambung. Contohnya: Matahari bersinar di luar tingkap.

P * Minta dia MENINGGALKAN kedua-dua tangannya.

Perhatian! Cara lain untuk mengenali strok selain perkara di atas adalah meminta mangsa menjulurkan lidah mereka. Dan jika bahasa itu bengkok atau tidak teratur dan jatuh di satu sisi atau yang lain, maka ini juga merupakan tanda strok. Sekiranya anda melihat ada masalah dengan tugas-tugas ini pada mangsa, segera panggil ambulans dan terangkan gejala kepada doktor yang tiba di tempat kejadian.

Baca juga: BAGAIMANA MENGEMBALIKAN HIDUP DAN MENURUNKAN BERAT YANG LUAR BIASA DALAM 30 HARI

PS: Beberapa lagi gejala: kelemahan secara tiba-tiba, kegelapan pada mata atau penurunan ketajaman penglihatan pada satu mata, ketidakupayaan untuk memahami ucapan orang lain, sakit kepala yang teruk secara tiba-tiba, yang mungkin disertai dengan loya dan muntah, ketidakseimbangan ruang, kehilangan kestabilan dan kesedaran! Ahli kardiologi memberi jaminan bahawa setiap orang yang menerima surat ini dan menghantarnya kepada 10 orang dapat yakin bahawa dia menyelamatkan sekurang-kurangnya satu nyawa.!

3 tanda pertama strok: ingatlah untuk menyelamatkan nyawa!

Sekiranya sekurang-kurangnya seseorang mengingat maklumat ringkas ini, kita dapat menyelamatkan nyawa beberapa orang. Sila baca maklumat berikut!

Semasa bersantai di alam, rakan saya tersandung dan jatuh - dia meyakinkan semua orang bahawa semuanya baik-baik saja dengannya (rakan bersikeras memanggil ambulans) dan bahawa dia hanya tersandung di atas batu. belum biasa dengan kasut baru saya. Rakan-rakan membantunya membersihkan dirinya dan menyerahkan sepiring makanan baru kepadanya. Mary terus menikmati yang lain, walaupun dia kelihatan sedikit gelisah. Kemudian, suami Mary menelefon dan memberitahu semua orang bahawa isterinya dibawa ke hospital - (pada pukul 6 petang Mary meninggal). Semasa berkelah, tidak ada strok. Sekiranya rakan-rakannya tahu bagaimana mengenal pasti tanda-tanda strok, mungkin Mary akan bersama kita hari ini....

Seseorang tidak akan mati lagi. Sebaliknya, mereka merasa tidak berdaya dan tanpa harapan untuk mengubah apa-apa..

Cara memasang strok

Dan untuk membaca maklumat ini - anda hanya perlu menghabiskan satu minit !

Ahli saraf kemudian menyatakan bahawa jika dia dapat menghubungi mangsa dalam masa tiga jam, dia dapat sepenuhnya menghilangkan akibat strok... sepenuhnya. Dia juga menarik perhatian pada kenyataan bahawa masalahnya adalah bagaimana membuat strok, membuat diagnosis yang tepat dan kemudian menyerahkan mangsa dalam 3 jam ke kemudahan perubatan untuk mendapatkan bantuan, yang agak sukar dilaksanakan oleh pasukan saksi kejadian..

Demi Tuhan, cubalah mengingat 3 langkah asas dalam mengenali simptom strok, yang disebut "SPM".

Baca dan Ingat!

Kadang-kadang sukar untuk segera mengenali gejala strok. Malangnya, kurangnya kesedaran membawa kepada tragedi. Penyelamat strok boleh merosakkan otak dengan serius sekiranya orang yang berdekatan gagal mengenali tanda-tanda strok pada waktunya.

Hari ini, doktor mendakwa bahawa setiap saksi kemalangan dapat mengenali simptom strok dengan mengajukan tiga soalan mudah kepada mangsa:

Y * Minta mangsa tersenyum.

H * Minta BERBICARA. Minta ayat mudah. Bersambung. Contohnya: Matahari bersinar di luar tingkap.

P * Minta dia MENINGGALKAN kedua-dua tangannya.

Perhatian! Cara lain untuk mengenali strok selain perkara di atas adalah meminta mangsa menjulurkan lidah mereka. Dan jika bahasa itu bengkok atau tidak teratur dan jatuh di satu sisi atau yang lain, maka ini juga merupakan tanda strok. Sekiranya anda melihat ada masalah dengan tugas-tugas ini pada mangsa, segera panggil ambulans dan terangkan gejala kepada doktor yang tiba di tempat kejadian.

PS: Beberapa lagi gejala: kelemahan secara tiba-tiba, kegelapan pada mata atau penurunan ketajaman penglihatan pada satu mata, ketidakupayaan untuk memahami ucapan orang lain, sakit kepala yang teruk secara tiba-tiba, yang mungkin disertai dengan loya dan muntah, ketidakseimbangan ruang, kehilangan kestabilan dan kesedaran! Ahli kardiologi memberi jaminan bahawa setiap orang yang menerima surat ini dan menghantarnya kepada 10 orang pasti dapat memastikan bahawa dia menyelamatkan sekurang-kurangnya satu nyawa! diterbitkan oleh econet.ru

P.S. Dan ingat, hanya dengan mengubah kesedaran anda - bersama-sama kita mengubah dunia! © econet

Adakah anda menyukai artikel itu? Tulis pendapat anda dalam komen.
Langgan FB kami:

Strok: jenis, tanda, pertolongan cemas dan pemulihan

Strok membunuh 6 juta orang di seluruh dunia setiap tahun. Kebanyakan orang kemudiannya hilang upaya. Prognosis secara langsung bergantung kepada kepantasan rawatan perubatan. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui bagaimana penyakit itu menampakkan dirinya dan bagaimana untuk bertindak dengan betul dalam keadaan ini..

Apa itu strok, jenisnya

Patologi tersebar luas. Di Persekutuan Rusia sahaja, terdapat 3 kes strok setiap 1000 penduduk. Dalam pembuangan selepas bersalin, dia disenaraikan sebagai penyebab kematian pada 23.5% orang.

Walaupun pesakit tidak mati setelah mengalami kemalangan vaskular, lebih daripada 80% daripadanya tetap cacat. Selalunya, gangguan neurologi sangat teruk sehingga pesakit tidak dapat mengurus dirinya sendiri. Strok adalah penyebab utama kematian ketiga.

Terdapat 2 jenis strok: iskemik dan buasir. Mekanisme perkembangannya dan ciri rawatan tidak ada hubungannya antara satu sama lain. Terdapat juga jenis lesi vaskular hemoragik khas - ini adalah pendarahan subarachnoid.

Iskemia

Strok iskemia adalah pelanggaran peredaran darah di otak, disertai dengan permulaan akut. Patologi berkembang kerana pelanggaran atau penghentian lengkap bekalan darah ke otak. Ini menyebabkan pelembutan tisu dan serangan jantung di kawasan yang terjejas. Ini adalah iskemia vaskular serebrum yang merupakan salah satu penyebab utama kematian pada orang di seluruh dunia. Strok seperti ini berlaku 6 kali lebih kerap daripada lesi hemoragik..

Ia boleh terdiri daripada 2 jenis:

  • Trombotik. Berkembang kerana penyumbatan saluran darah di otak oleh pembekuan darah.
  • Embolik. Ia berlaku apabila kapal yang terletak jauh dari otak tersumbat. Sumber embolisme yang paling biasa adalah otot jantung (strok kardioembolik).

Dalam 80% kes, fokus patologi dilokalisasikan di arteri serebrum tengah. Kapal lain menyumbang baki 20%.

Sebab-sebab yang boleh menyebabkan kerosakan iskemia pada arteri dan urat otak:

  • Infarksi miokardium.
  • Tekanan darah tinggi atau rendah.
  • Fibrilasi atrium.
  • Diabetes.
  • Gangguan metabolisme lipid.

Faktor risiko termasuk: usia tua, kecenderungan keturunan terhadap kemalangan vaskular, serta ciri gaya hidup.

Gejala strok iskemia tidak meningkat secepat gejala kerosakan otak hemoragik.

Manifestasinya:

  • Mengantuk, pekak.
  • Pengsan jangka pendek.
  • Sakit kepala, pening.
  • Pening dan muntah.
  • Sakit mata yang semakin teruk dengan pergerakan.
  • Kejang.
  • Berpeluh, kilat panas, mulut kering.

Manifestasi neurologi iskemia berbeza bergantung pada bahagian otak mana yang terjejas. Pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah, bahagian bawah dan atas terjejas, paresis lidah, wajah diperhatikan, fungsi visual dan / atau pendengaran bertambah buruk.

Buasir

Stroke hemoragik adalah pendarahan di rongga kranial. Penyebab kapal pecah yang paling biasa adalah tekanan darah tinggi..

Faktor-faktor yang memprovokasi lain termasuk:

  • Aneurisme.
  • Kerosakan saluran serebrum.
  • Vaskulitis.
  • Penyakit tisu penghubung sistemik.
  • Mengambil ubat tertentu.
  • Angiopati amiloid.

Permulaan patologi adalah akut, selalunya manifestasi berlaku dengan latar belakang tekanan darah tinggi. Seseorang mengalami sakit kepala yang teruk, pening, disertai dengan muntah atau loya. Keadaan ini cepat digantikan oleh kegelisahan, kehilangan kesedaran, hingga perkembangan koma. Kejang mungkin berlaku.

Gejala neurologi ditunjukkan dalam bentuk kehilangan ingatan, penurunan kepekaan dan fungsi pertuturan. Satu sisi badan, yang berada di seberang lesi, kehilangan keupayaannya untuk berfungsi secara normal. Ini berlaku bukan hanya pada otot batang badan, tetapi juga pada wajah..

Strok dengan penembusan darah ke ventrikel otak adalah sukar. Mangsa mengalami gejala meningitis dan sawan. Dia kehilangan kesedaran dengan cepat.

3 minggu berikutnya setelah mengalami strok dianggap paling sukar. Pada masa ini, edema serebrum berkembang. Dialah yang menjadi sebab utama kematian pesakit. Bermula dari minggu keempat, pada orang yang masih hidup, gejala lesi memperoleh arah sebaliknya. Mulai saat ini, tahap kerosakan otak dapat dinilai. Mereka menentukan tahap ketidakupayaan untuk diberikan kepada mangsa.

Pendarahan subarachnoid

Pendarahan subarachnoid difahami sebagai keadaan yang berkembang sebagai akibat dari terobosan saluran darah ke ruang subarachnoid otak. Patologi ini adalah sejenis strok hemoragik..

Di ruang subarachnoid, terdapat cecair serebrospinal, isipadu yang meningkat disebabkan oleh aliran darah. Tekanan intrakranial pesakit meningkat, meningitis sifat aseptik berkembang. Keadaan bertambah buruk dengan reaksi saluran otak. Mereka kekejangan, yang menyebabkan iskemia di kawasan yang terjejas. Pesakit mengalami serangan iskemia atau serangan iskemia sementara.

Sebab berikut menyebabkan pendarahan ke ruang subarachnoid:

  • Kecederaan otak traumatik dengan kerosakan pada integriti saluran darah.
  • Aneurisma pecah.
  • Pembelahan arteri karotid atau vertebra.
  • Miksoma jantung.
  • Tumor otak.
  • Amiloidosis.
  • Penyakit yang berkaitan dengan gangguan pembekuan darah.
  • Pengambilan antikoagulan yang tidak terkawal.

Patologi menampakkan dirinya sebagai sakit kepala yang teruk. Kehilangan kesedaran adalah mungkin. Selari, gejala meningitis berkembang, dengan leher kaku, muntah, fotofobia. Ciri khasnya ialah peningkatan suhu badan. Dalam kes yang teruk, terdapat gangguan fungsi pernafasan dan aktiviti jantung. Dengan pengsan dan koma yang berpanjangan, dapat diduga darah telah memasuki ventrikel otak. Ini berlaku dengan curahan yang besar dan mengancam dengan akibat yang serius..

Tanda dan gejala strok

Strok muncul secara tiba-tiba bagi seseorang, walaupun kadang-kadang ia didahului oleh gejala tertentu. Sekiranya anda mentafsirkannya dengan betul, anda boleh mengelakkan malapetaka vaskular yang hebat..

Penyakit strok yang akan datang termasuk:

  • Sakit kepala yang berpanjangan. Mereka tidak mempunyai penyetempatan yang jelas. Tidak mustahil untuk mengatasi mereka dengan bantuan analgesik..
  • Pening. Ia berlaku pada waktu rehat dan dapat dipergiatkan ketika melakukan tindakan apa pun.
  • Hum di telinga.
  • Serangan tiba-tiba fibrilasi atrium.
  • Kesukaran menelan makanan.
  • Kerosakan ingatan.
  • Rasa kebas pada lengan dan kaki.
  • Penyelarasan terjejas.
  • Insomnia.
  • Peningkatan keletihan.
  • Penurunan prestasi keseluruhan.
  • Palpitasi jantung dan dahaga berterusan.

Tanda-tanda yang disenaraikan boleh mempunyai intensiti yang berbeza. Anda tidak boleh mengabaikannya, anda perlu berjumpa doktor.

Gejala strok iskemia meningkat dengan perlahan. Dengan kerosakan otak hemoragik, gambaran klinikal terungkap dengan cepat.

Anda boleh mengesyaki bencana otak dengan manifestasi berikut:

Gejala serebrum umum. Pesakit mengalami sakit kepala yang tidak tertahankan. Mual berakhir dengan muntah. Kesedaran terganggu, kedua-dua rasa terkejut dan koma boleh berlaku.

Gejala fokus. Mereka secara langsung bergantung pada lokasi lesi. Pesakit mungkin mengalami penurunan atau kehilangan kekuatan otot sepenuhnya di satu sisi badan. Separuh wajah lumpuh, yang menjadikannya miring. Sudut mulut diturunkan, lipatan nasolabial dilancarkan. Di sisi yang sama, kepekaan lengan dan kaki menurun. Ucapan mangsa merosot, dia merasa sukar untuk menavigasi di angkasa.

Gejala epileptiform. Kadang-kadang strok menimbulkan kejang epilepsi. Pesakit kehilangan kesedaran, dia mengalami kejang, busa muncul dari mulut. Murid tidak bertindak balas terhadap pancaran cahaya, tetapi dilebarkan dari sisi lesi. Mata bergerak ke kiri dan kanan.

Gejala lain. Nafas pesakit bertambah cepat, kedalaman penyedutan menurun. Kemungkinan penurunan tekanan darah yang ketara, peningkatan kadar denyutan jantung. Selalunya strok disertai dengan kencing dan buang air besar yang tidak terkawal.

Apabila tanda-tanda pertama strok muncul, anda tidak perlu teragak-agak untuk memanggil ambulans.

Kaedah diagnostik

Penting untuk membezakan strok dengan cepat dari penyakit lain yang boleh menyebabkan perkembangan gejala yang serupa. Hampir mustahil untuk melakukan ini sendiri, dan juga untuk menentukan jenis bencana vaskular.

Perbezaan utama antara strok iskemia adalah peningkatan secara beransur-ansur dalam gejala yang tidak menyebabkan kehilangan kesedaran. Dengan pendarahan hemoragik, pesakit mati dengan cepat. Walau bagaimanapun, strok tidak selalu mempunyai kursus klasik. Penyakit ini boleh bermula dan berkembang secara tidak normal.

Diagnosis bermula dengan memeriksa pesakit. Doktor mengumpul anamnesis, mengetahui kehadiran penyakit kronik. Selalunya, maklumat dapat diperoleh bukan dari mangsa sendiri, tetapi dari saudara-mara. Doktor melakukan EKG, menentukan degup jantung, mengambil ujian darah, mengukur tekanan darah.

Adalah mungkin untuk menetapkan diagnosis yang betul dan mendapatkan sebanyak mungkin maklumat mengenai keadaan pesakit berkat kaedah diagnostik instrumental. Pilihan terbaik adalah imbasan CT otak. MRI sukar dilakukan kerana prosedur ini dilanjutkan dari masa ke masa. Ia mengambil masa lebih kurang satu jam. Tidak mungkin menghabiskan banyak masa untuk mendiagnosis strok akut.

Tomografi yang dikira memungkinkan untuk menjelaskan jenis patologi, tempat penumpuannya, untuk memahami betapa teruknya otak yang rosak, sama ada ventrikel terjejas, dan lain-lain. Masalah utamanya ialah tidak mungkin melakukan CT dalam sesingkat mungkin. Dalam kes ini, doktor harus menumpukan perhatian pada gejala penyakit..

Untuk menentukan fokus strok, kaedah tomografi wajaran difus (DWT) digunakan. Maklumat akan diterima dalam beberapa minit.

Kaedah tinjauan lain termasuk:

  • Tusukan lumbar.
  • Angiografi serebrum.
  • Angiografi resonans magnetik. Ia dilakukan tanpa pengenalan agen kontras.
  • Ultrasound Doppler.

Setelah diagnosis dibuat, doktor akan segera memulakan rawatan.

Siapa yang berisiko

Ada orang yang perlu sangat waspada dalam mengembangkan strok, kerana mereka berisiko.

  • Orang yang mempunyai tekanan darah tinggi.
  • Pesakit dengan diabetes mellitus.
  • Lelaki dan wanita berumur lebih dari 65 tahun.
  • Orang yang mengalami kegemukan perut.
  • Orang yang mempunyai kecenderungan keturunan terhadap patologi vaskular.
  • Pesakit yang sebelumnya mengalami strok atau serangan jantung.
  • Pesakit dengan aterosklerosis yang didiagnosis.
  • Wanita berumur 35 tahun ke atas mengambil pil perancang.
  • Perokok.
  • Orang yang mempunyai irama jantung yang tidak teratur.
  • Orang yang mempunyai tahap kolesterol tinggi.

Selalunya, pesakit dengan diagnosis yang disenaraikan didaftarkan di dispensari. Secara berasingan, orang yang hidup dalam keadaan tekanan kronik harus diperhatikan. Tekanan emosi memberi kesan negatif kepada semua sistem badan dan boleh menyebabkan strok..

Cara memberi pertolongan cemas untuk strok

Terdapat algoritma yang jelas untuk memberikan pertolongan cemas kepada orang yang menderita strok:

  • Hubungi pasukan perubatan. Untuk melakukan ini, anda perlu menghubungi 103 dari telefon darat. Sekiranya telefon pintar berada di tangan, maka panggilan dibuat ke nombor tunggal 112. Doktor perlu segera memaklumkan bahawa orang itu sakit dan ada kecurigaan strok.
  • Mangsa mesti dibaringkan di permukaan yang rata supaya kepalanya lebih tinggi daripada badan. Mereka menanggalkan cermin matanya, menanggalkan lensa. Sekiranya boleh, anda perlu membantunya mendapatkan gigi palsu yang boleh ditanggalkan.
  • Sekiranya tidak ada kesedaran, maka anda perlu membuka mulut pesakit dan memusingkan kepala anda ke satu sisi. Ini dilakukan untuk mengelakkan aspirasi muntah. Pastikan anda mendengar pernafasan pesakit.
  • Untuk akses udara segar yang lebih baik, disarankan untuk membuka tingkap atau tingkap.
  • Dengan kedatangan pasukan perubatan, perlu menyediakan dokumen, jika ada.

Doktor perlu memberitahu mengenai penyakit seseorang, dan juga ubat apa yang diambilnya. Dilarang memberi ubat kepada mangsa. Pembetulan perubatan harus dilakukan oleh doktor kecemasan. Anda tidak boleh mencuba minum atau memberi makan kepada seseorang. Ini boleh menjadikan keadaan lebih teruk..

Sekiranya pesakit jatuh dan mengalami sawan epilepsi, tidak perlu mencabut giginya atau cuba menahannya. Ia perlu untuk melindungi mangsa daripada kecederaan. Untuk melakukan ini, objek lembut, seperti bantal, diletakkan di bawah kepalanya. Sekiranya strok dengan serangan epilepsi berlaku di jalan, maka anda boleh menggunakan jaket atau benda lain yang sesuai. Buih yang mengalir dari mulut dilap dengan kain. Kepala harus berada di dais sepanjang masa.

Tidak perlu berusaha menghidupkan seseorang dengan amonia. Sehingga serangan selesai, jangan sampai berpindah dari satu tempat ke tempat lain..

Sekiranya pernafasan berhenti, resusitasi harus segera dimulakan. Untuk melakukan ini, lakukan urutan jantung dan lakukan pernafasan dari mulut ke mulut atau mulut ke hidung..

Rawatan dan pemulihan

Pesakit mendapat rawatan di hospital. Semua pesakit yang disyaki mengalami strok dimasukkan ke hospital secara kecemasan. Waktu yang optimum untuk memberikan rawatan perubatan adalah 3 jam pertama selepas kejadian kemalangan otak. Orang itu ditempatkan di unit rawatan intensif hospital neurologi. Setelah tempoh akut diatasi, dia dipindahkan ke unit pemulihan awal..

Sehingga diagnosis dibuat, terapi asas dilakukan. Tekanan darah pesakit diperbaiki, detak jantung dinormalisasi, dan pH darah yang diperlukan dipertahankan. Untuk mengurangkan edema serebrum, diuretik, kortikosteroid diresepkan. Kraniotomi adalah mungkin untuk mengurangkan tahap pemampatan. Sekiranya perlu, pesakit disambungkan ke alat pernafasan buatan.

Pastikan anda mengarahkan usaha untuk menghilangkan gejala strok dan meringankan keadaan pesakit. Dia diresepkan ubat untuk menurunkan suhu badan, antikonvulsan, antiemetik. Gunakan ubat yang mempunyai kesan neuroprotektif.

Terapi patogenetik berdasarkan jenis strok. Dengan kerosakan otak iskemia, perlu memulihkan pemakanan ke kawasan yang terjejas secepat mungkin. Untuk ini, pesakit diberi ubat yang menyerap pembekuan darah. Adalah mungkin untuk membuangnya secara mekanikal. Apabila trombolisis gagal, pesakit diresepkan asid acetylsalicylic dan ubat vasoaktif.

Sekiranya pesakit mengalami strok hemoragik, penting untuk menghentikan pendarahan. Untuk ini, pesakit diresepkan ubat yang menebal darah, misalnya, Vikasol. Adalah mungkin untuk menjalankan operasi untuk menghilangkan hematoma yang terbentuk. Alat ini menggunakan alat khas, atau dengan akses terbuka, melakukan kraniotomi.

Pemulihan melibatkan pengambilan nootropik. Kursus perlu diambil secara berkala. Pastikan melakukan terapi fizikal, menjalani fisioterapi, lawati tukang urut. Setelah mengalami strok, banyak pesakit terpaksa mengembalikan kemahiran motor untuk jangka masa yang lama, belajar untuk melayan diri sendiri.

Saudara-mara dan rakan-rakan harus memberi sokongan kepada pesakit, dan tidak membiarkannya bersendirian dengan masalah itu. Ahli psikologi terlibat dalam pekerjaan. Kelas dengan ahli terapi pertuturan sering diperlukan.

Kemungkinan akibat, komplikasi

Risiko utama strok adalah kematian. Sekiranya seseorang terselamat, penyakit ini akan terus terasa dengan komplikasi tertentu..

Akibat awal termasuk:

  • Edema serebrum.
  • Koma.
  • Pneumonia.
  • Lumpuh. Ia boleh menjadi separa atau lengkap. Separuh badan paling kerap terkena.
  • Pukulan semula.
  • Tempat tidur.
  • Gangguan mental. Mereka dapat mewujudkan diri mereka dalam kehendak, kerengsaan, pencerobohan, kegelisahan. Kadang-kadang demensia berkembang.
  • Gangguan tidur.
  • Infark miokard, ulser perut. Gangguan ini berkembang dengan latar belakang peningkatan tahap hormon stres..

Selepas strok iskemia, kematian diperhatikan pada 15-25% kes. Lesi hemoragik pada saluran otak menyebabkan kematian 50-60% pesakit. Komplikasi yang teruk, seperti radang paru-paru atau kegagalan jantung akut, menjadi penyebab kematian. Yang paling berbahaya adalah 3 bulan pertama selepas strok..

Tangan pulih pada pesakit lebih teruk daripada kaki. Kesihatan masa depan seseorang ditentukan oleh keparahan kerosakan otak, kepantasan rawatan perubatan, umurnya dan kehadiran penyakit kronik..

Akibat jangka panjang merangkumi:

  • Pembentukan darah beku di pelbagai bahagian badan.
  • Kemurungan.
  • Masalah pertuturan.
  • Ingatan yang longgar.
  • Kemerosotan kemampuan intelektual.

Selepas strok, anda harus menghadapi akibatnya selama berbulan-bulan. Kadang-kadang seseorang tidak pernah pulih sepenuhnya. Untuk pemulihan yang berjaya, anda mesti mengikuti semua arahan doktor dengan jelas.

Strok merujuk kepada patologi yang teruk, kerana ia mempengaruhi otak. Oleh itu, bahkan kecurigaan sedikit pun dari bencana vaskular yang berkembang adalah alasan untuk mendapatkan perhatian perubatan segera..

Tanda pertama, gejala strok dan peraturan pertolongan cemas

Strok adalah penyakit yang berkembang akibat pelanggaran peredaran darah di sel-sel otak, yang disebabkan oleh penyumbatan arteri, kekejangan atau pendarahan di otak. Sangat penting untuk mengenali tanda dan gejala pertama strok, kerana kerana itu, darah (dan dengannya oksigen dan nutrien) tidak memasuki saluran otak, yang menyebabkan kebuluran oksigen. Hasilnya, tanpa pemakanan, otak berhenti berfungsi dengan normal dan sel-selnya mati..

Sekiranya pertolongan cemas yang tepat tidak diberikan kepada mangsa pada waktunya, waktu akan hilang dan orang yang cedera akan tetap cacat seumur hidup, atau kematian akan berlaku.

Faktor-faktor yang mendorong perkembangan penyakit ini

Sebelum ini dipercayai bahawa patologi ini adalah sebilangan besar orang tua, yang jauh dari kes ini. Penyakit ini telah lama "muda" dan semakin kerap berlaku pada orang muda walaupun berumur di bawah 40 tahun. Strok pada lelaki berada di kedudukan ke-4 dari segi kematian di kalangan populasi lelaki dewasa dari mana-mana umur, dan di tempat pertama penyakit ini adalah antara penyebab kematian pada populasi lelaki berusia 40 hingga 60 tahun. Terdapat dua jenis strok: hemoragik dan iskemia, masing-masing berbeza dalam gejala dan penyebabnya.

Strok iskemia

Ia berkembang kerana penyumbatan saluran otak oleh trombus. Biasanya, gumpalan darah terbentuk di mana plak aterosklerotik disimpan di dalam kapal. Penyebab strok iskemia adalah:

  • tahap kolesterol tinggi;
  • minum berlebihan;
  • merokok;
  • darah tinggi;
  • indeks jisim badan tinggi;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • jantina (pada lelaki, serangan berlaku beberapa kali lebih kerap daripada pada wanita);
  • penyakit endokrin yang tidak dirawat atau tidak didiagnosis dan penyakit vaskular jangka panjang;
  • kecenderungan genetik untuk penyakit vaskular dan strok;
  • berlebihan dan tekanan biasa;
  • kehadiran diabetes mellitus;
  • penyempitan dinding saluran darah di otak kerana aterosklerosis;
  • penyumbatan arteri serebrum oleh emboli yang terbentuk di tempat lain;
  • ubah bentuk dinding vaskular;
  • masalah dengan peredaran darah di beberapa kawasan otak;
  • fibrilasi atrium (iaitu jantung berdegup tidak rata, tidak teratur). Akibatnya, gumpalan darah dapat terbentuk di jantung dan dari sana mereka dapat memasuki otak, menyekat salah satu saluran..

Strok hemoragik (HI)

Dikenali sebagai pendarahan serebrum atau pendarahan intrakranial. Penyakit jenis ini lebih jarang berlaku berbanding strok iskemia. Ia berkembang dari saluran darah yang pecah di otak.

Sebab utama perkembangan GI dipertimbangkan:

  • kenaikan tekanan darah yang berterusan. Hipertensi menyebabkan kelemahan saluran serebrum, akibatnya, mereka boleh pecah kapan saja. Obesiti, merokok, alkohol, aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, tekanan berterusan menyebabkan peningkatan tekanan darah;
  • kehadiran aneurisma otak;
  • keabnormalan dalam pengembangan saluran darah di otak (perubahan kongenital pada saluran otak dan pembentukan saluran tanpa struktur yang jelas);
  • tekanan psiko-emosi dan fizikal yang kuat;
  • kecederaan otak yang pecah saluran darah.

Gejala strok iskemia

Peredaran serebral jenis ini mempunyai gejala awal dan akhir. Gejala awal dan tanda-tanda strok pada wanita dan lelaki muncul beberapa jam sebelum serangan. Seseorang mempunyai kelemahan yang teruk, pening, gangguan penglihatan pada satu mata atau kedua-duanya, sakit kepala yang serupa dengan migrain, mungkin terdapat kehilangan kesedaran jangka pendek, mati rasa anggota badan di satu sisi. Gejala ini adalah pendahulu strok iskemia pada wanita dan lelaki..

Tanda-tanda tambahan adalah:

  • Ucapan kabur.
  • Persepsi realiti yang salah.
  • Kehilangan sebahagian kemampuan menghasilkan perkataan.
  • Denyutan jantung meningkat.
  • Asimetri otot muka.
  • Penglihatan kabur.
  • Kehilangan pendengaran.
  • Kesukaran menelan.
  • Berpeluh berlebihan.
  • Tekanan darah turun.
  • Sakit kepala jangka panjang tanpa penyetempatan yang jelas.
  • Bunyi kepala.
  • Vertigo (pening).
  • Loya yang tidak masuk akal.
  • Rasa kebas pada jari.
  • Diskoordinasi pergerakan.
  • Rasa kebas pada satu bahagian badan.
  • Tindak balas yang tidak tepat terhadap rangsangan luaran.
  • Kenaikan suhu.

Gejala pertama strok pada wanita boleh ditambah dengan atipikal (sakit di satu sisi muka, cegukan, kekeliruan, sakit dada).

Tanda-tanda strok hemoragik

Penyakit ini kelihatan lebih jarang, tetapi lebih berbahaya. Ia berkembang selepas tekanan dan disertai dengan pecahnya kapal, akibatnya hematoma muncul di otak.

Dengan stroke hemoragik, terdapat aliran darah yang kuat ke kepala sehingga kapal pecah, pendarahan dalaman muncul.

Peredaran serebral jenis ini dapat dibezakan dengan ciri-ciri berikut:

  • sakit yang tidak dapat ditanggung di kepala;
  • kepekaan foto;
  • pengsan;
  • memperlahankan nadi;
  • peningkatan tekanan;
  • nafas serak dan kuat;
  • pucat atau kemerahan pada wajah, asimetri;
  • loya;
  • sawan;
  • kehilangan kesedaran;
  • ketidakselesaan di mata;
  • takikardia atau aritmia;
  • dyspnea;
  • buang air besar secara sukarela;
  • muntah;
  • pandangan kosong;
  • lumpuh badan dan anggota badan.

Perbezaan antara sebatan pada lelaki dan wanita separuh daripada manusia

Terdapat beberapa perbezaan antara strok yang berlaku pada jantina yang berbeza. Perbezaannya ditunjukkan dalam jadual.

KRITERIALELAKIPEREMPUAN
Sebab-sebabnya.Penyalahgunaan alkohol dan rokok, gaya hidup yang salah.Tekanan dan pengalaman emosi yang tidak menyenangkan, serangan migrain biasa, penggunaan kontraseptif oral, tekanan, keletihan kronik, keterlaluan psiko-emosi.
Umur.Lelaki mempunyai risiko peningkatan strok selepas usia 40 tahun.Wanita menderita penyakit ini lebih kerap setelah 60 tahun. Tetapi ada kemungkinan tinggi mengalami strok pada usia 18-40 tahun.
Gejala.Pada lelaki, gejala utama adalah sakit kepala, kekeliruan, gangguan pertuturan.Pada wanita, gejala strok lebih ketara dan spesifik. Biasanya ia adalah mual, cegukan, kelemahan, kelumpuhan otot, kehilangan kesedaran, sakit pada bahagian badan yang terkena.

Di samping itu, wanita mengalami serangan strok jauh lebih sukar, tempoh pemulihannya lebih lama, kematian lebih tinggi kerana mengabaikan tanda-tanda pertama penyakit ini (yang disebut serangan iskemia sementara).

Tanda-tanda pertama strok pada wanita mungkin tidak biasa, jadi kadang-kadang mereka tidak memperhatikan mereka, mempercayai bahawa ini disebabkan oleh keanehan irama biologi badan.

Diagnostik

Bagaimana jika simptom berterusan selepas beberapa jam? Anda perlu berjumpa doktor. Kemungkinan besar terdapat mikrostroke, yang akan segera berubah menjadi strok sebenar.

Sebagai diagnosis utama, ujian mudah dilakukan, yang memungkinkan untuk mengenal pasti masalah dengan peredaran darah di otak, bahkan di rumah.

Ujian ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  1. Minta orang itu tersenyum atau menjelirkan lidah mereka. Sekiranya terdapat pukulan, maka semasa tersenyum, hanya satu sudut mulut akan naik, yang kedua akan tetap tidak bergerak. Lidah yang menonjol akan jatuh ke satu sisi.
  2. Anda perlu bercakap dengan orang itu. Sekiranya peredaran serebrum terganggu, dia tidak akan dapat mengucapkan kata-kata yang paling sederhana (dia akan gagap, gagap).
  3. Minta mengangkat tangan ke atas. Kerana kelemahan otot, orang itu tidak akan dapat melakukan ini, atau lengan akan dinaikkan secara tidak simetri.
  4. Untuk memeriksa kepekaan, anda perlu mengambil sebatang pensil dan perlahan-lahan mencucuk ke setiap anggota badan (atas dan bawah). Sekiranya seseorang mengalami strok, maka di beberapa bahagian badan dia tidak akan merasakan suntikan.

Sekiranya sekurang-kurangnya satu daripada ujian sederhana ini ternyata positif, maka pesakit mesti segera dibawa ke hospital atau dipanggil ambulans untuk memberikan bantuan yang berkelayakan kepada mangsa.

Pertolongan cemas

Sebelum ketibaan doktor, anda perlu memberi pertolongan cemas yang diperlukan sendiri. Untuk melakukan ini, lakukan perkara berikut:

  1. Berikan aliran udara segar.
  2. Anda perlu membuka baju anda.
  3. Mangsa mesti berbaring (sama sekali tidak bangun!)
  4. Tekanan darah harus diperiksa dan ketika naik, pasien harus diberi warna valerian atau hawthorn. Tetapi mustahil tekanan menurun lebih dari 15-20% daripada yang diukur sebelumnya.
  5. Sekiranya ada keinginan untuk muntah, orang itu perlu dipusingkan.
  6. Anda tidak boleh menggunakan amonia, antispasmodik, umumnya ubat apa pun, agar tidak memburukkan keadaan pesakit.
  7. Apabila gejala epilepsi muncul, pesakit diletakkan di sisinya dan kepalanya dipegang untuk mengelakkan kecederaan semasa sawan.
  8. Sekiranya pesakit tidak menunjukkan tanda-tanda kehidupan, anda perlu memberikan pertolongan cemas kepadanya sebelum ketibaan pasukan perubatan.

Kaedah rawatan

Rawatan strok iskemia

Di hospital, ujian utama, yang diberikan di atas, dilakukan untuk mengesan gangguan peredaran darah di otak. Ini biasanya mencukupi untuk membuat diagnosis. Untuk kajian yang lebih mendalam mengenai kerosakan vaskular, ultrasound kapal otak, tomografi yang dikira, dan MRI dapat diresepkan. Kemudian terapi bermula.

Sekiranya tanda-tanda pertama strok pada lelaki dan wanita muncul tidak lebih dari 6 jam yang lalu, maka pesakit diresepkan terapi terhadap pembekuan darah. Pada awal rawatan, agen trombolitik diresepkan, yang membantu mencegah pembentukan gumpalan darah baru dan mengembalikan peredaran darah yang normal.

Suntikan Alteplase ditetapkan. Ejen tersebut melancarkan pembekuan darah dan mengembalikan peredaran darah yang normal di saluran otak. Terapi Alteplase dianggap paling berkesan jika dimulakan secepat mungkin setelah serangan. Sebelum menggunakan ubat, imbasan diagnostik otak harus dilakukan untuk mendiagnosis dan membezakan strok dengan tepat. Sekiranya anda memulakan terapi dengan alteplase untuk strok hemoragik, ia boleh menyebabkan pendarahan lebih banyak dan keadaan akan bertambah buruk.

Prosedurnya terdiri daripada mengeluarkan darah beku dari saluran otak menggunakan penyedut khas. Ia dilakukan dengan anestesia tempatan atau umum. Thrombectomy dilakukan dalam rawatan strok iskemia, ketika darah beku telah terbentuk di arteri otak yang besar.

Pesakit diberi dos aspirin secara berkala untuk mengurangkan risiko pembekuan darah.

  • Antikoagulan

Mereka mengubah komposisi darah sedemikian rupa sehingga pembekuan darah berhenti terbentuk (heparins)

  • Ubat penurun tekanan darah

Statin (ubat untuk menurunkan kadar kolesterol darah)

  • Endarterektomi karotid

Operasi dilakukan sekiranya strok iskemia berlaku akibat penyempitan arteri serviks akibat pemendapan plak kolesterol. Doktor membuat sayatan di leher dan membuang timbunan lemak di arteri karotid.

Terapi GI

Pilihan rawatan terbaik untuk jenis penyakit ini adalah pembedahan. Sekiranya doktor membuat pilihan untuk memilih ubat-ubatan, maka dia harus mempertimbangkan kemungkinan berulang stroke, kerana kecacatan pada kapal akan tetap ada. Tentukan ubat berikut: diuretik, yang membantu mengurangkan edema serebrum; ubat yang menurunkan tekanan darah; ubat haemostatik.

Pemilihan ubat dilakukan secara eksklusif oleh doktor. Ubat yang diresepkan sendiri untuk diri sendiri, mengurangkan dosnya atau bahkan membatalkan ubat yang diresepkan akan memburukkan kesihatan manusia.

Campur tangan pembedahan sangat berkesan sekiranya penyebab penyakit dikenal pasti. Pada mulanya, pakar bedah saraf berusaha menghilangkan hematoma sebanyak mungkin. Ini dilakukan dengan menggunakan alat khas melalui lubang kecil di tengkorak. Selepas itu, mereka mula menghilangkan kecacatan pada kapal. Keratan dilakukan atau teknologi endovaskular digunakan (mengisi jurang dengan lingkaran perubatan khas).

Terapi fizikal memainkan peranan penting dalam rawatan strok. Mereka mula melakukannya setelah beberapa hari selepas serangan untuk mengembangkan anggota badan yang lumpuh. Latihan fisioterapi akan mencegah proses keradangan pada sendi yang terjejas dan membantu mengembalikan kepekaan. Beban harus beransur-ansur, kekuatan pergerakan harus meningkat dalam dos. Sekiranya berlaku gangguan pertuturan, pesakit disyorkan mengikuti kelas dengan ahli terapi pertuturan.

Komplikasi

Sekiranya seseorang mengalami strok, gejala (pertama dan kedua) diabaikan, maka boleh menyebabkan komplikasi yang sangat berbahaya, termasuk yang berikut:

  • kehilangan persepsi visual dan pendengaran;
  • tidak bergerak;
  • koma;
  • masalah dengan alat pertuturan;
  • penampilan penyakit berbahaya pada jantung dan saluran darah;
  • masalah ingatan dan penurunan kemampuan mental seseorang;
  • epilepsi;
  • pergerakan yang tidak terkoordinasi;
  • masalah membuang air kecil;
  • kematian.

Pemulihan

Tempoh pemulihan pesakit dengan kemalangan serebrovaskular berlangsung cukup lama. 6 bulan pertama selepas strok dianggap paling baik untuk pemulihan. Kali ini tidak boleh disia-siakan, anda perlu berhati-hati menangani pemulihan fungsi badan yang hilang.

Pertama sekali, anda harus memperhatikan bilik di mana pesakit menghabiskan waktunya. Bilik haruslah seberat mungkin, sering berventilasi dan ia patut dibersihkan setiap hari..

Tilam di atas katil mestilah kukuh. Untuk pesakit di tempat tidur, lampin khas mesti dibeli. Mereka juga disarankan untuk melakukan latihan pernafasan yang dirancang khas setiap hari untuk menjaga fungsi normal sistem pernafasan..

Diet harus disesuaikan. Kurangkan pengambilan garam dan lemak pada tahap minimum. Pantau tekanan darah anda secara berterusan.

Pencegahan

Untuk mengurangkan risiko kemungkinan timbulnya gangguan peredaran darah di otak, pencegahan harus dilakukan terlebih dahulu, terutama jika ada kecenderungan keturunan terhadap penyakit ini. Untuk melakukan ini, anda harus:

  • mengawal tekanan darah;
  • menormalkan berat badan;
  • berhenti merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • untuk merawat patologi jantung, saluran darah, dan juga sistem endokrin;
  • periksa tahap kolesterol anda;
  • pantau diet anda;
  • bersukan;
  • berjumpa doktor secara berkala (dua kali setahun).

Minit awal selepas strok adalah saat yang paling penting dan menentukan bagi kehidupan pesakit. Selepas serangan, keadaan orang itu mula merosot dengan teruk. Pada peringkat akut, 35% pesakit mati, 50% orang mati pada tahun pertama. Hanya 20% kembali ke kehidupan normal, 10% menjadi kurang upaya.

Sekiranya kita menyedari gejala utama strok pada lelaki dan wanita pada waktunya, berikan pertolongan cemas yang kompeten, maka peluang pesakit untuk pemulihan yang berkesan dan kehidupan normal yang lebih lanjut akan meningkat. Dari seberapa cepat gejala itu dikenali, pertolongan cemas diberikan, ia bergantung kepada sama ada mangsa menjadi kurang upaya atau pulih. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui apa itu strok, bagaimana mengenali gangguan peredaran darah di otak dan dapat memberikan pertolongan cemas tepat pada masanya.


Artikel Seterusnya
Endarterektomi karotid: penyingkiran plak kolesterol pada arteri karotid, petunjuk, teknik, pemulihan, prognosis